abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143630039
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 14:55 schreef Marrije het volgende:

[..]

bergschoenen zien er ook niet typisch vrouwelijk uit, dus aan dat criterium hoeft de schoen wat mij betreft niet te voldoen.
Die schoen was toch herkend door haar ouders?
Een aantal hier denken het beter te weten dan de ouders.

Over het opnieuw beginnen over uitgekauwde onderwerpen gesproken -O-
pi_143630301
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 15:15 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat vind ik een flauwe opmerking. Je moet wel haast blind zijn als je niet ziet dat die schoenen niet hetzelfde zijn. Op het moment dat de ouders van Kris de schoen moesten identificeren, hadden ze de laatste foto van Kris nog niet gezien. Zal dus wel dat Kris soortgelijke schoenen had, maar die had ze niet aan op de dag van de vermissing.
pi_143630468
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 14:55 schreef Marrije het volgende:

[..]

bergschoenen zien er ook niet typisch vrouwelijk uit, dus aan dat criterium hoeft de schoen wat mij betreft niet te voldoen.
Die schoen was toch herkend door haar ouders?
Lees even terug als je wil. Hebben we gisteravond besproken.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 20 augustus 2014 @ 16:34:16 #254
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143633292
quote:
12s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 15:27 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Lees even terug als je wil. Hebben we gisteravond besproken.
maar toen was ik er niet dus doe nu ff mn zegje.
Denk namelijk dat die ook best van kris kan zijn.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 16:36:45 #255
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143633399
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 15:15 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

nu men heeft geopperd dat het erop lijkt dat iemand expres eea heeft neergelegd vind ik dit wel een kanshebber
  woensdag 20 augustus 2014 @ 16:39:56 #256
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143633555
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:45 schreef Rubella het volgende:

[..]

Malaria: alleen pillen zorgen voor voldoende bescherming in malariagebieden. J Het gedeelte waar het hier om gaat is geen malariagebied en er wordt alleen bescherming (= Deet) aangeraden. Inenten is vooralsnog echt niet mogelijk.
Volgens dit kaartje is er weinig risico in Chiriquí (waar Boquete ligt) en geen risico in Bocas del Toro (achter de Mirador). Ik heb in twee regio's in Azië meegemaakt dat de actuele GGD-kaartjes er naast zaten, dus ik neem het hier ook niet al te letterlijk. Op de provinciegrens staat geen muur die muggen tegenhoudt ;)

Bron: http://www.vaccinatiesopreis.nl/malaria-panama/
Qua huisdieren en Fokkers heb ik alleen de schildpadden van Domnivoor en de hond van @:mascara-klodder irl gezien (Koen66)
pi_143635821
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 16:39 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Volgens dit kaartje is er weinig risico in Chiriquí (waar Boquete ligt) en geen risico in Bocas del Toro (achter de Mirador). Ik heb in twee regio's in Azië meegemaakt dat de actuele GGD-kaartjes er naast zaten, dus ik neem het hier ook niet al te letterlijk. Op de provinciegrens staat geen muur die muggen tegenhoudt ;)

[ afbeelding ]

Bron: http://www.vaccinatiesopreis.nl/malaria-panama/
Ook met pillen ben je niet volledig beschermt (sterker nog, ik heb juist zéér slechte ervaring met malariatabletten). Maar ik zie het malariascenario niet zo goed voor me. Als onderweg een van hen een heftige malaria-aanval heeft gekregen is het toch juist zeer onwaarschijnlijk dat ze van het pad af zijn geweken? En een gebied waar de kans op malaria al zo klein is (als je Boquete en malaria googlet komt daar uit naar voren dat er geen malariarisico is in de regio).... is het dan aannemelijk dat ze eerst zijn verdwaalt oid en vervolgens ook nog het ongeluk hebben getroffen in de bush een malaria-aanval te krijgen...? Is het niet veel waarschijnlijker dat er iets anders is gebeurt?
  woensdag 20 augustus 2014 @ 18:23:34 #258
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143637074
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 17:45 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Ook met pillen ben je niet volledig beschermt (sterker nog, ik heb juist zéér slechte ervaring met malariatabletten). Maar ik zie het malariascenario niet zo goed voor me. Als onderweg een van hen een heftige malaria-aanval heeft gekregen is het toch juist zeer onwaarschijnlijk dat ze van het pad af zijn geweken? En een gebied waar de kans op malaria al zo klein is (als je Boquete en malaria googlet komt daar uit naar voren dat er geen malariarisico is in de regio).... is het dan aannemelijk dat ze eerst zijn verdwaalt oid en vervolgens ook nog het ongeluk hebben getroffen in de bush een malaria-aanval te krijgen...? Is het niet veel waarschijnlijker dat er iets anders is gebeurt?
Heb je malaria gehad ondanks tabletten, of slechte ervaring met bijwerkingen van de tabletten? Ik heb weloverwogen afgezien van die tabletten ;)

Malaria ligt zeker niet voor de hand, maar de risicoprofielen zijn niet gericht op toeristen die de nacht doorbrengen in een vochtige jungle zonder beschutting en klamboe. In die uitzonderlijke situatie neemt de kans op besmetting door muggenbeten aanzienlijk toe. Daarbij kun je ook denken aan dengue. Ik las net ergens dat dat in Boquete voorkomt.
Qua huisdieren en Fokkers heb ik alleen de schildpadden van Domnivoor en de hond van @:mascara-klodder irl gezien (Koen66)
pi_143637540
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 18:23 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Heb je malaria gehad ondanks tabletten, of slechte ervaring met bijwerkingen van de tabletten? Ik heb weloverwogen afgezien van die tabletten ;)

Malaria ligt zeker niet voor de hand, maar de risicoprofielen zijn niet gericht op toeristen die de nacht doorbrengen in een vochtige jungle zonder beschutting en klamboe. In die uitzonderlijke situatie neemt de kans op besmetting door muggenbeten aanzienlijk toe. Daarbij kun je ook denken aan dengue. Ik las net ergens dat dat in Boquete voorkomt.
Een andere gemene is Chikungunya. Ook dit wordt door muggen overgebracht en lijkt erg op dengue. Op het moment luidt men daar de noodklok voor in Panama.
Maar terugkomend op het malaria scenario; het kan. Zeker als je zo onbeschermd bent al L&K en midden in de jungle slaapt.
En Domnivoor: stoer zonder tabletten! Ik durfde het toch diverse keren echt niet aan.
pi_143637680
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 18:23 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Heb malaria gehad ondanks de (nogal dure..) tabletten, maar juist DOOR de tabletten kreeg ik de symptonen niet op tijd door, pas toen het van het één op het andere moment heel heftig werd, en toen moest ik nog 9 uur rijden richting ziekenhuis.... sta je dan...

Zonder tabletten waren de symptonen wel duidelijk, kan je dus eerder reageren (helaas werkte toen de malaria sneltest tot 2 maal toe foutief waardoor ik zo eigenwijs was niet naar de stad te gaan - "gaat wel over joh, moet werken" :') ). Die eerste situatie was veruit de heftigste en gevaarlijkste, zou dus zelf nooit iemand zomaar die dingen aanraden, goed inlezen. Wat deed jou tegen pillen besluiten?

Welke malaria zit trouwens in deze regio? 't Is wel zo dat wij als blanke westerlingen natuurlijk veel heftiger op malaria en andere tropenziektes reageren.
pi_143637916
Maar dan nog... mijn ervaring met malaria is wel: je voelt je al niet helemaal fit... dingen die je moet doen, doe je. Als je dan nog een wandeling gaat doen, besluit je op een gegeven moment terug te keren omdat je je niet lekker voelt lijkt me. Als het heel plotseling escaleert, probeer je samen terug te gaan met de kracht die je nog hebt. Helder denken kun je waarschijnlijk dan niet, maar ze waren met zijn tweetjes en de kans dat ze het op precies hetzelfde moment kregen acht ik niet heel waarschijnlijk. En sowieso ga je dan niet van het pad af toch? Of je bent helemaal 'out' (in welk geval de ander hulp probeert te halen), of je bent zwak en probeert tóch mee te gaan voor hulp lijkt me, als je de kracht nog kunt opbrengen. De andere optie is dat ze het dan in de bush hebben gehad.. maar dat leidt weer tot het eerste mysterie... hoe kwamen ze dan in de bush terecht?
pi_143637934
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 18:41 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Heb malaria gehad ondanks de (nogal dure..) tabletten, maar juist DOOR de tabletten kreeg ik de symptonen niet op tijd door, pas toen het van het één op het andere moment heel heftig werd, en toen moest ik nog 9 uur rijden richting ziekenhuis.... sta je dan...

Zonder tabletten waren de symptonen wel duidelijk, kan je dus eerder reageren (helaas werkte toen de malaria sneltest tot 2 maal toe foutief waardoor ik zo eigenwijs was niet naar de stad te gaan - "gaat wel over joh, moet werken" :') ). Die eerste situatie was veruit de heftigste en gevaarlijkste, zou dus zelf nooit iemand zomaar die dingen aanraden, goed inlezen. Wat deed jou tegen pillen besluiten?

Welke malaria zit trouwens in deze regio? 't Is wel zo dat wij als blanke westerlingen natuurlijk veel heftiger op malaria en andere tropenziektes reageren.
Ja, met malaria tabletten heb ik ook een haat liefde verhouding. Soms is het risico gewoon te groot omdat er malaria tropica heerst en dan moet je wel als je je vakantie niet in het water wil laten vallen.
Overigens heerst er in Midden Amerika malaria tertiana en tropica volgens de JOHO site.

Bron: http://www.joho.nl/gezondheid/malaria/
pi_143638078
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 18:47 schreef blondetrien het volgende:
Maar dan nog... mijn ervaring met malaria is wel: je voelt je al niet helemaal fit... dingen die je moet doen, doe je. Als je dan nog een wandeling gaat doen, besluit je op een gegeven moment terug te keren omdat je je niet lekker voelt lijkt me. Als het heel plotseling escaleert, probeer je samen terug te gaan met de kracht die je nog hebt. Helder denken kun je waarschijnlijk dan niet, maar ze waren met zijn tweetjes en de kans dat ze het op precies hetzelfde moment kregen acht ik niet heel waarschijnlijk. En sowieso ga je dan niet van het pad af toch? Of je bent helemaal 'out' (in welk geval de ander hulp probeert te halen), of je bent zwak en probeert tóch mee te gaan voor hulp lijkt me, als je de kracht nog kunt opbrengen. De andere optie is dat ze het dan in de bush hebben gehad.. maar dat leidt weer tot het eerste mysterie... hoe kwamen ze dan in de bush terecht?
Nee, ik vind het malaria scenario pas later in de tijd aannemelijk. Maar kan het niet zijn dat ze gewoon een verkeerd pad zijn ingeslagen na de Mirador. Meestal is de meest simpele verklaring de juiste.
pi_143639533
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 18:47 schreef Rubella het volgende:

[..]

Ja, met malaria tabletten heb ik ook een haat liefde verhouding. Soms is het risico gewoon te groot omdat er malaria tropica heerst en dan moet je wel als je je vakantie niet in het water wil laten vallen.
Overigens heerst er in Midden Amerika malaria tertiana en tropica volgens de JOHO site.

Bron: http://www.joho.nl/gezondheid/malaria/
Juist met tropica is het gevaarlijk de symptonen te missen. Maar zou kunnen inderdaad (verkeerde pad). Een van de gidsen heeft in een interview aangegeven dat na de mirador het onduidelijker en moeilijker wordt (maar hoe zit het dan met die eerste noodoproep niet lang daarop?).
pi_143639724
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 19:21 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Juist met tropica is het gevaarlijk de symptonen te missen. Maar zou kunnen inderdaad (verkeerde pad). Een van de gidsen heeft in een interview aangegeven dat na de mirador het onduidelijker en moeilijker wordt (maar hoe zit het dan met die eerste noodoproep niet lang daarop?).
Dat zou precies passen in een verdwaal scenario. L&K beseften dat ze niet meer zelf een pad terug konden vinden naar de bewoonde wereld en gingen hulp inroepen.
pi_143640185
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 19:24 schreef Rubella het volgende:

[..]

Dat zou precies passen in een verdwaal scenario. L&K beseften dat ze niet meer zelf een pad terug konden vinden naar de bewoonde wereld en gingen hulp inroepen.
Maar het statement van de ouders, die het pad hebben nagelopen, was dat je op dit punt niet verdwaalt kon zijn, toch? Of was dat slechts tot de Mirador?
pi_143640272
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 19:34 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Maar het statement van de ouders, die het pad hebben nagelopen, was dat je op dit punt niet verdwaalt kon zijn, toch? Of was dat slechts tot de Mirador?
Ik denk dat ze niet zo ver gekomen zijn. Eens, het eerste gedeelte is recht toe recht aan, maar hierna wordt het toch andere koek. Zie de diverse filmpjes maar in de OP.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 19:37:56 #268
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143640336
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 18:41 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Dat klinkt wel heftig blondetrien.
Voor mij was de afweging simpel:
- Mijn zus werd behoorlijk ziek van die pillen.
- En Thailand heeft goede medische zorg als je malaria krijgt.
Als ik naar Panama ga, zal ik een nieuwe afweging maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 18:37 schreef Rubella het volgende:

Een andere gemene is Chikungunya. Ook dit wordt door muggen overgebracht en lijkt erg op dengue. Op het moment luidt men daar de noodklok voor in Panama.
Nooit van gehoord eerlijk gezegd. Ik zal het noteren op mijn Panama-lijstje.
quote:
En Domnivoor: stoer zonder tabletten! Ik durfde het toch diverse keren echt niet aan.
Ik durfde de bijwerkingen niet aan ;)
pi_143641417
Ik ben wel benieuwd op welke manier Kris op die bewuste middag nog contact heeft gehad met haar vriend. Ergens waar ze dus blijkbaar nog wel bereik hadden?
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_143643127
Ouder1 zei:
Waarom neem je pas iets aan nadat ik zeg dat ik uit de zorg kom?
Ik ben 12 jaar nachthoofd geweest, heb trainingen gegeven aan brandweer en ambulance personeel en heb naast die nachtdiensten (7 op 7 af) op de internationale ambulance gezeten.

Eerlijk is eerlijk Ouder1, nu ik weet dat jij ervaringsdeskundige in de zorg hebt neem ik idd op dat vlak eerder dingen van je aan dan voordat ik dat wist.
Datzelfde geldt voor Mata zijn vakgebied.

Ik zeg al tijden dat de waarheid uit de rugzak zal komen.
Zodra er bekend is of er idd nog wel of niet geprobeerd is te bellen (of sms-en) naar het thuisfront/geliefden en er wel of niet een afscheidsboodschap is achtergelaten.
Het ontbreken van beiden bij verdwalen gaat er bij mij niet in.

Wat ik me echter net ook bedacht is dat het eigenlijk veel simpeler kan!

-er zat een flesje water in de rugzak meegenomen natuurlijk vanaf de hostel.Die zat nog halfvol toen de rugzak werd gevonden.
Mocht blijken (zijn die resultaten al bekend?) dat daar puur water in zit dan is het voor mij onmogelijk dat kris en Lisanne nog 10 of 11 dagen geleefd hebben.
Dat water hadden ze dan natuurlijk al lang opgedronken!
Mijn conclusie: bij puur water zijn de meiden op 1 april al overleden
Of vergeet ik iets?
pi_143643580
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 20:48 schreef jackie12 het volgende:
Ouder1 zei:
Waarom neem je pas iets aan nadat ik zeg dat ik uit de zorg kom?
Ik ben 12 jaar nachthoofd geweest, heb trainingen gegeven aan brandweer en ambulance personeel en heb naast die nachtdiensten (7 op 7 af) op de internationale ambulance gezeten.

Eerlijk is eerlijk Ouder1, nu ik weet dat jij ervaringsdeskundige in de zorg hebt neem ik idd op dat vlak eerder dingen van je aan dan voordat ik dat wist.
Datzelfde geldt voor Mata zijn vakgebied.

Ik zeg al tijden dat de waarheid uit de rugzak zal komen.
Zodra er bekend is of er idd nog wel of niet geprobeerd is te bellen (of sms-en) naar het thuisfront/geliefden en er wel of niet een afscheidsboodschap is achtergelaten.
Het ontbreken van beiden bij verdwalen gaat er bij mij niet in.

Wat ik me echter net ook bedacht is dat het eigenlijk veel simpeler kan!

-er zat een flesje water in de rugzak meegenomen natuurlijk vanaf de hostel.Die zat nog halfvol toen de rugzak werd gevonden.
Mocht blijken (zijn die resultaten al bekend?) dat daar puur water in zit dan is het voor mij onmogelijk dat kris en Lisanne nog 10 of 11 dagen geleefd hebben.
Dat water hadden ze dan natuurlijk al lang opgedronken!
Mijn conclusie: bij puur water zijn de meiden op 1 april al overleden
Of vergeet ik iets?

Ik heb een paar keer gelezen dat er rivierwater in zat maar of dat officieël bekend gemaakt is weet ik eigenlijk niet. Want dat maakt idd alle verschil
  woensdag 20 augustus 2014 @ 21:00:04 #272
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143643712
Het maakt veel uit of er kraanwater in zat. Maar ze kunnen die tas, om welke reden dan ook, op de eerste dag al zijn kwijtgeraakt.
Bijvoorbeeld: ze zetten de tas neer op een rotsblok, gaan bij de rivier zitten, en worden ontvoerd door iemand die de tas niet gezien heeft.
Je moet dan nog wel een verklaring bedenken voor de telefoon- en cameragegevens.
pi_143651096
Net voordat dit drama zich in Panama voltrok, hoorde ik een interview met David Paulides. Deze man heeft een aantal boeken geschreven over vreemde vermissingen. Deze case in Panama kan er zo bij.
pi_143652128
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:06 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb 12 jaar lang nachtdiensten gedraaid (nee, geen wisselende diensten, alleen nachtdiensten) en deed daarnaast van alles. Ik heb 12 jaar op de internationale ambulance gewerkt. Reken maar dat ik alles weet van nachten doorhalen. Elke eerste dienst was dat standaard. Ik heb dat zelfs hoogzwanger gedaan.
Een nacht doorhalen heb ik eigenlijk ook geen moeite mee. Dat doe ik zowat elke week (studentenjob in de horeca).
Het is heel anders als je niets te doen hebt, maar in de auto zit te zitten en daar moe van wordt (ja, ik word meer moe/lui van nietsdoen dan van te werken), maar van jezelf niet MAG slapen. En ik denk dat dat vergelijkbaar is wanneer je in de jungle zit, met enge geluiden en je niet durft te slapen. Dan ga je toch wel dingen zien of horen die er niet zijn, daar ben ik van overtuigd. Of je dat nu wel of niet "hallucinatie" noemt boeit mij verder ook weinig. Maar dat het alleen maar je oogspieren zijn die vermoeid worden ofzoiets, daar geloof ik toch ook niet in.
pi_143653508
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 20:04 schreef Injetta het volgende:
Ik ben wel benieuwd op welke manier Kris op die bewuste middag nog contact heeft gehad met haar vriend. Ergens waar ze dus blijkbaar nog wel bereik hadden?
Goeie vraag.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')