abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143958321
WEG MET ZWARTE PIET!

Deel 1: NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

http://fok.nl/666251

quote:
De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.

Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.

PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.

Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.

Facebooksites ploppen uit de grond!

https://www.facebook.com/(...)HEMA/710113499069520

Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Hier verder.
pi_143958381
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:00 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Jammer. -O-
PVV-ers die een oer-Hollands bedrijf gaan boycotten heeft wel een hoog priceless gehalte.
De Hema is een misschien net zo belangrijke Nederlandse waarde als Sinterklaas. Ik geloof er niets van dat de Hema hier omzet aan zal verliezen.
pi_143958413
Nog een topic :D
pi_143958595
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:32 schreef Yasmin23 het volgende:
Nog een topic :D
Ja, het houdt de gemoederen wel bezig inderdaad.
pi_143958607
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:38 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Als niemand zich hier nou druk over zou maken is het probleem zo op gelost :P
pi_143958623
De zwartepietendiscussie is toch echt wel een beetje uit de hand gelopen. Waarom accepteert men niet gewoon dat het een racistische traditie is die niet meer van deze tijd is? Hollanders met hun stomme halsstarrigheid... Ontkennen dat het racistisch is, spreekt boekdelen over de mate van inlevingsvermogen bij de betreffende persoon.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_143958648
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:39 schreef Hoplahopla het volgende:
De zwartepietendiscussie is toch echt wel een beetje uit de hand gelopen. Waarom accepteert men niet gewoon dat het een racistische traditie is die niet meer van deze tijd is? Hollanders met hun stomme halsstarrigheid...
*pakt popcorn*
pi_143958664
Anti-Zwarte Piet jurist is failliet.

http://nieuws.thepostonli(...)frank-king-failliet/

quote:
In een reactie tegen ThePostOnline zegt King dat zijn BV failliet is verklaard omdat er binnen de Belastingdienst ‘rancune’ tegen hem heerst:

“De belastingdienst heeft mij de oorlog verklaard. Er heerst daar rancune tegen mij, heeft een ambtenaar laten weten. Ik denk dat dat verband houdt met het Zwarte Piet gedoe. Als zwarte man moet je in dit land voorzichtig zijn als je je nek uitsteekt. Want dan moet je kop er af.”
Ambtenaren die zich laten leiden door hun liefde voor Zwarte Piet? Zou een slechte zaak zijn.
pi_143958686
Uhuh :') alles is de schuld van de blankmensch :')

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2014 17:41:47 ]
pi_143958708
quote:
De zwartepietendiscussie is toch echt wel een beetje uit de hand gelopen. Waarom accepteert men niet gewoon dat het een racistische traditie is die niet meer van deze tijd is? Hollanders met hun stomme halsstarrigheid... Ontkennen dat het racistisch is, spreekt boekdelen over de mate van inlevingsvermogen bij de betreffende persoon.
Liefde maakt blind en dat kun je in dit geval ook zeggen. Het Sinterklaasfeest is een soort kinderliefde en door die liefde kan men niet meer rationeel en objectief kijken naar het probleem.
pi_143958710
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:40 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ambtenaren die zich laten leiden door hun liefde voor Zwarte Piet? Zou een slechte zaak zijn.
Lijkt me een nogal sterk verhaal.
pi_143958718
quote:
Goeie troll wel.
pi_143958736
En daaaaaar gaan we weer *O*
pi_143958744
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:41 schreef Scorpie het volgende:
Uhuh :') alles is de schuld van de blankmensch :')
Jij denk dat Pro- en Anti-Zwarte Piet onder te verdelen is in blank en zwart?

Dan kijk je er nogal zwart-wit naar zou ik zeggen.
pi_143958752
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:42 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Liefde maakt blind en dat kun je in dit geval ook zeggen. Het Sinterklaasfeest is een soort kinderliefde en door die liefde kan men niet meer rationeel en objectief kijken naar het probleem.
Ja dat zal het zijn.
pi_143958756
quote:

[..]

Dat zal het dan wel zijn. Beetje simpele reden om je zo stug op te stellen. Maar het gros van de mensen reageert nou eenmaal vanuit de emotie en niet de ratio.

Ik heb overigens nooit echt sinterklaas gevierd, dus misschien ben ik ook wel te objectief.
pi_143958769
quote:

[..]

Het is een grijs gebied. De jurist laat zich echter makkelijk zwart maken, of probeert hij een wit voetje te halen ?
pi_143958771
quote:

[..]

pi_143958774
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Lijkt me een nogal sterk verhaal.
Je bent niet zomaar failliet natuurlijk, daar gaat veel aan vooraf. Maar of het ondenkbaar is dat er een PVV-ambtenaar nu net wat strenger was terwijl hij normaliter coulance zou verlenen?
pi_143958784
quote:

[..]

Kan er überhaupt wel een faillissement worden uitgesproken op basis van 1 preferente vordering?
pi_143958787
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja dat zal het zijn.
De eerste rationele Pro-Zwarte Piet persoon moet ik nog tegenkomen.
pi_143958795
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:43 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Dat zal het dan wel zijn. Beetje simpele reden om je zo stug op te stellen. Maar het gros van de mensen reageert nou eenmaal vanuit de emotie en niet de ratio.

Ik heb overigens nooit echt sinterklaas gevierd, dus misschien ben ik ook wel te objectief.
Je bent verzuurd door je gebrek aan Sinterklaas liefde en nu ben je zo geobsedeerd dat anderen het ook niet mogen vieren.
pi_143958805
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:38 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Als jij geen nieuw topic had geopend, hadden we nu geen nieuw topic.
Zo is het ook.
pi_143958806
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:44 schreef Ceberut het volgende:

[..]

De eerste rationele Anti-Zwarte Piet persoon moet ik nog tegenkomen.
En nu?
pi_143958823
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:43 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Je bent niet zomaar failliet natuurlijk, daar gaat veel aan vooraf. Maar of het ondenkbaar is dat er een PVV-ambtenaar nu net wat strenger was terwijl hij normaliter coulance zou verlenen?
Ja, dat is nogal vergezocht. Wss gewoon slechte bewindvoering. Kan gebeuren he.
pi_143958826
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:43 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Het is niet ondenkbaar maar het is ook niet ondenkbaar dat er een zogenaamd legitiem excuus wordt aangegrepen.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:45:57 #27
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_143958835
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:44 schreef Ceberut het volgende:

[..]

De eerste rationele Pro-Zwarte Piet persoon moet ik nog tegenkomen.
Als je probeert je eigen topic om zeep te helpen, ben je met dit soort uitspraken op de goede weg.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_143958837
quote:
Je suis Charlie Sheen
pi_143958851
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kan er überhaupt wel een faillissement worden uitgesproken op basis van 1 preferente vordering?
Nee. Maar misschien was de Belastingdienst de tweede.
pi_143958858
quote:

[..]

Best nog een hoog aluhoedje-gehalte in zijn verhaal. _O-
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_143958867
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:44 schreef Specularium het volgende:

[..]

Als jij geen nieuw topic had geopend, hadden we nu geen nieuw topic.
Zo is het ook.
Dat is een aanname.
pi_143958876
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:45 schreef NotYou het volgende:

[..]

Het is niet zwart wit hoor, neuuuuuh.
pi_143958877
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je bent verzuurd door je gebrek aan Sinterklaas liefde en nu ben je zo geobsedeerd dat anderen het ook niet mogen vieren.
Nee. Ik ben gewoon een rationeel persoon en niet één of andere onderbuikaapje... :')
pi_143958886
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:46 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Nee. Maar misschien was de Belastingdienst de tweede.
Dan is er gewoon sprake van slechte bewindvoering.
pi_143958890
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:47 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Nee. Ik ben gewoon een rationeel persoon en niet één of andere onderbuikaapje... :')
Je suis Charlie Sheen
pi_143958915
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:45 schreef NotYou het volgende:

[..]

quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:47 schreef NotYou het volgende:

[..]

Wat voor reactie is dit?
pi_143958929
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:48 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

[..]

Wat voor reactie is dit?
Één waarin je twee van mijn posts quote, lijkt me.
Je suis Charlie Sheen
pi_143958948
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:49 schreef NotYou het volgende:

[..]

Één waarin je twee van mijn posts quote, lijkt me.
:')

Jezus...
pi_143958967
quote:
18s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:49 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

:')

Jezus...
Is er een andere manier waarop ik die vraag had moeten lezen?
Je suis Charlie Sheen
pi_143958972
Zwarte piet is toch alleen maar zo zwart door het roet van de schoorsteen?
pi_143958980
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:47 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

En toch doe je aan stereotypering en onderscheid door het woord Hollanders te gebruiken in je verhaal. Niet zo rationeel als je jezelf wil voordoen, maar goede poging.
pi_143958986
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:50 schreef NotYou het volgende:

[..]

Is er een andere manier waarop ik die vraag had moeten lezen?
Iemand citeren zonder een tekst is nogal vaag... Maar oké. Het zal wel.
pi_143959015
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En toch doe je aan stereotypering en onderscheid door het woord Hollanders te gebruiken in je verhaal. Niet zo rationeel als je jezelf wil voordoen, maar goede poging.
Want Duitsers gaan zich druk maken over deze discussie?

Sowieso is stereotyperen soms gewoon noodzaak.
pi_143959039
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:50 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Iemand citeren zonder een tekst is nogal vaag... Maar oké. Het zal wel.
Hier op Fok! bestaat een post uit meer dan slechts tekst, zo heb je ook opmaak en en een posticon.
Je suis Charlie Sheen
pi_143959047
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als je probeert je eigen topic om zeep te helpen, ben je met dit soort uitspraken op de goede weg.
Ja, helaas, maar zo is het.

De veelgehoorde argumenten zijn of emotionele argument of drogredenen. Neem nou "Hunnie willen onze cultuur veranderen, dan moet ook X en Y weg". Of "Het is een traditie, en dus het moet blijven". Of een standpunt innemen ter zake van Zwarte Piet, zoals bijvoorbeeld dat hij zwart is vanwege het roet, maar dat niet consequent kunnen verdedigen.

Vooral ook het feit dat objectief materiaal volledig wordt genegeerd is een indicatie van of er nou rationeel of emotioneel gereageerd wordt.

http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml

Op basis van dit artikel blijkt duidelijk dat de klederdracht van Zwarte Piet afstamt van moorknechten/slaven. Waarom dan nog steeds volhouden dat er zogenaamd geen ondergeschikte rol is, maar sprake is van een "gelijkwaardige samenwerking"?
pi_143959070
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:51 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

quote:
Bittere noodzaak inderdaad. _O-
Je suis Charlie Sheen
pi_143959112
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:52 schreef Ceberut het volgende:

[..]

...
Op basis van dit artikel blijkt duidelijk dat de klederdracht van Zwarte Piet afstamt van moorknechten/slaven. Waarom dan nog steeds volhouden dat er zogenaamd geen ondergeschikte rol is, maar sprake is van een "gelijkwaardige samenwerking"?
Ik snap sowieso niet dat deze discussie bestaat. De feiten liegen er niet om...
pi_143959125
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:52 schreef NotYou het volgende:

[..]

[..]

Bittere noodzaak inderdaad. _O-

:D
pi_143959138
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:54 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

:D
Not even sure if trolling. ;(
Je suis Charlie Sheen
pi_143959150
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:55 schreef NotYou het volgende:

[..]

Not even sure if trolling. ;(
Nee ik trol niet. Maar ik mag Hollanders gewoon niet zo...
pi_143959167
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:55 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

No shit. Shab lutjebroek in the building!
Je suis Charlie Sheen
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:05:11 #52
66444 Lord_Vetinari
pi_143959394
quote:

[..]

De veelgehoorde argumenten zijn of emotionele argument of drogredenen. Neem nou "Hunnie willen onze cultuur veranderen, dan moet ook X en Y weg". Of "Het is een traditie, en dus het moet blijven". Of een standpunt innemen ter zake van Zwarte Piet, zoals bijvoorbeeld dat hij zwart is vanwege het roet, maar dat niet consequent kunnen verdedigen.

Vooral ook het feit dat objectief materiaal volledig wordt genegeerd is een indicatie van of er nou rationeel of emotioneel gereageerd wordt.

Ja, die plaatjes elk jaar van Piet in ketens en Sint die hem met de zweep afranselt... Vreselijk, vreselijk.

Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen ophouden met het overal als een Calimero wat achter zoeken en gewoon accepteren dat er in dit land een kinderfeest is, waarbij een donker grappig type rondloopt, die kadootjes uitdeelt, snoep strooit en als hulpje van een vaderlijke oude man optreedt. En proberen te accepteren dat niet alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten of te kleineren.

Integendeel, zou ik zeggen, als ik zo naar de voordelen kijk die het voor die mensen biedt om hier te wonen en niet in, zeg, Guyana of Suriname. Of Botswana. Of Guinee-Bisau. Of Ivoorkust. Maar als al die wannabe Pietmartelaren vinden dat we hier zo racistisch zijn en dat het allemaal door de slavernij komt, dan denk ik, dat we dat best goed willen maken en hen in grote boten te stoppen en terug te brengen naar het land van hun voorouders, waar geen boze blanken zijn, die hun vreselijk racistische kinderfeesten aan hen opdringen. Daar kunnen ze zich dan overgeven aan de feesten daar en zich in Buffebloed wentelen, met veren versieren en apeningewanden eten, alles in het blije besef, dat dat hun cultuur is en dat niemand hen dat wil ontzeggen of een actiegroep begint om de buffel te redden en het bloed te vervangen door waterverf.
pi_143959677
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, die plaatjes elk jaar van Piet in ketens en Sint die hem met de zweep afranselt... Vreselijk, vreselijk.

Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen ophouden met het overal als een Calimero wat achter zoeken en gewoon accepteren dat er in dit land een kinderfeest is, waarbij een donker grappig type rondloopt, die kadootjes uitdeelt, snoep strooit en als hulpje van een vaderlijke oude man optreedt. En proberen te accepteren dat niet alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten of te kleineren.

Integendeel, zou ik zeggen, als ik zo naar de voordelen kijk die het voor die mensen biedt om hier te wonen en niet in, zeg, Guyana of Suriname. Of Botswana. Of Guinee-Bisau. Of Ivoorkust. Maar als al die wannabe Pietmartelaren vinden dat we hier zo racistisch zijn en dat het allemaal door de slavernij komt, dan denk ik, dat we dat best goed willen maken en hen in grote boten te stoppen en terug te brengen naar het land van hun voorouders, waar geen boze blanken zijn, die hun vreselijk racistische kinderfeesten aan hen opdringen. Daar kunnen ze zich dan overgeven aan de feesten daar en zich in Buffebloed wentelen, met veren versieren en apeningewanden eten, alles in het blije besef, dat dat hun cultuur is en dat niemand hen dat wil ontzeggen of een actiegroep begint om de buffel te redden en het bloed te vervangen door waterverf.
DIt heb ik allemaal niet gelezen, maar boycot jij de HEMA nu wel of niet.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:19:03 #54
66444 Lord_Vetinari
pi_143959740
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:16 schreef Kingstown het volgende:

[..]

DIt heb ik allemaal niet gelezen, maar boycot jij de HEMA nu wel of niet.
Ga jij nou nog maar wat in je hol (laten) stoppen.
pi_143959789
quote:

[..]

Is dit nou een rationele post?

Als mensen het ergens niet mee eens zijn dan kunnen ze terug naar hun eigen land. Dat is rationeel?

Volgens welke regels van de argumentatieleer is dit een valide punt? Nou, ik laat je niet in spanning: geen enkele.

Zal ik een opsomming maken van jouw drogredenen in deze specifieke post?

Omdat het hier beter wonen is dan in Suriname, mag je geen kritiek op Zwarte Piet hebben.
Omdat je Zwarte Piet tegenwoordig niet als slaaf wordt aangemerkt, kan Zwarte Piet niet ontstaan zijn uit een slaaf.
Als je Zwarte Piet niet accepteert, dan moet je terug naar land van herkomst (?)
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, zoeken als een Calimero altijd ergens achter.
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, denken dat alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten.

Onjuiste aannames:
Mensen met kritiek op Zwarte Piet zijn allochtonen of donkere mensen
Als je tegen Zwarte Piet bent, dan ben je tegen Nederland.

Terugkijkende op je post vraag ik me af of er één geldig argument in stond. Ik ben nog zoekende.
pi_143960090
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:51 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

De anti pieten zijn allemaal niet goed bij hun hoofd.

Zoiets?
pi_143960134
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ga jij nou nog maar wat in je hol (laten) stoppen.
Wat? Kingstown is een homo? Wist ik niet. Link?
pi_143960168
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:55 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Je meent het. Wat ben je zelf dan?
pi_143960196
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De anti pieten zijn allemaal niet goed bij hun hoofd.

Zoiets?
Dat is nogal ongenuanceerd...

quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je meent het. Wat ben je zelf dan?
Nederlander.
pi_143960228
quote:

[..]

http://www.meertens.knaw.(...)ef/Zwarte%20Piet.pdf
pi_143960240
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:34 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Dat is nogal ongenuanceerd...

[..]

Nederlander.
Oké dan.
pi_143960438
quote:
Heb je dit stuk zelf ook gelezen? De schrijver van dit stuk is het niet eens met Van Benthem.

_O-
pi_143960466
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:42 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Heb je dit stuk zelf ook gelezen? De schrijver van dit stuk is het niet eens met Van Benthem.

_O-
Je snapt dat er dus discussie is over de zaken die je hier als feiten probeert te presenteren? Mooi,dan zijn we het erover eens dat het helemaal geen feiten zijn die je hier deponeert maar gewoon stellingen.

Bedankt dat je mijn zelf ook even keihard bevestigd met je opmerking, ik had het zelf niet beter kunnen doen :*

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2014 18:44:41 ]
pi_143960477
Wat is nou de feitelijke geschiedenis van de zwarte piet?
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:45:31 #65
66444 Lord_Vetinari
pi_143960521
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Je kunt hem in principe terugvoeren op de raven van Odin.
pi_143960529
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je snapt dat er dus discussie is over de zaken die je hier als feiten probeert te presenteren? Mooi,dan zijn we het erover eens dat het helemaal geen feiten zijn die je hier deponeert maar gewoon stellingen.

Bedankt dat je mijn zelf ook even keihard bevestigd met je opmerking, ik had het zelf niet beter kunnen doen :*
Haha, dikke faal vriend.
pi_143960536
quote:
Daar lopen de meningen over uiteen. Hij is rond 1850 ontstaan door een onderwijzer, maar op wie of wat hij gebaseerd is is nog onderwerp van discussie, zoals cerberkut net zelf al bevestigde.
pi_143960545
quote:
Staat mooi beschreven in: http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
pi_143960568
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:45 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Haha, dikke faal vriend.
Je geeft zelf net toe dat er discussie is over het ontstaan van ZP en dat je 'feiten' geen feiten zijn, en dan faal ik? Grappenmaker. Je trapte er gewoon met open ogen in _O-
pi_143960580
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je geeft zelf net toe dat er discussie is over het ontstaan van ZP en dat je 'feiten' geen feiten zijn, en dan faal ik? Grappenmaker. Je trapte er gewoon met open ogen in _O-
Ok.
pi_143960603
quote:
En de bron die ik hierboven neerzet gaat er nog even wat verder op in met de daadwerkelijke feiten op basis van dit subjectieve stukje van de Volkskrant. Geen dank :*
pi_143960623
quote:
Er zijn mensen die zeggen dat ZP gebaseerd is op duizenden jaren geleden en je hebt de Volkskrant.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2014 18:48:57 ]
pi_143960628
Het is punt van discussie. Als hij wel afstamt van de slaaf, snap ik wel dat sommige mensen dat kut vinden.
pi_143960639
Omdat zwarte Piet een pak draagt dat enigszins verwijst naar pakken die slaven ooit in een ver verleden droegen in nederland, wordt de hedendaagse Piet voor het gemak door hedendaagse mensen maar als slaaf gezien.
Niemand van deze generatie en ook niet de vorige en daarvoor heeft ooit een slaaf in zo´n pak gezien en is er al helemaal niet een geweest. Waarom moet men dan meteen zo hevig dat verband leggen? Daarbij waren de slaven die een dergelijk pak droegen, goed af, lijkt mij, niet het soort dat afgebeuld werd. Sterker nog, zijn er wel bewijzen dat ze niet betaald werden? Hebben ze het "bewijs" van het slavenpak niet van een schilderij ofzo?

Omdat hij een knecht is van Sinterklaas is het discriminatie of erger nog racisme. Alsof andere mensen geen personeel hebben en alsof het anders was geweest als hij blank was geweest.
(ik zie de vakbond al in discussie gaan over de arbeidsvoorwaarden van witte Piet :') Afschaffen die blanke hulpjes van Sinterklaas!)

Ik vind dat ook gewoon rare argumenten.

Als ik hier zo iemand over straat zou zien gaan, denk ik dat hij in een voorstelling zit ofzo, ik zie niet waarom zoiets serieus genomen moet worden alsof hij een hele slavengeschiedenis uitdraagt.

En voor de goede orde, ik ben niet iemand die schreeuwt dat hij moet blijven omdat het nu eenmaal traditie is, maar ik zie niet in waarom hij niet zou kunnen blijven. Ik ben niet pro Piet of tegen Piet, ik sta er neutraal in.

Ik vind de Katholieke processies allemaal veel te erg om diverse redenen (verleden en heden), maar ga echt niet hier in Portugal waar ze om de haverklap gehouden worden een rechtszaak aan om die te bannen.
Als zij geld en tijd willen besteden aan die poppenkasten een beelden willen vereren en rondragen, moeten ze dat helemaal zelf weten. En ik wordt er ook onvrijwillig mee geconfronteerd als de straten weer eens afgezet zijn en ik moet wachten tot zo´n stoet voorbij komt.
Waarom kan iemand die dan zo´n aanstoot neemt aan zwarte Piet niet dezelfde mentaliteit hebben en de schouders ophalen? Waarom moet er in de aanval gegaan?
Alleen maar omdat er ooit slavenhandel is geweest waarbij OOK blanken OOK zwarten hebben verhandeld (want slavenhandel is niet alleen de handel van zwarten door blanken).
Of alleen omdat er ooit een blackface hype is geweest? Dat verband vind ik nog raarder.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:50:12 #75
66444 Lord_Vetinari
pi_143960663
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Yaaar het volgende:
Het is punt van discussie. Als hij wel afstamt van de slaaf, snap ik wel dat sommige mensen dat kut vinden.
Waarom? Jij stamt af van een anthropoide. Ben je nu beledigd door de BBC serie 'Walking with Cavemen'?
pi_143960668
quote:
Het is niet echt een discussie. De Zwarte Piet met kroeshaar, een oorring en de specifieke klederdracht zoals we die kennen, is afgekeken van slaven.
pi_143960726
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Waarom? Jij stamt af van een anthroide. Ben je nu beledigd door de BBC serie 'Walking with Cavemen'?
Wat zeg je nou?

Gewoon, ik snap dat sommige mensen overgevoelig zijn en misschien nog zitten met wonden uit het verleden. Al hebben ze het zelf niet direct meegemaakt. Sommige mensen voelen zich echt sterk verbonden met bepaalde gebeurtenissen.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:52:42 #78
66444 Lord_Vetinari
pi_143960743
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:50 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Het is niet echt een discussie. De Zwarte Piet met kroeshaar, een oorring en de specifieke klederdracht zoals we die kennen, is afgekeken van slaven.
Want slaven liepen rond in fluweel met gouden sieraden... :')
pi_143960762
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En de bron die ik hierboven neerzet gaat er nog even wat verder op in met de daadwerkelijke feiten op basis van dit subjectieve stukje van de Volkskrant. Geen dank :*
In het stuk dat jij aanhaalt, recenseert John Helsloot een artikel van Van Benthem. Hij veegt de vloer aan met het idee van Van Benthem en concludeert:

". Dat Zwarte Piet een ‘Saraceen’ is, is een misverstand waarover Scott zelf al in zijn Ivanhoe geen twijfel liet bestaan: het gaat bij de zwarte bedienden om ‘neger-slaven’. "
pi_143960811
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Earring#Permanent_earrings

Het was een teken van eigendom.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:55:08 #81
66444 Lord_Vetinari
pi_143960828
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:53 schreef Ceberut het volgende:

[..]

In het stuk dat jij aanhaalt, recenseert John Helsloot een artikel van Van Benthem. Hij veegt de vloer aan met het idee van Van Benthem en concludeert:

". Dat Zwarte Piet een ‘Saraceen’ is, is een misverstand waarover Scott zelf al in zijn Ivanhoe geen twijfel liet bestaan: het gaat bij de zwarte bedienden om ‘neger-slaven’. "
Ah, Ivanhoe. Dat bekende wetenschappelijke werk van Sir Walter Scott. Veel betrouwbaarder natuurlijk dan historische of antropologische onderzoeken.
pi_143960830
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wel met een goud ding om de nek en in vreemde pakjes.

Moet echt vreselijk zijn om zo behandeld te worden.
pi_143960952
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:55 schreef Yaaar het volgende:

[..]

Wel met een goud ding om de nek en in vreemde pakjes.

Moet echt vreselijk zijn om zo behandeld te worden.
En ze deelden cadeautjes uit aan kinderen omdat dat moest van hun grote boze slavendrijver.

Trouwens, mocht Sinterklaas een slavendrijver zijn, dan zijn de Zwarte Pieten hoogstwaarschijnlijk gekocht bij zwarte slavendrijvers. :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_143960962
Doet me meteen denken aan die grote zwarte kok (naam ontschiet me even, Ainsly ...) die zijn stamboom uit heeft laten graven voor zo´n programma en ook af bleek te stammen van de slavendrijver/eigenaar.
Het bloed is bijna altijd gemend omdat de eigenaars de vrouwen pakten. Dus de meeste zwarten hebben ook bloed van een blanke slavendrijver in zich. Andersom hebben in de USA met name veel "blanken" ergens zwart bloed in zich.

Het ligt dus niet zo wart wit als waar men traditioneel graag aan vasthoud.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:50 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Afgekeken van de slaven? Hm, naar mijn weten liepen de meeste slaven niet in zulke protserige dure kleren.
Kroeshaar heeft naar mijn weten bijna elke zwarte (uit Afrika althans) slaaf of niet en oorringen lijken mij sierraden die ook niet alléén voor slaven waren weggelegd als noemt men ze wel zo. Dikke rode lippen zijn ook niet zuiver weggelegd voor slaven...Dat rode al helemaal niet.
De make up verwijst naar zwarte mensen niet naar slaven.
Het pak werd wellicht ook door een zwarte slaaf gedragen, maar ook door edelen...het was een nogal gangbaar pak in een bepaalde periode.
Dus niet een specifieke verwijzing naar slaven.

Ketenen zouden dat wel zijn, en die mist hij dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 29-08-2014 19:20:09 ]
pi_143961068
Wat een achterlijke discussie dit.
pi_143961559
quote:

[quote]In een reactie tegen ThePostOnline zegt King dat zijn BV failliet is verklaard omdat er binnen de Belastingdienst ‘rancune’ tegen hem heerst:

“De belastingdienst heeft mij de oorlog verklaard. Er heerst daar rancune tegen mij, heeft een ambtenaar laten weten. Ik denk dat dat verband houdt met het Zwarte Piet gedoe. Als zwarte man moet je in dit land voorzichtig zijn als je je nek uitsteekt. Want dan moet je kop er af.
_O- :') _O-
Eerst was hij gestopt wegens allerlei 'bedreigingen' , maar nu komt de aap uit de mouw en blijkt hij failliet. En volgens hem is dat faillissement ook weer de schuld van anderen. De belastingdienst voert tegen hem 'een oorlog' , omdat hij tegen zwarte piet is _O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_143961719
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Eerst was hij gestopt wegens allerlei 'bedreigingen' , maar nu komt de aap uit de mouw en blijkt hij failliet. En volgens hem is dat faillissement ook weer de schuld van anderen. De belastingdienst voert tegen hem 'een oorlog' , omdat hij tegen zwarte piet is _O-
De grote vraag is: wie verbaast zich hier over? _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_143961780
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:23 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De grote vraag is: wie verbaast zich hier over? _O-
KoosVogels. Die sprak direct zijn afschuw uit over het feit dat deze King bedreigd werd en geloofde direct dat dat de reden was dat hij als jurist met deze zaak stopte.
pi_143962522
quote:

Eerst was hij gestopt wegens allerlei 'bedreigingen' , maar nu komt de aap uit de mouw en blijkt hij failliet.
Hij is niet bedreigt?

quote:
De belastingdienst voert tegen hem 'een oorlog' , omdat hij tegen zwarte piet is _O-
Als ik in dit topic lees dat er mensen zijn die een burgeroorlog willen starten om Zwarte Piet te behouden, dan is deze claim nog geeneens zo onwaarschijnlijk.

Btw....boycot jij de HEMA?
pi_143962600
quote:

[..]

Ach ja, het is een verdomd menselijke eigenschap om de schuld buiten jezelf te leggen.
pi_143962642
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Kingstown het volgende:
Als ik in dit topic lees dat er mensen zijn die een burgeroorlog willen starten om Zwarte Piet te behouden, dan is deze claim nog geeneens zo onwaarschijnlijk.
Nou ja, het kan op zich wel dat degene die King in z'n portefeuille heeft bewust moeilijk doet, maar dan nog wordt een faillissement niet alleen op basis van een vordering van de belastingdienst uitgesproken.
pi_143962889
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Hij is niet bedreigt?

[..]

Btw....boycot jij de HEMA?
Als je hoort wat voor onzin die man uitkraamd dan geloofde ik hem op voorhand al niet. En nu al helemaal niet.

Nee, ik boycot Hema niet, vind ik het een te goede winkel voor. Waarschijnlijk koop ik mijn jaarlijkse pepernoten en chocoladeletters wel elders. Die vind je in elke winkel en hoef ik toch maar 1x te kopen.
pi_143963038
quote:

[Maar als al die wannabe Pietmartelaren vinden dat we hier zo racistisch zijn en dat het allemaal door de slavernij komt, dan denk ik, dat we dat best goed willen maken en hen in grote boten te stoppen en terug te brengen naar het land van hun voorouders, waar geen boze blanken zijn,
Mensen deporteren omdat ze een ongewenste mening hebben ?
Oei....
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:12:01 #94
66444 Lord_Vetinari
pi_143963227
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mensen deporteren omdat ze een ongewenste mening hebben ?
Oei....
Nee, mensen hun wens vervullen in een land te wonen waar ze niet racistisch bejegend worden of beledigd door racistische kinderfeesten. Of eigenlijk, twee vliegen in een klap. De gevolgen van slavernij goedmaken door mensen te herenigen met hun voorouderlijke grond en hen blij maken dat ze dat slavernijfeest dat Sinterklaas is, niet meer hoeven mee te maken.
pi_143963317
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, mensen hun wens vervullen in een land te wonen waar ze niet racistisch bejegend worden of beledigd door racistische kinderfeesten. Of eigenlijk, twee vliegen in een klap. De gevolgen van slavernij goedmaken door mensen te herenigen met hun voorouderlijke grond en hen blij maken dat ze dat slavernijfeest dat Sinterklaas is, niet meer hoeven mee te maken.
je lult een eind weg ja.
erken gewoon dat je plan nogal smerig is .

Overigens is het een normale wens van mensen in een niet-racistisch land te wonen en niet beledigd te worden door racistische kinderfeesten en dito aanhangers
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:16:40 #96
66444 Lord_Vetinari
pi_143963392
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

je lult een eind weg ja.
erken gewoon dat je plan nogal smerig is .

Overigens is het een normale wens van mensen in een niet-racistisch land te wonen en niet beledigd te worden door racistische kinderfeesten en dito aanhangers
Zoals in Nederland, dus. Tenzij je bent behept met een chronisch Calimero complex, natuurlijk.
pi_143964229
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:20 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Is dit nou een rationele post?

Als mensen het ergens niet mee eens zijn dan kunnen ze terug naar hun eigen land. Dat is rationeel?

Volgens welke regels van de argumentatieleer is dit een valide punt? Nou, ik laat je niet in spanning: geen enkele.

Zal ik een opsomming maken van jouw drogredenen in deze specifieke post?

Omdat het hier beter wonen is dan in Suriname, mag je geen kritiek op Zwarte Piet hebben.
Omdat je Zwarte Piet tegenwoordig niet als slaaf wordt aangemerkt, kan Zwarte Piet niet ontstaan zijn uit een slaaf.
Als je Zwarte Piet niet accepteert, dan moet je terug naar land van herkomst (?)
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, zoeken als een Calimero altijd ergens achter.
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, denken dat alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten.

Onjuiste aannames:
Mensen met kritiek op Zwarte Piet zijn allochtonen of donkere mensen
Als je tegen Zwarte Piet bent, dan ben je tegen Nederland.

Terugkijkende op je post vraag ik me af of er één geldig argument in stond. Ik ben nog zoekende.
Heel deze discussie gaat natuurlijk nergens over. Die groepen die hebben geklaagd - ik weet niet in welke mate Surinamers, Antillianen en Marokkanen vertegenwoordigd zijn, naar mijn indruk vooral een paar Surinamers - moeten niet zo zeuren. Zij hebben er zelf voor gekozen om in Nederland te gaan wonen waar deze traditie al lang bestond op het moment dat zij hier kwamen. Bevalt het je niet, dan ga je inderdaad maar weg. Je mag natuurlijk best uiten dat je het als racistisch aanvaardt maar het is aan de groep die hier al was om te bepalen of dat ze wel of niet bereid is om die traditie aan te passen. Belangrijker dan dat: over tradities praat je niet, je beslist niet even rationeel om het zus of zo te doen, het groeit spontaan in de loop van de tijd zonder dat er iemand de regie heeft. Het kan best dat nu we 10% niet-westerse allochtonen hebben en in steden zelfs 40-60% (veel teveel naar mijn mening met het oog op de draagkracht) dat tradities hierdoor op een andere manier veranderen. Prima als dat gebeurt maar dat zal op een spontane manier plaatsvinden. Nederlanders willen graag alles met commissietjes, compromissen enz. regelen, dat zal in dit geval niet lukken. Zo'n cultuurcomissietje kan zeggen wat ze wil, het volk trekt zich er niets van aan. Laat dat clubje zich maar bezig houden met het bestuderen van hoe de cultuur zich heeft ontwikkeld in plaats van dat het op en krampachtige manier de cutluur wil sturen. Zelfs al zou de overheid het niet meer faciliteren dan gaan de burgers het wel zelfstandig doen en hoe meer je probeert om die burgers hun cultuur tegen te werken hoe fanatieker die burgers uiting zullen geven aan hun cultuur. Dat is al vaak gebleken in de geschiedenis. Zwarte Piet zal dus nog een lange tijd blijven bestaan en als ZP gaat veranderen in de komende decennia, wat best mogelijk is, dan zal dit gebeuren omdat de meeste mensen dat graag willen, niet omdat het van bovenaf wordt opgelegd.

En ja, het is natuurlijk een extreme vorm van Calimero-gedrag, daar hoeven we toch helemaal niet over te discussiëren? :)

PS
Blijkbaar behoort Calimero ook tot de bedreigde Nederlandse cultuur aangezien de naam niet in het Nederlandstalige Firefox woordenboek staat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_143964341
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
Dat is een hele normale wens alleen:
- heeft ZP niets met racisme te maken
- was ZP er al toen ze er kwamen. Als het al racistisch zou zijn dan hadden ze er blijkbaar geen bezwaar tegen op het moment dat ze ervoor kozen - of hun (voor)ouders - om hier te komen wonen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:44:44 #99
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_143964618
quote:
De mens komt oorspronkelijk uit afrika alleen waren er een aantal lui en die bleven er hangen de overigen gingen wat verder kijken!
Er staat nog een vraag voor u open!!
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:55:40 #100
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_143965175
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 20:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is een hele normale wens alleen:
- heeft ZP niets met racisme te maken
- was ZP er al toen ze er kwamen. Als het al racistisch zou zijn dan hadden ze er blijkbaar geen bezwaar tegen op het moment dat ze ervoor kozen - of hun (voor)ouders - om hier te komen wonen.
Wel of niet, er is zoveel onduidelijkheid over dat mensen gewoon niet zo moeilijk moeten doen over waar het uberhaupt vandaan komt maar waar het voor staat!

Een kinderfeestje waarbij de sint en zijn knecht met zwart gesmickt of gelaat cadeaus uitdelen aan kinderen.

Ik hoor dwergen ook niet mekkeren dat ze als slaven in de willy wonka fabriek zijn gestopt, of als slaven van de kerstman jaar in jaar uit cadeautjes aan het maken zijn! Of dat ik ze in elkaar ros omdat ze me hun pot goud niet willen geven die onderaan de regenboog staat!

En ga zo maar even door!
Ik dacht dat we in een democratisch land woonden, paar miljoen voor paar duizend tegen ratio 1 tegen 100 sorry maar houd dit feestje gewoon aan, op je eigen manier.
Als jij vind dat je zwarte piet totaal zwart moet maak m zwart
Als het met roet vegen moe go ahead!
Als jij vind dat ie best een ander kleurje mag hebben ga je gang

Als je gaat zeiken omdat je moeder gekwetst is omdat ze ooit eens voor zwarte piet is uitgemaakt breng der naar een psycholoog ik word voor vanalles uitgemaakt maar dat heeft vaak een reden.

In dit geval een botte lul :P
Er staat nog een vraag voor u open!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')