Nieuwe markten aanboren.quote:Op maandag 23 maart 2015 11:40 schreef Jibberwism het volgende:
[..]
Hoe zie je dat precies voor je dan? En wat voor economie denk je te gaan bouwen op dat verarmde volk?
Maar wie gaat het dan kopen, nu al zie je dat mensen op alles aan het bezuinigen zijn .quote:Op maandag 23 maart 2015 13:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nieuwe markten aanboren.Denk aan ketens zoals Ikea en Primarkt. Top kwaliteit voor een zeer lage prjjs. Mogelijk kunnen we nog wat andere ketens verzinnen die producten nog goedkoper kunnen aanbieden. Dan hebben de mensen nog minder loon nodig en kunnen de uitkeringen ook omlaag. Terug in de tijd maar dan in een modern jasje gestoken met wat gadgets om het volk rustig te houden.
Het HBO is stukken makkelijker geworden omdat slagingspercentage prefereert boven kwaliteit....quote:Op maandag 23 maart 2015 13:15 schreef Cherna het volgende:
Als ik in mijn tijd kijk hoe zwaar mijn HTS wtb was wil ik het nog wel eens zien hoeveel mensen dat niveau kunnen volgen.
Tja en dan wil men ook nog de CAO's afschaffen.quote:Op maandag 23 maart 2015 13:37 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Maar wie gaat het dan kopen, nu al zie je dat mensen op alles aan het bezuinigen zijn .
We hebben de hele maak-industrie zo goed als het land uitgejaagd.
Winkelketens staan op omvallen.
Lonen zijn al jaren niet echt omhoog gegaan( de vaste lasten wel)
Sparen wordt straks een dure bezigheid.
Lenen zowat onmogelijk voor grote groepen mensen.
Ook zonder de automatisering verdwijnen er heel wat banen.
Waar we nu in zitten is een heel bekrompen gedachtengang, zoals in een filmpje van youtube wordt er ook gepleit voor meer vrijheid en een andere gedachtengangquote:Op maandag 23 maart 2015 13:47 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja en dan wil men ook nog de CAO's afschaffen.
Helaas heb ik de oplossing niet. Maar ik word er niet vrolijk van. Het was ook een sarcastisch stukje. Zelf heb ik het prima. Maar ook dat is natuurlijk betrekkelijk. Ik zie het zo: als mijn omgeving het slecht heeft heb ik het ook slecht. Kijk maar eens in landen waar het verschil tussen rijk en arm enorm is. Daar wil je niet wonen. Je moet niet hopen dat een middenklasse gaat verdwijnen.
Dan moet je ook nog gezond blijven. Je kunt nog zo slim zijn en een goede baan hebben. Gaat je gezondheid eraan dan kun je het schudden in de maatschappij zoals men die nu voorspiegelt. Nogmaals het is mijn keuze niet.
Maar helaas is dat nou nét wat er juist wel gaat gebeuren als er niet drastisch wordt ingegrepen. En voorlopig zie ik het daar niet van komen...quote:Op maandag 23 maart 2015 13:47 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja en dan wil men ook nog de CAO's afschaffen.
Helaas heb ik de oplossing niet. Maar ik word er niet vrolijk van. Het was ook een sarcastisch stukje. Zelf heb ik het prima. Maar ook dat is natuurlijk betrekkelijk. Ik zie het zo: als mijn omgeving het slecht heeft heb ik het ook slecht. Kijk maar eens in landen waar het verschil tussen rijk en arm enorm is. Daar wil je niet wonen. Je moet niet hopen dat een middenklasse gaat verdwijnen.
Dan moet je ook nog gezond blijven. Je kunt nog zo slim zijn en een goede baan hebben. Gaat je gezondheid eraan dan kun je het schudden in de maatschappij zoals men die nu voorspiegelt. Nogmaals het is mijn keuze niet.
Uiteindelijk snijdt het mes aan twee kanten hoe armer de mensen, hoe minder ze consumeren.quote:Op maandag 23 maart 2015 13:59 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Maar helaas is dat nou nét wat er juist wel gaat gebeuren als er niet drastisch wordt ingegrepen. En voorlopig zie ik het daar niet van komen...
De mens is hebzuchtig en egoïstisch en dat zorgt er uiteindelijk wel voor dat de samenleving zich opdeelt in een elite en kansloze, rechteloze onderklasse. Daaaag verlichting! Hallo feodalisme!quote:Op maandag 23 maart 2015 13:58 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Waar we nu in zitten is een heel bekrompen gedachtengang, zoals in een filmpje van youtube wordt er ook gepleit voor meer vrijheid en een andere gedachtengang
Niet als ze ervoor zorgen niet meer afhankelijk te zijn van afnemers. In het feodale stelsel konden de armen ook niet consumeren. Maar dat maakte helemaal niets uit, de elite was sws wel rijk.quote:Op maandag 23 maart 2015 14:03 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Uiteindelijk snijdt het mes aan twee kanten hoe armer de mensen, hoe minder ze consumeren.
Dat betekent dat ook de rijken uiteindelijk hun inkomsten zien verdampen omdat ze afhankelijk zijn van de groep die hun producten/diensten consumeren
Ik las laatst een interessante Noorse analyse over hoe in landen de productie van fysieke goederen (waar jongens en meisjes op dat niveau vooral mee bezig zijn naast de zorg en de HoReCa en zo, voor een kantoorfunctie wordt minimaal niveau 4 geëist en dat voldoet niet) verdwijnt zo gauw er fossiele brandstoffen worden gevonden in hun grond. De Noren hebben het The Dutch Disease genoemd. Doordat het land ineens veel extra inkomsten heeft en dit geld uit het buitenland komt (verkopen van het goedje aan vooral buitenlanders) worden de prijzen in het land duurder en verslechtert de concurrentiepositie van de bedrijven die fysiek wat produceren. Dit zou in Nederland de teloorgang van deze sector hebben ingeluid en dus in essentie van Nederland een dozenschuifland hebben gemaakt. Ondertussen is Nederland alweer heel wat concurrerender geworden maar die sector die in zo'n lange tijd moet worden opgebouwd komt helaas niet zomaar even terug.quote:Op maandag 8 september 2014 15:41 schreef hmmmmmmm het volgende:
500.000 banen op mbo-niveau 2 en 3 (de lagere niveaus) zullen nooit meer terugkomen. Ook niet na de crisis. Daarvoor waarschuwt Jouke van Dijk, hoogleraar Regionale Arbeidsmarktanalyse aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als er niet snel actie wordt ondernomen ontstaat er volgens hem een "verloren generatie".
http://nieuwsuur.nl/onder(...)rgoed-verdwenen.html
Dat is mooi dus 500k banen weg ja hoor we hebben al een plan er komen 500k banen bij het HBO/WO bij hoor ik ze al roepen![]()
Over een paar jaar post ik hier en dan zijn de HBO banen ook al weg![]()
Wat moeten we nou toch de helft van de Nederlanders heeft MBO of lager.
Zo'n samenleving waarin 80% van de mensen 60 uur per week werkt voor 1300 Euro per maand?quote:Op maandag 23 maart 2015 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eentje met een participatiegraad die een stuk hoger is dan nu.
Waar is dat voor nodig? Dus dan zit je zelf op de bank, en staat de door jou gekochte robot in de fabriek voor jou geld te verdienen? Waarom moet die robot dan jouw bezit zijn? Die staat er anders ook wel, en dan genereert hij ook economische waarde.quote:Op maandag 23 maart 2015 22:23 schreef MouzurX het volgende:
Leuk om dit topic weer tegen te komen. Ik vraag me eigenlijk 1 ding af: als machines zo goedkoop zijn, waarom zullen we dan geen toekomst zien waarbij "arme" mensen ook robots voor hunzelf kunnen aanschaffen en die ook in kunnen zetten om geld te verdienen?
1) Zie ik niet gebeuren vanwege de hebzucht van de huidige rijken.quote:Op maandag 23 maart 2015 22:35 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Waar is dat voor nodig? Dus dan zit je zelf op de bank, en staat de door jou gekochte robot in de fabriek voor jou geld te verdienen? Waarom moet die robot dan jouw bezit zijn? Die staat er anders ook wel, en dan genereert hij ook economische waarde.
De uitzending van Tegenlicht is waanzinnig interessant en geeft goed aan dat het snel gedaan is met veel werk in de middenklasse. En daar is helemaal niets mis mee.
Waar ik wel een probleem mee heb, is dat iedereen werk gaat verzinnen om maar geld te verdienen. Ik zag een heuse notificatiefilosoof in het programma. Daar zal ze ook wel enig geld mee verdienen, met haar denkwerk op het gebied van mensen vs. smartphones. Maar heeft dat werk van haar enige economische waarde? Nee. Lang niet zoveel als die robot die de arme drommel aan de lopende band heeft vervangen, want die maakt gewoon nog een product. Waarom moet die filosoof dan dat rare baantje verzinnen? Alleen maar om geld te maken terwijl ze geen economische waarde vertegenwoordigt? Ik vind dat vreemd.
Zoals de prof van MIT in Tegenlicht zegt: we hebben een ander sociaal contract nodig. Het is over een paar decennia namelijk helemaal niet meer nodig dat mensen werken. Alle economische waarde wordt dan door robots gegenereerd.
Het is ook weer typisch Nederlands om dat te denken. Nee, niet iedere staatsmongool kan hbo afmaken.quote:Op maandag 23 maart 2015 13:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Kijk maar naar de idiote eisen die gesteld worden bij vacatures. Gelukkig is het wel zo dat tegenwoordig elke staatsmongool hbo af kan maken.
Maar het is wel waar dat er door werkgevers soms wel heel erg hoge eisen worden gesteld....quote:Op dinsdag 24 maart 2015 10:38 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is ook weer typisch Nederlands om dat te denken. Nee, niet iedere staatsmongool kan hbo afmaken.
Terechtquote:Op dinsdag 24 maart 2015 11:02 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Maar het is wel waar dat er door werkgevers soms wel heel erg hoge eisen worden gesteld....
Onzin! Voor een kassamiep hoef je heus geen MBO4 niveau te eisen. Simpel schoonmaakwerk en zo ook niet.quote:
Laat je niet afleiden door het opleidingsniveau bij vacatures.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 11:03 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Onzin! Voor een kassamiep hoef je heus geen MBO4 niveau te eisen. Simpel schoonmaakwerk en zo ook niet.
wat bedoel je?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 11:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Laat je niet afleiden door het opleidingsniveau bij vacatures.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |