OK, zoals beloofd, tijd voor een update! In de tussentijd is er veel gebeurd, dus ik ga maar gewoon een willekeurig onderwerpje pakken, in dit geval het badmeubel

De badkamer was dus al zo goed als af, alleen het badmeubel ontbrak eigenlijk nog (niet onbelangrijk

). Muurtjes bouwen en zo vind ik niet zo'n probleem meer, maar het was mijn eerste meubel, dus eigenlijk zag ik er een beetje tegenop. 3 jaar geleden had ik het ontwerp al gemaakt op papier, maar eraan beginnen was lastig. Uiteindelijk toch maar hout besteld en aan de slag!
Mocht je dit overwegen om zelf eens te doen, bedenk dan dat je veel specifiek gereedschap nodig hebt, en veel geduld. Daarnaast is een badmeubel niet het makkelijkste meubelstuk om mee te beginnen. Anders dan andere meubelstukken moet dit nauw aansluiten aan de muur en vloer (het wordt vastgekit), en moet het ook nog heel precies passen qua aansluiting van afvoer en kranen. Een kraan die niet precies in het midden van de wasbak hangt ziet er niet uit. Aangezien onze kraan uit de muur komt maakte dat het extra lastig.
Eerst ben ik in de hal beneden begonnen (meer ruimte) met het bouwen van het frame. Als ontwerp wilden we een beetje "boeren" meubel, met gesloten plintrand. Op deze foto staan alle stukken hout gewoon los, om te zien of het uberhaupt zou passen.
![wP3fMfS.jpg]()
Vervolgens naar de badkamer ermee, en het daar tegen de muur gezet. Muren zijn nooit recht, hoeken zijn nooit 90 graden, en je zaag heeft ook altijd een afwijking, dus hier loop je meteen tegenaan. Met houtklemmen de eerste elementen aan elkaar gelijmd strak tegen de muur op de exacte plaats waar ze moesten komen.
![DgSEYoH.jpg]()
En zo verder. Steeds een volgende plank vastmaken, en zo het meubel plank voor plank opbouwen op de plaats waar het komt. Het staat hier overigens wel gewoon nog los.
![AQvBSrV.jpg]()
En weer twee plankjes verder. Ik heb verschillende bevestigingsmanieren gebruikt, afhankelijk van wat in het zicht komt. Uiteindelijk zie je straks geen enkele schroef zitten. Ik heb de plint gelijmd, duvels gebruikt voor de hangende tussenplank en geschroefd met stoelhoekjes aan de onderkanten van het meubel.
![hImN1qK.jpg]()
Ook even nadenken over het gewicht en voorkomen dat zaken gaan doorhangen, dus twee klosjes geplaatst onder het meubel voor de zekerheid. De hangende plank in het midden zweeft, maar gaat enkel handdoekjes dragen, dus gaat hopelijk niet doorhangen. Mocht het wel gebeuren dan plaats ik er later nog een latje onder om te stutten.
![oUlWTAe.jpg]()
Even testen hoe het zou worden als er mandjes in staan (deze mandjes worden het niet, maar ging om het idee). Gaten aan de voorkant is waar de lades gaan komen. De half ronde gaten aan de achterkant zijn uitsparingen voor de afvoer. Denk ook aan eventuele ruimte aan de achterkant voor snoeren van fohn en electrische tandenborstels.
![zDcWItC.jpg]()
Een flinke tijd verder, hier is het meubel al deels geschilderd (RAL9010) en ligt het afdekblad er al op. Het meubel is gemaakt van vuren (aan alle kanten gelakt ivm vocht), en de bovenplank is eiken met een heldere matte lak. Op de muren en grond had ik inmiddels met schilderstape de exacte plek aangegeven waar het meubel hoort te staan, want het past op dit moment nog maar op 1 plek echt precies tegen de muur.
![BGSVVjq.jpg]()
De plank voorzien van een freesrandje (zelfde randje zit ook op de plint onder). Even speciaal een frees bitje moeten kopen (35 euro, ouch!), maar wel erg tevreden over het resultaat. Een bovenfrees gebruiken moet je echt leren overigens, dus doe jezelf een lol en doe het niet meteen op je eikenhouten plank want zo'n plankje kost ook gewoon 60 euro.
![Ub2G8Es.jpg]()
Dan is het tijd voor het binnenwerk om de lades straks te maken. Gekozen voor ouderwetse schuiflades. Overigens heb ik de lades nu nog steeds niet af
![DxibYAj.jpg]()
Oh en je wilt natuurlijk niet dat je lade eruit valt als je 'm te ver open trekt dus nu alvast een kleine veiligheidpal ingebouwd die straks aan de binnenkant de lade tegenhoudt.
![g5CqebD.jpg]()
Bovenplank gelakt. Lijkt hier beetje oranje maar in werkelijkheid is dat niet echt zo.
![doCl9eI.jpg]()
En zo ziet het er van beneden uit. Alles is aan alle kanten gelakt, om vochtproblemen te voorkomen.
![mIM6XcQ.jpg]()
Dan is het eindelijk tijd voor het monteren van de kranen (Villeroy en boch "Source Flow", mocht iemand interesse hebben

) en de waskommen (geen idee meer welk merk dat was).
![vzLkpwT.jpg]()
En zo ziet het er van onder nu uit. De lades zullen straks een uitsparing krijgen om rekening te houden met de afvoer uiteraard.
![oWbpgJm.jpg]()
Tof om te doen, heb er echt lol in gehad, maar was zoals gezegd wel hoogdrempelig om te beginnen. In mijn hoofd had ik het wel 100x gebouwd voor ik begon en uiteindelijk heb ik het op veel plaatsen toch anders aangepakt dan gepland. Maar het ontwerp is exact zoals het 3 jaar geleden uitzag op papier, dus dat is wel tof.
Oh en waarom niet gewoon gekocht? Eigenlijk omdat we geen meubel konden vinden dat precies onze smaak was. Er was 1 leverancier die een meubel had dat hier erg op leek, maar de bouwkwaliteit was erg laag, en ze hadden geen waskommen. Kortom: gewoon lekker zelf knutselen en een paar duizend euro besparen (maar wel een jaartje verder

)