abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143845523
Wat is een fotograaf? Een fotograaf is iemand die probeert het moment vast te leggen.
Als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik met kijken. Maar hoe doe je dat dan het best? Moet je een talent zijn of is het te leren? En hoe leer je het dan? Door het te doen.

Fotograferen is namelijk heel veel doen, heel veel leren en proberen. Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste. Vraag en blijf vragen. Het resultaat is het waard: een mooiere foto en hoe je weet hoe je 'm kan maken. Fouten maken is niet erg, dat doen we allemaal.

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:
Ga op de grond liggen, pak een keukentrap, draai je camera eens wat schuiner, etc.!

Huishoudelijke mededelingen
Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:

Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn.
Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
Als je een bewerkte foto plaatst, zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.

Soms kan er om Exif-info gevraagd worden. Dit kun je bijvoorbeeld bij Flickr of bij de eigenschappen van je foto's vinden. Nu is dit lijstje best wel lang dus daarom is het handig om vooral deze dingen daarvan te kopiëren.
quote:
- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee
Hmz...
pi_143845577
Nogmaals: Manfrotto 055XDB + 804RC2

Geweldig statief :)!
Hmz...
pi_143846914
Geloof ik graag ja, maar na een weekend Berlijn en het aanschaffen van een nieuwe camera wel een hoop geld.
Ik ga denk ik toch eerst een goedkope halen, zodat ik wel een beetje kan spelen en kijken wat ik er mee kan en niet mee kan.
Met de tijd kan ik dan een wat duurdere kopen :)
pi_143847002
Ik wil nog eens sterretjes fotograferen. Moet nog eens kijken hoe dat met oneindig focussen zit. Volgende week op het wad dus daar mooi de tijd voor.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_143847070
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wil nog eens sterretjes fotograferen. Moet nog eens kijken hoe dat met oneindig focussen zit. Volgende week op het wad dus daar mooi de tijd voor.
Daar heb je niet veel tijd voor nodig, gewoon de lens op manual focus en op het oneindig-tekentje (∞) zetten.
pi_143847114
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 13:49 schreef Koelkastje het volgende:
Nogmaals: Manfrotto 055XDB + 804RC2

Geweldig statief :)!
Die is fijn ja :Y Wanneer je een auto hebt.. :+
Ik heb vorig jaar de mijne toch maar vervangen door een van Carbon fiber. (net als de rest van tweakers na het lezen van die review van Deathchant). Inclusief kop weegt hij minder dan 1.5kg. Ben er zonder problemen met citytrips door steden mee gewandeld. Waar ik met die manfrotto vrij "kapot" was :D

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2014 14:44:17 ]
pi_143847426
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 14:41 schreef DonJames het volgende:

[..]

Daar heb je niet veel tijd voor nodig, gewoon de lens op manual focus en op het oneindig-tekentje (∞) zetten.
Soms is oneindig toch wel heel ver weg en moet je de focusring iets van een millimeter terugdraaien. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_143851499
quote:

[..]

Als je die erop hebt staan ;)!
Hmz...
pi_143851563
quote:

[..]

Of liveview aan en helemaal inzoomen zodat je de sterretjes er tot op de pixel scherp op krijgt met de focusring. Oneindig tekentje is vaak niet automatisch de scherpste stand.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 19:02:04 #10
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_143855548
Ik heb een Hama statief trouwens, recentelijk aangeschaft. Wilde puur een redelijk betaalbaar dingetje omdat ik amper een statief gebruik. Los daarvan heb ik maar een 600D met 35mm lens van Sigma, 50mm lens van Canon of 15-55mm lens van Canon. Dat kan zo'n Hama statief prima hebben en het ding is echt ontzettend handig om mee te nemen en enorm simpel om in te klappen en uit te zetten. Ben er dus erg blij mee :)
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_143861167
Ik heb een Silvercrest SSD 3000 A1.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=22221
bij de Lidl gekocht in Frankrijk en vooralsnog voldoet deze het prima.
#35.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:30:18 #12
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_143861576
Mijn eerste tripod (2010):
:'( _O-
Omgerekend 9 EUR, enige wat ik in Tokyo heb gekocht (had verwacht veel meer gadgets aan te schaffen, sindsdien weet ik dat Shenzhen/Hong Kong eerder een gadgetwalhalla is, dus moeten we nog daar een keer heen... laat ik nou ontoevallig tijdens de Hong Kong Electronics Fair Autumn Edition vakantie hebben). Dacht toen ook: een tripod: 3 telescoopbenen: check, een kop om je camera op te mounten: check. Mooi. Daar moet een tripod aan voldoen dus: score!

Nu een Velbon Rexi-L...

En een Sirui N-2004 (don't mind the lenses, ik dacht, ik gooi ff oude gearfoto's in de recycling)...

En dat alles dan met hetzelfde Quick-Release (Q/R) systeem:

Dat is veel stabieler én fijner in gebruik, joh. En die Velbon bijvoorbeeld kostte 86 euro, dus dat valt nog reuze mee als instapper (komt uit Polen; besteld bij Merlin.pl via http://geizhals.eu ). Die Sirui was dan wel weer haast twee keer zo duur. Maar ja, is ook weer net die stap beter (en veelzijdiger; er is zo bijvoorbeeld een tripod-been dat je eraf kunt schroeven en dan gebruiken kunt als monopod). Moet je echter nog wel een kop bijkopen.

Nogmaals: 'you get what you pay for'. Maar liever wel iets meer dan drie keer niks, want dan krijg je ook drie keer niks. Ik zou nooit meer dat wiebelding van een W312 in gebruik willen hebben. :N :r
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_143862180
quote:

[..]

Alleen mijn 70-300 heeft dat tekentje. Wel jammer dat de 18-55 dat niet heeft. Meer wijdhoek.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_143871377
Hoi, hebben jullie tips om het makkelijker te maken om te focussen vanuit de losse hand, in een relatief donker stukje zonder de ISO heel hoog te doen? Ik gebruikte de kitlens van de Canon 600D en deze wordt snel te ruizig als ik de ISO omhoog gooi. Vind het jammer dat ik mijn 50mm niet mee had maar ik denk niet dat ik dicht genoeg bij de diertjes zou kunnen komen dan :P

Deze foto heb ik gemaakt bij Landgoed Hoenderdaell :)

pi_143872966
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 02:51 schreef Nezhi het volgende:
Hoi, hebben jullie tips om het makkelijker te maken om te focussen vanuit de losse hand, in een relatief donker stukje zonder de ISO heel hoog te doen? Ik gebruikte de kitlens van de Canon 600D en deze wordt snel te ruizig als ik de ISO omhoog gooi. Vind het jammer dat ik mijn 50mm niet mee had maar ik denk niet dat ik dicht genoeg bij de diertjes zou kunnen komen dan :P

Deze foto heb ik gemaakt bij Landgoed Hoenderdaell :)

[ afbeelding ]
Ruis bij hogere ISO wordt niet veroorzaakt door de lens, en scherpstellen heeft weer niks te maken met ISO ;) In je foto is de vogel niet helemaal scherp, het blad linksonder wel. Welk autofocuspunt gebruik je?
pi_143874508
Ik denk dat 'ie bedoelt 'een scherpe foto maken zonder bewegingsonscherpte'. Bewegingsonscherpte maakt iets wazig. Zou je kunnen stellen dat het dan out of focus is. :P

Dus ik denk dat 'ie zoekt naar een trucje waardoor de sluitertijd snel is, zonder de ISO te boosten. Tja en dat wil niet tenzij: je de scène belicht óf je diafragma/aperture wijder open gooit. Maar hij zei al dat 'ie z'n 50mm in dat geval mist, want die is natuurlijk vrij lichtsterk met f/1.8, dus daarmee kun je nog een boel doen, maar een lens die niet 'sneller' gaat dan f/4 bijvoorbeeld vormt dan natuurlijk snel een probleem.

Verder is de rule of thumb zo'n beetje een fractie maken van je mm (op 35mm-equivalent). Dus een 55-250mm is op een crop sensor equivalent aan een ~ 88-400mm. Dus op het wijde einde 1/88e en vol ingezoomd 1/400e sluitertijd. 1/80e of 1/60e is denk ik sowieso wel het maximale wat je handheld zou willen hanteren (ook wijder dan een 55mm lens dus). Sneller (korter belichten) mag uiteraard ook (als genoeg licht dat toelaat).

Zit je op 400mm met 1/400e en f/8 te spelen en ISO800 en is het daarmee te donker, dan het diafragma naar f/5.6. Als dat niet genoeg is, moet je toch de ISO ophogen (overigens, als je Magic Lantern op je Canon zet, kun je ook veel tussenISO's gebruiken, waarvan sommige ook een organischere/minder stortende ruis hebben, google it!). Als je dat niet wil, dan moet je toch met de sluiter omlaag. Dat is niet zo heel tragisch, ook afhankelijk van je handheld skills. Maar onder de helft van je richtwaarde ga je het denk ik toch goed merken. Dus op 400mm-equivalent 1/100e levert bewegingsonscherpte op vanwege camerashake. Dus liever niet inderdaad. Maar ja, dan moet je dus of zorgen dat de scene genoeg licht heeft zodat je korter kunt belichten, wat in veel gevallen gewoon niet kan, of je moet dan toch aan de tripod gaan... Dan elimineer je de camerashake, zit je alleen met bewegingsonscherpte van dynamische onderwerpen (een vogel zal misschien niet perfect stil zitten, rijdende auto's hebben ook genoeg beweging).
pi_143881839
Ik bedoelde precies wat Shiznuts zei :) Mijn lens moest ik inderdaad inzoomen en dan komt die niet lager dan f5.6 en de sluitertijd werd dan net te lang. DonJames, ik probeerde handmatig te focusen op het vogeltje, maar heb helaas teveel bewogen toen ik de foto zelf nam denk ik. De autofocus is heel erg langzaam dus die gebruik ik niet zo. Dankjewel, in ieder geval!

quote:
Verder is de rule of thumb zo'n beetje een fractie maken van je mm (op 35mm-equivalent). Dus een 55-250mm is op een crop sensor equivalent aan een ~ 88-400mm. Dus op het wijde einde 1/88e en vol ingezoomd 1/400e sluitertijd.
Ik snap alleen dit stukje niet zo goed, alleen hetgeen erna weer :P

Van dat programmaatje heb ik al eerder gehoord, die ga ik binnenkort er even opzetten :)
pi_143882214
Jup... http://magiclantern.fm & http://magiclantern.wikia.com . ;)
Daarmee kun je trouwens ook focus peaking en split focus op je schermpje toveren als assistentie.

Enne...
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 12:06 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Meeste lenzen op een APS-C beginnen bij 18mm. Dat wordt dan omgerekend met een crop factor van ~ 1.6x -> ~ 29mm fullframe equiv. Verder heb je wel lenzen die i.p.v. de 55mm kitlens op het tele-einde 135mm, 200mm of zelfs 300mm halen, wat dus ~ 88mm, ~ 216mm, ~ 480mm als 35mm-equivalent is. Maar doorgaans betekent een grotere zoomfactor -> meer bewegende delen, meer corrigerende elementen en al met al een slechtere optische prestatie. Daarom zie je dan ook mensen eerder naar meerdere lenzen grijpen. Dus in aanvulling op zo'n 18-55mm kitlens een 55-250mm bijvoorbeeld (~ 88-400mm). En voor wideangle misschien een 11-16mm f/2.8 Tokina (~ 18-26mm).

Huh? Crop? Ja, dittem:

pi_143889542
Oohh dankjewel, dat maakt het een stuk duidelijker!
pi_143895202
Hebben jullie misschien ook opmerkingen over deze foto? Compositie, kleur, tips voor nabewerking misschien? Vind alleen het glas in de achtergrond jammer. f5.6, 1/30, ook alleen met mijn handen

oude pic:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Nezhi op 27-08-2014 22:43:17 ]
  woensdag 27 augustus 2014 @ 22:03:02 #21
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_143897201
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 21:19 schreef Nezhi het volgende:
Hebben jullie misschien ook opmerkingen over deze foto? Compositie, kleur, tips voor nabewerking misschien? Vind alleen het glas in de achtergrond jammer. f5.6, 1/30, ook alleen met mijn handen

[ afbeelding ]
Ik vind hem echt super mooi! Niet echt tips, misschien iets meer kleur erin trekken?
pi_143897748
Ja, ik vind het een beetje grauwig/saai ogen (was het in het echt ook, lekker grijzig weer :P), maar weet niet echt hoe ik het kleuriger kan maken maar dat het niet té bewerkt lijkt.
pi_143897900
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 22:14 schreef Nezhi het volgende:
Ja, ik vind het een beetje grauwig/saai ogen (was het in het echt ook, lekker grijzig weer :P), maar weet niet echt hoe ik het kleuriger kan maken maar dat het niet té bewerkt lijkt.
Misschien nog een vignette toevoegen om de aandacht meer op het stokstaartje te krijgen, en die plant rechts weg croppen.
pi_143899485
quote:
7s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 22:17 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Misschien nog een vignette toevoegen om de aandacht meer op het stokstaartje te krijgen, en die plant rechts weg croppen.

Heb er nu dit van gemaakt. Het wegknippen van dat stukje plant deed wonderen :D Oude: http://i.imgur.com/5TDtrjP.jpg

[ Bericht 7% gewijzigd door Nezhi op 27-08-2014 22:55:28 ]
  woensdag 27 augustus 2014 @ 23:39:19 #25
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_143902036
Hmzzz nee vond de eerste toch beter denk ik..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')