abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 december 2014 @ 10:25:33 #176
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_148085853
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:10 schreef raptorix het volgende:

[..]

Een klant van ons heeft er laatst nog een media campagne gedaan, ik zal eens vragen wat dat daar kost, overigens de eerder genoemde 1.5 a 2 miljoen is misschien wat hoog, maar de door jouw genoemde jaaromzet is zeker hoger. Wat je niet moet vergeten is dat GS een behoorlijk interessant publiek is om op te adverteren, behoorlijk kritisch en behoorlijk hoog opgeleid.
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:21 schreef raptorix het volgende:

[..]

Volgens metingen van onder andere de STIR is GeenStijl een van de populairste weblogs in Nederland. De populatie GeenStijl-bezoekers bestaat volgens eigen zeggen voor 70% uit mannen, jong en hoogopgeleid. Driekwart van hen is tussen de 25 en 35 jaar oud, volgens de statistieken van Stichting Internetreclame (STIR) waarbij GeenStijl is aangesloten.

Maar goed, jij hebt natuurlijk liever gewicht doende journalisten die liever de boel bij elkaar liegen.
Dat is het beeld dat Geenstijl consequent zelf naar buiten brengt (meer dan anderhalfmiljoen unieke hits per maand op het totaal van 4.5 miljoen hits grotendeels in de categorie hoger opgeleid, mannelijk en tussen de 25 - 35). Maar dat valt dus te betwijfelen. Eigenlijk gelooft niemand daar meer in. De campagnes die op Geenstijl langskomen (Defensie en Unilever) lijken wel op een jonge mannelijke doelgroep te zijn gericht, maar zeker niet op hbo+.

STIR bestaat inmiddels niet meer en was van het begin af aan omstreden in de methodiek, allesbehalve onafhankelijk dus ;) Ironisch genoeg worden de cijfers nu op dezelfde manier berekend (d.m.v panelonderzoek van Gfk) als de kijkcijfers! Precies de methode waar Geenstijl een paar jaar terug actief campagne tegen voerde!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_148085899
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:21 schreef raptorix het volgende:

[..]

Volgens metingen van onder andere de STIR is GeenStijl een van de populairste weblogs in Nederland. De populatie GeenStijl-bezoekers bestaat volgens eigen zeggen voor 70% uit mannen, jong en hoogopgeleid. Driekwart van hen is tussen de 25 en 35 jaar oud, volgens de statistieken van Stichting Internetreclame (STIR) waarbij GeenStijl is aangesloten.

Maar goed, jij hebt natuurlijk liever gewicht doende journalisten die liever de boel bij elkaar liegen.
Naar eigen zeggen, je weet zelf ook hoe betrouwbaar dat is op het internet ;).
En dat liegen en bedriegen is toch de kerncompetentie van die weblog?
pi_148086093
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Was trouwens 2006, geen 2012: Aub

Wellicht dat het de afgelopen jaren iets meer is geworden, maar ik betwijfel het. Adverteerders zijn eerder zuiniger geworden na het uitbreken van de crisis.

Verder blijft mijn eerdere post staan. Als Geenstijl werkelijk 20 miljoen euro omzet draaide, dan was de discussie over online verdienmodellen in een klap voorbij.
GS gebruikt niet alleen traditionele bannermodellen, maar juist heel veel virals en advertorials die een stuk meer opleveren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_148086141
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

GS gebruikt niet alleen traditionele bannermodellen, maar juist heel veel virals en advertorials die een stuk meer opleveren.
Gast, ik wil je best geloven, maar ik volg de discussie over online verdienmodellen op de voet. Als Geenstijl het Ei van Columbus had gevonden, dan ging de vlag nu uit in media-land.

Helaas is daar geen sprake van.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_148086160
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:25 schreef Ryon het volgende:

[..]

[..]

Dat is het beeld dat Geenstijl consequent zelf naar buiten brengt (meer dan anderhalfmiljoen unieke hits per maand op het totaal van 4.5 miljoen hits grotendeels in de categorie hoger opgeleid, mannelijk en tussen de 25 - 35). Maar dat valt dus te betwijfelen. Eigenlijk gelooft niemand daar meer in. De campagnes die op Geenstijl langskomen (Defensie en Unilever) lijken wel op een jonge mannelijke doelgroep te zijn gericht, maar zeker niet op hbo+.

STIR bestaat inmiddels niet meer en was van het begin af aan omstreden in de methodiek, allesbehalve onafhankelijk dus ;) Ironisch genoeg worden de cijfers nu op dezelfde manier berekend (d.m.v panelonderzoek van Gfk) als de kijkcijfers! Precies de methode waar Geenstijl een paar jaar terug actief campagne tegen voerde!
Uhm, ja die cijfers van STIR zijn enigzins onbetrouwbaar, maar qua indicatie wel aardig natuurlijk.
pi_148086593
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:36 schreef raptorix het volgende:

[..]

Uhm, ja die cijfers van STIR zijn enigzins onbetrouwbaar, maar qua indicatie wel aardig natuurlijk.
De indicatie dat het voornamelijk mannen zijn die er komen kan je er wel uit halen inderdaad. Over leeftijd of opleiding zou ik me naar aanleiding hiervan geen illusies durven te maken.
pi_148086769
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2014 10:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De indicatie dat het voornamelijk mannen zijn die er komen kan je er wel uit halen inderdaad. Over leeftijd of opleiding zou ik me naar aanleiding hiervan geen illusies durven te maken.
Volgens mij zijn er ook andere onderzoeken geweest die zelfde uitwijzen, helaas snappen de meeste linkse media de humor van reacties niet en vinden met name de VK en consorten dat ze zo een enorm goed publiek hebben, nu lees ik VK af en toe, man man man wat een bagger.
pi_148086825
Ja, GS is stukken beter dan een serieuze krant.
  maandag 29 december 2014 @ 11:01:47 #184
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_148086861
15 man in dienst bij Geenstijl. Pfffff

Zo'n blog kan iemand toch in zijn eentje maken? Voor zes ongenuanceerde relposts op een dag heb je toch geen personeel nodig. :')
pi_148086879
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2014 11:00 schreef 99.999 het volgende:
Ja, GS is stukken beter dan een serieuze krant.
Qua nieuws brengt GS inderdaad een stuk meer dan de meeste serieuze kranten, maar hangt natuurlijk af wat je verstaat onder serieuze kranten.
pi_148086896
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er ook andere onderzoeken geweest die zelfde uitwijzen, helaas snappen de meeste linkse media de humor van reacties niet en vinden met name de VK en consorten dat ze zo een enorm goed publiek hebben, nu lees ik VK af en toe, man man man wat een bagger.
VK maakt bagger?

Ik kan hier wel inhoudelijk op ingaan, maar ik vermoed dat onze smaken te sterk verschillen en wij een ander beeld hebben van goede journalistiek.
pi_148086913
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:01 schreef Hexagon het volgende:

Zo'n blog kan iemand toch in zijn eentje maken? Voor zes ongenuanceerde relposts op een dag heb je toch geen personeel nodig. :')
Was jij niet politicus ? :') :') :')
pi_148086940
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:01 schreef Hexagon het volgende:

Geenstijl werkt vermoedelijk ook veel met stagiaires.
pi_148086961
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

VK maakt bagger?

Ik kan hier wel inhoudelijk op ingaan, maar ik vermoed dat onze smaken te sterk verschillen en wij een ander beeld hebben van goede journalistiek.
De laatste paar keer dat ik VK las stond het vooral vol met droog ANP nieuws van de dag ervoor en voor de achtergrond artikelen had ik beter de Margriet kunnen kopen, want de achtergrond is vooral culturele rommel van film en theater, koken en dagjes uit. Tegenwoordig lees ik meestal NRC Next, niet hoogstaand maar wel fijne artikelen.
pi_148086962
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:02 schreef raptorix het volgende:

[..]

Qua nieuws brengt GS inderdaad een stuk meer dan de meeste serieuze kranten, maar hangt natuurlijk af wat je verstaat onder serieuze kranten.
Vreemd, aangezien GS haar nieuws 'jat' van andere media.

Slechts zeer zelden heeft GS eigen nieuws.
pi_148086981
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geenstijl werkt vermoedelijk ook veel met stagiaires.
Ja en? Is dat weer zo een typisch journalisten dingetje dat een stagair niet goed kan zijn?
pi_148086985
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:05 schreef raptorix het volgende:

[..]

De laatste paar keer dat ik VK las stond het vooral vol met droog ANP nieuws van de dag ervoor en voor de achtergrond artikelen had ik beter de Margriet kunnen kopen, want de achtergrond is vooral culturele rommel van film en theater, koken en dagjes uit. Tegenwoordig lees ik meestal NRC Next, niet hoogstaand maar wel fijne artikelen.
Tsja, hier klopt dus gewoon niks van. Ik lees altijd de zaterdageditie van de VK en het beeld wat jij schetst correspondeert simpelweg niet met de realiteit. Alleen Vonk barst al van de inhoud.
  maandag 29 december 2014 @ 11:07:18 #193
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_148087012
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:03 schreef raptorix het volgende:

[..]

Was jij niet politicus ? :') :') :')
Ja, maar ik kan er echt met de pet niet bij hoe moeilijk het kan zijn om een site als Geenstijl bij te houden. Genoeg sites zoals die, die slechts door wat hobbyisten in leven gehouden worden.
pi_148087026
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vreemd, aangezien GS haar nieuws 'jat' van andere media.

Slechts zeer zelden heeft GS eigen nieuws.
Dat is inherent aan het internet, het gaat erom of je nieuws wat interessant is naar voren kan brengen, dat zie je Nederlandse kranten bijvoorbeeld niet of nauwelijks doen.
pi_148087028
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:06 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja en? Is dat weer zo een typisch journalisten dingetje dat een stagair niet goed kan zijn?
Neuh, het was meer een algemene constatering.

Maar om je vraag te beantwoorden: het niveau van stagiaires laat vaak te wensen over ja. Maar dat is niet gek, aangezien zij nog veel moeten leren. Daarom lopen ze ook stage.
pi_148087048
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:07 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat is inherent aan het internet, het gaat erom of je nieuws wat interessant is naar voren kan brengen, dat zie je Nederlandse kranten bijvoorbeeld niet of nauwelijks doen.
Tsja, ik zie dat toch net even anders.
pi_148087091
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, hier klopt dus gewoon niks van. Ik lees altijd de zaterdageditie van de VK en het beeld wat jij schetst correspondeert simpelweg niet met de realiteit. Alleen Vonk barst al van de inhoud.
Vonk is inderdaad nog wel goed te doen, alleen vind ik de stukken meestal niet fijn om te lezen, te langdradig, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
pi_148087122
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja, maar ik kan er echt met de pet niet bij hoe moeilijk het kan zijn om een site als Geenstijl bij te houden. Genoeg sites zoals die, die slechts door wat hobbyisten in leven gehouden worden.
Ja, en politici heb je niet nodig, liever mensen met inhoud, immers inhoudelijk weten politici toch niets.
pi_148087140
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:09 schreef raptorix het volgende:

[..]

Vonk is inderdaad nog wel goed te doen, alleen vind ik de stukken meestal niet fijn om te lezen, te langdradig, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Ook is binnenin vaak nog wel een aardig interview te vinden.

Lengte is inderdaad een persoonlijke voorkeur. Ik ben er dol op.
  maandag 29 december 2014 @ 11:11:56 #200
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_148087162
Lange post alert:

quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:36 schreef raptorix het volgende:

[..]

Tjah, de cijfers van de STIR over de kenmerken van de populatie kennen wij eigenlijk niet. Alleen wat Geenstijl zelf naar buiten brengt. STIR is er min of meer aan ten onder gegaan dat de verschillende betrokken partijen (adverteerders, websites zelf en marktpartijen) tegengestelde belangen hadden en dus niet tot een betrouwbaar resultaat konden komen.

Het zit wat ingewikkeld in elkaar, maar onderzoek doen naar gebruikerspopulaties is minder makkelijk dan het lijkt en uitspraken doen over deze populatie ligt erg gevoelig. Ik heb dit jaren gedaan (dat was mijn bijbaan) en het is superboeiend, maar wel een wereldje apart.

Merken hebben vaak ijkpersonen en ideaalbeelden van de consument die onderdeel zijn van de merkbeleving. Een lingeriemerk wil graag doen voorkomen dat alleen slanke dennen gebruik maken van hun producten, terwijl in werkelijkheid de populatie bestaat uit tientonners. Dat maakt voor het bedrijfsresultaat niets uit (als men maar koopt), maar dit moet wel binnenskamers blijven. In de reclame uitingen wordt dus een ander beeld voorgespiegeld. Als je marktonderzoek doet naar de klanten van het lingeriemerk kom je er al vrij snel achter dat dit zeker geen knappe dames zijn. Als marktonderzoeker heb je er echter geen enkel belang bij om hiervoor publiekelijk te publiceren.

Gfk doet het goed (en ja, dat kan ik weten) als het gaat om populatieonderzoek, maar is niet heel erg transparant aangezien zij alleen commerciële partijen bedienen. Je moet een abonnement afsluiten met Gfk en dan krijg je elke maand de cijfers opgestuurd van de website waar je een contract voor hebt. Geenstijl is waarschijnlijk de enige die precies weet wie en wanneer hun site bezoekt. Adverteerders kunnen bij Geenstijl een offerte aanvragen en kenbaar maken of hun gewenste doelgroep tot de mogelijkheden behoort. Adverteerders hebben zelf ook met 1 of meerdere bureaus contracten en zijn dus zelf ook al in grote lijnen op de hoogte waar hun doelgroepen zich bevinden. Een partij Geenstijl kan dus niet alles lukraak beweren, dat hoeft ook niet, als alleen de adverteerder weet wat hij nodig heeft. Ook jonge gasten met mbo-4 niveau en een voorkeur voor bier, sexy vrouwen en techniek vormen een relatief interessante doelgroep. Voor de merkwaarde is dat alleen geen sexy doelgroep.

Concreet:
Een partij als Defensie is nadrukkelijk niet opzoek naar de jonge hoogopgeleide dertiger uit Amsterdam en/of Rotterdam. Dat is wel de sexy doelgroep waar Geenstijl zich zogenaamd op richt en waar de werkelijke doelgroep (van zowel Geenstijl als Defensie) zich graag mee associeert. Beide partijen (adverteerder en website) hebben er belang bij om niet al te open te zijn over hun werkelijke doelgroep. Geenstijl moet, net zoals heel veel andere media, dus goed oppassen wat ze er over naar buiten brengen en aan wie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')