Je ziet wel eens schapen lopen met een gekleurde veeg op hun kont. Dat zijn gedekte ooien. Tot vandaag wist ik niet hoe de boer zo precies kan weten welke ooien wel en welke ooien niet gedekt zijn.
Vandaag fietste ik langs een weiland waar tussen de andere schapen een ram liep met een krijtje op z'n buik (ja echt

). Z'n buik zat onder de rode vegen alsof hij met het krijtje ergers overheen had geschuurd. De paints hieronder zullen het wel verduidelijken.
Het weiland.
![8yXiuk4.jpg]()
De gedachte erachter: de ram krijgt een krijtje op zijn buik gebonden en wordt losgelaten in een weiland vol knappe ooien (vanuit het oogpunt van de ram gezien natuurlijk, ik voel me niet aangetrokken tot schapen

).
![dyNCeM7.jpg]()
Tijdens de daad zal het krijtje een rode vlek aanbrengen op de vacht van de ooi (gecensureerd voor de jeugdige FOK!kertjes) en zo weet de boer welke ooien gedekt zijn. Wat een geniale uitvinding

![7rXHjFq.jpg]()
In het weiland ernaast liep trouwens een schaap met een vlek op de kop...

Nee, ik verzin dit niet. Hier een foto van de ram met het krijtje:
Op vrijdag 28 november 2014 18:03 schreef BarendWubboJagermanJansen het volgende:Als ik hier over 40 jaar nog zit, open ik tegen die tijd wel een topic gewijd aan de grote tong80.