abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144750702
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 14:50 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Nee hoor totaal niet.

[..]

Geen idee, heeft niets met deze kwestie te maken.
Heeft er allersinds mee te maken. Waarom mag een zwarte gemeenschap opeens discrimineren? En nog opzichtig ook. En bij Zwarte Piet is er een vermeende discriminatie, alleen opgevat door.. Jawel, dezelfde gemeenschap die zo nodig kwakoe moet vieren. Zonder blanke in het management.
quote:
[..]

Het mag zo gevierd worden alleen zou het mooi zijn als we afstappen van de karikatuur die zwarte piet is zodat het feest echt voor alle Nederlanders is.
Welke karikatuur? Van een kindervriend? Wil je daar vanaf? Is dat je doel? Dat is jullie dan best gelukt moet ik zeggen. Zwarte piet is geen slaaf. Leer dat nou eens. Of ben je daar te dom voor om dat in te zien?
quote:
[..]

Als Zwarte Piet een andere kleur krijgt is het feest allesbehalve verpest.
Zwarte piet met een andere kleur =/= zwarte piet. Zwarte piet blijft zwart en een vrolijke kindervriend. Geen popi-multiculti-policor-karikatuur van wat het ooit was omdat 0,05% van de NL'se bevolking er selectief aanstoot aan geeft.
Wat was het ook al weer wat daar ten grondslag aan lag?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_144750747
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 13:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik heb niks met en niks tegen Zwarte Piet. Ik volg de discussie met name omdat ik zie hoeveel het losmaakt bij mensen en omdat ik zie hoeveel onderhuidse frustratie er naar boven komt bij sommigen.
Frustratie die gevoed is doordat ze nog nooit 'sorry' hebben gehoord en nooit zullen krijgen. Frustratie omdat ze geen geld kunnen krijgen over de ruggen van hun dode voorouders. Frustratie omdat ze denken dat ze gediscrimineerd en achtergesteld worden door de grote boze blanke.

En dan moeten ze een feestje verpesten. Laag. Best wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator zondag 21 september 2014 @ 14:04:44 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144751050
lijkt me wat vergezocht
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_144751576
Zwart

Zwarte Piet is zwart
Negerslaven zijn zwart

DUS Zwarte Piet IS een negerslaaf.

Sukkels.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 21 september 2014 @ 14:27:37 #130
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_144751781
quote:
Het mag zo gevierd worden alleen zou het mooi zijn als we afstappen van de karikatuur die zwarte piet is zodat het feest echt voor alle Nederlanders is.
Dus zwarte piet moet er uit zien als een natuurgetrouwe neger?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_144752237
quote:
Ze kunnen het nu ook al vieren, als zij ervoor kiezen om dat niet te doen dan is dat hun probleem. /care

quote:
Als Zwarte Piet een andere kleur krijgt is het feest allesbehalve verpest.
Jawel, het ziet er niet uit en je verpest het feest voor 2-3 jaargroepen van kinderen die ZP zien veranderen van een donkergekleurd iemand naar een nichterig gekleurd iemand.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 21 september 2014 @ 16:45:48 #132
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144758142
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 13:20 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zelf zou ik zeggen dat de huidige ZP-figuur in wezen gebaseerd is op Schenkmans versie uit 1858/1861, maar in de loop van de tijd zowel in gedrag als in uiterlijk een aantal stereotypische attributen heeft opgepikt, waarvan een deel intussen ook weer is afgeschud.
Zo zou je het ook kunnen verwoorden. Waarbij de manier waarop hij uitgebeeld wordt niet volledig eenduidig is. Wat dus wil zeggen dat hij op de ene plek meer stereoypische attributen werden gebruikt en/of afgeschud dan op de andere plek.
Krekker is de bom!
  zondag 21 september 2014 @ 16:49:40 #133
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144758323
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 13:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Heeft er allersinds mee te maken. Waarom mag een zwarte gemeenschap opeens discrimineren? En nog opzichtig ook. En bij Zwarte Piet is er een vermeende discriminatie, alleen opgevat door.. Jawel, dezelfde gemeenschap die zo nodig kwakoe moet vieren. Zonder blanke in het management.

[..]
Waar haal je vandaan dat het wel oke is wanneer een specifiek deel van een zwarte gemeenschap discrimineert?

En hoezo er zijn zowel blanken als zwarten met kritiek op Zwarte Piet.

quote:
Welke karikatuur? Van een kindervriend? Wil je daar vanaf? Is dat je doel? Dat is jullie dan best gelukt moet ik zeggen. Zwarte piet is geen slaaf. Leer dat nou eens. Of ben je daar te dom voor om dat in te zien?
Het uiterlijk (en in het verleden ook het gedrag) is gebaseert of in ieder geval sterk beinvloed door een karikatuur v/d neger.

En wat bedoel je met 'dat is jullie dan best gelukt' als ik vragen mag?
Krekker is de bom!
  zondag 21 september 2014 @ 16:51:26 #134
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144758414
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 13:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Frustratie die gevoed is doordat ze nog nooit 'sorry' hebben gehoord en nooit zullen krijgen. Frustratie omdat ze geen geld kunnen krijgen over de ruggen van hun dode voorouders. Frustratie omdat ze denken dat ze gediscrimineerd en achtergesteld worden door de grote boze blanke.

En dan moeten ze een feestje verpesten. Laag. Best wel.
Kritiek op Zwarte Piet staat niet gelijk aan schadevergoeding en weet ik veel wat allemaal. Dat er onder de mensen met kritiek ook mensen zitten die 'pro-herstelbetaling' maakt kritiek niet gelijk aan geld willen zien. Dat is een wel erg makkelijke manier om mensen met een andere mening in een bepaalde hoek te duwen.
Krekker is de bom!
  zondag 21 september 2014 @ 16:52:12 #135
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144758457
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 14:21 schreef Montagui het volgende:
Zwart

Zwarte Piet is zwart
Negerslaven zijn zwart

DUS Zwarte Piet IS een negerslaaf.

Sukkels.
Lul niet zo slap uit je nek. Als je echt niet begrijpt dat dat NIET de redenatie is, tsja.... |:(
Krekker is de bom!
pi_144763256
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 16:52 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Lul niet zo slap uit je nek. Als je echt niet begrijpt dat dat NIET de redenatie is, tsja.... |:(
Nou, wat is het dan wel?
Ik zie nl niets anders voorbij komen als die redenering in verschillende versies.
  zondag 21 september 2014 @ 19:16:27 #137
pi_144763431
Als we dit jaar alleen blank Pieten toestaan, voelen anders gekleurde medelanders zich dan niet gediscrimineerd?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_144763918
quote:
7s.gif Op zondag 21 september 2014 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als we dit jaar alleen blank Pieten toestaan, voelen anders gekleurde medelanders zich dan niet gediscrimineerd?
Gewoon proberen voor een jaartje.
Kijken hoe snel Quinsy over de zeik is.
pi_144764112
En Sinterklaas wordt dan negroïde en noemen we voortaan... Negerbaas - Baas der Blanken!

Niet? -O-
  zondag 21 september 2014 @ 19:34:22 #140
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144764276
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 19:12 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Nou, wat is het dan wel?
Ik zie nl niets anders voorbij komen als die redenering in verschillende versies.
Is al meerdere malen voorbij gekomen hier, namelijk dat het uiterlijk van Zwarte Piet (in ieder geval ten dele) is gebaseerd op een neger en neger karikatuur.

Er is een essentieel verschil tussen een toevallige overeenkomst (zoals sommigen, waaronder Montagui suggereren) en ergens (hetzij ten dele) van afstammen.

Vandaar dat bijvoorbeeld een vergelijking als 'blanke vla dan ook maar afschaffen' zo ridicuul is.
Krekker is de bom!
pi_144764488
Maar dan is het de vraag: Met wat voor ZP nemen de tegenstanders dan wel genoegen? Wat mij betreft verdwijnen de gouden oorbellen, de dikke rode lippen en het kroeshaar omdat deze niet essentieel zijn voor de traditie (de pikzwarte huid daarentegen wel) maar is dat wel genoeg? Mag hij dan wel zwart blijven (dus ook niet bruin zoals je de laatste jaren vooral veel ziet)?
pi_144764580
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 19:34 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Is al meerdere malen voorbij gekomen hier, namelijk dat het uiterlijk van Zwarte Piet (in ieder geval ten dele) is gebaseerd op een neger en neger karikatuur.
Je houd je vast aan een uitspraak van een rechtbank als laatste redmiddel?
EWat is er exact mis met een figuur die volgens sommigen ten dele zou zijn gebaseerd op een neger karikatuur? En welk deel heb je het dan over precies?
Ik heb bv al eerder genoemd dat de lippen nooit buiten de echte lippen zijn getekend bij levende Pieten en verder zijn er heel wat variaties in Pieten....
  zondag 21 september 2014 @ 19:49:22 #143
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144764942
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 19:40 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Je houd je vast aan een uitspraak van een rechtbank als laatste redmiddel?
EWat is er exact mis met een figuur die volgens sommigen ten dele zou zijn gebaseerd op een neger karikatuur? En welk deel heb je het dan over precies?
Ik heb bv al eerder genoemd dat de lippen nooit buiten de echte lippen zijn getekend bij levende Pieten en verder zijn er heel wat variaties in Pieten....
Laatste redmiddel? Wat precies probeer ik dan te redden? :?

En waar zeg ik dat er wat mis is met een figuur die ten dele is gebaseerd op een negerkarikatuur? :?

Sommigen nemen daar aanstoot aan, net zoals er mensen aan van alles en nog wat aanstoot kunnen nemen. Daar kun je het mee eens zijn of mee oneens, maar de werkelijkheid gaan zitten vedraaien vind ik eigenlijk nog triester.

En me vasthouden aan een uitspraak v/d rechter als laatste redmiddel? Het is zeer aannemelijk dat het uiterlijk v/d Zwarte Piet is gebaseerd op de tekeningen uit het boek van schenkman, waar het in de eerste edities overigens gewoon een 'normaal' donker persoon was en niet een persoon met overdreven rode lippen en oorbellen.

Dus doen alsof de huidskleur een toevallige overeenkomst is slaat echt nergens op.
Krekker is de bom!
pi_144768242
quote:
7s.gif Op zondag 21 september 2014 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als het bedoeld is als donkere mensen pesten of uittesten dan is dat toch discriminerend ?
  zondag 21 september 2014 @ 20:57:25 #145
pi_144768594
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 20:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als het bedoeld is als donkere mensen pesten of uittesten dan is dat toch discriminerend ?
Het is idd een strategie van mij om mensen te pesten door ze precies te geven waar ze om vragen, zo letterlijk mogelijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 21 september 2014 @ 21:02:50 #146
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144768945
quote:
7s.gif Op zondag 21 september 2014 20:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is idd een strategie van mij om mensen te pesten door ze precies te geven waar ze om vragen, zo letterlijk mogelijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Want alle Surinamers en Antillianen zijn natuurlijk anti Zwarte Piet en pro excuses, etc? 8)7

Want dit is natuurlijk een kwestie waar blank en zwart lijnrecht tegenover elkaar staan... toch?

Tenminste, dat is wat sommigen er maar al te graag van lijken te willen maken... Waarbij blanken met een andere mening voor het gemak worden afgedaan als linkse huilies die teveel willen slijmen bij de zwarten... ofzo... of zie ik dat verkeerd?

Dat er in werkelijkheid binnen alle groepen mensen zijn met een eigen mening en dat de mening, ongeacht huidskleur, nu eenmaal kan niet altijd hetzelfde hoeft te zijn als die van de huidskleurgenoten, dat lijken sommigen soms enigszins te vergeten... tenzij het ze goed uitkomt natuurlijk.
Krekker is de bom!
  zondag 21 september 2014 @ 21:04:24 #147
pi_144769034
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 21:02 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Want alle Surinamers en Antillianen zijn natuurlijk anti Zwarte Piet en pro excuses, etc? 8)7

Oh, je moet alleen excuses aanbieden aan de nazaten van slaven die daar om vragen? Mag ik dan even een lijstje met namen?
pi_144769043
quote:
7s.gif Op zondag 21 september 2014 20:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je denkt slim te zijn door te doen alsof je mensen geeft waarom ze vragen. Maar ze vroegen wat anders. Enfin... je geeft toch niks... je kletst alleen maar wat op het internet.
  zondag 21 september 2014 @ 21:05:01 #149
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144769079
quote:
7s.gif Op zondag 21 september 2014 21:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Oh, je moet alleen excuses aanbieden aan de nazaten van slaven die daar om vragen? Mag ik dan even een lijstje met namen?
Lul niet zo slap, je moet helemaal niks.
Krekker is de bom!
  zondag 21 september 2014 @ 21:06:00 #150
pi_144769136
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 21:05 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Lul niet zo slap, je moet helemaal niks.
Niet? Daar denken de anti-Pieten en excuses-vragers heel anders over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')