quote:
Op dinsdag 16 september 2014 19:21 schreef Maraca het volgende:Even een interessevraagje: de mensen die bij jou
komen kwamen.
Lukt het ze om binnen een aantal jaar weer volledig schuldenvrij te zijn? Of blijven die mensen echt 'levenslang' een probleem hebben?
Zo, even aangepast.
Ik werk sinds heel kort even niet meer in die sector, maar zou er graag naar terugkeren. Helaas veel banen die op de tocht staan en wegbezuinigd worden (maatschappelijk werk, sociaal raadsliedenwerk). Ik heb voor sociaal raadsliedenwerk gewerkt.
Mensen zijn goed te helpen door instanties, maar het belangrijkste denk ik: ze moeten er zelf ook wel wat voor doen. Daar gaat het nog wel eens mis: verkeerde keuzes maken b.v.
Ik bedoel, in de WSNP nieuwe schulden maken is niet echt bevorderlijk voor een schuldenvrije toekomst.
Evenmin als het niet voldoen aan je verplichtingen, b.v.
Veel mensen zijn echter wel gebaat bij eigenlijk best simpele, concrete hulp.
Weet je, de mensen die bij mij kwamen voor hulp, advies of bemiddeling, waren meestal wel te helpen. Sociaal Raadsliedenwerk is eigenlijk bedoeld voor "losse", niet chronische hulp. In de praktijk komen veel klanten wel steeds terug, maar goed. Dat is meer uit gewoonte of voor hulp met brieven, formulieren e.d.
De "zwaardere" gevallen waarbij er meer sprake is van chronische schuldenlast en complexere schuldenlast komen terecht bij andere afdelingen, zoals het schuldenteam, Kredietbank of andere hulpverlening.
Vaak weten de mensen trouwens niet precies wat wanneer waar thuishoort, zodat je toch regelmatig mensen met complexere problematiek kreeg, maar goed. Dit is even kortweg het plaatje.
Via de Kredietbank en/of WSNP komen mensen regelmatig uit de problemen, gelukkig. Is wel even op een houtje bijten. Maar goed, je huis kun je houden en je administratieve zaken worden door anderen gedaan.
Bij SR kun je mensen ook goed helpen met concretere hulp bij eenmalige of "losse" problemen. Denk aan het bellen naar deurwaarders/beslagleggers voor mensen die dat zelf niet kunnen of durven of die dat soort brieven te lang op de keukentafel heeft laten liggen.
Of bellen met energiemaatschappijen of woningbouwverenigingen om een betalingsregeling te treffen of om uitstel van betaling aan te vragen. Deze twee zijn zowat de meest belangrijke schulden (energie en woningbouw) voor de meeste klanten, dus die moet je meteen aanpakken.
Van gas en electra worden afgesloten terwijl je een vrouw en 5 kinderen hebt, is niet echt tof, zeg maar.
Het leukste vond ik nog wel het namens klanten maken van bezwaar of aantekenen van beroep bij instanties als gemeenten, uitkeringsinstanties en dergelijke. Dan maak je soms echt een verschil.
Een gemeente een dwangsom laten uitbetalen wegens het te laat verstrekken van een beslissing geeft best wel een kick, eigenlijk.
Of het ongedaan laten maken van een blokkade op iemand zijn zoekmogelijkheden om een nieuwe woning te vinden bij een woningbouwvereniging. Lang leve de verjaring van oude (huur)schulden.
Verder heb ik héél veel praktijkervaringen. Ik kom regelmatig iets tegen in dit TV-programma, die ik dan herken (brieven te lang laten liggen, brieven niet meer durven openen, angst om te bellen naar instanties, brieven verstoppen uit schaamte (!)).
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.