Het tweede deel van mijn signature geldt dan ook uitsluitend voor gelovigen.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:24 schreef Jigzoz het volgende:
Kortom: Molurus zou zijn eigen signature nog eens moeten lezen.
Maar je denkt het toch maar gewoon te proberen?quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het tweede deel van mijn signature geldt dan ook uitsluitend voor gelovigen.
Het is, toegegeven, uitermate zeldzaam dat het ergens toe leidt. Maar 'nooit' gaat toch te ver.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar je denkt het toch maar gewoon te proberen?
Ik snap dat wel hoor. Doe ik ook wel eens, maar het leidt nooit ergens toe.
Ik vind dat soort discussies vaak interessant om te leren begrijpen hoe die mensen denken. Dat vind ik al bizar genoeg.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is, toegegeven, uitermate zeldzaam dat het ergens toe leidt. Maar 'nooit' gaat toch te ver.
Zo heb ik onlangs een Amerikaan ervan weten te overtuigen dat het begrip 'bovennatuurlijk' betekenisloos is. Het zijn kleine stapjes, en hij zal echt niet van z'n geloof zijn afgevallen, maar als ik mensen somehow aan het denken zet is dat wat mij betreft winst.
En bovendien... zolang het geen scheldpartij of uitwisseling van drogredenen is kan zo'n discussie best wel boeiend zijn. Ook als niemand zijn standpunt ook maar een millimeter bijstelt.
Och, als je een beetje begrijpt hoe memen werken begrijp je ook min of meer hoe religie werkt, denk ik: Ideeën zijn niet noodzakelijk in het belang van mensen. Sommige ideeën zijn hun eigen belang.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind dat soort discussies vaak interessant om te leren begrijpen hoe die mensen denken. Dat vind ik al bizar genoeg.
Wat ik nog altijd extreem moeilijk te begrijpen vind aan religieuzen is hoe ze het allemaal gewoon accepteren.quote:Op dinsdag 2 september 2014 19:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, als je een beetje begrijpt hoe memen werken begrijp je ook min of meer hoe religie werkt, denk ik: Ideeën zijn niet noodzakelijk in het belang van mensen. Sommige ideeën zijn hun eigen belang.
De tegenwoordig levende religies zijn het resultaat van een lange en complexe evolutie van ideeën, die eigenlijk als een op zichzelf staande 'soort' gezien zou moeten worden. Een soort die zijn succes ontleent aan de effectiviteit waarmee hij zich nestelt in de hoofden van mensen.
En die vatbaarheid voor wat we maar even parasitaire ideeën zullen noemen lijkt een bijeffect van onze cognitieve vaardigheden die, dit kan niet genoeg benadrukt worden, zijn geëvolueerd zijn om ons beter in staat te stellen om te gaan met onze omgeving. En dus niet om een correct en rationeel beeld van de werkelijkheid te hebben.
Toch leven we allemaal in de illusie dat we een correct en rationeel beeld van de werkelijkheid hebben.
Ze hebben die nieuwgierigheid niet specifiek ten aanzien van hun geloofsovertuigingen. Wel ten aanzien van de rest. (Getuige ook de vele gelovige wetenschappers.)quote:Op dinsdag 2 september 2014 19:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat ik nog altijd extreem moeilijk te begrijpen vind aan religieuzen is hoe ze het allemaal gewoon accepteren.
Ik bedoel: als ik ergens enthousiast over ben, en dat gebeurt vrij vaak, dan wil ik er heel snel alles over weten. Hoe zit dat dan? Hoe kan dat dan? Waarom is dat dan zo? Waarom niet anders? Hoe weten ze dat allemaal? Wat weten we nu nog niet? Wanneer komen we daar wel achter? Enzovoort.
Ik snap niet hoe het kan dat religieuzen die nieuwsgierigheid niet hebben.
En die niche vind ik heel interessant, maar ik snap 'm nog altijd voor geen meter.quote:Op dinsdag 2 september 2014 19:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ze hebben die nieuwgierigheid niet specifiek ten aanzien van hun geloofsovertuigingen. Niet ten aanzien van de rest. (Getuige ook de vele gelovige wetenschappers.)
Die geloofsovertuigingen zijn geëvolueerd om precies in die niche van het menselijk denken te gaan zitten die vrij is van enig kritisch denken. Als een sleutel in een slot.
Absoluut!quote:Op dinsdag 2 september 2014 19:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En die niche vind ik heel interessant, maar ik snap 'm nog altijd voor geen meter.
Fascinerend eigenlijk. Het is ten aanzien van geloof vaak ook alsof je ineens met een buitenaards wezen te maken hebt. Zo heb je het over voetbal en is het gesprek gelijkwaardig, maar wanneer geloof ter sprake komt wordt er direct een muur opgetrokken, alsof men wil voorkomen dat een kritisch geluid het fundament onder hun levensvisie bereikt.quote:Op dinsdag 2 september 2014 19:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ze hebben die nieuwgierigheid niet specifiek ten aanzien van hun geloofsovertuigingen. Wel ten aanzien van de rest. (Getuige ook de vele gelovige wetenschappers.)
Die geloofsovertuigingen zijn geëvolueerd om precies in die niche van het menselijk denken te gaan zitten die vrij is van enig kritisch denken. Als een sleutel in een slot.
Maar heel veel aangeleerd gedrag wordt later nog eens kritisch tegen het licht gehouden. Met religieuze zaken gebeurt dat veel minder vaak.quote:Op dinsdag 2 september 2014 20:17 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Fascinerend eigenlijk. Het is ten aanzien van geloof vaak ook alsof je ineens met een buitenaards wezen te maken hebt. Zo heb je het over voetbal en is het gesprek gelijkwaardig, maar wanneer geloof ter sprake komt wordt er direct een muur opgetrokken, alsof men wil voorkomen dat een kritisch geluid het fundament onder hun levensvisie bereikt.
Ik ben ook heel erg benieuwd in hoeverre opvoeding hier een rol in speelt. Veel geloofsovertuigingen zouden zomaar aangeleerd gedrag kunnen zijn.
Nee hoor, er worden wel degelijk vragen gesteld in de trant van "maar hoe zit dit dan, en dat", of "ja maar in het verhaal van dinges gebeurde dat wel". Bijvoorbeeld door kinderen in zo'n geloofsgemeenschap. Maar al die vragen bestaan al heel lang, omdat de merkwaardigheden al zo lang bestaan als een geloofsleer oud is. En overal zijn antwoorden op bedacht, en op schrift gesteld. Voor kinderen in de vorm van een catechismus, waar de trouwe kerkganger zijn kinderen voor naar catechesatie stuurt. Daar behandelen ze stuk voor stuk die vragen, en de kids moeten de volgende keer het voorgekauwde antwoord geven. Voor volwassenen is er ook in elke kerk wel zoiets. En voor voorgangers nog veel uitgebreider. Die houden namelijk congressen, concilies, classisvergaderingen (per geloof heet dat anders) dat het een aard heeft. Soms komt daar een nieuwe vraag op tafel, en dan kan het er heet aan toe gaan. Tot kerkscheuring aan toe. Maar is zo'n afsplitsing dan een feit, dan heeft de ene kerk het ene antwoord, en de andere het andere.quote:Op dinsdag 2 september 2014 19:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ze hebben die nieuwgierigheid niet specifiek ten aanzien van hun geloofsovertuigingen. Wel ten aanzien van de rest. (Getuige ook de vele gelovige wetenschappers.)
Het zou een mooie boel worden, als het onderwijs een spreekbuis werd voor mensen met dat soort mallotige ideeën.quote:Op dinsdag 2 september 2014 20:50 schreef Syamsu het volgende:
Treurnis alom, men weet geeneens dat expressie van emotie op basis van vrije wil gaat...Failliet van het onderwijs.
Weer andere mensen dom noemen. En nog onterecht ook. Wat je zegt raakt kant noch wal.quote:Op dinsdag 2 september 2014 20:50 schreef Syamsu het volgende:
Treurnis alom, men weet geeneens dat expressie van emotie op basis van vrije wil gaat...Failliet van het onderwijs.
Ik ben verliefd op je handtekening !quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het tweede deel van mijn signature geldt dan ook uitsluitend voor gelovigen.
quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:32 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
Ik ben verliefd op je handtekening !![]()
...en ik schreef er nog wel speciaal bij dat het niet op jou persoonlijk gericht was! Ik had namelijk je opmerking over 'geloven is gevoel' wel gezien.quote:Op dinsdag 2 september 2014 14:54 schreef Elkabee het volgende:
[..]
Maar heb ik dat dan niet al gezegd? Dat het gevoelsmatig is en dat er geen discussies erover hoeft te zijn?
Wat kreeg ik als reactie? "Wat doe ik(Elkabee) dan hier?" "Ik negeer vragen". En zelfs jij vindt dat ik niet goed lees.
Eerlijk gezegd begrijp IK JULLIE niet. Zie het zo: zoals jullie mij niet begrijpen, zo begrijp ik jullie niet.
Met het enige verschil dat ik hier geen bondgenoten heb, of hetzelfde denkenden als ik.
Maar ik sta mijn mannetje, dus kom maar weer op met de ontevreden reacties!
Dat bedoel ik de hele tijd al, Jigzoz. Eindelijk, eindelijk iemand die verder denkt dan zijn eigen wereld. Thank you!quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:24 schreef Jigzoz het volgende:
Jullie praten langs elkaar heen. Elkabee denkt religieus: het is gewoon zo, de verdiepende vraag is hoogstens: wat is er nog meer?
Molurus denkt kritisch: hoe zit dat dan?
En daar gaat het fout. Religie houdt zich helemaal niet bezig met 'hoe zit dat dan'. Daarom heet het geloof.
Kortom: Molurus zou zijn eigen signature nog eens moeten lezen.
Inderdaad zijn er heel veel mensen die het zonder geloof redden. Maar dat zijn mensen die niet erg geestelijk gericht zijn. Dat zijn de nuchtere mensen. Ik heb het over religieuze mensen en hun geestelijke leven.quote:Op dinsdag 2 september 2014 16:31 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Waarom zou je zonder geloof geen grip hebben op je leven? En waarom zou je zonder geloof geen gevoel hebben?
Het komt nu over alsof het een onvermijdelijkheid is. Maar er zijn toch heel veel mensen die het zonder geloof best weten te redden. Zijn het bepaalde levensvragen of inzichten die iemand doen besluiten om te geloven?
Kortom: hoe ben jij eigenlijk aan je geloof gekomen?
Lees eens wat Jigzoz onder jouw post schrijft.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus wat? Zegt dat iets over of die overtuigingen waar / niet waar zijn? Het ontgaat me echt waar je hiermee naartoe wilt.
[..]
Again: wat zegt die nu eigenlijk over wat de juiste interpretatie is en wat niet?
Zo'n scheiding tussen 'echte gelovigen' en 'neppers' tref je echt bij alle stromingen.
[..]
Er zijn bij alle stromingen wel gelovigen die hun eigen interpretatie exact volgen. Alweer: wat zegt dit nu over welke stroming de juiste is?
Je blijft maar om dit hete hangijzer heen draaien door erop te wijzen dat er ook mensen zijn die hun eigen stroming niet netjes volgen. Irrelevant!! Dat zegt alleen iets over de mate waarin (een deel van) de aanhangers van een stroming oprecht geloven in hun stroming. Het zegt echt helemaal niets over de vraag of het de juiste stroming is.
Algemener gezegd: dat mensen iets oprecht geloven (en zulke mensen tref je bij alle stromingen) betekent nog niet dat het waar is.
[..]
Zonder enige interesse in de structuur en oorsprong van hun overtuigingen? Ik blijf dat absurd vinden.
Gaat niet gebeuren. Geen enkel nuchter denkend mens zal mij mijn God afpakkenquote:Op dinsdag 2 september 2014 18:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja hoor. Maar als het lukt, dan zou die gelovige vrij snel van zijn of haar geloof vallen.
Je bedoeling is dus twijfel zaaien. Mensen die tot nu toe tevreden zijn met hun geloof doen wankelen. Ben je trots?quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is, toegegeven, uitermate zeldzaam dat het ergens toe leidt. Maar 'nooit' gaat toch te ver.
Zo heb ik onlangs een Amerikaan ervan weten te overtuigen dat het begrip 'bovennatuurlijk' betekenisloos is. Het zijn kleine stapjes, en hij zal echt niet van z'n geloof zijn afgevallen, maar als ik mensen somehow aan het denken zet is dat wat mij betreft winst.
En bovendien... zolang het geen scheldpartij of uitwisseling van drogredenen is kan zo'n discussie best wel boeiend zijn. Ook als niemand zijn standpunt ook maar een millimeter bijstelt.
Dit, he?quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind dat soort discussies vaak interessant om te leren begrijpen hoe die mensen denken. Dat vind ik al bizar genoeg.
Opeens weet jij hoe een gelovige denkt...quote:Op dinsdag 2 september 2014 19:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |