wie dan?quote:Op woensdag 17 september 2014 00:22 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Juist wel. En het is belachelijk dat mensen ieder jaar geconfronteerd moeten worden met Zwarte Piet terwijl ze het als beledigend ervaren. Ik snap ook niet dat een privé aangelegenheid zo opgedrongen word. Op TV, op straat, overal. Vier het gewoon lekker thuis.
Als deze 'discussie' ons één ding geleerd heeft is dat de achtergrond van Zwarte Piet veranderlijk is en niemand weet waar hij vandaan komt. Bepaalde figuren zien er graag racisme in, zolang hij zwart blijft, ongeacht oorbellen, kroeshaar en lippenstift. Ik wil er geen racisme in zien en zie ze gewoon als bisschop en zijn vrijgekochte knechtenquote:Op woensdag 17 september 2014 05:40 schreef sp3c het volgende:
nee het probleem zit hem in de zwarte man al knecht van de grote blanke man
dat ligt begrijpelijkerwijs gevoelig maar dat verander je niet door hem zijn oorbellen af te pakken
wijzig gewoon de achtergrond een beetje en maak van piet die bevrijdde Moorse slaaf als maatje van de sint, sint misschien wat jonger en piet misschien wat ouder en klaar
leuk multikul feestje waar iedereen behalve quincy en prem achter kan staan
dat verhaal van die schoorsteen is toch niet houdbaar in de betonnen jungle vandaag de dag
Nu weglachen is een beter idee. Niet alles is op te lossen met en polderoplossing.quote:Op woensdag 17 september 2014 07:59 schreef sp3c het volgende:
lijkt mij een prima polderoplossing, misschien kan het in het 'uniform' wat beter tot uiting komen
daarna elfletterig, quincy en prem weglachen en geen aandacht meer aan besteden
dat sowieso maar dat heeft tot nu toe niet gewerkt, het wordt ieder jaar groterquote:Op woensdag 17 september 2014 08:05 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nu weglachen is een beter idee. Niet alles is op te lossen met en polderoplossing.
Hier ga je al de mist in, je mening als feit presenteren.quote:
Welkom op Fok!quote:Op woensdag 17 september 2014 08:57 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Hier ga je al de mist in, je mening als feit presenteren.
de huisslaaf was helemaal geen dingetje in nederland en er was nog geen internet om die verbanden te trekkenquote:Op woensdag 17 september 2014 08:55 schreef DustPuppy het volgende:
Zwarte Piet is een (tegenwoordig) racistisch stereotype/parodie van een 18e eeuwse huisslaaf/knecht.
Het is wat het is, ik kan er ook niks aan veranderen.
De bullshit argumenten over zwart van het roet etc. doen nogal tekort aan de historische grondslag van deze figuur.
Waar het denk ik in deze discussie vooral fout gaat is dat de anti-crowd de voorstanders steevast racisten blijft noemen, wat op basis van het ene feit dat je een stukje traditie wilt behouden natuurlijk complete onzin is. En dit leidt weer de vaak geziene emotionele reacties van de pro-crowd.
Natuurlijk trekken dit soort discussies ook altijd de echte racisten aan (van beide kanten trouwens) die vervolgens de discussie weer naar een nieuwe extremer niveau trekken.
Nee in Nederland niet, dat klopt.quote:Op woensdag 17 september 2014 09:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
de huisslaaf was helemaal geen dingetje in nederland en er was nog geen internet om die verbanden te trekken
lijkt me onwaarschijnlijk dat zwarte piet is gebaseerd op een amerikaans dingetje dat op het moment van schrijven in Amerika niet meer als lollig werd gezienquote:Op woensdag 17 september 2014 10:23 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee in Nederland niet, dat klopt.
Wij hebben natuurlijk ook geen koloniaal verleden van waaruit dit misschien afkomstig kan zijn, toch?quote:Op woensdag 17 september 2014 10:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me onwaarschijnlijk dat zwarte piet is gebaseerd op een amerikaans dingetje dat op het moment van schrijven in Amerika niet meer als lollig werd gezien
Ik zou daar als Moor aanstoot aan nemen. Moorse knecht van een bejaarde Christen. Helemaal in deze tijden, waarin moslimhaat levendig aanwezig is.quote:Op woensdag 17 september 2014 05:40 schreef sp3c het volgende:
nee het probleem zit hem in de zwarte man al knecht van de grote blanke man
dat ligt begrijpelijkerwijs gevoelig maar dat verander je niet door hem zijn oorbellen af te pakken
wijzig gewoon de achtergrond een beetje en maak van piet die bevrijdde Moorse slaaf als maatje van de sint, sint misschien wat jonger en piet misschien wat ouder en klaar
leuk multikul feestje waar iedereen behalve quincy en prem achter kan staan
dat verhaal van die schoorsteen is toch niet houdbaar in de betonnen jungle vandaag de dag
We weten wel dat de schrijver Schenkman voor het eerst Piet introduceerde als een Moor die knecht was. Van de periode voor 1850 is op eén vaag berichtje na niks bekend van ene Zwarte Piet die met de Sint meekwam in de sintviering.quote:Op woensdag 17 september 2014 07:05 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als deze 'discussie' ons één ding geleerd heeft is dat de achtergrond van Zwarte Piet veranderlijk is en niemand weet waar hij vandaan komt.
nee dat zou je nietquote:Op woensdag 17 september 2014 10:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zou daar als Moor aanstoot aan nemen. Moorse knecht van een bejaarde Christen. Helemaal in deze tijden, waarin moslimhaat levendig aanwezig is.
het bestaan van het koloniale verleden valt lastig te ontkennen lijkt mequote:Op woensdag 17 september 2014 10:31 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Wij hebben natuurlijk ook geen koloniaal verleden van waaruit dit misschien afkomstig kan zijn, toch?
Schenkman kunnen we het niet meer vragen.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
het bestaan van het koloniale verleden valt lastig te ontkennen lijkt me
de rest moet je eerst aantonen voor je het als feit presenteerd
het kan ja ... maar het lijkt me onwaarschijnlijk gezien de tijdsgeest waarin piet is ontstaan
Daarom zei ik ook: Welkom op Fok!quote:Op woensdag 17 september 2014 10:59 schreef sp3c het volgende:
ja en gras is groen
daarom zeg ik 'lijkt mij' en presenteer ik het als een/mijn mening
http://www.meertens.knaw.(...)ieter-me-knecht-1850quote:Als we Thijm mogen geloven, speelde al in 1828 iemand voor de zwarte knecht van Sinterklaas. Dat kan een man zijn geweest die zich met ‘kroeshaar’ zo uitdoste, net zoals een Sinterklaas dat doet met een lange witte baard. Of het was een echte zwarte. Thijm suggereert ook dat deze "Pieter me knecht" niet uitsluitend bij de Arata’s op bezoek kwam.
Jeugdherinneringen
Dat zou betekenen dat deze figuur ruim twintig jaar vóór het verschijnen van het boekje van Jan Schenkman al bekend was in de Amsterdamse Sinterklaasviering. Was Jan Schenkman dan toch niet de eigenlijke bedenker van Zwarte Piet? Maar eerder iemand die wel eens gehoord had dat Sinterklaas zo’n zwarte dienaar had op strooiavonden, georganiseerd in huizen van gegoede Amsterdammers? Of zijn bij Thijm vroege indrukken en latere ervaringen versmolten geraakt? Het valt niet uit te sluiten, al wist hij heel precies dat het feest plaats had voor ‘de gebeurtenissen van 1830’, de Belgische Opstand, zoiets als tegenwoordig bij oudere mensen ‘voor de oorlog’. Dat Thijm in 1850 direct de naam Pieter-mê-knecht paraat had, wijst er toch sterk op dat hij die zich, geprikkeld door het boekje van Schenkman, echt herinnerde uit z’n jeugd.
Dat plaatst het onderzoek naar Zwarte Piet voor weer nieuwe, spannende vragen. Waar kwam de ‘kroesharige neger’ in 1828 vandaan? Of waarom verkleedde men zich als zo iemand? Was zo’n bediende toen ergens in dienst in de Amsterdamse grachtengordel? Of bestonden daaraan nog herinneringen? Wie bedacht, en waarom, dat die wel goed als helper van Sinterklaas zou kunnen fungeren? Thijm zelf wist dat niet. In een artikel in De Hollandsche Lelie van 1887 vermoedde hij dat de zwarte knecht ‘een schepsel van de volksverbeelding’ was, ‘uit de behoefte aan kontrasten geboren’. Speelde zo’n zwarte knecht, echt of als zodanig verkleed, ook in de jaren 1830-1840 een rol op Amsterdamse Sinterklaasfeesten? En waarom toonde Jan Schenkman deze figuur pas in 1850 in zijn boekje? Wordt vervolgd
Zeker, al was het bescheiden in vergelijking met die van de Engelsen, Fransen en Portugezen. We moeten onze nationale geschiedenis kennen en erkennen maar we hoeven daar toch niet over te blijven zeuren? Als we kijken naar dit specifieke deel van ons koloniale verleden, dat is erg lang geleden en het stelt weinig voor, een paar eilandjes en een landje met een aardig oppervlakte (en een mooie natuur) en relatief weinig inwoners wat we als troostprijs kregen van de Engelsen nadat ze Nieuw Amsterdam veroverden.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
het bestaan van het koloniale verleden valt lastig te ontkennen lijkt me
Precies. Een kunstenaar uit de C-categorie, in het beste geval, die er zelf niet eens een probleem mee zegt te hebben en die enkel hierover begon omdat zijn moeder ooit eens een keer werd 'beledigd' (valt nogal mee als het kind het niet door had) en wellicht omdat hij wat PR nodig had om aan het werk te geraken. Nu vind ik dat laatste ook prima maar daar moeten de media zich niet voor lenen.quote:Op woensdag 17 september 2014 05:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
wie dan?
quincy?
die geeft zelf al toe dat hij het zelf niet beledigend vind maqr dat zijn arme moedertje een keer zwarte iet werd genoemd
dat is dan de leider van het verzet
Als je het hebt over Neerlands koloniaal verledenquote:Op woensdag 17 september 2014 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zeker, al was het bescheiden in vergelijking met die van de Engelsen, Fransen en Portugezen. We moeten onze nationale geschiedenis kennen en erkennen maar we hoeven daar toch niet over te blijven zeuren? Als we kijken naar dit specifieke deel van ons koloniale verleden, dat is erg lang geleden en het stelt weinig voor, een paar eilandjes en een landje met een aardig oppervlakte (en een mooie natuur) en relatief weinig inwoners wat we als troostprijs kregen van de Engelsen nadat ze Nieuw Amsterdam veroverden.
quote:Op woensdag 17 september 2014 10:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
We weten wel dat de schrijver Schenkman voor het eerst Piet introduceerde als een Moor die knecht was. Van de periode voor 1850 is op eén vaag berichtje na niks bekend van ene Zwarte Piet die met de Sint meekwam in de sintviering.
Dan kun je Schenkman toch als geestelijke vader zien?
Nu was er al een paar honderd jaar in Duitsland een Knecht Ruprecht als maatje van Sint Nicolaas
Hij had een korf of een zak met kadootjes voor lieve kinderen en stoute kinderen nam hij mee in die zak of sloeg hij wat met de roe, die hij bij zich had. En soms had hij roetvegen, want hij kroop in schoorstenen
Het is toch logisch om dit karakter te zien als inspiratiebron voor Schenkman.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knecht_Ruprecht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krampusquote:De Krampus is een beestachtig demon uit de folklore van de Alpen-regio's. Het woord komt van het Oudhoogduitse woord voor klauw: Krampen. De Krampus is in de Alpen-regio de metgezel van Sinterklaas, hij komt onder andere voor in Oostenrijk, Hongarije, Slovenië, Italië en Tsjechië.
Van oudsher vermommen jonge mannen zich als de Krampus in de eerste twee weken van december. Vooral op de avond van 5 december zwerven ze over de straten en jagen kinderen (en volwassenen) angst aan met roestige bellen en kettingen. Het idee hierachter is dat met de geluiden de kwade geesten die rond midwinter aanwezig zijn verjaagd worden.
Ook komen Krampussen binnen in huizen. Waar Sinterklaas cadeautjes uitdeelt aan brave kinderen, is Krampus een dreiging voor straf voor de stoute kinderen. Hij geselt ze of stopt ze in zijn zak, waarna de stoute kinderen meegenomen worden naar het bos (zie ook man met de zak). In enkele plattelandgebieden is het traditie dat de Krampus jonge vrouwen met een tuchtroede straft.
De huidige Krampus-kostuums bestaan meestal uit rode houten maskers, de huid van een zwart schaap en hoorns. De jonge mannen in de plattelandsgemeenschappen nemen competitief deel aan de Krampus-evenementen; er gaat behoorlijk wat werk zitten in het maken van het kostuum. Het uiterlijk van de Krampus kan per dorp verschillen, zo wordt in bepaalde regio's het hoofd zwartgeschminkt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Man_met_de_zakquote:De man met de zak is een mythisch wezen dat over de gehele wereld voorkomt. De man met de zak neemt stoute kinderen mee in de zak op zijn rug. De man met de zak is een kinderlokker en in sommige gevallen een kindereter en dient als kinderschrik of boeman.
Deze figuur komt over de gehele wereld voor;
In Spanje wordt el hombre del saco (Portugees: velho del saco) afgebeeld als een gemeen en ontzettend lelijke man die de kinderen die hij meeneemt opeet.
In Galicië is Sacaúntos een vergelijkbaar figuur.
In Brazilië wordt o homem do saco uitgebeeld als een volwassen man, meestal in de vorm van een landloper, die een zak op zijn rug heeft en ongehoorzame kinderen meeneemt om ze te verkopen.
In Chili, Argentinië, Zona Sur en Extremo Sur is deze figuur bekend als el viejo del saco (de oude man met de zak), hij loopt elke dag rond in de omgeving. Door kinderen wordt de figuur niet gezien als mythisch, maar als een krankzinnige psychotische moordenaar die met goedkeuring van de maatschappij kinderen laat meenemen wiens ouders teleurgesteld in hen zijn geraakt. Ook alle kinderen die niet thuis zijn als het etenstijd is, of na zonsondergang, kunnen door el viejo del saco worden meegenomen.
In Honduras zijn ongehoorzame kinderen bang voor el roba chicos, de kinderlokker, die erg veel overeenkomsten heeft met hombre del saco.
In Armenië en Georgië worden kinderen gewaarschuwd voor de zakman die een zak draagt en kinderen ontvoerd die zich misdragen.
In Bulgarije wordt aan kinderen verteld dat er een donker monsterachtig persoon, die Torbalan(Bulgaars: Торбалан (van торба wat zak betekent) wordt genoemd, komt en hen zal meenemen als ze zich misdragen. Hij kan gezien worden als de tegenhanger van de kerstfiguur Dyado Koleda (Дядо Коледа, vergelijkbaar met de kerstman). Volgens de folklore is hij de partner van Baba Jaga.
In Hongarije is de lokale boemand, de mumus, bekend als zsákos ember (wat letterlijk vertaald kan worden als de persoon met de zak).
In Turkije is Öcü (ook wel Böcü) een eng wezen dat een zak draagt en kinderen vangt en vasthoudt.
In Polen worden kinderen bangemaakt met de bebok, babok of bobok. Deze figuur wordt meestal afgebeeld als een man met een zak.
In Tsjechië en Slowakije is de bubák bekend, dit wezen met niet een eenduidige vorm wordt in verband gebracht met donkere en enge plaatsen. Kinderen worden bang gemaakt, maar meestal niet meegenomen door de bubák. Wel neemt čert (de duivel) kinderen mee.
In Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland wordt buka (бука), babay (бабай) of babayka (бабайка) gebruikt om kinderen in bed te laten blijven of ze vervelend gedrag af te leren. Babay betekent oude man in het Tataars en aan kinderen wordt verteld dat babay een oude man of een monster met een zak is, meestal verstopt hij zich onder het bed. Babay neemt kinderen mee als ze ongehoorzaam zijn.
In Nederland en Vlaanderen is Zwarte Piet bekend. Hij is de knecht van Sinterklaas en draagt cadeautjes in zijn zak. Als de cadeautjes zijn uitgedeeld op 5 december en de zak dus leeg is, neemt Zwarte Piet ongehoorzame kinderen mee (naar Spanje). In enkele gevallen waren de Zwarte Pieten zelf als kind meegenomen en de kinderen die meegenomen worden zullen later ook als Zwarte Piet dienst doen.
In Zwitserland is Schmutzli (of Butzli) bekend, ook hij zou stoute kinderen meenemen.
De in Duitstalige landen is ook knecht Ruprecht of Krampus bekend, ook deze figuur neemt de stoute kinderen mee naar het bos in zijn zak.
In Frankrijk en België is Père Fouettard de figuur die stoute kinderen meeneemt.
In Haïti is Tonton Macoute (Creools voor Ome Jutezak) de tegenhanger van de kerstman. Hij staat bekend om het ontvoeren van stoute kinderen, hij stopt ze in zijn knapzak. Tijdens het dictatorschap van François Duvalier werden medewerkers van de geheime politie ook Tontons Macoutes genoemd, omdat ze mensen lieten verdwijnen.
In het noorden van India worden kinderen banggemaakt met Bori Baba (vader zak), die ook een zak draagt waarin hij stoute kinderen meeneeemt.
In Libanon is Abu Kees (ابو كيس wat vertaald kan worden met man met een zak) bekend.
In Vietnam wordt aan kinderen verteld dat ông ba bị (in het noorden van Vietnam, vertaling is meneer-drie-zak) of ông kẹ (in het zuiden van Vietnam) 's nachts zal langskomen en kinderen meeneemt als ze ongehoorzaam zijn.
In Sri Lanka maken ouders hun kinderen bang met Goni Billa, een enge man die een zak draagt en kinderen meeneemt.
In West-Kaap is Antjie Somers de boeman die stoute kinderen pakt en ze in een tas die over zijn schouders hangt stopt. De naam is van een vrouw, maar Antjile Somers is traditioneel een manlijk figuur (vaak een ontsnapte slaaf die aan vervolging ontkwam door zich als vrouw te kleden).
In IJsland is het een vrouwelijke figuur die kinderen meeneemt, Grýla, en opeet. Per publiek decreet uit 1746 werd bepaald dat Grýla en haar zonen niet meer gebruikt mochten worden om de IJslandse kinderen angst aan te jagen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/P%C3%A8re_Fouettardquote:Père Fouettard
Père Fouettard (Frans voor de ranselende vader, vader geselaar of de zweepvader) begeleidt Sinterklaas tijdens 6 december. Hij geeft stukjes kool aan stoute kinderen of geselt ze, terwijl Sinterklaas cadeautjes geeft aan de zoete kinderen. Soms geeft de figuur geen kool of een geseling, maar suikerbieten. Père Fouettard is bekend in de oostelijke gebieden van Frankrijk en in het zuiden van België.
Père Fouettard is een synoniem voor boeman.
Uiterlijk
De meest voorkomende afbeelding van Père Fouettard is een man met een onguur gezicht, gekleed in een rood gewaad met groezelig ongekamd haar en een lange baard. Hij is bewapend met een zweep, gesel, vlegel of grote stok, of met een staf, roede of tuchtroede. Sommige versies van de figuur dragen een mand van vlechtwerk, waarin kinderen kunnen worden meegenomen (zie ook man met de zak). In enkele gevallen draagt hij een bos grote takken op zijn rug.
De donkere kleur van het gezicht verschilt. Volgens sommige verhalen komt deze zwarte kleur doordat hij geboren is uit een verbrande afbeelding. Volgens andere verhalen komt het door het roet in schoorstenen. In weer andere versies is hij identiek aan Zwarte Piet uit Nederland. Er bestaan ook versies waarbij hij bijna identiek is aan Sinterklaas of de kerstman, maar dan met een zwart of bruin pak of een pak van bont.
En vind ik dat de huidige ZP aangepast mag worden? Ja, enigszins, maar zijn huid dient weer pikzwart te worden zoals voorheen, dat is de essentie van Zwarte Piet en de traditie. Dat is voor mij het belangrijkste en als we daarmee breken, breken we met een heel erg oud gebruik. Daarom zijn gekleurde Pieten ook uit den boze.quote:knecht zn. assistent, bediende
Onl. kneght krijger, soldaat in seszogh bitherua kneghta zestig dappere soldaten [ca. 1100; Will.]; mnl. knegt dienaar; horige, leenman; slaaf [1240; Bern.], meestal knecht [1265-70; VMNW].
Os. kneht; ohd. kneht (nhd. Knecht); ofri. kniucht, knecht; oe. cniht, cnieht (ne. knight); alle jongeman, dienaar, leerling, oe./ne. ook soldaat, ridder, < pgm. *knehta-.
Verdere herkomst onbekend. Buiten het Germaans zijn er geen verwante woorden. Zie ook knaap.
Connect the dots.quote:Op zaterdag 13 september 2014 16:36 schreef SuicideErrorist het volgende:
De Wilde Jacht:
De Wilde Jacht (ook wel Wilde Heir of Heer genoemd) was in oude tijden de benaming van een bovennatuurlijk verschijnsel, waarbij een spookachtige jachtgroep te paard door de nachtelijke lucht raasde. De verschijning werd gezien als voorbode van naderend onweer.
Het verschijnsel openbaarde zich voornamelijk tijdens de joelfeesten: de Germaanse zonnewendefeesten rond de kortste dag van het jaar. Mogelijk waren er ook nog verschijningen later in de winter, tot aan de Germaanse lentefeesten. Sinds christelijke tijden was dit dan ruwweg de periode tussen Kerstmis en Pasen.
Het paard, de witte merrie van Sinterklaas:
De nachtmerrie een nare droom? Of een wit paard met blauwe ogen en een rood koord om de hals. Het is allebei juist. De Nachtmerrie, ook wel Mara genoemd, is een luchtgeest die zichzelf kan veranderen in een witte merrie.
In vroeger tijden werd er veel belang gehecht aan dromen, vooral als het voorspellende dromen of nachtmerries waren. Nachtmerries werden toegeschreven aan demonen, die op de borst van de nietsvermoedende slaper gingen zitten en zo een nare droom veroorzaakten. De oorsprong van het woord nachtmerrie is terug te voeren op het Oudgermaanse woord mara of mare, dat boze geest betekent. Maar de Mara was ook een luchtgeest die zich in een witte merrie kon veranderen. Ze was te onderscheiden van andere witte paarden door haar blauwe ogen en het rode koord om haar hals.
Daarnaast waren witte merries heilig voor Germaanse krijgers en hadden deze dus een zeer speciale status.
Sleipnir, het paard van de Germaanse Oppergod Wodan (waar o.a. woede en woensdag van zijn afgeleid jeweettog)/Odin.
Sleipnir is een achtbenige hengst uit de Germaanse/Noordse mythologie, immens sterk en het snelste paard dat er bestaat. Hij wordt het paard van Odin, die hem door de hemel naar de onderwereld droeg. Sleipnir is het kind van Loki en Svadilfari. Sleipnir zou volgens velen IJsland hebben gemaakt tijdens zijn eerste voetstap hier op aarde.
]John Lindow theorizes that Sleipnir's "connection to the world of the dead grants a special poignancy to one of the kennings in which Sleipnir turns up as a horse word," referring to the skald Úlfr Uggason's usage of "sea-Sleipnir" in his Húsdrápa, which describes the funeral of Baldr. Lindow continues that "his use of Sleipnir in the kenning may show that Sleipnir's role in the failed recovery of Baldr was known at that time and place in Iceland; it certainly indicates that Sleipnir was an active participant in the mythology of the last decades of paganism." Lindow adds that the eight legs of Sleipnir "have been interpreted as an indication of great speed or as being connected in some unclear way with cult activity."
Hilda Ellis Davidson says that "the eight-legged horse of Odin is the typical steed of the shaman" and that in the shaman's journeys to the heavens or the underworld, a shaman "is usually represented as riding on some bird or animal." Davidson says that while the creature may vary, the horse is fairly common "in the lands where horses are in general use, and Sleipnir's ability to bear the god through the air is typical of the shaman's steed" and cites an example from a study of shamanism by Mircea Eliade of an eight-legged foal from a story of a Buryat shaman. Davidson says that while attempts have been made to connect Sleipnir with hobby horses and steeds with more than four feet that appear in carnivals and processions, but that "a more fruitful resemblance seems to be on the bier on which a dead man is carried in the funeral procession by four bearers; borne along thus, he may be described as riding on a steed with eight legs."
Plus:
- Wodan schonk de mensheid het geschrift in de vorm van de heilige Runen -> Chocoladeletters
En zo zijn er nog vele overeenkomsten. Zwarte Piet is geen neger en allerminst een slaaf uit Neerlandsch slavernijperiode. Ik zal het binnenkort wel allemaal samenvoegen, dit is namelijk niet zomaar op iets gebaseerd. Er zijn te veel overeenkomsten met oude mythes en dergelijken om dit zomaar af te doen als bijeengerapte onzin. Natuurlijk werd het feest toentertijd niet gevierd zoals nu maar het substantiele deel van de elementen van nu zijn dan wel weer terug te herleiden tot heidense/Germaanse oorsprong.
Waarom heeft Sinterklaas alwetende kennis en fluisteren de Zwarte Pieten iedere avond elk geheim van ieder kind in diens oren? Omdat Huginn (geheugen) en Muninn (gedachte) iedere avond het gehele rijk rondvlogen en alles wat ze zagen diezelfde avond nog aan Wodan/Odin rapporteerden en in diens oren fluisterden.
Grote mondjes. Lege hoofdjes. Nederlanders. Dit gebeurt zeker overal en heeft niks met gevoelloos zijn te maken (inb4 retoriek). Ik vind dat namelijk gevoelloze opmerkingen die je niet zou maken als je wat voor de ander voelde. Essentie hiervan is dat wie zulke opmerkingen heeft ernstig in de war is door een defect zelfbeeld waarbij men niet van zichzelf kan houden, of juist door gevoeligheid voor groepsdruk, wat ook getuigt van een breekbare wil.quote:Op donderdag 18 september 2014 09:41 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ik hoor van veel mensen dat hun (donkere)kinderen op basisschool gepest worden. Er wordt dingen geroepen als "Jij hoeft je niet te verven want jij bent al zwart" of "Jij lijkt op zwarte piet". De kinderen begrijpen natuurlijk de ernst ervan niet, maar blijkbaar heeft zwarte piet toch wel een negatieve effect op kinderen.
en hoe 'connect' jij de puntjes dan?quote:
We hebben het wel over kindertjes van 6-10 jaar oud. Dat soort opmerkingen van kinderen komen gewoon door zwarte piet. Als mijn kind dagelijks zulke opmerkingen naar zijn hoofd gesmeten kreeg door een of andere feest, dan zou ik er ook tegen zijn.quote:Op donderdag 18 september 2014 10:23 schreef Hallotoch het volgende:
[..]
Grote mondjes. Lege hoofdjes. Nederlanders. Dit gebeurt zeker overal en heeft niks met gevoelloos zijn te maken (inb4 retoriek). Ik vind dat namelijk gevoelloze opmerkingen die je niet zou maken als je wat voor de ander voelde. Essentie hiervan is dat wie zulke opmerkingen heeft ernstig in de war is door een defect zelfbeeld waarbij men niet van zichzelf kan houden, of juist door gevoeligheid voor groepsdruk, wat ook getuigt van een breekbare wil.
Wat scheelt er aan Piet?quote:Op donderdag 18 september 2014 10:33 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
We hebben het wel over kindertjes van 6-10 jaar oud. Dat soort opmerkingen van kinderen komen gewoon door zwarte piet. Als mijn kind dagelijks zulke opmerkingen naar zijn hoofd gesmeten kreeg door een of andere feest, dan zou ik er ook tegen zijn.
Kinderen associëren zwarte piet met donkere kindjes, en dat reflecteren ze ook op zwarte kindjes. En dat kan soms wel hard aankomen bij de zwarte kindjes.quote:
Ik kan voorbeelden opnoemen van mensenkinderen die zich schminkten zonder van kleur te veranderen en dat werd door niemand gedwongen of raar gevonden. Er was op dat moment geen pestkop aanwezig.quote:Op donderdag 18 september 2014 10:55 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Kinderen associëren zwarte piet met donkere kindjes, en dat reflecteren ze ook op zwarte kindjes. En dat kan soms wel hard aankomen bij de zwarte kindjes.
Dus niet echt een uitgelokte situatiequote:Op donderdag 18 september 2014 11:48 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Hij is zwart, daar houden sommige mensen niet echt van....
Het probleem is niet dat een zwarte voor een blanke werkt, het probleem is datgeen waar het volgens de tegenstanders op gebaseerd is. Dat is een essentieel verschil.quote:Op woensdag 17 september 2014 11:16 schreef Alentejana het volgende:
Het probleem blijft dat sommigen er maar niet over uit kunnen dat een zwarte man voor een witte man werkt.
Of dat een witte man die zwart geschminkt is een zwarte uitbeeldt die voor een blanke werkt.
Dat op zich wordt als racistisch ervaren. Dat is op z´n minst apart te noemen. Waarom zou een zwarte niet voor een blanke mogen werken? Dat uitsluiten is pas discriminatie.
Dat hij dat onbetaald werkt, wordt er bij verzonnen. Het gaat om een verzonnen figuur, waar je dus ook bij zou kunnen bedenken dat hij kilo´s goud verdient.
Dat hij volgens sommige legendes een vrijgekochte slaaf zou zijn wil men niets van weten.
Het woord knecht kan volgens hen ook maar op 1 manier uitgelegd.
Kortom sommigen geven het een eigen negatieve invulling. Dat hoeft natuurlijk niet. Dat zit in hen, niet in de figuur Piet.
Je las mijn reactie slecht (de verwijzing "dat specifieke deel"). Ik had het over "dat specifieke deel" van ons koloniale verleden, dus dat deel van ons koloniale verleden wat betrekking heeft op die klagers: dat ene landje in Zuid America en mogelijk die paar eilandjes iets hoger gelegen (ik weet niet of dat mensen die hier vandaan komen en wiens (voor)ouders hiervandaan komen ook klagen). Indonesiërs en Zuid-Africanen - en dan nog dat deeltje van Zuid Africa wat Nederlands was, klagen niet over ZP.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als je het hebt over Neerlands koloniaal verleden
Indonesië heeft 17.000 eilanden
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 18-09-2014 13:09:58 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
ahhh dat las ik wel maar ik zette een kanttekening zodat voor lezers duidelijk wordt dat je bewering niet kan opgaan voor het hele koloniale verleden....quote:Op donderdag 18 september 2014 12:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je las mijn reactie slecht (de verwijzing "dat specifieke deel"). Ik had het over "dat specifieke deel" van ons koloniale verleden, dus dat deel van ons koloniale verleden wat betrekking heeft op die klagers: dat ene landje in Zuid America en mogelijk die paar eilandjes iets hoger gelegen
waarom/quote:Op donderdag 18 september 2014 10:55 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Kinderen associëren zwarte piet met donkere kindjes, en dat reflecteren ze ook op zwarte kindjes. En dat kan soms wel hard aankomen bij de zwarte kindjes.
Ik ken ook mensen. Bedankt.quote:Op donderdag 18 september 2014 12:06 schreef Montagui het volgende:
Ik ken persoonlijk een gitzwart jongetje die het prachtig vindt als ze 'Zwarte Piet' tegen hem zeggen.
Het is maar wat voor lading je eraan wil geven en met wat voor lading je het ontvangt. En beide kanten houden nauw samen met je opvoeding, je persoonlijke ontwikkeling en je zelfvertrouwen.
Daar waren we al achter maar bedankt.quote:Op donderdag 18 september 2014 14:35 schreef theunderdog het volgende:
Zwarte piet is zwart en hij is een knecht van Sinterklaas.
Klaar, punt.
Dat wist ik, bedankt.quote:Op donderdag 18 september 2014 14:36 schreef JanCees het volgende:
[..]
Daar waren we al achter maar bedankt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |