Dus binnen een boek bestaat samenhang en dat is dan het grootste bewijs dat het hier om het woord van god gaat?quote:Op zondag 21 september 2014 11:21 schreef peterkailey het volgende:
Een van de grootste bewijzen voor dat de bijbel echt het woord van God is, zijn de profetieën die uitgekomen zijn (wat in boek a geschreven staat komt in boek b weer uit).
Met andere woorden, het boek is niet authentiek gebleven en uiteindelijk door een paar religieuze hoge pieten met een drankje erbij zelf samengesteld?quote:Op zondag 21 september 2014 11:28 schreef trigt013 het volgende:
Omdat de discipelen niet konden lezen of schrijven, de boeken zijn veelal eeuwen na data geschreven en zelfs pas geselecteerd en herschreven tot 1 bijbel tijdens de Vaticaan bijeenkomsten. Met alle waarschijnlijkheid liepen heel veel discipelen achter verschillende jezussen aan, want iedereen kende de profetieën en noemde zijn kind gewoon Jezus en duwde hem langs alle plekken die volgend de profetie zou moeten gebeuren. Er is best veel gedocumenteerd over het ontstaan van de bijbel.
Ik benoem slechts het uitgangspunt van bijbelonderzoekers en fanantiek gelovigen.quote:Op zondag 21 september 2014 11:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus binnen een boek bestaat samenhang en dat is dan het grootste bewijs dat het hier om het woord van god gaat?
Nou, trek je conclusies, zou ik zeggen.
yep....quote:Op zondag 21 september 2014 11:36 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Met andere woorden, het boek is niet authentiek gebleven en uiteindelijk door een paar religieuze hoge pieten met een drankje erbij zelf samengesteld?
Het zijn dogma's en daarom zijn ze per definitie niet voor discussie vatbaar. Voor gelovigen is het allemaal echt waar omdat daarom en dus god; voor ongelovigen loopt het uiteen tussen 'zal misschien een kern van waarheid in zitten' en 'het is allemaal totale flauwekul'.quote:Op zondag 21 september 2014 11:38 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Ik benoem slechts het uitgangspunt van bijbelonderzoekers en fanantiek gelovigen.
Naast de samenhang gebruiken ze ook als argument de profetieën die nu zouden uitkomen, wetenschappelijke kennis die in die tijd nog niet bekend kon zijn onder mensen en historische nauwkeurigheid. Ik zelf heb bij al deze argumenten mijn vraagtekens.
Is daar ook bewijs voor? Links, bronnen etc.?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 12 augustus 2014 19:17 schreef yvonne het volgende:
peterkailey is de baas en jullie moeten allemaal buigen voor zijn grootheid.
quote:Op zondag 21 september 2014 11:42 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Is daar ook bewijs voor? Links, bronnen etc.?Doe maar niet, religie gaan niet over feiten maar over emotie. Maar op evilbible.com vind je de extremen terugSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
Klopt. Zie ook heel vaak de andere 'bewijzen' voor hun geloof/god neigen naar psychologische fenomenen zoals self furfulling prophecy (bidden en gezegend worden), forer effect (omgekeerd generaliseren) en cirkelredeneringen. Ik wil niet zeggen dat ze ongelijk hebben, maar 100% aantoonbaar gelijk hebben ze zeker niet.quote:Op zondag 21 september 2014 11:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het zijn dogma's en daarom zijn ze per definitie niet voor discussie vatbaar. Voor gelovigen is het allemaal echt waar omdat daarom en dus god; voor ongelovigen loopt het uiteen tussen 'zal misschien een kern van waarheid in zitten' en 'het is allemaal totale flauwekul'.
Gelovigen en ongelovigen die het eens worden over de Bijbel? Gaat niet gebeuren.
Mijn familie zit in een geloof die religie en feiten maar al te graag met elkaar verweven. Boeken met daarin wetenschappelijk bewijs dat hun geloof waar is en dat anderen het mis hebben.quote:Op zondag 21 september 2014 11:43 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Doe maar niet, religie gaan niet over feiten maar over emotie. Maar op evilbible.com vind je de extremen terug
Wetenschappelijk bewijs dat hun geloof waar is? Dat kan niet, want dan is het geen geloof meer.quote:Op zondag 21 september 2014 11:46 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Mijn familie zit in een geloof die religie en feiten maar al te graag met elkaar verweven. Boeken met daarin wetenschappelijk bewijs dat hun geloof waar is en dat anderen het mis hebben.
Zal die site wel even bekijken.
Jazeker. Stapgewijze argumentatie dat het geloof 100% waar is. Ze noemen het ook 'de waarheid'.quote:Op zondag 21 september 2014 11:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wetenschappelijk bewijs dat hun geloof waar is? Dat kan niet, want dan is het geen geloof meer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapotquote:Op zondag 21 september 2014 11:49 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Jazeker. Stapgewijze argumentatie dat het geloof 100% waar is. Ze noemen het ook 'de waarheid'.
Wat voor geloof is dat?quote:Op zondag 21 september 2014 11:49 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Jazeker. Stapgewijze argumentatie dat het geloof 100% waar is. Ze noemen het ook 'de waarheid'.
Klopt, maar dat is iets wat in het oude testament staat. In het nieuwe testament komen er nieuwe geboden en dan vallen die oude weg. Over homo's wordt gesproken in het verhaal over sodem en gemorra, 'mannen die met mannen lagen' etc. en dat God daarom boos werdt en de stad vernietigde.quote:Op zondag 21 september 2014 11:48 schreef trigt013 het volgende:
Volgens de bijbel moet je je moeder afzonderen van het gezin als ze ongesteld is en gescheiden familieleden stenigen......maar over homoseksualiteit staat er niets.
Flying spaghetti monsterquote:Op zondag 21 september 2014 11:51 schreef trigt013 het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
www.jw.orgquote:
quote:Op zondag 21 september 2014 11:42 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Is daar ook bewijs voor? Links, bronnen etc.?Geen bronnen die ze zullen aannemen want strenggelovigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar heb je hier wat aan![]()
en een playlist
http://www.youtube.com/playlist?list=PL279CFA55C51E75E0
Ze zien zichzelf niet als sekte omdat ze de 'waarheid' hebben. Hangt er dus vanaf van welk perspectief je het bekijkt (ik begrijp dat dat op elk geloof van toepassing is).quote:
http://www.jw.org/nl/wat-(...)ing-evolutie-deel-1/quote:Op zondag 21 september 2014 11:56 schreef OllieWilliams het volgende:
De bijbel is een gedateerd sprookjesboek. Evolutie spreekt het scheppingsverhaal tegen en spreekt bovendien (net als de aardwetenschappen) de zondvloed tegen. Het graf van jezus en zijn familie is gewoon gevonden, dus niks opgevaren ten hemel. Ga zo maar door, grote lariekoek is het en ieder die zich er in verdiept heeft en niet een gigantisch bord voor de kop heeft zal tot de conclusie komen dat de verhalen van Pinkeltje geloofwaardiger zijn dan deze nonsense.
Als een organisatie zich bemoeit met je volledige leven en daar ook over oordeelt en sancties oplegt, als die organisatie je bepaalde medische zorg verbiedt, als die organisatie je uitsluit op het moment dat je ergens niet gehoorzaam aan ze bent, dan is er duidelijk sprake van een sekte.quote:Op zondag 21 september 2014 11:57 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Ze zien zichzelf niet als sekte omdat ze de 'waarheid' hebben. Hangt er dus vanaf van welk perspectief je het bekijkt (ik begrijp dat dat op elk geloof van toepassing is).
Waar schets je trouwens de lijn tussen sekte en geloof?
Volgens hen staat het allemaal in de bijbel en doen ze het ook juist. Vind het wel gek want ALS de bijbel dan al echt het boek van God is, hoe bewijs je dan dat wat zij lezen en interpreteren juist is?quote:Op zondag 21 september 2014 12:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als een organisatie zich bemoeit met je volledige leven en daar ook over oordeelt en sancties oplegt, als die organisatie je bepaalde medische zorg verbiedt, als die organisatie je uitsluit op het moment dat je ergens niet gehoorzaam aan ze bent, dan is er duidelijk sprake van een sekte.
En ik weet dat jg's dat zelf anders (moeten) zien.
Succes, die liggen allemaal in het Vaticaan. Niemand behalve ingewijden mogen hierin lezen.quote:Op zondag 21 september 2014 12:01 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Volgens hen staat het allemaal in de bijbel en doen ze het ook juist. Vind het wel gek want ALS de bijbel dan al echt het boek van God is, hoe bewijs je dan dat wat zij lezen en interpreteren juist is?
Wat ik heb meegekregen is dat ze de meest nauwkeurige bijbel hebben, maar als je dat wilt weerleggen zou je dus de grondteksten ernaast moeten leggen en zelf al die oude talen moeten leren.
Dode zeerollen liggen dan in een of ander brits museum. Maar als ik het goed begrijp is zo een geloof weerleggen of bewijzen dus een onbegonnen taak?quote:Op zondag 21 september 2014 12:04 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Succes, die liggen allemaal in het Vaticaan. Niemand behalve ingewijden mogen hierin lezen.
Dat is het sowieso. Je kunt aan proberen te tonen hoe absurd het eigenlijk allemaal is, maar daar zijn gelovigen niet vatbaar voor.quote:Op zondag 21 september 2014 12:07 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Dode zeerollen liggen dan in een of ander brits museum. Maar als ik het goed begrijp is zo een geloof weerleggen of bewijzen dus een onbegonnen taak?
Tja het zijn wel hele makkelijke antwoorden. "een dag voor God is anders dan een dag voor mensen", etc. het zijn de bekende verdedigingen. Hoe een goed begrip van evolutie en de bijbel samen kunnen gaan lees ik niet op hun website. Immers zegt de bijbel dat de mens boven het dierenrijk staat en de mensheid uit Adam en Eva is voortgekomen die samen de eerste zonde hebben begaan waardoor ieder mens dat ooit geleefd heeft van de geboorte af zondig is, terwijl evolutie impliceert dat de mens niets anders is dan een dier en dus deel uitmaakt van het dierenrijk en bovendien dat er geen (aanwijsbare) eerste mens was (ieder kind is hetzelfde soort als zijn ouders, dus nergens is de grens homo erectus -> homo sapiens oid aan te wijzen), wat weer implicaties heeft voor de zondeval en erfzonde (er zijn dan mensen zonder zonden geweest, en dus heeft het uiteindelijk ook invloed op de essentie van het geloof, zonder zondeval/erfzonde was jezus niet nodig).quote:Op zondag 21 september 2014 11:59 schreef peterkailey het volgende:
[..]
http://www.jw.org/nl/wat-(...)ing-evolutie-deel-1/
Het mooie is dat in dat geloof ze met precies dezelfde houding kijken naar de evolutietheorie. Ook eens onderbouwd met argumenten etc. Of die argumenten kloppen weet ik niet, nooit de moeite genomen om alle bronnen erbij te pakken en het helemaal uit te zoeken.
Heb je het debat tussen Bill Nye en Ken Ham niet gezien? Is interessante materie, waaruit duidelijk blijkt dat het voor zwaar gelovige mensen helemaal niet ter zake doet of de bijbel wetenschappelijk weerlegbaar is.quote:Op zondag 21 september 2014 12:07 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Dode zeerollen liggen dan in een of ander brits museum. Maar als ik het goed begrijp is zo een geloof weerleggen of bewijzen dus een onbegonnen taak?
"Debating creationists on the topic of evolution is rather like trying to play chess with a pigeon; it knocks the pieces over, craps on the board, and flies back to its flock to claim victory."quote:Op zondag 21 september 2014 12:14 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Heb je het debat tussen Bill Nye en Ken Ham niet gezien? Is interessante materie, waaruit duidelijk blijkt dat het voor zwaar gelovige mensen helemaal niet ter zake doet of de bijbel wetenschappelijk weerlegbaar is.
Het weerleggen van veel wat in de bijbel geschreven staat is wetenschappelijk gezien een koud kunstje. Echter als je uitgangspositie is dat de bijbel de definitie van waarheid is waar niet aan te toornen valt, dan moet alles wat dat weerspreekt een leugen zijn en iedereen die dat probeert een heiden/ketter/slecht mens. Het gaat dus niet zozeer om het feitelijk kunnen weerleggen van wat er in de bijbel staat, maar om het overtuigen van een christen dat de bijbel uberhaupt weerlegbaar is.
Dode zeerollen zijn heel laat gevonden, daar kreeg de Vaticaan zijn handen er niet op.quote:Op zondag 21 september 2014 12:07 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Het weerleggen van het bestaan van een god, is heel iets anders dan het weerleggen van de bijbel. Over het wel- of niet bestaan van een god wil ik geen uitspraken doen, maar als er een machtig orgaan als een god bestaat, is het in mijn ogen onmogelijk dat wij gewone stervelingen een boek geschreven hebben naar zijn woord. Zeker als er ook nog verschillende versies zijn van dat boek (bijbel, koran, tora) die allemaal claimen zijn woord te zijn. De bijbel en alle heilige boeken beschouw ik dus als een levensbeschouwing, en daar is op zich niets mis mee. Wat mij tegenstaat van de bijbel (en andere heilige boeken) is dat ze duizenden jaren geleden zijn opgesteld naar de toen geldende wereld. De wereld is in de tussentijd gigantisch veranderd maar de levensbeschouwingen zijn niet met hun tijd mee gegaan. Vooral op medisch gebied zijn een heleboel dingen achterhaald of zelfs kwalijk. Door de opvatting dat deze levensbeschouwing een "woord van god" zou zijn waar niet aan te toornen valt, houden mensen die hiernaar leven daardoor kwalijke/achterhaalde denkbeelden in stand.quote:Op zondag 21 september 2014 12:18 schreef truthortruth het volgende:
Zolang de wetenschap niet alle antwoorden heeft zal er voor gelovigen altijd ruimte zijn om te debatteren dat er een god is. Onbegonnen werk dus.
(vrije vertaling: "God keeps the last answer in Pandora’s box. As long as humans cannot end the endless why’s, God reserves enough room as the strongest proof of God’s existence."
Wu Chi Kay)
Ik wel.. Ze hebben het dan vooral over de enorme complexiteit van het leven dat nooit uit het 'niets' ontstaan kan zijn (maar dat is abiogenesis, niet evolutie). De argumenten tegen evolutie lijken valide tot je wat verder gaat zoeken in wetenschappelijke boeken. De echte grote argumenten voor evolutie worden niet behandeld.quote:Op zondag 21 september 2014 11:59 schreef peterkailey het volgende:
[..]
http://www.jw.org/nl/wat-(...)ing-evolutie-deel-1/
Het mooie is dat in dat geloof ze met precies dezelfde houding kijken naar de evolutietheorie. Ook eens onderbouwd met argumenten etc. Of die argumenten kloppen weet ik niet, nooit de moeite genomen om alle bronnen erbij te pakken en het helemaal uit te zoeken.
Dat is helemaal niet waar. Ik ben ook gelovig en ik bestrijd jouw stelling hierboven ten zeerste. En velen met mij.quote:Op zondag 21 september 2014 11:41 schreef Jigzoz het volgende:
Het zijn dogma's en daarom zijn ze per definitie niet voor discussie vatbaar. Voor gelovigen is het allemaal echt waar omdat daarom en dus god;
Nou, vertel.quote:Op zondag 21 september 2014 12:44 schreef Grietje-tit het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet waar. Ik ben ook gelovig en ik bestrijd jouw stelling hierboven ten zeerste. En velen met mij.
Wat is dat voor flauwe kul?quote:Op zondag 21 september 2014 11:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wetenschappelijk bewijs dat hun geloof waar is? Dat kan niet, want dan is het geen geloof meer.
Zo'n flauw excuus voor je onwetendheid.quote:
Veel plezier ermee.quote:Op zondag 21 september 2014 12:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Ja de bijbelboeken zijn gescheven na de voorspellingen, de val van jerusalem wordt zelfs gebruikt om ze te dateren.
Ik lees de Bijbel zoals ik dat wil. Ik stel teksten in de Bijbel wel ter discussie. Zou helemaal mooi zijn als de wereld precies zoals de Bijbel zou voorschrijven. Dat zou geen leven zijn. Het zijn heel andere tijden. Je moet er de wijsheden voor jezelf uit halen. Veel boeken uit de bijbel zijn hofverhalen. Niemand zegt dat God de bijbel heeft voorgekauwd. Dat zijn mensen geweest. Mensen zoals jij en ik, maar in een totaal andere wereld.quote:
Beginnen we bij het begin. Waarom geloof jij in god?quote:Op zondag 21 september 2014 12:50 schreef Grietje-tit het volgende:
[..]
Ik lees de Bijbel zoals ik dat wil. Ik stel teksten in de Bijbel wel ter discussie. Zou helemaal mooi zijn als de wereld precies zoals de Bijbel zou voorschrijven. Dat zou geen leven zijn. Het zijn heel andere tijden. Je moet er de wijsheden voor jezelf uit halen. Veel boeken uit de bijbel zijn hofverhalen. Niemand zegt dat God de bijbel heeft voorgekauwd. Dat zijn mensen geweest. Mensen zoals jij en ik, maar in een totaal andere wereld.
God heeft de mens ook verstand gegeven. Als God daadwerkelijk wilde dat wij zijn wil deden, had Hij ons geen hersenen gegeven.
Iedereen moet denken wat hij wil.
Het gaat hier over de Bijbel. Ik ga niet opnieuw in een eindeloze discussie belanden zoals destijds met jou. daar bedank ik voor. Dat geneuzel van jou ben ik meer dan zat. Daar komt geen einde aan. Ik heb leukere dingen te doen vandaag.quote:Op zondag 21 september 2014 12:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Beginnen we bij het begin. Waarom geloof jij in god?
Maar als we het over gelovigen hebben dan hebben we het over gelovigen die geloven in die god zoals die in de bijbel is beschreven. Als je de definitie van god zoals beschreven in de bijbel overboord gooit, waar hebben we het dan nog over? Met andere woorden, als je de bijbel overboord gooit blijft er ook niets van god over. (Een filosofische en/of spirituele discussie over de oorsprong van alles en een eventuele entiteit die daar achter zou zitten daar hoeft het woord god niet in voor te komen).quote:Op zondag 21 september 2014 12:32 schreef KomtTijd... het volgende:
Het weerleggen van het bestaan van een god, is heel iets anders dan het weerleggen van de bijbel. Over het wel- of niet bestaan van een god wil ik geen uitspraken doen, maar als er een machtig orgaan als een god bestaat, is het in mijn ogen onmogelijk dat wij gewone stervelingen een boek geschreven hebben naar zijn woord. Zeker als er ook nog verschillende versies zijn van dat boek (bijbel, koran, tora) die allemaal claimen zijn woord te zijn. De bijbel en alle heilige boeken beschouw ik dus als een levensbeschouwing, en daar is op zich niets mis mee. Wat mij tegenstaat van de bijbel (en andere heilige boeken) is dat ze duizenden jaren geleden zijn opgesteld naar de toen geldende wereld. De wereld is in de tussentijd gigantisch veranderd maar de levensbeschouwingen zijn niet met hun tijd mee gegaan. Vooral op medisch gebied zijn een heleboel dingen achterhaald of zelfs kwalijk. Door de opvatting dat deze levensbeschouwing een "woord van god" zou zijn waar niet aan te toornen valt, houden mensen die hiernaar leven daardoor kwalijke/achterhaalde denkbeelden in stand.
Mijn galblaas is verwijdert en ik besef me nu pas dat er waarschijnlijk een jehova getuige naast me lag. Zij kon niet begrijpen dat mijn galblaas was verwijdert want god had die daar gestopt en moest een functie hebben. Ik functioneer prima zonder galblaas, heb zelfs geen last met vet eten en dergelijke.quote:Op zondag 21 september 2014 12:37 schreef falling_away het volgende:
Ik wel.. Ze hebben het dan vooral over de enorme complexiteit van het leven dat nooit uit het 'niets' ontstaan kan zijn (maar dat is abiogenesis, niet evolutie). De argumenten tegen evolutie lijken valide tot je wat verder gaat zoeken in wetenschappelijke boeken. De echte grote argumenten voor evolutie worden niet behandeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |