Jezus 3 stichtingen...quote:Op woensdag 24 september 2014 12:39 schreef Walter81 het volgende:
[..]
- fulltime baan
- 3 stichtingen, maandelijks (en soms 2x per maand) vergaderen, tussendoor wat werkzaamheden daarvoor verrichten.
- Eigen bedrijfje (waarvoor ik zo min mogelijk doe ivm tijd)
- wekelijks samenwerken met die ene persoon (die teveel / te vaak mij claimt)
- Kennissen die mijn hulp nodig denken te hebben voor de computer
- Avondje sporten (is wel voor mezelf, maar gaat ten koste van een avond niks doen of iets anders voor mezelf)
en zo kan ik nog wel doorgaan met activiteiten. Het klinkt nu als meevallen, maar toch kom ik gewoon tijd te kort.
quote:Op woensdag 24 september 2014 12:52 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Probleem 1 is dat ik geen nee kan zeggen
Probleem 2 is dat anderen ik anderen toesta daar misbruik van maken.
Je hoeft ook helemaal geen ruimte te geven aan de ander om dingen in te vullen.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:57 schreef Ouder1 het volgende:
A: Ik heb een pc probleem, kan je me helpen?
B: Nee, ik heb het echt te druk
A: Maar ik zit echt heel erg omhoog en heb de pc dringend nodig voor studie/examen/werk/foto's
B: Ik kom om in het werk, lukt echt niet
A: Waar heb je het dan zo druk mee?
B: Mijn werk, vrijwilligerswerk, andere mensen helpen
A: Dus die help je wel?
B: Die afspraken heb ik al lopen
A: Kan je dat dan niet een beetje opschuiven? Het is echt heel belangrijk
B: Nee, dat wacht al te lang
A: Als ze al zo lang wachten dan kan daar vast wel een dagje bij
Zo gaat dat volgens mij.
Ik zou het heel vreemd vinden als ik iemand iets vraag en ik krijg alleen een bot "Nee" als antwoord.quote:Op woensdag 24 september 2014 13:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je hoeft ook helemaal geen ruimte te geven aan de ander om dingen in te vullen.
Alleen een kort en duidelijk "nee" is voldoende. Excuses, oorzaken, smoesjes, zijn allemaal niet nodig, want daar heeft de ander helemaal geen recht op.
Wat is er nou weer ''bot'' aan ''nee'' ?quote:Op woensdag 24 september 2014 13:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zou het heel vreemd vinden als ik iemand iets vraag en ik krijg alleen een bot "Nee" als antwoord.
Opgelostquote:Op woensdag 24 september 2014 12:57 schreef Ouder1 het volgende:
A: Ik heb een pc probleem, kan je me helpen?
B: Nee, ik heb het echt te druk
A: Maar ik zit echt heel erg omhoog en heb de pc dringend nodig voor studie/examen/werk/foto's
B: Dan moet je even naar www.fixmijncomputer.nl [of whatever] gaan, die kunnen dat zo voor je oplossen![]()
A: Oké dank voor de tip
Dan weet de ander mij toch te bewerken dat het van nee verandert in uitstel van executie.quote:Op woensdag 24 september 2014 13:09 schreef sacha het volgende:
ik ga het anders proberen![]()
wat gebeurt er, in het ergste geval, als je nee zegt?
Ik vind het juist brutaal dat mensen dan gaan vragen waarom dan wel niet.quote:Op woensdag 24 september 2014 13:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zou het heel vreemd vinden als ik iemand iets vraag en ik krijg alleen een bot "Nee" als antwoord.
Nee, jij laat jezelf ‘’bewerken’’ door de ander.quote:Op woensdag 24 september 2014 13:31 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Dan weet de ander mij toch te bewerken dat het van nee verandert in uitstel van executie.
Grow a pairquote:Op woensdag 24 september 2014 13:31 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Dan weet de ander mij toch te bewerken dat het van nee verandert in uitstel van executie.
Dit dus. Het eerste voorbeeld dat je zelf geeft begint al met 'vind je het erg als ik nee zeg?'. Wat kan jou schelen wat hij er van vindt? Jij kan immers niet, laat jezelf dan ook geen schuldgevoel aanpraten.quote:Op woensdag 24 september 2014 13:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je hoeft ook helemaal geen ruimte te geven aan de ander om dingen in te vullen.
Alleen een kort en duidelijk "nee" is voldoende. Excuses, oorzaken, smoesjes, zijn allemaal niet nodig, want daar heeft de ander helemaal geen recht op.
Dat mag. Als dat een manier is om te zorgen dat je verder geen verantwoording hoeft af te leggen, omdat mensen dan niet meer verder vragen, is het toch prima? Als je allerlei redenen geeft die een ander kan weerleggen, kom je natuurlijk nergens.quote:Op woensdag 24 september 2014 13:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
heb je wel eens gewoon nee gezegd, zonder jezelf meteen te verontschuldigen?quote:Op woensdag 24 september 2014 13:31 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Dat doet de ander niet, dat doe je zelf.quote:Op woensdag 24 september 2014 13:31 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Ik weet helaas uit ervaring dat dat zo werkt, vooral als ze gewend zijn dat jij altijd wel "Ja" zegt.quote:Op woensdag 24 september 2014 13:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat mag. Als dat een manier is om te zorgen dat je verder geen verantwoording hoeft af te leggen, omdat mensen dan niet meer verder vragen, is het toch prima? Als je allerlei redenen geeft die een ander kan weerleggen, kom je natuurlijk nergens.
quote:Op woensdag 24 september 2014 13:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat doet de ander niet, dat doe je zelf.
Plus afronden naar boven op het hele uur, en voorrijkosten.quote:Op woensdag 24 september 2014 14:16 schreef Re het volgende:
125 euro excl. per uur, minimale afname 2 uur
quote:Op woensdag 24 september 2014 14:01 schreef Ouder1 het volgende:
Pas nog zo'n pakketjes'dame' aan de deur voor de buurvrouw. Dus ik zeg dat ik geen pakketjes voor die buurvrouw aanneem. Kreeg ik toch een hoop gezeik over, echt WTF.
P: Pakketje voor de buren
O: Welke buren?
P: Wijst..
O: Nee, daar neem ik geen pakketjes voor aan
P: Waarom niet (snibbig)
O: Omdat ik daar vervelende ervaringen mee heb gehad. Goededag verder![]()
Ik dacht dat we net tot de conclusie waren gekomen dat elke vorm van uitleg een opening kan zijn voor discussie.quote:
Je uitleg moet zo kort maar bondig zijn dat er géén opening meer is voor discussiequote:Op woensdag 24 september 2014 14:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik dacht dat we net tot de conclusie waren gekomen dat elke vorm van uitleg een opening kan zijn voor discussie.
Nou, ik zie de bui met jouw aanpak al hangen..quote:Op woensdag 24 september 2014 14:35 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Je uitleg moet zo kort maar bondig zijn dat er géén opening meer is voor discussie
En dan gaat het gewoon verder waar jij in mijn ervaring een knip zette. Blijven drammen en zeuren met de hand tegen de deur als ik de deur wil sluiten.quote:Op woensdag 24 september 2014 14:39 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Dat is privé, daar ga ik niet op in. Goedemiddag
Misschien was het wel een FOK!kerquote:Op woensdag 24 september 2014 14:01 schreef Ouder1 het volgende:
Volgens mij heeft uitstraling, vriendelijkheid er ook wel mee te maken. Mij overkomen zulke dingen vaker.
Ik heb mezelf altijd in de underdog positie geplaatst en niemand valt me lastig.quote:Op woensdag 24 september 2014 14:48 schreef BenBeun het volgende:
Het gezegde "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" komt in mij op.
Je wilt heel graag aardig gevonden worden. Je hoeft niet altijd aardig te zijn. Helemaal niet tegen kennissen van kennissen. Ik zou een scheiding maken tussen mensen / instanties waar je wel wat voor wil doen, en de rest lekker laten zitten.
Ik ben ook zo'n it jongetje geweest die overal de computers in elkaar mocht knutselen en repareren. Maar sinds ik fulltime werk heb ik daar geen zin meer in. Alleen voor vrienden en directe familie doe ik nog wat wanneer het uitkomt, maar tegen ooms / tantes en kennissen zeg ik gewoon nee.
Dan zeg ik nee zonder een excuus. Dus nee, daar heb ik geen zin in, ik zit de hele dag al achter dat scherm.
Ja je kan dan raar worden aangekeken op de volgende verjaardag en of borrel. Daar moet je wel even leren boven staan.
Nee, je gaat de komende tijd nee zeggen.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:53 schreef Walter81 het volgende:
Ik ga er komende tijd meer op proberen te letten om nee te zeggen ipv dan maar uitstellen.
Hier reageer je natuurlijk op met: "Hangt er vanaf hoeveel er tegen over staat"quote:Op woensdag 24 september 2014 12:25 schreef Walter81 het volgende:
- "Geen probleem hoor. Zeg maar wanneer je tijd hebt"
Dit.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:23 schreef muhahaha het volgende:
Meer geld vragen, haken er vanzelf mensen af.
En dan in hysterisch huilen uitbarstenquote:Op woensdag 24 september 2014 17:50 schreef Telefoonvork het volgende:
Wat je ook kan doen is het volgende zeggen:
"Ik kan jou situatie er niet meer bij hebben, er wordt al te veel beslag gelegd op mijn leven zoals het is. Ik wil met rust gelaten worden en ik KAN het mij gewoon niet veroorloven om jou te helpen."
Ik zag het ook al voor me, met tranen in m'n ogen al stampvoetend staan.quote:Op woensdag 24 september 2014 17:52 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
En dan in hysterisch huilen uitbarsten
quote:Op woensdag 24 september 2014 17:52 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Serieus? Vind je dat je het hiermee bij jezelf houdt?quote:Op woensdag 24 september 2014 17:50 schreef Telefoonvork het volgende:
Wat je ook kan doen is het volgende zeggen:
"Ik kan jouw situatie er niet meer bij hebben, er wordt al te veel beslag gelegd op mijn leven zoals het is. Ik wil met rust gelaten worden en ik KAN het mij gewoon niet veroorloven om jou te helpen."
3 dingen hierover:
1) Je houdt het bij jezelf - de ander heeft dus geen enkele basis om zich op zijn teentjes getrapt te voelen.
2) Je bevredigd de ander zijn nieuwsgierigheid - hij hoeft dus niet door te vragen.
3) Je wimpelt hem weg, wel wat aan de botte kant, maar duidelijk - de persoon die nu nog doordramt is gewoon grof en geeft jou het recht om agressief te worden. Houd jouw handen daarbij wel thuis.
De persoon die dan toch het lef heeft om door te drammen kan je met een gerust hart en een rein geweten de huid vol schelden, net zolang totdat die persoon weg gaat.
Personen die het lef hebben om tóch opeens voor je deur te staan met hun computer in de hand stuur je gewoon weg met: "ik heb geen tijd voor je, neem je computer mee en laat mij met rust." gevolgd door een deur die dicht gaat. Laten ze dan toch hun computer achter (je hebt van die gestoorde debielen) breng die computer dan naar de politie (afdeling gevonden voorwerpen) en laat de kous daarmee af.
"Ik doe dat soort dingen niet meer"quote:Op woensdag 24 september 2014 12:25 schreef Walter81 het volgende:
[..]
De praktijk (bij mij):
"Ik heb het momenteel erg druk. Vind je het erg als ik deze keer even nee zeg?"
- "Geen probleem hoor. Zeg maar wanneer je tijd hebt"
"Eeuhm, over 3 weken op een maandagavondje nog ergens een gaatje"
- "Okee, afgesproken!"
En zo staat de agenda voor over 3 weken ook weer vol........
Haha echt he.quote:Op woensdag 24 september 2014 17:52 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 24 september 2014 20:34 schreef Metalfreak het volgende:
Serieuze tip: probeer om een assertiviteitstraining te volgen. Misschien is het zelfs mogelijk via het opleidingsbudget van je werk... Daar leer je dus echt duidelijk nee te zeggen, zonder schuldgevoel. Je begint met de basis van het waarom durf je geen nee te zeggen, dan ga je daarmee oefenen door gewoon nee te zeggen en vervolgens breng je het ook echt in de praktijk.
Vind ik beiden ook een hele goede.quote:Op woensdag 24 september 2014 20:22 schreef Postbus100 het volgende:
Als je het trouwens echt serieus wil aanpakken (maar misschien is dit wel een brug te ver voor je), dan neem je een kwartiertje de tijd, bedenk je wie er nog op jou lopen te wachten, en dan bel je ze pro-actief op om te zeggen dat je afziet van jouw aangeboden hulp en raad je ze aan om op een andere manier hulp te zoeken. Ben jij ze voor, hou je ze niet aan het lijntje, schuif je het probleem niet voor je uit en weten die anderen waar ze aan toe zijn. Even tanden op elkaar, maar ik denk echt dat dat jou verder helpt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |