4% is 4%quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:17 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
4% over 7 minuten merk je heel makkelijk. Dat uitgesmeerde verschil van een film is lastiger op te merken.

Hoe heb je dat zwarte puntje gevonden toen die op zwart hing?quote:Op zaterdag 13 september 2014 16:33 schreef MarokkaanseHeld het volgende:
Hey, hallo.
Wat was jullie grootste/stomme blunder met jullie PC?
Ik was een jaar of 10 kreeg pas voor het eerst internet, en had toen Windows XP, heel blij natuurlijk, ik had een groene bureaublad van een groene Tillituby land.
Goed, ik had geen geluid een keer, dus maakte ik voor het eerst een account met de naam "de-echte-gangster" goed, ik vroeg daar hoe ik geluid werkend kreeg, blijkbaar deden ze brutaal daar en wilde ze mij niet helpen waardoor ik iemand uitschold en hij zei dat ik System32 moest verwijder, ik probeerde dat toen, maar werkte niet, daarna zei hij download dit (zo'n programma dat alles vernietigt") nou, ik deed dat doen, en volgende dag toen ik PC aan wilde doen, bleef hij op zwart hangen met zo'n zwart puntje.
Oke, en nu jullie.

Hoewel axiomatisch niet correct (4% van 2x is meer dan 4% van x) zou ik inderdaad niet weten wat het uitmaakt of dat het kort of lang is. Je merkt misschien wat meer het verschil tussen de theoretische uitzendtijd en de werkelijke uitzendtijd als je op de tijd let maar buiten dat maakt het niet uit.quote:

Sommige mensen hier schijnen niet te begrijpen wat 4% nu eigenlijk is. Het is nochtans eenvoudig uit te rekenen. Een speelfilm met een originele speelduur van 100 minuten wordt hier bij uitzending op televisie of bij uitgave op DVD versneld met een factor 25/24 oftewel met ca. 4,17 % en de film duurt daardoor nog slechts (24/25)·100 = 96 minuten, oftewel 4 minuten korter dan dezelfde film in de bioscoop of op televisie in een gebied waar de lichtnetfrequentie 60 Hz bedraagt. Dit staat algemeen bekend als PAL Speedup, hoewel dat eigenlijk geen juiste benaming is, want ook toen er nog helemaal geen PAL kleurentelevisie bestond was uiteraard dezelfde speedup noodzakelijk voor televisie in gebieden waar de lichtnetfrequentie 50 Hz bedraagt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoewel axiomatisch niet correct (4% van 2x is meer dan 4% van x) zou ik inderdaad niet weten wat het uitmaakt of dat het kort of lang is. Je merkt misschien wat meer het verschil tussen de theoretische uitzendtijd en de werkelijke uitzendtijd als je op de tijd let maar buiten dat maakt het niet uit.

Die wiki geeft antwoord op mijn vraag wat ze met het geluid doen. Bij het ouderwetse analoge signaal offerden ze het geluid op (niet gecorrigeerd), bij digitale media kunnen ze wel het geluid corrigeren.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 20:32 schreef Riparius het volgende:
[..]
Sommige mensen hier schijnen niet te begrijpen wat 4% nu eigenlijk is. Het is nochtans eenvoudig uit te rekenen. Een speelfilm met een originele speelduur van 100 minuten wordt hier bij uitzending op televisie of bij uitgave op DVD versneld met een factor 25/24 oftewel met ca. 4,17 % en de film duurt daardoor nog slechts (24/25)·100 = 96 minuten, oftewel 4 minuten korter dan dezelfde film in de bioscoop of op televisie in een gebied waar de lichtnetfrequentie 60 Hz bedraagt. Dit staat algemeen bekend als PAL Speedup, hoewel dat eigenlijk geen juiste benaming is, want ook toen er nog helemaal geen PAL kleurentelevisie bestond was uiteraard dezelfde speedup noodzakelijk voor televisie in gebieden waar de lichnetfrequentie 50 Hz bedraagt.

Inderdaad, de pitch wordt tegenwoordig meestal gecorrigeerd bij de speedup. Dat kan overigens net zo goed als het bronmateriaal analoog is. Vroeger deed men dit niet omdat de technologie daarvoor gewoon niet bestond. Mensen met een absoluut gehoor konden (en kunnen) het toonhoogteverschil wel goed waarnemen en mensen zonder absoluut gehoor waarschijnlijk ook in een directe A/B vergelijking, maar dat heb ik nooit getest.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 20:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die wiki geeft antwoord op mijn vraag wat ze met het geluid doen. Bij het ouderwetse analoge signaal offerden ze het geluid op (niet gecorrigeerd), bij digitale media kunnen ze wel het geluid corrigeren.
Er wordt wat geknoeid met het invoegen van extra frames en met frame interpolatie om motion judder zo veel mogelijk tegen te gaan, waarbij het ook verschil maakt of je bronmateriaal interlaced is of progressief, en het ene stuk software doet dit beter dan het andere. Dat kun je vooral bij horizontale panning goed zien.quote:Dan resteert er nog 1 vraag voor mij, hoe gaat de computer er mee om. Mijn monitor heeft een verversingsfrequentie van 60 Hz, de videobestanden hebben een framerate van 23 en een beetje, dus niet een geheel enkelvoud van de verversingsfrequentie van de monitor. Je zou verwachten dat dit probleempjes oplevert maar ik merk dat niet tijdens het kijken. Hoe zit dat precies? Hebben de programma's trucjes om dit te verbeteren? Zelf kijk ik met MPC-HC met Mad-VR.

quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 10:22 schreef Bart het volgende:
Ik mis blunders in de laatste paar posts.

Geen flauw idee, ik ga het iig niet meer uitproberenquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 22:45 schreef n8n het volgende:
Als een systeem een schijf wist, bewaart ie dan het gedeelte dat het wissen uitvoert tot het laatst ofzo, blijft dat er dan op staan? Zie steeds een slang voor me die zichzelf opeet

Nee, dat hoeft helemaal niet. Je vergeet namelijk dat je behalve de schijf ook nog een werkgeheugen (RAM) hebt. Een programma dat op een schijf staat wordt in RAM geladen en vervolgens uitgevoerd waarbij dit programma ook de gehele schijf waar het op staat kan wissen. De situatie van de slang die zichzelf opeet is dus niet aan de orde. Overigens is het wel zo dat Windows je niet toestaat de bootpartitie vanwaar Windows is gestart te wissen. Dat zul je dus op een andere manier moeten doen, bijvoorbeeld door de computer te booten vanaf een CD of DVD met daarop een programma waarmee je een complete schijf of partitie kunt wissen of formatteren, of zelfs alle partities van een fysieke schijf kunt verwijderen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 22:45 schreef n8n het volgende:
Als een systeem een schijf wist, bewaart ie dan het gedeelte dat het wissen uitvoert tot het laatst ofzo, blijft dat er dan op staan? Zie steeds een slang voor me die zichzelf opeet

(Ja, op de pinnetjes dus)
 (Ja, op de pinnetjes dus)

Huh, wat?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:50 schreef Vanillekwark het volgende:
Grootste PC-blunder ooit meegemaakt (niet zelf begaan), was op stage. Iemand die de koelpasta op de verkeerde kant van de CPU smeerde(Ja, op de pinnetjes dus)

quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:50 schreef Vanillekwark het volgende:
Grootste PC-blunder ooit meegemaakt (niet zelf begaan), was op stage. Iemand die de koelpasta op de verkeerde kant van de CPU smeerde (Ja, op de pinnetjes dus)

Echt, geen grapjes. Laat het je maar bezinken. Koelpasta. Op de onderkant v/d CPU, niet de kant tegen de koeling aanquote:

quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:50 schreef Vanillekwark het volgende:
Grootste PC-blunder ooit meegemaakt (niet zelf begaan), was op stage. Iemand die de koelpasta op de verkeerde kant van de CPU smeerde(Ja, op de pinnetjes dus)

) en mijn kamer uiteindelijk een belangrijke plek was om de bal te veroveren... De meeste computers hadden impacten van een voetbal echter prima overleefd
 ) en mijn kamer uiteindelijk een belangrijke plek was om de bal te veroveren... De meeste computers hadden impacten van een voetbal echter prima overleefd   

.... dat gevoel dat dan door je heen gaat.
.... dat gevoel dat dan door je heen gaat.  

Wat een mongool.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:50 schreef Vanillekwark het volgende:

Dat is kras.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:50 schreef Vanillekwark het volgende:

Ik zou het een blunder noemen.quote:

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |