Uiteindelijk kom je er wel, maar inmiddels hebben wel 3 auto's je ingehaald. Bovendien krijgt je motor flink op z'n donder. Als je verder perfect rijdt tijdens een examen zal zo'n incident geen consequenties hebben, maar een goede instructeur/examinator zal hier zeker wat over zeggen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:50 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Tuurlijk, hij gaat brommen en moeilijk doen, maar als je gas blijft geven zou hij er ooit toch wel moeten komen ik doe wel eens zo lui als ik geen zin heb terug te schakelen, hij komt er uiteindelijk wel een keer
Succes dan! 27x is zo'n beetje wel 9x scheepsrecht geweest ofzo...quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:55 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Heb het pasje nog niet nee, 19 november afrijden, dus het komt eraan.
(En bij deze mijn excuses voor al die kansloze posts, want dan ben ik zelf 19 maanden bezig geweest... Weliswaar met een tussenpauze van 8 maanden en 3x een instructeur wissel.. Maar toch)
Maar je rijdt niet perfect. Het kan bij een net wel/net niet ritje doorslaggevend zijn in de negatieve zin van het woord.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:56 schreef Van_Poppel het volgende:
Als je verder perfect rijdt tijdens een examen zal zo'n incident geen consequenties hebben
Ik ga voor de eerste x afrijden he....quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Succes dan! 27x is zo'n beetje wel 9x scheepsrecht geweest ofzo...
[..]
Maar je rijdt niet perfect. Het kan bij een net wel/net niet ritje doorslaggevend zijn in de negatieve zin van het woord.
Ja sorry, ik had het er alleen over dat het kan. Dat moet je uiteraard niet doen in een examen. Ik heb al 2j mijn rijbewijs maar blijf t een gezellig topic vinden. Meestal danquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:56 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Uiteindelijk kom je er wel, maar inmiddels hebben wel 3 auto's je ingehaald. Bovendien krijgt je motor flink op z'n donder. Als je verder perfect rijdt tijdens een examen zal zo'n incident geen consequenties hebben, maar een goede instructeur/examinator zal hier zeker wat over zeggen.
Maar dat zijn inprincipe kleine dingetjes en puur ook wat je kan ontwikkelen door gewenning. Als het smal is dan zou ik langzamer rijden en aan de hand van de kilometers schakelen. Als je onder 30/35 zit naar 2 en als je daar nog boven zit naar 3. Dat merk je zelf ook wel want anders duurt het een halve dag om op te trekken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 21:36 schreef TheSatanSlayer het volgende:
ok mijn excuses dan voor de reactie...
en ik heb pas volgende week mn proefles bij nieuwe rijschool.
Ik heb vooral moeite met de timing en ik weet nog niet zogoed wanneer ik moet terugschakelen..
maar schakelen is niet het aller grootste probleem.. vooral het kijken en [snelheid] inschatten van anderen en de positie van de auto. dat zijn dus de oorzaken dat ik niet goed kan schakelen.
bv. ik rijd in een smalle 60km weg met bomen langs de kant en er rijd een tegemoedkomer aan, op zon moment moet ik al bedenken wat te doen. ik heb moeite met het inschatten van afstanden [botsen we tegen elkaar aan als we allebei doorrijden?]. dan verlies ik tijd om te schakelen en schakel ik of te laat of helemaal niet.. vaak voorgekomen tijdens rijlessen..
maar werd ook wel opdringerig gedaan en daar wordt ik gestresst van. en alleen maar kritiek en werd snel boos.. nieuwe rijschool met de RIS methode, het idee alleen al klinkt voor mij aangenamer!
Lieve schat, volgens mij ben jij degene geweest die constant mensen bleef afzeiken en belachelijk maakte.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:20 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Hééééé..... Of een Bradster, lekker mensen afbranden op onzekerheid/faalangst, good job.
Maar wat ga je doen als ze je adviseren om voor automaat te gaan? Zoals je er over schrijft klinkt het alsof je hun goedkeuring nodig hebt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 20:54 schreef TheSatanSlayer het volgende:
Hopelijk is de nieuwe rijschool beter, in ieder geval een stuk duurder!
En nee, ze zijn erover ingelicht dus ze weten dat ik [heel veel] moeite heb met het schakelen.. Na die proefles krijg ik tehoren wat het beste is voor mij, ik vrees voor het ergste...
Denk dat mijn oude instructeur hun er al van overtuigd hebben en hij heeft ze ook ingelicht van tevoren dus dan moeten ze al een soort oordeel over mij hebben... In eerste instantie wouden ze mij meteen automaat laten lessen, ik heb dus die proefles aangevraagd en nu kijken ze wat het beste en snelste is voor mij..quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 23:59 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar wat ga je doen als ze je adviseren om voor automaat te gaan? Zoals je er over schrijft klinkt het alsof je hun goedkeuring nodig hebt.
Als je hoe dan ook voor schakelen wil gaan dan hoef je ook niet op te zien tegen het oordeel van die rijschool. maak gewoon duidelijk wat je wil, ook al kost het meer lessen.
Hoe dom het ook klinkt, en dat kan ik me goed voorstellen, maar toch blijven oefenen op die koppeling. Komt vanzelf goed. En niet te veel rekening houden met die mensen achter je, je zit niet voor niets in een auto met een grote L erop...quote:Op zondag 12 oktober 2014 13:24 schreef roos94 het volgende:
Hey ik heb even een vraagje. Ik heb nu 10lessen gehad en schakelen tijdens het rijden zelf gaat oke. Ik heb alleen een groot probleem; wegrijden bij bijv een stoplicht is een drama. Ik ga veelstr langzaam, heb dan steeds ruzie met de koppeling. Ik voel me hierdoor dom en mijn motivatie zakt er ook door. We hebben al meerdere lessen op lege terreinen geoefend maar het wil gewoon niet lukken. Als ik de koppeling te snel laat komen valt de motor uit, doe ik het te langzaam worden mensen achter me boos.. heeft iemand miss tips hiervoor ? Word er een beetje wanhopig van als ik zie dat anderen na 2 lesjes al probleemloos alles doen
Dus dan kan ik beter geen proefles nemen en meteen een pakket nemen voor het schakelen? Als ik dan toch weet wat ik nu wil, dan bespaar ik me die ¤70 aan proefles..quote:Op zondag 12 oktober 2014 11:28 schreef Foxiee het volgende:
Lastige vraag omdat de meeste voor een particulier hebben gereden of een grote rijschool en niet "en". Ik zelf rijd voor een particulier en dat bevalt mij prima. Wel is het belangrijk dat je van te voren vraagt wat er gebeurt ivm ziekte of als er wat met de auto gebeurt. Bij mij heeft de instructeur twee auto's en in geval van ziekte vangt iemand anders dat op (ze hebben dat onderling zo geregeld).
Slagingspercentage zou ik mij niet helemaal blind op staren. Er zijn verschillende manieren om een slagingspercentag hoog te houden zonder dat jij er echt wat aan hebt. Maar het is lastig om iets aan te raden want ze verschillen allemaal van elkaar. Ik zou gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt.
Klopt trouwens wat je zegt wat betreft de baantjes. De auto's van het bedrijf waar ik werk zijn allemaal handgeschakeld ( Seat Leon uit 2014, mooie bak ). Dat niet alleen, maar als je alleen automaat kan rijden kan je ook nooit een keer de auto van iemand anders lenen/gebruiken (tenzij dat toevallig ook automaat is ofc).
Mij is het zo geleerd:quote:Op zondag 12 oktober 2014 13:24 schreef roos94 het volgende:
Hey ik heb even een vraagje. Ik heb nu 10lessen gehad en schakelen tijdens het rijden zelf gaat oke. Ik heb alleen een groot probleem; wegrijden bij bijv een stoplicht is een drama. Ik ga veelstr langzaam, heb dan steeds ruzie met de koppeling. Ik voel me hierdoor dom en mijn motivatie zakt er ook door. We hebben al meerdere lessen op lege terreinen geoefend maar het wil gewoon niet lukken. Als ik de koppeling te snel laat komen valt de motor uit, doe ik het te langzaam worden mensen achter me boos.. heeft iemand miss tips hiervoor ? Word er een beetje wanhopig van als ik zie dat anderen na 2 lesjes al probleemloos alles doen
Ik heb het juist wél op deze manier geleerd, en in een benzine auto moet je volgens mij haast wel. Anders ben je niet vooruit te branden.quote:Op zondag 12 oktober 2014 15:21 schreef Sander166 het volgende:
[..]
Wegrijden gaat bij mij ook langzaam. Snel wegrijden doe je zo: Koppeling ingetrapt blijven houden --> beetje gas geven --> koppeling omhoog laten en zodra hij 'aangrijpt' merk je dat de auto sneller gaat wegrijden, omdat je de motor al veel trekkracht geeft
Maar van m'n instructeur mag ik dat niet doen. Weet niet waarom, maar ik denk dat het als 'gevaarlijk' of 'asociaal' wordt ervaren en je verspilt brandstof, want je geeft gas, terwijl de motor niet gekoppeld is.
ze vragen gewoon de volle prijs en een proefles is 90min ipv 60 dus ¤70 kom je dan uitquote:Op zondag 12 oktober 2014 14:17 schreef delano.888 het volgende:
Een proef les is toch gratis normaal gesproken? Of ze helft ofzo maar 70 euro????
Ik les in een benzine auto en mij is het zo geleerd: koppeling indrukken, dan op laten komen tot aangrijpingspunt en dan gas erbij geven en koppeling vasthouden/gelijktijdig omhoog doen.quote:Op zondag 12 oktober 2014 15:27 schreef Reemi het volgende:
[..]
Ik heb het juist wél op deze manier geleerd, en in een benzine auto moet je volgens mij haast wel. Anders ben je niet vooruit te branden.
Vraag of je gewoon een uurtje kunt lessen tegen uurloon, als de rijschool en instructeur of instructrice bevalt een pakketje nemen. Voordeel van een grote rijschool lijkt mij dat er meerdere instructeurs zijn en als hij/zij niet bevalt kan je wisselen. Rij zelf bij een zelfstandige die ik via via heb gevonden. Werkt prima voor mij, maar je moet wel uitkijken bij een zelfstandige of deze kundig is en hoe het is geregeld als de auto kapot is of de instructeur ziek is.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:40 schreef TheSatanSlayer het volgende:
Dus dan kan ik beter geen proefles nemen en meteen een pakket nemen voor het schakelen?
Mij is geleerd dat het absoluut niet mag, je voet er op houden. Sowieso is het argument wat hij zegt onzin, want als je moet koppelen om op te schakelen kan die halve seconde er echt wel bij, en als je moet koppelen om te remmen, dan rem je eerst met rechts, dus ook dan heb je alle tijd om je voet naar de koppeling te brengen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 18:16 schreef Sander166 het volgende:
Laten jullie je voet altijd naast het koppelingspedaal als je hem niet gebruikt? M'n instructeur zegt dat als ik in versnelling 1,2 of 3 rijd, dat ik m'n voet dan gewoon op het koppelingspedaal kan houden, omdat je in de bebouwde kom vaak moet schakelen en remmen. Je maak het jezelf alleen maar lastig door je voet steeds ernaast en dan weer erop te zetten.
In versnelling 4 en 5 kan je je voet wel ernaast houden, omdat je buiten de bebouwde kom en op de snelweg amper hoeft te schakelen.
Ik dacht altijd dat het slecht was om je voet erop te houden, omdat de koppeling dan 'contact' maakt en de druklagers dan kunnen doorbranden. Of maakt hij alleen 'contact' als je hem (al dan niet onbewust) indrukt?
Voet gaat er altijd naast, slijt je koppeling ook minder snel.quote:Op maandag 13 oktober 2014 18:16 schreef Sander166 het volgende:
Laten jullie je voet altijd naast het koppelingspedaal als je hem niet gebruikt? M'n instructeur zegt dat als ik in versnelling 1,2 of 3 rijd, dat ik m'n voet dan gewoon op het koppelingspedaal kan houden, omdat je in de bebouwde kom vaak moet schakelen en remmen. Je maak het jezelf alleen maar lastig door je voet steeds ernaast en dan weer erop te zetten.
In versnelling 4 en 5 kan je je voet wel ernaast houden, omdat je buiten de bebouwde kom en op de snelweg amper hoeft te schakelen.
Ik dacht altijd dat het slecht was om je voet erop te houden, omdat de koppeling dan 'contact' maakt en de druklagers dan kunnen doorbranden. Of maakt hij alleen 'contact' als je hem (al dan niet onbewust) indrukt?
Dat niet alleen, als jouw examinator ziet dat jij hem er constant op hebt zak je sowieso.quote:Op maandag 13 oktober 2014 18:27 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Voet gaat er altijd naast, slijt je koppeling ook minder snel.
Er 'op' is in dit geval niet indrukken maar gewoon je voet er boven houden (lijkt mij ?). Lijkt mij wel positief als je je voet binnen de bebouwde kom boven de koppeling hebt. Toont aan dat je snel wil en kan handelen, en de situatie kan inschatten. Dat gezegd hebbende:quote:Op maandag 13 oktober 2014 18:40 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Dat niet alleen, als jouw examinator ziet dat jij hem er constant op hebt zak je sowieso.
Ik vind het wel onzin hoor, van het plateautje naar het pedaal die beweging kost je echt niet veel tijd, en het maakt ook nog eens niks uit, want bij afremmen moet je toch eerst een stuk alleen remmen en bij opschakelen heb je ook over het algemeen geen haast.quote:Op maandag 13 oktober 2014 20:40 schreef kaassouffle het volgende:
[..]
Er 'op' is in dit geval niet indrukken maar gewoon je voet er boven houden (lijkt mij). Lijkt mij wel positief als je je voet binnen de bebouwde kom boven de koppeling hebt. Toont aan dat je snel wil en kan handelen, en de situatie kan inschatten. Dat gezegd hebbende:
Vind het verhaal van de instructeur wel goed, alleen zou ik kijken naar de situatie en niet de naar de versnelling. (In praktijk komt het wel overeen, maar gaat meer om de situatie..) Zijn er veel zijstraten (verkeer van rechts), veel voetgangers die evt kunnen oversteken, rij je in een woonwijk etc. Daar wil je snel kunnen handelen. Als je gewoon op een rustige weg rechtdoor kan rijden zou ik je voet ernaast houden.
Vooruit denken toont dat nog veel meer. Je hebt toch ook niet constant je voet boven de rem? Terwijl je die, ook bij een noodstop, eerder nodig hebt dan je koppeling. Overigens, erboven houden ga je niet redden, na enige tijd ga je leunen en gaat je koppeling dus minder druk krijgen. Als je vlot optrekt bij een stoplicht van 1 naar 2 naar 3 kan je hem er even boven houden ja, maar verder? Ik weet eigenlijk niet eens wat ik doe, denk er totaal niet bij na.quote:Op maandag 13 oktober 2014 20:40 schreef kaassouffle het volgende:
Er 'op' is in dit geval niet indrukken maar gewoon je voet er boven houden (lijkt mij ?). Lijkt mij wel positief als je je voet binnen de bebouwde kom boven de koppeling hebt. Toont aan dat je snel wil en kan handelen, en de situatie kan inschatten.
Ja dat je je voet gewoon erop houdt, maar de koppeling niet indrukt. Ik woon in een grote stad en binnen de bebouwde kom moet je wel vaak stoppen voor kruispunten, zebrapaden of opstoppingen in het verkeer. In het begin werd ik er echt gek van om continu te schakelen, remmen en optrekken.quote:Op maandag 13 oktober 2014 20:40 schreef kaassouffle het volgende:
[..]
Er 'op' is in dit geval niet indrukken maar gewoon je voet er boven houden (lijkt mij ?). Lijkt mij wel positief als je je voet binnen de bebouwde kom boven de koppeling hebt. Toont aan dat je snel wil en kan handelen, en de situatie kan inschatten. Dat gezegd hebbende:
Vind het verhaal van de instructeur wel kloppen, alleen zou ik dus kijken naar de situatie en niet naar de versnelling. (In praktijk komt het wel overeen, maar gaat meer om de situatie in kunnen schatten..) Zijn er veel zijstraten (verkeer van rechts), veel voetgangers die evt kunnen oversteken, rij je in een woonwijk etc. Daar wil je snel kunnen handelen. Als je gewoon op een rustige weg rechtdoor kan rijden zou ik je voet ernaast houden.
Ik zeg toch niet 'constant'. Je hoeft ook geen uur met je voet erboven te gaan rijden. Bedoelde echt in drukke straat of iets. Situatie inschatten is voor mij juist ook vooruit denken.quote:Op maandag 13 oktober 2014 20:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Vooruit denken toont dat nog veel meer. Je hebt toch ook niet constant je voet boven de rem? Terwijl je die, ook bij een noodstop, eerder nodig hebt dan je koppeling. Overigens, erboven houden ga je niet redden, na enige tijd ga je leunen en gaat je koppeling dus minder druk krijgen. Als je vlot optrekt bij een stoplicht van 1 naar 2 naar 3 kan je hem er even boven houden ja, maar verder? Ik weet eigenlijk niet eens wat ik doe, denk er totaal niet bij na.
Dan nog... Wat wil je met je koppeling doen? Gas los is eigenlijk altijd wel terugzakken in toeren (of je rijdt te laag in toeren) en harder remmen dan direct je koppeling intrappen. Daarbij, als jij toch je voet van gas naar rem moet zetten, kan je ook je andere voet van zijkant naar koppeling zetten. De toegevoegde waarde van een voet boven de koppeling is 0.quote:Op maandag 13 oktober 2014 22:24 schreef kaassouffle het volgende:
Ik zeg toch niet 'constant'. Je hoeft ook geen uur met je voet erboven te gaan rijden. Bedoelde echt in drukke straat of iets. Situatie inschatten is voor mij juist ook vooruit denken.
Vraag ging over koppeling. Ik antwoord over koppeling. Als je aan het lessen bent en nog niet zo snel bent in schakelen is dat heel niet zo'n slecht advies om je voet er bij te houden (wordt vanzelf makkelijker en dan doe je het minder). Gaat vooral om het terugschakelen en niet laten afslaan in situaties die ik eerder noemde.quote:Op maandag 13 oktober 2014 23:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dan nog... Wat wil je met je koppeling doen? Gas los is eigenlijk altijd wel terugzakken in toeren (of je rijdt te laag in toeren) en harder remmen dan direct je koppeling intrappen. Daarbij, als jij toch je voet van gas naar rem moet zetten, kan je ook je andere voet van zijkant naar koppeling zetten. De toegevoegde waarde van een voet boven de koppeling is 0.
Je hebt het de hele tijd over snel handelen, maar geef eens een concreet voorbeeld waarbij je de koppeling sneller nodig hebt dan de rem? Overstekende voetgangers? Rem. Slingerende fietsers? Rem.
als je de kleppen naar de klote wil hebben moet je daar vooral mee doorgaanquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:50 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Tuurlijk, hij gaat brommen en moeilijk doen, maar als je gas blijft geven zou hij er ooit toch wel moeten komen ik doe wel eens zo lui als ik geen zin heb terug te schakelen, hij komt er uiteindelijk wel een keer
Komt goed, succes!quote:Op woensdag 15 oktober 2014 21:16 schreef Foxiee het volgende:
Morgen TTT, vind mezelf nog niet helemaal klaar. Heb nog wel 15 uur staan tot mijn examen (31e). Het gaat dan met name de bijzondere verrichtingen en dan het kijkgedrag. Ik ben zo bezig met de handeling en het niets raken dat ik vergeet rond te kijken.
Gek genoeg gaat fileparkeren en achteruit/vooruit parkeren tussen auto's het best, maar in een leeg vak zit ik er vaak naast.
Vandaag ook paar keer hellingsproef gedaan op een stijle hellibg en dat ging goed. Maar dat kan ook bijna niet fout gaan als je het aangrijpingspunt voelt.
Netjes . Nu inderdaad gewoon doorgaan en wat extra letten op de situaties waarover je opmerkingen hebt gehad. Dan komt 't helemaal goed.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 13:09 schreef Foxiee het volgende:
TTT gehad en eenmaal begonnen werd ik toch wel wat zenuwachtig . Ging op zich wel goed en als opmerking kreeg ik mee dat ik meet op de doorstroming moet letten. Ik reed te langzaam in woonwijken, uitvoegen (snelheid vasthouden en dan uitvoegen) en een aantal keer met kruispunten. Voor de rest niets gehoord en de vrijstellingen gehaald.
Nu dus veel oefenen met het wat meer durven, maar overall wel tevreden. Nu over twee weken examen met nog zo'n 12-15 uur rijles.
Inderdaad. Was van te voren bang om een hele waslijst aan verbeter punten te krijgen. Doorstroming is natuurlijk een heel belangrijk punt, maar voor de rest geen aanmerkingen en het kijk gedrag was goed werd er gezegd. Nu dus de komende twee weken daarmee oefenen en hopelijk slaag ik dan. Zou wel mooi zijn, rijbewijs in +- 6 weken tijd terwijl ik het een tijd heb uitgesteld (ben nu 23)quote:Op donderdag 16 oktober 2014 13:22 schreef Hinder het volgende:
[..]
Netjes . Nu inderdaad gewoon doorgaan en wat extra letten op de situaties waarover je opmerkingen hebt gehad. Dan komt 't helemaal goed.
Ik heb voor de lol eens gekeken bij de tarieven van het CBR en daar kost een TTT evenveel als een examen: ¤94,25 (BNOR ¤115,00)quote:Op donderdag 16 oktober 2014 19:17 schreef Foxiee het volgende:
Moet wel zeggen dat ik zelf de TTT onzin vond.
Gewoon vragen of je examenroutes mag oefenen, als dat al niet gedaan wordt. Dan leer je de situaties vanzelf kennen. Verder is die TTT ook onzin, behalve als 't geld bespaart als 't in een pakket zit. Als ik 't er zelf extra bij gehad zou hebben, was ik hierdoor echt niet ineens in één keer geslaagd.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 19:17 schreef Foxiee het volgende:
[..]
Inderdaad. Was van te voren bang om een hele waslijst aan verbeter punten te krijgen. Doorstroming is natuurlijk een heel belangrijk punt, maar voor de rest geen aanmerkingen en het kijk gedrag was goed werd er gezegd. Nu dus de komende twee weken daarmee oefenen en hopelijk slaag ik dan. Zou wel mooi zijn, rijbewijs in +- 6 weken tijd terwijl ik het een tijd heb uitgesteld (ben nu 23)
Moet wel zeggen dat ik zelf de TTT onzin vond. Ik kon kiezen om hem niet te doen en zou ik 150 euro goedkoper uit zijn, maar ik kreeg samen voor die meerprijs ook nog 4 lesuren erbij (actie). Als ik die er niet bij had dan had ik het ook niet gedaan. Want eigenlijk gaat het nergens over.
Vergeet de enorme marge niet die sommige rijscholen overhouden aan TTT's.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 19:47 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik heb voor de lol eens gekeken bij de tarieven van het CBR en daar kost een TTT evenveel als een examen: ¤94,25 (BNOR ¤115,00)
Je betaalt dus evenveel, doet hetzelfde examen en wordt op dezelfde onderdelen beoordeeld maar je weet bij de TTT zeker dat je nog geen rijbewijs zult krijgen en dus nog een keer op moet.
Ja, ik heb al regelmatig gereden rondom mijn examen gebied. Laatste paar lessen ook veel aandacht voor die verrichtingen dus ik ben ook wel blij dat ik nu gewoon lekker kan rijden en niet dat gezeik meer heb.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 19:51 schreef Hinder het volgende:
[..]
Gewoon vragen of je examenroutes mag oefenen, als dat al niet gedaan wordt. Dan leer je de situaties vanzelf kennen. Verder is die TTT ook onzin, behalve als 't geld bespaart als 't in een pakket zit. Als ik 't er zelf extra bij gehad zou hebben, was ik hierdoor echt niet ineens in één keer geslaagd.
De lesauto wordt wel een dik uur gebruikt (inclusief babbeltje voor- en achteraf). Dat moet wel betaald worden.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 19:51 schreef Hinder het volgende:
[..]
Vergeet de enorme marge niet die sommige rijscholen overhouden aan TTT's.
Dat snap ik, maar bij mij kwam er wel wat meer bij dan het bedrag voor een normaal lesuur.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 20:48 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De lesauto wordt wel een dik uur gebruikt (inclusief babbeltje voor- en achteraf). Dat moet wel betaald worden.
Je rijschool is 1.5 a 2 (facturabele) uren kwijt met een TTT. Vergeet niet dat hij ook nog naar de volgende leerling moet.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 21:01 schreef Hinder het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar bij mij kwam er wel wat meer bij dan het bedrag voor een normaal lesuur.
Benzine kan al in zijn 2 rijden zodra die rolt.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 22:24 schreef Foxiee het volgende:
Trouwens nog wel een "grappig" moment tijdens TTT. Op een gegeven moment liet ik de auto doorrollen, maar de snelheid was erg laag en ik had hem nog in 2 zitten. Ik was eerlijk gezegd vergeten terug te schakelen, maar het ging nog net goed met optrekken en examinator zei: 'heb je geluk dat het een diesel is' waarop ik antwoordde dat het een benzine auto is en geen diesel
Klopt, ik schakel ook altijd meteen naar twee met optrekken. Alleen nu nam ik dus snelheid af (doorstart dus) en ik reed op een gegeven moment ergens onder 10 km/u en dan had ik eigenlijk moeten terug schakelen naar 1 en gelijk weer naar 2. Je voelt hem wel moeilijk doen als je bijna vanuit stilstand optrekt in 2 zonder 1 te gebruiken.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 22:25 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Benzine kan al in zijn 2 rijden zodra die rolt.
Diesel doet dan al een beetje moeilijk.
je oom is op tvquote:Op maandag 13 oktober 2014 18:40 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Dat niet alleen, als jouw examinator ziet dat jij hem er constant op hebt zak je sowieso.
Bereid je maar voor, ook in bijv. je 25e les kan en zal dat nog voor komen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 02:03 schreef Sander166 het volgende:
Zodra je de basisprincipes van het autorijden onder controle hebt, gaat je leerproces echt snel vooruit. Nooit gedacht dat ik na 8 lessen al grotendeels zelfstandig een route kon rijden. Moet wel zeggen...je mentale toestand is ook van belang. Als ik me niet goed voel, rij ik alsof het m'n eerste les is
Het is dan ook belangrijk dat je na het behalen van je rijbewijs regelmatig blijft rijden, zeker het eerste jaar. Je kan namelijk nog niet rijden, je mag rijden en moet nu ervaring op doen om te zorgen dat je ook kan rijden. En dat duurt gewoon even. Door niet te rijden raak je eigenlijk alles wel weer kwijt, omdat het nog niet routinematig is.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 09:45 schreef LintuxCx het volgende:
En ook na je lessen kan dat nog wel een beetje. Nadat ik m'n rijbewijs haalde in april heb ik tot eind juni elke paar weken wel een stukje gereden hier en daar, in de auto van m'n ouders of een huurauto. Toen drie maanden lang er niet aan toe gekomen.
De eerste keer dan weer rijden voelde weer redelijk onnatuurlijk aan! (Maar het went gelukkig wel redelijk snel daarna.)
Dat had ik ook een keer rond dat aantal lessen. Vreselijk. Ik deed het zo ontzettend slecht! Maar goed, dat hoort erbij!quote:Op woensdag 22 oktober 2014 02:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Bereid je maar voor, ook in bijv. je 25e les kan en zal dat nog voor komen.
Lekker telkens als je een vrachtwagen voorbij rijdt snel corrigeren omdat je ineens weer in de volle wind komt.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:36 schreef Bienelientjee het volgende:
Ik mag zo ook weer, met nog wat restjes wind van de storm!
quote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:36 schreef Bienelientjee het volgende:
Ik mag zo ook weer, met nog wat restjes wind van de storm!
Ik begon mijn lessen eind januari/begin februari in zo'n jaar dat het zo lekker sneeuwde iedere keer tot eind maart en die sneeuw ook bleef liggen... Een van de eerste lessen reed ik op een parking en trok de instructeur aan de handrem. Ik wist niet wat me overkwam...quote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:38 schreef jeroen25 het volgende:
Lekker telkens als je een vrachtwagen voorbij rijdt snel corrigeren omdat je ineens weer in de volle wind komt.
En dan op je examen bij de parkeeropdracht aan de handrem trekken en dan met een draai van 180 graden in één beweging in het parkeervak schuiven?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik begon mijn lessen eind januari/begin februari in zo'n jaar dat het zo lekker sneeuwde iedere keer tot eind maart en die sneeuw ook bleef liggen... Een van de eerste lessen reed ik op een parking en trok de instructeur aan de handrem. Ik wist niet wat me overkwam...
Daarom gewoon 2e hands auto kopen nadat je je rijbewijs gehaald hebt.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:08 schreef LintuxCx het volgende:
Dat was dan ook precies mijn punt ja. Maar als je zelf geen auto hebt dan is "regelmatig" een lastig begrip.
Haha, was het maar zo. Ik had toen vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen. Geinig verhaal op zich, kreeg dus een stopopdracht, dus ik stopte keurig. Wilde de examinator er nog een keeropdracht van maken, waarop ik zei (veilig stilstaand) dat ik vrijstelling had. "Oh, dan was dit ook onnodig". Heeft vast niet tegen gewerkt.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:47 schreef jeroen25 het volgende:
En dan op je examen bij de parkeeropdracht aan de handrem trekken en dan met een draai van 180 graden in één beweging in het parkeervak schuiven?
Maar een auto bezitten is waar ik woon echt het toppunt van nutteloosheid.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:55 schreef dick_laurent het volgende:
Daarom gewoon 2e hands auto kopen nadat je je rijbewijs gehaald hebt.
Naar welke zaken kijkt men eigenlijk bij een BE examen?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:07 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Haha, was het maar zo. Ik had toen vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen. Geinig verhaal op zich, kreeg dus een stopopdracht, dus ik stopte keurig. Wilde de examinator er nog een keeropdracht van maken, waarop ik zei (veilig stilstaand) dat ik vrijstelling had. "Oh, dan was dit ook onnodig". Heeft vast niet tegen gewerkt.
Ik kreeg met normale rijles ook al op mijn donder voor de snelheid.130-135 op de teller was echt hard zat... Met BE examen van de examinator: "Je weet dat we inmiddels op een 30 weg zitten?" Reed 45+ ofzo... Instructeur die ik die dag had, hield wel van doorrijden... Die vond het ook totaal niet erg dat ik de combinatie links voor het stoplicht neerzette, i.p.v. achter de leswagen waar ik de ronde ervoor ook al achter zat en hem 3x af liet slaan. Ach, beide in 1x gehaald, mag niet klagen.
Behalve dat je pas een auto mag huren nadat je je rijbewijs één jaar hebt..... dus dat gaat 'm niet worden vrees ik voor je.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:09 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Maar een auto bezitten is waar ik woon echt het toppunt van nutteloosheid.
Ik houd het liever bij elke maand een weekendje een goeie auto huren. Een automaat met cruise control, en wat groter zodat ik er ook echt in pas (ben 1m98). Een koekblik is dan zelfpijniging.
Zie boven, ik doe het al. Maar Enterprise is idd het enige bedrijf dat die ontiegelijk idiote policy niet heeft. Kreeg een week na mijn rij-examen een VW Passat mee en heb die uiteraard ook schadevrij teruggebracht.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:11 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Behalve dat je pas een auto mag huren nadat je je rijbewijs één jaar hebt..... dus dat gaat 'm niet worden vrees ik voor je.
Euh. Mijne is alweer bijna 3 jaar terug, maar ik moest rijden met zo'n ding, door relatief krappe straatjes rijden, ik had een wegversmalling. Vaste prik is het aan/afkoppelen (aanhanger op plaats 1, auto op plaats, zodat je hem er echt voor moet zetten en aan moet koppelen). Verder had ik een omkeeropdracht (in een straatje met een T kruising, dus achteruit en een bocht om), een flink stuk achteruit rijden (recht), bevatte mijn route een helling met stoplicht (waar ik natuurlijk voor stond), meerijden met het verkeer, invoegen op een ringweg (met max. 80). Op zich niet zoveel bijzonders. Ik wist wanneer ik ging rijden en heb in dezelfde week een paar uur met mijn vader rondgereden op een industrieterrein bij hun in de buurt, iedere oprit van een bedrijf daar heb ik wel een keer gehad met insteken langs een stoepje, zowel over links als over rechts. Daar heb ik echt profijt van gehad op mijn rijdag, want ik had het gevoel voor insturen/tegen sturen bij in een bocht achteruit rijden vrij vlot te pakken in de leswagen (ligt in iedere auto net iets anders, net als bijv. het punt van insturen bij fileparkeren per auto verschillend is en je dat op ervaring doet). Pa had een aanhanger die een max. gewicht van 2500 kg mocht hebben en waar een klein bergje zand in lag een avondje geregeld. Aanhanger kan kiepen, dus is van zichzelf al zwaarder, waardoor je echt met je koppeling en gas moet geven (een bagagewagentje rijd je zo mee weg). Handig, want de lescombinatie is ook verzwaard.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:10 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Naar welke zaken kijkt men eigenlijk bij een BE examen?
Ik zit er namelijk ook aan te denken om E achter B te halen
Oh echt? Wist ik niet haha. Ik heb het namelijk in het begin nog wel eens geprobeerd om een auto te huren maar kreeg overal een "nee" te horen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:14 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Zie boven, ik doe het al. Maar Enterprise is idd het enige bedrijf dat die ontiegelijk idiote policy niet heeft. Kreeg een week na mijn rij-examen een VW Passat mee en heb die uiteraard ook schadevrij teruggebracht.
Idioot omdat: Ja, ik was na afrijden een belabberde chauffeur. Kun je nagaan hoe belabberd ik zou zijn een jaar later met alle verse ervaring vergeten. Ik snap dat een nieuwe chauffeur een hoger risico is, maar reken dan een tientje per dag extra aan verzekering ofzo, ipv ze helemaal af te snijden.
Ik heb me daar altijd over verbaasd. Net als koerieren enzo, een/twee jaar je rijbewijs. Ik weet zeker dat ik in mijn eerste half jaar meer heb gereden dan menigeen in een eerste jaar doet. Mja, dat is niet te meten hè.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Oh echt? Wist ik niet haha. Ik heb het namelijk in het begin nog wel eens geprobeerd om een auto te huren maar kreeg overal een "nee" te horen.
Toen dus maar gewoon zelf auto gekocht en daarmee nu al teringveel gereden
Nee daarom. Ik heb nu bijna een jaar het pasje en heb al dik 14.000 km gereden. Twee keer naar Berlijn, een keer naar Italië/Slovenië, en vorige maand nog heen en weer naar zuid Frankrijk.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:21 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb me daar altijd over verbaasd. Net als koerieren enzo, een/twee jaar je rijbewijs. Ik weet zeker dat ik in mijn eerste half jaar meer heb gereden dan menigeen in een eerste jaar doet. Mja, dat is niet te meten hè.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |