Nu met extra OP:quote:Omdat er geen SC in dit subforum is en me dat toch wel leuk leek. Eveneens Jigzoz aan zijn post in FB te zien.
Kants categoriale imperatieve en het elfde gebod eisen overigens dat degene die de laatste post plaatst, ook het nieuwe deel aanmaakt. Anders krijg je Ockham achter je aan met z'n scheermes.quote:What is the first business of one who practices philosophy? To get rid of self-conceit. For it is impossible for anyone to begin to learn that which he thinks he already knows.
- Epictetus
Nee, een morele keuze kan ook niet-universeel zijn. Alleen heeft het dan wel een andere status: het is iets dat je in bepaalde situaties zou moeten doen, maar waarvoor je niet afgekeurd zou moeten worden als je het niet doet: je zou slechts geprezen moeten worden als je het wel doet.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 19:56 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Volgens mij maakt Kant geen onderscheid tussen a en b. Iets kan volgens hem pas de morele keuze zijn als het logisch consistent is, dwz voldoet aan de universaliteitstest.
Anders zou je naast dit model nog een ander model nodig hebben om te bepalen wat de morele keuze is in een bepaalde context
Was dit Kants standpunt? Kan me niet herinneren dit ergens gelezen te hebben.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 20:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, een morele keuze kan ook niet-universeel zijn. Alleen heeft het dan wel een andere status: het is iets dat je in bepaalde situaties zou moeten doen, maar waarvoor je niet afgekeurd zou moeten worden als je het niet doet: je zou slechts geprezen moeten worden als je het wel doet.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 15:08 schreef Haushofer het volgende:
Hey Molurus, heb je
http://www.wired.com/2014/06/the-new-quantum-reality/
doorgenomen. Het klinkt erg interessant, maar ik kan er verder nog weinig over zeggen. Zover ik weet zijn er niet veel mensen bezig met dit soort (det.) herinterpretaties van de QM. Een " klassieke" verklaring voor QM-effecten, iets wat Feynman als onmogelijk achtte, zou de laatste eeuw aan natuurkunde toch wel in een ander daglicht zetten; er zou dan geen scheiding meer zijn tussen de klassieke, macroscopische wereld en de subatomaire. Ik hoop binnenkort es Bohms herinterpretatie van de Broglie's " pilot wave" te bekijken, maar dat is iets wat je in moderne tekstboeken nauwelijks tot niet tegenkomt.
Een collega van me merkte laatst op dat veel mensen in het vakgebied weinig interesse meer tonen voor " fundamentele" zaken, en dit is denk ik een mooi voorbeeld daarvan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 16:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Voor iedereen die iets luchtigers wil dan kwantummechanica: een 'dark lord' - in volledige Satanische uitdossing - heeft geprobeerd op een kerkterrein een Bijbel in de fik te steken nadat hij erover gezeken heeft. Needless to say, hij heeft gefaald.
http://www.thesmokinggun.com/file/arizona-bible-burningDus als je over een bijbel gepist hebt, dan is hij daarna niet in de fik te krijgen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
HET IS EEN WONDER! GOD IS GROOT! HIJ IS HEER! HEIL JEZUS!
Nou ja, van een dark lord mag je toch verwachten dat hij tenminste zwavel pist. Dus een beetje een wonder is het wel.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus als je over een bijbel gepist hebt, dan is hij daarna niet in de fik te krijgen?
HET IS EEN WONDER! GOD IS GROOT! HIJ IS HEER! HEIL JEZUS!
Er zijn veel mensen die denken dat te weten. Maar als je ze vraagt dat eenduidig te specificeren krijg je eigenlijk nooit een samenhangend antwoord.quote:
Dat is met het woord 'bovennatuurlijk' een veel groter probleem dan met het woord 'supermarktketen'. Er is niets overzichtelijk aan het begrip 'bovennatuurlijk'. Het is, zover ik kan zien, een betekenisloos begrip.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 20:12 schreef 00ll0l0l het volgende:
Hoe kan ik het zeggen? Ik ga uit van overzichtelijke begrippen wat dit onderwerp betreft. Net zoals iedereen meestal doet bij andere onderwerpen die meer stoffelijk zijn. Zoals, misschien dat een supermarktketen een goed voorbeeld is. Zo'n begrip zou ook meer beinterpreteerd, theoretisch weergegeven kunnen worden.
Wat is exact niet samenhangend in de discussie?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 20:15 schreef Jigzoz het volgende:
Is het misschien een ideetje om in de F&L-etiquette op te nemen dat we proberen om duidelijk en samenhangend te communiceren?
Nou ja, de discussie begon over het begrip 'het bovennatuurlijke'. Ik vraag je wat je daarmee bedoelt, want zoals ik net heb uitgelegd is dit begrip qua betekenis nogal problematisch.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 20:16 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Wat is exact niet samenhangend in de discussie?
Misschien nav wat Molarus zei: ik ga niet uit van deelbaarheid wat het begrip betreft.
Even voor de handigheid ivm reageren: ik zou graag weten wat niet samenhangend of duidelijk is (in wat ik deed) ik sta ook open voor een reactie op anderen in dat verband.
Ehm... neem maar van mij aan dat dat het wel degelijk is.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 20:38 schreef 00ll0l0l het volgende:
Nee, dat is het niet. Mijn conclusie is meer dat het een soort van middel is om een bepaald gelijk te krijgen in een discussie. Dat het dus met uitoefening van macht van doen heeft. Dat ik dus juist heel erg duidelijk communiceer, en dat de toonaangevendheid daar niet noodzakelijk van bevalt. Niet dat die ,,macht'' nodig is, maar gewoon om het hebben daarvan. Waar of niet?
Dan verzoek ik je wat exacter te zijn in je omschrijving in wat het probleem is.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 20:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehm... neem maar van mij aan dat dat het wel degelijk is.Mensen begrijpen je oprecht niet. Daar is geen enkele sprake van macht uitoefenen in een poging 'gelijk' te krijgen.
Sja, ik kan daar - als reactie op mijn vraag over het begrip 'bovennatuurlijk' - echt geen brood van bakken, op geen enkele manier.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 20:46 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Dan verzoek ik je wat exacter te zijn in je omschrijving in wat het probleem is.
Ik schreef dit:
,,Hoe kan ik het zeggen? Ik ga uit van overzichtelijke begrippen wat dit onderwerp betreft. Net zoals iedereen meestal doet bij andere onderwerpen die meer stoffelijk zijn. Zoals, misschien dat een supermarktketen een goed voorbeeld is. Zo'n begrip zou ook meer beinterpreteerd, theoretisch weergegeven kunnen worden.''
Hoe ik de term ,,supermarktketen'' gebruikte hier is geen probleem. Of zeg anders meer erover.
En wat is de kijk op de meerderheidsmening hierover?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |