Je ziet dat er steeds vaker een euthanasiegeval bij vergevordede dementie als zorgvuldig wordt beoordeeld door de Toetsingscommissie. Maar er moet inderdaad nog wel enige vorm van communicatie mogelijk zijn, zoals in deze casus. Hier kan deze vrouw in de laatste weken van haar leven nog wel aangeven dat 'ze niet meer wil' en neemt ze afscheid van een aantal personen, hoewel ze niet meer kan vertellen (of begrijpen) dat ze euthanasie wil en nog achter haar schriftelijke wilsverklaring staat.quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:40 schreef ShadyLane het volgende:
Het akelige is dat zelfs als je ervoor kiest, en je laat het zelfs vastleggen bij de notaris, men jouw uitdrukkelijke, weloverwogen wens toch kan overrulen met een simpel: "hij zei wel dat hij euthanasie wilde in geval van vergevorderde Alzheimer, maar we kunnen niet zeker weten of hij dat nu ook nog wil."
Ik denk dat het nadenken over een behandelverbod in elk geval zinvol is: wil je nog behandeld worden voor een longontsteking of niet. Bespreek dat soort dingen ook met je partner/familie; dergelijke dilemma's kunnen helaas ook zomaar bij voorheen gezonde mensen ontstaan.quote:Er van tevoren over nadenken heeft dus niet zoveel zin, tenzij je besluit jezelf uit je lijden te (laten) verlossen op het moment dat het nog niet zo vergevorderd is, om de 'overrulers' voor te zijn.
Maar clear-cut is het in geval van dementie nooit, da's nu net het probleem. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat mensen 'te vroeg' hun toevlucht zoeken tot euthanasie, terwijl ze graag nog even verder hadden gewild als ze erop konden vertrouwen dat ze in een later stadium nog geholpen zouden worden.quote:Op zondag 24 augustus 2014 15:07 schreef dotKoen het volgende:
Overigens kun je artsen natuurlijk nauwelijks kwalijk nemen dat ze erg voorzichtig zijn bij euthanasieverzoeken die niet clear-cut zijn.
Ik ben het helemaal met je eens dat euthanasie bij dementie of psychiatrische ziekten altijd nog een stuk ingewikkelder is dan bij uitgezaaide kanker.quote:Op zondag 24 augustus 2014 15:32 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Maar clear-cut is het in geval van dementie nooit, da's nu net het probleem. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat mensen 'te vroeg' hun toevlucht zoeken tot euthanasie, terwijl ze graag nog even verder hadden gewild als ze erop konden vertrouwen dat ze in een later stadium nog geholpen zouden worden.
Passieve en actieve euthanasie zijn erg verouderde en verwarrende termen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 15:47 schreef TserrofEnoch het volgende:
Passieve euthanasie vind ik weinig mis mee. Actieve euthanasie lijkt mij echter helemaal niks.
Naar mijn weten zijn actieve en passieve euthanasie nog steeds gangbare termen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 15:54 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Passieve en actieve euthanasie zijn erg verouderde en verwarrende termen.
Euthanasie is altijd actief: het actief beëindigen van een leven door het toedienen van bepaalde medicijnen (binnen het kader van de Wet Toetsing Levensbeeindiging).
Met passieve euthanasie kan van alles bedoeld worden: het niet behandelen van een longontsteking; het staken van toediening van vocht en voedsel, palliatieve sedatie (het geven van slaapmiddelen in de laatste 2 weken van iemands leven om anders onbehandelbare symptomen weg te nemen).
Ik vond deze ingezonden brief uit 1996 waar het al verwarrend werd genoemd http://www.volkskrant.nl/(...)het-ziekenhuis.dhtml.quote:Op zondag 24 augustus 2014 16:23 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Naar mijn weten zijn actieve en passieve euthanasie nog steeds gangbare termen.
Ben even op het internet gaan kijken en het lijkt me echt geen verouderd taalgebruik. Staat nog op de Wikipedia en verscheidene sites die informeren over euthanasie.
Waarom zou iemand door moeten leven als hij eigenlijk dood wil?quote:Op zondag 24 augustus 2014 16:15 schreef ShadyLane het volgende:
DotKoen, mijn punt is dus dat bij dementie en psychiatrische ziekten altijd sprake is van 'in dubio' (zelfs bij een helder "ik wil dood" is bij zo'n ziekte de vraag hoe serieus je dat moet nemen).
omdat wij dat willenquote:Op zondag 24 augustus 2014 17:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom zou iemand door moeten leven als hij eigenlijk dood wil?
Die visie heb ik nou nooit begrepen. Waarom zou er niets mis mee zijn om iemand passief te laten sterven door behandeling en vochttoediening stop te zetten, waarmee het gewoonlijk minstens een aantal dagen duurt tot het moment van overlijden, maar is het opeens not done om iemand die paar dagen ook te besparen en er gewoon direct actief een einde aan te maken?quote:Op zondag 24 augustus 2014 15:47 schreef TserrofEnoch het volgende:
Passieve euthanasie vind ik weinig mis mee. Actieve euthanasie lijkt mij echter helemaal niks.
Actief zie ik als zelfdoding en passief niet. Heb niet zo'n zin in een zelfmoord ook al voorkom je dan veel lijden. Logisch genoeg?quote:Op zondag 24 augustus 2014 18:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Die visie heb ik nou nooit begrepen. Waarom zou er niets mis mee zijn om iemand passief te laten sterven door behandeling en vochttoediening stop te zetten, waarmee het gewoonlijk minstens een aantal dagen duurt tot het moment van overlijden, maar is het opeens not done om iemand die paar dagen ook te besparen en er gewoon direct actief een einde aan te maken?
Da's vaak het resultaat van een religieuze stoornis.quote:Op zondag 24 augustus 2014 18:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Die visie heb ik nou nooit begrepen. Waarom zou er niets mis mee zijn om iemand passief te laten sterven door behandeling en vochttoediening stop te zetten, waarmee het gewoonlijk minstens een aantal dagen duurt tot het moment van overlijden, maar is het opeens not done om iemand die paar dagen ook te besparen en er gewoon direct actief een einde aan te maken?
Voor mij als arts is het in elk geval een essentieel verschil: het natuurlijk beloop van een ziekte afwachten of iemand 2 spuiten geven waaraan iemand direct doodgaat.quote:Op zondag 24 augustus 2014 18:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Dus jij hebt al voor je zelf besloten dat je - hoe dan ook - op een bepaalde leeftijd uit het leven stapt?quote:Op zondag 24 augustus 2014 15:58 schreef Jigzoz het volgende:
Euthanasie? Ja, graag.
Wanneer? Als ik geen zin meer heb.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |