abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143589224
Ik wil een muurtje met steens verband in mijn voortuin maken van ongeveer 10 meter lang en 50 cm hoog. Er zit een bocht in het muurtje. Een kennis met ervaring gaat het muurtje metselen. Ik zou de voorbereidingen treffen.

Nu wil ik voor de fundering een geul graven van 40 cm diep en 50 cm breed. Vervolgens wil ik hier plastic in leggen en daarna beton laten storten.

In mijn voortuin heb ik nog 72 betontegels van 50x50 cm liggen en deze moet ik ook afvoeren.
Nou dacht ik: kan ik deze betontegels gebruiken als fundering? Dat scheelt me een hoop kosten voor het beton laten storten én ik hoef ze ook niet af te laten voeren. Twee vliegen in een klap.

Maar nu is de vraag: kan ik deze tegels gebruiken voor de fundering? En wat is dan de beste manier?
wie zaait zal oogsten.....
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:54:03 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143589693
Theoretisch zou het kunnen. Het is natuurlijk wel zo dat je dan een ongewapende funderingsstrook hebt, die eigenlijk ook geen strook is. Afhankelijk van de bodemgesteldheid zou de boel kunnen verzakken.

Wanneer je op zandgrond zit, zal het een stuk minder problemen geven dan wanneer je op veen zit, bijvoorbeeld.

Persoonlijk zou ik er niet zo snel aan beginnen. Goedkoop-duurkoop gevoel.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_143590371
Ik wil uiteraard wel de geul graven en niet bovenop de bestaande grond een paar tegels leggen. Dus in de geul de tegels leggen. Ik weet niet of dit nog verschil maakt...
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:11:34 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143590570
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:07 schreef cohen het volgende:
Ik wil uiteraard wel de geul graven en niet bovenop de bestaande grond een paar tegels leggen. Dus in de geul de tegels leggen. Ik weet niet of dit nog verschil maakt...
Ja, dat begrijp ik. Het ligt er alleen wel aan wat de ondergrond in die geul is en hoe de bodemgesteldheid is.

Wanneer je op een vaste zandlaag zit en een aantal lagen tegels halfsteen stapelt, zul je weinig problemen hebben. Zit je op grond, dan kun je een laag zand storten. Echter, blijf je natuurlijk een gebrek aan cohesie hebben, zolang de tegels niet vast met elkaar verbonden zijn.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
pi_143590920
Kan ik dan niet een laagje beton over die tegels gieten? Dan zitten ze aan elkaar vast. Ik wacht ook even de offerte van de betonboer af. Geen idee wat het kost om 2,5 kuub beton te laten storten.
pi_143592141
2.5 kuub denk ik ongeveer 250 euro, Op zich wil het wel best die tegels als fundering.
Er komen neem ik aan geen grote krachten op het muurtje?
Wat ik wel zou doen is de tegels op de vaste groep leggen.
pi_143592338
Waar in NL woon je TS?

Beton laten storten lijkt me wat overdreven voor het muurtje van een border (neem ik aan).
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143592890
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:03 schreef DroogDok het volgende:
Waar in NL woon je TS?

Beton laten storten lijkt me wat overdreven voor het muurtje van een border (neem ik aan).
Ik woon in Koudekerk aan den Rijn
pi_143593765
en het moet zo'n muurtje ongeveer worden:

pi_143599372
Steens muurtje dus. Lijkt wel mogelijk me die tegels + beton. Die laatste stort je tussen betonplexplaten ?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_143599649
betonplexplaten? nee mijn idee is nu:

gleuf graven, tegels op een rijtje leggen en hierbovenop nog een rij tegels in halfsteensverband.
vervolgens op de tegels beginnen met metselen.

is dit een mogelijkheid?

en zo ja, op welke manier kan ik dan het beste deze fundering van tegels aan elkaar maken? gewoon beton ertussen storten? of de lagen tegels met specie aan elkaar maken?
pi_143600525
als je het zo doet zou ik wel twee murfor netjes in de onderste lintvoeg leggen. En desnoods ook nog in de bovenste, net onder de rollaag.
pi_143600635
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:13 schreef _VoiD_ het volgende:
als je het zo doet zou ik wel twee murfor netjes in de onderste lintvoeg leggen. En desnoods ook nog in de bovenste, net onder de rollaag.
Ik heb dus helemaal geen ervaring. Ik heb wel even gezocht op "murfor netjes". Maar wat is de onderste lintvoeg? En wat is de rollaag?
pi_143600727
rollaag is die laag staande stenen bovenin. Lintvoegen zijn de horizontale voegen tussen het metselwerk. Dan heb je nog stootvoegen, dat zijn de verticale voegen.

Murfor is lintvoegwapening. Dat gebruik je om scheurvorming te beperken. Doordat je geen fundering toepast (waar je normaliter ook een wapeningsnetje in legt) heb je geen wapening. Door nu de wapening in de lintvoegen op te nemen dmv Murfor, zorg je voor een sterkere muur mochten er toch wat zettingsverschillen optreden.
pi_143600740
Moet ik er dan ook nog beton tussen doen? Of zijn de aan elkaar gemetselde stenen voldoende als fundering met de murfor ertussen
pi_143601151
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:53 schreef cohen het volgende:
en zo ja, op welke manier kan ik dan het beste deze fundering van tegels aan elkaar maken? ?
Dat is dus het probleem: zowel specie als beton hechten slecht aan betontegels. Daarom vraag ik me af of de boel in horizontale richting niet gaat schuiven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_143618879
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is dus het probleem: zowel specie als beton hechten slecht aan betontegels. Daarom vraag ik me af of de boel in horizontale richting niet gaat schuiven.
Waarom zou een vrijstaand muurtje in horizontale richting gaan schuiven?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 20 augustus 2014 @ 08:18:30 #18
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_143619046
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 07:49 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Waarom zou een vrijstaand muurtje in horizontale richting gaan schuiven?
Omdat er ook andere krachten op komen dan alleen de zwaartekracht. Denk aan wind, iemand die zijn veters er op strikt, een aanrijdinkje van een fietser of auto... En als de fundering verzakt hoeft dat ook niet aan beide kanten even hard te gaan. Je wilt voorkomen dat het zaakje om kan vallen doordat het niet genoeg vastzit aan de fundering.
pi_143619482
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 08:18 schreef Barrah het volgende:

[..]

Omdat er ook andere krachten op komen dan alleen de zwaartekracht. Denk aan wind, iemand die zijn veters er op strikt, een aanrijdinkje van een fietser of auto... En als de fundering verzakt hoeft dat ook niet aan beide kanten even hard te gaan. Je wilt voorkomen dat het zaakje om kan vallen doordat het niet genoeg vastzit aan de fundering.
Ja ok, dat noem ik kantelen ;)
  woensdag 20 augustus 2014 @ 09:43:13 #20
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143620223
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 08:18 schreef Barrah het volgende:

[..]

En wat dacht je van die vrachtwagen die een keer door de straat komt denderen?
  Moderator woensdag 20 augustus 2014 @ 10:04:57 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143620723
Mijn gevoel zegt echt; goedkoop is duurkoop. En ik denk wel dat het extra duur wordt om maar 2 kuub beton te laten komen.

De betoncentrale wil wel met alle plezier 2m3 brengen , maar je betaalt toeslag voor de missende m3 .
m.a.w.w je betaalt bij een 6m3 auto toeslag over 4m3 die er niet inzitten. Ik zou zelfs overwegen om in jou geval het beton zelf te gaan draaien.

Met hulp van enkele vrienden natuurlijk :)
  woensdag 20 augustus 2014 @ 10:06:03 #22
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_143620745
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 08:55 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ja ok, dat noem ik kantelen ;)
Of het in één keer gebeurt of langzaam, en hoe je het vervolgens zou moeten noemen, lijkt me niet zo relevant ;-)
pi_143621050
Ik ben overtuigd. Ik neem het zekere voor het onzekere en laat gewoon beton storten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')