De reden waarom de winkels dicht zijn op zondag, heeft er mee te maken omdat de kleine winkeliers ook een rustdag in het weekend willen hebben. Trouwens, dankzij de christelijke tradities in Nederland heb je nu een vrije dag op Pinksteren en Pasen, dat lijkt me toch niet zo klachtwaardigquote:Op dinsdag 30 september 2014 11:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat gelovigen andersdenkenden continue lastig vallen met hun geloof(sregels). Ik mag nog steeds geen boodschappen doen op zondag en ik mag Mohammed niet beledigen.
Dus als ongelovige word je gedwongen om aandacht te besteden aan andermans religie.
Nou, dat kan ook op zaterdag. Of is dat te joods? Vrijd....quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:49 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
De reden waarom de winkels dicht zijn op zondag, heeft er mee te maken omdat de kleine winkeliers ook een rustdag in het weekend willen hebben.
Je bent het dus met me eens dat gelovigen willen bepalen hoe ongelovigen hun leven leiden. Dat was het antwoord op je vraag.quote:Trouwens, dankzij de christelijke tradities in Nederland heb je nu een vrije dag op Pinksteren en Pasen, dat lijkt me toch niet zo klachtwaardig
Kleine kans dat dat ooit gaat gebeuren, dan moet je al een maatschappelijk relevant persoon zijn, willen ze je Godslastering opleggen.
Zaterdag is de grote dagwinst, dus dat gaat er niet van komen. Door de week is de maandag al een rustdag. Het gaat er meer om dat de kleine winkeliers ook in het weekend één vrije dag hebben.quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou, dat kan ook op zaterdag. Of is dat te joods? Vrijd....![]()
Dinsdag! We maken van dinsdag de verplichtte rustdag.
[..]
Je bent het dus met me eens dat gelovigen willen bepalen hoe ongelovigen hun leven leiden. Dat was het antwoord op je vraag.
Hoe zie jij de Nederlandse wet op dit moment? Ook als een geloof?quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat gelovigen andersdenkenden continue lastig vallen met hun geloof(sregels). Ik mag nog steeds geen boodschappen doen op zondag en ik mag Mohammed niet beledigen.
Dus als ongelovige word je gedwongen om aandacht te besteden aan andermans religie.
Maar niet omdat er een god zou zijn. En regels die ik totaal onzinnig vind negeer of bestrijdt ik.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:15 schreef Prief het volgende:
[..]
Hoe zie jij de Nederlandse wet op dit moment? Ook als een geloof?
Het verbiedt je te rijden zonder gordel, het verbiedt je naakt over straat te lopen, het verbiedt je een politieagent te beledigen, etc
Negeer/bestrijd je ze omdat men claimt dat ze van een God afkomstig zijn of omdat je er zelf tegen bent?quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar niet omdat er een god zou zijn. En regels die ik totaal onzinnig vind negeer of bestrijdt ik.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met deze link wil zeggen.quote:
Er is geen God, dus als iemand claimt dat regels van God komen, lach ik hem uit.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:25 schreef Prief het volgende:
[..]
Negeer/bestrijd je ze omdat men claimt dat ze van een God afkomstig zijn of omdat je er zelf tegen bent?
[..]
De War on Drugs is pas een religie.quote:Het is me niet helemaal duidelijk wat je met deze link wil zeggen.
Als ik naar je kom en zeg: "Ik ben met een gebod van mijn God tot jou gekomen, Hij heeft jou verboden een ziel te doden."quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen God, dus als iemand claimt dat regels van God komen, lach ik hem uit.
Als iemand met regels komt om een weg bruikbaar te maken, valt er te praten.
aah ok, moet ik even vluchtig lezenquote:[..]
De War on Drugs is pas een religie.
Hetzelfde als voor ik je uitlachte.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:54 schreef Prief het volgende:
[..]
Als ik naar je kom en zeg: "Ik ben met een gebod van mijn God tot jou gekomen, Hij heeft jou verboden een ziel te doden."
Ok je lacht me uit, maar daarna, wat doe je?
En dat is?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hetzelfde als voor ik je uitlachte.
Dat ligt aan de omstandigheden. Ik zou gewoon een ziel doden uit zelfverdediging bijvoorbeeld.quote:
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat ligt aan de omstandigheden. Ik zou gewoon een ziel doden uit zelfverdediging bijvoorbeeld.
Probeer je nu uit te leggen dat religies menselijke waarden kapen als zijnde een uitvinding van God?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:20 schreef Prief het volgende:
[..]![]()
uiteraard verboden te doden zonder recht, mijn fout.
Ik ben op dit forum om meer van andere mensen te leren, voornamelijk van de atheïsten en de agnosten, want die ken ik niet zo goed. Ik probeer te begrijpen voor wat ze staan en voor wat ze tegen zijn.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Probeer je nu uit te leggen dat religies menselijke waarden kapen als zijnde een uitvinding van God?
Dan ben je niet snel klaar. Atheïsten staan nergens voor. Het enige wat Atheïsme zegt is dat iemand niet in God geloofd. Hoe hij verder over de wereld denkt is volledig open.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:29 schreef Prief het volgende:
[..]
Ik ben op dit forum om meer van andere mensen te leren, voornamelijk van de atheïsten en de agnosten, want die ken ik niet zo goed. Ik probeer te begrijpen voor wat ze staan en voor wat ze tegen zijn.
Dat is 1 van de dingen die ik uit eerste hand wil begrijpen. Wat betekent voor een atheïst dat hij niet in God gelooft?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan ben je niet snel klaar. Atheïsten staan nergens voor. Het enige wat Atheïsme zegt is dat iemand niet in God geloofd.
Ook een interessante vraag, wat betekent volledig open voor een atheïst/agnost?quote:Hoe hij verder over de wereld denkt is volledig open.
Gemeenschap lijkt me wel, je noemt jezelf niet zomaar atheïst.quote:Ik kan me voorstellen dat een gelovige, die in een bepaald dorp woont, en naar een bepaalde kerk gaat er een serie voorspelbare denkbeelden op na houd. Dat gaat niet op voor Atheïsten. Er is geen Atheïstische kerk, Heilig Boek, of gemeenschap.
Geloof jij in Thor? Of Quetzalcoatl?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:51 schreef Prief het volgende:
Dat is 1 van de dingen die ik uit eerste hand wil begrijpen. Wat betekent voor een atheïst dat hij niet in God gelooft?
Niet anders dan wat het voor jou betekent.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:51 schreef Prief het volgende:
Ook een interessante vraag, wat betekent volledig open voor een atheïst/agnost?
Ik spaar ook geen postzegels. Ben ik nu lid van de niet-postzegels-spaarders gemeenschap?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:51 schreef Prief het volgende:
Gemeenschap lijkt me wel, je noemt jezelf niet zomaar atheïst.
Voor mij betekent dat maar 1 ding: dat ik niet geloof in het bestaan van 1 of meerdere goden. Meer niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:51 schreef Prief het volgende:
[..]
Dat is 1 van de dingen die ik uit eerste hand wil begrijpen. Wat betekent voor een atheïst dat hij niet in God gelooft?
Zie post van Dust Puppy.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:51 schreef Prief het volgende:
[..]
[..]
Dat betekend dat het feit dat iemand niet in goden geloofd verder niets zegt over zijn moraal, politieke voorkeur of hobby's.quote:Ook een interessante vraag, wat betekent volledig open voor een atheïst/agnost?
[..]
Je noemt jezelf Atheïst als antwoord op de vraag: Welk geloof heb jij? Meer niet. Zonder gelovigen zijn er geen Atheïsten.quote:Gemeenschap lijkt me wel, je noemt jezelf niet zomaar atheïst.
Ja, dat zei ik al. Religies jatten menselijke waarden en doen net of zij ze hebben uitgevonden.quote:Heilig Boek lijkt mij een leuk onderwerp. Wat betekent dat?
Volgens mijn definitie heeft ieder mens die gezond van verstand is, zijn eigen Heilige Boek(en).
Alleen geeft ieder het een eigen naampje.
Bijbel, Koran, Nederlandse Wet, regels van papa en mama, zijn/haar eigen waarden en normen, etc
Wat meer concrete vragen buiten de context van religie zou handig zijn, anders wordt het wel een heel breed onderwerp.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:29 schreef Prief het volgende:
[..]
Ik ben op dit forum om meer van andere mensen te leren, voornamelijk van de atheïsten en de agnosten, want die ken ik niet zo goed. Ik probeer te begrijpen voor wat ze staan en voor wat ze tegen zijn.
Zonder een specifieke religie als uitgangspunt betekent dat woord eigenlijk niets. En als atheïst heb ik geen voorkeur voor een specifiek godsconcept.quote:
Dit is best een grappige, want ik ken verschillende type's hierin. De eerste groep zal gewoon zeggen geen geloof en verder niets, de 2de groep zal zeggen atheist en dat betekend vaak meer dan alleen niet geloven, degene die zich profileren met de naam atheist op zo'n vraag zijn vaak ook anti-theist, willen geloof zien uitsterven.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je noemt jezelf Atheïst als antwoord op de vraag: Welk geloof heb jij? Meer niet. Zonder gelovigen zijn er geen Atheïsten.
Die bias ten aanzien van de eigen standpunten hebben de meeste mensen hoor. "Mijn waarheid is DE waarheid, andere mensen zijn gek. Mijn waarheid is beter voor de mensheid, etc, etc."quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit is best een grappige, want ik ken verschillende type's hierin. De eerste groep zal gewoon zeggen geen geloof en verder niets, de 2de groep zal zeggen atheist en dat betekend vaak meer dan alleen niet geloven, degene die zich profileren met de naam atheist op zo'n vraag zijn vaak ook anti-theist, willen geloof zien uitsterven.
Het is mij opgevallen dat degene die zich duidelijk profileren als atheist daar wel degelijk van alles aan vast knopen, van rationeel denken, wetenschap, de overtuiging dat atheist zijn de waarheid is(er is geen god, dus gelovigen zijn gek en atheisten hebben gelijk, was dat niet wat je eerder zei?), de overtuiging dat atheist zijn beter is voor de mensheid.
Dat kan zelfs nog verder gaan, dat er nog meer levensbeschouwing aan gekoppeld wordt, er zijn dan zoals ik al eerder heb gezegd wel degelijk atheistische kerken, groepjes en verbonden en echt niet alleen om wat hoognodige gelijke rechten te krijgen.
Ik heb ook nooit beweerd dat dat uniek is voor mensen zonder geloof, het zijn vooral de mensen zonder geloof die graag met datzelfde vingertje naar gelovigen wijzen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 11:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die bias ten aanzien van de eigen standpunten hebben de meeste mensen hoor. "Mijn waarheid is DE waarheid, andere mensen zijn gek. Mijn waarheid is beter voor de mensheid, etc, etc."
Dat lijkt me helemaal niet uniek voor ongelovigen. (Kijk in de spiegel, dan doe ik dat ook.)
Leuk dat jij dat vindt, maar vele aheisten zijn het niet met je eens en zijn georganiseerd. Zo'n onbegonnen zaak blijkt dat dus niet te zijn. Natuurlijk geeft dat ook weer diversiteit, bij religie is dat niet anders, maar het is een feit dat atheisten zich steeds meer organiseren en dat er wel degelijk atheisten-kerken zijn(niet mijn verzinsel, niet mijn naam eraan, dat doen ze helemaal zelf).quote:Dat van die atheïstische kerken zie ik alleen niet helemaal. Zoals wel vaker wordt opgemerkt is het organiseren van atheïsten een onbegonnen zaak omdat ze, hoewel ze net zo stellig zijn in hun overtuigingen als gelovigen, eigenlijk niet bijster veel overtuigingen gemeen hebben. Althans, geen overtuigingen die voortvloeien uit atheïsme. Atheïsme is filosofisch en ideologisch zonder content.
Atheisme kan geen levensbeschouwing/ideologie zijn. Je kan hooguit een levensbeschouwing/ideologie aanmeten en zeggen dat het voldoet aan de parameter dat het atheistisch is maar verder zegt dat weinig over het atheisme zelf.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit beweerd dat dat uniek is voor mensen zonder geloof, het zijn vooral de mensen zonder geloof die graag met datzelfde vingertje naar gelovigen wijzen.
Het ging mij er meer om dat degene die zich bewust profileren als atheist daar wel degelijk een verdere levensbeschouwing van maken, een ideologie zelfs soms en daarin meer op 1 lijn komen met de meer fundamentalistische gelovigen dan ze zelf door hebben.
[..]
Leuk dat jij dat vindt, maar vele aheisten zijn het niet met je eens en zijn georganiseerd. Zo'n onbegonnen zaak blijkt dat dus niet te zijn. Natuurlijk geeft dat ook weer diversiteit, bij religie is dat niet anders, maar het is een feit dat atheisten zich steeds meer organiseren en dat er wel degelijk atheisten-kerken zijn(niet mijn verzinsel, niet mijn naam eraan, dat doen ze helemaal zelf).
Nogmaals, vele denken daar toch echt anders over en dan komt het ineens verdomde dichtbij religie te liggen. Geloof op zichzelf is ook geen levensbeschouwing/ideologie, dat wordt het pas als men er een religie van maakt waarbij er allerlei bagage toegevoegd wordt aan het simpele feit een godsbeeld te hebben.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Atheisme kan geen levensbeschouwing/ideologie zijn. Je kan hooguit een levensbeschouwing/ideologie aanmeten en zeggen dat het voldoet aan de parameter dat het atheistisch is maar verder zegt dat weinig over het atheisme zelf.
Dat er vervelende mensen zijn zoals de Atheism+ social justice warriors en ander vervelend tuig wat een meent te denken dat atheisme uit te breiden is met allemaal bagage is daarin vrij irrelevant. De politiek kaapt alles wat het nodig acht om populariteit te vergaren. Als een een populair "2+2=5" platvorm of "doorzichtig blauw" platvorm is waarmee je leden aan je organisatie kan binden zouden ze er bovenop zitten als vliegen op honing om maar even een anglicisme er bij te pakken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |