Ja, nieuwbouwhuizen. Maar trappen uit 1929 die zijn toch uitgesleten en kraken toch? Of wordt het nu te ingewikkeld voor mij?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:13 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ook in huizen met betonnen vloeren zijn de trappen vaak nog van hout
Nja whatever die trap doet er niet toe, het gaat mij er om dat als ik bijvoorbeeld bij het oude huis van mijn ouders boven rondloop alles HOUT ademt door veel gekraak en zachte vloeren die een beetje meeveren. Kan mij niet voorstellen dat je dat voor beton aanziet. Om maar niet te spreken van het feit dat houten vloeren enorm veel geluid doorlaten en betonnen vloeren veel minder. Houten vloeren dreunen enorm.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dat trap-argument snap ik ook niet echt![]()
Nee dat is geen intelligente vraag, het topic is ook niet zo slim. Wat je doet ook niet maar dat hoeft niet want het is een principe kwestie met wraak als motief. Het is in elk geval vermakelijk.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:57 schreef syrusmd het volgende:
Vindt je dit zelf overigens wel een intelligente vraag?
Maar als er toch een toplaag ligt over een betonnenvloer met isolatie etc en dan zeg parketquote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:19 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Nja whatever die trap doet er niet toe, het gaat mij er om dat als ik bijvoorbeeld bij het oude huis van mijn ouders boven rondloop alles HOUT ademt door veel gekraak en zachte vloeren die een beetje meeveren. Kan mij niet voorstellen dat je dat voor beton aanziet. Om maar niet te spreken van het feit dat houten vloeren enorm veel geluid doorlaten en betonnen vloeren veel minder. Houten vloeren dreunen enorm.
Inderdaad, ik ben ook heel vervelend. Sorry, zo geboren...doe je niks aan...quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:16 schreef RickN het volgende:
Hij glijdt af van naïve consument die mogelijk genaait is tot een ongeloofwaardige, onoprechte, wraakzuchtige naaier die zichzelf "principieel" durft te noemen. Zo sneu....
Eh... je zei toch net van wel (wraak als motief)?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:30 schreef syrusmd het volgende:
Nee, wraak is niet het motief. Ik wil weten of het verschil tussen hout/beton afbreuk doet aan de waarde/duurzaamheid van de woning. Verder... wat ik eerder heb verteld.
Je realiseert je niet dat jij wel eens voor de extra kosten van verkoper kan opdraaien?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:32 schreef syrusmd het volgende:
Maar wie hier uiteindelijk voor opdraait (als er iemand voor gaat opdraaien wil dat zeggen) zal me werkelijk aan m'n reet roesten.
Dat parket veert een beetje, zoals het hoort, door de isolatieplaten er onder. Maar in een houten huis is dat compleet anders.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
Maar als er toch een toplaag ligt over een betonnenvloer met isolatie etc en dan zeg parket
dat veert dan toch ook etc
Natuurlijk is hout minder duurzaam dan beton, en gehoriger etcd, maar huizen in die leeftijdscategorie hebben vrijwel NOOIT betonnen tussenvloeren, dus geen hond verwacht dat dat er in zit. De waarde zal er dus ook niet anders door worden.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:30 schreef syrusmd het volgende:
Nee, wraak is niet het motief. Ik wil weten of het verschil tussen hout/beton afbreuk doet aan de waarde/duurzaamheid van de woning. Verder... wat ik eerder heb verteld.
Dat is toch helemaal niet relevant of het verschil groot of niet is.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 14:51 schreef Duur het volgende:
[..]
Alleen is het verschil tussen houten vloeren en betonnen zo groot, dat als de TS even in de catalogus gekeken had. Hij niet toen de verkoper zei je lambo staat klaar, hij in de ernaast staande skoda stapte, wegrijd en (weken?) later gaat klagen dat ie niet heeft wat hij had gedacht te hebben.
Maar goed, als jij de knol mag zien van te voren, je mag 'm eventueel zelfs laten testen, je doet dit ook bij een of andere beun de haas, je tekent bij je volle verstand het contract voor de citroen, en gaat dán klagen dat het knol is dan ligt het wel wat genuanceerder.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet relevant of het verschil groot of niet is.
TS heeft zijn handtekening gezet onder een koopcontract voor een pand met betonnen vloeren. Die zitten er niet in. Of ze in 1929 wel of niet betonnen vloeren konden maken, of het verschil met betonnen vloeren groot is en of hij wel of niet een bouwkundige keuring heeft laten plaatsen is irrelevant. Er zijn knollen voor citroenen verkocht, dat is waar het om gaat, en dan is er dus schade geleden. Al zijn het alleen maar de kosten van de notaris of de rente van de hypotheek (die hij wellicht niet had afgesloten als hij wist dat het houten vloeren waren).
Verborgen gebreken die er bij de koop al in zaten kun je jaren later zelfs nog een schadevergoeding voor ontvangen.
Mijn huis is uit 1936, de makelaar heeft ook geadviseerd geen keuring te doen. Ik heb dan ook nergens last van.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:28 schreef Leandra het volgende:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een aankoopmakelaar bij een huis van 1929 geen bouwkundige keuring geadviseerd heeft.
Als het om een huis uit 1979 gaat kan ik me daar wel wat bij voorstellen, maar bij een huis van 85 jaar oud?
Waanzin. Plus nergens 'last' van wil niet direct zeggen dat het bouwkundig OK is.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Mijn huis is uit 1936, de makelaar heeft ook geadviseerd geen keuring te doen. Ik heb dan ook nergens last van.
En daar heeft hij volledig gelijk in.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Probleem zit hem in het feit dat TS helemaal niet geïnteresseerd is in die houten vloeren en op geen enkel moment enig belang heeft gehecht aan de vloeren. Niemand heeft op die fout gelet. Nu wil TS geld hebben en maakt hij er een probleem van, hij wil geen geld omdat er houten vloeren inzitten maar omdat die vraag fout is beantwoord.
Als ik een huis van 4 jaar oud zou kopen zou ik nog een keuring laten doen. als je een huis koopt met slechte kozijnen bijvoorbeeld, kunnen die al gauw gaan rotten. Voor die paar euro kan je je een hoop problemen besparen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:36 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Waanzin. Plus nergens 'last' van wil niet direct zeggen dat het bouwkundig OK is.
Het is meer dat je een auto uit 1972 koop en er van uitgaat dat hij injectie heeft...quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En daar heeft hij volledig gelijk in.
Als ik denk een auto met een 2 liter motor te kopen en er zit een 1.4 in wil ik ook gecompenseerd worden. Je hebt namelijk iets anders gekregen dan wat je kocht.
Daar twijfel ik niet aan.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:36 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Waanzin. Plus nergens 'last' van wil niet direct zeggen dat het bouwkundig OK is.
Dat 'dan ook'quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Mijn huis is uit 1936, de makelaar heeft ook geadviseerd geen keuring te doen. Ik heb dan ook nergens last van.
Dat laatste is natuurlijk niet juist je hebt dan gekregen wat je kocht, jij dacht alleen dat je wat anders kocht. Wiens schuld dat is blijkt nergens uit.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ik denk een auto met een 2 liter motor te kopen en er zit een 1.4 in wil ik ook gecompenseerd worden. Je hebt namelijk iets anders gekregen dan wat je kocht.
Dat is dan ook vrij essentiele info die je zelf bewust achterhoudt om aan te tonen hoe stoer je bent dat je een 'oud' pand niet laat keuren. Terwijl het natuurlijk totaal geen 'oud pand' meer is in weze, wanneer het een jaar ervoor volledig gerenoveerd is.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar twijfel ik niet aan.
Of het waanzin is kun jij natuurlijk helemaal niet beoordelen vanachter je pc. Je hebt geen flauw benul om welk pand het gaat. Misschien is het wel volledig gerenoveerd een jaar voor ik het kocht.
Nee hoor, het ligt niet genuanceerder als koper heb je een onderzoeksplicht voor eventuele verborgen gebreken. Een houten vloer is geen gebrek maar misleiding. Wanneer jou wordt verteld dat een vloer van beton is hoef jij dat niet na te gaan. Of er in die tijd betonnen vloeren bestonden is niet relevant.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar goed, als jij de knol mag zien van te voren, je mag 'm eventueel zelfs laten testen, je doet dit ook bij een of andere beun de haas, je tekent bij je volle verstand het contract voor de citroen, en gaat dán klagen dat het knol is dan ligt het wel wat genuanceerder.
Er wordt simpelweg niet aan de voorwaarden van het contract voldaan. Bizar dat mensen dat zomaar terzijde schuiven.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
TS heeft zijn handtekening gezet onder een koopcontract voor een pand met betonnen vloeren. Die zitten er niet in. Of ze in 1929 wel of niet betonnen vloeren konden maken, of het verschil met betonnen vloeren groot is en of hij wel of niet een bouwkundige keuring heeft laten plaatsen is irrelevant. Er zijn knollen voor citroenen verkocht, dat is waar het om gaat, en dan is er dus schade geleden. Al zijn het alleen maar de kosten van de notaris of de rente van de hypotheek (die hij wellicht niet had afgesloten als hij wist dat het houten vloeren waren).
Als dat op de papieren staat kun je daar inderdaad van uit gaan anders is het misleiding.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:37 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Als ik een huis van 4 jaar oud zou kopen zou ik nog een keuring laten doen. als je een huis koopt met slechte kozijnen bijvoorbeeld, kunnen die al gauw gaan rotten. Voor die paar euro kan je je een hoop problemen besparen.
[..]
Het is meer dat je een auto uit 1972 koop en er van uitgaat dat hij injectie heeft...
Als er in een bijlage van het contract staat dat er betonnen vloeren in zitten blijkt daaruit dat de verkoper fout zit.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:40 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk niet juist je hebt dan gekregen wat je kocht, jij dacht alleen dat je wat anders kocht. Wiens schuld dat is blijkt nergens uit.
Verborgen gebreken wel ja.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Verborgen gebreken die er bij de koop al in zaten kun je jaren later zelfs nog een schadevergoeding voor ontvangen.
Nee hoor. Ik geef alleen aan dat jij vanachter je PC geen flauw idee hebt om wat voor pand het gaat en dus helemaal niet kan beoordelen of je iets wel of niet moet laten keuren. Jij noemde het waanzin dat de makelaar mij adviseerde dat niet te doen. Omdat je simpelweg niet alle info hebt.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:43 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat is dan ook vrij essentiele info die je zelf bewust achterhoudt om aan te tonen hoe stoer je bent dat je een 'oud' pand niet laat keuren. Terwijl het natuurlijk totaal geen 'oud pand' meer is in weze, wanneer het een jaar ervoor volledig gerenoveerd is.
Er is wel aan de voorwaarden van het contract voldaan, het door TS bekeken huis is geleverd geheel conform het koopcontract alleen had het huis niet alle eigenschappen die op de bijlage stonden.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:48 schreef Cracka-ass het volgende:
Er wordt simpelweg niet aan de voorwaarden van het contract voldaan.
Wij zijn het wel ééns met het feit dat het geleverde afwijkt van wat in het contract beschreven staat.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:48 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Er wordt simpelweg niet aan de voorwaarden van het contract voldaan. Bizar dat mensen dat zomaar terzijde schuiven.
Een goede advocaat maakt gehakt van de verkopende partij.
Dat er een gebrek is moet eerst maar hardgemaakt worden. Tot nu is er nog niemand geweest die zegt dat er een bouwtechnisch gebrek is.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:51 schreef RickN het volgende:
Dat een gebrek "verborgen" is moet wel hard gemaakt kunnen worden.
Als er geen vloeren in zaten heeft hij niet voldaan aan zijn onderzoeksplicht maar is er ook sprake van misleiding.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:51 schreef RickN het volgende:
[..]
Verborgen gebreken wel ja.
Wat nou als er überhaupt geen vloeren in die woning hadden gezeten. TS heeft er rondgelopen (over de begane grond, want geen vloeren) en de TS besluit het toch te kopen. Later blijkt dat in het koopcontract staat "betonnen vloeren". Wat denk jij dan dat er zou moeten gebeuren?
Het is allemaal niet zo rechtlijnig als je het voorstelt. Dat een gebrek "verborgen" is moet wel hard gemaakt kunnen worden. Soms is dat makkelijk, in andere gevallen ligt dat wat gecompliceerder. Houten vloeren of niet kún je weten. Tenzij je een verbouwingsrapport wordt voorgehouden waarin expliciet staat vermeld dat tijdens renovatie alle vloeren door beton zijn vervangen, is dat niet per definitie "verborgen".
En jij denkt dat een bijlage geen deel uitmaakt van de overeenkomstquote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er is wel aan de voorwaarden van het contract voldaan, het door TS bekeken huis is geleverd geheel conform het koopcontract alleen had het huis niet alle eigenschappen die op de bijlage stonden.
Als essentiële onderdelen zijn verkocht als zijnde van beton maar blijken van hout is dat een gebrek. Wie weet wilde hij wel hele zware apparatuur op zijn bovenverdieping plaatsen, weet jij veel.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat er een gebrek is moet eerst maar hardgemaakt worden. Tot nu is er nog niemand geweest die zegt dat er een bouwtechnisch gebrek is.
Dit valt niet onder verborgen gebreken. Dit valt onder het verzwijgen van essentiële kopersinformatie, dit is toch de reden dat we zaken zwart/op wit zetten met een handtekening er onder... DAT is de bindende factor.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:51 schreef RickN het volgende:
Verborgen gebreken wel ja.
Wat nou als er überhaupt geen vloeren in die woning hadden gezeten. TS heeft er rondgelopen (over de begane grond, want geen vloeren) en de TS besluit het toch te kopen. Later blijkt dat in het koopcontract staat "betonnen vloeren". Wat denk jij dan dat er zou moeten gebeuren?
Het is allemaal niet zo rechtlijnig als je het voorstelt. Dat een gebrek "verborgen" is moet wel hard gemaakt kunnen worden. Soms is dat makkelijk, in andere gevallen ligt dat wat gecompliceerder. Houten vloeren of niet kún je weten. Tenzij je een verbouwingsrapport wordt voorgehouden waarin expliciet staat vermeld dat tijdens renovatie alle vloeren door beton zijn vervangen, is dat niet per definitie "verborgen".
Jawel maar dat maakt niet dat niet is geleverd wat TS heeft gekocht.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En jij denkt dat een bijlage geen deel uitmaakt van de overeenkomst
Ik vind het héél, héél riskant om geen bouwkundig onderzoek te laten doen bij ELK huis dat je koopt. Dus ook een huis uit 1936, waar jij kennelijk in woont. Of deze nou gerenoveerd is of niet.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik geef alleen aan dat jij vanachter je PC geen flauw idee hebt om wat voor pand het gaat en dus helemaal niet kan beoordelen of je iets wel of niet moet laten keuren. Jij noemde het waanzin dat de makelaar mij adviseerde dat niet te doen. Omdat je simpelweg niet alle info hebt.
TS kocht een pand met betonnen vloeren. Heeft hij niet gekregen. Het gaat om wat hem is voorgeschoteld en wat hij dacht te kopen, dat komt niet overeen met het geleverde.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jawel maar dat maakt niet dat niet is geleverd wat TS heeft gekocht.
De verkopende partij heeft een bouwkundig rapport overlegd, gestempeld en gesigneerd door een onafhankelijk bureau, gedateerd op 3 maanden voor de aankoop.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik vind het héél, héél riskant om geen bouwkundig onderzoek te laten doen bij ELK huis dat je koopt. Dus ook een huis uit 1936, waar jij kennelijk in woont. Of deze nou gerenoveerd is of niet.
Mijn huis is uit 1906, ook enkele jaren geleden gerenoveerd maar ik wist niet hoe snel ik een expert er in moest laten neuzen. Mijn vader zegt altijd: "je bent een grote proleet als je denkt dat je alles weet." Dat geldt in dit geval voor huizen met eventuele verborgen gebreken.
Dus tóch.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De verkopende partij heeft een bouwkundig rapport overlegd, gestempeld en gesigneerd door een onafhankelijk bureau, gedateerd op 3 maanden voor de aankoop.
Niks riskants aan dus.
Nee TS kocht het huis op adres xxxxxxxxx, dat heeft TS bekeken en gekocht. Vervolgens denkt TS dat dat huis betonnen vloeren had, het huis blijkt geen betonnen vloeren te hebben.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
TS kocht een pand met betonnen vloeren. Heeft hij niet gekregen. Het gaat om wat hem is voorgeschoteld en wat hij dacht te kopen, dat komt niet overeen met het geleverde.
Ik heb niks laten keuren.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus tóch.
Loveless, we zijn eruit met 'm
Zo werkt dat niet bij huizen. Het is geen tweedehands fiets.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee TS kocht het huis op adres xxxxxxxxx, dat heeft TS bekeken en gekocht. Vervolgens denkt TS dat dat huis betonnen vloeren had, het huis blijkt geen betonnen vloeren te hebben.
Ja joh, stumpertje, beetje feiten verzwijgen, en dan doen alsof wij zulke rare aannames doenquote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus tóch.
Loveless, we zijn eruit met 'm
Nee, want die keuring was al verricht. DUHHHHHHquote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hebben die ook betonnen vloeren?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet bij huizen. Het is geen tweedehands fiets.
ik kom even een langs met de decoupeerzaag omdat ik niet geloof dat er wel beton onder die vloer zit.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:01 schreef Ynske het volgende:
Misschien een stomme gedachte, maar had TS dan maar gewoon planken en isolatiemateriaal los moeten trekken om te controleren of de vloeren daadwerkelijk zoals in het contract staat van beton waren?
quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er is wel aan de voorwaarden van het contract voldaan, het door TS bekeken huis is geleverd geheel conform het koopcontract alleen had het huis niet alle eigenschappen die op de bijlage stonden.
Mooiquote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:53 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wij zijn het wel ééns met het feit dat het geleverde afwijkt van wat in het contract beschreven staat.
Er is niet geleverd zoals schriftelijk afgesproken. Dat is motivatie genoeg, lijkt me.quote:Maar daarna vallen wij over een paar dingen, waaronder:
- De motivatie van TS om hier actie op te ondernemen is ondeugdelijk.
Dat doet niet echt ter zake, het staat immers zwart op wit zodat duidelijk is aan welke voorwaarden voldaan dient te worden.quote:- Hoe kun je zoiets over het hoofd zien, zelfs een "bouwer" is mee geweest om te kijken.
Dat lijkt me door een expert niet lastig te becijferen.quote:- Niemand wil beantwoorden welke schade TS heeft, terwijl men wel steeds roept dat deze er is.
Nee dat is niet genoeg.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:06 schreef Cracka-ass het volgende:
Er is niet geleverd zoals schriftelijk afgesproken. Dat is motivatie genoeg, lijkt me.
"Wat hij dacht te kopen". Je kunt om allerlei redenen een verwachting hebben bij iets dat je koopt. Dat wil niet zeggen dat je bij elke afwijking van die verwachting de verkoper in gebreken kunt stellen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
TS kocht een pand met betonnen vloeren. Heeft hij niet gekregen. Het gaat om wat hem is voorgeschoteld en wat hij dacht te kopen, dat komt niet overeen met het geleverde.
quote:De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijze bekend kon zijn.
Het vastleggen van de afspraken maar wat nu speelt is wat er moet gebeuren nu iets is geleverd wat niet volledig voldoet aan de beschrijving. Gewoon zeggen het is niet volgens afspraak maakt niet dat je maar van alles kunt eisen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:08 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat is dan het doel van een contract?
Het gaat niet om een arbeidscontract maar om de koop van jouw huis.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:08 schreef syrusmd het volgende:
Want...als jij een arbeidscontract hebt, en je werkgever betaald je opeens 200 euro minder maakt dat ook niet uit? Met jou wil ik wel zaken doen!
Volgens mij is het normaal om te eisen dat verkopende partij de voorwaarden van het contract naleeft hoor.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het vastleggen van de afspraken maar wat nu speelt is wat er moet gebeuren nu iets is geleverd wat niet volledig voldoet aan de beschrijving. Gewoon zeggen het is niet volgens afspraak maakt niet dat je maar van alles kunt eisen.
Dat zou ik wel willen, maar de makelaar is niet de verkoper. Had graag Pearson/Specter hier op gezet.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:25 schreef Copthorne het volgende:
Die makelaar heeft de plicht om jou netjes voor te lichten. Dat heeft hij blijkbaar niet gedaan en daarom sta je beresterk in deze zaak.
Bij de makelaar aankloppen en vragen: "Hoe gaan we dit oplossen?" en als de makelaar niet met een bevredigend voorstel komt, then you sue his ass. Winkansen? 100%!
Dat kan alleen niet als er iets in het contract staat dat onmogelijk gerealiseerd kan worden.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:28 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Volgens mij is het normaal om te eisen dat verkopende partij de voorwaarden van het contract naleeft hoor.
Artikel 17, lid 1 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek:quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het gaat niet om een arbeidscontract maar om de koop van jouw huis.
De grote vraag is wat jij kunt doen met het feit dat niet is geleverd wat volgens contract geleverd zou worden. Je hebt nu blijkbaar hun in gebreke gesteld maar het lijkt mij wel duidelijk dat de verkoper geen betonnen tussenvloeren kan aanbrengen. Je wilt er blijven wonen dus vernietiging van de overeenkomst lijkt mij ook vreemd. Het is vooralsnog geen verborgen gebrek want het lijkt helemaal geen gebrek te zijn maar eerder een normale bouwkundige constructie die volledig voldoet.
De vraag aan jou is dus wat wil jij precies en op welke grond?
De verkoper en de makelaar mogen alvast hun advocaatjes gaan bellen.quote:De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Er zijn anno 2014 geen betonnen vloeren te realiseren in een woonhuis?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat kan alleen niet als er iets in het contract staat dat onmogelijk gerealiseerd kan worden.
Wel bij nieuwbouw maar zeker in dit geval is het niet realistisch, het zou neerkomen op volledig slopen en weer opbouwen en dat alleen omdat een formulier verkeerd is ingevuld.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:31 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Er zijn anno 2014 geen betonnen vloeren te realiseren in een woonhuis?
Dan zou ik als verkopende partij maar schikken met TS.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wel bij nieuwbouw maar zeker in dit geval is het niet realistisch, het zou neerkomen op volledig slopen en weer opbouwen en dat alleen omdat een formulier verkeerd is ingevuld.
Waarom er is geen rechter die dat gaat eisen van de verkoper, dan wordt hooguit de overeenkomst vernietigd en heeft de verkoper zijn huis terug en TS geen huis meer.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:35 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dan zou ik als verkopende partij maar schikken met TS.
Zijn motivatie is de verkoper een hak dwars te zetten, no more, no less.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:06 schreef Cracka-ass het volgende:
Er is niet geleverd zoals schriftelijk afgesproken. Dat is motivatie genoeg, lijkt me.
Je kunt ook wel op papier zetten dat er twee toiletten zijn, na bezichtiging heb je toch echt zelf pech als er maar één blijkt te zijn.quote:Dat doet niet echt ter zake, het staat immers zwart op wit zodat duidelijk is aan welke voorwaarden voldaan dient te worden.
De meningen hierover verschillen.quote:Dat lijkt me door een expert niet lastig te becijferen.
Dat lijkt mij heel, heel erg sterk.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:36 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom er is geen rechter die dat gaat eisen van de verkoper, dan wordt hooguit de overeenkomst vernietigd en heeft de verkoper zijn huis terug en TS geen huis meer.
Het contract komt niet overeen met de realiteit. De achterliggende intentie van TS maakt niet echt uit.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:38 schreef hottentot het volgende:
Zijn motivatie is de verkoper een hak dwars te zetten, no more, no less.
Dat vraag ik me af. Waarom denk jij dat je zonder consequenties onjuistheden in een contract kunt (laten) opnemen?quote:Je kunt ook wel op papier zetten dat er twee toiletten zijn, na bezichtiging heb je toch echt zelf pech als er maar één blijkt te zijn.
Ik kan nu de telefoon oppakken en een aannemer vragen wat het kost om mijn huis van houten vloeren te voorzien. Andersom zou hij niet langskomen denk je?quote:De meningen hierover verschillen.
TS heeft een huis gekocht en het huis voldoet niet aan de voorwaarden zoals die in de koopovereenkomst zijn omschreven. TS heeft recht op compensatie hiervan in de vorm van een mooi geldbedrag. Hij hoeft het er zeker niet bij te laten zitten.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:38 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn motivatie is de verkoper een hak dwars te zetten, no more, no less.
[..]
Je kunt ook wel op papier zetten dat er twee toiletten zijn, na bezichtiging heb je toch echt zelf pech als er maar één blijkt te zijn.
[..]
De meningen hierover verschillen.
Ik denk dat de algemene mening in W&G toch wel is dat ze er niet veel redelijker zijn dan Wespensteek.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:09 schreef chatter123 het volgende:
Ik denk dat Wespensteek, met zijn incompetente antwoord en TS, met zijn kinderachtige motieven, redelijk goed bij elkaar passen
Zo weet hij van het bestaan van de edit knop afquote:
Je kunt geen onredelijke eis neerleggen, het aan willen laten brengen van de vloeren is een onredelijke eis. Dat snap je toch hopelijk zelf ook wel?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:39 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat lijkt mij heel, heel erg sterk.
Kun je een foto maken van je glazen bol?
Redelijkerwijs niet nee.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:31 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Er zijn anno 2014 geen betonnen vloeren te realiseren in een woonhuis?
Een goede aannemer zal je eerst toemompelen dat je volledig van de pot gerukt bent. Als blijkt dat je inderdaad van de pot gerukt bent, teveel geld hebt en het echt wil dan kan dat wel.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:43 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik kan nu de telefoon oppakken en een aannemer vragen wat het kost om mijn huis van houten vloeren te voorzien. Andersom zou hij niet langskomen denk je?
Daar heb je geen glazenbol voor nodig, er is in dat geval sprake van dwaling TS en verkoper hadden geen wilsovereenstemming betreffende de verkoop van het huis met houten vloeren en dus wordt die overeenkomst vernietigd. TS zou het huis niet gekocht hebben als er houten vloeren in zaten en de verkoper zou niet verkocht hebben als hij er betonnen vloeren in zou moeten zetten.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:39 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat lijkt mij heel, heel erg sterk.
Kun je een foto maken van je glazen bol?
Het is niet allemaal zo simpel.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:47 schreef Copthorne het volgende:
Lees nou gewoon even Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek door. Daar staat het allemaal.
het is een feit dat mijn makelaar adviseerde niet te keuren en ik dat ook niet gedaan heb. Dat jij direct allerlei wilde aannames doet net zoals in de casus van TS is jouw eigen fout.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:01 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ja joh, stumpertje, beetje feiten verzwijgen, en dan doen alsof wij zulke rare aannames doen
jawel.quote:
Het speelt allemaal een rol, maar als puntje bij paaltje komt, dan mag de verkoper verwachten dat het huis aan de omschrijving van de koopovereenkomst voldoet. Helemaal als de makelaar heeft verklaard dat er een betonnen vloer in de badkamer ligt. Ik denk dat als je dat kantoor opbelt, dat ze zich dan een ongeluk schrikken. Het makelaarskantoor wil geen slechte naam en er valt waarschijnlijk direct iets te regelen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is niet allemaal zo simpel.
Redelijkheid, mogelijkheid, eigen verantwoording etc.. het speelt allemaal mee.
Je maakt toch niet de fout dat je denkt dat de makelaar verantwoordelijk is voor de specificaties zoals opgegeven daar de verkoper?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:52 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Het speelt allemaal een rol, maar als puntje bij paaltje komt, dan mag de verkoper verwachten dat het huis aan de omschrijving van de koopovereenkomst voldoet. Helemaal als de makelaar heeft verklaard dat er een betonnen vloer in de badkamer ligt. Ik denk dat als je dat kantoor opbelt, dat ze zich dan een ongeluk schrikken. Het makelaarskantoor wil geen slechte naam en er valt waarschijnlijk direct iets te regelen.
Het zou zomaar kunnen dat een rechter dat zou zeggen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:45 schreef hottentot het volgende:
Je kunt geen onredelijke eis neerleggen, het aan willen laten brengen van de vloeren is een onredelijke eis. Dat snap je toch hopelijk zelf ook wel?
Je gaat er volledig aan voorbij wat er mondeling en schriftelijk is toegezegd. Daar komt de verkopende partij echt niet zonder kleerscheuren vanaf. En terecht natuurlijk.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar heb je geen glazenbol voor nodig, er is in dat geval sprake van dwaling TS en verkoper hadden geen wilsovereenstemming betreffende de verkoop van het huis met houten vloeren en dus wordt die overeenkomst vernietigd. TS zou het huis niet gekocht hebben als er houten vloeren in zaten en de verkoper zou niet verkocht hebben als hij er betonnen vloeren in zou moeten zetten.
http://www.aghart.nl/vakg(...)t/dwaling-en-bedrog/
Ben je achterlijk?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:00 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Het zou zomaar kunnen dat een rechter dat zou zeggen.
Wat een intelligente manier van discussiëren. Chapeau!quote:
De motivatie van TS doet er niet toe. Al wou hij zijn gelijk enkel en alleen op de grond dat het huidige jaartal deelbaar is door twee, dan doet dat er nog niets aan af dat hij gelijk heeft. Hetzelfde geldt voor het feit dat het door niemand opgemerkt lijkt te zijn - dat is hooguit vervelend omdat het een hoop gezeik bespaard zou hebben en niets meer.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:53 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wij zijn het wel ééns met het feit dat het geleverde afwijkt van wat in het contract beschreven staat.
Maar daarna vallen wij over een paar dingen, waaronder:
- De motivatie van TS om hier actie op te ondernemen is ondeugdelijk.
- Hoe kun je zoiets over het hoofd zien, zelfs een "bouwer" is mee geweest om te kijken.
- Niemand wil beantwoorden welke schade TS heeft, terwijl men wel steeds roept dat deze er is.
hottentot laat vooral zijn gevoelens spreken, blijkt wel.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
De motivatie van TS doet er niet toe. Al wou hij zijn gelijk enkel en alleen op de grond dat het huidige jaartal deelbaar is door twee, dan doet dat er nog niets aan af dat hij gelijk heeft. Hetzelfde geldt voor het feit dat het door niemand opgemerkt lijkt te zijn - dat is hooguit vervelend omdat het een hoop gezeik bespaard zou hebben en niets meer.
De schade van TS is tweeledig. Enerzijds is de schade de waardevermindering van zijn huis omdat er geen betonnen vloeren in liggen (qua isolatie, geluidsoverlast, latere verkoopwaarde, onderhoud, ga zo maar door). Anderzijds ligt zijn schade er in dat hij niet heeft geleverd gekregen waarmee hij bij koop akkoord is gegaan. Dat betekent dat hij recht heeft op schadevergoeding, zowel voor de wanprestatie als - als dat mogelijk en realistisch is - de kosten die TS moet maken om het gekochte overeen te laten komen met wat hij wilde.
Ik denk inderdaad dat de verkoper TS vijf euro schuldig is voor een potje tipex en een pen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:08 schreef Tchock het volgende:
En, voor als dat niet duidelijk was, TS heeft zélfs recht op schadevergoeding als de houten vloeren perfect in orde blijken, geen extra kosten veroorzaken en TS ze nooit vervangt. Zo werkt ons rechtssysteem als je niet levert wat je beweert te leveren.
Ik geloof ook niet dat iemand volledige nakoming als realistische optie ziet. Zoals eerder gezegd; goede kans dat je dan het hele huis af moet breken en opnieuw op moet bouwen. Gelukkig hebben we de redelijkheid en billijkheid nog. En ook gelukkig dat er uitkomsten mogelijk zijn die niet zo extreem zijn als "TS heeft pech" of "verkoper bouwt nieuw huis".quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:12 schreef RickN het volgende:
Er zijn allerlei mogelijke situaties te bedenken waarin een geleverde zaak afwijkt van wat in een koopovereenkomst staat.
Het kan zijn dat ten tijde van het tekenen van de overeenkomst geen van beide partijen zich van deze afwijking bewust waren.
Het kan zijn dat alleen de verkoper ervan wist.
Het kan zijn dat alleen de koper ervan wist.
Het kan zijn dat beide partijen ervan wist.
Als 1 van de partijen van de afwijking op de hoogte was, zijn er weer verschillende redenen te bedenken waarom hiervan geen melding wordt gemaakt of waarom de overeenkomst ongewijzigd toch getekent wordt.
Het is echt een totale illusie dat al deze situaties op 1 hoop geveegd kunnen worden en dat ten alle tijden volledige nakoming van de overeenskomst geeist kan worden.
Het is evengoed een totale illusie om te denken dat er in alle situaties een schadevergoeding voor de koper of zelfs voor 1 van de partijen in zit.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet dat iemand volledige nakoming als realistische optie ziet. Zoals eerder gezegd; goede kans dat je dan het hele huis af moet breken en opnieuw op moet bouwen. Gelukkig hebben we de redelijkheid en billijkheid nog. En ook gelukkig dat er uitkomsten mogelijk zijn die niet zo extreem zijn als "TS heeft pech" of "verkoper bouwt nieuw huis".
Wie heeft het over "alle situaties"? Ik beperk me tot de info in het topic. Andere mensen halen er emoties, niet-bestaande rechtsregels en absurde vergelijkingen bij om de vraag te vertroebelen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:15 schreef RickN het volgende:
[..]
Het is evengoed een totale illusie om te denken dat er in alle situaties een schadevergoeding voor de koper of zelfs voor 1 van de partijen in zit.
Er zijn al genoeg mensen geweest in dit topic die een schadevergoeding voor de TS bijkans durven te garanderen puur en alleen op basis van het argument: "er is niet geleverd wat beschreven staat". Das soort argumenten laten geen ruimte voor nuance.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wie heeft het over "alle situaties"? Ik beperk me tot de info in het topic. Andere mensen halen er emoties, niet-bestaande rechtsregels en absurde vergelijkingen bij om de vraag te vertroebelen.
Als TS de waarheid spreekt en geen info achterhoudt is de rechtsvraag vrij eenvoudig. De hoogte van de schadevergoeding kan niemand hier inschatten.
Ik vind het opmerkelijk dat je mensen verwijt geen nuance te hebben, en vervolgens zo'n stelling neerzet. Dit is namelijk helemaal niet waar. De onderzoeksplicht van de koper is niet absoluut. Ten eerste hoeft de koper niet alles in te zetten wat mogelijk in zijn macht ligt om aan zijn onderzoeksplicht te voldoen (wat jij wel lijkt te suggereren met je "onmogelijk had kunnen weten"). Ten tweede mag een koper in beginsel afgaan op mededelingen van de verkoper (BW en jurisprudentie). Je stelling faalt dus om twee losstaande redenen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:22 schreef RickN het volgende:
Alleen als TS kan aantonen dat hij onmogelijk had kunnen weten dat de vloeren in de woning niet van beton waren zit er mogelijk een schade vergoeding in, ondanks dat de overeenkomst betonnen vloeren beschrijft.
Ik had het al genuanceerd naar "redelijkerwijs had kunnen weten". Ik blijf met die wijziging achter de stelling staan, daarin gesteund door reeds verschillende malen aangehaalde tekst uit art 7:17 BW.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik vind het opmerkelijk dat je mensen verwijt geen nuance te hebben, en vervolgens zo'n stelling neerzet.
Tenzij de verkopende partij geen zin heeft in jouw gezeur en je voor maandag wil laten verkassen uit de woning, zodat de koop op 1 september kan worden teruggedraaid. Dat je met de badkamer aan het slopen geweest bent, zal dan vast weer op jou verhaald worden. De woning is met een opgebroken badkamer immers minder waard dan met een nette badkamer.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:25 schreef syrusmd het volgende:
Vernietiging van de koopovereenkomst is alleen een drukmiddel. Daar zal het uiteindelijk niet op uitdraaien.
7:17 zegt heel duidelijk (lid 2) dat een koper mag verwachten dat een zaak de eigenschappen bezit waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Bijvoorbeeld door (lid 1): mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:32 schreef RickN het volgende:
[..]
Ik had het al genuanceerd naar "redelijkerwijs had kunnen weten". Ik blijf met die wijziging achter de stelling staan, daarin gesteund door reeds verschillende malen aangehaalde tekst uit art 7:17 BW.
Niet helemaal.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wie heeft het over "alle situaties"? Ik beperk me tot de info in het topic. Andere mensen halen er emoties, niet-bestaande rechtsregels en absurde vergelijkingen bij om de vraag te vertroebelen.
Als TS de waarheid spreekt en geen info achterhoudt is de rechtsvraag vrij eenvoudig. De hoogte van de schadevergoeding kan niemand hier inschatten.
Wél helemaal...quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:39 schreef agter het volgende:
Niet helemaal.
TS heeft ook een onderzoeksplicht. Als hij netjes zijn plicht was nagekomen, waren de houten vloeren bekend geweest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |