Inderdaad. En in elke uitzending stopdecrisis.NL vermeldenquote:Op maandag 15 september 2014 10:03 schreef Lienekien het volgende:
Ik geloof eerlijk gezegd ook niet zo in louter goede bedoelingen vanuit RTL. Voor hen geldt ook gewoon dat zij een programma moeten maken. Ze zullen best bepaalde zaken uitvergroten. En hun belang is uiteindelijk hun eigen portemonnee, niet het helpen van mensen met schuldenproblematiek.
"Maar er zijn natuurlijk nog meer manieren om te besparen"quote:Op maandag 15 september 2014 10:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Inderdaad. En in elke uitzending stopdecrisis.NL vermelden
Ik haal niet uit dat geciteerde stukje dat ze de verwachting had dat het programma alles voor ze zou betalen.quote:Op maandag 15 september 2014 10:53 schreef WRH het volgende:
Een beetje naïef is het dan ook wel om een tv programma aan te zien voor een hulpverleningsinstantie...
Overigens dat berichtje en de opmerking van de dame van vorige aflevering op facebook geeft wel duidelijk aan dat ze het als blijkbaar heel bijzonder (in ieder geval vermelden waard) ervaart dat ze zelf ook nog moeten betalen en niet alles krijgen, oftewel, ze dachten inderdaad dat ze gewoon wel even een tv programma binnen halen die vervolgens alles voor ze betalen.
Ik ook niet, zeker niet als "alles" de openstaande schuld zou betekenen.quote:Op maandag 15 september 2014 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Ik haal niet uit dat geciteerde stukje dat ze de verwachting had dat het programma alles voor ze zou betalen.
Precies. Als je zo je nek uit steekt en er wordt zo onverantwoordelijk meenam gegaan, dan snap ik wel dat ze alles stoppen. Als je uitstraalt datje geen hulp wilt, waarom zou je die dan krijgen. Daarbij, wat moet er geknipt zijn in hun nadeel dan. Hij heeft het toch echt zelf verpest Door zijn verantwoordelijkheid niet te nemen. Als je om wat voor reden dan ook niet kan werken, dan bel je even. Dat leer je al op de basisschool dan blijf je niet weg en vlucht je vervolgens voor de confrontatie. Dat is gewoon dom en kinderachtig.quote:Op maandag 15 september 2014 08:28 schreef Alan_Bastard het volgende:
Volgens mij was het heel duidelijk dat door het niet aannemen van de baan, John aangaf dat ze 'het opgeven' met dit stel. Dan krijg je ook niets meer, me dunkt.
Misschien had hij één van de telefoontjes wél binnen kantoortijden gepleegd ofzo.quote:Op maandag 15 september 2014 11:24 schreef MissStevie het volgende:
Daarbij, wat moet er geknipt zijn in hun nadeel dan.
owjaquote:Op maandag 15 september 2014 11:56 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Misschien had hij één van de telefoontjes wél binnen kantoortijden gepleegd ofzo.
In de contracten tussen RTL en de kandidaten zal ook wel ergens vermeld staan dat de kandidaat volledige medewerking moet verlenen, en dat wanneer dat niet gebeurd er voor RTL de mogelijkheid bestaat om gemaakte kosten terug te vorderen.quote:Op maandag 15 september 2014 11:24 schreef MissStevie het volgende:
[..]
Precies. Als je zo je nek uit steekt en er wordt zo onverantwoordelijk meenam gegaan, dan snap ik wel dat ze alles stoppen. Als je uitstraalt datje geen hulp wilt, waarom zou je die dan krijgen. Daarbij, wat moet er geknipt zijn in hun nadeel dan. Hij heeft het toch echt zelf verpest Door zijn verantwoordelijkheid niet te nemen. Als je om wat voor reden dan ook niet kan werken, dan bel je even. Dat leer je al op de basisschool dan blijf je niet weg en vlucht je vervolgens voor de confrontatie. Dat is gewoon dom en kinderachtig.
Ik had ze ook rekeningen na gestuurd. Van tanden tot reiskosten
Heel Nederland zit in de ellende door de Donald Duck.quote:
Hoe zou je ze dan moeten helpen?quote:Op maandag 15 september 2014 12:14 schreef Lienekien het volgende:
Hoe meer ik erover denk, hoe dubieuzer ik deze hele programmaopzet begin te vinden.
Alsof je mensen op deze manier echt helpt. RTL komt binnenvallen, John en Annemarie zeggen een paar keer 'dit kan echt niet, hoor', er wordt altijd onverklaarbaar veel gepind door mensen, vervolgens worden er worden abonnementen opgezegd, baantjes geregeld, een budget voor boodschappen vastgesteld, aangemeld bij 'sloop de crisis' en er wordt ze nog een boek in handen geduwd van John en Annemarie. En klaar.
En vervolgens gaat de gemiddelde Nederlander tevreden naar bed. " gelukkig, het kan nog veel erger"quote:Op maandag 15 september 2014 12:14 schreef Lienekien het volgende:
Hoe meer ik erover denk, hoe dubieuzer ik deze hele programmaopzet begin te vinden.
Alsof je mensen op deze manier echt helpt. RTL komt binnenvallen, John en Annemarie zeggen een paar keer 'dit kan echt niet, hoor', er wordt altijd onverklaarbaar veel gepind door mensen, vervolgens worden er worden abonnementen opgezegd, baantjes geregeld, een budget voor boodschappen vastgesteld, aangemeld bij 'sloop de crisis' en er wordt ze nog een boek in handen geduwd van John en Annemarie. En klaar.
Nekschot.quote:Op maandag 15 september 2014 12:18 schreef Easymodo het volgende:
[..]
Hoe zou je ze dan moeten helpen?
Begeleiding over langere tijd is sowieso beter. Alleen is dat geen interessante televisie voor RTL. Is niet flitsend genoeg, levert te weinig verontwaardiging op.quote:Op maandag 15 september 2014 12:18 schreef Easymodo het volgende:
[..]
Hoe zou je ze dan moeten helpen?
Het zijn geen kleine kinderen, kom nou. Tevens zouden ze langere begeleiding moeten krijgen, alleen was dat niet bij dit gezin gebeurd.quote:Op maandag 15 september 2014 12:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Begeleiding over langere tijd is sowieso beter. Alleen is dat geen interessante televisie voor RTL. Is niet flitsend genoeg, levert te weinig verontwaardiging op.
Mensen komen ook niet van het ene moment in het andere in de financiële problemen. Waarom zou je dan denken dat ze met een paar gesprekken in een paar weken tijd alles weer helemaal op de rit hebben?quote:Op maandag 15 september 2014 12:33 schreef Easymodo het volgende:
[..]
Het zijn geen kleine kinderen, kom nou. Tevens zouden ze langere begeleiding moeten krijgen, alleen was dat niet bij dit gezin gebeurd.
Half jaar.quote:Op maandag 15 september 2014 12:53 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Ze zeggen aan het eind van iedere aflevering dat ze een budgetcoach voor een jaar krijgen.
Verder heb ik geen medelijden met de mensen in zo'n programma. Je hoeft niet mee te doen. En na een paar seizoenen is het concept ook wel duidelijk.
Ik gaf dus aan waarom ik persoonlijk iets heb tegen de formule van het programma. Die begeleiding is mooi, ik zou liever een programma zien waarin ze bijv. na dat halve jaar nog eens gaan kijken hoe het gaat.quote:Op maandag 15 september 2014 12:51 schreef egeltje1985 het volgende:
Volgens mij krijgen ze daarna wel nog langere begeleiding.
quote:Op maandag 15 september 2014 12:18 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Heel Nederland zit in de ellende door de Donald Duck.![]()
Goed punt, inderdaad.quote:Op maandag 15 september 2014 12:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik gaf dus aan waarom ik persoonlijk iets heb tegen de formule van het programma. Die begeleiding is mooi, ik zou liever een programma zien waarin ze bijv. na dat halve jaar nog eens gaan kijken hoe het gaat.
In eerdere seizoenen was het een jaar, ook bij Dubbeltje moeten ze bezuinigen.quote:
ja dat zou beter zijn. En dan ook echt met goede tips voor de kijkers hoe ze zelf ook hun schulden kunnen aanpakken ofzo.quote:Op maandag 15 september 2014 12:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik gaf dus aan waarom ik persoonlijk iets heb tegen de formule van het programma. Die begeleiding is mooi, ik zou liever een programma zien waarin ze bijv. na dat halve jaar nog eens gaan kijken hoe het gaat.
Ik denk dus serieus dat dat kijkers kost. Het moet niet te confronterend worden. Voor veel mensen is dit juist een show waarin je lekker kan genieten van andermans leed, daarna tevreden knikken naar elkaar "zo slecht hebben we het toch nog niet he, Truus?"quote:Op maandag 15 september 2014 14:54 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
ja dat zou beter zijn. En dan ook echt met goede tips voor de kijkers hoe ze zelf ook hun schulden kunnen aanpakken ofzo.
Ik heb nooit het principe van uitzendbureaus gesnapt. Waarom moet er altijd weer een man-in-the-middle zijn. Loop gewoon naar bedrijven toe.quote:Op maandag 15 september 2014 14:01 schreef Stansfield het volgende:
Tuurlijk is er genoeg aan te merken op het concept van het programma. Maar ik denk wel dat een positief punt van het programma de 'schop onder hun kont' is van John. Dat ze actie moeten ondernemen. Schuldeisers moeten bellen. Bij uitzendbureau's langs moeten gaan.
ja maar altijd blijven ze hangen op het erop hameren dat er gestopt moet worden met roken.quote:Op maandag 15 september 2014 14:58 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik denk dus serieus dat dat kijkers kost. Het moet niet te confronterend worden. Voor veel mensen is dit juist een show waarin je lekker kan genieten van andermans leed, daarna tevreden knikken naar elkaar "zo slecht hebben we het toch nog niet he, Truus?"
Daar zit toch gewoon een reclamebureau achter?quote:Op maandag 15 september 2014 15:06 schreef xzaz het volgende:
En Sloop de crisis is trouwens ook één grote farce. Maar goed.
Sloop de crisis = De nederlandse energie maatschappij. Wat ze doen is eigenlijk negatieve en pluspunten naast elkaar zetten net zolang de NEM bovenaan komt.quote:Op maandag 15 september 2014 15:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar zit toch gewoon een reclamebureau achter?
Die jongen van die studieschuld in de 1ste aflevering moet gewoon alles zo snel mogelijk afbetalen (op DUO na) en daarna een regeling treffen met DUO, heeft die nergens meer last vanquote:Op maandag 15 september 2014 15:10 schreef xzaz het volgende:
Daarnaast, met die studieschuld, tja. Studieschuld is eigenlijk geen schuld.. maar goed.
Zeker omdat duo naar draagkracht is en na 15 jaar, waar hij er al zeker 5 van heeft gehad, wordt de rest kwijtgescholdenquote:Op maandag 15 september 2014 15:20 schreef Amarantha het volgende:
[..]
Die jongen van die studieschuld in de 1ste aflevering moet gewoon alles zo snel mogelijk afbetalen (op DUO na) en daarna een regeling treffen met DUO, heeft die nergens meer last van
Dat wist ik niet eensquote:Op maandag 15 september 2014 15:21 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Zeker omdat duo naar draagkracht is en na 15 jaar, waar hij er al zeker 5 van heeft gehad, wordt de rest kwijtgescholden
WTFquote:Op maandag 15 september 2014 15:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Jep. Deze mensen krijgen dus zo'n 60k gratis geld.
[ afbeelding ]
Als ze alleen die studieschuld hadden, dan was er niks aan de hand. Ze liepen ook achter met de huur en dergelijke omdat ze structureel meer uitgaven dan er binnenkwam, dat was hun echte probleem.quote:Op maandag 15 september 2014 15:10 schreef xzaz het volgende:
Daarnaast, met die studieschuld, tja. Studieschuld is eigenlijk geen schuld.. maar goed.
Nop, daarom was die hele uitzending tendentieus, en die vrouw moet dat wel weten. Maar goed dit kwam lekker groot en dramatisch over.quote:Op maandag 15 september 2014 15:24 schreef Amarantha het volgende:
Ik dacht die gaat gewoon een regeling treffen en betaald bijna zijn hele leven lang een paar tientjes aan DUO elke maand, maar zo werkt het dus niet.
+ ze teerden op alle mogelijk subsidies die er waren (toch?). Ik zeg altijd subsidies zijn extra daar moet je NOOIT financieel afhankelijk van willen zijn.quote:Op maandag 15 september 2014 15:24 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Als ze alleen die studieschuld hadden, dan was er niks aan de hand. Ze liepen ook achter met de huur en dergelijke omdat ze structureel meer uitgaven dan er binnenkwam, dat was hun echte probleem.
Ik betwijfel of de aflosfase al wel lang is aangebroken. Met hun instelling hebben ze waarschijnlijk 6 of 7 jaar over de Havo gedaan. Dan ben je 18 of 19. Dan nog 7 jaar stufi+lenen en 2 jaar aanloopfase. Dan zou de aflosfase vermoedelijk pas net aangebroken zijn.quote:Op maandag 15 september 2014 15:21 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Zeker omdat duo naar draagkracht is en na 15 jaar, waar hij er al zeker 5 van heeft gehad, wordt de rest kwijtgescholden
Ja, dat was hun enige bron van inkomsten.quote:Op maandag 15 september 2014 15:27 schreef xzaz het volgende:
+ ze teerden op alle mogelijk subsidies die er waren (toch?). Ik zeg altijd subsidies zijn extra daar moet je NOOIT financieel afhankelijk van willen zijn.
Ik zet deze week in opquote:Op dinsdag 16 september 2014 15:02 schreef Sheffield het volgende:
Vanavond:
Documentaire Vicky en Andre zijn ten einde raad. Hun leven wordt beheerst door geldproblemen. Ze zijn zelfs afhankelijk van de voedselbank. Door alle ellende staat hun relatie onder druk en lopen de emoties hoog op. De dochter van Vicky kan het niet meer aanzien en luidt de noodklok.
Er wordt vast weer onverklaarbaar veel gepind. Ik hoor het Annemarie met de zachte g alweer zeggen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 15:07 schreef -0- het volgende:
[..]
Ik zet deze week in op
- 40" LCD Tv in de woonkamer
- Tablets en smartphone
- Abonnementen op de Donald duck en de libelle
- Roken
+ 2 auto's (want we moeten wel het voedselpakket ophalen en dat kan niet als Henk Andre de auto mee heeft naar zijn werk 10 minuten verderopquote:Op dinsdag 16 september 2014 15:07 schreef -0- het volgende:
[..]
Ik zet deze week in op
- 40" LCD Tv in de woonkamer
- Tablets en smartphone
- Abonnementen op de Donald duck en de libelle
- Roken
Maar wegdoen kan echt niet. Emotionele waarde enzoquote:Op dinsdag 16 september 2014 17:12 schreef Lienekien het volgende:
Een van tweeën heeft een veel te dure hobby.
Of het is de broodnodige uitlaatklep.quote:Op dinsdag 16 september 2014 17:14 schreef Maraca het volgende:
[..]
Maar wegdoen kan echt niet. Emotionele waarde enzo
Ik vind het zo mooi dat ze altijd op het einde 80 euro per maand aan besparing doorberekenen, omdat ze staan ingeschreven op die sitequote:Op maandag 15 september 2014 15:06 schreef xzaz het volgende:
En Sloop de crisis is trouwens ook één grote farce. Maar goed.
Mooi is dat ja, genoeg huishoudens die amper aan 80 euro per maand komen, laat staan het kunnen besparen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 17:59 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ik vind het zo mooi dat ze altijd op het einde 80 euro per maand aan besparing doorberekenen, omdat ze staan ingeschreven op die site![]()
NEM
Ik vraag me af of dat zo is.. over het algemeen zijn de adviezen wel voor iedereen toepasbaar.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:03 schreef Salina het volgende:
Wel vind ik het jammer dat er schijnbaar een heleboel aangemelde personen niet door het programma geholpen worden, alleen omdat die "verhalen" minder gelikt of interessant zijn.
Valt mij op dat er in dit programma nauwelijks iets wordt verteld over of nauwelijks sprake is van instanties als de Kredietbank, Voedselbank, WSNP.
Zal wel niet interessant genoeg zijn voor dit programma.
Dat laatste staat buiten kijf. Iedereen is gebaat bij die eigenlijk simpel te hanteren (doch niet door iedereen gebruikte) adviezen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:10 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat zo is.. over het algemeen zijn de adviezen wel voor iedereen toepasbaar.
Nee, daar heb je ook weer een punt.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:12 schreef Salina het volgende:
[..]
Dat laatste staat buiten kijf. Iedereen is gebaat bij die eigenlijk simpel te hanteren (doch niet door iedereen gebruikte) adviezen.
Wat betreft het eerste: misschien mijn vooroordeel, en ervaringen met commerciele (lees: gelikte) tv.
Misschien is het inderdaad iets anders dan dat ik het stel, maar de afleveringen die ik nu heb gezien van 2013 en 2014 schetsen een beetje dat beeld. Type: veel schulden, weinig inzicht, weinig hulp gevraagd bij officiele instanties waar iedereen terecht kan voor (gratis) hulp.
Kan er ook niets aan doen.
Als dit al de 'succesvolle tips' zijnquote:Hét boek bij het succesvolle tv-programma.
Eindelijk is er het langverwachte boek Een dubbeltje op zijn kant. De twee kopstukken van dit RTL-4 programma, Annemarie van Gaal en John Williams, brengen hun jarenlange expertise nu in boekvorm. Heldere taal met duidelijke opdrachten. Zo helpen ze je op weg naar een schuldenvrij leven.
Enkele succesvolle tips uit het boek om geld te besparen:
- Verkoop ongebruikte spullen
- Stop met roken
- Kijk of je de auto weg kunt doen
- Kijk of je recht hebt op (meer) toeslagen
- Pas op voor dubbele verzekeringen
- Zeg (een deel van) je abonnementen op
- Pas op voor het 'doormodder-effect': als je schulden blijven oplopen, dan wordt je last onbeheersbaar.
Zo, even aangepast.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:21 schreef Maraca het volgende:
Even een interessevraagje: de mensen die bij jou komen kwamen.![]()
Lukt het ze om binnen een aantal jaar weer volledig schuldenvrij te zijn? Of blijven die mensen echt 'levenslang' een probleem hebben?
De meeste van die tips kun je gratis krijgen via allerlei instanties. Boekjes en folders met bespaartips, adresjes naar goedkope tweedehands zaakjes, etcetera.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:27 schreef Maraca het volgende:
Zit even te kijken naar dat boek van ze. Kreng kost EUR 12,50
[..]
Als dit al de 'succesvolle tips' zijnDan bespaar je al 12,50 door het boek niet te kopen. Allemachtig, wat algemeen.
Ik kon ergens anders betaald werken, dus ik moest helaas de keuze maken om dit erg leuke werk dat ik onbetaald deed (maar wel als een echte professional)quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:54 schreef Lienekien het volgende:
Wat jammer dat je werk is gestopt, Salina.
Dat maakt het ook fascinerende televisie vind ik.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:51 schreef Salina het volgende:
Maar het gaat bij 90% van de mensen niet zozeer om de makkelijkheid van de tips zelf, maar om het simpelweg opvolgen van en het leven naar die tips.
Dát is het probleem.
Soms krijg ik het idee dat ze het ook niet zelf kunnen bedenken en dat het nieuw voor ze is. De loterijen à 100+ euro per maand opzeggen bijvoorbeeld. Ik kan echt niet begrijpen dat die mensen dat niet al jaren geleden hebben gedaan. Of gewoon geen idee hebben wat er binnen komt en eruit gaat, hoe kan dat?quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:35 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Dat maakt het ook fascinerende televisie vind ik.Die tips kunnen ze zelf ook wel bedenken, maar toch komen ze er niet zonder hulp uit.
Ja maar als je wint dan heb je het er allemaal uit en hoef je nooit meer te werkenquote:Op dinsdag 16 september 2014 20:59 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Soms krijg ik het idee dat ze het ook niet zelf kunnen bedenken en dat het nieuw voor ze is. De loterijen à 100+ euro per maand opzeggen bijvoorbeeld. Ik kan echt niet begrijpen dat die mensen dat niet al jaren geleden hebben gedaan. Of gewoon geen idee hebben wat er binnen komt en eruit gaat, hoe kan dat?
En het is wel heel lullig als volgende week op jouw postcode de hoofdprijs valt...quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:03 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ja maar als je wint dan heb je het er allemaal uit en hoef je nooit meer te werken![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()