Jaaaquote:
Die zijn toch juist goed in cirkelredenaties?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 21:01 schreef ATON het volgende:
[..]
Maak het nou niet te ingewikkeld. Je bent tegen een gelovige bezig.
Dat ligt eraan hoe je 'bewijs' definieert denk ik.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 19:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar - ten onrechte - is in dit topic de schijn gewekt dat een beroep op autoriteit per definitie iets slechts is. En wat is je reactie op het tweede deel van mijn post?
Maar nog veel beter in cherrypicking.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die zijn toch juist goed in cirkelredenaties?
De wetenschap kan echt wel wat over de waarde van het huwelijk zeggen hoor.quote:Op zondag 5 oktober 2014 02:29 schreef Syamsu het volgende:
De katholieke kerk vindt huwelijk belangrijk, dit is een groot punt binnen de katholieke kerk. Wat zegt de wetenschap over de waarde van het huwelijk, geen zak. 1 - 0 voor religie dus.
Iedereen moet gewoon accepteren dat vrijheid echt is, en dat het een mening is waaruit een keuze wordt gemaakt, liefde of haat of wat ook. Dan krijg je authentieke vrijheid van meningsuiting, ipv die zielige atheisten die steeds gedwongen worden door bewijs in wat ze zeggen, en niet vrij zijn.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
Hé freak, je weet dat het huwelijk helemaal geen christelijk concept is hè? Waarschijnlijk niet, want je weet ook niet wat racisme is of hoe je het schrijft.
Het zou trouwens beter zijn als jij je niet voort zou planten. Niet alleen om subjectieve, maar ook om objectieve redenen. Maar ik denk dat dat wel goed komt.
Wat heeft de vrije wil discussie in hemelsnaam te maken met (a)theïsme?quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:06 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Iedereen moet gewoon accepteren dat vrijheid echt is, en dat het een mening is waaruit een keuze wordt gemaakt, liefde of haat of wat ook. Dan krijg je authentieke vrijheid van meningsuiting, ipv die zielige atheisten die steeds gedwongen worden door bewijs in wat ze zeggen, en niet vrij zijn.
God de heilige geest, en de menselijke geest. Het bestaan van de menselijke geest of ziel is net zo onbewijsbaar als het bestaan van God. Daarom vinden ALLE bekende atheistiche intellectuelen vrije wil niet echt. Dennett zegt dat vrije wil betekent dat hij niets anders kon doen dan hij deed. Kraus ontkent gewoon vrije wil, dan nog een heleboel die het hebben over de illusie van vrije wil. Enzovoort. Ze vallen over elkaar heen om zo ver mogelijk te gaan in het ontkennen van vrije wil.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft de vrije wil discussie in hemelsnaam te maken met (a)theïsme?
Ongeacht of er wel of niet een God bestaat zou vrije wil (in de klassieke filosofische betekenis daarvan) wel of niet een illusie kunnen zijn. En er zijn voor- en tegenstanders te vinden aan beide kanten.
Karl Popper was een lichaam-geestdualist, geloofde in vrije wil - in de klassieke betekenis daarvan, maar geloofde desalniettemin niet in goden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 03:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
God de heilige geest, en de menselijke geest. Het bestaan van de menselijke geest of ziel is net zo onbewijsbaar als het bestaan van God. Daarom vinden ALLE bekende atheistiche intellectuelen vrije wil niet echt. Dennett zegt dat vrije wil betekent dat hij niets anders kon doen dan hij deed. Kraus ontkent gewoon vrije wil, dan nog een heleboel die het hebben over de illusie van vrije wil. Enzovoort. Ze vallen over elkaar heen om zo ver mogelijk te gaan in het ontkennen van vrije wil.
Zoals je weet, hetgene wat kiest is per definitie vrij, omdat het kiest. Bewijs werkt alleen op basis van dwang. Bewijs dwingt naar een conclusie resulterende in een feit. Daarom kan bewijs niet van toepassing zijn op hetgene wat kiest, want de vrijheid sluit de dwang van bewijs uit.
De ziel, de geest, God, liefde en haat, al deze woorden refereren aan wat een keuze maakt, en daarom is het bestaan ervan een mening en niet een feitelijke kwestie.
En alle atheisten die ik ooit gesproken heb ontkennen die procedure om de conclusie te bereiken dat liefde en haat bestaan door de conclusie te kiezen. Zat atheisten die zeggen vrije wil echt te vinden, zoals Dennett die niets anders kon doen dan hij deed, maar een conclusie bereiken of liefde en haat bestaan, door de conclusie te kiezen, daar doen ze allemaal niet aan. Zonder enige uitzondering, alle atheisten. Als je het gaat onderzoeken kom je altijd tot de constatering dat atheisten vrije wil begrijpen als een optimum berekenen. Zoals een schaakcomputer de beste zet berekent, of in natuurlijke selectie de meest aangepaste overleven. Er is geen alternatieve uitkomst mogelijk behalve het berekende optimum, het is gewoon logica van gedwongen worden naar een uitkomst. Deze logica noemen atheisten een keuze maken.
Ik snap hier niets van.quote:Op maandag 6 oktober 2014 03:08 schreef Syamsu het volgende:
Zat atheisten die zeggen vrije wil echt te vinden, zoals Dennett die niets anders kon doen dan hij deed, maar een conclusie bereiken of liefde en haat bestaan, door de conclusie te kiezen, daar doen ze allemaal niet aan.
Alsof veel christenen niet gedwongen worden bepaalde conclusies te trekken door de bijbel te lezen en te extrapoleren naar hun leven. Is dan dan ineens wel vrijheid? Waarom zijn atheisten ineens slaven van de logica.quote:Op maandag 6 oktober 2014 03:08 schreef Syamsu het volgende:
Deze logica noemen atheisten een keuze maken.
'Ik ben vrij; de rest van de wereld zit achter tralies'.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:57 schreef SpecialK het volgende:
Alsof veel christenen niet gedwongen worden bepaalde conclusies te trekken door de bijbel te lezen en te extrapoleren naar hun leven. Is dan dan ineens wel vrijheid? Waarom zijn atheisten ineens slaven van de logica.
Of wil je nou zeggen dat het bewust kiezen om compleet absurde tegenstrijdige dingen tegelijkertijd voor waar aan te nemen een voorwaarde is om vrij te zijn? Want in dat geval zijn christenen inderdaad super vrij. Sommigen zelfs zo vrij dat ze rijp zijn voor het gesticht.
Kom op zeg. Daar staat toch dat Popper vrije wil begrijpt als een soort van natuurlijke selectie + random mutatie. Dat is ongeveer hetzelfde als Dennett, maar die vindt de randomness niet een vereiste, maar een mogelijke variatie van een keuze.quote:Op maandag 6 oktober 2014 08:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Karl Popper was een lichaam-geestdualist, geloofde in vrije wil - in de klassieke betekenis daarvan, maar geloofde desalniettemin niet in goden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper#Free_will
Als wat jij zegt klopt zou dit soort mensen niet kunnen bestaan. Je legt een verband dat er niet is.
Atheisten houden mensen af van hun vrije wil om in God te geloven en halen allerlei streken uit om die mensen te kwetsen. Atheisten met de A van anti. Wij moeten lijden onder die bullebakken. Maar hun dag komt, net zoals de onze. Atheisten zijn zij die verantwoordelijk zijn met wat wordt bedoeld in de Bijbel, de grote onderdrukking. Can't stop the underground.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft de vrije wil discussie in hemelsnaam te maken met (a)theïsme?
Ongeacht of er wel of niet een God bestaat zou vrije wil (in de klassieke filosofische betekenis daarvan) wel of niet een illusie kunnen zijn. En er zijn voor- en tegenstanders te vinden aan beide kanten.
Hoe vaak gaan jullie niet off-topic? Kijk maar naar mijn thread "Het licht schijnt in de duisternis" in Wetenschap en Technologie. Jullie hebben geen been om op te staan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:23 schreef SpecialK het volgende:
Die discussie die jij met jezelf aan het voeren bent? Want dit topic gaat niet over vrije wil.
No offense, maar dit heeft niets te maken met het begrip 'vrije wil' uit de filosofie.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:32 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Atheisten houden mensen af van hun vrije wil om in God te geloven en halen allerlei streken uit om die mensen te kwetsen.
Atheisme en anti-theisme zijn verschillende dingen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:32 schreef likdoorn het volgende:
Atheisten met de A van anti. Wij moeten lijden onder die bullebakken. Maar hun dag komt, net zoals de onze. Atheisten zijn zij die verantwoordelijk zijn met wat wordt bedoeld in de Bijbel, de grote onderdrukking. Can't stop the underground.
En dan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
No offense, maar dit heeft niets te maken met het begrip 'vrije wil' uit de filosofie.
Dat lieg jij.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Atheisme en anti-theisme zijn verschillende dingen.
Dat topic hoorde sowieso al niet thuis, en daarnaast heb je daar zelf een puinhoop van weten te maken.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:34 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Hoe vaak gaan jullie niet off-topic? Kijk maar naar mijn thread "Het licht schijnt in de duisternis" in Wetenschap en Technologie. Jullie hebben geen been om op te staan.
1. Wie is "jullie"?quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:34 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Hoe vaak gaan jullie niet off-topic? Kijk maar naar mijn thread "Het licht schijnt in de duisternis" in Wetenschap en Technologie. Jullie hebben geen been om op te staan.
Troll alert.quote:
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_wilquote:
Doe even normaal.quote:
.....ik heb natuurlijk gewoon gelijk. Determinisme is gekoppelt aan atheisme. Het concept van een keuze maken werkt alleen als het bestaan van hetgene wat kiest als mening wordt gesteld. Natuurlijke is er geen enkele atheist die het bestaan van liefde en haat, God, of de menselijke geest als mening accepteert. Al die atheisten eisen bewijs om het bestaan van wat dan ook te aanvaarden, en beschouwen het vervolgens als feit of liefde en haat wel of niet echt zijn. Vervolgens kan een keuze alleen uitkomen in overeenkomst met waar die liefde en haat "in feite" uit bestaat. Dus dan is er geen alternatieve uitkomst meer mogelijk, dan krijg je gewoon oorzaak en gevolg logica.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
1. Wie is "jullie"?
2. Two wrongs make a right?
3. Syamsu maakt het er zelf naar. Hij blijft steeds determinisme koppelen aan atheisme en dus te doen alsof dat allemaal dezelfde discussie is. Terwijl het een compleet andere discussie is die hij lekker in een ander topic mag voeren.
Natuurlijk. Uiteraard. Maar toch even kijken wat je te melden hebt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:49 schreef Syamsu het volgende:
[..]
.....ik heb natuurlijk gewoon gelijk.
Ik ken genoeg atheisten die geen determinist zijn. Doen zij het atheisme fout volgens jou?quote:Determinisme is gekoppelt aan atheisme.
Een atheist kan prima een mening voor waar aannemen. Alleen is het iemand die toevallig de mening over dat god bestaat niet overtuigend genoeg vond.quote:Het concept van een keuze maken werkt alleen als het bestaan van hetgene wat kiest als mening wordt gesteld.
Onzin. Ik geloof best in het bestaan van liefde en haat. Ik ben een atheist... Wat nu? Ik dacht dat je "natuurlijk gelijk had"quote:Natuurlijke is er geen enkele atheist die het bestaan van liefde en haat, God, of de menselijke geest als mening accepteert.
Dat is aantoonbaar onjuist. Zoals ik al eerder heb aangegeven.quote:Al die atheisten eisen bewijs om het bestaan van wat dan ook te aanvaarden, en beschouwen het vervolgens als feit of liefde en haat wel of niet echt zijn.
Dus? Wat heeft dat met vrije wil te maken? Iedereen kiest uiteindelijk welke feiten hij/zij wel/niet als grondslag gebruikt. Zoals ik al eerder heb geroepen doen christenen of andere gelovigen het niet anders dan atheisten. Dus vrije wil gaat niet over het wel of niet volgen van de feiten en zelfs al was dat de definitie is de scheidslijn dus niet langs theisme/atheisme te vinden.quote:Vervolgens kan een keuze alleen uitkomen in overeenkomst met waar die liefde en haat "in feite" uit bestaat. Dus dan is er geen alternatieve uitkomst meer mogelijk, dan krijg je gewoon oorzaak en gevolg logica.
Jij gelooft niet in het bestaan van liefde en haat, als mening, jij denkt te weten als feit dat liefde en haat bestaan, net zo goed als je weet dat de aarde, zon, en maan bestaan als feit.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Natuurlijk. Uiteraard. Maar toch even kijken wat je te melden hebt.
[..]
Ik ken genoeg atheisten die geen determinist zijn. Doen zij het atheisme fout volgens jou?
[..]
Een atheist kan prima een mening voor waar aannemen. Alleen is het iemand die toevallig de mening over dat god bestaat niet overtuigend genoeg vond.
[..]
Onzin. Ik geloof best in het bestaan van liefde en haat. Ik ben een atheist... Wat nu? Ik dacht dat je "natuurlijk gelijk had"
[..]
Dat is aantoonbaar onjuist. Zoals ik al eerder heb aangegeven.
[..]
Dus? Wat heeft dat met vrije wil te maken? Iedereen kiest uiteindelijk welke feiten hij/zij wel/niet als grondslag gebruikt. Zoals ik al eerder heb geroepen doen christenen of andere gelovigen het niet anders dan atheisten. Dus vrije wil gaat niet over het wel of niet volgen van de feiten en zelfs al was dat de definitie is de scheidslijn dus niet langs theisme/atheisme te vinden.
Je komt vrij wazig over. Haat en liefde zijn emoties en zijn dus per definitie meningen van de persoon die de emoties ervaart. Maar het is een feit dat je haat/liefde kan aantonen als geestelijke gemoedstanden. Waarom is het zo belangrijk om alleen maar 1 aspect van dat te onderkennen voor jou?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:04 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jij gelooft niet in het bestaan van liefde en haat, als mening, jij denkt te weten als feit dat liefde en haat bestaan, net zo goed als je weet dat de aarde, zon, en maan bestaan als feit.
Wat een gedrag. Vind je dit normaal?quote:<knip>
Volstrekt geen zelfbewustzijn dat jij zelf moreel fout zit heh, dat is typisch. Geen bewustzijn van je eigen vrije wil, dat je moedwillig er een zootje van maakt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je komt vrij wazig over. Haat en liefde zijn emoties en zijn dus per definitie meningen van de persoon die de emoties ervaart. Maar het is een feit dat je haat/liefde kan aantonen als geestelijke gemoedstanden. Waarom is het zo belangrijk om alleen maar 1 aspect van dat te onderkennen voor jou?
[..]
Wat een gedrag. Vind je dit normaal?
Ik ben mij er inderdaad niet van bewust dat ik immoreel bezig ben. Leg eens uit wat ik verkeerd doe en wie ik daar schade mee aan doe?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:32 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Volstrekt geen zelfbewustzijn dat jij zelf moreel fout zit heh, dat is typisch.
Ik geloof best wel in mijn eigen vrije wil, hoor. Maar zelfs al deed ik dat niet, hoe resulteert dat dan in een zooitje? Een zooitje van wat?quote:Geen bewustzijn van je eigen vrije wil, dat je moedwillig er een zootje van maakt.
Nee. Ik zeg. Iets is een mening en dat iets een mening van iemand is kan je als feit afmeten.quote:Nu zeg je dus dat mening = feit. Wat moet ik daarmee?
Ik heb meermalen uitgelegd hoe het onderscheid tussen feit en mening werkt. Dat negeer je compleet, en vervolgens begin je met vage argumentatie van hoe liefde een mening is en ook een feit.quote:Nee. Ik zeg. Iets is een mening en dat iets een mening van iemand is kan je als feit afmeten.
Je hebt niks uitgelegd. Je hebt slechts warrig gesteld dat dingen als feiten zien leidt tot determinisme en dingen als meningen zien moreel verantwoord is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:43 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik heb meermalen uitgelegd hoe het onderscheid tussen feit en mening werkt. Dat negeer je compleet, en vervolgens begin je met vage argumentatie van hoe liefde een mening is en ook een feit.
Juist. Iets mooi vinden is een puur interne aangelegenheid die zich niet hoeft te verantwoorden aan de buitenwereld. Maar dat jij iets mooi vind is aantoonbaar. Je pupillen worden groter als je er naar kijkt. Bepaalde regionen van je hersenen activeren die altijd activeren als je ook andere mooie dingen ziet. etc...quote:Je kunt het woord "liefde" zien. Ik vindt het schilderij mooi. Je kan het woord "mooi" zien, het is een feit dat dit woord is gezegd. De mening bestaat als feit. Is dit wat je bedoeld met dat het bestaan van liefde een feit is?
Ik heb alles uitgelegd, en vervolgens heb je het als warboel bestempeld en genegeert zonder je erin te verdiepen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je hebt niks uitgelegd. Je hebt slechts warrig gesteld dat dingen als feiten zien leidt tot determinisme en dingen als meningen zien moreel verantwoord is.
Het is me daaruit echt niet duidelijk wat jouw definities van dingen zijn of waar ik het fout zie.
[..]
Juist. Iets mooi vinden is een puur interne aangelegenheid die zich niet hoeft te verantwoorden aan de buitenwereld. Maar dat jij iets mooi vind is aantoonbaar. Je pupillen worden groter als je er naar kijkt. Bepaalde regionen van je hersenen activeren die altijd activeren als je ook andere mooie dingen ziet. etc...
Nee hoor. Ik besef me slechts dat je op meerdere manieren naar de wereld kan kijken. Vanuit je eigen beleving en vanuit een intersubjectieve (wetenschappelijke) beleving. Als je zoekt naar waardeoordelen ben je bij de wetenschap aan het verkeerde adres. Dan moet je het hebben van je eigen beleving. Ben je op zoek naar feiten en voorspelbaarheden dan heb je juist meer aan de wetenschap dan aan je eigen gevoelens over hoe de wereld zou moeten zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:04 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik heb alles uitgelegd, en vervolgens heb je het als warboel bestempeld en genegeert zonder je erin te verdiepen.
Nu zeg je dus dat het woord "liefde" = liefde, en grote pupillen = liefde, en sommige hersenregio activatie = liefde, enzovoort. Jij zit liefde dus te meten, net als de aarde, en de zon enzo.
Dus wat is nu jouw concept van een keuze maken?
Nou de liefde en haat kun je meten, volgens jou, en dus de motivatie van een keuze kun je meten. Dus dan krijg je dat de uitkomst van een keuze een gevolg is van waar die liefde en haat "in feite" uit bestaan. En het kan dus niet alternatief ergens anders op uitkomen, want je hebt liefde en haat helemaal vast gezet als feit.
Het is dus duidelijk dat er bij jou geen ruimte is voor subjectiviteit, want als ik grote pupillen zie, activatie in sommige hersenregionen enzovoort. dan wordt ik gedwongen door dit bewijs naar de conclusie dat het liefde is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik besef me slechts dat je op meerdere manieren naar de wereld kan kijken. Vanuit je eigen beleving en vanuit een intersubjectieve (wetenschappelijke) beleving. Als je zoekt naar waardeoordelen ben je bij de wetenschap aan het verkeerde adres. Dan moet je het hebben van je eigen beleving. Ben je op zoek naar feiten en voorspelbaarheden dan heb je juist meer aan de wetenschap dan aan je eigen gevoelens over hoe de wereld zou moeten zijn.
Je gebruikt toch geen schroevendraaier om een plank door te zagen. Is een zaag dan waardevoller dan een schroevendraaier of andersom? Nee dus.
Bij jou lijkt er geen ruimte te zijn voor dat besef.
Zijn haat en liefde de enige twee emoties die subjectief zijn, of zijn alle emoties subjectief?quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:16 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het is dus duidelijk dat er bij jou geen ruimte is voor subjectiviteit, want als ik grote pupillen zie, activatie in sommige hersenregionen enzovoort. dan wordt ik gedwongen door dit bewijs naar de conclusie dat het liefde is.
De oplossing is natuurlijk om het bestaan van liefde als mening te beschouwen. Maar dat wordt zonder nadenken weggezet als een warboel. Het ligt totaal voor de hand dat wat vrij is, wat een keuze maakt, ook alleen maar op een vrije manier geidentificeerd kan worden, met een mening. Maar nee, gedwongen door bewijs, een feitenkwestie, zal en moet het zijn.
Moet je lezen wat ik schrijf:quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:32 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Zijn haat en liefde de enige twee emoties die subjectief zijn, of zijn alle emoties subjectief?
Volgens mij zit je fout er in dat je alles wat feitelijk aantoonbaar is als vaststaand en niet beïnvloedbaar beschouwt. Dat hoeft helemaal niet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:04 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik heb alles uitgelegd, en vervolgens heb je het als warboel bestempeld en genegeert zonder je erin te verdiepen.
Nu zeg je dus dat het woord "liefde" = liefde, en grote pupillen = liefde, en sommige hersenregio activatie = liefde, enzovoort. Jij zit liefde dus te meten, net als de aarde, en de zon enzo.
Dus wat is nu jouw concept van een keuze maken?
Nou de liefde en haat kun je meten, volgens jou, en dus de motivatie van een keuze kun je meten. Dus dan krijg je dat de uitkomst van een keuze een gevolg is van waar die liefde en haat "in feite" uit bestaan. En het kan dus niet alternatief ergens anders op uitkomen, want je hebt liefde en haat helemaal vast gezet als feit.
Ik kan hier geen touw aan vast knopen. Hoe kom je er bij dat 'ruim 100% van de mensheid' iets zou gebruiken dat - volgens jouzelf - onbewijsbaar is? Wat maakt dan dat je kunt bewijzen dat mensen het gebruiken? Of is dat een verzinsel op basis van je eigen definitie?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:34 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ze fantaseren er nieuwe dingen over terwijl ze er een posting over schrijven. Wat ze over subjectiviteit zeggen is nooit uitgedacht en practisch functioneel. Het traditionele concept van vrije wil, waar de ziel kiest, en het bestaan van de ziel een mening is, wordt bij voorbaat weggeschoven als onzin, zonder grondig onderzoek hoe het concept werkt, en waarom ongeveer 100 procent van de mensheid dit concept van vrije wil op practische basis gebruikt. Je kan het bestaan van de ziel niet bewijzen, dus meteen wegdonderen dat concept. En daarmee gooien atheisten dus tegelijk alle subjectiviteit weg.
Kijk zo ziet argumentatie eruit:quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik kan hier geen touw aan vast knopen. Hoe kom je er bij dat 'ruim 100% van de mensheid' iets zou gebruiken dat - volgens jouzelf - onbewijsbaar is? Wat maakt dan dat je kunt bewijzen dat mensen het gebruiken? Of is dat een verzinsel op basis van je eigen definitie?
Sowieso is het raar iets onbewijsbaars te stellen en dan gek op te kijken als mensen dat niet als zoete koek slikken. Naast dat het onbewijsbaar is beweer je namelijk ook dat iedereen het kent terwijl je overduidelijk nogal een uitzondering bent in je mening. Waarmee niets mis is, maar dat spreekt het eerdere tegen.
Als emoties subjectief zijn, en dus niet meetbaar zijn, kun je dus niet aan iemand zien of diegene bang is, of boos, of verdrietig?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:34 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Moet je lezen wat ik schrijf:
====
"Het bestaan van alles wat kiest is een subjectieve kwestie en het bestaan van alles wat wordt gekozen is een objectieve kwestie. Mening en feit."
"wat vrij is, wat een keuze maakt, ook alleen maar op een vrije manier geidentificeerd kan worden, met een mening"
"Het concept van een keuze maken werkt alleen als het bestaan van hetgene wat kiest als mening wordt gesteld."
"Iedereen moet gewoon accepteren dat vrijheid echt is, en dat het een mening is waaruit een keuze wordt gemaakt, liefde of haat of wat ook."
"Zoals je weet, hetgene wat kiest is per definitie vrij, omdat het kiest. Bewijs werkt alleen op basis van dwang. Bewijs dwingt naar een conclusie resulterende in een feit. Daarom kan bewijs niet van toepassing zijn op hetgene wat kiest, want de vrijheid sluit de dwang van bewijs uit.
De ziel, de geest, God, liefde en haat, al deze woorden refereren aan wat een keuze maakt, en daarom is het bestaan ervan een mening en niet een feitelijke kwestie."
====
Het is atheistische tactiek om het nivo van de discussie terug te brengen naar een zo laag mogelijk nivo. Dat je echt honderd x alles moet herhalen, niets onthouden ze erover. Hoe het in de werkelijkheid gaat is dat atheisten nooit hebben nagedacht over subjectiviteit. Subjectiviteit is iets wat ze ook wel even gaan oplossen naast de evolutie theorie, photo-synthese, en de perihilion van Mercurius. Niet een aparte categorie, maar een onderwerp net zoals alle andere in de wetenschap dat ze ook wel even gaan fixen.
Ze fantaseren er nieuwe dingen over terwijl ze er een posting over schrijven. Wat ze over subjectiviteit zeggen is nooit uitgedacht en practisch functioneel. Het traditionele concept van vrije wil, waar de ziel kiest, en het bestaan van de ziel een mening is, wordt bij voorbaat weggeschoven als onzin, zonder grondig onderzoek hoe het concept werkt, en waarom ongeveer 100 procent van de mensheid dit concept van vrije wil op practische basis gebruikt. Je kan het bestaan van de ziel niet bewijzen, dus meteen wegdonderen dat concept. En daarmee gooien atheisten dus tegelijk alle subjectiviteit weg.
Dat is een goed punt dat Patrick Grim ook maakt in zijn serie college's 'Philosophy of Mind'. (Staat helaas niet online, copyright geneuzel.):quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:21 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Als emoties subjectief zijn, en dus niet meetbaar zijn, kun je dus niet aan iemand zien of diegene bang is, of boos, of verdrietig?
Inderdaad, dat is categorisch een subjectieve kwestie.quote:Op maandag 6 oktober 2014 22:21 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Als emoties subjectief zijn, en dus niet meetbaar zijn, kun je dus niet aan iemand zien of diegene bang is, of boos, of verdrietig?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |