Aangezien we in NL overgeleverd zijn aan de ratio (tenminste, vaak) dan is het natuurlijk mee een vrije keuze dan een automatisme. Je merkt dat in primitievere landen/culturen kinderen worden gezien als je 'pensioenvoorziening', zonder kinderen ben je later overgeleverd aan de hyena's zeg maar.quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:15 schreef FANN het volgende:
[..]
Mew... je zou ook kunnen zeggen dat de generatie vóór ons tevéél kinderen hadden
en zo kunnen we nog wel doorgaan...
Je bracht het anders wel als een reden om kinderen te MOETEN nemen en dat gaat
mij een beetje te ver, ik denk ook niet dat mensen die kinderen nemen dat nu doen zodat
die kinderen later hun AOW kunnen betalen, als dat wel zo is is het best sneu voor die kinderen.
Oei, overgevoelig? Je kent het concept van smiley's, cynisme etc?quote:
Nee natuurlijk nietquote:Op zondag 24 augustus 2014 14:16 schreef Duvel het volgende:
Ik geloof niet dat kinderen krijgen omdat het een economisch voordelige investering is, bijdraagt aan een gelukkige mensheid.
Ja, ik ken het probleem in Japanquote:Op zondag 24 augustus 2014 14:20 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Aangezien we in NL overgeleverd zijn aan de ratio (tenminste, vaak) dan is het natuurlijk mee een vrije keuze dan een automatisme. Je merkt dat in primitievere landen/culturen kinderen worden gezien als je 'pensioenvoorziening', zonder kinderen ben je later overgeleverd aan de hyena's zeg maar.
Overigens kom ik in NL ook mensen tegen die vinden dat je juist als je succesvol en Nederlands bent je veel kinderen moet krijgen - om tegenwicht te geven aan.. enfin, je voelt waar die heen ging. Uiteindelijk moet iedereen niets of juist wel en dat ie doen waar hij of zij zin in heeft, maar er is demografisch gezien wel een probleem als er generaties met relatief veel of weinig kinderen ontstaan. Neem Japan, daar is de samenleving zo erg opgegaan in zichzelf dat ze zijn vergeten voort te planten en daar is de vergrijzing pas echt probleem van rampproporties.
ah..... ja, gooi het maar op de smilie's...quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:22 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Oei, overgevoelig? Je kent het concept van smiley's, cynisme etc?Neem 'm even mee voor de discussie - aangezien we geen mierenkolonie zijn met z'n alleen zijn we niet zo goed in iets doen voor het belang van de rest, dus ik begrijp dat kinderen verwekken om een belastingprobleem op te lossen een brug te ver is. Enige wat ik wil zeggen is dat ook dit een aspect is van de keuze voor het wel of niet proberen kinderen te krijgen
Kindvrijheid, geen kindloosheid, om te beginnen. Kindloosheid zie ik als iets 'negatiefs', iets wat je mist maar graag zou willen hebben, waar je dus niet bewust voor kiest. Wij missen het niet, en zijn dus kindvrij. Bewust.quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Moet zeggen dat ik dit toch wel een beetje apart vind. Misschien lees ik het verkeerd, maar ik zie niet zo in waarom je zo je kindloosheid uit moet dragen. Als je kindloos bent(bewust) dan neem ik aan dat je niets met kinderen in je eigen leven hebt, dat je richt op andere zaken waar je erg blij van wordt. Waarom het dan niet gewoon daar over hebben ipv het kinderloze te benadrukken.
Ik begrijp wel waar dat "je wrijft het er wel erg in" vandaan komt als je in een gesprek waar het over kinderen gaat je even moet zeggen fijn voor jullie, maar wij zijn blij dat we kinderloos zijn.
Als ik het verkeerd lees dan moet ik mijn hele verhaal bijstellen, maar dit gaat toch niet over mensen die spreken over waarom hebben jullie geen kinderen, maar gewoon over praten over hun eigen leven met kinderen in dit geval?
Uhm? Wat heeft het wel of niet hebben van kinderen door mij er nu weer mee te maken? Waarom moet jij dat er bijslepen om mij een argument aan te smeren?quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:24 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja, ik ken het probleem in Japanmaar moet je dat er écht bijslepen om te verdedigen
dat je kinderen hebt, van mij hoeft het net hoor, mijn zus heeft er 4 dus die heeft er alvast
2 voor mij gemaakt denk ik dan, net zoals alle mensen die meer dan 1 kind hebben,
heft elkaar lekker op...
Denk niet dat je dom bent, maar vast zit in je eigen retoriek. Ik doe nog een poging.quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:26 schreef FANN het volgende:
[..]
ah..... ja, gooi het maar op de smilie's...
Ik zie nog steeds niet in hoe je een belastingprobleem kan oplossen door
zoveel mogelijk kinderen op de wereld te schoppen, maar misschien ben ik wel dom.
Mensen zoals jij verpesten het voor de normale ouders dus, dat snap je hoop ik wel?quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Uhm? Wat heeft het wel of niet hebben van kinderen door mij er nu weer mee te maken? Waarom moet jij dat er bijslepen om mij een argument aan te smeren?Ik hoef gelukkig niets te verdedigen, maar discussieer natuurlijk wel graag mee.
Maar, je bent dus ook kinderloos en vindt dat ook wel prima zo dus?
Misschien wel. Maar ik ben dan verder ook gewoon iemand die best heel uitgesproken is, vindt dat iedereen dat mag doen over zijn/haar overtuigingen, inderdaad vervolgens tegengeluid mag verwachten, maar het oneerlijk vindt als het ene tegengeluid overstemd wordt door 't andere, als 't ware. Is een van m'n zwakke punten, denk weet ik.quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:12 schreef FANN het volgende:
[..]
Misschien trek je het jezelf wel teveel aan wat mensen ervan denken dat je geen kinderen
hebt/wil als ik dat zo lees....![]()
Ik heb het nooit als zo ingewikkeld ervaren hoor, ook niet zoveel last van gehad als wat
ik hier allemaal lees.
De enige die écht heel vaak er over zeurde waren mijn shoonouders, maar daar had ik nog
wel begrip voor ook.
Voor de rest deed het me niet zo veel die vraag Waarom niet? Tja Waarom wel zei ik dan wel
eenswas ik ook klaar...
Ah, ik heb er niet zo'n behoefte aan om me met veel geweld af te zetten tegen mensenquote:Op zondag 24 augustus 2014 14:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Misschien wel. Maar ik ben dan verder ook gewoon iemand die best heel uitgesproken is, vindt dat iedereen dat mag doen over zijn/haar overtuigingen, inderdaad vervolgens tegengeluid mag verwachten, maar het oneerlijk vindt als het ene tegengeluid overstemd wordt door 't andere, als 't ware. Is een van m'n zwakke punten, denk weet ik.
Lees/post regelmatig in een kindvrij-topic reddit. Gewoon, samen met anderen blij zijn over ons leven expliciet te danken aan het NIET hebben van kinderen. Gewoon af en toe opsommen wat we zo tof vinden als we om ons heen kijken. Ik (en volgens mij een groot deel van de andere posters daar ook neit) ga vervolgens niet naar /r/ouderschap om daar af te geven op mensen die juist blij zijn met hun kinderen en daar advies vragen (advies in de kindvrij reddit gaat voornamelijk over steriliseren etc., of hoe je op een eerste/tweede date peilt of je potentieel partner ook kindvrij is, dat soort dingen). Terwijl we regelmatig 'trolls' krijgen die ons de huid vol komen schelden over hoe egoïstisch we wel niet zijn. Ach ja! Het internet, gotta love it!
Zie ook m'n edit/toevoegingquote:Op zondag 24 augustus 2014 14:39 schreef FANN het volgende:
[..]
Ah, ik heb er niet zo'n behoefte aan om me met veel geweld af te zetten tegen mensen
die kinderen hebben, moeten ze zelf weten en zo vind ik dat ik ook zelf mag kiezen en dan
ben ik er al klaar mee eigenlijk![]()
Maar mensen die aankomen met dingen zoals Nigolator of hoe die knakker heet
dáár heb ik wel een hekel aan!
Alsof ze de wereld aan het redden zijn om zoveel mogelijk kinderen te nemen dan denk ik
ook wel, flikker op...
dus........ datte
Ja precies, want jij gaat nu even uitleggen wat normale ouders zijn begrijp ik?quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:32 schreef FANN het volgende:
[..]
Mensen zoals jij verpesten het voor de normale ouders dus, dat snap je hoop ik wel?![]()
Ja ik ben kinderloos en ik vind het prima zo.
enne jij komt met Japan aanzetten hoor, ik niet...
Mijn hemel, het zit je echt heel dwars he?quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:39 schreef FANN het volgende:
[..]
Ah, ik heb er niet zo'n behoefte aan om me met veel geweld af te zetten tegen mensen
die kinderen hebben, moeten ze zelf weten en zo vind ik dat ik ook zelf mag kiezen en dan
ben ik er al klaar mee eigenlijk![]()
Maar mensen die aankomen met dingen zoals Nigolator of hoe die knakker heet
dáár heb ik wel een hekel aan!
Alsof ze de wereld aan het redden zijn om zoveel mogelijk kinderen te nemen dan denk ik
ook wel, flikker op...
dus........ datte
Ik ben het grotendeels met je eens, hoor, maar ik vind de manier waarop O.a. Jij in ieder geval in het verleden, en ook anderen, het nodig vinden om op een heel nare manier over kinderen te praten, weer het andere uiterste. Heel prima als mensen geen kinderen willen en hun leven zo heel fijn vinden, maar om dan op een nare, respectloze manie op kinderen te schelden, vind ik ook niet nodig.quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Misschien wel. Maar ik ben dan verder ook gewoon iemand die best heel uitgesproken is, vindt dat iedereen dat mag doen over zijn/haar overtuigingen, inderdaad vervolgens tegengeluid mag verwachten, maar het oneerlijk vindt als het ene tegengeluid overstemd wordt door 't andere, als 't ware. Is een van m'n zwakke punten, denk weet ik.
Lees/post regelmatig in een kindvrij-topic reddit. Gewoon, samen met anderen blij zijn over ons leven expliciet te danken aan het NIET hebben van kinderen. Gewoon af en toe opsommen wat we zo tof vinden als we om ons heen kijken. Ik (en volgens mij een groot deel van de andere posters daar ook neit) ga vervolgens niet naar /r/ouderschap om daar af te geven op mensen die juist blij zijn met hun kinderen en daar advies vragen (advies in de kindvrij reddit gaat voornamelijk over steriliseren etc., of hoe je op een eerste/tweede date peilt of je potentieel partner ook kindvrij is, dat soort dingen). Terwijl we regelmatig 'trolls' krijgen die ons de huid vol komen schelden over hoe egoïstisch we wel niet zijn. Ach ja! Het internet, gotta love it!
Vind verder dat er niets mis is met kindvrijheid benadrukken en uitdragen, als dat een manier is om het onderwerp bespreekbaarder te maken in veel andere / hogere kringen dan slechts de kennissen/vrienden gesprekken.
Genoeg artsen die keuzes niet willen accepteren, soms zelfs om religieuze/persoonlijke redenen. Bazen die vrouwen tussen de 25-35 niet aannemen/serieus nemen ivm angst voor zwangerschap(sverlof en part time werken na aannemen) (ook) als ze zeggen geen kinderen te willen, iets wat bijvoorbeeld met sterilisatiebewijs (hoe sneu dat eigenlijk ook is) ontkracht kan worden. Recht op abortus, dat pro-choice niet direct anti-life is (zoals de pro-life movement doet denken). Etc.
Ik heb een stukje gekeken, maar bij mij lag het een beetje anders denk ikquote:Op zondag 24 augustus 2014 14:40 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Zie ook m'n edit/toevoeging
Zie ook http://www.huffingtonpost(...)3.html?utm_hp_ref=tw bijvoorbeeld.
Oh, in KLB enzo zal ik nog steeds gewoon lekkerquote:Op zondag 24 augustus 2014 14:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels met je eens, hoor, maar ik vind de manier waarop O.a. Jij in ieder geval in het verleden, en ook anderen, het nodig vinden om op een heel nare manier over kinderen te praten, weer het andere uiterste. Heel prima als mensen geen kinderen willen en hun leven zo heel fijn vinden, maar om dan op een nare, respectloze manie op kinderen te schelden, vind ik ook niet nodig.
Zoals je het nu hier beschrijft, klinkt het veel volwassener en prettiger
Wat betreft artsen: er zijn er ook die alleenstaande of lesbische vrouwen niet willen helpen zwanger te worden vanwege religieuze of persoonlijke redenen. Artsen zijn net mensen
Kinderen zijn toch gewoon naar?quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels met je eens, hoor, maar ik vind de manier waarop O.a. Jij in ieder geval in het verleden, en ook anderen, het nodig vinden om op een heel nare manier over kinderen te praten, weer het andere uiterste. Heel prima als mensen geen kinderen willen en hun leven zo heel fijn vinden, maar om dan op een nare, respectloze manie op kinderen te schelden, vind ik ook niet nodig.
Vind het vreemd overkomen, echt. Waarom zou je in godensnaam naar een site gaan om te praten over zo blij dat ik dat niet wil? Ben je het dan niet vooral zelf die jezelf blijft kwellen met dit onderwerp?quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:27 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Kindvrijheid, geen kindloosheid, om te beginnen. Kindloosheid zie ik als iets 'negatiefs', iets wat je mist maar graag zou willen hebben, waar je dus niet bewust voor kiest. Wij missen het niet, en zijn dus kindvrij. Bewust.
En het gaat hier gewoon om gesprekken met kennissen/vrienden/familie over 'elkaar', het bijkletsen/praten over ons beider leven, en dus niet alleen over hen. Ik vind het voor hén leuk hoor, dat ze elk weekend naar kindvriendelijke locaties gaan en daar blij mee zijn, maar wij op ons beurt zeggen dan, gekscherend, 'geef me even een lijst van de plaatsen waar jullie graag met de kinderen heen gaan, dan zorgen wij dat we die omzeilen als we zelf op pad gaan'. Of een 'gut, dat zou echt niets voor ons zijn', maar dat weten de mensen tegen wie we dat zeggen ook wel. We zeggen dat soort dingen niet tegen anderen die we niet zo goed kennen (en andersom) omdat we weten dat dat 'niet gewaardeerd wordt'.
Maar, besides, waarom zou je als je heel blij mag zijn dat je wél kinderen hebt en mogen opscheppen over wat je kind nu wel toch niet kan/geleerd heeft, niet héél blij mogen zijn dat je géén kinderen hebt? Waarom zou dat niet mogen? We worden elke dag, overal, met kinderen geconfronteerd, of je dat nu wilt of niet. Ik zie/hoor elke dag wel dingen die met kinderen te maken hebben die mij laten denken "WOOHOOO, that's not me!", dat maakt me blij, en dat zeg ik ook wel eens, het 'liever jij dan ik!". Gewoon, omdat het me blij maakt. Net als dat ik graag praat over hardlopen, m'n opleiding, m'n relatie en andere dingen. Wel of géén kinderen nemen is een belangrijke beslissing, een waar we het echt wel regelmatig over gehad hebben, en wat ik soms écht nog wel ter controle aan m'n partner vraag, of hij écht nog steeds niet wil. Hell, 10 minuten voor we gingen trouwen heb ik 't 'm nog eens gevraagd of hij 't écht zeker weet. Want ik zou ook niemand willen weerhouden van iets wat hij eigenlijk wel zou willen maar voor mij niet doet/door mij niet kán doen. Juist omdat ik zo vaak geconfronteerd word met dingen die ik dus 'mis' (godzijdank) vind ik dat ik daar ook gewoon over zou moeten kúnnen praten, dat mijn leven completer is zónder, net als mensen van mij mogen praten over hun complete leven mét kinderen. Maar helaas is 't vaak eenrichtingsverkeer, vandaar dat ik het inderdaad niet in elk gesprek over kinderen op zal brengen. Gelukkig worden de gesprekken óver kinderen rondom mij wel minder naarmate mensen me beter leren kennen.
Behalve soms de evil stare naar een kind dat herrie makend voorbij komt doe ik verder gewoon normaal tegen kinderen hoor. M'n neefje en nichtje zullen niets aan me merken, althans dat probeer ik. Is vorige keer nog goed gelukt, blijkbaar, toen ze bij vertrek na een weekend bij ons me spontaan een knuffel en kus kwamen geven, zelfs de ouders waren er verbaasd over.
Dat ja. Niet specifiek op Motorbloempje, want ik begrijp best wat je zegt en ik gun het iedereen om van zijn of haar leven te kunnen genieten, met of zonder kinderen. Maar somehow moet er in dit soort discussies altijd iemand binnenwandelen met een opmerking als 'kinderen zijn kut'. Dat begrijp ik gewoon écht niet. Ik bedoel, ik ben ook niet dol op katten bijvoorbeeld, maar ik ga toch ook niet in F&F een random topic binnenstormen met 'katten zijn kut'?quote:Op zondag 24 augustus 2014 14:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit is geen random topic in OUD. Je zou een punt hebben als iemand het peutertopic oid binnen zou komen met zo'n opmerking, maar nu niet. Als jij een topic opent in F&F waarin je je afvraagt waarom mensen nog geen katten hebben, dan kun je idd verwachten dat er users voorbij komen die roepen....katten zijn kut en daarom heb ik ze niet.quote:Op zondag 24 augustus 2014 15:21 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat ja. Niet specifiek op Motorbloempje, want ik begrijp best wat je zegt en ik gun het iedereen om van zijn of haar leven te kunnen genieten, met of zonder kinderen. Maar somehow moet er in dit soort discussies altijd iemand binnenwandelen met een opmerking als 'kinderen zijn kut'. Dat begrijp ik gewoon écht niet. Ik bedoel, ik ben ook niet dol op katten bijvoorbeeld, maar ik ga toch ook niet in F&F een random topic binnenstormen met 'katten zijn kut'?Dat is gewoon een kwestie van je normaal gedragen. Desgevraagd wil ik best mijn mening over katten verwoorden, maar ook daarbij kan ik kiezen hóe ik dat doe, omdat ik weet dat mensen het misschien als kwetsend kunnen ervaren als ik met
katten
aankom, en ik vind dat niet noodzakelijk. Maar goed, dat kan ook mijn brave inborst zijn
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |