De praktijk (bij mij):quote:Op woensdag 24 september 2014 12:23 schreef Postbus100 het volgende:
Je kan ook wat subtieler nee zeggen. "Ik heb het momenteel erg druk. Vind je het erg als ik deze keer even nee zeg?" Een hark die hier keihard ja op zegt.
Zijn er genoeg. Maar dan mag jij op jouw beurt ook gewoon zeggen, 'Vette pech'.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:23 schreef Postbus100 het volgende:
Je kan ook wat subtieler nee zeggen. "Ik heb het momenteel erg druk. Vind je het erg als ik deze keer even nee zeg?" Een hark die hier keihard ja op zegt.
Nja, mijn betaalde werkzaamheden (voltijd baan) vinden zoveel mogelijk plaats overdag. En op de avonden zijn vrijwel enkel onbetaalde nevenactiviteiten.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:22 schreef StretchingKoala het volgende:
Geef aan dat je betaalde werkzaamheden geen ruimte overlaten op relatief korte termijn om onbetaalde neveractiviteiten te doen zonder dat dit ten koste gaat van je betaalde werkzaamheden.
Maar gewoon nee zeggen, het komt echt niet uit is beste.
Dan moet je je vrije avonden ook inplannen en dan ook vrijhouden.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:25 schreef Walter81 het volgende:
[..]
De praktijk (bij mij):
"Ik heb het momenteel erg druk. Vind je het erg als ik deze keer even nee zeg?"
- "Geen probleem hoor. Zeg maar wanneer je tijd hebt"
"Eeuhm, over 3 weken op een maandagavondje nog ergens een gaatje"
- "Okee, afgesproken!"
En zo staat de agenda voor over 3 weken ook weer vol........
Herkenbaarquote:Op woensdag 24 september 2014 12:25 schreef Walter81 het volgende:
[..]
De praktijk (bij mij):
- "Okee, afgesproken!"
"sorry, ik zit vol"quote:Op woensdag 24 september 2014 12:28 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Nja, mijn betaalde werkzaamheden (voltijd baan) vinden zoveel mogelijk plaats overdag. En op de avonden zijn vrijwel enkel onbetaalde nevenactiviteiten.
1 persoon, die bijna wekelijks een avond langs komt voor wat gezamelijke werkzaamheden, gaat al zover dat hij tegen andere kennissen van mij zegt: "kan jij niet proberen dat hij een keer een hele zaterdag kan inplannen? "
Doe ik soms ook, heb nu voor een paar weken vooruit 2 avonden afgeblokt met 'vrijhouden'. (maar is niet gegarandeerd dat die vrij blijven)quote:Op woensdag 24 september 2014 12:28 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dan moet je je vrije avonden ook inplannen en dan ook vrijhouden.
Yep. Nee zeggen voelt als de ander teleurstellen, en dat voelt voor mij dan weer vervelend.quote:
Te laat...quote:Op woensdag 24 september 2014 12:31 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
"sorry, ik zit vol"
(zeker bij nieuwe connecties hoef je het niet aan te nemen... )
Dan zorg je ervoor dat je de rest van de avonden vrijhoudt of wat vrijwilligerstaken neerlegt. Daar kies je zelf voor maar je miet keuzes maken!quote:Op woensdag 24 september 2014 12:25 schreef Walter81 het volgende:
[..]
De praktijk (bij mij):
- "Okee, afgesproken!"
Dat ligt aan jezelf toch?quote:Op woensdag 24 september 2014 12:31 schreef Walter81 het volgende:
Doe ik soms ook, heb nu voor een paar weken vooruit 2 avonden afgeblokt met 'vrijhouden'. (maar is niet gegarandeerd dat die vrij blijven)
Ik zeg ook niet dat het niet aan mezelf ligt, ik lees ook graag jullie tips.quote:
Omdat je onzeker bent. Je wilt dat iedereen je aardig vindt. Maar dan loop je kans dat iedereen over je heen gaat lopen. Dan merk je op een dag dat, terwijl iedereen zijn zaakjes al op orde heeft (met behulp van jou) en jou niet meer nodig heeft, jij helemaal nog niet klaar bent met je eigen zaakjes... En het alleen moet klaren..quote:Op woensdag 24 september 2014 12:31 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Doe ik soms ook, heb nu voor een paar weken vooruit 2 avonden afgeblokt met 'vrijhouden'. (maar is niet gegarandeerd dat die vrij blijven)
[..]
Yep. Nee zeggen voelt als de ander teleurstellen, en dat voelt voor mij dan weer vervelend.
Dit vind ik een hele goede. En dan niet inplannen in gedachten en leeg laten in je agenda, maar er ook iets neerzetten in de zin van "vrije tijd", "eigen tijd", "privé" etc.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:28 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dan moet je je vrije avonden ook inplannen en dan ook vrijhouden.
- fulltime baanquote:Op woensdag 24 september 2014 12:34 schreef hugecooll het volgende:
Walter81, ik zou dat best voor je willen doen, maar daar heb ik simpelweg geen tijd voor. Overdag werk ik en mijn avonden zijn vrijwel volledig gevuld met allerlei nevenactiviteiten, waaronder deze. Om het leuk te houden, is het belangrijk dat ik ook wat tijd overhoud voor mijzelf, waardoor ik dus niet op ieder verzoek in kan gaan. Aangezien deze situatie niet op korte termijn gaat veranderen, heb ik dus nu geen tijd om dat te doen, maar ook in de nabije toekomst niet. Ik stel dus voor dat je het aan een ander vraagt.
Gr gr
En je zou natuurlijk kunnen kijken of je niet te veel nevenactiviteiten hebt
Nou, dan kan je toch gewoon tegen zo'n figuur zeggen wat ik net postte?quote:Op woensdag 24 september 2014 12:39 schreef Walter81 het volgende:
[..]
- fulltime baan
- 3 stichtingen, maandelijks (en soms 2x per maand) vergaderen, tussendoor wat werkzaamheden daarvoor verrichten.
- Eigen bedrijfje (waarvoor ik zo min mogelijk doe ivm tijd)
- wekelijks samenwerken met die ene persoon (die teveel / te vaak mij claimt)
- Kennissen die mijn hulp nodig denken te hebben voor de computer
- Avondje sporten (is wel voor mezelf, maar gaat ten koste van een avond niks doen of iets anders voor mezelf)
en zo kan ik nog wel doorgaan met activiteiten. Het klinkt nu als meevallen, maar toch kom ik gewoon tijd te kort.
Dat was ook zeker wel een goede reactie hoor.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:40 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nou, dan kan je toch gewoon tegen zo'n figuur zeggen wat ik net postte?
quote:Op woensdag 24 september 2014 12:38 schreef FedExpress het volgende:
[..]
Dit vind ik een hele goede. En dan niet inplannen in gedachten en leeg laten in je agenda, maar er ook iets neerzetten in de zin van "vrije tijd", "eigen tijd", "privé" etc.
Zo simpel is dat niet. En al helemaal niet als die mensen je kennen als iemand die zich wel voor hun karretje laat spannen. Dan zal je toch vaak echt grof moeten worden om tot die botte koppen door te dringen.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:42 schreef PBateman1978 het volgende:
''Ik kan geen nee zeggen''
Daar ga je al de fout in, het is nml. een kwestie van je mond open doen en ''nee'' zeggen, meer is het écht niet. De reden(en) waarom je denkt dat je geen nee kunt zeggen heb je zelf bedacht.
Feitelijk gezien dus wel, al datgene wat je zgn. belemmert om ''nee'' te zeggen heb je zelf bedacht.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zo simpel is dat niet. En al helemaal niet als die mensen je kennen als iemand die zich wel voor hun karretje laat spannen. Dan zal je toch vaak echt grof moeten worden om tot die botte koppen door te dringen.
quote:Op woensdag 24 september 2014 12:37 schreef IGlossy het volgende:
[..]
Omdat je onzeker bent. Je wilt dat iedereen je aardig vindt. Maar dan loop je kans dat iedereen over je heen gaat lopen. Dan merk je op een dag dat, terwijl iedereen zijn zaakjes al op orde heeft (met behulp van jou) en jou niet meer nodig heeft, jij helemaal nog niet klaar bent met je eigen zaakjes... En het alleen moet klaren..
Zal denk ik inderdaad een vorm van onzekerheid zijn. En dan loopt men inderdaad over me heen. Maar ik ga er vanuit dat als men mijn hulp vraagt, dat men dan ook om mijn hulp verlegen zit. Dus moet ik ze wel helpen.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:39 schreef Sometimes het volgende:
Herkenbaar wel.
Ik heb met een vergelijkbaar probleem ook te maken gehad. "Nee" zeggen is 1 onderdeel daarvan, maar afscheid nemen van een deel van je klantenkring ook.
Geef bij de partijen die je kwijt wil aan dat je het niet meer redt en dat je er mee op moet houden. Geen discussie, gewoon als mededeling. Eventueel kan je ze wijzen op (professionele) alternatieven.
Geld vragen - volgens mij doe je dat al (?), bedrag verhogen kan ook nog - helpt mee bij het ontmoedigen van het gebruik maken van jouw diensten.
Dat zeker, maar als je wilt kan je dat af gaan bouwen op deze manier. En als je nu zegt dat je al iets gepland hebt lieg je ook nog eens nietquote:Op woensdag 24 september 2014 12:49 schreef Walter81 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dan nog ziet het er vrij vol uit
Probleem 1 is dat ik geen nee kan zeggenquote:Op woensdag 24 september 2014 12:49 schreef SicSicSics het volgende:
Nee zeggen lukt niet, maar de schuld en verantwoordelijkheid afschuiven wel? Dat doe je namelijk in de OP, het is niet jouw schuld dat je agenda vol zit, dat bepalen anderen voor jou? Toch?
Ik zou die dingen combineren.
Zeg dat je die dingen doet, ga gewoon op je reedt zitten en geef uiteindelijk iemand anders de schuld als je het werk niet af hebt
Wees dan sterk!quote:Op woensdag 24 september 2014 12:52 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Probleem 1 is dat ik geen nee kan zeggen
Probleem 2 is dat anderen daar misbruik van maken.
Dit is in de tijd van mijn baas, die tijd is er volopquote:Op woensdag 24 september 2014 12:51 schreef hugecooll het volgende:
Ah ja, maar dan wel tijd hebben om in je agenda te kleuren
In mijn voorstel zeg je geen nee. En de mensen die daar misbruik van willen maken krijgen het deksel op den neus. En zullen je uiteindelijk, vanwege je laffe werkhouding gaan mijden.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:52 schreef Walter81 het volgende:
Als je geen gigantisch spraakgebrek hebt kun jij dat heus wel.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:52 schreef Walter81 het volgende:
[..]
probleem 1 heeft een redenquote:Op woensdag 24 september 2014 12:52 schreef Walter81 het volgende:
[..]
In het ergste geval zul je de 'vrienden' kwijtraken die jou vooral als vriend zien omdat jij wel ff al hun kutklusjes opknapt.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:18 schreef Walter81 het volgende:
In zo'n geval moet ik me afvragen: Is het in MIJN belang, of in ZIJN belang dat ik mijn avonden volprop? Het antwoord is : ZIJN belang.
Maar het lukt me dus maar niet om op een respectvolle manier nee te zeggen, en dat het dan ook nog geaccepteerd wordt.
Als ik dus een avond vrij wil hebben en ik zeg nee tegen een verzoek, komt de vraag: 'wanneer heb je dan wel tijd?'. Dus pak ik mijn agenda weer , en ga op zoek naar een gaatje in de agenda.
Die persoon is zeker op de hoogte van mijn andere activiteiten. Maar het is (voor hem!) belangrijker dat hij geholpen wordt dan dat ik eens aan mezelf denk.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:56 schreef Lot_1 het volgende:
Kun je niet gewoon op een neutraal moment het gesprek aangaan en zeggen tegen die kennis wat je in je OP zegt?
Zeg iets over dat je 't druk hebt, dat je ook veel voor andere stichtingen doet en dat leuk vindt, dat je merkt dat er haast geen vrije tijd over blijft en dat je heel slecht nee kunt zeggen. Dus dat je graag minder tijd besteed aan de klussen voor hem.
Maak het concreet door direct een voorstel te doen: ik wil graag niet meer dan één avond per week bezig zijn voor jou.
Dat klinkt inderdaad als een persoon waar je wat aan hebt in je leven, zeker iemand waartegen je geen ''nee'' moet zeggen want stel je voor dat diegene uit je leven verdwijnt!quote:Op woensdag 24 september 2014 13:00 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Die persoon is zeker op de hoogte van mijn andere activiteiten. Maar het is (voor hem!) belangrijker dat hij geholpen wordt dan dat ik eens aan mezelf denk.
Ik kan je wel meer gedetailleerdere info geven wat het probleem juist lastig maakt, maar niet hier in het topic.
Daar zit hem de clue dus. Verzin eens een rotklus waar je hulp bij nodig hebt. Je hele huis van binnen leeghalen, opknappen, verven en overnieuw inrichten. Plan dat in één weekeinde en mail/app al die 'vrienden' of ze een heel weekeinde bij je komen klussen.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:59 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
In het ergste geval zul je de 'vrienden' kwijtraken die jou vooral als vriend zien omdat jij wel ff al hun kutklusjes opknapt.
Maar... is dat erg?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |