Hier geldt ook weer dat als je als een klein kind wordt behandeld dat je je ook gaat gedragen als een klein kind. Dat Europese grondwet referendum was de eerste keer dat kiezers iets werd gevraagd over de EU nadat we door een eurofiele elite de euro in zijn geloodst (btw op een te lage koers met veel koopkracht verlies tot gevolg). Logisch dat iedereen dan met de voeten stemt als je na een voldongen feit je eindelijk eens ergens over mag uitspreken.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Maurice de Hond heeft dat onderzocht. Dit zijn de van toepassing zijnde redenen:
- Ik stem voor, want de verdragswijziging is een verbetering t.o.v. de huidige situatie
- Ik stem tegen, want de verdragswijziging is een verslechtering t.o.v. de huidige situatie
Beide konden op ongeveer 40% steun rekenen.
De doorslag gaven allerlei kulargumenten. Bijvoorbeeld:
- Ik stem tegen, want Turkije moet niet in de EU
- Ik stem tegen, want Balkenende is een zak hooi
- Ik stem tegen, want de euro is kut
- Ik stem voor, want ik ben een EU-geilert.
...
Dit blijft natuurlijk gelul. Ons parlement heeft keer op keer bewust ingestemd wanneer er keuzes werden gemaakt om eventueel soevereiniteit over te dragen aan 'Brussel'.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier geldt ook weer dat als je als een klein kind wordt behandeld dat je je ook gaat gedragen als een klein kind. Dat Europese grondwet referendum was de eerste keer dat kiezers iets werd gevraagd over de EU nadat we door een eurofiele elite de euro in zijn geloodst (btw op een te lage koers met veel koopkracht verlies tot gevolg). Logisch dat iedereen dan met de voeten stemt als je na een voldongen feit je eindelijk eens ergens over mag uitspreken.
We hebben deze discussie al eens eerder gehad. Bij een zo slecht functionerend democratisch proces kun je eigenlijk alleen nog maar zand in de machine gooien. En dat heeft een meerderheid dus gedaan.
Uiteraard. Zeker omdat het referendum én niet bindend was én het eigenlijk om niet zo veel ging - de verdragswijziging was nou ook weer niet zo verschrikkelijk ingrijpend.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier geldt ook weer dat als je als een klein kind wordt behandeld dat je je ook gaat gedragen als een klein kind. Dat Europese grondwet referendum was de eerste keer dat kiezers iets werd gevraagd over de EU nadat we door een eurofiele elite de euro in zijn geloodst (btw op een te lage koers met veel koopkracht verlies tot gevolg). Logisch dat iedereen dan met de voeten stemt als je na een voldongen feit je eindelijk eens ergens over mag uitspreken.
Meer autonomie voor Engeland! Eindelijk zijn we van die bemoeizuchtige linkse Schotten afquote:Op vrijdag 19 september 2014 10:12 schreef Individual het volgende:
Dit hele verhaal zal toch leiden tot meer autonomie en dat is niet slecht.
Links of rechts, de publieke voorzieningen zijn toch al lang naar de klote geholpen daar?quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Meer autonomie voor Engeland! Eindelijk zijn we van die bemoeizuchtige linkse Schotten af
Het is ook wel grappig dat op de BBC de discussie nu ook vooral gaat over de komende hervormingen in Engeland.
Dit gaat nog mooie politiek worden trouwens, met Labour als grote verliezer. En Lib Dem waren gedecimeerd maar als ze nu die staatskundige vernieuwing goed weten te doen dan kunnen ze dat misschien ombuigen.
Meer autonomie van alle landen in de UK en dat was sowieso al aan de gang.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Meer autonomie voor Engeland! Eindelijk zijn we van die bemoeizuchtige linkse Schotten af
Het is ook wel grappig dat op de BBC de discussie nu ook vooral gaat over de komende hervormingen in Engeland.
De NHS bestaat nog, nochtansquote:Op vrijdag 19 september 2014 10:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Links of rechts, de publieke voorzieningen zijn toch al lang naar de klote geholpen daar?
Ik denk ook niet dat de UK zichzelf uit de EU gaat stemmen. Als puntje bij paaltje komt dan zijn mensen toch weer bang voor de verandering, net zoals bij het Schotse referendum.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Uiteraard. Zeker omdat het referendum én niet bindend was én het eigenlijk om niet zo veel ging - de verdragswijziging was nou ook weer niet zo verschrikkelijk ingrijpend.
Maar in geval van zo'n referendum als nu in Schotland, of als Cameron straks een echt bindend in-or-out-referendum houdt, dan denk ik dat de mensen in de stemhokjes zich ook volwassener gedragen als ze in het stemhokje staan.
Welnee. Ik betaal geen cent aan mijn gezondheidszorg. En jij?quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Links of rechts, de publieke voorzieningen zijn toch al lang naar de klote geholpen daar?
Allergisch voor caps-lock.quote:
Dan krijg je er ook weinig voor. 3e wereld ziekenhuizen..quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Welnee. Ik betaal geen cent aan mijn gezondheidszorg. En jij?
Is dit niet vooral wat jij wilt zien? Zowel dat zogenaamde steeds meer gecentraliseerde bestuur als die zogenaamde vervreemding?quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat de UK zichzelf uit de EU gaat stemmen. Als puntje bij paaltje komt dan zijn mensen toch weer bang voor de verandering, net zoals bij het Schotse referendum.
Maar als de EU de UK binnenboord willen houden is het verstandig om wat concessies te gaan doen aan Cameron. Sowieso denk ik dat in heel Europa de meeste mensen vinden dat de EU teveel macht krijgt dus om het volk niet nog verder van zich te vervreemden (want vervreemd is het, blijkt ook wel uit de vorige Europese verkiezingen) zal de euro elite hun superstaat idee moeten opgeven.
Het is eigenlijk ook absurd dat de EU toestreeft naar een steeds meer gecentraliseerd bestuur terwijl de trend onder de bevolking juist is naar decentralisatie. Zie alleen al de diverse afscheidingsbewegingen.
Stelt ook erg weinig voor.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Welnee. Ik betaal geen cent aan mijn gezondheidszorg. En jij?
Je kunt je zelf bijverzekeren als je iets beters wilt. Dan kost het je geld net als in Nederland.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:34 schreef Individual het volgende:
[..]
Dan krijg je er ook weinig voor. 3e wereld ziekenhuizen..
En terechtquote:Op vrijdag 19 september 2014 10:44 schreef Igen het volgende:
Nigel Farage draait het nu vooral in de richting dat Engeland meer te zeggen moet krijgen en dat de Schotse parlementariërs zich per direct niet meer met Engelse aangelegenheden zouden mogen bemoeien.
Dat heeft volgens mij ook deels te maken met EU-beleid. Er is zo'n ideaal van een "Europa van de regio's" en de EU heeft dus ook allerlei beleid om regionale talen en culturen te beschermen, maar ook om grensoverschrijdend contact tussen regio's te bevorderen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 10:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is eigenlijk ook absurd dat de EU toestreeft naar een steeds meer gecentraliseerd bestuur terwijl de trend onder de bevolking juist is naar decentralisatie. Zie alleen al de diverse afscheidingsbewegingen.
Maar om die macht dan over te dragen aan Brussel is al helemaal geen alternatief. Nog verder van huis.quote:Op vrijdag 19 september 2014 11:07 schreef Igen het volgende:
Schotland en Catalonië zullen bijv. ongetwijfeld niet erop zitten te wachten, dat Westminster en Madrid méér over hun te zeggen krijgen als gevolg van euroscepsis.
Ligt er aan wat die macht die overgedragen wordt precies is. Betwijfel of de Schotten of Catalanen erg zitten te wachten op het moeten opstellen van eigen productnormen voor auto's of wasdrogers. Want dat is waar die 'macht' in de praktijk vaak om draait. En zeker de Schotten kunnen wel erg profiteren van Europese middelen voor achterstandsgebieden.quote:Op vrijdag 19 september 2014 11:14 schreef Individual het volgende:
[..]
Maar om die macht dan over te dragen aan Brussel is al helemaal geen alternatief. Nog verder van huis.
De CE normen zijn een positief iets. Laat de EU zich concentreren op dat soort dingen, dingen met toegevoegde waarde.quote:Op vrijdag 19 september 2014 11:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ligt er aan wat die macht die overgedragen wordt precies is. Betwijfel of de Schotten of Catalanen erg zitten te wachten op het moeten opstellen van eigen productnormen voor auto's of wasdrogers. Want dat is waar die 'macht' in de praktijk vaak om draait. En zeker de Schotten kunnen wel erg profiteren van Europese middelen voor achterstandsgebieden.
Ik heb het over het terugdraaien van het Europese idee. Als je tegen de Catalanen zou zeggen dat macht van Brussel terug naar Madrid gaat, dat er geen EU-steun voor behoud van de Catalaanse taal meer is, dat er geen EU-steun voor uitwisseling tussen Catalonië en Languedoc meer is maar in plaats daarvan Madrid weer vrijuit een verspaansings-beleid in Catalonië kan gaan voeren, dan denk ik niet dat dat op veel sympathie kan rekenen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 11:14 schreef Individual het volgende:
[..]
Maar om die macht dan over te dragen aan Brussel is al helemaal geen alternatief. Nog verder van huis.
Welk deel van de macht naar zich toe trekken door Brussel zou zo'n regio nog meer gaan merken dan? Voor hen dient Brussel vooral als grote pinautomaat voor subsidies.quote:Op vrijdag 19 september 2014 11:25 schreef Individual het volgende:
[..]
De CE normen zijn een positief iets. Laat de EU zich concentreren op dat soort dingen, dingen met toegevoegde waarde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |