abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:08:40 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143749834
Originele OP door robin007bond:

quote:
Omdat er geen SC in dit subforum is en me dat toch wel leuk leek. Eveneens Jigzoz aan zijn post in FB te zien.
Nu met extra OP:

Filosofische quote van de dag het topic:
quote:
What is the first business of one who practices philosophy? To get rid of self-conceit. For it is impossible for anyone to begin to learn that which he thinks he already knows.
- Epictetus
Kants categoriale imperatieve en het elfde gebod eisen overigens dat degene die de laatste post plaatst, ook het nieuwe deel aanmaakt. Anders krijg je Ockham achter je aan met z'n scheermes. :(
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:49:45 #2
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143751488
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 19:56 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Volgens mij maakt Kant geen onderscheid tussen a en b. Iets kan volgens hem pas de morele keuze zijn als het logisch consistent is, dwz voldoet aan de universaliteitstest.

Anders zou je naast dit model nog een ander model nodig hebben om te bepalen wat de morele keuze is in een bepaalde context
Nee, een morele keuze kan ook niet-universeel zijn. Alleen heeft het dan wel een andere status: het is iets dat je in bepaalde situaties zou moeten doen, maar waarvoor je niet afgekeurd zou moeten worden als je het niet doet: je zou slechts geprezen moeten worden als je het wel doet.
pi_143752783
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 20:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, een morele keuze kan ook niet-universeel zijn. Alleen heeft het dan wel een andere status: het is iets dat je in bepaalde situaties zou moeten doen, maar waarvoor je niet afgekeurd zou moeten worden als je het niet doet: je zou slechts geprezen moeten worden als je het wel doet.
Was dit Kants standpunt? Kan me niet herinneren dit ergens gelezen te hebben.

edit: oja, je bedoelt de zogenaamde 'imperfect duties'.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wegenbouwer op 23-08-2014 21:52:18 ]
pi_143874401
Mooiste blijft natuurlijk de liegende politicus in Kants denken. Wat moeten we daar dan mee? 8-)
pi_143978856
Gôh, ik vind dat ik tot zover best een beetje een vervelende indruk maakte. Terwijl ik daar absoluut niet van houd. Ik ben in ieder geval iemand die open staat voor een PB. Ik ben voor dat te doen als er iets is. En dan wil ik er ook wel iets aan doen.
pi_143989102
Hey Molurus, heb je

http://www.wired.com/2014/06/the-new-quantum-reality/

doorgenomen. Het klinkt erg interessant, maar ik kan er verder nog weinig over zeggen. Zover ik weet zijn er niet veel mensen bezig met dit soort (det.) herinterpretaties van de QM. Een " klassieke" verklaring voor QM-effecten, iets wat Feynman als onmogelijk achtte, zou de laatste eeuw aan natuurkunde toch wel in een ander daglicht zetten; er zou dan geen scheiding meer zijn tussen de klassieke, macroscopische wereld en de subatomaire. Ik hoop binnenkort es Bohms herinterpretatie van de Broglie's " pilot wave" te bekijken, maar dat is iets wat je in moderne tekstboeken nauwelijks tot niet tegenkomt.

Een collega van me merkte laatst op dat veel mensen in het vakgebied weinig interesse meer tonen voor " fundamentele" zaken, en dit is denk ik een mooi voorbeeld daarvan :)
pi_143989490
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 15:08 schreef Haushofer het volgende:
Hey Molurus, heb je

http://www.wired.com/2014/06/the-new-quantum-reality/

doorgenomen. Het klinkt erg interessant, maar ik kan er verder nog weinig over zeggen. Zover ik weet zijn er niet veel mensen bezig met dit soort (det.) herinterpretaties van de QM. Een " klassieke" verklaring voor QM-effecten, iets wat Feynman als onmogelijk achtte, zou de laatste eeuw aan natuurkunde toch wel in een ander daglicht zetten; er zou dan geen scheiding meer zijn tussen de klassieke, macroscopische wereld en de subatomaire. Ik hoop binnenkort es Bohms herinterpretatie van de Broglie's " pilot wave" te bekijken, maar dat is iets wat je in moderne tekstboeken nauwelijks tot niet tegenkomt.

Een collega van me merkte laatst op dat veel mensen in het vakgebied weinig interesse meer tonen voor " fundamentele" zaken, en dit is denk ik een mooi voorbeeld daarvan :)
:)

Ja, ik vond het een buitengewoon interessant artikel. Het kan zijn dat de wetenschap de laatste eeuw dusdanig veel geïnvesteerd heeft in de nu heersende ideeën dat deterministische interpretaties geheel genegeerd worden. Als dat werkelijk zo is gegaan dan zou dat behoorlijk gênant zijn.

Helaas heb ik te weinig verstand van deze materie om goed te kunnen beoordelen of dit nu een goed alternatief is, en waarom wel/niet. Maar ik was eigenlijk best wel onder de indruk van die macroschaal reproductie van het tweespleten experiment. Dat had ik überhaupt niet voor mogelijk gehouden (Feynman vermoed ik ook niet), maar kennelijk kan dat dus gewoon... ook zonder meer werelden te postuleren.

Zie ook:

Ik heb de Kopenhagen interpretatie van de QM altijd al vreemd / verdacht gevonden (wie niet?), en dit lijkt zo'n logische / natuurlijke oplossing van dat probleem.

En wat ik vooral vreemd vind is dat Einstein kennelijk niets wilde weten van deze oplossing. Want was hij niet de man die zei: 'God dobbelt niet'?

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 30-08-2014 15:58:07 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:58:36 #8
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143992645
Voor iedereen die iets luchtigers wil dan kwantummechanica: een 'dark lord' - in volledige Satanische uitdossing - heeft geprobeerd op een kerkterrein een Bijbel in de fik te steken nadat hij erover gezeken heeft. Needless to say, hij heeft gefaald.

http://www.thesmokinggun.com/file/arizona-bible-burning

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_143993028
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 16:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Voor iedereen die iets luchtigers wil dan kwantummechanica: een 'dark lord' - in volledige Satanische uitdossing - heeft geprobeerd op een kerkterrein een Bijbel in de fik te steken nadat hij erover gezeken heeft. Needless to say, hij heeft gefaald.

http://www.thesmokinggun.com/file/arizona-bible-burning

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus als je over een bijbel gepist hebt, dan is hij daarna niet in de fik te krijgen?

HET IS EEN WONDER! GOD IS GROOT! HIJ IS HEER! HEIL JEZUS!
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:18:27 #10
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143993154
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 17:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus als je over een bijbel gepist hebt, dan is hij daarna niet in de fik te krijgen?

HET IS EEN WONDER! GOD IS GROOT! HIJ IS HEER! HEIL JEZUS!
Nou ja, van een dark lord mag je toch verwachten dat hij tenminste zwavel pist. Dus een beetje een wonder is het wel.
pi_143993235
Wel echt flauw dat dat niet eens mag daar.
pi_143997835
Trouwens, wat ik nog een keer wou zeggen: wat vinden jullie van het idee van een goede vestiging of het bovennatuurlijke waar is of niet?
pi_143997934
'Bovennatuurlijk'? Wat is dat?
pi_143997958
Eh, dat weet iedereen toch?
pi_143998216
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:00 schreef 00ll0l0l het volgende:
Eh, dat weet iedereen toch?
Er zijn veel mensen die denken dat te weten. Maar als je ze vraagt dat eenduidig te specificeren krijg je eigenlijk nooit een samenhangend antwoord.

Het moet iets onverklaarbaars zijn, zoveel kan ik eruit opmaken. Maar ik mag toch aannemen dat onverklaarde verschijnselen niet per definitie bovennatuurlijk zijn. Waar ligt het onderscheid dan wel?

"In strijd met natuurwetten"?

1) of natuurwetten zijn absolute onbreekbare wetten. Maar dan kunnen bovennatuurlijke verschijnselen - in deze uitleg ervan - per definitie niet bestaan.

2) of natuurwetten zijn menselijke noties van hoe de wereld zich gedraagt. Maar dan is een uitzondering eerder een reden om gewoon die natuurwet te verwerpen.

Dus waar hebben we het nu eigenlijk over, als we spreken van 'bovennatuurlijk'?
pi_143998368
Hoe kan ik het zeggen? Ik ga uit van overzichtelijke begrippen wat dit onderwerp betreft. Net zoals iedereen meestal doet bij andere onderwerpen die meer stoffelijk zijn. Zoals, misschien dat een supermarktketen een goed voorbeeld is. Zo'n begrip zou ook meer beinterpreteerd, theoretisch weergegeven kunnen worden.
pi_143998482
Is het misschien een ideetje om in de F&L-etiquette op te nemen dat we proberen om duidelijk en samenhangend te communiceren?
pi_143998499
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:12 schreef 00ll0l0l het volgende:
Hoe kan ik het zeggen? Ik ga uit van overzichtelijke begrippen wat dit onderwerp betreft. Net zoals iedereen meestal doet bij andere onderwerpen die meer stoffelijk zijn. Zoals, misschien dat een supermarktketen een goed voorbeeld is. Zo'n begrip zou ook meer beinterpreteerd, theoretisch weergegeven kunnen worden.
Dat is met het woord 'bovennatuurlijk' een veel groter probleem dan met het woord 'supermarktketen'. Er is niets overzichtelijk aan het begrip 'bovennatuurlijk'. Het is, zover ik kan zien, een betekenisloos begrip.
pi_143998535
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:15 schreef Jigzoz het volgende:
Is het misschien een ideetje om in de F&L-etiquette op te nemen dat we proberen om duidelijk en samenhangend te communiceren?
Wat is exact niet samenhangend in de discussie?

Misschien nav wat Molarus zei: ik ga niet uit van deelbaarheid wat het begrip betreft.

Even voor de handigheid ivm reageren: ik zou graag weten wat niet samenhangend of duidelijk is (in wat ik deed) ik sta ook open voor een reactie op anderen in dat verband.

[ Bericht 9% gewijzigd door 00ll0l0l op 30-08-2014 20:25:24 ]
pi_143999164
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:16 schreef 00ll0l0l het volgende:

[..]

Wat is exact niet samenhangend in de discussie?

Misschien nav wat Molarus zei: ik ga niet uit van deelbaarheid wat het begrip betreft.

Even voor de handigheid ivm reageren: ik zou graag weten wat niet samenhangend of duidelijk is (in wat ik deed) ik sta ook open voor een reactie op anderen in dat verband.
Nou ja, de discussie begon over het begrip 'het bovennatuurlijke'. Ik vraag je wat je daarmee bedoelt, want zoals ik net heb uitgelegd is dit begrip qua betekenis nogal problematisch.

En vervolgens reageer je daarop met een verhaal over supermarktketens. Dat heeft, zo op het oog, helemaal niets daarmee te maken. Dus ik kan me voorstellen dat mensen dat onsamenhangend / onduidelijk vinden: dat is het namelijk ook.
pi_143999297
Nee, dat is het niet. Mijn conclusie is meer dat het een soort van middel is om een bepaald gelijk te krijgen in een discussie. Dat het dus met uitoefening van macht van doen heeft. Dat ik dus juist heel erg duidelijk communiceer, en dat de toonaangevendheid daar niet noodzakelijk van bevalt. Niet dat die ,,macht'' nodig is, maar gewoon om het hebben daarvan. Waar of niet?

Dit is trouwens heel erg lastig, omdat als ik bovenstaande zeg, dan zou ik ,,mij iets voorstellende'' genoemd kunnen worden, wat al helemaal slecht is daarvoor.

Bovendien, soms gaan anderen daarin mee, gewoon, zogezegd. Waardoor ik blootgesteld kan worden aan los-vaste zomaar meningen.
pi_143999369
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:38 schreef 00ll0l0l het volgende:
Nee, dat is het niet. Mijn conclusie is meer dat het een soort van middel is om een bepaald gelijk te krijgen in een discussie. Dat het dus met uitoefening van macht van doen heeft. Dat ik dus juist heel erg duidelijk communiceer, en dat de toonaangevendheid daar niet noodzakelijk van bevalt. Niet dat die ,,macht'' nodig is, maar gewoon om het hebben daarvan. Waar of niet?
Ehm... neem maar van mij aan dat dat het wel degelijk is. ;) Mensen begrijpen je oprecht niet. Daar is geen enkele sprake van macht uitoefenen in een poging 'gelijk' te krijgen.
pi_143999519
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehm... neem maar van mij aan dat dat het wel degelijk is. ;) Mensen begrijpen je oprecht niet. Daar is geen enkele sprake van macht uitoefenen in een poging 'gelijk' te krijgen.
Dan verzoek ik je wat exacter te zijn in je omschrijving in wat het probleem is.

Ik schreef dit:
,,Hoe kan ik het zeggen? Ik ga uit van overzichtelijke begrippen wat dit onderwerp betreft. Net zoals iedereen meestal doet bij andere onderwerpen die meer stoffelijk zijn. Zoals, misschien dat een supermarktketen een goed voorbeeld is. Zo'n begrip zou ook meer beinterpreteerd, theoretisch weergegeven kunnen worden.''

Hoe ik de term ,,supermarktketen'' gebruikte hier is geen probleem. Of zeg anders meer erover.

En wat is de kijk op de meerderheidsmening hierover?

[ Bericht 2% gewijzigd door 00ll0l0l op 30-08-2014 20:58:42 ]
pi_144000133
Ik verzoek om een duidelijke reactie hierop. Anders ga ik in principe uit van wat ik in mijn eervorige post hier zette.
pi_144000176
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:46 schreef 00ll0l0l het volgende:

[..]

Dan verzoek ik je wat exacter te zijn in je omschrijving in wat het probleem is.

Ik schreef dit:
,,Hoe kan ik het zeggen? Ik ga uit van overzichtelijke begrippen wat dit onderwerp betreft. Net zoals iedereen meestal doet bij andere onderwerpen die meer stoffelijk zijn. Zoals, misschien dat een supermarktketen een goed voorbeeld is. Zo'n begrip zou ook meer beinterpreteerd, theoretisch weergegeven kunnen worden.''

Hoe ik de term ,,supermarktketen'' gebruikte hier is geen probleem. Of zeg anders meer erover.

En wat is de kijk op de meerderheidsmening hierover?
Sja, ik kan daar - als reactie op mijn vraag over het begrip 'bovennatuurlijk' - echt geen brood van bakken, op geen enkele manier.

Wellicht dat jij kunt aangeven op welke manier jouw reactie ook maar iets met die vraag te maken heeft? Dat zie ik namelijk niet. Het lijkt een willekeurig samengeraapte verzameling woorden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')