Thanks giving kan je niet echt vergelijken met sinterklaas...Volgens mij heb je vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dus mensen die tegen zwarte piet zijn mogen wat mij betreft hun ongenoegen uiten. 'Oprotten' vind ik altijd een simpel argument, alsof je alles maar geweldig moet vinden van een land waar je in woont, en nooit je ongenoegen mag uiten over bepaalde dingen. Grappige is dat buitenstaanders er zo anders over nadenken dan de meeste Nederlanders, ik heb vakken gevolgd met buitenlandse (blanke) rechtenstudenten en die vonden het allemaal racistisch en best raar. Zo zie je ook hoe andere mensen objectief en neutraal naar dingen kijken.quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:47 schreef Topiek het volgende:
[..]
Ja, maar wij gaan nu toch ook niet naar Amerika om daar thanks giving af te schaffen? Want mensen waren vroeger niet zo rijk.
Achterlijk is het, meedoen, het gewoon langs je heen laten gaan of oprotten uit dit land.
Zo zijn tradities voor buitenstaanders meestal raar. Dat ze het racistisch vinden kan omdat ze het gewoon niet begrijpen. Vind ik niet echt een argument.quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:54 schreef ntm het volgende:
[..]
Thanks giving kan je niet echt vergelijken met sinterklaas...Volgens mij heb je vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dus mensen die tegen zwarte piet zijn mogen wat mij betreft hun ongenoegen uiten. 'Oprotten' vind ik altijd een simpel argument, alsof je alles maar geweldig moet vinden van een land waar je in woont, en nooit je ongenoegen mag uiten over bepaalde dingen. Grappige is dat buitenstaanders er zo anders over nadenken dan de meeste Nederlanders, ik heb vakken gevolgd met buitenlandse (blanke) rechtenstudenten en die vonden het allemaal racistisch en best raar. Zo zie je ook hoe andere mensen objectief en neutraal naar dingen kijken.
Jij begrijpt het blijkbaar wel. Wat is er niet racistisch aan een traditie die stamt uit de tijd van de slavernij waarbij hulpjes van wie het uiterlijk een parodie is op het uiterlijk van Afrikaanse negroïde mannen cadeautjes rondbrengen in opdracht van een blanke man op een paard?quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:55 schreef eend112 het volgende:
[..]
Zo zijn tradities voor buitenstaanders meestal raar. Dat ze het racistisch vinden kan omdat ze het gewoon niet begrijpen. Vind ik niet echt een argument.
Dit dus. Zij komen hier wonen, dus wat is er dan mis met je aanpassen aan tradities hier in dit land?quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:55 schreef eend112 het volgende:
[..]
Zo zijn tradities voor buitenstaanders meestal raar. Dat ze het racistisch vinden kan omdat ze het gewoon niet begrijpen. Vind ik niet echt een argument.
Nee ze begrepen het wel, ze wisten zeker veel over het feest. En sowieso veel over Nederland zelf, kan ook niet anders als je er komt studeren.quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:55 schreef eend112 het volgende:
[..]
Zoals je al zei. Tradities veranderen. Het gaat nu niet meer om slavernij. De kinderen linken zwart niet aan slavernij dus waarom erover zeiken?quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:57 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Jij begrijpt het blijkbaar wel. Wat is er niet racistisch aan een traditie die stamt uit de tijd van de slavernij waarbij hulpjes van wie het uiterlijk een parodie is op het uiterlijk van Afrikaanse negroïde mannen cadeautjes rondbrengen in opdracht van een blanke man op een paard?
Er zijn zat Nederlanders die zich er aan ergeren of die Zwarte Piet een beledigend figuur vinden. Bijvoorbeeld veel kinderen van Surinaamse ouders die hier geboren zijn. Mogen die tradities die stammen uit de tijd van de slavernij niet bekritiseren? Ze kunnen niet terug naar hun eigen land, want daar zijn ze al.quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:58 schreef Topiek het volgende:
[..]
Dit dus. Zij komen hier wonen, dus wat is er dan mis met je aanpassen aan tradities hier in dit land?
Zwarte Piet is ooit ontstaan als een parodie op een Afrikaanse slaaf. Daarom is het voor veel mensen nog steeds beledigend.quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:00 schreef GhpH het volgende:
[..]
Zoals je al zei. Tradities veranderen. Het gaat nu niet meer om slavernij. De kinderen linken zwart niet aan slavernij dus waarom erover zeiken?
Het zijn vaak de "gediscrimineerden" die het meeste discrimineren.
Grappig want deze mensen, zelfs hun overgrootvaders, hebben nooit slavernij meegemaakt.quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:02 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Zwarte Piet is ooit ontstaan als een parodie op een Afrikaanse slaaf. Daarom is het voor veel mensen nog steeds beledigend.
Ben wel benieuwd op zich, best interessantquote:Op dinsdag 16 september 2014 01:00 schreef ntm het volgende:
[..]
Nee ze begrepen het wel, ze wisten zeker veel over het feest. En sowieso veel over Nederland zelf, kan ook niet anders als je er komt studeren.Er was wel eens een discussie in de klas waar er diep op werd ingegaan, ook een Canadese student die een hele presentatie hield xD Die ging zelfs over psychologische mechanismen praten, het goedpraten had daarmee te maken ofzo. Viel mij alleen op, dat buitenstaanders er gewoon anders naar kijken, toch neutraler.
Een oma van iemand die ik ken heeft slavernij nog meegemaakt. Daarnaast zijn het veelal overgrootouders van de mensen die nu leven, waardoor er nog steeds sentimenten bestaan waar je als land best rekening mee kunt houden.quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:04 schreef GhpH het volgende:
[..]
Grappig want deze mensen, zelfs hun overgrootvaders, hebben nooit slavernij meegemaakt.Als zij zich dan puur beledigd voelen omdat de minst bedeelden van 200+ jaar geleden dezelfde huidskleur hebben...
Smakeloze vergelijking. De trans-Atlantische slavenhandel is de grootste gedwongen migratie uit de geschiedenis en daarmee door de Verenigde Naties verklaard tot misdaad tegen de menselijkheid.quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:02 schreef GhpH het volgende:
Schaf het suikerfeest af. Iedere keer is het rep en roer bij mij diabetes-familie als de ramadan is afgelopen
Goedzo. Alles aanpassen wat ook maar beledigend kan zijn.quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:07 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Een oma van iemand die ik ken heeft slavernij nog meegemaakt. Daarnaast zijn het veelal overgrootouders van de mensen die nu leven, waardoor er nog steeds sentimenten bestaan waar je als land best rekening mee kunt houden.
Je kunt niet zeggen: Niemand ervaart nu slavernij (is overigens niet waar, slavernij komt triest genoeg nog steeds voor), dus we kunnen een viering met duidelijke symbolen van de slavernij gewoon in stand houden. Het is nu eenmaal onze traditie.
1800 belde...quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:09 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Smakeloze vergelijking. De trans-Atlantische slavenhandel is de grootste gedwongen migratie uit de geschiedenis en daarmee door de Verenigde Naties verklaard tot misdaad tegen de menselijkheid.
Daar zijn mij geen verhalen van bekend. Is waarschijnlijk verzonnen om het uiterlijk van zwarte piet goed te pratenquote:Op dinsdag 16 september 2014 00:32 schreef Zapata het volgende:
Ik dacht juist dat Nicolaas slaven had bevrijd en daarom heilig werd verklaard maar je hebt me de ogen geopend.
Niet alleen de huidskleur. Het hele uiterlijk van de klassieke Zwarte Piet is gelijk aan karikaturen van negroïde personen die in de negentiende eeuw werden gemaakt. Zie eerder geplaatste plaatjes ter vergelijking.quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:14 schreef GhpH het volgende:
[..]
Goedzo. Alles aanpassen wat ook maar beledigend kan zijn.
Of iets beledigend is ligt voor 10% aan de uitvoerder en 90% aan de opvatter. Zwarte Piet zet negers (mag ik het woord gebruiken) in een goed daglicht zelfs. Wat eerst een slaaf was is nu een vrolijke huppelkut die snoep gooit en lief is voor de kinders.
Het enige wat niet is aangepast is de huidskleur. Als je daar om gaat zeiken DAN ben jij de racist.
Ik ben het liever eens met die droeftoeter dan met tokkies die schrijven:quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:17 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Het eens zijn met deze man![]()
Verzuurd
quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:52 schreef DrDentz het volgende:
Zwarte piet blijft zwart en daarmee uit anders lekker terugkankeren naar je eigen land
De haagse markt?quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:43 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Het feit dat Afrikaanse stamhoofden ook slaven verkochten is een argument om het feest met slavensymbolen in stand te houden, ook al is het 2014?
En weinig racisme in Nederland.Probeer eens met een Surinaamse vriend op vrijdag- en zaterdagavond een café of club aan de Haagse Markt binnen te gaan.
Ah, diezelfde hypocriete zielepoot die eerst riep "Vliegen is voor asociale milieuvervuilers" en een week later, toen mijn vader hem tegenkwam op Schiphol, opeens nergens meer van wist toen hij in stond te checken...quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:17 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Het eens zijn met deze man![]()
Verzuurd
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |