Lijkt me niet nodig om boven een bepaald inkomen mensen uit te sluiten. Het wordt al min of meer verrekend met inkomstenbelasting naarmate mensen meer gaan verdienen. Natuurlijk kun je hogere inkomens expliciet uitsluiten, maar dit is uiteindelijk een woordspelletje. Ik zou het gewoon aan "iedereen" geven en de belastingtarieven geschikt kiezen.quote:Op woensdag 24 september 2014 16:35 schreef nils7 het volgende:
[..]
In de originele OP stond een bron van 169 miljard wat die toeslagen etc. allemaal kosten.
Dat is 880 euro per persoon. (uitgaande van 16 mln mensen).
Maar dat heb ik na mijn post gelezen.
Je kan al een hoger bedrag (dan die 880) krijgen door minder ambtenaren die aan het huidige proces hangen + een minimum leeftijd eraan te hangen voordat iemand het krijgt.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat als iemand een substantieel bedrag verdient die uit te sluiten.
Mensen boven de 6K per maand ofzo kunnen best zonder
Je hebt gelijk, maar alleen als het afschaffen van alle toeslagen een doel op zich is. Mij lijkt het niet principieel bezwaarlijk als er nog wat regelingen bestaan naast het basisinkomen zelf. Te meer daar het waarschijnlijk is dat er bij elke enigszins realistische hoogte van het basisinkomen uiteindelijk toch nog wel mensen overblijven voor wie die hoogte toch nog ontoereikend is. En dan denk ik vooral aan zieken en gehandicapten.quote:Op woensdag 24 september 2014 22:48 schreef nils7 het volgende:
Vergeet niet dat het basisinkomen in principe ook moet gelden voor mensen die echt niet kunnen werken.
Anders blijft je toeslagen systeem overeind.
Dus TE laag kan je het niet doen, en in sommige gevallen (als t hoog genoeg is) kunnen mensen daar ook hun zorg voor inkopen.
Als hybride oplossing maar mij lijkt het dat je van al die toeslagen uiteindelijk af zou willen en een toereikend iets zou moeten kunnen vinden voor iedereen.quote:Op donderdag 25 september 2014 09:52 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar alleen als het afschaffen van alle toeslagen een doel op zich is. Mij lijkt het niet principieel bezwaarlijk als er nog wat regelingen bestaan naast het basisinkomen zelf. Te meer daar het waarschijnlijk is dat er bij elke enigszins realistische hoogte van het basisinkomen uiteindelijk toch nog wel mensen overblijven voor wie die hoogte toch nog ontoereikend is. En dan denk ik vooral aan zieken en gehandicapten.
Overigens kan ook met een lager basisinkomen het toeslagensysteem wel al sterk worden uitgekleed, net als het controle-apparaat.
Ik sluit daarom niet uit, maar ik kan dit zelf niet doorrekenen, dat een lager basisinkomen in combinatie met een beperkt aantal toeslagen en uitkeringen, een aantal belangrijke voordelen gemeen heeft met een hoger basisinkomen, maar toch een stuk betaalbaarder is. Lijkt me toch het overwegen waard.
Ik verwacht eigenlijk dat het zich als gevolg van de automatisering uiteindelijk ook wel zou ontwikkelen tot een volwaardig basisinkomen. Menselijke arbeid zal waarschijnlijk minder waard worden, zodat het basisinkomen zal moeten blijven stijgen, totdat het zo hoog is dat het niet langer nodig is om daarnaast nog te werken voor een extra zakcentje.quote:Op donderdag 25 september 2014 10:01 schreef nils7 het volgende:
[..]
Als hybride oplossing maar mij lijkt het dat je van al die toeslagen uiteindelijk af zou willen en een toereikend iets zou moeten kunnen vinden voor iedereen.
Het loopt niet spaak, je bespaart er alleen minder op. Dat is niet per se erg, omdat het basisinkomen in dit scenario ook lager is. Er hoeft dus ook minder geld gevonden te worden door de bestaande regelingen af te bouwen.quote:Op donderdag 25 september 2014 12:55 schreef nils7 het volgende:
Maar een deel van de winst komt uit de controleurs en ambtenaren die dit systeem onderhouden te laten gaan door geen toeslagen meer te voeren...
Als je een deel aan houd loopt dat ook spaak.
Het idee van een basisinkomen is juist dat iedereen onvoorwaardelijk dat inkomen krijgt. Niet alleen een select groepje als aanvulling op hun uitkering of loon...quote:Op woensdag 24 september 2014 11:59 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Hoe kom je er nou bij dat het niets te maken heeft met een zuiver, onvoorwaardelijk basisinkomen? De mensen hadden standaard een bepaald basisinkomen, als ze zelf te weinig verdienden kregen ze dat aangevuld.
Plan voor experiment basisinkomen Groningen
DVHN | Gepubliceerd op 19 augustus 2014, 22:53
Laatst bijgewerkt op 19 augustus 2014, 23:12
GRONINGEN - Vijf ondernemers uit Groningen, verenigd in MIES (maatschappij voor innovatie van economie en samenleving), bereiden een experiment met een basisinkomen voor.
Ze vinden dat het tijd is voor een langdurige proef met een gegarandeerd inkomen. Dat is een bedrag waar de ontvangers geen verplichtingen tegenover hoeven te stellen.
Wetenschappers moeten hen tijdens het experiment volgen. Tegenstanders denken dat niemand meer iets doet. Volgens voorstanders is er door automatisering toch geen betaald werk meer voor iedereen, worden mensen juist extra (maatschappelijk) actief zonder regeldruk en verdwijnen ondergewaardeerde baantjes.
Tijdens Noorderzon is een debat over het nut van zo'n experiment (29 augustus, 16 uur).
http://www.dvhn.nl/nieuws(...)ningen-11575393.html
Het belangrijkste van het basisinkomen is dat mensen een inkomen krijgen om van te leven. Zonder dat ze daarvoor bv moeten solliciteren of dwangarbeid moeten verrichten.quote:Op donderdag 25 september 2014 18:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het idee van een basisinkomen is juist dat iedereen onvoorwaardelijk dat inkomen krijgt. Niet alleen een select groepje als aanvulling op hun uitkering of loon...
Dat schrijf ik toch? Het woord 'onvoorwaardelijk'. Iedereen (en dus niet alleen een deel van de bevolking) onvoorwaardelijk een x-bedrag.quote:Op donderdag 25 september 2014 19:06 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het belangrijkste van het basisinkomen is dat mensen een inkomen krijgen om van te leven. Zonder dat ze daarvoor bv moeten solliciteren of dwangarbeid moeten verrichten.
Ja prima maar het hoeft niet perse aan iedereen natuurlijk. Miljonairs een basisinkomen geven is natuurlijk iets wat niet perse hoeft.quote:Op donderdag 25 september 2014 19:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat schrijf ik toch? Het woord 'onvoorwaardelijk'. Iedereen (en dus niet alleen een deel van de bevolking) onvoorwaardelijk een x-bedrag.
Of aan iedereen of aan niemand. Anders is het gewoon een bijstandsuitkering / WW zonder dat er verplichtingen tegenover staan.quote:Op donderdag 25 september 2014 19:08 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja prima maar het hoeft niet perse aan iedereen natuurlijk. Miljonairs een basisinkomen geven is natuurlijk iets wat niet perse hoeft.
Maar dat is ook het belangrijkste, dat er geen verplichtingen tegenover staan. Waarom zou je de maatschappij op kosten jagen voor zoiets als het verstrekken van een inkomen aan een miljonair?quote:Op donderdag 25 september 2014 19:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Of aan iedereen of aan niemand. Anders is het gewoon een bijstandsuitkering / WW zonder dat er verplichtingen tegenover staan.
Waarom zou de een het wel krijgen en de ander niet? Waarom zou de een moeten werken voor zijn geld en 'n ander niet? Dat is niet het idee van een basisinkomen.quote:Op donderdag 25 september 2014 19:31 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Maar dat is ook het belangrijkste, dat er geen verplichtingen tegenover staan. Waarom zou je de maatschappij op kosten jagen voor zoiets als het verstrekken van een inkomen aan een miljonair?
Een miljonair hoeft t och niet meer te werken voor zijn geld?quote:Op donderdag 25 september 2014 19:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom zou de een het wel krijgen en de ander niet? Waarom zou de een moeten werken voor zijn geld en 'n ander niet? Dat is niet het idee van een basisinkomen.
Waarom zou je de maatschappij op kosten jagen voor zoiets als het verstrekken van een inkomen aan mensen die niet willen werken?
Zoals je zelf al zegt: iedereen. Dus ook de miljonairs.quote:Op donderdag 25 september 2014 20:00 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Een miljonair hoeft t och niet meer te werken voor zijn geld?
Het idee van een basisinkomen is juist dat iedereen zonder verplichtingen genoeg heeft om rond van te komen.
Wil je mensen die niet willen werken dood laten gaan?
En trouwens het hele experiment met het basisinkomen laat nu juist zien dat de meeste mensen gewoon willen werken of studeren als ze de kans krijgen. Komt bij dat het basisinkomen ook voorziet in de toekomst als er steeds meer banen worden overgenomen door robots.
Dat gezeik altijd over mensen die niet willen werken...
Misschien zou je dan een vrijwillige afstand ervan nemem optie erin brengen. Als je het op dat moment niet nodig hebt, dan neem je het niet. Zou wel heel mooi zijn eigenlijk, kan je gelijk zien wie heel gierig is en wie niet.quote:Op donderdag 25 september 2014 20:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zoals je zelf al zegt: iedereen. Dus ook de miljonairs.
Zoals al eerder beschreven is er van alles op dat experiment aan te merken.
Vrijwillig geld doneren aan wie dan ook, mag natuurlijk altijd. Je hebt nu wel te maken met regels m.b.t. schenkingen, maar die regels zou je af kunnen schaffen, aangezien je bij een basisinkomen toch gaat werken naar een erg simpel belastingsysteem. Daar zit namelijk een groot deel van de besparingen.quote:Op donderdag 25 september 2014 20:05 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Misschien zou je dan een vrijwillige afstand ervan nemem optie erin brengen. Als je het op dat moment niet nodig hebt, dan neem je het niet. Zou wel heel mooi zijn eigenlijk, kan je gelijk zien wie heel gierig is en wie niet.
Er is nog veel meer op het huidige stelsel aan te merken, zeker als je het extrapoleert naar de toekomst.
Eens. Al die toeslagen en uitzonderingen weg ermee. Maakt het ook gelijk een stuk makkelijker om die Multinationals die belasting ontwijkend bezig zijn aan te pakken.quote:Op donderdag 25 september 2014 20:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vrijwillig geld doneren aan wie dan ook, mag natuurlijk altijd. Je hebt nu wel te maken met regels m.b.t. schenkingen, maar die regels zou je af kunnen schaffen, aangezien je bij een basisinkomen toch gaat werken naar een erg simpel belastingsysteem. Daar zit namelijk een groot deel van de besparingen.
Het huidige stelsel is niet houdbaar.
Basisinkomen moet je m.i. alleen maar doen als je daarmee het fiscale stelsel terugbrengt tot één tarief voor inkomstenbelasting en verder BTW. Dan kun je heel wat overheid strepen en daarmee bespaar je een hoop geld.quote:Op donderdag 25 september 2014 20:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Eens. Al die toeslagen en uitzonderingen weg ermee. Maakt het ook gelijk een stuk makkelijker om die Multinationals die belasting ontwijkend bezig zijn aan te pakken.
Gokje, Japie77 wil niet werken, en wil gratis geld.... van iemand anders natuurlijk.quote:Op donderdag 25 september 2014 20:00 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Een miljonair hoeft t och niet meer te werken voor zijn geld?
Het idee van een basisinkomen is juist dat iedereen zonder verplichtingen genoeg heeft om rond van te komen.
Wil je mensen die niet willen werken dood laten gaan?
En trouwens het hele experiment met het basisinkomen laat nu juist zien dat de meeste mensen gewoon willen werken of studeren als ze de kans krijgen. Komt bij dat het basisinkomen ook voorziet in de toekomst als er steeds meer banen worden overgenomen door robots.
Dat gezeik altijd over mensen die niet willen werken...
Maakt niet uit. Je moet een voorbeeld stellen. Goed voorbeeld doet goed volgen.quote:Op donderdag 25 september 2014 20:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Basisinkomen moet je m.i. alleen maar doen als je daarmee het fiscale stelsel terugbrengt tot één tarief voor inkomstenbelasting en verder BTW. Dan kun je heel wat overheid strepen en daarmee bespaar je een hoop geld.
Multinationals wijken wel uit naar een ander land. Nu levert het Nederland nog iets op. Dat moet je je wel beseffen.
Is dat goed vorobeeld op je rug gaan liggen met je handje omhoog?quote:Op donderdag 25 september 2014 21:54 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Je moet een voorbeeld stellen. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Gast ga ergens anders een topic vervuilen met je persoonlijke vete tegen mij waarbij je belachelijke conclusies trekt. Dank je.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:38 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Is dat goed vorobeeld op je rug gaan liggen met je handje omhoog?
Mag je dat wel zeggen van Japie in dit topic?quote:Op donderdag 25 september 2014 22:51 schreef Kandijfijn het volgende:
Sociale zekerheid afschaffen klinkt goed, snap alleen het nut van het basisinkomen dan weer niet? Daarvoor kan je toch gewoon gaan werken?
Ik ken Jappie niet, de vete die je lijkt te hebben met hem in dit topic moet je maar met hem persoonlijk oplossen.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:52 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Mag je dat wel zeggen van Japie in dit topic?
Japie heeft een vete, en niet ik, maar je mag van hem niet suggeren dat je gewoon kan werken. Verboten.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:54 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik ken Jappie niet, de vete die je lijkt te hebben met hem in dit topic moet je maar met hem persoonlijk oplossen.
Dit is nu precies het beeld wat geschetst wordt wat niet klopt.quote:Op woensdag 24 september 2014 16:35 schreef nils7 het volgende:
[..]
In de originele OP stond een bron van 169 miljard wat die toeslagen etc. allemaal kosten.
Dat is 880 euro per persoon. (uitgaande van 16 mln mensen).
Er werd sowieso al gemeld in de doc dat in het experiment de kosten voor de zorg met minstens 10% daalden. Tel uit je winst alleen daar al.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is nu precies het beeld wat geschetst wordt wat niet klopt.
http://www.rijksoverheid.(...)ancien-2013-in-beeld
Vertel maar hoe je aan die 169 miljard komt? Als de totale uitgaven in 2013 240 miljard zijn, dan kan je mij niet wijsmaken dat 169 daarvan toeslagen zijn.
voor 1000 euro per maand voor iedereen kost het de overheid 20x12 miljard euro.
Die bron die wordt aangehaald is de 169 miljard voor sociale bescherming. Een fractie daarvan verdwijnt met een basisinkomen.
Bijvoorbeeld zorg kosten bljven bestaan en zal waarschijnlijk stijgen, aangezien er wordt gezegd dat mensen minder gauw ziek worden (dus ouder worden). Dan komen er ouderdomsziektes en die kosten het meeste.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |