quote:Op maandag 1 september 2014 18:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De historische argumenten zijn er duidelijk bij gezocht nadat de stelling al was ingenomen. Nu kan het best zo zijn dat ZP mede is gebaseerd op een Moorse knecht maar zelfs al zou dat zo zijn dan nog moet je aantonen dat de meeste Nederlanders vandaag de dag ZP associëren met een neger. Ik durf rustig te stellen dat dit de afgelopen decennia niet het geval was.waarom zou ieamdn moeten aantonen dat de meeste nederlanders ZP associeren met een neger? verzin je dat ter plekke, dat dat een vereiste is?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en over zijn uiterlijk, daar bestaat helemaal gen twijfel over. tot ongeveer 30 jaar geleden, had zwarte piet een zwaar surinaams/ antilliaans accent. hoe verklaar je dat dan, als ie geen neger moest voorstellen?
nee, dat zie je verkeerd. iedereen ging er al vanuit dat zwarte piet een neger moest voorstellen, vroeger. gewoon omdat ie erop lijkt,zo praatte, en stereotype neger dingetjes heeft van vroeger; grote lippen, gouden oorbellen, kroeshaar.quote:Op maandag 1 september 2014 18:14 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat de feiten achteraf gezocht zijn lijkt me logisch. Mij ging het meer om het feit dat er zoveel verhalen over de herkomst van ZP rondzwerven dat het me zeer zou verbazen als ooit het 'echte' verhaal boven water zou komen.
Moren waren zeker een bedreiging, zelfs voor het Christelijke europa.
ik was vroeger bang voor allebei... dus dat klopt wel.quote:Op maandag 1 september 2014 20:36 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Sint besliste, Piet was de uitvoerder. Dezelfde knecht deelde als "goede vrind" snoep en cadeautjes uit aan de brave kinderen.
nee hoor mogen van mij best een zwikkie groene en gele tussen zitten., als sint en piet jouw traditie is dan ben je wel zieligquote:
Vind je? Mensen met een andere mening moeten het land uit? Echt?quote:
Waar staat dat NOV voor?quote:
Zal wel iets zijn als Nederland Ons Vaderland.quote:Op dinsdag 2 september 2014 10:33 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waar staat dat NOV voor?
Nederlandse Orchideeën Vereniging? Noordwijkse Ondernemers Vereniging?
quote:De uitspraak van de Nederlandse rechter dat Zwarte Piet 'een negatief stereotype' is, maakt volgens Rumes geen enkele indruk in België.
Wie of wat bepaalt eigenlijk het "gangbare" beeld van Zwarte Piet? Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Pieten bij de Amsterdamse intocht zo'n 40 jaar achterlopen op die van de PO.quote:De rechtbank stelt vast dat over de figuur van Zwarte Piet in de aanvraag noch in de vergunning iets staat vermeld. Het gangbare uiterlijk van Zwarte Piet is dat hij dikke rode lippen heeft, zwart kroeshaar en ringoorbellen. Hij spreekt gebroken Nederlands. Hij vervult de rol van knecht.
...
Met name de rol van knecht en het uiterlijk en het gedrag van Zwarte Piet leiden immers tot het beeld dat zwarte mensen ondergeschikt en dom zijn.
http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2014:3888
Pot , verwijten , ketel , zwart.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Intolerant artikeltje.
http://www.parool.nl/paro(...)blanken-vallen.dhtml
En nu nog steeds.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:42 schreef HeatWave het volgende:
Sja, wat de belgen nu roepen riepen nederlanders ook in het begin van de discussie.
Ja, maar de racismekaart weegt zwaarder dan logica, let maar op in Belgie zal het ook niet zo makkelijk gaan.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:49 schreef Kanjer het volgende:
[..]
En nu nog steeds.
Logisch, is gewoon de waarheid.
Dan komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Intolerant artikeltje.
http://www.parool.nl/paro(...)blanken-vallen.dhtml
Als ze de racisten kaart willen spelen, moet die wel in het spel zitten.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:53 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, maar de racismekaart weegt zwaarder dan logica, let maar op in Belgie zal het ook niet zo makkelijk gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |