Zo, ik heb eindelijk een paar antwoorden. Geen oplossingen helaas.
Ik heb de buurman gesproken. Hij blijkt niet zo'n enorm vochtprobleem te hebben als ik dacht. Hij heeft inderdaad al jaren vocht langs zijn voordeur lopen. Daarnaast had hij een paar plekjes waar het stucwerk in cirkels van de muur komt. Hij heeft geen kruipruimte, de boel is bij hem tot net onder de houten vloer gevuld met zand.
Hij vond het wel heel interessant om met mijn vochtmeter aan de gang te gaan. Zijn hal is dieper dan die van mij maar niet zo diep als mijn gangkast. Daar waar ik plekken schimmel in mijn gangkast heb, zit bij hem de muur in de woonkamer en dat is dus precies de plek waar het stucwerk van de muur komt.
Hij kon niet meten in de gang omdat er lambrisering tegen de wanden zit. Hij had één plekje gevonden waar hij tussen kon en dat was flink vochtig. Hij heeft echter geen zichtbare schimmel of schimmelgeur.
Ik had er nooit bij stilgestaan, maar we hebben gewoon een enkelsteens muur. Daar kan dus niets tussen gespoten worden ofzo.
Onze beide kruipruimten zijn droog. En ongeveer 60-70 cm diep

Dat ze wat dieper zijn is omdat de stoep ooit opgehoogd is, we hebben ook een afstapje in de woonkamer waar ze de vloer hebben verhoogd. We hebben geen vochtige leidingen aangetroffen. Er groeien ook geen paddenstoelen.
We hebben twee kruipruimten. Eén onder de hal en een onder de rest van het huis. De ruimte onder de hal is niet geventileerd, ik zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Ik kan geen rooster naar buiten aanbrengen denk ik, aangezien de kruipruimte net zo breed is als de voordeur.
To do lijst:
Vochtmeter kopen
Vochtgehalte in de muren meten
Met de buurman praten
Beide kruipruimtes nogmaals controleren
Gasmeter nakijken
Voordeur na laten kijken op lekkage
Dakgoot nakijken Lijkt me niet meer nodig
Houtwerk in de gangkast slopen aan de kant van de buurman.Het houtwerk in de gangkast is gesloopt. De hele muur is verrot en goor, die ziet er echt niet uit. De brokken vallen er uit als je er naar kijkt
In het voorste deel van de gangkast zit onder het hout een stuk vinyl tegen de wand. Geen idee waarom. Mijn vriend dacht om de schimmel tegen te houden maar ik weet niet of het zo werkt.
Goed, zo'n beetje iedereen die ik spreek, inclusief mijn vriend en de buurman, zeggen "Ja, het is nou eenmaal een oud huis, dan heb je dat nou eenmaal".
Moet ik me er echt bij neerleggen dat ik forever een schimmellucht in de gang en gangkast heb? Dat de spullen die ik in de kast zet beschimmeld raken?
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2014 11:30 schreef R2R het volgende:Isolatie in de kruipruimte scheelt veel. In de vorm van korrels of schelpen.
Daarvoor moet de kruipruimte wel diep genoeg zijn.
Een andere optie is het injecteren van de vochtige muur.
Ook moet er (altijd) voldoende ventilatie zijn in de kruipruimte.
Zou de kruipruimte vullen met korrels of schelpen in dit geval helpen?
Kan je een enkelsteensmuur injecteren?
Ik denk niet dat ik ventilatie in de kruipruimte kan maken. De kruipruimte is zo breed als de voordeur. Tevens hebben wij geen voortuin maar een stoep zodra we naar buiten stappen. Ik kan dus niet zomaar de stoep openbreken of iets dergelijks.