abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144094137
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 17:52 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

maar nou mis je de kern van waarom ik het voorbeeld gaf, volledig.
mensen vinden het niet leuk om nagedaan te worden.
Nee, jij mist het. In de filmwereld gaat het om onrechtmatig werk afpikken van iemand. Zo moeten indianen ook door indianen worden gespeeld (hoewel er nog wel mexicanen voor doorgaan) en moeten dingen historisch verantwoord zijn ( kleding moet kloppen bv).

Zwarte Piet kan niet echt historisch kloppen, omdat zijn achtergrond volgens verschillende verhalen anders is. De kleding is min of meer standaard, maar zeker met grote variaties.
Je bent je er van bewust dat hij niet echt bestaat, of op zn minst geen eenduidige persoon is en dat er werkelijk niemand op de aardbol rondloopt die er ECHT op lijkt?

Omdat er zelfs discussies over zijn of hij oorspronkelijk wel of niet e zwarte man was, kun je ook niet gaan eisen dat hij alleen door zwarten gespeeld mag worden.
Voor de baan worden overigens wel alle kleuren M/V gewoon aangenomen, er wordt hierin beslist niet gediscrimineerd.

Het "niet leuk dat je wordt nagedaan" is geen argument.
De een kan daar beter tegen als de ander, dat is HUN probleem (self esteem kwestie). Stereotypering op zich, van alle rassen wordt, ook binnen de rassen, al eeuwen gedaan en zal altijd blijven bestaan omdat het over het algemeen wél goed ontvangen wordt, zo´n overdreven spiegel/karikatuur. Stand up comedians verdienen er hun brood mee.

Dat is nog steeds geen "racisme" of "kwetsend" .
Als er Turken op feestjes een klompendans gaan uitvoeren is ook niet het hele Nederlandse volk beledigd ofzo.
pi_144094455
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 17:53 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het is al jaren een discussie, dus dat lijkt me wel genoeg reden. anders was die discussie nooit ontstaan, of fanatiek gevoerd.
Zie de teletubby is homo discussie. Een evangelist in Amerika kwam met de paarse teletubby is homo, want paars en een driehok op zijn hoofd en bepaalde maniertjes. Je zou verachten dat zoiets wordt weggelachen, maar het is een serieuse langdurige, internationale kwestie geweest.
Je hebt er maar 1 nodig die de zaak aanslingerd en je krijgt een welles-nietes discussie, en er worden allerlei dingen bijgezocht om het te ondersteunen, maar het oorspronkelijke standpunt deugde al niet.

Of iets dus langdurig bestaan en er veel deelnemers aan zo´n discussie zijn die er veel bijhalen, zegt dus niets over wat wel of niet waar is en of het oorspronkelijke standpunt van 1 juist was...

Je kunt de duur of omvang van een discussie dus niet als argument aanvoeren.
  dinsdag 2 september 2014 @ 12:18:21 #228
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144094496
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:06 schreef Alentejana het volgende:
De een kan daar beter tegen als de ander, dat is HUN probleem (self esteem kwestie). Stereotypering op zich, van alle rassen wordt, ook binnen de rassen, al eeuwen gedaan en zal altijd blijven bestaan omdat het over het algemeen wél goed ontvangen wordt, zo´n overdreven spiegel/karikatuur. Stand up comedians verdienen er hun brood mee.
Mwah, ik kan me wel voorstellen dat zwarten er moeite mee hebben als blanken zich als ZP verkleden speciaal om "de zwarte mens" te parodiëren, maar ik ga er niet van uit dat dat op grote schaal gebeurt. De "darky"-achtige cartoons op pakpapier e.d. zouden van mij ook wel achterwege mogen worden gelaten.
pi_144094709
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:06 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Nee, jij mist het. In de filmwereld gaat het om onrechtmatig werk afpikken van iemand. Zo moeten indianen ook door indianen worden gespeeld (hoewel er nog wel mexicanen voor doorgaan) en moeten dingen historisch verantwoord zijn ( kleding moet kloppen bv).

Zwarte Piet kan niet echt historisch kloppen, omdat zijn achtergrond volgens verschillende verhalen anders is. De kleding is min of meer standaard, maar zeker met grote variaties.
Je bent je er van bewust dat hij niet echt bestaat, of op zn minst geen eenduidige persoon is en dat er werkelijk niemand op de aardbol rondloopt die er ECHT op lijkt?

Omdat er zelfs discussies over zijn of hij oorspronkelijk wel of niet e zwarte man was, kun je ook niet gaan eisen dat hij alleen door zwarten gespeeld mag worden.
Voor de baan worden overigens wel alle kleuren M/V gewoon aangenomen, er wordt hierin beslist niet gediscrimineerd.

Het "niet leuk dat je wordt nagedaan" is geen argument.

Dat is nog steeds geen "racisme" of "kwetsend" .
Als er Turken op feestjes een klompendans gaan uitvoeren is ook niet het hele Nederlandse volk beledigd ofzo.
echt hoor, begrijp je nou werkelijk niet dat zwarte mensen zich beledigd kunnen voelen door zwarte piet, of loop je alleen maar excuses te zoeken om je standpunt te verantwoorden...
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:17 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Zie de teletubby is homo discussie. Een evangelist in Amerika kwam met de paarse teletubby is homo, want paars en een driehok op zijn hoofd en bepaalde maniertjes. Je zou verachten dat zoiets wordt weggelachen, maar het is een serieuse langdurige, internationale kwestie geweest.
Je hebt er maar 1 nodig die de zaak aanslingerd en je krijgt een welles-nietes discussie, en er worden allerlei dingen bijgezocht om het te ondersteunen, maar het oorspronkelijke standpunt deugde al niet.

Of iets dus langdurig bestaan en er veel deelnemers aan zo´n discussie zijn die er veel bijhalen, zegt dus niets over wat wel of niet waar is en of het oorspronkelijke standpunt van 1 juist was...

Je kunt de duur of omvang van een discussie dus niet als argument aanvoeren.
sorrie, maar een homo- teletubbie, dat interesseert alleen maar gestoorde amerikaanse christenen. geen enkele homo die er kwaad over werdt dat er misschien een teletubbie homo is.
pi_144095222
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 17:26 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

en ik, als kind van zulke ouders, ben ook beledigd door een hitler groet, en door nazis. en ik neem aan, dat jouw ouders er ook zo over denken, anders klopt er iets niet.

Wij lachen om de Hitlergroet, omdat het potsierlijk is. Oftewel, lachwekkend. Niet omdat er iets mis is met ons. Wel eens de "Hitlerwalk" in Falwty Towers gekeken?
Wel hebben we iets tegen neo Nazis die iets verwrongen aanpakken om eens werkelijk racistisch te doen.
Het is dus ook maar wie wat doet en waarom.
Wij hebben te maken met neo nazis, daar kunnen we wel tegen optreden.

Piet is in de verste verte niet te vergelijken. En men kan wél optreden tegen slavendrijvers van nu, want ze bestaan nog steeds.
Maar nee, verzet je maar op een vaag erbij gesleept gegeven dat niet eens zichtbaar is voor de mensen van nu.

Wat ik ook niet snap is dat als hij stijl haar heeft, geen rode grote lippen en geen oorringen hij plots wel acceptabel zou zijn, maar waar blijft dan het argument van het slavenpak?

Ik praat trouwens niks goed want a kan dat niet en b hoeft dat niet.
pi_144095500
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:24 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

echt hoor, begrijp je nou werkelijk niet dat zwarte mensen zich beledigd kunnen voelen door zwarte piet, of loop je alleen maar excuses te zoeken om je standpunt te verantwoorden...

[..]

sorrie, maar een homo- teletubbie, dat interesseert alleen maar gestoorde amerikaanse christenen. geen enkele homo die er kwaad over werdt dat er misschien een teletubbie homo is.
Waarom is het dan zo´n gigantische discussie geworden?
Nu regaeer je dus precies zoals wij naar dat kleine groepje fanatieke nederlandse zwarten. Maar als wij het zeggen is het van "ja, maar omdat de meerderheid het niet erg vindt is het evengoed wel een probleem"
Ik kan ook wel zeggen "geen enkele zwarte die er kwaad over wordt dat zwarte Piet bestaat" en die paar die zich er wel kwaad om maken maar wegvegen.

En ik snap best dat iemand, wie dan ook, zich beledigd kan voelen door wie dan ook als er daadwerkelijk gekwetst wordt. Anders komt pesten niet aan.
Maar ik snap niet hoe iemand zich beledigd kan voelen door een positief of potsierlijk beeld.
En nogmaals, als je een emotioneel probleem hebt, is dat jouw probleem, dat te verhelpen is met therapie.
Ook bij pesten kun je weerbaar worden, dan komt het niet aan.
pi_144095519
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:48 schreef Alentejana het volgende:
Dat er twee kampen zijn, pro en contra Piet, is al te gek om los te lopen. Het is een welles nietis discussie.

Sommigen mensen lijken alle mensen in te delen in bazen en losers. Tja, dan krijg je natuurlijk ook wel makkelijk het idee dat Piet het maar slecht heeft.
Dat is wel een beetje een slachtofferpositie GEVEN omdat er toevallig een zwarte kop op zit, want andere historische figuren, al of niet verzonnen, die een sidekick (om maar even modern te doen) waren worden helemaal niet als slaaf of zielig gezien. Sancho Panza (van Don Quixote), Sindela (van Floris) en de doofstomme die bij Zorro hoort.... Moet ik doorgaan?

Heeft Piet zich ooit uitgesproken, door de geschiedenis heen, in een liedje, een vertelsel, dat hij het slecht heeft bij Sint of wel wat anders zou willen of vrij zou willen zijn?
Heeft Sinterklaas door de geschiedenis heen zich ooit uitgelaten als bezitter van Piet en hem onheus behandeld? Is er ook maar enige tekst waaruit op te maken valt dat Piet niet betaald werd of slaaf was?

Een timmerman en een smid hadden vroeger ook gewoon een knecht en een boer zelfs meerdere.
Zij waren geenszin de eigenaar daarvan.

Dat woord zegt dus niks. Het "bewijs" van het pak gaat ook niet op.

Ooit heeft iemand bedacht dat een heks in het zwart loopt, een puntmuts gebruikt, een haakneus met een wrat erop en rondvliegt op een bezem. En vergeet het gezelschap van de zwarte kat niet.

Dit is op grote schaal overgenomen door alle illustrators, en vertellers, (inclusief toneel en film), maar dat is nog steeds geen bewijs dat een heks er ooit zo uit heeft gezien, alle heksen er zo uit zien, of omgekeerd, dat iedereen die er zo uit ziet en of een zwarte kat heeft, een heks is.

Voor die de vergelijking voorgekauwd willen:
Ooit heeft iemand bedacht hoe Zwarte Piet eruit ziet en dit is op grote schaal overgenomen (en ook wel door de jaren heen aangepast), iemand heeft plots ooit bedacht dat hij een slaaf is geweest, wellicht naar aanleiding van het pak of om hem juist dat mooie onderscheidende kleurige pak te geven (ook nog een mogelijkheid), maar dat is op zichzelf geen bewijs dat elke zwarte slaaf er zo uit zag of dat iedere zwarte in zo´n pak een slaaf is. Of zelfs dat hij ooit als slaaf bedoeld is geweest....
Het is pagekledij. Het boek is in een tijd geschreven dat ook een kindervriend een wet voorstelde die de blanke kinderen van arme gezinnen uit de fabrieken wilde halen waar ze gemiddeld 12 uur per dag zaten en alleen op zondag het daglicht zagen. Die hadden niet de pagekleding die de knecht van Sint had. Pagekleding werd gedragen door knechten die vaak kinderen waren van mensen van adel. Ontkennen dat er donkere mensen waren die status hadden in die tijd en hun zonen aan rijke mensen meegaven (zoek rest maar op google) dat is pas racisme. Niet alle donkere mensen waren slaven. En in die tijd was de slavernij afgeschaft, alhoewel donkere mensen het zwaar hadden in die tijd in Nederland (net als blanke mensen die uit arme gezinnen kwamen en geen kansen kregen want ouders waren arm), was dit niet de opzet van dit boek. Het boekje is een verhaal. De "knecht" noemde men later pas zwarte piet.

Dit neerzetten heeft alleen geen zin meer. Daar hebben scholen enorm gefaald, want de haat is niet voor niets gegroeid. De ouders van die quinsy hebben blijkbaar hun eigen fantasie er op losgelaten. Dit hadden scholen kunnen voorkomen. De boze blanke man. (dat was wel duidelijk in zijn twitter) De hatervan blanken die in elke blanke slechtheid ziet, of je moet onderdanigheid tonen aan hem. Vergeet voor het gemak dat ze door landgenoten zijn verkocht en dat er ook blanke slavernij was. Vergeet dat in die tijd (van het boekje) blanke kinderen (vanaf 9 jaar) 12 uur per dag zaten weg te rotten in fabrieken om het de rijken naar de zin te maken en om zichzelf een schamele boterham te kunnen geven. Wel intriest dat het deze vorm heeft aangenomen. De opzet is maar voor een deel gelukt mr quincy. (pech voor jou) Hij wil niet meer dan zwart versus blank. Een beetje zoals een blanke racist ook wil.

Maar hij kan zijn zakdoekjes tevoorschijn halen en vol genot aan zijn leuter trekken. Hij heeft het voor elkaar gekregen een feest in Nederland (is een feest voor elk kind ongeacht achtergrond verre voorouders) beladen te maken.

Misschien kan de VN nog uitkomst bieden zoals ze dat in Iran ook hebben gedaan
http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.html
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_144095616
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:48 schreef paddy het volgende:
Het is pagekledij.
Een page is ook niets meer dan een knecht.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_144095652
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Maar geen slaaf.
pi_144095659
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ja, maar dan wel van ouders met aanzien. Zie google
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_144095665
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 10:15 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

quoted for truth
Wij discrimineren niet en mocht je daar anders over denken moet je oprotten naar je eigen land. Juist ja. :')
pi_144095713
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:39 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Wij lachen om de Hitlergroet, omdat het potsierlijk is. Oftewel, lachwekkend. Niet omdat er iets mis is met ons. Wel eens de "Hitlerwalk" in Falwty Towers gekeken?
Wel hebben we iets tegen neo Nazis die iets verwrongen aanpakken om eens werkelijk racistisch te doen.
Het is dus ook maar wie wat doet en waarom.
Wij hebben te maken met neo nazis, daar kunnen we wel tegen optreden.

Piet is in de verste verte niet te vergelijken. En men kan wél optreden tegen slavendrijvers van nu, want ze bestaan nog steeds.
Maar nee, verzet je maar op een vaag erbij gesleept gegeven dat niet eens zichtbaar is voor de mensen van nu.

Wat ik ook niet snap is dat als hij stijl haar heeft, geen rode grote lippen en geen oorringen hij plots wel acceptabel zou zijn, maar waar blijft dan het argument van het slavenpak?

Ik praat trouwens niks goed want a kan dat niet en b hoeft dat niet.
ik lach om iets grappigs, en als nazis belachelijk gemaakt worden, ja. dat doet er niets aan af, dat als ik iemand serieus met een nazi- hakenkruis zie rondhuppelen, dat ik kwaad wordt en het beledigend vind.

en zo kan ook iemand het beeld van een slaaf uit het verleden,nu nog steeds schokkend vinden.
het schokkendste eraan is nog niet eens dat er een zwart iemand wordt uitgebeeld, maar dat nederlanders nog steeds niet door hebben wat ze in het verleden voor een ellende hebben aangericht, en dat dat gevoelig ligt bij deze mensen. jij bent daar een goed voorbeeld van. het is respectloos.

en dat slavenpakje is ook een onderdeeltje van wat er mis is met zwarte piet. het gaat om het gehele beeld.
pi_144095742
Het was geen slavenpakje dus
pi_144095768
Maar quincy is weer aan zijn trekken gekomen.

Wanneer gaat deze in de ban trouwens? Alles wat mooi of lekker is, ziet de kliek haters ook als aanval, dus ik verwacht over niet al te lange tijd een nieuwsbericht over de äfrikaantjes"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaantje
pi_144095788
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:55 schreef paddy het volgende:
Het was geen slavenpakje dus
Als deze discussie iets leert is dat argumenten geen invloed hebben.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_144095824
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:55 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik lach om iets grappigs, en als nazis belachelijk gemaakt worden, ja. dat doet er niets aan af, dat als ik iemand serieus met een nazi- hakenkruis zie rondhuppelen, dat ik kwaad wordt en het beledigend vind.

en zo kan ook iemand het beeld van een slaaf uit het verleden,nu nog steeds schokkend vinden.
het schokkendste eraan is nog niet eens dat er een zwart iemand wordt uitgebeeld, maar dat nederlanders nog steeds niet door hebben wat ze in het verleden voor een ellende hebben aangericht, en dat dat gevoelig ligt bij deze mensen. jij bent daar een goed voorbeeld van. het is respectloos.

en dat slavenpakje is ook een onderdeeltje van wat er mis is met zwarte piet. het gaat om het gehele beeld.
Het hele beeld is juist geen slaaf. Dat wordt erbij verzonnen. Als ik aan een slaafdenk, is dat wel het laatste dat in kijn opkomt. Dan denk in aan naakt en ketenen.

Wat dat tegeltje betreft, dat is te cru gesteld, maar aanpassing vragen is normaal.
Ik woon in en superkatholiek land. ik ben dat niet en erger me kapot aan de beelden verering en processies. Maar ik ga niet op de zeepkist staan om het af te schaffen en trek er zelfs niet eens mijn mond over open naar Portugezen toe. Ik respecteer hun tradities en zie dat de feesten niks te maken hebben met de afslachtingen in de kruistochten en het kindermisbruik.....

Dat is trouwens respect hebben.

Verder wens ik geen oordelen over mij persoonlijk, dat past niet in discusies.
pi_144095841
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:18 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Mwah, ik kan me wel voorstellen dat zwarten er moeite mee hebben als blanken zich als ZP verkleden speciaal om "de zwarte mens" te parodiëren, maar ik ga er niet van uit dat dat op grote schaal gebeurt. De "darky"-achtige cartoons op pakpapier e.d. zouden van mij ook wel achterwege mogen worden gelaten.
Ja maar ZP is geen echte neger. ZP is niet eens een figuur die iets uit de werkelijkheid moet voorstellen.

Dat missen veel mensen volgens mij. Het is toch duidelijk dat een geschminkt persoon met een 16e eeuws pakje en een krullenpruik geen normaal persoon moet voorstellen? Het is een fantasiefiguur, zoals dwergen en elfen ook fantasiefiguren zijn. ZP stelt geen echte neger voor.

Zwarte Piet heet trouwens ook "Piet", terwijl ook vrouwen zwarte piet spelen. Dat versterkt nog eens het beeld dat "Piet" een fantasiefiguur is. Kinderen voelen dat ook wel.

En wat dan nog als ZP een neger is? ZP vond ik altijd een positief figuur.....

Maar goed, net als met die negerzoenen. Je gaat dit soort politiek correct geneuzel nooit stoppen.
pi_144095886
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:55 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Fraaiste aan deze hele discussie is vooral dat maar eens blijkt dat niemand het moet wagen kritiek te uiten op de kwalijke hoofdstukken uit onze geschiedenis.

Nog steeds reageert Nederland heel spastisch op zijn slavernijverleden. Er wordt gewezen naar anderen (de moslims deden het ook!) of het wordt gebagatelliseerd. Wanneer er kritiek wordt geuit op de politionele acties in Nederlands-Indië, dan wordt dat ook direct onder het tapijt geveegd en de criticaster weggezet als zeurpiet.

Nee, Nederlanders hebben liever geen aandacht voor de donkere bladzijden uit de geschiedenis van hun land. Maar als Piet Hein kan worden toegezongen vanwege de heroïsche verovering van de Zilvervloot, dan doen we dat uit volle borst.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_144095895
pagekledij heeft niets met slaven te maken. Het verhaal is in een tijd bedacht waar blanke kinderen van arme ouders (en die waren er veel) in vodden 12 uur per dag in fabrieken werkten voor een brood.
pi_144095916
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 10:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

intolerant tegeltje...
Sja, zo kun je er over denken. het is een stuk intoleranter om een traditie aan te vallen omdat jij vind dat het slecht is. in nederland kunnen we nou eenmaal niet aan al die kleine groepjes tegemoet komen.

Ik vind het verkeerd om homo's op te hangen. dus ik woon niet in Iran. Ik hou zowiezo niet van de doodstraf, dus woon ik niet in de USA. Ik vind het een slecht idee om een drugdealer een land te laten leiden. dus woon ik niet in Suriname. enz enz. je kan niet verwachten dat een compleet land veranderd omdat een paar mensen vinden dat het anders moet. dat is geen democratie.
pi_144095918
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:47 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Waarom is het dan zo´n gigantische discussie geworden?
Nu regaeer je dus precies zoals wij naar dat kleine groepje fanatieke nederlandse zwarten. Maar als wij het zeggen is het van "ja, maar omdat de meerderheid het niet erg vindt is het evengoed wel een probleem"
Ik kan ook wel zeggen "geen enkele zwarte die er kwaad over wordt dat zwarte Piet bestaat" en die paar die zich er wel kwaad om maken maar wegvegen.

En ik snap best dat iemand, wie dan ook, zich beledigd kan voelen door wie dan ook als er daadwerkelijk gekwetst wordt. Anders komt pesten niet aan.
Maar ik snap niet hoe iemand zich beledigd kan voelen door een positief of potsierlijk beeld.
En nogmaals, als je een emotioneel probleem hebt, is dat jouw probleem, dat te verhelpen is met therapie.
Ook bij pesten kun je weerbaar worden, dan komt het niet aan.
is toch geheel iets anders. een christen die geen homos wil zien, is intolerant. een neger die geen zwarte piet wil zien, kaart discriminatie aan. die christen wordt op geen enkele manier gediscrimineert, die discrimineert zelf.

en kom op zeg, mensen die niet tegen discriminatie kunnen, moeten maar in therapie?! mensen die gepest worden moeten dat maar accepteren en van zich af laten glijden? vertel dat maar aan die kinderen die zelfmoord plegen omdat ze gepest worden. dat het hun eigen schuld is, end at ze therapie nodig hebben.
pi_144095936
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:56 schreef paddy het volgende:
Maar quincy is weer aan zijn trekken gekomen.

Wanneer gaat deze in de ban trouwens? Alles wat mooi of lekker is, ziet de kliek haters ook als aanval, dus ik verwacht over niet al te lange tijd een nieuwsbericht over de äfrikaantjes"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaantje
Altijd dit soort dingen erbij halen :')
Ongeveer net zo slap als blanke vla.

Het gaat de tegenstanders niet om de term zwarte piet, maar om het neerzetten van een neger als een karikatuur door zwart geschminkte mensen.
Het is toch niet zo moeilijk te beargumenteren waarom dat niet racistisch is?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_144095961
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:00 schreef paddy het volgende:
pagekledij heeft niets met slaven te maken. Het verhaal is in een tijd bedacht waar blanke kinderen van arme ouders (en die waren er veel) in vodden 12 uur per dag in fabrieken werkten voor een brood.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:02 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Altijd dit soort dingen erbij halen :')
Ongeveer net zo slap als blanke vla.

Het gaat de tegenstanders niet om de term zwarte piet, maar om het neerzetten van een neger als een karikatuur door zwart geschminkte mensen.
Het is toch niet zo moeilijk te beargumenteren waarom dat niet racistisch is?
Zwarte Piet heeft sowieso niks met de werkelijkheid te maken, het is een fantasiefiguur. Net als sinterklaas.
pi_144095976
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Fraaiste aan deze hele discussie is vooral dat maar eens blijkt dat niemand het moet wagen kritiek te uiten op de kwalijke hoofdstukken uit onze geschiedenis.

Nog steeds reageert Nederland heel spastisch op zijn slavernijverleden. Er wordt gewezen naar anderen (de moslims deden het ook!) of het wordt gebagatelliseerd. Wanneer er kritiek wordt geuit op de politionele acties in Nederlands-Indië, dan wordt dat ook direct onder het tapijt geveegd en de criticaster weggezet als zeurpiet.

Nee, Nederlanders hebben liever geen aandacht voor de donkere bladzijden uit de geschiedenis van hun land. Maar als Piet Hein kan worden toegezongen vanwege de heroïsche verovering van de Zilvervloot, dan doen we dat uit volle borst.
Ben ik het niet mee eens. Op school werd niet over blnke slavernij onderwezen. En werd ook niet genoemd dat de slaven door een stammenoorlog werden gewonnen en verkocht aan Europeanen etc etc. Als kind wist ik niet beter dat de voorouders van de blanken de slaven vingen en verkochten. Het verhaal bleek toch iets anders te zijn. De scholen hebben dat verzwegen of waren onwetend.
pi_144096044
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 12:59 schreef Libertarisch het volgende:
Maar goed, net als met die negerzoenen. Je gaat dit soort politiek correct geneuzel nooit stoppen.
Dat was een reclame campagne...

quote:
Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.[4]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Negerzoen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')