abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143960668
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Yaaar het volgende:
Het is punt van discussie. Als hij wel afstamt van de slaaf, snap ik wel dat sommige mensen dat kut vinden.
Het is niet echt een discussie. De Zwarte Piet met kroeshaar, een oorring en de specifieke klederdracht zoals we die kennen, is afgekeken van slaven.
pi_143960726
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waarom? Jij stamt af van een anthroide. Ben je nu beledigd door de BBC serie 'Walking with Cavemen'?
Wat zeg je nou?

Gewoon, ik snap dat sommige mensen overgevoelig zijn en misschien nog zitten met wonden uit het verleden. Al hebben ze het zelf niet direct meegemaakt. Sommige mensen voelen zich echt sterk verbonden met bepaalde gebeurtenissen.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:52:42 #78
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_143960743
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:50 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Het is niet echt een discussie. De Zwarte Piet met kroeshaar, een oorring en de specifieke klederdracht zoals we die kennen, is afgekeken van slaven.
Want slaven liepen rond in fluweel met gouden sieraden... :')
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_143960762
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En de bron die ik hierboven neerzet gaat er nog even wat verder op in met de daadwerkelijke feiten op basis van dit subjectieve stukje van de Volkskrant. Geen dank :*
In het stuk dat jij aanhaalt, recenseert John Helsloot een artikel van Van Benthem. Hij veegt de vloer aan met het idee van Van Benthem en concludeert:

". Dat Zwarte Piet een ‘Saraceen’ is, is een misverstand waarover Scott zelf al in zijn Ivanhoe geen twijfel liet bestaan: het gaat bij de zwarte bedienden om ‘neger-slaven’. "
pi_143960811
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Earring#Permanent_earrings

Het was een teken van eigendom.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:55:08 #81
66444 Lord_Vetinari
pi_143960828
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:53 schreef Ceberut het volgende:

[..]

In het stuk dat jij aanhaalt, recenseert John Helsloot een artikel van Van Benthem. Hij veegt de vloer aan met het idee van Van Benthem en concludeert:

". Dat Zwarte Piet een ‘Saraceen’ is, is een misverstand waarover Scott zelf al in zijn Ivanhoe geen twijfel liet bestaan: het gaat bij de zwarte bedienden om ‘neger-slaven’. "
Ah, Ivanhoe. Dat bekende wetenschappelijke werk van Sir Walter Scott. Veel betrouwbaarder natuurlijk dan historische of antropologische onderzoeken.
pi_143960830
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wel met een goud ding om de nek en in vreemde pakjes.

Moet echt vreselijk zijn om zo behandeld te worden.
pi_143960952
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:55 schreef Yaaar het volgende:

[..]

Wel met een goud ding om de nek en in vreemde pakjes.

Moet echt vreselijk zijn om zo behandeld te worden.
En ze deelden cadeautjes uit aan kinderen omdat dat moest van hun grote boze slavendrijver.

Trouwens, mocht Sinterklaas een slavendrijver zijn, dan zijn de Zwarte Pieten hoogstwaarschijnlijk gekocht bij zwarte slavendrijvers. :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_143960962
Doet me meteen denken aan die grote zwarte kok (naam ontschiet me even, Ainsly ...) die zijn stamboom uit heeft laten graven voor zo´n programma en ook af bleek te stammen van de slavendrijver/eigenaar.
Het bloed is bijna altijd gemend omdat de eigenaars de vrouwen pakten. Dus de meeste zwarten hebben ook bloed van een blanke slavendrijver in zich. Andersom hebben in de USA met name veel "blanken" ergens zwart bloed in zich.

Het ligt dus niet zo wart wit als waar men traditioneel graag aan vasthoud.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:50 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Afgekeken van de slaven? Hm, naar mijn weten liepen de meeste slaven niet in zulke protserige dure kleren.
Kroeshaar heeft naar mijn weten bijna elke zwarte (uit Afrika althans) slaaf of niet en oorringen lijken mij sierraden die ook niet alléén voor slaven waren weggelegd als noemt men ze wel zo. Dikke rode lippen zijn ook niet zuiver weggelegd voor slaven...Dat rode al helemaal niet.
De make up verwijst naar zwarte mensen niet naar slaven.
Het pak werd wellicht ook door een zwarte slaaf gedragen, maar ook door edelen...het was een nogal gangbaar pak in een bepaalde periode.
Dus niet een specifieke verwijzing naar slaven.

Ketenen zouden dat wel zijn, en die mist hij dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 29-08-2014 19:20:09 ]
pi_143961068
Wat een achterlijke discussie dit.
pi_143961559
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:40 schreef Ceberut het volgende:
Anti-Zwarte Piet jurist is failliet.

http://nieuws.thepostonli(...)frank-king-failliet/

[quote]In een reactie tegen ThePostOnline zegt King dat zijn BV failliet is verklaard omdat er binnen de Belastingdienst ‘rancune’ tegen hem heerst:

“De belastingdienst heeft mij de oorlog verklaard. Er heerst daar rancune tegen mij, heeft een ambtenaar laten weten. Ik denk dat dat verband houdt met het Zwarte Piet gedoe. Als zwarte man moet je in dit land voorzichtig zijn als je je nek uitsteekt. Want dan moet je kop er af.
_O- :') _O-
Eerst was hij gestopt wegens allerlei 'bedreigingen' , maar nu komt de aap uit de mouw en blijkt hij failliet. En volgens hem is dat faillissement ook weer de schuld van anderen. De belastingdienst voert tegen hem 'een oorlog' , omdat hij tegen zwarte piet is _O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_143961719
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Eerst was hij gestopt wegens allerlei 'bedreigingen' , maar nu komt de aap uit de mouw en blijkt hij failliet. En volgens hem is dat faillissement ook weer de schuld van anderen. De belastingdienst voert tegen hem 'een oorlog' , omdat hij tegen zwarte piet is _O-
De grote vraag is: wie verbaast zich hier over? _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_143961780
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:23 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De grote vraag is: wie verbaast zich hier over? _O-
KoosVogels. Die sprak direct zijn afschuw uit over het feit dat deze King bedreigd werd en geloofde direct dat dat de reden was dat hij als jurist met deze zaak stopte.
pi_143962522
quote:

Eerst was hij gestopt wegens allerlei 'bedreigingen' , maar nu komt de aap uit de mouw en blijkt hij failliet.
Hij is niet bedreigt?

quote:
De belastingdienst voert tegen hem 'een oorlog' , omdat hij tegen zwarte piet is _O-
Als ik in dit topic lees dat er mensen zijn die een burgeroorlog willen starten om Zwarte Piet te behouden, dan is deze claim nog geeneens zo onwaarschijnlijk.

Btw....boycot jij de HEMA?
pi_143962600
quote:

[..]

Ach ja, het is een verdomd menselijke eigenschap om de schuld buiten jezelf te leggen.
pi_143962642
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Kingstown het volgende:
Als ik in dit topic lees dat er mensen zijn die een burgeroorlog willen starten om Zwarte Piet te behouden, dan is deze claim nog geeneens zo onwaarschijnlijk.
Nou ja, het kan op zich wel dat degene die King in z'n portefeuille heeft bewust moeilijk doet, maar dan nog wordt een faillissement niet alleen op basis van een vordering van de belastingdienst uitgesproken.
pi_143962889
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Hij is niet bedreigt?

[..]

Btw....boycot jij de HEMA?
Als je hoort wat voor onzin die man uitkraamd dan geloofde ik hem op voorhand al niet. En nu al helemaal niet.

Nee, ik boycot Hema niet, vind ik het een te goede winkel voor. Waarschijnlijk koop ik mijn jaarlijkse pepernoten en chocoladeletters wel elders. Die vind je in elke winkel en hoef ik toch maar 1x te kopen.
pi_143963038
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[Maar als al die wannabe Pietmartelaren vinden dat we hier zo racistisch zijn en dat het allemaal door de slavernij komt, dan denk ik, dat we dat best goed willen maken en hen in grote boten te stoppen en terug te brengen naar het land van hun voorouders, waar geen boze blanken zijn,
Mensen deporteren omdat ze een ongewenste mening hebben ?
Oei....
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:12:01 #94
66444 Lord_Vetinari
pi_143963227
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mensen deporteren omdat ze een ongewenste mening hebben ?
Oei....
Nee, mensen hun wens vervullen in een land te wonen waar ze niet racistisch bejegend worden of beledigd door racistische kinderfeesten. Of eigenlijk, twee vliegen in een klap. De gevolgen van slavernij goedmaken door mensen te herenigen met hun voorouderlijke grond en hen blij maken dat ze dat slavernijfeest dat Sinterklaas is, niet meer hoeven mee te maken.
pi_143963317
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, mensen hun wens vervullen in een land te wonen waar ze niet racistisch bejegend worden of beledigd door racistische kinderfeesten. Of eigenlijk, twee vliegen in een klap. De gevolgen van slavernij goedmaken door mensen te herenigen met hun voorouderlijke grond en hen blij maken dat ze dat slavernijfeest dat Sinterklaas is, niet meer hoeven mee te maken.
je lult een eind weg ja.
erken gewoon dat je plan nogal smerig is .

Overigens is het een normale wens van mensen in een niet-racistisch land te wonen en niet beledigd te worden door racistische kinderfeesten en dito aanhangers
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:16:40 #96
66444 Lord_Vetinari
pi_143963392
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

je lult een eind weg ja.
erken gewoon dat je plan nogal smerig is .

Overigens is het een normale wens van mensen in een niet-racistisch land te wonen en niet beledigd te worden door racistische kinderfeesten en dito aanhangers
Zoals in Nederland, dus. Tenzij je bent behept met een chronisch Calimero complex, natuurlijk.
pi_143964229
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:20 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Is dit nou een rationele post?

Als mensen het ergens niet mee eens zijn dan kunnen ze terug naar hun eigen land. Dat is rationeel?

Volgens welke regels van de argumentatieleer is dit een valide punt? Nou, ik laat je niet in spanning: geen enkele.

Zal ik een opsomming maken van jouw drogredenen in deze specifieke post?

Omdat het hier beter wonen is dan in Suriname, mag je geen kritiek op Zwarte Piet hebben.
Omdat je Zwarte Piet tegenwoordig niet als slaaf wordt aangemerkt, kan Zwarte Piet niet ontstaan zijn uit een slaaf.
Als je Zwarte Piet niet accepteert, dan moet je terug naar land van herkomst (?)
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, zoeken als een Calimero altijd ergens achter.
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, denken dat alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten.

Onjuiste aannames:
Mensen met kritiek op Zwarte Piet zijn allochtonen of donkere mensen
Als je tegen Zwarte Piet bent, dan ben je tegen Nederland.

Terugkijkende op je post vraag ik me af of er één geldig argument in stond. Ik ben nog zoekende.
Heel deze discussie gaat natuurlijk nergens over. Die groepen die hebben geklaagd - ik weet niet in welke mate Surinamers, Antillianen en Marokkanen vertegenwoordigd zijn, naar mijn indruk vooral een paar Surinamers - moeten niet zo zeuren. Zij hebben er zelf voor gekozen om in Nederland te gaan wonen waar deze traditie al lang bestond op het moment dat zij hier kwamen. Bevalt het je niet, dan ga je inderdaad maar weg. Je mag natuurlijk best uiten dat je het als racistisch aanvaardt maar het is aan de groep die hier al was om te bepalen of dat ze wel of niet bereid is om die traditie aan te passen. Belangrijker dan dat: over tradities praat je niet, je beslist niet even rationeel om het zus of zo te doen, het groeit spontaan in de loop van de tijd zonder dat er iemand de regie heeft. Het kan best dat nu we 10% niet-westerse allochtonen hebben en in steden zelfs 40-60% (veel teveel naar mijn mening met het oog op de draagkracht) dat tradities hierdoor op een andere manier veranderen. Prima als dat gebeurt maar dat zal op een spontane manier plaatsvinden. Nederlanders willen graag alles met commissietjes, compromissen enz. regelen, dat zal in dit geval niet lukken. Zo'n cultuurcomissietje kan zeggen wat ze wil, het volk trekt zich er niets van aan. Laat dat clubje zich maar bezig houden met het bestuderen van hoe de cultuur zich heeft ontwikkeld in plaats van dat het op en krampachtige manier de cutluur wil sturen. Zelfs al zou de overheid het niet meer faciliteren dan gaan de burgers het wel zelfstandig doen en hoe meer je probeert om die burgers hun cultuur tegen te werken hoe fanatieker die burgers uiting zullen geven aan hun cultuur. Dat is al vaak gebleken in de geschiedenis. Zwarte Piet zal dus nog een lange tijd blijven bestaan en als ZP gaat veranderen in de komende decennia, wat best mogelijk is, dan zal dit gebeuren omdat de meeste mensen dat graag willen, niet omdat het van bovenaf wordt opgelegd.

En ja, het is natuurlijk een extreme vorm van Calimero-gedrag, daar hoeven we toch helemaal niet over te discussiëren? :)

PS
Blijkbaar behoort Calimero ook tot de bedreigde Nederlandse cultuur aangezien de naam niet in het Nederlandstalige Firefox woordenboek staat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_143964341
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
Dat is een hele normale wens alleen:
- heeft ZP niets met racisme te maken
- was ZP er al toen ze er kwamen. Als het al racistisch zou zijn dan hadden ze er blijkbaar geen bezwaar tegen op het moment dat ze ervoor kozen - of hun (voor)ouders - om hier te komen wonen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:44:44 #99
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_143964618
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Yaaar het volgende:
Het is punt van discussie. Als hij wel afstamt van de slaaf, snap ik wel dat sommige mensen dat kut vinden.
De mens komt oorspronkelijk uit afrika alleen waren er een aantal lui en die bleven er hangen de overigen gingen wat verder kijken!
Er staat nog een vraag voor u open!!
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:55:40 #100
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_143965175
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is een hele normale wens alleen:
- heeft ZP niets met racisme te maken
- was ZP er al toen ze er kwamen. Als het al racistisch zou zijn dan hadden ze er blijkbaar geen bezwaar tegen op het moment dat ze ervoor kozen - of hun (voor)ouders - om hier te komen wonen.
Wel of niet, er is zoveel onduidelijkheid over dat mensen gewoon niet zo moeilijk moeten doen over waar het uberhaupt vandaan komt maar waar het voor staat!

Een kinderfeestje waarbij de sint en zijn knecht met zwart gesmickt of gelaat cadeaus uitdelen aan kinderen.

Ik hoor dwergen ook niet mekkeren dat ze als slaven in de willy wonka fabriek zijn gestopt, of als slaven van de kerstman jaar in jaar uit cadeautjes aan het maken zijn! Of dat ik ze in elkaar ros omdat ze me hun pot goud niet willen geven die onderaan de regenboog staat!

En ga zo maar even door!
Ik dacht dat we in een democratisch land woonden, paar miljoen voor paar duizend tegen ratio 1 tegen 100 sorry maar houd dit feestje gewoon aan, op je eigen manier.
Als jij vind dat je zwarte piet totaal zwart moet maak m zwart
Als het met roet vegen moe go ahead!
Als jij vind dat ie best een ander kleurje mag hebben ga je gang

Als je gaat zeiken omdat je moeder gekwetst is omdat ze ooit eens voor zwarte piet is uitgemaakt breng der naar een psycholoog ik word voor vanalles uitgemaakt maar dat heeft vaak een reden.

In dit geval een botte lul :P
Er staat nog een vraag voor u open!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')