Met het lusverhaal bedoelen we dat het mogelijk is dat ze dachten dat het pad in een lus liep. En ze niet beseften dat ze de zelfde weg terug moesten lopen, waardoor ze te ver doorgelopen zijn om nog voor donker terug te kunnen zijnquote:Op dinsdag 2 september 2014 11:27 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
er is daar helemaal geen "lus" dus wie dat verzonnen heeft ?
Als we uitgaan van een verdwaalscenario: waar waren ze dan tijdens al die zoekacties? Er is maar 1 pad en daar is gezocht.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:28 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik vind die wilde aannames van jou heel vermoeiend. F zag een van de meiden EEN kaart bestuderen, kan gewoon een kaart van de omgeving zijn geweest. Wie heeft beweerd dat hij ze een kaart van het El Pianista pad zag bestuderen? bron graag dan
Om 16.30 uur zouden ze goed hebben kunnen beseffen dat er iets niet klopte, en om raad hebben willen vragen. Het idee om zo dun gekleed de nacht in de jungle door te moeten brengen lijkt me niet fijn. Ik denk zelf dat een verdwaalscenario of lusverhaal icm een ongeval heel goed mogelijk is.
Ik ga juist uit van feiten zoals ze door redelijk betrouwbaar lijkende bronnen worden gegeven. Daarom erger ik me idd aan aannames die niet op die bronnen gebaseerd zijn.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:11 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Wat mij bij jou opvalt is dat je geïriteerd raakt als anderen niet mee gaan in je hypothese.
Jijzelf echter, post keer op dat een verdwaling onmogelijk is, het lusverhaal is onzin en een ongeluk
is ook uitgesloten volgens jou. Voor ieder scenario hier geldt hetzelfde, we weten te weinig, hebben niet genoeg feiten. Dat geldt dus ook voor jouw scenario.
Hier in Nederland lopen bijna alle wandelpaden in een lus, het zou dus kunnen dat naïeve mensen denken dat dat in Panama ook zo is. Zo vreemd vind ik die gedachte dus niet. Het schijnt ook vaker te zijn voorgekomen dat mensen per abuis doorliepen op de Mirador ipv om te keren.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:27 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
er is daar helemaal geen "lus" dus wie dat verzonnen heeft ?
Ah. Dus niet verdacht van een misdaad tegen de meiden maar verdacht van liegen en interessant doenerij op het internet.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:28 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
[..]
Poekie had diverse e-mails uitgewisseld met B. m.b.t. zaak Osman. Uit deze communicatie met B. bleek dat Osman een telefoon had met o.a. foto's van Kris&Lisanne en hun telefoonnummers. Hierop heeft Poekie contact opgenomen met woordvoerder van de familie en uit onderzoek blijkt nu dat hier helemaal niets van klopt. Poekie gaf hierop aan dat hij het raar vindt dat iemand zoiets verzint&waarom.
Er is geen goede kaart van de wandelpaden.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik ga juist uit van feiten zoals ze door redelijk betrouwbaar lijkende bronnen worden gegeven. Daarom erger ik me idd aan aannames die niet op die bronnen gebaseerd zijn.
Feiten:
- De meiden hebben meerdere websites over de Pianista trail bekeken
- De meiden hebben een kaart bestudeert van de wandelpaden (verklaring taalschool en F)
- De meiden hebben op het enige onduidelijke punt aan het begin van de Pianista trail de juiste route gepakt (puur geluk of info gehad van iemand?)
- Op alle video's en foto's waarop het pad te zien is (dus camera niet omhoog gericht, dwars op het pad gericht of met een vette balk onderin waardoor het pad zelf niet te zien is) is het pad zeer duidelijk en niet te missen
- De persoon op het audiofragment die de trail liep zegt dat het pad niet te missen is en verdwalen onmogelijk zelfs als jehet zou willen
- De ouders die de trail liepen zeggen dat het pad niet te missen is en verdwalen onmogelijk
- F dacht gelijk aan de kabelbruggen en niet aan het pad kwijt raken en dat zegt hij nog steeds
- Locals (en gepensioneerde buitenlanders die daar wonen) zeggen dat verdwalen niet logisch is in dat audiofragment
En dan een aanname:
- De mensen van wie we weten dat zij daar verdwaald waren zijn doorgelopen na de Mirador, idd denkende aan het lus verhaal. Zij zijn opgevangen door indianen die langs de trail wonen en leven. Is 'verdwalen' dan het pad kwijt zijn geraakt of op het pad lopende denkend zo terug te komen?
Ik sluit een ongeval niet uit, heb ik ook nooit gedaan. Ik stel alleen dat zij niet immobiel zijn geraakt maar ook niet in blakende gezondheid lijken te kunnen zijn geweest.
Ik vind een simpele verdwaling alleen uitermate onwaarschijnlijk en ver gezocht door het gebied waarin en het moment waarop de eerste noodoproep is gedaan en het feit dat hun resten bij de rivier gevonden zijn waar zij op het moment van de noodoproep nooit geweest kunnen zijn.
Mijn eigen scenario gaat er overigens naartoe dat er eerst iets anders is gebeurd en dat zij daarna van het pad zijn geraakt. Wel een verdwaling dus maar geen simpele verdwaling.
Zie de kaart die Sinaproc gebruikte. Zal wel in de OP staan.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:28 schreef Grijzemassa het volgende:
Die is er nl niet eens! en anders bron graag dan
Ik bedoel een bron dat F ze DE KAART VAN EL PIANISTA zag bestuderen, of gewoon EEN kaartquote:Op dinsdag 2 september 2014 11:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zie de kaart die Sinaproc gebruikte. Zal wel in de OP staan.
Witte kaart met zwarte lijntjes en rode trails.
Nee, niet vreemd om te bellen maar vreemd dat ze dan niet terug zijn gekomen. In dat lus scenario zijn ze namelijk niet echt verdwaald en lopen ze nog op het pad. Dan is het 1 dag terug lopen of 2 dagen doorlopen langs indianen.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:31 schreef Rowlf het volgende:
[..]
Misschien hebben ze meer naar de heenweg gekeken op de kaart dan naar de terugweg. Ik ben zelf iemand die overal de weg kwijtraakt en ik kan totaal niet kaartlezen en heb helemaal geen gevoel voor richting. Het lijkt me niet onmogelijk eerst te denken het is een rondwandeling, we moeten verder, maar later, als het gevoel je bekruipt dat je niet terugkomt voor donker kun je je ook bedenken. En dan alsnog proberen terug te lopen, omdat de terugweg tenminste *zeker* een pad is waarmee je weer thuis komt.
En vreemd om te bellen? Als je jong en gezond in de jungle verdwaalt? Ehm. Ze hadden geen lange broek. Geen thermische matjes, geen slaapzak, geen eten. Geen vuur. Niet genoeg water. (Ik zag in de video overigens een gids uit de rivier drinken). Reken maar dat ik uiteindelijk 911 of 112 zou bellen! Een gebied met slangen en wilde dieren enzo. Liever dat iedereen je uitlacht als je teruggebracht wordt door een reddingswerker dan 1 nacht onvoorbereid in de jungle. Echt.
Dan zou de stemming dus omgeslagen moeten zijn voor het tweede bergbeekje en dat was 1/2 uur lopen van het eerste beekje. Nog 2 uur voor de noodoproep dus.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:31 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Denk ik ook. Vanaf moment van de eerste noodoproep was de stemming omgeslagen en was foto's maken totaal niet belangrijk meer. Terug zien te komen en overleven was het enige wat belangrijk was.
Dan moeten we dus wel onderscheid maken tussen twee zaken:quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:36 schreef Rowlf het volgende:
[..]
Als we uitgaan van een verdwaalscenario: waar waren ze dan tijdens al die zoekacties? Er is maar 1 pad en daar is gezocht.
Ze waren toch van plan om een 'pleasant day hike' te doen? Ze gingen toch niet kamperen? Je weet dat je het niet voor donker gaat halen, en je weet dat je onvoorbereid bent. Dan bel je toch om hulp? Dan denk je niet: O, nog maar twee dagen en nachten en ik kom dan vast wel aan de kust terecht. Het is twee dagen lopen als je voorbereid bent, en als er slaapplaatsen zijn geregeld en eten, en je een gids bij je hebt. Als je dat allemaal niet hebt en zelfs geen goede warme kleren, dan loop je toch niet domweg verder? Tralalala, we zien wel wanneer we er zijn? Snap jij dat nou echt niet?quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:46 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, niet vreemd om te bellen maar vreemd dat ze dan niet terug zijn gekomen. In dat lus scenario zijn ze namelijk niet echt verdwaald en lopen ze nog op het pad. Dan is het 1 dag terug lopen of 2 dagen doorlopen langs indianen.
Begrijp je dat punt echt niet?
Zo komen de geruchten in de wereld. In de laatste versie die ik heb gelezen stond dat er foto's van twee meisjes op zijn telefoon waren aangetroffen, maar dat niet bekend was of dat Kris en Lisanne waren.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:28 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
[..]
Poekie had diverse e-mails uitgewisseld met B. m.b.t. zaak Osman. Uit deze communicatie met B. bleek dat Osman een telefoon had met o.a. foto's van Kris&Lisanne en hun telefoonnummers. Hierop heeft Poekie contact opgenomen met woordvoerder van de familie en uit onderzoek blijkt nu dat hier helemaal niets van klopt. Poekie gaf hierop aan dat hij het raar vindt dat iemand zoiets verzint&waarom.
Het lijkt mij eerder dat jij alles wat ik post aan feiten negeert. Op lonely planet stond het idd zo maar er is meer info te vinden en het is een feit dat ze op meerdere sites gekeken hebben, wij weten alleen niet welke. Sinaproc heeft een kaart. Die is al meedere malen voorbij gekomen. Of de spaanse school die ook had weten we niet. Lijkt wel waarschijnlijk omdat de spaanse school de tours aanbood.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:44 schreef Grijzemassa het volgende:
Er is geen goede kaart van de wandelpaden. Op de internet site stond geen goede info over el pianista, werd als een "a pleasant day hike" omschreven en ook dat je dezelfde weg terug moest lopen was niet voor iedereen duidelijk uit de beschrijving. Is later na aanleiding van dit alles aangepast. De moeilijkheidsgraad is opgeschaald en er staat nu wel duidelijk dat je moet omkeren om terug te gaan. Maar deze info hebben ik en anderen al talloze keren hier geplaatst met link erbij, je lijkt dat totaal te negeren.
Er is niet ver genoeg gezocht op het pad. Dat was ook de frustratie van F, die zei het kan heel goed misgegaan zijn bij de kabelbrug. Daar is niet gezocht. Pas na de vondst van de rugtas ging men verder het pianista pad afzoeken. Na de vermissing van Kris en Lisanne is de trail een periode afgesloten voor toerisme geweest. Dit kan in hun nadeel gewerkt hebben. Stel ze kregen een ongeluk op of rond de kabelbrug, daar kwamen dan dus geen toeristen meer. En de eerste indianen nederzetting is een stuk verder.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:36 schreef Rowlf het volgende:
[..]
Als we uitgaan van een verdwaalscenario: waar waren ze dan tijdens al die zoekacties? Er is maar 1 pad en daar is gezocht.
Een plattegrond/kaart van de omgeving. Als ik een kaart van Nederland bekijk staat de Veluwe daar ook op. Feit is dat de meiden bewust info verzamelden. Dat is uit de computer van de school gebleken maar dat schijn jij te negeren.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:46 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik bedoel een bron dat F ze DE KAART VAN EL PIANISTA zag bestuderen, of gewoon EEN kaart
zag bestuderen...
Zie je nou echt zelf niet in dat bijna alles dat als feiten ziet, niets meer dan aannames zijn?quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het lijkt mij eerder dat jij alles wat ik post aan feiten negeert. Op lonely planet stond het idd zo maar er is meer info te vinden en het is een feit dat ze op meerdere sites gekeken hebben, wij weten alleen niet welke. Sinaproc heeft een kaart. Die is al meedere malen voorbij gekomen. Of de spaanse school die ook had weten we niet. Lijkt wel waarschijnlijk omdat de spaanse school de tours aanbood.
Want? zie mijn eerdere reactie een stukje terug (#275)quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan zou de stemming dus omgeslagen moeten zijn voor het tweede bergbeekje en dat was 1/2 uur lopen van het eerste beekje. Nog 2 uur voor de noodoproep dus.
Ik denk dat je gelijk hebt. Als er kaartjes van de Sendero El Pianista in omloop waren zouden we er na al die maanden wel eens een hebben gezien, denk ik. Ik heb tot nu toe één schematisch kaartje van een wandelpad in de omgeving gevonden, de Sendero Los Quetzales. Zo te zien een kaart op een bord bij de route:quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:44 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Er is geen goede kaart van de wandelpaden.
Dus geen bron maar jouw interpretatie van dingen. Ik heb heel lang gezocht op internet naar een goede kaart van het el pianista pad, niet gevonden. Dus waarom zo zeker zijn van dat Kris en Lisanne die wel gevonden hebben? Die kaart van sinaproc is gemaakt voor de zoektocht, die stond eerder niet op internet. Het is prima als je aannames doet om een scenario uit te werken, maar presenteer niet elke keer weer aannames als feiten.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Een plattegrond/kaart van de omgeving. Als ik een kaart van Nederland bekijk staat de Veluwe daar ook op. Feit is dat de meiden bewust info verzamelden. Dat is uit de computer van de school gebleken maar dat schijn jij te negeren.
Kijk, dit vind ik dus uitermate frustrerend. Lezen blijkt moeilijk. Ik zal je even helpen:quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:51 schreef Rowlf het volgende:
[..]
Ze waren toch van plan om een 'pleasant day hike' te doen? Ze gingen toch niet kamperen? Je weet dat je het niet voor donker gaat halen, en je weet dat je onvoorbereid bent. Dan bel je toch om hulp? Dan denk je niet: O, nog maar twee dagen en nachten en ik kom dan vast wel aan de kust terecht. Het is twee dagen lopen als je voorbereid bent, en als er slaapplaatsen zijn geregeld en eten, en je een gids bij je hebt. Als je dat allemaal niet hebt en zelfs geen goede warme kleren, dan loop je toch niet domweg verder? Tralalala, we zien wel wanneer we er zijn? Snap jij dat nou echt niet?
Op een gegeven moment word je echt bang dat je daar in het donker komt te zitten, en dan bel je echt wel 911.
Daar staat dus: Het is NIET VREEMD om te bellen als je denkt niet meer op tijd terug te kunnen zijn en denkt de nacht door te moeten brengen in de jungle zonder onderdak en warmte. Dat zou op zich dus best kunnen.quote:Nee, niet vreemd om te bellen
Als, als, indien, als.. Ze gebeld hebben omdat ze bang waren de nacht daar door te moeten brengen EN dat de enige reden was voor die noodoproep... Dan waren ze dus in blakende gezondheid. Gezond als in niet gewond, als in niet gebeten, als in geen verstuikingen, kneuzingen, wonden enz enz. Gewoon gezond dus.quote:maar vreemd dat ze dan niet terug zijn gekomen. In dat lus scenario zijn ze namelijk niet echt verdwaald en lopen ze nog op het pad. Dan is het 1 dag terug lopen of 2 dagen doorlopen langs indianen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |