Grappig, dan begeef ik me in bijzondere kringen blijkbaar (wist ik welquote:Op woensdag 10 september 2014 11:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Omdat er nog een enorm taboe rust op niet voortplanten? Omdat vrouwen die wel moeder zijn maar dat liever niet gewild hadden, enorm in de taboehoek geduwd worden? (Zie ook: http://www.scarymommy.com/i-dont-like-being-a-mother/ ).
Andersom zullen er ook vast wel onderzoeken van (vooral vrouwen) zijn waaruit blijkt dat kinderlozen als het te laat is ook nog wel eens spijt hebben dat ze geen kinderen hebben gekregen toen het nog kon.quote:Op dinsdag 9 september 2014 11:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen, ik heb werkelijk geen idee.
Wat ik dan altijd weer een beetje jammer vind, is dat mensen die geen kinderen willen zulke informatie dan naar boven halen om te proberen te bewijzen dat jij wel kunt zeggen dat je het leuk vindt dat je een kind hebt, maar dat je vast stiekem toch bij deze groep hoort.
Ik zeg niet dat jij dat nu zo bedoelt, LeeHarveyOswald, maar het gebeurt wel.
Nou is dat tegenwoordig nog zo? Dat vraag ik me af. Ik ken in mijn omgeving eigenlijk een heleboel bewust kinderloze paren.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Omdat er nog een enorm taboe rust op niet voortplanten? Omdat vrouwen die wel moeder zijn maar dat liever niet gewild hadden, enorm in de taboehoek geduwd worden? (Zie ook: http://www.scarymommy.com/i-dont-like-being-a-mother/ ).
Ziet er Amerikaans uit, en met jouw nick zou ik denken dat je wel zou weten hoe anders het in de VS is qua gezinnen en gezinsplanning.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
quote:What started as an innocent on-line baby book to chronicle Jill Smokler’s stay-at-home days with her children, quickly transformed into a vibrant community of parents, brought together by a common theme: Parenting doesn’t have to be perfect.
Laat maar zien, kunnen we daarna verder praten zonder een enorme aanname.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Andersom zullen er ook vast wel onderzoeken van (vooral vrouwen) zijn waaruit blijkt dat kinderlozen als het te laat is ook nog wel eens spijt hebben dat ze geen kinderen hebben gekregen toen het nog kon.
Dat is denk ik het grote verschil met de generaties van voor 1960, degenen die geboren zijn na 1960 hebben (in Nederland), eigenlijk altijd de mogelijkheid gehad anti-conceptie te gebruiken, de kerk was ook niet meer zo invloedrijk, en de moraal is (in NL) los genoeg om kinderen krijgen iets te laten zijn waar je zelf over beslist, en wat je niet hoeft te laten afhangen van wat men vindt....quote:Op woensdag 10 september 2014 11:36 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Nou is dat tegenwoordig nog zo? Dat vraag ik me af. Ik ken in mijn omgeving eigenlijk een heleboel bewust kinderloze paren.
Volgens mij ligt dat niet meer zo in de taboesfeer hoor.
Vroegerwat het gewoon vanzelfsprekend. Men trouwde en daarna werd er gewoon "begonnen" aan kinderen.
Mijn moeder, ook al wil ze ons niet missen, zegt bijvoorbeeld. Ik was zeker niet aan kinderen begonnen als ik in deze tijd leefde.
Nou beetje krom uitgedrukt, als ze nu weer de beslissing kon nemen, nu het geaccepteerd is om voor "geen kinderen" te kiezen, zou ze dat dus niet gekozen hebben
Hoezo? Wat bewijst dat dan? Dat er vrouwen zijn die spijt hebben dat ze geen kinderen hebben gekregen, en dan is dat het bewijs dat iedereen kinderen moet krijgen zolang het nog kan?quote:Op woensdag 10 september 2014 11:55 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Laat maar zien, kunnen we daarna verder praten zonder een enorme aanname.
Geschenk? Ik ken vrijgemaakten die helemaal niet een hele roedel willen, maar ja, de kerk he.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is denk ik het grote verschil met de generaties van voor 1960, degenen die geboren zijn na 1960 hebben (in Nederland), eigenlijk altijd de mogelijkheid gehad anti-conceptie te gebruiken, de kerk was ook niet meer zo invloedrijk, en de moraal is (in NL) los genoeg om kinderen krijgen iets te laten zijn waar je zelf over beslist, en wat je niet hoeft te laten afhangen van wat men vindt....
Een paar orthodox religieuze gemeenschappen uitgezonderd, want natuurlijk zijn ze er nog; mensen voor wie wel of geen kinderen willen krijgen niet de vraag is, maar of het ze gegund is ze te krijgen.
Maar die mensen zien het ook als een geschenk, dus het wel of niet willen is veel minder een issue.
Op wat voor manier worden ze "aangesproken" op hun keuze dan?quote:Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef stbabylon het volgende:
Overigens, de vrouwen hier die geen kinderen hebben/willen en de kinderlozen die ik ken (waaronder mijn vrouw), worden nog steeds aangesproken op die keuze. Als het geen taboe was, was dat niet gebeurt.
Jij haalt het onderzoek van spijt krijgen van kinderen krijgen onderuit door te roepen dat er ook wel andere onderzoeken zijn. Laat maar zien dan. Anders slaat je onderuit halen helemaal nergens op. Das hetzelfde zeggen als: er is ook blauw gras, dus echt niet al het gras is groen/geel, zonder dat je blauw gras kunt laten zien.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoezo? Wat bewijst dat dan? Dat er vrouwen zijn die spijt hebben dat ze geen kinderen hebben gekregen, en dan is dat het bewijs dat iedereen kinderen moet krijgen zolang het nog kan?
En dan zorgen ze echt wel voor anticonceptie hoor.....quote:Op woensdag 10 september 2014 11:59 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Geschenk? Ik ken vrijgemaakten die helemaal niet een hele roedel willen, maar ja, de kerk he.
zoek maar even terug, vorige topic volgens mij, de breeder-bingo. Ik heb als man al een bijna volle kaart.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op wat voor manier worden ze "aangesproken" op hun keuze dan?
Ik snap dat werkelijk niet.... en vooral niet waarom je kennelijk de aandrang voelt je keuze te verdedigen, en tegenover wie in godsnaam? Wie beslist voor jou dat je kinderen zou moeten krijgen?
Onderzoek? Welk onderzoek? Een anonieme post op een blog is een onderzoek?quote:Op woensdag 10 september 2014 12:01 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Jij haalt het onderzoek van spijt krijgen van kinderen krijgen onderuit door te roepen dat er ook wel andere onderzoeken zijn. Laat maar zien dan. Anders slaat je onderuit halen helemaal nergens op. Das hetzelfde zeggen als: er is ook blauw gras, dus echt niet al het gras is groen/geel, zonder dat je blauw gras kunt laten zien.
Waarom? Waarom is het van belang of er (groepen) mensen zijn die spijt hebben van de beslissing om al dan niet kinderen te nemen. Waarom is er een rechtvaardiging nodig, van welke kant dan ook? Ik hoef mijn kinderwens niet te rechtvaardigen en jij hoeft jouw wens om geen kinderen te krijgen net zo min te rechtvaardigen. Mensen nemen weloverwogen hun eigen beslissingen en dan is het toch goed?quote:Op woensdag 10 september 2014 11:55 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Laat maar zien, kunnen we daarna verder praten zonder een enorme aanname.
Oh? Jij weet over wie ik het heb?quote:Op woensdag 10 september 2014 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan zorgen ze echt wel voor anticonceptie hoor....
Laat maar, ik ga dit niet winnen blijkbaar. Je ziet niet in wat ik bedoel.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Onderzoek? Welk onderzoek? Een anonieme post op een blog is een onderzoek?
Als het een taboe was, zou niemand er over praten, en zeker niet iemand er op aanspreken, maar zouden ze achter de rug er schaden van spreken.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef stbabylon het volgende:
Overigens, de vrouwen hier die geen kinderen hebben/willen en de kinderlozen die ik ken (waaronder mijn vrouw), worden nog steeds aangesproken op die keuze. Als het geen taboe was, was dat niet gebeurt.
Dat is iets anders, het ging mij erom dat roepen dat het tegengestelde (ook) waar is, niet voldoende is in een volwassen discussie.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom? Waarom is het van belang of er (groepen) mensen zijn die spijt hebben van de beslissing om al dan niet kinderen te nemen. Waarom is er een rechtvaardiging nodig, van welke kant dan ook? Ik hoef mijn kinderwens niet te rechtvaardigen en jij hoeft jouw wens om geen kinderen te krijgen net zo min te rechtvaardigen. Mensen nemen weloverwogen hun eigen beslissingen en dan is het toch goed?
En dan nog snap ik het niet, ben je IRL zo gebrekkig in het communiceren dat je aan de vragers die het geen bal aangaat niet duidelijk kunt maken dat het jouw keuze is, en dat je je daar niet (verder) voor gaat verantwoorden?quote:Op woensdag 10 september 2014 12:02 schreef stbabylon het volgende:
[..]
zoek maar even terug, vorige topic volgens mij, de breeder-bingo. Ik heb als man al een bijna volle kaart.
Vaak gaat dat ook wel goed, maar er zijn nog teveel mensen die het niet in hun botte harses krijgen dat hun keuze niet de enige is.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als het een taboe was, zou niemand er over praten, en zeker niet iemand er op aanspreken, maar zouden ze achter de rug er schaden van spreken.
Het zal voor sommige mensen iets ongewoons zijn, waar ze dan nieuwsgierig naar zijn en over willen praten. Je kunt er natuurlijk een groot probleem van maken, maar je kunt het ook proberen anders te zien.
Joh, ik heb tot vorig jaar in het epicentrum van de biblebelt gewoond.... ik heb wel zeker enig idee waar ik het over heb.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:03 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Oh? Jij weet over wie ik het heb?
Sja, daar heb je opzich gelijk in, maar dan kunnen we heel FOK! wel opdoeken he? Want de situatie in Gaza doet mij persoonlijk ook niet zoveel qua invloed, maar mag ik daar niet meer over discussieren dan,want het gaat me niet aan?quote:Op woensdag 10 september 2014 12:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan nog snap ik het niet, ben je IRL zo gebrekkig in het communiceren dat je aan de vragers die het geen bal aangaat niet duidelijk kunt maken dat het jouw keuze is, en dat je je daar niet (verder) voor gaat verantwoorden?
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen moeite doen zicht te verantwoorden over dingen die anderen geen bal aangaan aan mensen die het niet aangaat.
Ik ben juist wel vaardig en sociaal en daarom kan ik niet zo maar tegen iemand zeggen dat hij z'n bek moet houden.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan nog snap ik het niet, ben je IRL zo gebrekkig in het communiceren dat je aan de vragers die het geen bal aangaat niet duidelijk kunt maken dat het jouw keuze is, en dat je je daar niet (verder) voor gaat verantwoorden?
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen moeite doen zicht te verantwoorden over dingen die anderen geen bal aangaan aan mensen die het niet aangaat.
Maar dat is andersom toch net zo? Van die mensen die het niet in hun botte harses krijgen dat er mensen zijn die wel graag vader/moeder willen zijn en het dan nodig vinden om daar tegen te schoppen?quote:Op woensdag 10 september 2014 12:06 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Vaak gaat dat ook wel goed, maar er zijn nog teveel mensen die het niet in hun botte harses krijgen dat hun keuze niet de enige is.
Goed, en nu ga ik naar mijn nichtje toe, geweldig kind
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |