abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145035052
Wij hebben sinds een jaar een vochtprobleem in de hal. In die hal zit ook mijn voorraadkast (zonder deur) met fiets, schoenen, tassen en blikken enzo met eten.

Vorig jaar zag ik hier en daar wat schimmelplekjes op leren schoenen en tassen. Ook liep er in de herfst en winter vocht van de voordeur. Met het naar buiten rijden van mijn fiets kwam zo af en toe wat korrelpleister van de muur.
We zijn nu een jaar verder en het ruikt naar schimmel als je binnenkomt. Mijn goede zwarte laarzen heb ik vandaag weggegooid omdat ze volledig groengrijs waren uitgeslagen.
Ik heb vandaag alle spullen en planken uit de kast gehaald omdat ik de kast wilde opknaplen en verven en ik ben me rotgeschrokken. Er zitten een aantal grote vochtplekken op de muur, daar kan ik echt niet zomaar overheen verven.

Vorige week was mijn buurvrouw toevallig even binnen bij me. Ik spreek haar nooit eigenlijk. Ze vertelde me dat zij al jaren vochtproblemen hebben. Niet alleen bij de eerste paar meters vanaf de voordeur zoals wij maar over de volledige lengte van het huis. Hun stucwerk komt van de muur over de volledige 12 of 13 meter die we delen. Ze hebben nog een badkamer aangebouwd achter het huis en daar komen de tegels van de muur.
Ik zie bij hem al zolang wij hier wonen, 11 jaar, iedere winter het vocht van de ruitjes in zijn voordeur afdruipen.

Ik begin het idee te krijgen dat ik iets moet doen :') We hebben in ieder geval een radiator in de gang en de deur naar de kamer staat altijd op een kier. Maar verder weet ik het eigenlijk niet.

Ik denk dat ik eens met de buurman moet gaan praten. Maar wat zal ik voorstellen? Misschien moeten we eens iemand langs laten komen die op diverse locaties vocht meet ofzo. Hoe heet zo iemand? Wie betaalt zoiets? Eerlijk delen?

We hebben overigens geen vocht in de kruipruimte. Er staat ook een vochtvreter in de kast maar helpt niet heel veel.
Spoilers!
pi_145038678
Als je huurt zou ik het bij de woningstichting neerleggen.
pi_145039166
Het gaat om koophuizen.
Spoilers!
pi_145039454
Kun je een tekeningetje maken hoe jullie huizen aan elkaar zitten? Ik snap het verhaal niet helemaal.
Vocht problemen moet je eigenlijk altijd de oorzaak van zien te vinden. een vochtvreter is symptoombestrijding en helpt inderdaad niet veel.

Als het vocht wil "meten" kun je relatief goedkoop zelf een vochtmeter aanschaffen. http://www.vitalitools.nl/nl/vochtmeters_materialen.php Dit is een stuk goedkoper dan iemand laten komen. Maar eigenlijk vraag ik me af wat je wilt bereiken met het meten. Dat het nat is weet je toch al...
pi_145045372
is er ventilatie? hoe oud is het huis? zijn misschien de spouwmuren volgeschuimd ter isolatie?
pi_145045489
Zijn dat vochtplekken, lekt het dak ?

Zijn de muren boven wel droog ?
pi_145045619
Ik ventileer heel goed, er staan altijd meerdere ramen en schuiven open. Qua isolatie heb ik geen idee wat er tussen de muren zit, de huizen zijn uit 1910.

Ik zal inderdaad zelf eens voor een vochtmeter kijken. Ik ging er eigenlijk meer vanuit dat iemand die vocht komt meten me ook kan vertellen wat ik er in vredesnaam aan kan doen.

Qua situatie is het vrij simpel. Twee rijtjeshuizen delen een muur van 12 meter lang. Het huis van de buurman loopt nog 4 meter verder door. De buurman heeft van voor tot achter een vochtige muur. Ik alleen de eerste paar meter in mijn gang en gangkast. Verder is het huis helemaal droog, zowel boven als beneden, muren en dak. Alleen is het heel misschien een vochtprobleempje in het plafond van het toilet. Dat zoek ik van de week uit. Dat is aan de achterkant van de woning beneden. Maar als dat zo is, is het pas sinds een paar weken zichtbaar. Het kan ook zijn dat er gewoon een stukje is vergeten met schilderen waardoor een deel van het plafond er geler uitziet dan de rest ;)

Foto's:
Vanaf de voordeur:

De gangkast:

Achterin de gangkast:

Pleister is van de muur in de gang gevallen.

Schimmel op de muur in de gang.

[ Bericht 7% gewijzigd door Lucky_Strike op 30-09-2014 10:52:08 ]
Spoilers!
pi_145045757
De rest van het huis ziet er verder wel prima uit hoor. Dat jullie niet denken dat mijn hele huis er zo uitziet ;) Op de vloer boven en de gang/gangkast na is het hele huis nu opgeknapt.
Spoilers!
pi_145045818
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:09 schreef GwaddYr het volgende:
Zijn dat vochtplekken, lekt het dak ?
[ afbeelding ]
Zijn de muren boven wel droog ?
Nee, het dak lekt niet. Dat wat je op die foto ziet zijn oude vlekken. Een paar jaar voor wij er 11 jaar geleden kwamen wonen is er een nieuw dak op het huis gegaan, dat is nog in prima conditie.
Spoilers!
pi_145046080
Die grote vochtplek zit op de buitenmuur, of zie ik dat verkeerd ?
pi_145046186
vreemde plek je zou bijna zeggen dat erachter een leiding oid loopt die zweet of lek is
pi_145046192
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:30 schreef GwaddYr het volgende:
Die grote vochtplek zit op de buitenmuur, of zie ik dat verkeerd ?
[ afbeelding ]
Dat is de gedeelde muur met de buurman ja.
Spoilers!
pi_145046251
In de gangkast zit hout tegen de muur, dat zal ik er deze week eerst eens uitslopen.

Van ons lopen er in ieder geval geen leidingen in de muur.
Spoilers!
pi_145046559
Ik begreep uit het verhaal, dat m.n. de muur tussen jullie en de buren vochtig was. Maar aan de foto's te zien zit het grootste vochtprobleem (die grote vochtplek) in de voorgevel ? Wat zit er aan de andere kant van die vochtplek, loopt daar een regenpijp ?
pi_145046619
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:47 schreef GwaddYr het volgende:
Ik begreep uit het verhaal, dat m.n. de muur tussen jullie en de buren vochtig was. Maar aan de foto's te zien zit het grootste vochtprobleem (die grote vochtplek) in de voorgevel ? Wat zit er aan de andere kant van die vochtplek, loopt daar een regenpijp ?
Dat is de voorgevel niet maar achterin de gangkast. We hebben geen probleem met de voorgevel.
Spoilers!
pi_145047024
Ik heb even beschrijvingen bij de foto's gezet.
Spoilers!
pi_145047437
Hehehe... de voordeur staat open, had ik natuurlijk kunnen zien aan de brievenbus :+
Hebben de buren (ook) alleen beneden last van vocht, of ook boven ?
Er loopt een goot boven de muur tussen jullie en de buren ? Mogelijk dat die (al jaren) aan de kant van de buren lekt ? Maar dat verklaart nog niet die grote plek in de gangkast...
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:18:04 #18
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145047549
Optrekkend vocht uit de kruipruimte?
pi_145047745
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:14 schreef GwaddYr het volgende:
Hehehe... de voordeur staat open, had ik natuurlijk kunnen zien aan de brievenbus :+
Hebben de buren (ook) alleen beneden last van vocht, of ook boven ?
Er loopt een goot boven de muur tussen jullie en de buren ? Mogelijk dat die (al jaren) aan de kant van de buren lekt ? Maar dat verklaart nog niet die grote plek in de gangkast...
Er loopt geen goot boven die muur. We delen wel een goot aan de voorkant.

Voor zover ik begrepen heb, heeft de buurman alleen beneden last.

Wij hebben geen vocht in de kruipruimte in de gang. We hebben twee kruipruimtes, ik zal voor de zekerheid de andere eens nakijken.
Spoilers!
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:32:27 #20
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145047978
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben geen vocht in de kruipruimte in de gang. We hebben twee kruipruimtes, ik zal voor de zekerheid de andere eens nakijken.
Vochtig betekend natuurlijk niet per se dat er water moet staan he. Een verzadigde vochtige bodem is ook al genoeg om optrekken van vocht te creëren.
pi_145048039
Ik zou in ieder geval een vochtmeter kopen om het hout periodiek te controleren vooral daar waar die verf bladdert. Ze zijn geloof ik deze week zelfs bij de lidl in de aanbieding.
pi_145049381
Het vocht dat je in de gang hebt, bij de voordeur, lijkt op condensatie.
Buiten koud, binnen warm = nat bij de voordeur.

De vochtkring in de kast ziet er niet uit als optrekkend vocht, maar meer alsof er iets in de muur zit dat nat is. Dat kan een leiding zijn of een lek.
Wat zit er bij de buren op die plek? Toevallig een badkamer, wasruimte, wc zoiets?

En wat zit er boven het schuine deel van de gangkast? Een trap? Want het lijkt (met nadruk op lijkt) alsof het daar vandaan komt.

Ik zie ook een gasmeter in de kast zitten. Zitten er daar gaten in de vloer naar de kruipruimte en/of naar de straat? Vaak een bron van vocht.
pi_145049839
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 12:15 schreef R2R het volgende:
Het vocht dat je in de gang hebt, bij de voordeur, lijkt op condensatie.
Buiten koud, binnen warm = nat bij de voordeur.

De vochtkring in de kast ziet er niet uit als optrekkend vocht, maar meer alsof er iets in de muur zit dat nat is. Dat kan een leiding zijn of een lek.
Wat zit er bij de buren op die plek? Toevallig een badkamer, wasruimte, wc zoiets?

En wat zit er boven het schuine deel van de gangkast? Een trap? Want het lijkt (met nadruk op lijkt) alsof het daar vandaan komt.

Ik zie ook een gasmeter in de kast zitten. Zitten er daar gaten in de vloer naar de kruipruimte en/of naar de straat? Vaak een bron van vocht.
Het vocht bij de voordeur zit er pas een jaar terwijl er 10 jaar geleden nieuwe kozijnen in zijn gegaan.

Ik vind het vocht er ook niet optrekkend uitzien inderdaad. Ik weet niet wat er daar bij de buren zit, ik ben er nog nooit binnen geweest. Ik zal van de week eens proberen een gesprek aan te gaan. Hij werkt volgens mij onregelmatige diensten en is ook vaak bij zijn vriendin. Er zit daar in ieder geval geen badkamer, die zit in zijn aanbouw aan de achterkant. Waar volgens de vriendin de tegels niet eens aan de muur blijven hangen...

Achter de gangkast is inderdaad een trap. Daar is niets aan de hand, ook niet op de muur naast de trap, nogal onlogisch als je het mij vraagt maar wel fijn ;)

De gasmeter is niet vochtig of zweterig en rond die meter zijn ook geen vochtige plekken te zien. Hoe de buizen lopen weet ik niet precies, dat gaat ook op de lijst van uit te zoeken dingen. Volgens mij lopen ze gewoon onder de vloer van het huis richting straat en keuken en blijven ze hoe dan ook een centimeter of 80 uit de buurt van de muur met de buurman.
Spoilers!
pi_145049966
To do lijst:
Vochtmeter kopen
Met de buurman praten
Beide kruipruimtes nogmaals controleren
Gasmeter nakijken
Voordeur na laten kijken op lekkage
Dakgoot nakijken
Houtwerk in de gangkast slopen aan de kant van de buurman.

Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie maar daar kom ik nog wel op.
Spoilers!
pi_145051895
Ik zou beginnen met kijken wat er achter het hout met de vochtplek zit. Of er lekt direct erachter iets (waterleiding naar boven ? cv-ketel zit zo'n beetje boven die plek, toch ?), óf vocht van bij de buurman lekt daar via iets naar jouw kant van de muur. En met de buurman praten.

[ Bericht 1% gewijzigd door GwaddYr op 30-09-2014 13:39:41 ]
pi_145062676
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 13:27 schreef GwaddYr het volgende:
Ik zou beginnen met kijken wat er achter het hout met de vochtplek zit. Of er lekt direct erachter iets (waterleiding naar boven ? cv-ketel zit zo'n beetje boven die plek, toch ?), óf vocht van bij de buurman lekt daar via iets naar jouw kant van de muur. En met de buurman praten.
De leidingen van de cv-ketel en de ketel zelf komen daar niet eens in de buurt ;) Ik heb werkelijk geen enkel idee waar de waterleiding zit, dat is sowieso wel handig om te weten inderdaad.

Ik heb vandaag een vochtmeter bij Lidl gekocht, deze week eens meten.
Spoilers!
pi_145083666
Goed nieuws en slecht nieuws, in ieder geval meer duidelijkheid.

Ik heb gemeten in het hele huis en de enige plekken die vochtig zijn, zijn de gang, de gangkast en de buitenmuur van de wc.
In de gangkast kon ik nog niet goed meten omdat het hout er tegen aan zit, dat haal ik deze week weg. In de gang lijkt het er op dat het vochtige vlekken zijn, niet alles is even vochtig. Het vocht zit op maximaal 1,5 meter van de vloer.

In de wc dacht ik al dat de muur vochtig was, we hadden wat kleine schimmelplekjes gekregen. Maar dit is de buitenmuur, niet de muur die we met de buren delen. Die is gewoon droog.

To do lijst:
Vochtmeter kopen
Vochtgehalte in de muren meten

Met de buurman praten
Gasmeter nakijken
Dakgoot nakijken Lijkt me niet meer nodig

Ik wil eerst even mijn dingen uitgezocht hebben voor ik met de buurman ga praten, dat komt dus als laatste.
Spoilers!
pi_145137350
Wat is je stook temperatuur?
Schimmel moet je doodmaken gewoon 30% bleek 70% water in een plantenspuit.
En wat is je luchtvochtigheid?
pi_145138429
Klinkt mij toch als optrekkend vocht.
pi_145139325
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 20:16 schreef hoas het volgende:
Wat is je stook temperatuur?
Schimmel moet je doodmaken gewoon 30% bleek 70% water in een plantenspuit.
En wat is je luchtvochtigheid?
In de winter een graad of 20. Luchtvochtigheid weet ik niet, ik zal eens zo'n ding kopen.
Spoilers!
pi_145139400
quote:
2s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 21:55 schreef skrn het volgende:
Klinkt mij toch als optrekkend vocht.
Daar begin ik ook steeds meer overtuigd te raken. Ik heb alleen geen idee hoe zoiets tegen te gaan is.
Spoilers!
pi_145150430
Isolatie in de kruipruimte scheelt veel. In de vorm van korrels of schelpen.
Daarvoor moet de kruipruimte wel diep genoeg zijn.

Een andere optie is het injecteren van de vochtige muur.

Ook moet er (altijd) voldoende ventilatie zijn in de kruipruimte.
pi_145154123
De kruipruimte is een meter diep denk ik.

Of er ventilatie is weet ik niet, ik denk het niet eigenlijk.

Ik weet niet eens of er wel een kruipruimte onder het toilet zit. Morgen gaan we onder de vloer kijken.
Spoilers!
  zondag 5 oktober 2014 @ 16:14:05 #34
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_145219020
Meter diep?
Dat is verdomd diep!!!

(werkt wel relax :D meestal loop je te kloten met een hoogte van 40 a 50cm... lekker knus noemen we dat)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_145252643
Er moet ventilatie in een kruipruimte zitten anders is het een soort garantie op vochtproblemen.
Bijvoorbeeld in de vorm van openingen in de voor- en achtergevel waardoor het kan tochten.
pi_145563212
Zo, ik heb eindelijk een paar antwoorden. Geen oplossingen helaas.

Ik heb de buurman gesproken. Hij blijkt niet zo'n enorm vochtprobleem te hebben als ik dacht. Hij heeft inderdaad al jaren vocht langs zijn voordeur lopen. Daarnaast had hij een paar plekjes waar het stucwerk in cirkels van de muur komt. Hij heeft geen kruipruimte, de boel is bij hem tot net onder de houten vloer gevuld met zand.
Hij vond het wel heel interessant om met mijn vochtmeter aan de gang te gaan. Zijn hal is dieper dan die van mij maar niet zo diep als mijn gangkast. Daar waar ik plekken schimmel in mijn gangkast heb, zit bij hem de muur in de woonkamer en dat is dus precies de plek waar het stucwerk van de muur komt.
Hij kon niet meten in de gang omdat er lambrisering tegen de wanden zit. Hij had één plekje gevonden waar hij tussen kon en dat was flink vochtig. Hij heeft echter geen zichtbare schimmel of schimmelgeur.

Ik had er nooit bij stilgestaan, maar we hebben gewoon een enkelsteens muur. Daar kan dus niets tussen gespoten worden ofzo.

Onze beide kruipruimten zijn droog. En ongeveer 60-70 cm diep ;) Dat ze wat dieper zijn is omdat de stoep ooit opgehoogd is, we hebben ook een afstapje in de woonkamer waar ze de vloer hebben verhoogd. We hebben geen vochtige leidingen aangetroffen. Er groeien ook geen paddenstoelen.
We hebben twee kruipruimten. Eén onder de hal en een onder de rest van het huis. De ruimte onder de hal is niet geventileerd, ik zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Ik kan geen rooster naar buiten aanbrengen denk ik, aangezien de kruipruimte net zo breed is als de voordeur.

To do lijst:
Vochtmeter kopen
Vochtgehalte in de muren meten
Met de buurman praten
Gasmeter nakijken
Dakgoot nakijken Lijkt me niet meer nodig

Het houtwerk in de gangkast is gesloopt. De hele muur is verrot en goor, die ziet er echt niet uit. De brokken vallen er uit als je er naar kijkt :{
In het voorste deel van de gangkast zit onder het hout een stuk vinyl tegen de wand. Geen idee waarom. Mijn vriend dacht om de schimmel tegen te houden maar ik weet niet of het zo werkt.

Goed, zo'n beetje iedereen die ik spreek, inclusief mijn vriend en de buurman, zeggen "Ja, het is nou eenmaal een oud huis, dan heb je dat nou eenmaal".
Moet ik me er echt bij neerleggen dat ik forever een schimmellucht in de gang en gangkast heb? Dat de spullen die ik in de kast zet beschimmeld raken?

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:30 schreef R2R het volgende:
Isolatie in de kruipruimte scheelt veel. In de vorm van korrels of schelpen.
Daarvoor moet de kruipruimte wel diep genoeg zijn.
Een andere optie is het injecteren van de vochtige muur.
Ook moet er (altijd) voldoende ventilatie zijn in de kruipruimte.
Zou de kruipruimte vullen met korrels of schelpen in dit geval helpen?

Kan je een enkelsteensmuur injecteren?

Ik denk niet dat ik ventilatie in de kruipruimte kan maken. De kruipruimte is zo breed als de voordeur. Tevens hebben wij geen voortuin maar een stoep zodra we naar buiten stappen. Ik kan dus niet zomaar de stoep openbreken of iets dergelijks.
Spoilers!
pi_145563986
kan het niet gewoon komen omdat het enkelsteens is
je hebt geen spouw voor isolatie.

er is wel een manier om je muur weer waterdicht te maken ook tegen optrekkend vocht zal alleen wel door ene profesisonal moeten gebeuren, deze zal de muur behandelen met een goedje wat doortrekkend vocht tegen gaat.
iets als dit : http://www.hydrofoberensp(...)d-vocht-in-de-gevel/

als je stoep ook is verhoogd dan zit alles binnenshuis dus onder grond niveau en zul je toch sneller last krijgen van vocht, en dan zeker met een enkelsteensmuur.

nog even nagezocht.
schijnt dat een oude enkelsteens muur tot wel 1-2 liter per uur per m² kan opnemen tijdens extreem zware regenval / hoog grond water niveau
dat vocht moet ergens naartoe..

schakel een pro in om hiernaar te laten kijken, dat hoeft helemaal niks te kosten

[ Bericht 11% gewijzigd door kovenant op 15-10-2014 12:59:49 ]
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:52:24 #38
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_145565867
Samenvattend
Dus een éénsteensmuur (of halfsteens?) die aan beide kanten op een bepaalde plek nat is. Bij de buurman in de huiskamer en bij jou tot voor kort achter een voorzetwandje. Eerder was het wel droog, pas de laatste paar jaar nat geworden en steeds erger. Kruipruimte wel droog maar niet geventileerd.

Misschien ook eens een leidingdetector scoren?
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_145599750
quote:
2s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 12:53 schreef kovenant het volgende:
kan het niet gewoon komen omdat het enkelsteens is
je hebt geen spouw voor isolatie.

er is wel een manier om je muur weer waterdicht te maken ook tegen optrekkend vocht zal alleen wel door ene profesisonal moeten gebeuren, deze zal de muur behandelen met een goedje wat doortrekkend vocht tegen gaat.
iets als dit : http://www.hydrofoberensp(...)d-vocht-in-de-gevel/

als je stoep ook is verhoogd dan zit alles binnenshuis dus onder grond niveau en zul je toch sneller last krijgen van vocht, en dan zeker met een enkelsteensmuur.

nog even nagezocht.
schijnt dat een oude enkelsteens muur tot wel 1-2 liter per uur per m² kan opnemen tijdens extreem zware regenval / hoog grond water niveau
dat vocht moet ergens naartoe..

schakel een pro in om hiernaar te laten kijken, dat hoeft helemaal niks te kosten
Dat hydrofoberen wordt volgens mij voor buitenmuren gedaan. En zoals je al zei, dat vocht moet ook ergens naartoe binnen het huis natuurlijk, vooral omdat bij hydrofoberen er alleen maar een goedje op de stenen komt terwijl mijn probleem meer van in de stenen komt. Ik kan het fout hebben hoor ;)

Ik vind het zo vreemd, je zou denken dat het door grondwater komt inderdaad. Maar waarom staat mijn kruipruimte dan niet vol water? Dat lijkt me de makkelijkste weg, makkelijker dan door stenen kruipen in ieder geval. Zou het toch niet komen doordat het zand onder het huis van de buurman ofzo verzadigd is? Maar ja, hij heeft weer geen problemen met de muur aan de andere kant van zijn huis.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:52 schreef BartNH het volgende:
Samenvattend
Dus een éénsteensmuur (of halfsteens?) die aan beide kanten op een bepaalde plek nat is. Bij de buurman in de huiskamer en bij jou tot voor kort achter een voorzetwandje. Eerder was het wel droog, pas de laatste paar jaar nat geworden en steeds erger. Kruipruimte wel droog maar niet geventileerd.

Misschien ook eens een leidingdetector scoren?
Goede samenvatting. Ik ben nogal lang van stof ;p
Echter, de muur is in de hele gang en gangkast vochtig, op sommige plaatsen wat erger dan op andere plaatsen, het lijken vlekken te zijn. De buurman heeft dit niet goed kunnen meten vanwege zijn lambrisering in zijn gang. Maar dat betekent niet dat hij niet hetzelfde probleem heeft als ik. Hij heeft misschien betere kwaliteit hout tegen zijn muren en beter ventilatie vanwege zijn gare voordeur.

Ik zie het nut niet van een leidingdetector trouwens aangezien daar geen leiding loopt. Onze watermeter staat ook gewoon stil als er geen kranen open staan.

Ik heb weer wat plaatjes gemaakt.

Het stuk vinyl dat tegen de voorste helft van de gangkast bleek te zitten.

Achter het vinyl

Daar kwamen dus nog enorme schimmelplekken achter vandaan. Ik begin te denken dat het er op is geplakt om de schimmel te verdoezelen.

Achterin de gangkast

De grote schimmelplek is van de muur gevallen bij het slopen van het houtwerk. Toen ik nog niets van het vinyl wist, dacht ik dat dat de ergste schimmelplek was. Dit is de plaats waar de buurman ook last heeft in zijn woonkamer.

Plaatje van de voordeur.

Enkelsteens verband dus tussen de huizen.
Nu ik het plaatje beter bestudeer, bedenk ik dat we wellicht dat blok beton kunnen verwijderen dat tussen de deur en de stoep ligt. Als we dan een ventilatierooster kunnen aanbrengen onder de deur in de kruipruimte, kunnen we misschien een rooster leggen op de plaats waar nu het betonblok ligt.

Plaatje van de voorkant van het huis, waar dus 2 ventilatieroosters zitten van de grote kruipruimte, niet die onder de hal dus.

De ventilatieroosters zitten alleen tegen de muur en zijn dus volledig nutteloos.
Spoilers!
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:41:23 #40
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145600097
Je zegt dat de kruipruimtes droog zijn, maar kun je tegen de woningscheidende wand niet een gat graven om te kijken of de grond vochtig is?
Ik ga er namelijk van uit dat er een gemetselde fundering is, dus kun je die opzoeken ter plaatse van de woningscheidende wand?
Hoe ziet die onderzijde van de fundering er dan uit? Ik denk namelijk nóg steeds aan optrekkend vocht.

Van boven komt niets, geen leidingen in de muur, dus moet het van onder komen lijkt me.
pi_145600696
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:41 schreef ueberduitser het volgende:
Je zegt dat de kruipruimtes droog zijn, maar kun je tegen de woningscheidende wand niet een gat graven om te kijken of de grond vochtig is?
Ik ga er namelijk van uit dat er een gemetselde fundering is, dus kun je die opzoeken ter plaatse van de woningscheidende wand?
Hoe ziet die onderzijde van de fundering er dan uit? Ik denk namelijk nóg steeds aan optrekkend vocht.

Van boven komt niets, geen leidingen in de muur, dus moet het van onder komen lijkt me.
Dat zouden we misschien wel kunnen proberen ja. Het moet inderdaad wel van onderen komen, er is namelijk geen andere optie meer.
Spoilers!
pi_145603652
Die roosters zijn niet nutteloos, normaal gesproken loopt er een "tunneltje"achter richting de kruipruimte, schuin naar beneden.

Ik zou gezien de foto's nu als volgende stap de vloer uit de kast halen.
pi_145604782
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:37 schreef R2R het volgende:
Die roosters zijn niet nutteloos, normaal gesproken loopt er een "tunneltje"achter richting de kruipruimte, schuin naar beneden.

Ik zou gezien de foto's nu als volgende stap de vloer uit de kast halen.
Wat een briljant plan! Dat is echt het makkelijkst van alles, daar ligt toch geen laminaat. Dat ik dat zelf niet heb bedacht zeg 8)7

De gangkast is alleen op de buik door de grote kruipruimte te bereiken, de vloer eruit is veel makkelijker. Dan komen we er ook misschien achter waarom we twee kruipruimtes hebben.
Spoilers!
pi_145634938
Hou je er wel rekening mee dat als dat vocht je vloerplanken en balken intrekt het een kwestie van tijd is tot die beginnen te rotten en dat allemaal moet worden vervangen.

Meet daar het hout ook eens en als de vochtigheid boven de 20% komt heb je een probleem.
pi_145637129
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 13:00 schreef machtpen het volgende:
Hou je er wel rekening mee dat als dat vocht je vloerplanken en balken intrekt het een kwestie van tijd is tot die beginnen te rotten en dat allemaal moet worden vervangen.

Meet daar het hout ook eens en als de vochtigheid boven de 20% komt heb je een probleem.
Dat zal ik zeker doen. Toen we hier 11 jaar geleden kwamen wonen zijn er ook 3 vloerbalken vervangen.
Spoilers!
pi_146566446
We have a winner! We blijken een soort kelder te hebben onder de gangkast, een betonnen bak van een kleine meter diep waar 3 cm water in staat. We denken vooralsnog door haarscheurtjes in het beton ofzo.

Foto's:
Het rare stuk vinyl tegen de muur inh de gangkast:

Beschimmeld vinyl na verwijdering:

Hoe het board op de vloerplanken eruit zag na het weghalen van het zeil :X

De planken die onder dat board zaten waren zeiknat. En er bleek een kruipluik in te zitten. Die hebben we open gemaakt en toen zagen we dat de vloerbalken ook nat waren, een zelfs zo erg dat hij uit de muur was gekomen. Gelukkig bleken die vloerbalken alleen zo breed te zijn als de gangkast. Ik zag mezelf al in de hele woonkamer balken en laminaat vervangen ;(
Echt veel konden we door het kruipluik niet zien omdat de hele ruimte vol lag met brokken steen.

Afgelopen maandag heb ik met mijn vader de vloer in de gangkast gesloopt en een hoop puin weggehaald. Mijn vader vond het nutteloos om al het puin weg te halen, na 8 grote tassen vol vond hij het genoeg. Het ziet er nu zo uit:

Van boven tot onder: stenen muurtje, de rotste vloerbalk die uit de muur is gekomen van zachtheid, nog 2 vloerbalen die rot zijn maar niet zo zacht, een klein stukje vloerbalk die rechts onder de woonkamer zit en onder aan de foto het stenen muurtje dat de kruipruimte van de gang afscheidt van die onder de gangkast.

Ik snap nog steeds niet helemaal hoe het er onder ons huis nou precies uitziet. Het is nu wel een grote ruimte met 3 luiken maar hier en daar staat er een half gebouwd muurtje waar dus wel ventilatie langs kan. En dus de resten van een betonnen bak onder de gangkast met aan 3 kanten zo'n half gaar muurtje en een berg puin.
Die betonnen bak is de enige plaats waar water staat, onder de rest van de vloer ligt kurkdroog zand. Het moet dus wel uit die bak komen, we denken haarscherutjes.

Hoe we dit gaan oplossen weet ik nog niet helemaal. In ieder geval een nieuwe vloer en vloerbalken in de gangkast en de boel moet schoongemaakt en gestuct worden. Maar hoe we nou van dat vocht afkomen? Ik vraag me ook af of dat vocht hoger staat naar mate het grondwater hoger staat, dat lijkt me wel logisch.

Een vriend van me kwam met het idee om een dompelpomp onder de vloer te zetten en die aan te sluiten op het riool. Hoe denken de klussers hier daar over?
Spoilers!
  woensdag 12 november 2014 @ 11:28:33 #47
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_146566931
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een vriend van me kwam met het idee om een dompelpomp onder de vloer te zetten en die aan te sluiten op het riool. Hoe denken de klussers hier daar over?
Die richting zou ik ook zoeken voor een oplossing!
Speciekuip ingraven, pompje erin en aansluiten op het riool.
pi_146567036
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:28 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Die richting zou ik ook zoeken voor een oplossing!
Speciekuip ingraven, pompje erin en aansluiten op het riool.
Ja, die vriend van me had het ook over een speciekuip ingraven. Maar het is beton, daar kan ik niet zo makkelijk iets in ingraven ;) En waarom eigenlijk ingraven en een pomp niet gewoon in de betonnen bak zetten?

En dat aansluiten op het riool, bedoel je dan dat ik een gaatje moet maken in de rioolbuis die in de gangkast ligt? Gaat mijn huis dan niet naar poep stinken?
Spoilers!
pi_146567310
dompelpomp in kruipruimte hebben duitsers ook veel :)
maar er loopt daar een rioleringsbuis?
Als dat zo'n oude grespijp is kan dat ook het probleem zijn.
Door verzakkingen willen die wel eens barsten/scheuren waardoor water weg loopt.
  woensdag 12 november 2014 @ 11:48:52 #50
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_146567500
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:42 schreef hans1985 het volgende:
duitsers en kruipruimtes :{w
pi_146567537
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:48 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

duitsers en kruipruimtes :{w
Naja kelder dan.
wat wij als kruipruimte hebben hebben zij standaard kelder ;)
  woensdag 12 november 2014 @ 11:50:23 #52
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_146567542
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:32 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, die vriend van me had het ook over een speciekuip ingraven. Maar het is beton, daar kan ik niet zo makkelijk iets in ingraven ;) En waarom eigenlijk ingraven en een pomp niet gewoon in de betonnen bak zetten?
Dan blijft je beton nog lang nat, daar moet gewoon geen water in blijven staan.
En in beton ingraven is niet zo gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk toch? :P
  woensdag 12 november 2014 @ 11:51:18 #53
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_146567568
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Die betonnen bak is de enige plaats waar water staat, onder de rest van de vloer ligt kurkdroog zand.
Dan zou ik eerst eens gaan uitzoeken waarom er vocht in die bak zit. Is de bodem van de bak lager dan de rest van de kruipruimtes?
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  woensdag 12 november 2014 @ 11:51:18 #54
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_146567569
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:50 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Naja kelder dan.
wat wij als kruipruimte hebben hebben zij standaard kelder ;)
Nou vindt ik nogal een verschil. Ik heb 2 kelders, maar geen kruipruimte!
En kelders horen waterdicht te zijn en geen pompput te hebben hoor.
pi_146567614
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:42 schreef hans1985 het volgende:
maar er loopt daar een rioleringsbuis?
Als dat zo'n oude grespijp is kan dat ook het probleem zijn.
Door verzakkingen willen die wel eens barsten/scheuren waardoor water weg loopt.
Op de onderste foto kan je de rioleringsbuis zien. Die is nog in prima conditie en ligt er stabiel bij... Hij wordt namelijk door de gemetselde muurtjes op zijn plaats gehouden. Wat gelijk de reden voor die muurtjes verklaart! Weer een stukje van de puzzel op zijn plaats.
Spoilers!
pi_146567790
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:51 schreef BartNH het volgende:

[..]

Dan zou ik eerst eens gaan uitzoeken waarom er vocht in die bak zit. Is de bodem van de bak lager dan de rest van de kruipruimtes?
Ik weet niet of die bodem lager ligt en ik denk ook niet dat ik dat uit kan zoeken. Ik kan nergens anders in het huis graven zonder een compleet nieuwe laminaatvloer te moeten. Ik weet alleen dat er overal droog zand ligt behalve dus in de gangkast.
Spoilers!
pi_146567838
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Op de onderste foto kan je de rioleringsbuis zien. Die is nog in prima conditie en ligt er stabiel bij... Hij wordt namelijk door de gemetselde muurtjes op zijn plaats gehouden. Wat gelijk de reden voor die muurtjes verklaart! Weer een stukje van de puzzel op zijn plaats.
Je weet niet wat de buis verderop doet. Gres buizen staan erom bekend dat ze na verloop van tijd scheurtjes krijgen of barsten. Ook alleen al vanwege het feit dat het huis en de grond zich na verloop van tijd zet of kan verzakken.

Op de buis zie je een klep, vanaf daar kan een bedrijfje er met een camera in en de hele buis controleren. Laatst ook laten doen, kost je 160 euro.
pi_146567921
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:50 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Dan blijft je beton nog lang nat, daar moet gewoon geen water in blijven staan.
En in beton ingraven is niet zo gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk toch? :P
Mja... Toch snap ik de constructie nog niet helemaal. De bovenste rand van de speciekuip wordt ingegraven ter hoogte van de bodem van de kelder toch? Dus als er water door het beton naar boven komt valt het in de speciekuip en gaat de pomp pompen. Maar dan is het beton toch ook al nat?
Spoilers!
pi_146567998
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Mja... Toch snap ik de constructie nog niet helemaal. De bovenste rand van de speciekuip wordt ingegraven ter hoogte van de bodem van de kelder toch? Dus als er water door het beton naar boven komt valt het in de speciekuip en gaat de pomp pompen. Maar dan is het beton toch ook al nat?
je moet eerst de oorzaak/herkomst van het vocht weten.
pi_146568160
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:59 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Je weet niet wat de buis verderop doet. Gres buizen staan erom bekend dat ze na verloop van tijd scheurtjes krijgen of barsten. Ook alleen al vanwege het feit dat het huis en de grond zich na verloop van tijd zet of kan verzakken.

Op de buis zie je een klep, vanaf daar kan een bedrijfje er met een camera in en de hele buis controleren. Laatst ook laten doen, kost je 160 euro.
Nou ja, ik weet wel dat ik verder nergens stank of vocht heb en dat de rioleringsbuis dus van het lijstje verdachten geschrapt kan worden voor wat betreft het vocht in de kelder.

Kelder, echt bizar dat ik een kelder(tje) blijk te hebben. Ik zit half te denken of ik het niet zal houden eigenlijk.

Edit: kelder maken kan dus niet vanwege riool en gasleiding |:(
Spoilers!
  woensdag 12 november 2014 @ 12:11:42 #61
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_146568316
Mensen komen wel vreemdere dingen tegen, laatst nog ergens online het verhaal gelezen van iemand die een verborgen luik had ondekt een een compleet gangenstelsel tegenkwam.

Maar een lekkende gresbuis hoeft geen stank te veroorzaken. Als het scheurtjes zijn waar net water doorheen kan filtert het gres als het ware al een beetje het water en is het niet groot genoeg echt stank door te laten.

Ik zou ook in de hoek van de rotste balk zoeken, daar is het het natste. Toevallig niet het gat in de muur waar die balk "uitgerot" was de boosdoener?
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_146568556
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:11 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Mensen komen wel vreemdere dingen tegen, laatst nog ergens online het verhaal gelezen van iemand die een verborgen luik had ondekt een een compleet gangenstelsel tegenkwam.

Maar een lekkende gresbuis hoeft geen stank te veroorzaken. Als het scheurtjes zijn waar net water doorheen kan filtert het gres als het ware al een beetje het water en is het niet groot genoeg echt stank door te laten.

Ik zou ook in de hoek van de rotste balk zoeken, daar is het het natste. Toevallig niet het gat in de muur waar die balk "uitgerot" was de boosdoener?
De buis zelf is op geen enkele plaats nat.

Ik denk dat het vocht de keldervloer is binnengekomen en dat die vloer niet helemaal recht is waardoor het water linksachter net iets hoger staat. Via de linkermuur is het water opgetrokken en heeft zich zo over de vloerbalken, vloer en rest van de muur naar boven verspreid. Op de foto van het board dat onder het zeil van de gangkastvloer vandaan kwam zag je ook dat de schimmel vooral links zat.
Spoilers!
  woensdag 12 november 2014 @ 12:19:18 #63
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_146568589
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Een dompelpomp gaat pas werken als hij een bepaald niveau heeft, Dat water kun je dus beter in de kuip hebben staan dan in je betonbak. Kan zijn dat je pomp maanden niet aanslaat, maar er wel water in staat! Snap je?
pi_146568638
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

De buis zelf is op geen enkele plaats nat.

Ik denk dat het vocht de keldervloer is binnengekomen en dat die vloer niet helemaal recht is waardoor het water linksachter net iets hoger staat. Via de linkermuur is het water opgetrokken en heeft zich zo over de vloerbalken, vloer en rest van de muur naar boven verspreid. Op de foto van het board dat onder het zeil van de gangkastvloer vandaan kwam zag je ook dat de schimmel vooral links zat.
kun je buis dan helemaal zien tot aan de voordeur?
pi_146568763
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:19 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Een dompelpomp gaat pas werken als hij een bepaald niveau heeft, Dat water kun je dus beter in de kuip hebben staan dan in je betonbak. Kan zijn dat je pomp maanden niet aanslaat, maar er wel water in staat! Snap je?
Ah, ik moet de speciekuip natuurlijk wel op het laagste punt ingraven. Juist :@
Spoilers!
pi_146568862
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:20 schreef hans1985 het volgende:

[..]

kun je buis dan helemaal zien tot aan de voordeur?
Ok, nog een keer. Het is nergens nat behalve in de kelder. Daar is de buis niet nat, nog geen druppeltje. Waarom denk jij dan dat er is mis is met die buis :?

Ik kan de buis vanaf de voordeur 9 meter zien. De laatste 4 meter kan ik er niet bij maar daar is geen probleem.
Spoilers!
pi_146569025
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ok, nog een keer. Het is nergens nat behalve in de kelder. Daar is de buis niet nat, nog geen druppeltje. Waarom denk jij dan dat er is mis is met die buis :?

Ik kan de buis vanaf de voordeur 9 meter zien. De laatste 4 meter kan ik er niet bij maar daar is geen probleem.
ohw dus die schimmel bij de voordeur is plotseling weg gegaan alsmede bij de buren?
pi_147373288
Tijd v oor een update. Ik heb het erg druk met verhuizen en diverse andere klussen maar er is zo langzaamaan wel vooruitgang. Het lijkt hier zowaar soort van droog te worden.

We hebben de kelder zo goed als puinvrij gemaakt. Daarna hebben we een dompelpomp in het gat gezet. We zijn nog steeds geen aanwijsbare plaats tegengekomen waar het water naar boven komt. Het kan eigenlijk niets anders zijn dan een poreuze keldervloer. Niet gek op zich, die vloer is meer dan 100 jaar oud.

Na een week hebben we nog een heel klein laagje water geschept. Dit kwam waarschijnlijk uit het resterende puin gelopen. Dat is heel lastig weg te halen, er is een soort lawinesituatie namelijk. Maar nog een week later was het nog een kwestie van druppels. Daar zal het op termijn wel niet bij blijven, als het een keer flink geregend heeft zien we weer verder.

Hier zoals het er 10 minuten geleden uit zag. Vocht dus rechts van de buis. Zo weinig dat ik het op kan dweilen met een klein doekje.

Omdat we het in de gaten willen houden doen we deze winter even niets meer onder de vloer. Waarschijnlijk storten we er op termijn schelpen oid in.
We hebben wel de vloerbalken vervangen en nieuwe vloerplanken neergelegd. Er zit een groot luik in dat makkelijk bereikbaar blijft. Er komt alleen maar zeil overheen.

Ik ga morgen de muur in de gangkast afsteken. Dan schoonmaken met een speciale schimmelverwijderspray. Dan plamuren/stucen. Ik hoop dat de Rottband waar ik nog 10 kilo van heb daar geschikt voor is. Er komen twee lagen Alabastine schimmelwerende voorstrijk en dan schimmelwerende latex op. Ik ga de planken die ik had weer ophangen mits ze niet aangetast zijn door de schimmel. Ik heb getwijfeld om rekken neer te zetten om de muur te ontlasten maar ik wil wekelijks onder het luik kunnen kijken en dat kan niet als er rekken staan.

Sinds het een stuk kouder is, is de schimmel bij de voordeur verhonderdvoudigd ;(

Dat komt natuurlijk ook doordat de vloer in de kelder weken open is geweest. Daar ga ik ook maar met schimmelverwijderaar aan de slag.

De lekkage in het plafond van het toilet is opgelost gelukkig. Dat was slechts een kwestie van de hemelwatertoevoer (noem je zo'n bakje bovenaan de regenpijp zo?) kitten en het plafond weer witten.
Spoilers!
pi_147374035
:* hart onder de riem :)

Zwaar vervelend -O-
Laat die handjes wapperen!
pi_147374420
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 21:56 schreef Gieliovd het volgende:
:* hart onder de riem :)

Zwaar vervelend -O-
Ja, wel vervelend ja. Maar het had zo ontzettend veel erger kunnen zijn! Toen bleek dat die vloerbalken rot waren was ik in mijn hoofd al een nieuw laminaat voor de woonkamer en keuken aan het uitzoeken omdat ik dacht dat die balken doorliepen. Ik had ook gedoe met mijn buurman kunnen krijgen. Etc, etc.

De timing is alleen niet heel prettig. Het bedrijf van mij en mijn vriend verhuist over een paar weken naar ons huis. Alle zooi uit de gangkast staat op de plaats waar we zijn werkbank enzo moeten plaatsen. Aan de andere kant had dit ook naar voren kunnen komen als we hier al aan het werk waren en dan hadden we echt een probleem gehad. We kunnen echt geen vochtprobleem hebben op 2 meter afstand van de waardevolle apparatuur van onze klanten :|W

Maar goed, ik dacht dus even als allerlaatste ding op mijn ellenlange verhuis to do list de gangkast opnieuw te verven. Juist...
Spoilers!
pi_148566665
Zo, de klus is geklaard, de muur is op alle mogelijke manieren aangepakt en de kast is ingericht. Wat een werk zeg zo tussen de bedrijven door.

Allereerst heb ik de muur afgestoken. Daarna 2 keer behandeld en geschrobd met schimmelwerende spray. In de gaten die ontstaan waren zijn twee lagen schimmelwerende voorstrijk gegaan. Daarna zijn er op sommige plekken wel 4 lagen rotband gegaan. Daarna over alles 2 lagen schimmelwerende voorstrijk en toen twee lagen schimmelwerende latex. Beide van Alabastine overigens. Vanwege tijdgebrek is de muur niet prachtig strak geworden. Maar goed, er zitten toch planken voor en er komt een gordijn voor de kast.
Toen ik klaar was met de muren, sowieso al 2 weken omdat alles in die ruimte nauwelijks goed droog wordt, heb ik met mijn vader planken opgehangen. Het grote voordeel is wel dat alles nu exact zo hangt als ik wil dus ik ben verschrikkelijk blij met mijn nieuwe kast.

Foto's!

Ik kan alleen de foto van hoe het nu is niet vinden. En ik kan nu geen nieuwe foto nemen omdat de kast vol staat met zooi. We hebben namelijk dit weekend een waterzuiger gehuurd. Vanwege de regen stond er weer een behoorlijke laag in de kruipruimte. We hebben ontdekt dat een waterzuiger een stuk beter werkt dan een dompelpom in ons geval. Maar goed, het is nu weer droog. Deze week even een kuub schelpen regelen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lucky_Strike op 11-01-2015 14:43:26 ]
Spoilers!
pi_148566801
Hard gewerkt hoor _O_ ziet er goed uit ;)
pi_148567607
Zolang je niet zeker bent wat de oorzaak is nog geen schelpen erin doen. Als er schelpen inliggen kun je het water ook niet wegzuigen en wordt het optrekkend vocht in je muren alleen maar erger. De enige echte oplossing is om de muren te injecteren.

Schimmelwerend klinkt leuk maar werkt totaal niet in de praktijk.
pi_148588339
Blij dat het er weer goed bij staat :)
Laat die handjes wapperen!
pi_148599689
quote:
2s.gif Op zondag 11 januari 2015 15:04 schreef machtpen het volgende:
Zolang je niet zeker bent wat de oorzaak is nog geen schelpen erin doen. Als er schelpen inliggen kun je het water ook niet wegzuigen en wordt het optrekkend vocht in je muren alleen maar erger. De enige echte oplossing is om de muren te injecteren.

Schimmelwerend klinkt leuk maar werkt totaal niet in de praktijk.
Dat was mijn gedachte ook. Door de schelpen verdwijnt het vocht niet.
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_148599894
Ja maar er is geen manier om het vocht weg te krijgen helaas. Het enige wat ik kan bedenken is een nieuwe laag beton er op maar we vinden de risico's voor de fundering te groot.

Ik moet zeggen dat ik ook niet zo'n enorme voorstander van die schelpen ben, mijn omgeving wel. Want wat gebeurt er wanneer die schelpen verzadigd zijn? We merken wel dat het water wel omhoog komt maar niet door de betonvloer zakt wanneer het weer droger is.
Spoilers!
pi_148599927
Was mijn vriendin maar zo vochtig
post op meerdere plekken tegelijkertijd
pi_148599944
Zo dat ze lekker naar schimmel ruikt?
Spoilers!
pi_148600364
Is er geen primer die je beton weer waterdicht kan maken?
pi_148600761
Hmm, dat zou kunnen inderdaad Puala. Het zit me inderdaad nog niet helemaal lekker dus ik zal eens kijken.

Nu, de laatste foto's. Ik ben zo blij met mijn kast O+

Overal is een plekje voor. Achterin onderin mijn geweckte spul, het donkerste plekje. Verder is er zelfs nagedacht over de afstand tussen de haakjes voor tassen enzo links onder: precies ter breedte van een boodschappentas. Efficientie ftw!

Superblij met mijn sjaalkapstokje en schoenenrek voor kruiden, paraplu, bandenplakspul, etc.

Gordijntje net opgehangen, nu is het af! Oh nee, nog een stukje zeil op de vloer :@

Ik had het uiteindelijk veel liever echt goed afgewerkt. Met mooie planken, nieuwe plankdragers, etc, etc. Maar er was gewoon geen tijd voor en ik had er ook echt de puf niet meer voor. Het is wel fijn dat we nu overal goed bij kunnen. Het was afgelopen weekend geen enkel probleem om in de kruipruimte te gaan staan met de waterzuiger in de kast.
Spoilers!
pi_148600879
Nog een verbetering trouwens. Vroeger stond mijn fiets ook in de gangkast. Daar is nu een stevige ring voor aan de voorgevel bevestigd. Nu hebben we wat loopruimte in de kast ;)
Spoilers!
pi_148603224
Toch blijf ik me afvragen wat dat beton daar doet. Is de gehele buitenkant van de fundering van beton? Is het gewoon een plaat of loopt het nog verder?
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_148603443
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:34 schreef dedodo het volgende:
Toch blijf ik me afvragen wat dat beton daar doet. Is de gehele buitenkant van de fundering van beton? Is het gewoon een plaat of loopt het nog verder?
Nee, het is alleen een betonnen bak onder de gangkast. We denken dat daar bij de bouw van het huis een keldertje is gemaakt aangezien men toen nog geen koelkasten had. Aan de rechterkant is de muur van de kelder aan de bovenkant doorgebroken zodat er ventilatie kan ontstaan.
Spoilers!
pi_148620321
Apart, maar het zal wel :)
Misschien een idee om te kijken hoe dik het is? Dan kun je het eventueel weghalen of iets dergelijks.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_148626000
quote:
Dat ziet er best interessant uit, dank je.
Spoilers!
pi_148632589
was er miss een badkamer boven? tegen jullie gedeelde muur? is die weggehaald. maar miss dreind een leiding? lekt een afvoer ?

zit er een schoorsteen op het dak? boven de gedeelde muur? loodloketten nakijken. dakpannen enz.
pi_148633438
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Nee, het is alleen een betonnen bak onder de gangkast. We denken dat daar bij de bouw van het huis een keldertje is gemaakt aangezien men toen nog geen koelkasten had. Aan de rechterkant is de muur van de kelder aan de bovenkant doorgebroken zodat er ventilatie kan ontstaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kelderkast
pi_148633681
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 09:04 schreef peug306 het volgende:
was er miss een badkamer boven? tegen jullie gedeelde muur? is die weggehaald. maar miss dreind een leiding? lekt een afvoer ?

zit er een schoorsteen op het dak? boven de gedeelde muur? loodloketten nakijken. dakpannen enz.
Nee, dat is het allemaal niet. Het water komt van onder, niet van boven.
Spoilers!
pi_148633702
quote:
Ja, precies dat!
Spoilers!
  dinsdag 13 januari 2015 @ 10:13:08 #91
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148633718
En die staat met z'n voeten in het water waarschijnlijk?
pi_148633808
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 10:13 schreef ueberduitser het volgende:
En die staat met z'n voeten in het water waarschijnlijk?
Yep
Spoilers!
  dinsdag 13 januari 2015 @ 10:40:35 #93
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148634252
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 10:17 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Yep
Dan ben ik bang dat het probleem niet opgelost wordt door er een "goedje" op de beton te smeren.
pi_148634264
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 10:40 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Dan ben ik bang dat het probleem niet opgelost wordt door er een "goedje" op de beton te smeren.
Oh :{ Waarom niet?
Spoilers!
  dinsdag 13 januari 2015 @ 10:49:28 #95
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148634450
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 10:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Oh :{ Waarom niet?
Het vocht trekt dan gewoon door de constructie heen totdat het een weg naar buiten vindt.
pi_148634731
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 10:49 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Het vocht trekt dan gewoon door de constructie heen totdat het een weg naar buiten vindt.
Ik was al bang dat je dat zou zeggen. Logisch wel.

Nou ja, dan is er niet veel aan te doen lijkt me behalve pompen.
Spoilers!
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:34:22 #97
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148635667
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nou ja, dan is er niet veel aan te doen lijkt me behalve pompen.
dus toch de speciekuip er maar in hakken?
pi_148635893
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:34 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

dus toch de speciekuip er maar in hakken?
Mja... Ik ben daar wel voorstander van op zich maar mijn omgeving niet. Inclusief de (professionele) klusjesman. Veel werk, je weet niet wat je aantreft, wie weet scheurt het beton. En niemand, maar dan ook niemand vind het een verstandig idee om in een oude rioolbuis te gaan boren om het water af te voeren.
Spoilers!
pi_148635988
Ik heb een vriend van ons om advies gevraagd. Hij is constructeur met extra veel verstand van betonconstructies. Hij kan ons ook aan bouwtekeningen helpen.
Spoilers!
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:05:36 #100
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148636432
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Mja... Ik ben daar wel voorstander van op zich maar mijn omgeving niet. Inclusief de (professionele) klusjesman. Veel werk, je weet niet wat je aantreft, wie weet scheurt het beton. En niemand, maar dan ook niemand vind het een verstandig idee om in een oude rioolbuis te gaan boren om het water af te voeren.
Tja, een oplossing zal er toch moeten komen lijkt me en het water zal toch echt afgevoerd moeten worden. :Y Linksom of rechtsom, het water moet weg.
Ben benieuwd wat de bevriende constructeur er van zegt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')