http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
quote:De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.
Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.
PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.
Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.
Dat lijkt me ook weer wat overdreven.quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ik ben verre van een racist
3,5 voor de moeite. Volgende keer meer je best doen hoor. Jammer, geen sticker verdient.quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zie ginds komt de vluchtelingen boot uit Afrika al aan
Hij brengt ons asiel zoekers en criminelen
Ik zie ze als staan
Hoe huppelen de tasjes rovers
Het dek op een neer
Hoe gaan de UWV briefjes al heen en al weer
De zwarte staan te lachen en roepen ons reeds toe
wij nemen jullie land over
En weten al Hoe
Ik heb zo mijn politiek voorkeur. Maar racistisch ben ik zeker niet.quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:35 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook weer wat overdreven.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 12 september 2014 22:32 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Het wrange is natuurlijk dat, had quincy en kornuiten er niet zo hard en met een gestrekt been erin gegaan, ze vanzelf "hun zin" hadden gekregen.
Ieder jaar veranderen ze wel iets, soms werkt het, soms niet, maar je komt er vanzelf op een natuurlijke manier.
Mensen zijn gaan reageren op de agressieve manier waarmee de boodschap verkondigt werd, "je past het nu aan, of anders!!!!"
Tel daarbij op het gemak waarmee miljoenen Nederlanders, getint en blank!, als racist worden weg gezet en je hebt het feest compleet.
Je ziet het hier toch ook? "ludiek" de sint aanvallen voor de ogen van 1000den kinderen zien ze als geoorloofd en "geweldloos protest"
Ieder voorval slepen ze erbij om hun gelijk te halen, bijvoorbeeld die papuavrouw op de maliebaan.
Was natuurlijk helemaal fout en niet goed te praten.
Wel is het zo dat in de miljoenengroep van Nederlandse pro-piet fans, mensen zitten uit alle lagen van de bevolking, dus helaas ook de minder ontwikkelde.
Het enige wat ze nu bereiken is dat het sintfeest MET zwarte piet nog voor jaren en jaren gevierd gaat worden zoals het altijd was, juist nu.
okee.. dus je vindt het ook smerigquote:Op vrijdag 12 september 2014 23:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ik ben verre van een racist
Ik kwam dit ergens tegen en dacht, laat ik het eens kopieren in dit topic
Smerig? Ik hou van grove humor. Maakt me geen reet uit over wat het dan gaat. Nu klopt er van dit liedje geen ene moer dus echt serieus te nemen valt het niet.quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
okee.. dus je vindt het ook smerig
Je vind het leuk en je snapt niet dat het helemaal niet leuk is ?quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:39 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Smerig? Ik hou van grove humor. Maakt me geen reet uit over wat het dan gaat. Nu klopt er van dit liedje geen ene moer dus echt serieus te nemen valt het niet.
Veel te genereus: bij lange na niet het juiste aantal lettergrepen, taalfouten, typfouten en geen rijm. Dat is gewoon een 0.quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
3,5 voor de moeite. Volgende keer meer je best doen hoor. Jammer, geen sticker verdient.
quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je vind het leuk en je snapt niet dat het helemaal niet leuk is ?
Tja, ik heb betere gezien.quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Veel te genereus: bij lange na niet het juiste aantal lettergrepen, taalfouten, typfouten en geen rijm. Dat is gewoon een 0.
Onzin. Het is nu eenmaal een statistisch feit dat er veel meer criminelen zijn onder de importMarokkanen en dat minder Marokkanen dus ook tot minder problemen leidt. Je weet wel: selectie van laaggeschoolde arbeiders die het vuile werk doen, dus selectie van onderklasse. Dit in contrast met bijv. de Bosnische immigranten die vooral uit de bovenklasse komen en die het logischerwijze beter doen dan de modale Nederlander. Met de nationaliteit heeft het geen fuck te maken, dat heb ik jou eerder vandaag al uitgelegd maar jij leest nogal slecht als het jou uitkomt. Het was volstrekt duidelijk dat Wilders niet stelde dat alle Marokkanen rotte appels zijn en dat de brave Marokkanen dus geen reden hebben om zich beledigd te voelen, het was eveneens volstrekt duidelijk dat Wilders hen niet weg wil sturen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeker...... mensen afzeiken vanwege hun afkomst...
Deed Wilders ook met "minder Marokkanen" en achteraf gaan liegen dat hij niet iedereen bedoelt, maar alleen de foute jongeren.
Kom je met je poten aan iemand?quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:59 schreef Ceberut het volgende:
Rutger trekt baard van Sinterklaas af:
OOHH OOHH WAT EEN GEWELD!!!
Vrij ludieke actie.
dat is een feit, maar het is ook een feit dat wilders dit feit misbruikt om voortdurend bevolkingsgroepen af te zeiken, te minachten te criminaliseren en in dit geval zat Wilders zijn aanhang op te zwepen tot etnische haat. Typisch volksmennertje,, een haatimanquote:Op zaterdag 13 september 2014 00:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Onzin. Het is nu eenmaal een statisch feit dat er veel meer criminelen zijn onder de importMarokkanen
Ik neem aan dat dit een ironische manier was om te laten zien hoe 'leuk' het is als je voor die kindjes het feest verpest. Niet doen dus, NederSurinamers.quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:05 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Kom je met je poten aan iemand?
X ja
0 nee
Geweld dus, leuker kan ik het niet maken, makkelijker ook niet.
Edit,
Ook absoluut niet goed te praten trouwens, jammer dat een paar stevige kerels hem niet naar buiten brachten en die mijter stopten daar waar de zon niet schijnt.
wel leuk die donkere kindjes die daar vol ontzag naar zwarte piet zaten te kijken, zo schattig.
Juist, maarre... Wat doet dit hier?quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Onzin. Het is nu eenmaal een statistisch feit dat er veel meer criminelen zijn onder de importMarokkanen en dat minder Marokkanen dus ook tot minder problemen leidt. Je weet wel: selectie van laaggeschoolde arbeiders die het vuile werk doen, dus selectie van onderklasse. Dit in contrast met bijv. de Bosnische immigranten die vooral uit de bovenklasse komen en die het logischerwijze beter doen dan de modale Nederlander. Met de nationaliteit heeft het geen fuck te maken, dat heb ik jou eerder vandaag al uitgelegd maar jij leest nogal slecht als het jou uitkomt. Het was volstrekt duidelijk dat Wilders niet stelde dat alle Marokkanen rotte appels zijn en dat de brave Marokkanen dus geen reden hebben om zich beledigd te voelen, het was eveneens volstrekt duidelijk dat Wilders hen niet weg wil sturen.
Hij is een volksmenner, of dat hij de hele groepen afzeikt weet ik niet, hij is nu eenmaal die liever niet met meel in de mond spreekt dus vertelt hij niet elke keer "maar er zijn natuurlijk ook veel Marokkanen die het prima doen, zij zijn van harte welkom...". Dat deed hij in het begin trouwens wel nog regelmatig, toen benadrukte hij vaak dat het hem enkel te doen is om de rotte appels.quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
dat is een feit, maar het is ook een feit dat wilders dit feit misbruikt om voortdurend bevolkingsgroepen af te zeiken, te minachten te criminaliseren en in dit geval zat Wilders zijn aanhang op te zwepen tot etnische haat. Typisch volksmennertje,, een haatiman
Zomaar een gek idee, je kan even op het citaat klikken en zien waar dat citaat stond.quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:12 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Juist, maarre... Wat doet dit hier?
Ja, het begon met een behoorlijk zwak "sinterklaasliedje", wat Bosnie, PVV,Wilders en marokanen ermee te maken hebben met zwarte piet, is mij een raadsel, maar goed leef je uit.quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zomaar een gek idee, je kan even op het citaat klikken en zien waar dat citaat stond.
Lees wat beter het citaat wat ik keurig in mijn reactie plaatste en je begrijpt het hopelijk wel, of je begrijpt dan hopelijk dat je die vraag aan de verkeerde persoon stelt aangezien ik slechts reageerde op de persoon die het aansneed. Prima trouwens dat hij dat deed, ik heb daar i.t.t. jou geen probleem mee.quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:42 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Ja, het begon met een behoorlijk zwak "sinterklaasliedje", wat Bosnie, PVV,Wilders en marokanen ermee te maken hebben met zwarte piet, is mij een raadsel, maar goed leef je uit.
We hebben best veel "zwarte" (jouw woordkeuze, ik zou spreken over donkergekleurde mensen, zwart zijn ze niet en het slaat bovendien slechts op de kleur van hun huid, een mens kan geen kleur zijn) parlementariërs gehad, geen een van hen was ministeriabel. Wel zaten er fraudeurs tussen en mensen die gewoon weg onvoldoende intelligent waren en onvoldoende ervaring hadden voor zo'n baan. Dat is zeker ook de schuld van de "blanke" Nederlanders?quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:21 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En ondertussen hebben we in Nederland geen zwarte ministers en een zwarte minister-president zou onbespreekbaar zijn.
Ik garandeer je dat het op mijn perceptie geen enkele invloed heeft gehad. De Antilliaan op mijn school die mensen bedreigde en sloeg - de tweede allochtonen die ik tegenkwam in mijn leven - daarentegen wel.quote:De rollen tussen zwart en blank wordt door middel van dit "kinderfeestje" aan kinderen duidelijk gemaakt. Deze geïndoctrineerde kinderen vormen de maatschappij van de toekomst.
Misschien TVoH maar eens een sinterklaasmedley gaan doen?quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:52 schreef MakkieR het volgende:
Door die hele liedjes affaire wordt daarmee niet het vieren op traditionele wijze veel meer gestimuleerd dan ooit? btw valt me nog mee dat Anouk niet de songwriter is lol.
Ik weet dat je slechts reageerde en waarop, waarom ik daar problemen mee zou hebben is mij een raadsel.quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lees wat beter het citaat wat ik keurig in mijn reactie plaatste en je begrijpt het hopelijk wel, of je begrijpt dan hopelijk dat je die vraag aan de verkeerde persoon stelt aangezien ik slechts reageerde op de persoon die het aansneed. Prima trouwens dat hij dat deed, ik heb daar i.t.t. jou geen probleem mee.
Nee, ik bedoel dat je geen neger wordt als je door een schoorsteen (of een kolenmijn) zwart wordt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:33 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Word je een karikatuur van een zwarte man als door de schoorsteen gaat?
Goed idee dat de Hollanders uit Nederland vertrekken. Hoe meer hoe liever.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:02 schreef cempexo het volgende:
Het is steeds logischer dat Hollanders uit Nederland vertrekken. Ik krijg vergeleken met 2013 wekelijks plm 250% per week meer verzoeken om informatie. Effectief vertrekken er daadwerkelijk 175-200%.
Vooral van de hoogopgeleiden die netto meer geld willen overhouden doen het goed. Noorwegen is zeer in trek. Werkloosheid is thans 3,1%. Inkomen is 20-40% hoger dan in Nederland, zelfde job en werkuren. Noorwegen is geen EU land.
http://www.telegraaf.nl/b(...)ken_miljonair__.html
Zeker, een half procent. En sinds ruim 2 jaar de AA+ status. Proficiat.quote:Op zaterdag 13 september 2014 02:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Goed idee dat de Hollanders uit Nederland vertrekken. Hoe meer hoe liever.
Blijft er meer over voor de andere Nederlanders.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar volgende maand wanneer alle sinterklaasliedjes aangepast zijn en de kinderen op de basisschool de liedjes verplicht opnieuw moeten leren, dan wordt hun ineens het tegenovergestelde geleerd. Zwarte Piet is dan geen helper of knecht meer omdat hij zwart is. Hij is net zo belangrijk als Sinterklaas en vooral niet minder belangrijk omdat hij een donkere huidskleur heeft.
Kinderen leren op die manier dat je huidskleur bepaald of je belangrijker mag zijn dan een ander of niet.
Dit zal (laten we dat in elk geval hopen) niet door hun school zelf zo uitgelegd worden. Daar zijn ze nu al vast smoesjes aan het bedenken om de kinderen uit te kunnen leggen waarom ze ineens andere liedjes moeten leren. En waarom het slecht is als ze toch de liedjes zingen die ze al die jaren eerder wel mochten zingen.
Maar kinderen zijn al heel vroeg in staat om bij andere mensen op te pikken waarom iets goed of juist slecht zou zijn. Er hoeft in een klas maar 1 radicale anti of pro zwartepietouder te zitten en binnen de kortste keer praat de hele klas er met elkaar over.
En ineens leert een hele klas dat huidskleur belangrijk is en dat het eigenlijk gemeen is als een donkere conciërge koffie moet zetten voor alle juffen en meesters. Waarom doen de blanke juffen of meesters dat niet zelf? En waarom zetten zij eigenlijk nooit koffie voor die arme donkere conciërge?
En daarom zal dit pietendebat en alle maatregelen die door de maatschappelijke instanties genomen worden om racisme/discriminatie te voorkomen, er juist voor zorgen dat er veel meer onbegrip, woede, racisme en discriminatie gekweekt gaat worden.
En alle kinderen worden als eerste de dupe van deze discussie die door idioten in beide kampen gevoerd word. En van alle maatregelen die met de beste intenties doorgevoerd gaan worden of al doorgevoerd zijn.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
Wat een bullshit. Ga even onversneden discriminatie goedpraten. Niet voor niets was heel Nederland in shock na zijn uitspraken. Niet voor niets houdt Wilders zich nu relatief rustig. Het liet het achterste van zijn tong zien en dat jij die uitspraken tracht te nuanceren of te verdedigen zegt heel veel over je. Mij hoor je ook niet de uitspraken van een Khoulani nuanceren. Het zijn smerige denkwijzen waarmee fatsoenlijke mensen niet geassocieerd willen worden. Nog los van het feit dat minder autochtonen ook minder criminaliteit betekent. Dus dat is geen valide argumentatie voor zijn oorlogsretoriek.quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Onzin. Het is nu eenmaal een statistisch feit dat er veel meer criminelen zijn onder de importMarokkanen en dat minder Marokkanen dus ook tot minder problemen leidt. Je weet wel: selectie van laaggeschoolde arbeiders die het vuile werk doen, dus selectie van onderklasse. Dit in contrast met bijv. de Bosnische immigranten die vooral uit de bovenklasse komen en die het logischerwijze beter doen dan de modale Nederlander. Met de nationaliteit heeft het geen fuck te maken, dat heb ik jou eerder vandaag al uitgelegd maar jij leest nogal slecht als het jou uitkomt. Het was volstrekt duidelijk dat Wilders niet stelde dat alle Marokkanen rotte appels zijn en dat de brave Marokkanen dus geen reden hebben om zich beledigd te voelen, het was eveneens volstrekt duidelijk dat Wilders hen niet weg wil sturen.
quote:Op zaterdag 13 september 2014 08:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Weet je wat het ergste is van de hele Pietendiscussies en het aanpassen van alle Sinterklaasliedjes die de kinderen verplicht opnieuw moeten leren?
Het feit dat kinderen straks gaan geloven dat je huidskleur bepaald of iemand belangrijker mag zijn of niet.
Toen ik als kind op de basisschool kwam, was alles me heel goed uitgelegd. Alle kinderen in je klas waren even belangrijk. Niemand mocht de baas spelen over een ander, want iedereen was gelijk.
Ik had de meeste jaren 2 donkere klasgenootjes, maar over huidskleur werd niet eens gesproken. Het kwam simpelweg niet eens in ons hoofd op dat je daarom belangrijker of minder belangrijker zou zijn.
Redenen waarom jij jezelf of anderen soms toch belangrijker vond dan de rest, was omdat je goed kon voetballen, stoerder was of meer meisjes durfde te versieren. Maar niet je huidskleur, daar werd niet eens over gesproken.
De belangrijkste persoon was de meester of juf. Ik heb zowel meesters als juffen gehad, maar die waren altijd even belangrijk. Daar luisterde je gewoon naar. Er werd ons, door ouders, leraren of andere mensen, nooit verteld dat het uitmaakte of de meester of juf een donkere huidskleur had, want ook dat was gewoon logisch.
Ook naar de conciërge luisterde je, maar je wist al heel snel dat die minder belangrijk was dan de juf of meester. De conciërge was de aardige man (altijd mannelijke conciërges gehad) die aan het begin van de ochtend en middag altijd koffie en thee zette voor alle juffen en meesters. En als we op een dag een overhoring of dictee hadden, dan kopieerde hij altijd de opgaven voor de juf of meester.
En dat was goed. Het was maar goed dat die man altijd zo aardig was om alle juffen en meesters te helpen. Wij hadden toevallig altijd een blanke conciërge, maar als hij donker was geweest dan was hij precies dezelfde aardige man die alle juffen en meesters hielp.
--------------------------------------------------------------------------------------------------Plus tien voor u, heer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar volgende maand wanneer alle sinterklaasliedjes aangepast zijn en de kinderen op de basisschool de liedjes verplicht opnieuw moeten leren, dan wordt hun ineens het tegenovergestelde geleerd. Zwarte Piet is dan geen helper of knecht meer omdat hij zwart is. Hij is net zo belangrijk als Sinterklaas en vooral niet minder belangrijk omdat hij een donkere huidskleur heeft.
Kinderen leren op die manier dat je huidskleur bepaald of je belangrijker mag zijn dan een ander of niet.
Dit zal (laten we dat in elk geval hopen) niet door hun school zelf zo uitgelegd worden. Daar zijn ze nu al vast smoesjes aan het bedenken om de kinderen uit te kunnen leggen waarom ze ineens andere liedjes moeten leren. En waarom het slecht is als ze toch de liedjes zingen die ze al die jaren eerder wel mochten zingen.
Maar kinderen zijn al heel vroeg in staat om bij andere mensen op te pikken waarom iets goed of juist slecht zou zijn. Er hoeft in een klas maar 1 radicale anti of pro zwartepietouder te zitten en binnen de kortste keer praat de hele klas er met elkaar over.
En ineens leert een hele klas dat huidskleur belangrijk is en dat het eigenlijk gemeen is als een donkere conciërge koffie moet zetten voor alle juffen en meesters. Waarom doen de blanke juffen of meesters dat niet zelf? En waarom zetten zij eigenlijk nooit koffie voor die arme donkere conciërge?
En daarom zal dit pietendebat en alle maatregelen die door de maatschappelijke instanties genomen worden om racisme/discriminatie te voorkomen, er juist voor zorgen dat er veel meer onbegrip, woede, racisme en discriminatie gekweekt gaat worden.
En alle kinderen worden als eerste de dupe van deze discussie die door idioten in beide kampen gevoerd word. En van alle maatregelen die met de beste intenties doorgevoerd gaan worden of al doorgevoerd zijn.
Grappig dat je begint over parlementariërs, die heb ik duidelijk niet genoemd. Hoe je de discussie ook meteen naar fraudeurs trekt, laat ook zien dat ZP op jouw perceptie wel degelijk invloed heeft gehad.quote:Op zaterdag 13 september 2014 00:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We hebben best veel "zwarte" (jouw woordkeuze, ik zou spreken over donkergekleurde mensen, zwart zijn ze niet en het slaat bovendien slechts op de kleur van hun huid, een mens kan geen kleur zijn) parlementariërs gehad, geen een van hen was ministeriabel. Wel zaten er fraudeurs tussen en mensen die gewoon weg onvoldoende intelligent waren en onvoldoende ervaring hadden voor zo'n baan. Dat is zeker ook de schuld van de "blanke" Nederlanders?
Ik zie dat je zwart vooral met negatieve zaken associeert. Hoe zou dat toch komen.quote:Ik garandeer je dat het op mijn perceptie geen enkele invloed heeft gehad. De Antilliaan op mijn school die mensen bedreigde en sloeg - de tweede allochtonen die ik tegenkwam in mijn leven - daarentegen wel.
Serieus, jij schoffeert alle autochtone Nederlanders met deze domme insinuatie (dat ze donker gekleurde mensen als minderwaardig zouden gaan zien omdat ZP toevallig zwart geschminkt is) en jij disqualificeert jezelf met deze insinuatie voor deze discussie.
Verkeerde insteek.quote:Op zaterdag 13 september 2014 08:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Weet je wat het ergste is van de hele Pietendiscussies en het aanpassen van alle Sinterklaasliedjes die de kinderen verplicht opnieuw moeten leren?
Het feit dat kinderen straks gaan geloven dat je huidskleur bepaald of iemand belangrijker mag zijn of niet.
quote:Op zaterdag 13 september 2014 09:49 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Verkeerde insteek.
Het gaat er juist om om kinderen niet foute dingen aan te leren in de eerste plaats. Door kinderen te indoctrineren met het idee dat blank hoger staat dan zwart, geef je hen al een verkeerd wereldbeeld. Alsof zwarte kinderen per definitie minder waard zouden zijn dan blanke kinderen.
Door de verhoudingen tussen Sint en Piet recht te trekken, geef je kinderen een wat evenrediger wereldbeeld.
Een donkere huidskleur staat niet gelijk aan ondergeschikt. Dat is de vernieuwde boodschap.
Precies.quote:Een donkere huidskleur staat niet gelijk aan ondergeschikt.
Stroman. Dat zwarte Piet zwart is, is inderdaad geen probleem. Dat hij een gekke negerkarikatuur is en een knecht wel.quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:47 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
[..]
Precies.
Daarom is een zwarte Zwarte Piet helemaal geen probleem.
Behalve voor (vooral zwarte) mensen die die boodschap nog (steeds) niet kunnen bevatten.
Een, met de nadruk op 'een' zwarte piet is geen probleem. Jaar in, jaar uit door middel van een toneelstuk de rollen bevestigd krijgen is wel een probleem als de Sint altijd blank is en de knecht altijd zwart.quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:47 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
[..]
Precies.
Daarom is een zwarte Zwarte Piet helemaal geen probleem.
Behalve voor (vooral zwarte) mensen die die boodschap nog (steeds) niet kunnen bevatten.
Maar even serieus. Waarom bespreken we dit het hele jaar door?quote:
Dit is de grootste crisis in Nederland sinds jaren.quote:Op zaterdag 13 september 2014 11:59 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Maar even serieus. Waarom bespreken we dit het hele jaar door?
Omdat het in het nieuws is.quote:Op zaterdag 13 september 2014 11:59 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Maar even serieus. Waarom bespreken we dit het hele jaar door?
Valt wel mee, het nieuws is meestal niet gericht op maar één topic tegelijk , net zomin als dit forum. Je kan moeilijk ieder topic laten vallen zodra er "belangrijkere" onderwerpen komen.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:14 schreef UpsideDown het volgende:
In het middenoosten woedt een etnische oorlog en worden duizenden mensen gedood en/of onthoofd, in Oekraïne is een bloedige opstand aan de gang, een Ebola-uitbraak teistert west-Afrika, in Libië heerst totale anarchie, in de CAR komen mensen om van de honger en kogels.
En waar hebben ze het in Nederland het hele jaar over? Zwarte Piet
Is dit de nieuwste discussietechniek in NWS of zo? Als je ageert tegen moslimextremisme en de slechte integratie van moslims in Nederland ben je zelf de veroorzaker van het probleem. Als je ageert tegen de Zwarte Piet-hetze ben je zelf degene die het feest verziekt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:30 schreef Bluesdude het volgende:
Je weet dat je zelf een kinderfeestverzieker ben door zo fanatiek die kwestie levend te houden ?
En te doen alsof er groot onheil aanstaande is met veranderende ZP-opvattingen ?
Stropop op z'n kop.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Is dit de nieuwste discussietechniek in NWS of zo? Als je ageert tegen moslimextremisme en de slechte integratie van moslims in Nederland ben je zelf de veroorzaker van het probleem. Als je ageert tegen de Zwarte Piet-hetze ben je zelf degene die het feest verziekt.
De wereld op z'n kop.
Vrij logisch, de ZP-kwestie speelt in Nederland. Natuurlijk gaan we het hier over ZP hebben.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:14 schreef UpsideDown het volgende:
In het middenoosten woedt een etnische oorlog en worden duizenden mensen gedood en/of onthoofd, in Oekraïne is een bloedige opstand aan de gang, een Ebola-uitbraak teistert west-Afrika, in Libië heerst totale anarchie, in de CAR komen mensen om van de honger en kogels.
En waar hebben ze het in Nederland het hele jaar over? Zwarte Piet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |