abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 maart 2015 @ 13:32:50 #76
321876 Cherna
Fuck the System
pi_150946090
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2015 11:40 schreef Jibberwism het volgende:

[..]

Hoe zie je dat precies voor je dan? En wat voor economie denk je te gaan bouwen op dat verarmde volk?
Nieuwe markten aanboren. :) Denk aan ketens zoals Ikea en Primarkt. Top kwaliteit voor een zeer lage prjjs. Mogelijk kunnen we nog wat andere ketens verzinnen die producten nog goedkoper kunnen aanbieden. Dan hebben de mensen nog minder loon nodig en kunnen de uitkeringen ook omlaag. Terug in de tijd maar dan in een modern jasje gestoken met wat gadgets om het volk rustig te houden.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  Forum Admin maandag 23 maart 2015 @ 13:33:09 #77
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_150946105
Nederland papiertjes land. Waar iemand per definitie al dom is als je niet "hoog" opgeleid bent :')

Kijk maar naar de idiote eisen die gesteld worden bij vacatures. Gelukkig is het wel zo dat tegenwoordig elke staatsmongool hbo af kan maken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 23 maart 2015 @ 13:37:58 #78
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_150946292
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:32 schreef Cherna het volgende:

[..]

Nieuwe markten aanboren. :) Denk aan ketens zoals Ikea en Primarkt. Top kwaliteit voor een zeer lage prjjs. Mogelijk kunnen we nog wat andere ketens verzinnen die producten nog goedkoper kunnen aanbieden. Dan hebben de mensen nog minder loon nodig en kunnen de uitkeringen ook omlaag. Terug in de tijd maar dan in een modern jasje gestoken met wat gadgets om het volk rustig te houden.
Maar wie gaat het dan kopen, nu al zie je dat mensen op alles aan het bezuinigen zijn .
We hebben de hele maak-industrie zo goed als het land uitgejaagd.
Winkelketens staan op omvallen.
Lonen zijn al jaren niet echt omhoog gegaan( de vaste lasten wel)
Sparen wordt straks een dure bezigheid.
Lenen zowat onmogelijk voor grote groepen mensen.
Ook zonder de automatisering verdwijnen er heel wat banen.
There is only one religion
pi_150946318
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:15 schreef Cherna het volgende:

Als ik in mijn tijd kijk hoe zwaar mijn HTS wtb was wil ik het nog wel eens zien hoeveel mensen dat niveau kunnen volgen.

Het HBO is stukken makkelijker geworden omdat slagingspercentage prefereert boven kwaliteit....
Dat merk je als je Hbo'ers van een jaar of 15 terug en nu vergelijkt de pas geslaagden hebben amper de helft aan vaardigheden die de oudere generatie toen had nadat ze pas geslaagd waren.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  maandag 23 maart 2015 @ 13:47:00 #80
321876 Cherna
Fuck the System
pi_150946654
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:37 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Maar wie gaat het dan kopen, nu al zie je dat mensen op alles aan het bezuinigen zijn .
We hebben de hele maak-industrie zo goed als het land uitgejaagd.
Winkelketens staan op omvallen.
Lonen zijn al jaren niet echt omhoog gegaan( de vaste lasten wel)
Sparen wordt straks een dure bezigheid.
Lenen zowat onmogelijk voor grote groepen mensen.
Ook zonder de automatisering verdwijnen er heel wat banen.
Tja en dan wil men ook nog de CAO's afschaffen.
Helaas heb ik de oplossing niet. Maar ik word er niet vrolijk van. Het was ook een sarcastisch stukje. Zelf heb ik het prima. Maar ook dat is natuurlijk betrekkelijk. Ik zie het zo: als mijn omgeving het slecht heeft heb ik het ook slecht. Kijk maar eens in landen waar het verschil tussen rijk en arm enorm is. Daar wil je niet wonen. Je moet niet hopen dat een middenklasse gaat verdwijnen.

Dan moet je ook nog gezond blijven. Je kunt nog zo slim zijn en een goede baan hebben. Gaat je gezondheid eraan dan kun je het schudden in de maatschappij zoals men die nu voorspiegelt. Nogmaals het is mijn keuze niet.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 23 maart 2015 @ 13:58:53 #81
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_150947121
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:47 schreef Cherna het volgende:

[..]

Helaas heb ik de oplossing niet. Maar ik word er niet vrolijk van. Het was ook een sarcastisch stukje. Zelf heb ik het prima. Maar ook dat is natuurlijk betrekkelijk. Ik zie het zo: als mijn omgeving het slecht heeft heb ik het ook slecht. Kijk maar eens in landen waar het verschil tussen rijk en arm enorm is. Daar wil je niet wonen. Je moet niet hopen dat een middenklasse gaat verdwijnen.

Dan moet je ook nog gezond blijven. Je kunt nog zo slim zijn en een goede baan hebben. Gaat je gezondheid eraan dan kun je het schudden in de maatschappij zoals men die nu voorspiegelt. Nogmaals het is mijn keuze niet.
Waar we nu in zitten is een heel bekrompen gedachtengang, zoals in een filmpje van youtube wordt er ook gepleit voor meer vrijheid en een andere gedachtengang

pi_150947169
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:47 schreef Cherna het volgende:

[..]

Maar helaas is dat nou nét wat er juist wel gaat gebeuren als er niet drastisch wordt ingegrepen. En voorlopig zie ik het daar niet van komen...
  maandag 23 maart 2015 @ 14:03:07 #83
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_150947289
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:59 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Maar helaas is dat nou nét wat er juist wel gaat gebeuren als er niet drastisch wordt ingegrepen. En voorlopig zie ik het daar niet van komen...
Uiteindelijk snijdt het mes aan twee kanten hoe armer de mensen, hoe minder ze consumeren.
Dat betekent dat ook de rijken uiteindelijk hun inkomsten zien verdampen omdat ze afhankelijk zijn van de groep die hun producten/diensten consumeren
pi_150947500
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:58 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Waar we nu in zitten is een heel bekrompen gedachtengang, zoals in een filmpje van youtube wordt er ook gepleit voor meer vrijheid en een andere gedachtengang

De mens is hebzuchtig en egoïstisch en dat zorgt er uiteindelijk wel voor dat de samenleving zich opdeelt in een elite en kansloze, rechteloze onderklasse. Daaaag verlichting! Hallo feodalisme!
pi_150947594
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 14:03 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Uiteindelijk snijdt het mes aan twee kanten hoe armer de mensen, hoe minder ze consumeren.
Dat betekent dat ook de rijken uiteindelijk hun inkomsten zien verdampen omdat ze afhankelijk zijn van de groep die hun producten/diensten consumeren
Niet als ze ervoor zorgen niet meer afhankelijk te zijn van afnemers. In het feodale stelsel konden de armen ook niet consumeren. Maar dat maakte helemaal niets uit, de elite was sws wel rijk.
pi_150958649
Bump van 6 maanden....

Wat een kuttopic ook nou ja het onderwerp.
pi_150963961
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 15:41 schreef hmmmmmmm het volgende:
500.000 banen op mbo-niveau 2 en 3 (de lagere niveaus) zullen nooit meer terugkomen. Ook niet na de crisis. Daarvoor waarschuwt Jouke van Dijk, hoogleraar Regionale Arbeidsmarktanalyse aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als er niet snel actie wordt ondernomen ontstaat er volgens hem een "verloren generatie".

http://nieuwsuur.nl/onder(...)rgoed-verdwenen.html

Dat is mooi dus 500k banen weg ja hoor we hebben al een plan er komen 500k banen bij het HBO/WO bij hoor ik ze al roepen :')

Over een paar jaar post ik hier en dan zijn de HBO banen ook al weg _O-
Wat moeten we nou toch de helft van de Nederlanders heeft MBO of lager.
Ik las laatst een interessante Noorse analyse over hoe in landen de productie van fysieke goederen (waar jongens en meisjes op dat niveau vooral mee bezig zijn naast de zorg en de HoReCa en zo, voor een kantoorfunctie wordt minimaal niveau 4 geëist en dat voldoet niet) verdwijnt zo gauw er fossiele brandstoffen worden gevonden in hun grond. De Noren hebben het The Dutch Disease genoemd. Doordat het land ineens veel extra inkomsten heeft en dit geld uit het buitenland komt (verkopen van het goedje aan vooral buitenlanders) worden de prijzen in het land duurder en verslechtert de concurrentiepositie van de bedrijven die fysiek wat produceren. Dit zou in Nederland de teloorgang van deze sector hebben ingeluid en dus in essentie van Nederland een dozenschuifland hebben gemaakt. Ondertussen is Nederland alweer heel wat concurrerender geworden maar die sector die in zo'n lange tijd moet worden opgebouwd komt helaas niet zomaar even terug.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_150964138
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 11:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Eentje met een participatiegraad die een stuk hoger is dan nu.
Zo'n samenleving waarin 80% van de mensen 60 uur per week werkt voor 1300 Euro per maand? *O*
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 23 maart 2015 @ 22:23:00 #89
181126 MouzurX
Misschien?
pi_150967167
Leuk om dit topic weer tegen te komen. Ik vraag me eigenlijk 1 ding af: als machines zo goedkoop zijn, waarom zullen we dan geen toekomst zien waarbij "arme" mensen ook robots voor hunzelf kunnen aanschaffen en die ook in kunnen zetten om geld te verdienen?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_150967844
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:23 schreef MouzurX het volgende:
Leuk om dit topic weer tegen te komen. Ik vraag me eigenlijk 1 ding af: als machines zo goedkoop zijn, waarom zullen we dan geen toekomst zien waarbij "arme" mensen ook robots voor hunzelf kunnen aanschaffen en die ook in kunnen zetten om geld te verdienen?
Waar is dat voor nodig? Dus dan zit je zelf op de bank, en staat de door jou gekochte robot in de fabriek voor jou geld te verdienen? Waarom moet die robot dan jouw bezit zijn? Die staat er anders ook wel, en dan genereert hij ook economische waarde.

De uitzending van Tegenlicht is waanzinnig interessant en geeft goed aan dat het snel gedaan is met veel werk in de middenklasse. En daar is helemaal niets mis mee.

Waar ik wel een probleem mee heb, is dat iedereen werk gaat verzinnen om maar geld te verdienen. Ik zag een heuse notificatiefilosoof in het programma. Daar zal ze ook wel enig geld mee verdienen, met haar denkwerk op het gebied van mensen vs. smartphones. Maar heeft dat werk van haar enige economische waarde? Nee. Lang niet zoveel als die robot die de arme drommel aan de lopende band heeft vervangen, want die maakt gewoon nog een product. Waarom moet die filosoof dan dat rare baantje verzinnen? Alleen maar om geld te maken terwijl ze geen economische waarde vertegenwoordigt? Ik vind dat vreemd.

Zoals de prof van MIT in Tegenlicht zegt: we hebben een ander sociaal contract nodig. Het is over een paar decennia namelijk helemaal niet meer nodig dat mensen werken. Alle economische waarde wordt dan door robots gegenereerd.
  dinsdag 24 maart 2015 @ 08:48:15 #91
421720 Goedzooi
Hallo, wilt u dakpannen kopen?
pi_150974031
Ik moest meteen hier aan denken, de robots doen al het werk en de mens doet niks meer. Wall-E.

Nederlands is mijn goedste vak
pi_150975699
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_150976061
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:35 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Waar is dat voor nodig? Dus dan zit je zelf op de bank, en staat de door jou gekochte robot in de fabriek voor jou geld te verdienen? Waarom moet die robot dan jouw bezit zijn? Die staat er anders ook wel, en dan genereert hij ook economische waarde.

De uitzending van Tegenlicht is waanzinnig interessant en geeft goed aan dat het snel gedaan is met veel werk in de middenklasse. En daar is helemaal niets mis mee.

Waar ik wel een probleem mee heb, is dat iedereen werk gaat verzinnen om maar geld te verdienen. Ik zag een heuse notificatiefilosoof in het programma. Daar zal ze ook wel enig geld mee verdienen, met haar denkwerk op het gebied van mensen vs. smartphones. Maar heeft dat werk van haar enige economische waarde? Nee. Lang niet zoveel als die robot die de arme drommel aan de lopende band heeft vervangen, want die maakt gewoon nog een product. Waarom moet die filosoof dan dat rare baantje verzinnen? Alleen maar om geld te maken terwijl ze geen economische waarde vertegenwoordigt? Ik vind dat vreemd.

Zoals de prof van MIT in Tegenlicht zegt: we hebben een ander sociaal contract nodig. Het is over een paar decennia namelijk helemaal niet meer nodig dat mensen werken. Alle economische waarde wordt dan door robots gegenereerd.
1) Zie ik niet gebeuren vanwege de hebzucht van de huidige rijken.
2) Hoeveel van die rare baantjes (zoals notificatiefilosoof wtf) heb je überhaupt nodig.

Sws zie ik maar heel weinig mensen zich hiermee bezighouden.....laat staan met het bedenken van oplossingen. Want wat DOE je als inderdaad binnen 10-20 jaar tienduizenden werklozen weg gerobotiseerd worden?
  dinsdag 24 maart 2015 @ 10:38:17 #94
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_150976299
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Kijk maar naar de idiote eisen die gesteld worden bij vacatures. Gelukkig is het wel zo dat tegenwoordig elke staatsmongool hbo af kan maken.
Het is ook weer typisch Nederlands om dat te denken. Nee, niet iedere staatsmongool kan hbo afmaken.
pi_150976993
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 10:38 schreef xzaz het volgende:

[..]

Het is ook weer typisch Nederlands om dat te denken. Nee, niet iedere staatsmongool kan hbo afmaken.
Maar het is wel waar dat er door werkgevers soms wel heel erg hoge eisen worden gesteld....
  dinsdag 24 maart 2015 @ 11:02:32 #96
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_150977002
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 11:02 schreef Tjongejongezeg het volgende:

[..]

Maar het is wel waar dat er door werkgevers soms wel heel erg hoge eisen worden gesteld....
Terecht
pi_150977036
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 11:02 schreef xzaz het volgende:

[..]

Terecht
Onzin! Voor een kassamiep hoef je heus geen MBO4 niveau te eisen. Simpel schoonmaakwerk en zo ook niet.
  dinsdag 24 maart 2015 @ 11:05:22 #98
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_150977090
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 11:03 schreef Tjongejongezeg het volgende:

[..]

Onzin! Voor een kassamiep hoef je heus geen MBO4 niveau te eisen. Simpel schoonmaakwerk en zo ook niet.
Laat je niet afleiden door het opleidingsniveau bij vacatures.
pi_150977299
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 11:05 schreef xzaz het volgende:

[..]

Laat je niet afleiden door het opleidingsniveau bij vacatures.
wat bedoel je?
pi_150978146
Ik geloof er gewoon niet in. Er is een veel belangrijkere en grotere ontwikkeling gaande dan die van de automatisering van werk Die automatisering hebben we in het verleden ook gezien en die is in wezen welvaartsverhogend.

Het is het concept van de vraaggedreven arbeidsmarkt dat achterhaald is. De grote werkgever die iets verzint om te doen en daar zoveel mensen voor nodig heeft, en als die plekken gevuld zijn is het pech voor de rest. Dat is eerder 19e eeuws dan 20e eeuws. De grote verandering is dat bedrijvigheid veel minder kapitaalintensief wordt, en alle markten veel transparanter worden.

De meeste mensen hebben wel wat talent om een vaardigheid te ontwikkelen. Een stel hersens, handen die het doen, een computer en een internetverbinding, en je kunt op zoek naar iets om te doen wat waarde heeft voor anderen. Het idee dat je niks zou kunnen doen wat waarde heeft als je niet door een hoopje kapitaal uitverkoren bent om in loondienst achter hun dure machine te komen staan heeft geen basis meer in de realiteit van vandaag, laat staan die van morgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')