abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147634311
Wel een pagina gevonden die wel zo ongeveer mijn frustratie uitdrukt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bron
pi_147634864
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wel een pagina gevonden die wel zo ongeveer mijn frustratie uitdrukt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bron
Misschien moet er een platform komen bestaande uit mensen met en zonder autisme, die samen een soort handleiding kunnen 'samenstellen', gebaseerd op de diverse ervaringen.
pi_147635047
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:35 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Misschien moet er een platform komen bestaande uit mensen met en zonder autisme, die samen een soort handleiding kunnen 'samenstellen', gebaseerd op de diverse ervaringen.
Goed idee, maar hopelijk gaan die dan niet het wiel opnieuw uitvinden :P
Er moet toch wel "wat" over geschreven zijn?

Voorbeelden kan ik wel genoeg bedenken (ik heb ooit vrijwilligerswerk gedaan op een plek waar uitsluitend autisten werkten) en het viel me op hoe makkelijk de communicatie ging.
Alles was meteen duidelijk, misverstanden waren er nauwelijks.

Wat ik ook ondertussen geleerd heb is dat NTers de neiging hebebn op het gebied van de communicatie in heel veel lagen tegelijk te denken terwijl autisten meer de neiging hebben het over 1 ding te hebben. Dat denken in al die lagen maakt het naar mijn gevoel gewoon onnodig ingewikkeld. Het lijkt me vreselijk omslachtig om zo te moeten denken, maarja, ik moet wel met die mensen communiceren _O- schiet vaak niet op zo :')

Edit: En het ergste is dan nog dat als er dan miscommunicatie is, dat het dan mij verweten wordt _O- :')
Hoe moet ik daar nou mee omgaan? :@
pi_147647939
Ik heb eigenlijk een vraag aan de mensen die een diagnose hebben gekregen tussen hun 15-20e:
Wat verbeterde er voor jou en hoe ging de omgeving daarmee om? Vertelde je opeens aan iedereen dat je autistisch was, of alleen aan je ouders?

En via welke weg deden jullie het, via het GGZ?
pi_147657606
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 20:07 schreef TheSatanSlayer het volgende:
Ik heb eigenlijk een vraag aan de mensen die een diagnose hebben gekregen tussen hun 15-20e:
Wat verbeterde er voor jou en hoe ging de omgeving daarmee om? Vertelde je opeens aan iedereen dat je autistisch was, of alleen aan je ouders?

Ik kan je misschien niet zo goed helpen, heb met 37 de diagnose gekregen. Is nog niet zo lang geleden en de vragen gaan eigenlijk bij mij nu pas komen, dus echt dingen verbeterd zijn er nog niet. Wel het idee dat er wat dingen mee verklaard zijn, waardoor ik me daar minder zorgen om maak/er rustiger door ben. Tot nu toe eigenlijk alleen maar in de kleine familiekring verteld, moeder, zus en zwager. Moeder gaat er tot nu toe wel goed mee om, maar erg veel zien of spreken met elkaar doen we niet. Zus vindt het volgens mij wel gek, vooral ook omdat zij ook veel trekjes heeft (meer eigenlijk dan ik heb). Maar zij wil niet in een hokje worden gestopt. Ze kan zich dan ook niet voorstellen dat voor sommige mensen een hokje wel 'fijn' kan zijn. (alhoewel ik dit hokje zelf liever ook niet zou hebben gehad). Verwacht dat nog wel een paar keer de diagnose tegen me zal worden gebruikt door mijn zus, vooral als we weer eens een meningsverschil hebben.
pi_147660419
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 12:40 schreef magnetronkoffie het volgende:
Even een vraagje:

Ik probeer informatie te vinden over hoe ik beter kan leren communiceren met NTers. Echter als ik google dan kom ik vooral links tegen over hoe NTers met mensen met autisme moeten communiceren, maar daar heb ik als autist natuurlijk niks aan :')

Iemand een link met goeie informatie hierover of een (gratis) online cursus oid??

Edit: Op youtube wou het ook niet zo lukken (vooral filmpjes over hoe NTers met autisten moeten communiceren, maar niet hoe het andersom moet), maar wel dit gevonden _O-
Die link _O-
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_147661133
Zo, ik ben dus weer lekker aan het nachtbraken :')

Op youtube toch wel een leuk filmpje gevonden over autisme en dan specifiek de voordelen ervan. Dit is denk ik wel het meest optimistische filmpje over autisme dat ik ooit gezien heb _O_ en die wou ik jullie niet onthouden :P

Herkenbaar :)
Zelfs het gedeelte waarin ze vertelt dat 1 van haar vrienden de sleutel van haar huis heeft want mn oudste vriend heeft m ook _O-
pi_147663654
quote:

Ik was al 30+...
Fake it till you make it...
pi_147664646
R&P / R&P-verkiezingen 2014!

Woei! Meer stemmers nodig :D
pi_147668402
quote:

Ik was trouwens pas 30 toen ik gediagnostiseerd werd, dus val ik niet echt binnen jouw doelgroep vrees ik :P
pi_147668993
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 13:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik was trouwens pas 30 toen ik gediagnostiseerd werd, dus val ik niet echt binnen jouw doelgroep vrees ik :P
wow, hoe komt dit? zij hier alleen maar mensen boven de 30 ofzo. en waarom zou je dan nog een diagnose willen hebben? in hoe verre is het een belemmering voor jou? dat je geen vrienden hebt??
pi_147669331
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:04 schreef TheSatanSlayer het volgende:

[..]

wow, hoe komt dit? zij hier alleen maar mensen boven de 30 ofzo. en waarom zou je dan nog een diagnose willen hebben? in hoe verre is het een belemmering voor jou? dat je geen vrienden hebt??
Je zou kunnen zeggen dat ik door de mazen van het net ben geslopen. Nadat ik in de ggz-molen terecht kwam, duurde het nog jaren voordat ik eindelijk gediagnostiseerd werd (werd ook tijd, mn problemen waren serieus in die tijd).
Vrienden heb ik wel, alleen niet zoveel (ik heb gewoon geen behoefde aan een grote vriendenkring, meer eigenlijk omdat het onderhouden daarvan veel tijd en energie vergt).

Ik wou graag weten wat er aan de hand was, waarom het niet lukte. Dat ik toevallig al 30 was, doet aan zo'n vraag toch niks af?
pi_147671309
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:16 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je zou kunnen zeggen dat ik door de mazen van het net ben geslopen. Nadat ik in de ggz-molen terecht kwam, duurde het nog jaren voordat ik eindelijk gediagnostiseerd werd (werd ook tijd, mn problemen waren serieus in die tijd).
Vrienden heb ik wel, alleen niet zoveel (ik heb gewoon geen behoefde aan een grote vriendenkring, meer eigenlijk omdat het onderhouden daarvan veel tijd en energie vergt).

Ik wou graag weten wat er aan de hand was, waarom het niet lukte. Dat ik toevallig al 30 was, doet aan zo'n vraag toch niks af?
Hoe zit het nu met je pers situatie? Studerend, werkend of werkloos geen studie en thuis lekker gamen?? Ik weet het niet, na al deze jaren heb ik ontzettende zelfinzicht gekregen en ik weet na elke terugval waar de oorzaak lag en probeer mezelf bepaalde dingen aan te leren, net als programmeren. Ik struggle in het dagelijks leven met leeftijdsgenoten contact, niet met volwassen personen. Ik zit nu te gamen thuis... Ik heb wel veel interesse in technologie etc.
pi_147671998
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:25 schreef TheSatanSlayer het volgende:

[..]

Hoe zit het nu met je pers situatie? Studerend, werkend of werkloos geen studie en thuis lekker gamen?? Ik weet het niet, na al deze jaren heb ik ontzettende zelfinzicht gekregen en ik weet na elke terugval waar de oorzaak lag en probeer mezelf bepaalde dingen aan te leren, net als programmeren. Ik struggle in het dagelijks leven met leeftijdsgenoten contact, niet met volwassen personen. Ik zit nu te gamen thuis... Ik heb wel veel interesse in technologie etc.
Mn economische situatie is hetzelfde gebleven (ik ben helemaal afgekeurd, niet alleen vanwege autisme) en besteed globaal gezien de meeste private tijd aan het modden van games (games speel ik eigenlijk alleen maar als het met vrienden is, of om mn nieuwste mod te playtesten :P ) met tussendoor wat fok bijvoorbeeld.

Ik ben de laatste jaren voor het 1st in mn leven vrij stabiel, maar kan de oorzaken moeilijk benoemen. Stabiliteit is bij mij vrij fragiel en dat is een lastige issue om te tackelen.
pi_147673815
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 13:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik was 24.
Children of the night. What music they make.
pi_147674109
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:51 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ik was 24.
Wel lekker, had je 6 jaar extra :)
pi_147674161
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:51 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ik was 24.
Ik 40 :P
pi_147674206
quote:
17s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:01 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik 40 :P
Ik moet er niet aan denken nu nog ongediagnostiseerd rond te hebben moeten lopen :'(
pi_147674283
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik moet er niet aan denken nu nog ongediagnostiseerd rond te hebben moeten lopen :'(
Och, ik wist niet beter. Maar ik moet wel zeggen dat er sinds de diagnose een wereld voor mij open is gegaan, ik kreeg eindelijk de ondersteuning waar ik al zolang naar zocht (maar niet kon vinden omdat ik niet wist wat er precies aan de hand was met mij).
pi_147674681
quote:
17s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:05 schreef Juup© het volgende:

[..]

Och, ik wist niet beter. Maar ik moet wel zeggen dat er sinds de diagnose een wereld voor mij open is gegaan, ik kreeg eindelijk de ondersteuning waar ik al zolang naar zocht (maar niet kon vinden omdat ik niet wist wat er precies aan de hand was met mij).
Dit had ik zelf ook getikt kunnen hebben

Ik had dus geen flauw idee wat er met mij aan de hadn was en goed voor mn zelfbeeld was die situatie al helemaal niet ;(
pi_147675224
quote:

Ik was 18.
Er kwam ineens zoveel inzicht in wat er mis was, het was zo'n opluchting.
Ik dacht altijd dat ik gek was, dat ik niet spoorde. Maar meer mensen hadden ineens last van hetzelfde waar ik ook last van heb, ik was niet de enige!
Het begrip dat men gedurende jaren voor mij kreeg is enorm.
Zo snapte men ineens dat ik niet gek was en mensen expres tegenwerkte.

De psychiater vertelde het aan mijn ouders, ouders hebben het verteld in de familie en zelf vertelde ik het wel aan leraren maar verder ook niet.

Ik ging de weg via de GGZ op.
Twiddel
pi_147675350
quote:
99s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:40 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ik was 18.
Er kwam ineens zoveel inzicht in wat er mis was, het was zo'n opluchting.
Ik dacht altijd dat ik gek was, dat ik niet spoorde. Maar meer mensen hadden ineens last van hetzelfde waar ik ook last van heb, ik was niet de enige!
Het begrip dat men gedurende jaren voor mij kreeg is enorm.
Zo snapte men ineens dat ik niet gek was en mensen expres tegenwerkte.

De psychiater vertelde het aan mijn ouders, ouders hebben het verteld in de familie en zelf vertelde ik het wel aan leraren maar verder ook niet.

Voor mij was het een opluchting, maar tegelijkertijd voelde het ook als een veroordeling (dat heb ik zo een half jaar tot een heel jaar op die manier ervaren). Nu heb ik er wel vrede mee, maar toch denk ik zo af en toe "ik had me mijn leven heeel anders voorgesteld", zeker als ik met mijn limieten geconfronteerd word.
pi_147677212
maar hoe zit het er nou mee als je al weet wat je hebt eigenlijk[dus dan zou zon diagnose geen opluchting geven, alleen bevestiging]. Want ik weet t al 100% zeker, ook wat ik nodig heb kwa ''begeleiding''. niks eigenlijk, alleen een andere aanpak en anders omgaan met mij.

Ik vind zon diagnose echt naar en het is gewoon hetzelfde als mensen in een hokje plaatsen. en je kutn ook alleen hulp krijgen als je in een hokje zit. en een hokje kun je alleen zitten als je zo diagnose hebt, wat tonnen kost [voll eigen risico]

het is mij de vraag of het voordeel levert, als je verder wel alles kunt etc. en zelf weet wat je mankeert...
pi_147677377
quote:
99s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:40 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ik was 18.
.....

en hoe zag jouw situatie er toen uit op je 18e? wat was de aanleiding om je te laten diagnosticeren, omdat dat van school moest?
pi_147677407
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:49 schreef TheSatanSlayer het volgende:
maar hoe zit het er nou mee als je al weet wat je hebt eigenlijk[dus dan zou zon diagnose geen opluchting geven, alleen bevestiging]. Want ik weet t al 100% zeker, ook wat ik nodig heb kwa ''begeleiding''. niks eigenlijk, alleen een andere aanpak en anders omgaan met mij.

Ik vind zon diagnose echt naar en het is gewoon hetzelfde als mensen in een hokje plaatsen. en je kutn ook alleen hulp krijgen als je in een hokje zit. en een hokje kun je alleen zitten als je zo diagnose hebt, wat tonnen kost [voll eigen risico]

het is mij de vraag of het voordeel levert, als je verder wel alles kunt etc. en zelf weet wat je mankeert...
Tja, meer begrip in enorm veel situaties. Het helpt bijvoorbeeld al als je tijdens boodschappen bijvoorbeeld gekke geluiden maakt en iemand spreekt je erop aan, dat je kan zeggen dat je autisme hebt.
Want autisme snapt iedereen wel een beetje.
En een diagnose hoef je natuurlijk nooit bekend te maken, dus dat hokjes gedoe valt wel mee.
Twiddel
pi_147677504
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:53 schreef TheSatanSlayer het volgende:

[..]

en hoe zag jouw situatie er toen uit op je 18e? wat was de aanleiding om je te laten diagnosticeren, omdat dat van school moest?
Ik was knetterdepressief, suicidaal.
Zag het niet meer zitten omdat ik zo raar was. Alles was enorm moeilijk maar dat kwam omdat ouders en omgeving mij enorm zaten te pushen. Want anders deed ik het niet, want het voelde naar. En dan bedoel ik werk aannemen, werken, school en sociaal zijn.
Ik werd op een bepaald moment opgenomen in een psych. ziekenhuis want ik trok het niet meer.
Daar heb ik na 4 maand opname mijn diagnose gekregen.
Sinds mijn diagnose is mijn leven 180 graden gedraaid en gaat het veel beter met mij.
Twiddel
pi_147677596
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:49 schreef TheSatanSlayer het volgende:

Als je verder gewoon alles kunt, waarom zou je dan de ggz molen in willen komen?
pi_147678115
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:00 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Als je verder gewoon alles kunt, waarom zou je dan de ggz molen in willen komen?
het is niet dat ik dat zelf wil en voor gekozen heb.
ik weet nietzogoed wat ik wil en heb verkeerde studiekeuzes gemaakt . ze willen dus dieper erop ingaan en kijken wat ik nou heb. van daaruit kunnen ze mij pas helpen, denken zij
maar het lijkt me alleen maar voordelig voor hun want nog een jaartje is dus meer geld en ook weet je nooit of de diagnose 100% is het kan ook erger gemaakt worden dan het is [zo voel ik t dan]

meeste dingen gaan gewoon prima, behalve contacten onderhouden en duidelijk communiceren op werk. ik maak geen rare geluidjes als ik boodschappen ga doen.. veel atustische kenmerken heb ik niet, sommige wel, vooral het communicatieve gedeelte..
Mijn ouders vindne mij wel raar ja.. omdat ik toch anders ben [stil]
pi_147678473
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:15 schreef TheSatanSlayer het volgende:

[..]

het is niet dat ik dat zelf wil en voor gekozen heb.
ik weet nietzogoed wat ik wil en heb verkeerde studiekeuzes gemaakt . ze willen dus dieper erop ingaan en kijken wat ik nou heb. van daaruit kunnen ze mij pas helpen, denken zij
maar het lijkt me alleen maar voordelig voor hun want nog een jaartje is dus meer geld en ook weet je nooit of de diagnose 100% is het kan ook erger gemaakt worden dan het is [zo voel ik t dan]

meeste dingen gaan gewoon prima, behalve contacten onderhouden en duidelijk communiceren op werk. ik maak geen rare geluidjes als ik boodschappen ga doen.. veel atustische kenmerken heb ik niet, sommige wel, vooral het communicatieve gedeelte..
Mijn ouders vindne mij wel raar ja.. omdat ik toch anders ben [stil]
Dat wil nog niet zeggen dat je niet autistisch bent. Wel is het zo dat als je geen of nauwelijks last hebt van enige psychische stoornis, een label wel weer een nadeel kan zijn (zoals bijvoorbeeld rijbewijs).
pi_147678627
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:15 schreef TheSatanSlayer het volgende:
ik maak geen rare geluidjes als ik boodschappen ga doen.
Sorry ik moest lachen _O-

Als je het zelf niet nuttig vind en twijfelt aan de deskundigheid van je behandelaar(s), zoek dan een ander op die je wel verder helpt. Of vraag naar een verwijzing voor een cursus sociale vaardigheden of zoek een loopbaancoach. Zoek eerst zelf die dingen uit en als het werkt is er niks aan de hand, werkt het niet dan kan je altijd nog de GGZ-molen in.
pi_147681883
Ik was ook 30+ toen ik de diagnose kreeg. Het was niet dat ik persé een diagnose wilde hebben, het was meer dat 'ie er eindelijk kwam.
Ik heb hiervoor (zeg maar de 15 jaar voor de diagnose ass) diverse diagnoses gekregen, die achteraf gezien op 1 na, gewoon niet klopten. De depressie klopte wel, na jarenlang overvraagd worden (achteraf gezien).

Mijn moeder heeft altijd het idee gehad dat er "iets" was, maar wat dat dan was, dat was niet duidelijk. En in die tijd keken ze daar ook niet naar zolang je geen problemen veroorzaakte... en dat deed ik niet.
Na jaren op mn tenen lopen ben ik uiteindelijk ingestort en toen bleek dat mijn kind een ass had (ik had het idee dat er "iets" was en niemand wilde dat horen, tot ze de interactie tussen mij en mijn kinderen gingen observeren en ze "iets" zagen bij de oudste, ass dus) en zo zijn ze bij mij ook die kant op gaan denken.

En met die diagnose vielen er wel dingen op zijn plek, veel dingen. Reacties op bepaalde situaties, keuzes die ik heb gemaakt of heb moeten maken.
Ik begin mezelf beter te begrijpen, en kom nu dingen tegen die ik niet handig aanpak, maar om daar een handigere weg in te vinden is nog wel een uitdaging waar ik wat hulp bij nodig heb.
Mijn stemming gaat inmiddels, met de juiste medicatie, wel een heel stuk beter!
En die diagnose heeft vooral een hoop duidelijkheid gebracht en inzicht.
Ik ben op het moment fulltime moeder, ik doe een ochtend vrijwilligerswerk en ik help op school. En dat is voor dit moment genoeg. Al lijkt het misschien voor de buitenwereld een lui leventje (tja daar kan ik me dus wel druk over maken...).
Maar ik moet nu zorgen dat ik niet meer omval/instort en van daaruit mijn draai zien te vinden, een manier die het beste werkt.

Ik had eigenlijk mijn diagnose wel eerder willen hebben, ik denk dat het had gescheeld in mijn stemming. En ik had wellicht eerder hulp gehad waar ik iets aan had en andere keuzes gemaakt. Maar dat is achteraf gepraat. Ik heb denk ik wel juist door het ontbreken van een diagnose, wel dingen "moeten" leren waar ik nu wel iets aan heb. Maar of dat opweegt tegen de nadelen weet ik niet.
Maar mijn eigen ervaring maakt wel dat ik het voor mijn oudste anders wil en me daar ook echt voor in wil zetten.
pi_147682357
Ik was ook 30+ toen ik de diagnose eindelijk kreeg. Het verklaarde veel en achteraf ben ik wel blij dat ik nu weet waardoor er zoveel is misgegaan.

Maar de diagnose heeft ervoor gezorgd dat ik twee jaar geleden ontslagen ben, en dat mijn huwelijk uiteindelijk dit jaar op de klippen is gelopen. Ik heb mijn meltdowns eindelijk onder controle, maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik ooit normaal ga functioneren.

Morgen sollicitatiegesprek en natuurlijk heb ik de was verkeerd gedaan waardoor mijn sollicitatiekleren 2 maten gekrompen zijn |:(
pi_147685337
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:03 schreef Ainnir het volgende:
Ik was ook 30+ toen ik de diagnose eindelijk kreeg. Het verklaarde veel en achteraf ben ik wel blij dat ik nu weet waardoor er zoveel is misgegaan.

Maar de diagnose heeft ervoor gezorgd dat ik twee jaar geleden ontslagen ben, en dat mijn huwelijk uiteindelijk dit jaar op de klippen is gelopen. Ik heb mijn meltdowns eindelijk onder controle, maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik ooit normaal ga functioneren.

Morgen sollicitatiegesprek en natuurlijk heb ik de was verkeerd gedaan waardoor mijn sollicitatiekleren 2 maten gekrompen zijn |:(
sorry maar vind jullie allemaal wel extreem. en hoe hoog is jullie iq eigenlijk?
en hoe komt t dat je ontslagen bent, vANWEGE je autisme? zoja waarom heb je het dan opgebiecht? en wat als je een diagnose hebt en je verzwijgt het voor alles en iedereen [ook als je rijbewijs wilt gaan halen]??
pi_147685434
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:55 schreef TheSatanSlayer het volgende:

[..]

sorry maar vind jullie allemaal wel extreem. en hoe hoog is jullie iq eigenlijk?
en hoe komt t dat je ontslagen bent, vANWEGE je autisme? zoja waarom heb je het dan opgebiecht? en wat als je een diagnose hebt en je verzwijgt het voor alles en iedereen [ook als je rijbewijs wilt gaan halen]??
Ik vraag me af wat er zo extreem aan ons is? :?

Wat is er zo extreem aan mij? :P

En waarom wil je mn IQ weten? _O- Wat is jouw IQ dan? :P
pi_147685938
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:55 schreef TheSatanSlayer het volgende:

[..]

Mijn IQ is hoog genoeg, ik zit bij Mensa. Niet dat dat er iets toe doet, overigens.

Ik heb mijn diagnose gekregen in Amerika, daar liggen dingen iets anders. Mijn baas is er via de bedrijfsarts achter gekomen en heeft dat aangegrepen om als reden te gebruiken dat ik niet binnen het team paste.

Overigens, als je de diagnose hebt en je verzwijgt het bewust in situaties waar je het kenbaar moet maken (bijv rijbewijs) zou je nog wel eens in de problemen kunnen komen. Wat dat betreft ben je beter af zonder officiële diagnose.
pi_147686445
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:03 schreef Ainnir het volgende:

Wat die meltdowns betreft, dat is toch dat je (even gechargeerd) "flipt" doordat je overprikkeld raakt ofzo?
Das namelijk een ding wat ik niet echt herken, ik heb als het ware geen uitlaatklep voor overprikkeling, bij mij stapelt het zich op totdat ik (uhm, hoe breng ik dit een beetje tactisch? ) naar de tering ga _O- :')
pi_147686576
Ik vraag me ook af wat er zo extreem is aan oa mij...
Ik zie niet zo in wat de relevantie van mijn IQ is eigenlijk, leg me dat eens uit?

En nu ga ik gauw naar bed, hoogste tijd, welterusten allemaal! :Z
pi_147686740
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:13 schreef Nijna het volgende:
Ik vraag me ook af wat er zo extreem is aan oa mij...
Ik zie niet zo in wat de relevantie van mijn IQ is eigenlijk, leg me dat eens uit?
ze zeggen dat autisten super intelligent zijn.. ligt aan welke vorm je ehbt natuurlijk. En Bill Gates heeft ook autisme [asperger].
en hoe zit het qua ambities hebben wij die ook? In mijn ogen: rijk worden, status, macht, dikke auto, backpacken?
pi_147686773
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:11 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat die meltdowns betreft, dat is toch dat je (even gechargeerd) "flipt" doordat je overprikkeld raakt ofzo?
Das namelijk een ding wat ik niet echt herken, ik heb als het ware geen uitlaatklep voor overprikkeling, bij mij stapelt het zich op totdat ik (uhm, hoe breng ik dit een beetje tactisch? ) naar de tering ga _O- :')
Ja precies. En bij mij uitte dat "flippen" zich vaker nogal gewelddadig. Nu heb ik gelukkig geleerd de waarschuwingssignalen te herkennen, en kan ik me tijdig terugtrekken om tot rust te komen.
pi_147686794
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:16 schreef TheSatanSlayer het volgende:

[..]

En Bill Gates heeft ook autisme [asperger].
Dat is slechts een gerucht.
pi_147686806
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:17 schreef Ainnir het volgende:

[..]

Dat is slechts een gerucht.
einstein dan
pi_147686873
quote:

[..]

ze zeggen dat autisten super intelligent zijn.. ligt aan welke vorm je ehbt natuurlijk. En Bill Gates heeft ook autisme [asperger].
Dus je verwacht een gedegen bevestiging van jouw geloof dat autisten "soepa geniaal" zijn door aan een stuk of 4 autisten op een forum te vragen naar hun IQ nadat je ze voor extreem hebt uitgemaakt?
Moe niet gekka worden _O- :P
pi_147686974
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:17 schreef Ainnir het volgende:

[..]

Ja precies. En bij mij uitte dat "flippen" zich vaker nogal gewelddadig. Nu heb ik gelukkig geleerd de waarschuwingssignalen te herkennen, en kan ik me tijdig terugtrekken om tot rust te komen.
Vreemd, ik vind het (persoonlijk dan he?) zo raar, ik flipte als kind al nooit, maar potte het op. Ik ben al aan het googlen naar wat de oorzaken van een meltdown zijn en aan het kijken wat het verband daarvan is met overprikkeling

Edit: Overigens ben ik nog steeds slecht in het herkennen van overprikkeling. Het enige dat ik merk is dat ik "weg wil" en later dat ik wil slapen (ongeacht het tijdstip van de dag). Ik word dan vrij plotsling intens moe
pi_147687034
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:20 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Vreemd, ik vind het (persoonlijk dan he?) zo raar, ik flipte als kind al nooit, maar potte het op. Ik ben al aan het googlen naar wat de oorzaken van een meltdown zijn en aan het kijken wat het verband daarvan is met overprikkeling
Iedereen is anders, en dan kunnen meltdowns zich ook anders uiten, bijvoorbeeld intern. Mijn moeder kropt het ook op als ze een meltdown heeft.
pi_147687038
Je hebt niet iets als "de autist" en ook niet iedereen is superintelligent.
En dan is het natuurlijk ook nog de vraag wat je verstaat onder superintelligent.
Volgens mij IQ-test zou ik "begaafd" zijn, maar zelfs met een gemiddeld of hoger IQ kan je nog enorm onthand zijn met ass.
pi_147687080
quote:

[..]

en hoe zit het qua ambities hebben wij die ook? In mijn ogen: rijk worden, status, macht, dikke auto, backpacken?
:')
Leer nu maar eerst eens typen, nep-autist.
Twiddel
pi_147687105
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:21 schreef Ainnir het volgende:

[..]

Iedereen is anders, en dan kunnen meltdowns zich ook anders uiten, bijvoorbeeld intern. Mijn moeder kropt het ook op als ze een meltdown heeft.
Ik heb mn post nog ge-edit.

Zou je me misschien kunnen vertellen hoe zo'n interne meltdown eruit ziet? Waaraan zou ik dat kunnen merken bij mezelf?
pi_147687129
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:21 schreef Nijna het volgende:
Je hebt niet iets als "de autist" en ook niet iedereen is superintelligent.
En dan is het natuurlijk ook nog de vraag wat je verstaat onder superintelligent.
Volgens mij IQ-test zou ik "begaafd" zijn, maar zelfs met een gemiddeld of hoger IQ kan je nog enorm onthand zijn met ass.
Mee eens. IQ is slechts een indicatie hoe snel je hersenen informatie verwerken. Het zegt helemaal niks over hoe je het in de echte wereld doet.
pi_147687253
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:22 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb mn post nog ge-edit.

Zou je me misschien kunnen vertellen hoe zo'n interne meltdown eruit ziet? Waaraan zou ik dat kunnen merken bij mezelf?
Dat zou ik niet kunnen zeggen, ik beleef ze zelf niet intern, dus ik weet niet wat er dan speelt. Wat ik zie bij mijn moeder is dat alles teveel wordt, dat ze zich dan terugtrekt op haar slaapkamer, en dan moet ze alles donker en stil hebben. Maar hoe ze dat beleeft zou ik niet weten.
pi_147687574
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:25 schreef Ainnir het volgende:

[..]

Dat zou ik niet kunnen zeggen, ik beleef ze zelf niet intern, dus ik weet niet wat er dan speelt. Wat ik zie bij mijn moeder is dat alles teveel wordt, dat ze zich dan terugtrekt op haar slaapkamer, en dan moet ze alles donker en stil hebben. Maar hoe ze dat beleeft zou ik niet weten.
Dank voor je antwoord :)
Tot zover heb ik gevonden dat het wsl dan om een "shutdown" zou kunnen gaan, ik lees nog even verder :)
pi_147691752
quote:

[..]

Ligt eraan wat voor intelligentie je bedoeld....
Ja, ik kan goed leren en heb een bovengemiddelde algemene kennis (eveneens asperger).
Toch heb ik geen diploma's, ook niet van de middelbare school. Redenen? Teveel om op te noemen, maar mijn autisme heeft er helaas wel een rol in gespeeld.

In de ogen van 'the common folk' ben ik dus niet intelligent, want ik heb geen papiertjes om het te bewijzen ;)

Wat betreft ambities is het voor velen van ons niet veel anders dan voor de gewone medemens, echter of het allemaal haalbaar is blijft een tweede. Maar hey, ook dat is bij de 'normalen' niet veel anders :)
pi_147692614
Wat ambities betreft, ik ben al lang blij als ik voor langere tijd een redelijke baan kan vasthouden en dus ook mijn rekeningen kan betalen. En daarnaast het ook nog voor elkaar krijg om het huishouden redelijk te doen. Dat is al heel wat.
pi_147693645
Mijn ambitie is om alles weer een beetje op een rijtje te krijgen nadat ik 6 jaar geleden op mijn 28e volledig was ingestort. Toen kwam op mijn 29e de diagnose en sindsdien ben ik aan mijzelf gaan werken en heb ik vooral veel inzicht gekregen. Mede dankzij deze topicreeks. (ik heb hier heel veel gepost, in het begin op een ander account).

Nu ben ik heel wat verder en woon ik sinds een jaar op mijzelf, met begeleiding. Ik heb helaas wel last van een paniek/angststoornis maar die ga ik ook overwinnen, dat is ook een ambitie. Ik heb een part-time baantje en ben sinds kort ook redactielid van de frontpage hier op Fok! Dat vind ik erg leuk en dat betrekt mij ook weer wat meer in het leven. Geeft mij een goed gevoel, ergens aan bijdragen.

Op termijn is het de bedoeling dat ik van mijn angst en paniekstoornis af ga komen, ik met minder begeleiding lekker zelfstandig kan blijven wonen en ook gewoon weer full time kan meedraaien op de arbeidsmarkt.
pi_147693951
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:15 schreef YokiKater het volgende:
Mijn ambitie is om alles weer een beetje op een rijtje te krijgen nadat ik 6 jaar geleden op mijn 28e volledig was ingestort. Toen kwam op mijn 29e de diagnose en sindsdien ben ik aan mijzelf gaan werken en heb ik vooral veel inzicht gekregen. Mede dankzij deze topicreeks. (ik heb hier heel veel gepost, in het begin op een ander account).

Nu ben ik heel wat verder en woon ik sinds een jaar op mijzelf, met begeleiding. Ik heb helaas wel last van een paniek/angststoornis maar die ga ik ook overwinnen, dat is ook een ambitie. Ik heb een part-time baantje en ben sinds kort ook redactielid van de frontpage hier op Fok! Dat vind ik erg leuk en dat betrekt mij ook weer wat meer in het leven. Geeft mij een goed gevoel, ergens aan bijdragen.

Op termijn is het de bedoeling dat ik van mijn angst en paniekstoornis af ga komen, ik met minder begeleiding lekker zelfstandig kan blijven wonen en ook gewoon weer full time kan meedraaien op de arbeidsmarkt.
Wat voor soort begeleiding krijg je? En hoe kom je daaraan? (als je het er liever niet over hebt is ook oké, ik vraag het alleen maar omdat ik zelf net terug in NL ben en ik ook wel wat hulp zou kunnen gebruiken, maar geen idee heb waar te beginnen).
pi_147694039
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:26 schreef Ainnir het volgende:

[..]

Wat voor soort begeleiding krijg je? En hoe kom je daaraan? (als je het er liever niet over hebt is ook oké, ik vraag het alleen maar omdat ik zelf net terug in NL ben en ik ook wel wat hulp zou kunnen gebruiken, maar geen idee heb waar te beginnen).
Begeleid Zelfstandig Wonen (BZW) vanuit het RIBW. En ik krijg van de GGZ hulp vanuit het F-ACT team. Ik weet alleen niet meer of het de gemeente (met het aanvragen voor woonurgentie) of het F-ACT was die mij heeft aangemeld bij het RIBW.
pi_147694082
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:28 schreef YokiKater het volgende:

[..]

Begeleid Zelfstandig Wonen (BZW) vanuit het RIBW. En ik krijg van de GGZ hulp vanuit het F-ACT team. Ik weet alleen niet meer of het de gemeente (met het aanvragen voor woonurgentie) of het F-ACT was die mij heeft aangemeld bij het RIBW.
Dank je, daar kan ik mee aan de slag :)
pi_147694829
Overigens heb ik waarschijnlijk onder een steen geleefd de laatste 5 jaar, maar sinds wanneer is het normaal om 'autist' als scheldwoord/uitdrukking te gebruiken? Het lijkt nogal populair, maar ik vind het niet iets om mee te spotten.
pi_147695067
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:01 schreef Ainnir het volgende:
Overigens heb ik waarschijnlijk onder een steen geleefd de laatste 5 jaar, maar sinds wanneer is het normaal om 'autist' als scheldwoord/uitdrukking te gebruiken? Het lijkt nogal populair, maar ik vind het niet iets om mee te spotten.
Dat is idd de laatste paar jaar erin gekomen. Ik gok zo persoonlijk dat het mede ontstaan zou kunnen zijn sinds de wajong zoveel slecht in het nieuws is gekomen (lang verhaal)
pi_147695074
quote:
Komt helaas overal op internet veel voor. 'Autist' is het nieuwe 'mongool' :N
pi_147695102
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:11 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat is idd de laatste paar jaar erin gekomen. Ik gok zo persoonlijk dat het mede ontstaan zou kunnen zijn sinds de wajong zoveel slecht in het nieuws is gekomen (lang verhaal)
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:11 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Komt helaas overal op internet veel voor. 'Autist' is het nieuwe 'mongool' :N
Als het wereldwijd is, dan moet de oorzaak voor het autist=scheldwoord elders gezocht worden, maar ging er vanuit dat het wel een nederlands fenomeen was daar Ainnir dit fenomeen nog onbekend was :P
pi_147695310
Ach ja het maakt ook niet uit. Ik heb gewoon een slechte dag en dan stoor ik me eraan.

* Ainnir neemt nog een wijntje
pi_147695365
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:24 schreef Ainnir het volgende:
Ach ja het maakt ook niet uit. Ik heb gewoon een slechte dag en dan stoor ik me eraan.

* Ainnir neemt nog een wijntje
witte of rode?
pi_147695376
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:27 schreef redboyke het volgende:

[..]

witte of rode?
Wit en goedkoop :')
pi_147695534
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:28 schreef Ainnir het volgende:

[..]

Wit en goedkoop :')
ik heb liever rode met 13graden van spanje ofzo
goed voor in slaap te vallen. prijs maakt me niet echt uit kan pas volgende week vrijdag nog eens drinken. :(

anyway een update ze hebben gezegd dat ik hier al lang zit en vinden dat ze nog niet ver geraakt zijn met me en dat ik veel op mijn kamer zit. nu willen ze een regeling maken zodat ik wat meer onder de mensen van de groep zit beneden waar ik heel erg tegenop zie want ik heb schrik van andere mensen dat ik niet ken en denk iedere keer dat ze slechte dingen over me denken.
verpleging wil dat ik wat actiever deelneem terwijl ik eigenlijk levensmoe ben.
vorige keer was ik zat thuis. teveel jack daniels gedronken en dan komen je diepste verlangens naar boven als je goed gezopen hebt en zei ik tegen mijn moeder van dat ik een pistool voor kerstmis wou.
kon me er de dag erna niks meer van herrinneren dat ik dat gezegd heb. maar was wel iets dat ik al tijdje mee loop te denken in mijn hoofd en eigenlijk tegen niemand zou vertellen tenzij ik zat ben en niks meer weet. anyway ja dus thuis gaat het niet goed, eigenlijk sinds mijn geboorte al heb ik een kutmoeder. ze willen me uit de psychiatrisch instelling gooien aangezien ik daar al tijdje zit en volgend jaar in april gaat mijn factuur bijna 3dubbele omhoog omdat ik daar dan 5 jaar zit. als ik niet naar hun luister vlieg ik buiten. en aangezien terug naar huis gaan wonen geen optie is kom ik wss op straat ofzo daarom is mezelf van kant maken zo verleidelijk op moment maar ben een banne schijter. ik wil dat het snel en pijnloos is en wil eigenlijk een pistool knal ik ook effe gelijk die buurvrouw naast me neer die me na een halfjaar nog altijd 20euro moet en die iedere keer zei ja je krijgt het vrijdag en dan elke vrijdag gaat ze direct lopen. anyway ben mijn leven beu. heb niks om voor te leven.
wat rooie wijn zou me goed doen dan lig ik knockout in mijn bed te dromen over hoe een kutwereld dit is en de villain aan het uithangen. serieus mensen hebben dikwijls bang van hun dromen maar niet ik. mijn dromen hebben bang van mij muhahahaha :D

owja ben zo depressief dat ik voor 350euro aan games heb gekocht + nog ps vita en ps3 en een N3ds en nog een gateway kaart en een sky3ds en shitloads aan micro sd kaartjes heb zeker 2000euro opgedaan. dacht dat dingen kopen me gelukkig ging maken maar dat is niet het geval

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2014 01:41:50 ]
pi_147699572
im out here, sorry.
pi_147700734
quote:
Ach, dan zouden we nergens meer mee mogen spotten..
pi_147711483
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:39 schreef redboyke het volgende:

[..]

ik heb liever rode met 13graden van spanje ofzo
goed voor in slaap te vallen. prijs maakt me niet echt uit kan pas volgende week vrijdag nog eens drinken. :(

anyway een update ze hebben gezegd dat ik hier al lang zit en vinden dat ze nog niet ver geraakt zijn met me en dat ik veel op mijn kamer zit. nu willen ze een regeling maken zodat ik wat meer onder de mensen van de groep zit beneden waar ik heel erg tegenop zie want ik heb schrik van andere mensen dat ik niet ken en denk iedere keer dat ze slechte dingen over me denken.
verpleging wil dat ik wat actiever deelneem terwijl ik eigenlijk levensmoe ben.
vorige keer was ik zat thuis. teveel jack daniels gedronken en dan komen je diepste verlangens naar boven als je goed gezopen hebt en zei ik tegen mijn moeder van dat ik een pistool voor kerstmis wou.
kon me er de dag erna niks meer van herrinneren dat ik dat gezegd heb. maar was wel iets dat ik al tijdje mee loop te denken in mijn hoofd en eigenlijk tegen niemand zou vertellen tenzij ik zat ben en niks meer weet. anyway ja dus thuis gaat het niet goed, eigenlijk sinds mijn geboorte al heb ik een kutmoeder. ze willen me uit de psychiatrisch instelling gooien aangezien ik daar al tijdje zit en volgend jaar in april gaat mijn factuur bijna 3dubbele omhoog omdat ik daar dan 5 jaar zit. als ik niet naar hun luister vlieg ik buiten. en aangezien terug naar huis gaan wonen geen optie is kom ik wss op straat ofzo daarom is mezelf van kant maken zo verleidelijk op moment maar ben een banne schijter. ik wil dat het snel en pijnloos is en wil eigenlijk een pistool knal ik ook effe gelijk die buurvrouw naast me neer die me na een halfjaar nog altijd 20euro moet en die iedere keer zei ja je krijgt het vrijdag en dan elke vrijdag gaat ze direct lopen. anyway ben mijn leven beu. heb niks om voor te leven.
wat rooie wijn zou me goed doen dan lig ik knockout in mijn bed te dromen over hoe een kutwereld dit is en de villain aan het uithangen. serieus mensen hebben dikwijls bang van hun dromen maar niet ik. mijn dromen hebben bang van mij muhahahaha :D

owja ben zo depressief dat ik voor 350euro aan games heb gekocht + nog ps vita en ps3 en een N3ds en nog een gateway kaart en een sky3ds en shitloads aan micro sd kaartjes heb zeker 2000euro opgedaan. dacht dat dingen kopen me gelukkig ging maken maar dat is niet het geval
Wat meer onder lotgenoten zijn klinkt in ieder geval wel als iets dat kan helpen...
Ik ben zelf ook geen groepsdier en voel me meestal ook onprettig in groepen, maar de keren dat ik heb meegedraaid in therapiegroepen met andere mensen met autisme heb ik me in ieder geval nooit vervelend gevoeld. Iedereen heeft wel wat en in dat soort groepen is iedereen zich daar meestal ook wel bewust van, wat de kans een stuk kleiner maakt dat ze slecht over je zullen oordelen.

Sowieso is het een kunst om je niet teveel aan andermans oordeel te storen. Als iemand slecht over je wil denken dan doe je daar toch niks tegen. Slashcare :P

Ik weet verder niet of je een bepaald doel in het leven of een ambitie hebt, maar dat zijn dingen die ook heel erg kunnen helpen. Waar sta ik en wat wil (en kan) ik bereiken?
pi_147711979
quote:
Is vooral iets van hier.

Zou me er niet te druk om maken.
pi_147712069
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 17:41 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Wat meer onder lotgenoten zijn klinkt in ieder geval wel als iets dat kan helpen...
Ik ben zelf ook geen groepsdier en voel me meestal ook onprettig in groepen, maar de keren dat ik heb meegedraaid in therapiegroepen met andere mensen met autisme heb ik me in ieder geval nooit vervelend gevoeld. Iedereen heeft wel wat en in dat soort groepen is iedereen zich daar meestal ook wel bewust van, wat de kans een stuk kleiner maakt dat ze slecht over je zullen oordelen.

Sowieso is het een kunst om je niet teveel aan andermans oordeel te storen. Als iemand slecht over je wil denken dan doe je daar toch niks tegen. Slashcare :P

Ik weet verder niet of je een bepaald doel in het leven of een ambitie hebt, maar dat zijn dingen die ook heel erg kunnen helpen. Waar sta ik en wat wil (en kan) ik bereiken?
probleem is dat ik op een psychose afdeling zit en al de anderen zitten hier voor psychose meestal door drugsgebruik. ik voel me totaal niet verbonden met die mensen hier.ik doe wel af en toe eens een jointje maar die mensen hier doen dat dus dagelijks. ook ben ik bijna een jaar gestopt met roken en bijna iedereen rookt hier en je hebt pas door hoe hard het stinkt als je gestopt bent.

ik heb geen doelen want dit leven doet me niks. heb het gevoel dat dit allemaal een droom is en dat ik ooit ga wakker worden en dan een normaal mens ben.
pi_147712206
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 17:59 schreef Specularium het volgende:

[..]

Is vooral iets van hier.

Ik hoor het ook wel eens in het openbaar hoor :P
Twiddel
pi_147712338
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 18:08 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ik hoor het ook wel eens in het openbaar hoor :P
Dat kan, maar volgens mij is het in KLB een beetje begonnen.
pi_147712546
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 17:59 schreef Specularium het volgende:

[..]

Is vooral iets van hier.

Ik zie de trend op meerdere fora, ook Engelstalige.
Ook tussen bijvoorbeeld youtube comments zie ik het vaak staan.
pi_147712843
Ik kom natuurlijk nooit buiten NWS.
pi_147713006
"Autist" is inderdaad het nieuwe "mongool" dat komt niet van FOK! maar door alle media aandacht over autisme. Er wordt op FOK! veel over gegrapt maar dat is niet iets unieks. Je komt het op meer plaatsen tegen.

In het begin stoorde ik mij er ook enorm aan, sterker nog.. officieel is het strafbaar... het valt gewoon onder discriminatie. Maar ik ga mij er niet meer druk over maken. Ze kunnen grappen wat ze willen, ik lach uiteindelijk toch als laatste. HFA in the house, IQ van 142, wat is er? _O-
pi_147713188
Wanneer is het dan precies strafbaar als belediging?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')