http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
quote:De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.
Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.
PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.
Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.
Nee, de afkomst van Zwarte Piet is de stereotype afbeelding van de 17e-eeuwse negerslaaf. Die is in de loop der tijden een beetje afgezwakt, maar hij is nog steeds duidelijk herkenbaar als zodanig.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Klopt. De afkomst van Zwarte Piet is een tekentafel, waar iemand een samenraapsel van allerlei dingen heeft bedacht. Zo is een clown-achtig karakter ontstaan, in een fel gekleurd, vrolijk pakje. Gezichten zwart schminken gebeurt al eeuwenlang in tal van culturen.
Wat de aanpassingen betreft. Een aantal onwenselijke effecten, die ik zeker niet ontken, zijn de afgelopen jaren weggenomen. Het dommige karakter van Zwarte Piet, soms het gebruik van een Surinaams accent, waardoor de link met bruine mensen is versterkt. Inmiddels verdwenen. Nu nog stoppen met Zwarte Piet (licht)bruin schminken; graag weer helemaal pikzwart, zoals het vroeger was.
Er zijn ook zwarte mensen die zich kleden als Zwarte Piet en misschien het stereotype 'gangster' erg vervelend vinden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen mensen die zichzelf vrijwillig profileren met enkele stereotype eigenschappen, en mensen die onvrijwillig geconfronteerd worden met stereotypen omdat anderen graag een feestje willen vieren.
Gast, alsjeblieftquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien zijn ze wel voorstander omdat ze het gezeik erover beu zijn...
Oké. Gefeliciteerd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:52 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Er zijn ook zwarte mensen die zich kleden als Zwarte Piet en misschien het stereotype 'gangster' erg vervelend vinden.
Ik ken een zwarte man die verkleed ging als Sinterklaas, briljante man!quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:52 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Er zijn ook zwarte mensen die zich kleden als Zwarte Piet en misschien het stereotype 'gangster' erg vervelend vinden.
Zullen we voortaan zo reageren elke keer als iemand iets vervelend vindt?quote:
Misschien omdat veel mensen in deze discussie zeggen "Als je het niet met onze tradities eens bent rot je maar op naar je eigen land." waardoor de allochtone Nederlander een soort tweederangs burger is.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Of omdat sommige mensen iets te goed zijn in hun slachtofferrol benadrukken? Leg mij anders eens uit wat er voor een Turk discriminerend is aan Zwarte Piet?
WHAHAHAHa wat is dat voor plaatjequote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:52 schreef xpompompomx het volgende:
Zwarte piet veranderen in: [ afbeelding ] en Wilders gaat weer naar de Hema!
Waarom zou je dat doen?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:54 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Zullen we voortaan zo reageren elke keer als iemand iets vervelend vindt?
Tsja. Nu moet je weer mandarijntjes eten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:52 schreef Mandarijntjes het volgende:
Jammer hoor, ik wilde graag van die zwarte pietjes chocolade figuren. Jullie kennen ze wel.
Ik vind jou bijzonder kortzichtig en de laatste opmerking getuigt ook niet van bijster veel niveau. Zeker niet voor iemand die mod is.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat de HEMA homo's niet langer representeert als roze nichten in tutu's, en de overheid ook geen feestjes sponsort waar de kern is dat hetero's zich verkleden als nichten en met z'n allen fruity gaan zitten doen in een roze tutu, inderdaad.
ZP wordt niet verboden, roze nicht in tutu dat je d'r bent.
Joden maken genoeg zelfspot, kent u Seinfeld?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:52 schreef xpompompomx het volgende:
Zwarte piet veranderen in: [ afbeelding ] en Wilders gaat weer naar de Hema!
''Ze moeten blij weez'n dat ze hier mogen wonen'' Jaja ;-)quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:54 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Misschien omdat veel mensen in deze discussie zeggen "Als je het niet met onze tradities eens bent rot je maar op naar je eigen land." waardoor de allochtone Nederlander een soort tweederangs burger is.
Dan is het vast ook geen probleem als Konstant Kusters zo over straat gaat. Toch?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:55 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Joden maken genoeg zelfspot, kent u Seinfeld?
Wat een ramp zou dat zijn.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:54 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De beroepsklagers willen maar één ding: een verbod op Zwarte Piet. Dat is waar deze beweging heel fanatiek mee bezig is. Ze zullen niet rusten totdat Zwarte Piet is veranderd in een regenboogpiet of een karakter met slechts een paar schoorsteenvegen in het gezicht. Dat je dat zelfs nog niet inziet, is wel heel schrijnend.
Geen idee. Jij doet dat in plaats ervan op in te gaan.quote:
Ik ben voorstander! :-Dquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:56 schreef OProg het volgende:
En wat nou als ze Zwarte Piet van witte chocolade maken?
Deze uitlating bevat ongeveer even veel objectiviteit als het statement "God bestaat". Je gelooft ergens heel hard in. Dit is illustratief voor de beroepsklagers: deze lezing over de herkomst van Zwarte Piet grijpen ze als een feit aan. Diverse historici ontkennen nadrukkelijk deze herkomst, maar dat is natuurlijk niet relevant.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, de afkomst van Zwarte Piet is de stereotype afbeelding van de 17e-eeuwse negerslaaf. Die is in de loop der tijden een beetje afgezwakt, maar hij is nog steeds duidelijk herkenbaar als zodanig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |