Nee, het dak lekt niet. Dat wat je op die foto ziet zijn oude vlekken. Een paar jaar voor wij er 11 jaar geleden kwamen wonen is er een nieuw dak op het huis gegaan, dat is nog in prima conditie.quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:09 schreef GwaddYr het volgende:
Zijn dat vochtplekken, lekt het dak ?
[ afbeelding ]
Zijn de muren boven wel droog ?
Dat is de gedeelde muur met de buurman ja.quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:30 schreef GwaddYr het volgende:
Die grote vochtplek zit op de buitenmuur, of zie ik dat verkeerd ?
[ afbeelding ]
Dat is de voorgevel niet maar achterin de gangkast. We hebben geen probleem met de voorgevel.quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:47 schreef GwaddYr het volgende:
Ik begreep uit het verhaal, dat m.n. de muur tussen jullie en de buren vochtig was. Maar aan de foto's te zien zit het grootste vochtprobleem (die grote vochtplek) in de voorgevel ? Wat zit er aan de andere kant van die vochtplek, loopt daar een regenpijp ?
Er loopt geen goot boven die muur. We delen wel een goot aan de voorkant.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:14 schreef GwaddYr het volgende:
Hehehe... de voordeur staat open, had ik natuurlijk kunnen zien aan de brievenbus![]()
Hebben de buren (ook) alleen beneden last van vocht, of ook boven ?
Er loopt een goot boven de muur tussen jullie en de buren ? Mogelijk dat die (al jaren) aan de kant van de buren lekt ? Maar dat verklaart nog niet die grote plek in de gangkast...
Vochtig betekend natuurlijk niet per se dat er water moet staan he. Een verzadigde vochtige bodem is ook al genoeg om optrekken van vocht te creëren.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben geen vocht in de kruipruimte in de gang. We hebben twee kruipruimtes, ik zal voor de zekerheid de andere eens nakijken.
Het vocht bij de voordeur zit er pas een jaar terwijl er 10 jaar geleden nieuwe kozijnen in zijn gegaan.quote:Op dinsdag 30 september 2014 12:15 schreef R2R het volgende:
Het vocht dat je in de gang hebt, bij de voordeur, lijkt op condensatie.
Buiten koud, binnen warm = nat bij de voordeur.
De vochtkring in de kast ziet er niet uit als optrekkend vocht, maar meer alsof er iets in de muur zit dat nat is. Dat kan een leiding zijn of een lek.
Wat zit er bij de buren op die plek? Toevallig een badkamer, wasruimte, wc zoiets?
En wat zit er boven het schuine deel van de gangkast? Een trap? Want het lijkt (met nadruk op lijkt) alsof het daar vandaan komt.
Ik zie ook een gasmeter in de kast zitten. Zitten er daar gaten in de vloer naar de kruipruimte en/of naar de straat? Vaak een bron van vocht.
De leidingen van de cv-ketel en de ketel zelf komen daar niet eens in de buurtquote:Op dinsdag 30 september 2014 13:27 schreef GwaddYr het volgende:
Ik zou beginnen met kijken wat er achter het hout met de vochtplek zit. Of er lekt direct erachter iets (waterleiding naar boven ? cv-ketel zit zo'n beetje boven die plek, toch ?), óf vocht van bij de buurman lekt daar via iets naar jouw kant van de muur. En met de buurman praten.
In de winter een graad of 20. Luchtvochtigheid weet ik niet, ik zal eens zo'n ding kopen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:16 schreef hoas het volgende:
Wat is je stook temperatuur?
Schimmel moet je doodmaken gewoon 30% bleek 70% water in een plantenspuit.
En wat is je luchtvochtigheid?
Daar begin ik ook steeds meer overtuigd te raken. Ik heb alleen geen idee hoe zoiets tegen te gaan is.quote:
Zou de kruipruimte vullen met korrels of schelpen in dit geval helpen?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:30 schreef R2R het volgende:
Isolatie in de kruipruimte scheelt veel. In de vorm van korrels of schelpen.
Daarvoor moet de kruipruimte wel diep genoeg zijn.
Een andere optie is het injecteren van de vochtige muur.
Ook moet er (altijd) voldoende ventilatie zijn in de kruipruimte.
Dat hydrofoberen wordt volgens mij voor buitenmuren gedaan. En zoals je al zei, dat vocht moet ook ergens naartoe binnen het huis natuurlijk, vooral omdat bij hydrofoberen er alleen maar een goedje op de stenen komt terwijl mijn probleem meer van in de stenen komt. Ik kan het fout hebben hoorquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:53 schreef kovenant het volgende:
kan het niet gewoon komen omdat het enkelsteens is
je hebt geen spouw voor isolatie.
er is wel een manier om je muur weer waterdicht te maken ook tegen optrekkend vocht zal alleen wel door ene profesisonal moeten gebeuren, deze zal de muur behandelen met een goedje wat doortrekkend vocht tegen gaat.
iets als dit : http://www.hydrofoberensp(...)d-vocht-in-de-gevel/
als je stoep ook is verhoogd dan zit alles binnenshuis dus onder grond niveau en zul je toch sneller last krijgen van vocht, en dan zeker met een enkelsteensmuur.
nog even nagezocht.
schijnt dat een oude enkelsteens muur tot wel 1-2 liter per uur per m² kan opnemen tijdens extreem zware regenval / hoog grond water niveau
dat vocht moet ergens naartoe..
schakel een pro in om hiernaar te laten kijken, dat hoeft helemaal niks te kosten
Goede samenvatting. Ik ben nogal lang van stof ;pquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:52 schreef BartNH het volgende:
Samenvattend
Dus een éénsteensmuur (of halfsteens?) die aan beide kanten op een bepaalde plek nat is. Bij de buurman in de huiskamer en bij jou tot voor kort achter een voorzetwandje. Eerder was het wel droog, pas de laatste paar jaar nat geworden en steeds erger. Kruipruimte wel droog maar niet geventileerd.
Misschien ook eens een leidingdetector scoren?
Dat zouden we misschien wel kunnen proberen ja. Het moet inderdaad wel van onderen komen, er is namelijk geen andere optie meer.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:41 schreef ueberduitser het volgende:
Je zegt dat de kruipruimtes droog zijn, maar kun je tegen de woningscheidende wand niet een gat graven om te kijken of de grond vochtig is?
Ik ga er namelijk van uit dat er een gemetselde fundering is, dus kun je die opzoeken ter plaatse van de woningscheidende wand?
Hoe ziet die onderzijde van de fundering er dan uit? Ik denk namelijk nóg steeds aan optrekkend vocht.
Van boven komt niets, geen leidingen in de muur, dus moet het van onder komen lijkt me.
Wat een briljant plan! Dat is echt het makkelijkst van alles, daar ligt toch geen laminaat. Dat ik dat zelf niet heb bedacht zegquote:Op donderdag 16 oktober 2014 14:37 schreef R2R het volgende:
Die roosters zijn niet nutteloos, normaal gesproken loopt er een "tunneltje"achter richting de kruipruimte, schuin naar beneden.
Ik zou gezien de foto's nu als volgende stap de vloer uit de kast halen.
Dat zal ik zeker doen. Toen we hier 11 jaar geleden kwamen wonen zijn er ook 3 vloerbalken vervangen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:00 schreef machtpen het volgende:
Hou je er wel rekening mee dat als dat vocht je vloerplanken en balken intrekt het een kwestie van tijd is tot die beginnen te rotten en dat allemaal moet worden vervangen.
Meet daar het hout ook eens en als de vochtigheid boven de 20% komt heb je een probleem.
Die richting zou ik ook zoeken voor een oplossing!quote:Op woensdag 12 november 2014 11:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een vriend van me kwam met het idee om een dompelpomp onder de vloer te zetten en die aan te sluiten op het riool. Hoe denken de klussers hier daar over?
Ja, die vriend van me had het ook over een speciekuip ingraven. Maar het is beton, daar kan ik niet zo makkelijk iets in ingravenquote:Op woensdag 12 november 2014 11:28 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Die richting zou ik ook zoeken voor een oplossing!
Speciekuip ingraven, pompje erin en aansluiten op het riool.
duitsers en kruipruimtesquote:Op woensdag 12 november 2014 11:42 schreef hans1985 het volgende:
dompelpomp in kruipruimte hebben duitsers ook veel
Dan blijft je beton nog lang nat, daar moet gewoon geen water in blijven staan.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:32 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, die vriend van me had het ook over een speciekuip ingraven. Maar het is beton, daar kan ik niet zo makkelijk iets in ingravenEn waarom eigenlijk ingraven en een pomp niet gewoon in de betonnen bak zetten?
Dan zou ik eerst eens gaan uitzoeken waarom er vocht in die bak zit. Is de bodem van de bak lager dan de rest van de kruipruimtes?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Die betonnen bak is de enige plaats waar water staat, onder de rest van de vloer ligt kurkdroog zand.
Nou vindt ik nogal een verschil. Ik heb 2 kelders, maar geen kruipruimte!quote:Op woensdag 12 november 2014 11:50 schreef hans1985 het volgende:
[..]
Naja kelder dan.
wat wij als kruipruimte hebben hebben zij standaard kelder
Op de onderste foto kan je de rioleringsbuis zien. Die is nog in prima conditie en ligt er stabiel bij... Hij wordt namelijk door de gemetselde muurtjes op zijn plaats gehouden. Wat gelijk de reden voor die muurtjes verklaart! Weer een stukje van de puzzel op zijn plaats.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:42 schreef hans1985 het volgende:
dompelpomp in kruipruimte hebben duitsers ook veel
maar er loopt daar een rioleringsbuis?
Als dat zo'n oude grespijp is kan dat ook het probleem zijn.
Door verzakkingen willen die wel eens barsten/scheuren waardoor water weg loopt.
Ik weet niet of die bodem lager ligt en ik denk ook niet dat ik dat uit kan zoeken. Ik kan nergens anders in het huis graven zonder een compleet nieuwe laminaatvloer te moeten. Ik weet alleen dat er overal droog zand ligt behalve dus in de gangkast.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:51 schreef BartNH het volgende:
[..]
Dan zou ik eerst eens gaan uitzoeken waarom er vocht in die bak zit. Is de bodem van de bak lager dan de rest van de kruipruimtes?
Je weet niet wat de buis verderop doet. Gres buizen staan erom bekend dat ze na verloop van tijd scheurtjes krijgen of barsten. Ook alleen al vanwege het feit dat het huis en de grond zich na verloop van tijd zet of kan verzakken.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Op de onderste foto kan je de rioleringsbuis zien. Die is nog in prima conditie en ligt er stabiel bij... Hij wordt namelijk door de gemetselde muurtjes op zijn plaats gehouden. Wat gelijk de reden voor die muurtjes verklaart! Weer een stukje van de puzzel op zijn plaats.
Mja... Toch snap ik de constructie nog niet helemaal. De bovenste rand van de speciekuip wordt ingegraven ter hoogte van de bodem van de kelder toch? Dus als er water door het beton naar boven komt valt het in de speciekuip en gaat de pomp pompen. Maar dan is het beton toch ook al nat?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:50 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Dan blijft je beton nog lang nat, daar moet gewoon geen water in blijven staan.
En in beton ingraven is niet zo gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk toch?
je moet eerst de oorzaak/herkomst van het vocht weten.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Mja... Toch snap ik de constructie nog niet helemaal. De bovenste rand van de speciekuip wordt ingegraven ter hoogte van de bodem van de kelder toch? Dus als er water door het beton naar boven komt valt het in de speciekuip en gaat de pomp pompen. Maar dan is het beton toch ook al nat?
Nou ja, ik weet wel dat ik verder nergens stank of vocht heb en dat de rioleringsbuis dus van het lijstje verdachten geschrapt kan worden voor wat betreft het vocht in de kelder.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:59 schreef hans1985 het volgende:
[..]
Je weet niet wat de buis verderop doet. Gres buizen staan erom bekend dat ze na verloop van tijd scheurtjes krijgen of barsten. Ook alleen al vanwege het feit dat het huis en de grond zich na verloop van tijd zet of kan verzakken.
Op de buis zie je een klep, vanaf daar kan een bedrijfje er met een camera in en de hele buis controleren. Laatst ook laten doen, kost je 160 euro.
De buis zelf is op geen enkele plaats nat.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:11 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Mensen komen wel vreemdere dingen tegen, laatst nog ergens online het verhaal gelezen van iemand die een verborgen luik had ondekt een een compleet gangenstelsel tegenkwam.
Maar een lekkende gresbuis hoeft geen stank te veroorzaken. Als het scheurtjes zijn waar net water doorheen kan filtert het gres als het ware al een beetje het water en is het niet groot genoeg echt stank door te laten.
Ik zou ook in de hoek van de rotste balk zoeken, daar is het het natste. Toevallig niet het gat in de muur waar die balk "uitgerot" was de boosdoener?
Een dompelpomp gaat pas werken als hij een bepaald niveau heeft, Dat water kun je dus beter in de kuip hebben staan dan in je betonbak. Kan zijn dat je pomp maanden niet aanslaat, maar er wel water in staat! Snap je?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Mja... Toch snap ik de constructie nog niet helemaal. De bovenste rand van de speciekuip wordt ingegraven ter hoogte van de bodem van de kelder toch? Dus als er water door het beton naar boven komt valt het in de speciekuip en gaat de pomp pompen. Maar dan is het beton toch ook al nat?
kun je buis dan helemaal zien tot aan de voordeur?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
De buis zelf is op geen enkele plaats nat.
Ik denk dat het vocht de keldervloer is binnengekomen en dat die vloer niet helemaal recht is waardoor het water linksachter net iets hoger staat. Via de linkermuur is het water opgetrokken en heeft zich zo over de vloerbalken, vloer en rest van de muur naar boven verspreid. Op de foto van het board dat onder het zeil van de gangkastvloer vandaan kwam zag je ook dat de schimmel vooral links zat.
Ah, ik moet de speciekuip natuurlijk wel op het laagste punt ingraven. Juistquote:Op woensdag 12 november 2014 12:19 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Een dompelpomp gaat pas werken als hij een bepaald niveau heeft, Dat water kun je dus beter in de kuip hebben staan dan in je betonbak. Kan zijn dat je pomp maanden niet aanslaat, maar er wel water in staat! Snap je?
Ok, nog een keer. Het is nergens nat behalve in de kelder. Daar is de buis niet nat, nog geen druppeltje. Waarom denk jij dan dat er is mis is met die buisquote:Op woensdag 12 november 2014 12:20 schreef hans1985 het volgende:
[..]
kun je buis dan helemaal zien tot aan de voordeur?
ohw dus die schimmel bij de voordeur is plotseling weg gegaan alsmede bij de buren?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ok, nog een keer. Het is nergens nat behalve in de kelder. Daar is de buis niet nat, nog geen druppeltje. Waarom denk jij dan dat er is mis is met die buis![]()
Ik kan de buis vanaf de voordeur 9 meter zien. De laatste 4 meter kan ik er niet bij maar daar is geen probleem.
Ja, wel vervelend ja. Maar het had zo ontzettend veel erger kunnen zijn! Toen bleek dat die vloerbalken rot waren was ik in mijn hoofd al een nieuw laminaat voor de woonkamer en keuken aan het uitzoeken omdat ik dacht dat die balken doorliepen. Ik had ook gedoe met mijn buurman kunnen krijgen. Etc, etc.quote:
Dat was mijn gedachte ook. Door de schelpen verdwijnt het vocht niet.quote:Op zondag 11 januari 2015 15:04 schreef machtpen het volgende:
Zolang je niet zeker bent wat de oorzaak is nog geen schelpen erin doen. Als er schelpen inliggen kun je het water ook niet wegzuigen en wordt het optrekkend vocht in je muren alleen maar erger. De enige echte oplossing is om de muren te injecteren.
Schimmelwerend klinkt leuk maar werkt totaal niet in de praktijk.
Nee, het is alleen een betonnen bak onder de gangkast. We denken dat daar bij de bouw van het huis een keldertje is gemaakt aangezien men toen nog geen koelkasten had. Aan de rechterkant is de muur van de kelder aan de bovenkant doorgebroken zodat er ventilatie kan ontstaan.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:34 schreef dedodo het volgende:
Toch blijf ik me afvragen wat dat beton daar doet. Is de gehele buitenkant van de fundering van beton? Is het gewoon een plaat of loopt het nog verder?
Dat ziet er best interessant uit, dank je.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:38 schreef benkruk het volgende:
http://www.gummil.nl/gummil-premium-vloeibaar-rubber-1-liter.html
Een ideetje?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kelderkastquote:Op maandag 12 januari 2015 13:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nee, het is alleen een betonnen bak onder de gangkast. We denken dat daar bij de bouw van het huis een keldertje is gemaakt aangezien men toen nog geen koelkasten had. Aan de rechterkant is de muur van de kelder aan de bovenkant doorgebroken zodat er ventilatie kan ontstaan.
Nee, dat is het allemaal niet. Het water komt van onder, niet van boven.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 09:04 schreef peug306 het volgende:
was er miss een badkamer boven? tegen jullie gedeelde muur? is die weggehaald. maar miss dreind een leiding? lekt een afvoer ?
zit er een schoorsteen op het dak? boven de gedeelde muur? loodloketten nakijken. dakpannen enz.
Ja, precies dat!quote:Op dinsdag 13 januari 2015 09:56 schreef Zon het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kelderkast
Yepquote:Op dinsdag 13 januari 2015 10:13 schreef ueberduitser het volgende:
En die staat met z'n voeten in het water waarschijnlijk?
Dan ben ik bang dat het probleem niet opgelost wordt door er een "goedje" op de beton te smeren.quote:
Ohquote:Op dinsdag 13 januari 2015 10:40 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Dan ben ik bang dat het probleem niet opgelost wordt door er een "goedje" op de beton te smeren.
Ik was al bang dat je dat zou zeggen. Logisch wel.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 10:49 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Het vocht trekt dan gewoon door de constructie heen totdat het een weg naar buiten vindt.
dus toch de speciekuip er maar in hakken?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 11:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nou ja, dan is er niet veel aan te doen lijkt me behalve pompen.
Mja... Ik ben daar wel voorstander van op zich maar mijn omgeving niet. Inclusief de (professionele) klusjesman. Veel werk, je weet niet wat je aantreft, wie weet scheurt het beton. En niemand, maar dan ook niemand vind het een verstandig idee om in een oude rioolbuis te gaan boren om het water af te voeren.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 11:34 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
dus toch de speciekuip er maar in hakken?
Tja, een oplossing zal er toch moeten komen lijkt me en het water zal toch echt afgevoerd moeten worden.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 11:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Mja... Ik ben daar wel voorstander van op zich maar mijn omgeving niet. Inclusief de (professionele) klusjesman. Veel werk, je weet niet wat je aantreft, wie weet scheurt het beton. En niemand, maar dan ook niemand vind het een verstandig idee om in een oude rioolbuis te gaan boren om het water af te voeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |