Ik heb ooit ook eens zoiets bij de hand gehad, mijn advies is om eerst eens het totaalverbruik van het complex op te zoeken, en dus ook hoe dat is vastgesteld. Wie heeft wanneer de meterstanden opgenomen? Bij dat complex was er namelijk helemaal niet gemeten, en werden de bewoners afgerekend op een geschat verbruik, dat veel te hoog was geschat. Blokverwarming is op zich vrij efficient.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:27 schreef Spasz het volgende:
Uiteraard heb ik navraag gedaan bij de VVE en verkreeg hier alle medewerking m.b.t het inzien van de stukken. Helaas is dit zoveel dat ik er niet veel wijzer van word. Tevens heb ik inzicht in mijn verbruik (iig volgens de meters) over de afgelopen jaren.
Wat die verbruiksmeters niet doen is het verbruik meten. Het is slechts een hele grove benadering, die vooral werkt bij eenvormige appartementen. Ook brengt de blokverwarming met zich mee dat de leiding vanaf de ketel door verschillende appartementen loopt naar je eigen appartement. Degenen vooraan hebben dus misschien wel een enorme leiding door hun huis lopen, als die niet geisoleerd is hebben die gratis warmte, waar anderen dus voor betalen. Soms ook teveel warmte, waardoor ze midden in de winter het raam open moeten zetten om het op 21 graden te krijgen. Dat kost degenen aan het eind van de leiding natuurlijk veel geld.quote:Ik ben een beetje ten einde raad wat dit betreft. Ik vertrouw de meters niet en weet niet waar ik moet aankloppen om een onafhankelijke meting (dus niet door de energieleverancier) te verkrijgen. Tevens zie ik door de bomen het bos niet meer met alle documentatie die ik heb. Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen en welke hulp ik hiervoor kan inschakelen?
Vraag ze om een gedegen rapport.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:48 schreef dh105 het volgende:
Heb een soortgelijke discussie lopen, inmiddels alweer 1,5 jaar. De meetclub "achter" de meters, ISTA, is nauwelijks tot niet bereikbaar wanneer je de diepte in wilt qua informatie. Ik heb, vanuit het niets, ineens een afrekening van 1250 euro te pakken, terwijl de periodes daarvoor het voorschot (80 euro voor warmte) goed uitkwam, zonder dat mijn leefstijl anders is geworden.
Als je denkt dat het niet klopt, inderdaad veel informatie inwinnen, anders is weerleggen / discussie voeren erg lastig.
Het lijkt mij niet dat je veel aan dat bewijs hebt. De meter was blijkbaar wel goed en je kon tamelijk eenvoudig merken dat de verwarming warm werd en er dus reparatie nodig was. Ik ben bang dat je hebt geconstateerd dat de rekening terecht is en dan had je hem beter kunnen laten repareren.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:17 schreef Spasz het volgende:
Ik heb hem de knop uiteraard niet laten maken, dan heb ik helemaal geen bewijs meer.
Jij hebt dus een gebrek in jouw woning niet tijdig gemeld bij de beheerder en wilt nu de kosten van jouw nalatigheid verhalen op je medebewoners? Een radiator die warm wordt terwijl je niet zelf de verwarming hebt aangezet lijkt mij iets dat toch redelijk snel op valt. De kamer met die radiator is dan namelijk heel vaak warmer dan andere kamers.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:17 schreef Spasz het volgende:
Dank voor de reacties. Mijn verbruik wijkt inderdaad af van het gemiddelde, ik heb de op-een-na hoogste afrekening te pakken in het complex van 89 appartementen. Afgelopen week constateerde zowel ik als de huismeester dat mijn verwarming warm werd zonder dat ik hem aan heb staan. Vervolgens komt er een mannetje van het energiebedrijf die de knop wel even wil maken....
... en niet wilde constateren dat dit al tijden een probleem is. Ik heb hem de knop uiteraard niet laten maken, dan heb ik helemaal geen bewijs meer.
Ik heb geen hoge kosten voor mijn water of elektriciteitsrekening, sterker nog: ik krijg ieder jaar honderden euros terug. Het gaat ook niet om mijn warm water verbruik, maar echt specifiek om warmte.
We hebben via de VVE een verdeelsleutel op basis van m², wat zijn graaddagen? Ik ben idd bezig stappen te ondernemen en zal ook vereniging van huiseigenaren contacteren.
ISTA, breek me de bek niet open.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:48 schreef dh105 het volgende:
Heb een soortgelijke discussie lopen, inmiddels alweer 1,5 jaar. De meetclub "achter" de meters, ISTA, is nauwelijks tot niet bereikbaar wanneer je de diepte in wilt qua informatie. Ik heb, vanuit het niets, ineens een afrekening van 1250 euro te pakken, terwijl de periodes daarvoor het voorschot (80 euro voor warmte) goed uitkwam, zonder dat mijn leefstijl anders is geworden.
Als je denkt dat het niet klopt, inderdaad veel informatie inwinnen, anders is weerleggen / discussie voeren erg lastig.
Dat klopt dus niet. Je voorschot lijkt wel te kloppen, maar 1000 euro daar bovenop? Nee, dat kan niet.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:27 schreef Spasz het volgende:
Sinds 5 jaar heb ik een koopappartement van 60m2 in een appartementencomplex van 16 verdiepingen. Hier maken we gebruik van blokverwarming en dit levert mij extreem hoge rekeningen op. Ik ben alleenstaand, werk fulltime, en door de zon op mijn ramen is het altijd te warm in huis. Zo warm dat mijn vrienden er vaak over klagen; ik heb mijn verwarming dan ook zelden aan.
Ik betaal een voorschot van ¤ 45 per maand voor warm water en warmte. Dit resulteert in jaarlijkse afrekeningen van gem 1000 Euro per jaar (wat ik bij moet betalen).
irrelevant. Daar waar huurders zijn, zijn verhuurders = kopersquote:In het appartementencomplex zitten zowel kopers als huurders, oppervlaktes van de appartement
Die betalen dus ook meer qua voorschotten?quote:zijn respectievelijk 60, 100 en 125m2.
Dat kan ECHT niet.quote:Er blijken veel meer bewoners met dezelfde problematiek, waaronder bewoners die fulltime in het buitenland verblijven en rekeningen van 4000 euro moeten betalen.
Probeer hun facturen in te zien. De verschillen tussen jouw factuur en die van de bewoners die geld terug krijgen, moeten je toch wijzer maken?quote:Ook zijn er bewoners die geld terug krijgen.
Vreemd allemaal hoor.quote:Er zijn meerdere van deze appartementencomplexen en er blijken zeker 50 bewoners bizar hoge rekeningen te hebben, wat opvallend is is dat dit niet voor alle appartementencomplexen op gaat.
Welke stukken?quote:Uiteraard heb ik navraag gedaan bij de VVE en verkreeg hier alle medewerking m.b.t het inzien van de stukken.
En je verbruik is dus kennelijk heel hoog volgens die meters?quote:Helaas is dit zoveel dat ik er niet veel wijzer van word. Tevens heb ik inzicht in mijn verbruik (iig volgens de meters) over de afgelopen jaren.
Meting Energieleverancier?quote:Ik ben een beetje ten einde raad wat dit betreft. Ik vertrouw de meters niet en weet niet waar ik moet aankloppen om een onafhankelijke meting (dus niet door de energieleverancier) te verkrijgen. Tevens zie ik door de bomen het bos niet meer met alle documentatie die ik heb. Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen en welke hulp ik hiervoor kan inschakelen?
Yepquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Blokverwarming is op zich vrij efficient.
Maar is dat energiebedrijf dan verantwoordelijk daarvoor? Ik dacht het niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 19:17 schreef Spasz het volgende:
Dank voor de reacties. Mijn verbruik wijkt inderdaad af van het gemiddelde, ik heb de op-een-na hoogste afrekening te pakken in het complex van 89 appartementen. Afgelopen week constateerde zowel ik als de huismeester dat mijn verwarming warm werd zonder dat ik hem aan heb staan. Vervolgens komt er een mannetje van het energiebedrijf die de knop wel even wil maken....
... en niet wilde constateren dat dit al tijden een probleem is. Ik heb hem de knop uiteraard niet laten maken, dan heb ik helemaal geen bewijs meer.
Dus dan klopt je hoge rekening wel? Alleen is het door een defect dat het zo hoog isquote:Ik heb geen hoge kosten voor mijn water of elektriciteitsrekening, sterker nog: ik krijg ieder jaar honderden euros terug. Het gaat ook niet om mijn warm water verbruik, maar echt specifiek om warmte.
We hebben via de VVE een verdeelsleutel op basis van m², wat zijn graaddagen? Ik ben idd bezig stappen te ondernemen en zal ook vereniging van huiseigenaren contacteren.
De verwarming was misschien niet altijd warm, maar om een meerverbruik van 1250 euro te realiseren moet hij toch best wel heel vaak warm geweest zijn.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 22:02 schreef Spasz het volgende:
Tsja, t leuke is dat de verwarming natuurlijk niet altijd warm wordt. Dan had ik dit gebrek idd al veel eerder geconstateerd! En had ik het inderdaad al tijden geleden laten fixen. Kosten verhalen op mijn medebewoners?! Ik heb geen idee waar jij het over hebt Ivo, dat was ik iig niet van plan :p.
Dr lopen genoeg buizen door mijn woning en de warmte blijft hier altijd hangen. Het gaat niet om verschillende kamers, het gaat om 1 kamer. Verschil in temperatuur tussen de woon- en slaapkamer is er niet/nauwelijks. Mijn beheerder was ook verbaasd toen hij afgelopen week hetzelfde gebrek constateerde. Het is niet de eerste keer dat ik dit met hem bespreek/kijk hoe ik hier een oplossing voor kan vinden.
Daar bereik je niks mee hoor, althans niet als het ISTA betreft. Die 'lezen' dan vanaf afstand het apparaatje uit, zeggen dat er niks mis mee is en hij goed registreert. En sturen je daarna een rekening van 85 euro omdat ze niks hebben kunnen vinden. Terwijl de realiteit is dat ze vanuit een kantoortje in Schiedam alleen maar kunnen zien dat de meter inderdaad optelt, maar dat zegt natuurlijk niets over een juiste technische werking en of de ijking nog wel goed is.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Overigens had je, in het geval van digitale meters, ook simpelweg het verbruik kunnen ontdekken door maandelijks even op het metertje te kijken wat de stand is. In de zomer zie je dan meteen dat er verbruik gemeten is terwijl je de verwarming niet hebt aan gehad, of in de winter zie je dan dat het verbruik veel hoger is dan in de voorgaande winter.
Daarom ook regelmatig zelf even aflezen en kijken hoe je verbruik verloopt ten opzichte van wat je voor je gevoel gebruikt zou moeten hebben (niets in de zomer) of het even vergelijken met het verbruik in dezelfde periode het jaar er voor. Dan kun je afwijkingen heel eenvoudig constateren en je vermoeden van foutieve werking onderbouwen. En dan moeten ze wel in actie komen, want als ze dat niet doen en achteraf blijkt de werking toch onjuist dan zijn ze wél aansprakelijk voor de gevolgen vanaf het moment dat jij jouw vermoedens van een gebrek gemeld hebt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:19 schreef Zelva het volgende:
[..]
Daar bereik je niks mee hoor, althans niet als het ISTA betreft. Die 'lezen' dan vanaf afstand het apparaatje uit, zeggen dat er niks mis mee is en hij goed registreert. En sturen je daarna een rekening van 85 euro omdat ze niks hebben kunnen vinden. Terwijl de realiteit is dat ze vanuit een kantoortje in Schiedam alleen maar kunnen zien dat de meter inderdaad optelt, maar dat zegt natuurlijk niets over een juiste technische werking en of de ijking nog wel goed is.
Heb zelf ook de afgelopen jaren geen enkele verwarming aangehad en zo staat de verwarming in de kamer dan ook keurig op 0. Maar niet de verwarming in de hal en die in de badkamer. Die blijven gewoon vrolijk doortikken hoor, die in de badkamer zelfs in de zomer. Maar volgens ISTA werkt het allemaal prima en is er niks aan de hand.
Heb ik gedaan, maakt allemaal niet uit. Het metertje is heilig, wat op het metertje staat is de ultieme waarheid. God kan afgeschaft worden, we hebben nu het metertjequote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Daarom ook regelmatig zelf even aflezen en kijken hoe je verbruik verloopt ten opzichte van wat je voor je gevoel gebruikt zou moeten hebben (niets in de zomer) of het even vergelijken met het verbruik in dezelfde periode het jaar er voor. Dan kun je afwijkingen heel eenvoudig constateren en je vermoeden van foutieve werking onderbouwen.
Behalve dan je dat kunt lullen als brugman, maar ze nooit zullen erkennen dat er een gebrek is. Het metertje registreert verbruik, dús is er verbruik. Metertjes bij ISTA kunnen simpelweg niet falen. En de woningbouwvereniging is een meeloper, dat zijn de zeloten van ISTA en ze geloven alles wat ISTA hun vertelt.quote:En dan moeten ze wel in actie komen, want als ze dat niet doen en achteraf blijkt de werking toch onjuist dan zijn ze wél aansprakelijk voor de gevolgen vanaf het moment dat jij jouw vermoedens van een gebrek gemeld hebt.
Die metertjes kosten natuurlijk ook wat geld, verder moeten ze voor het uitlezen wel even langs het complex gaan.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:19 schreef Zelva het volgende:
[..]
Daar bereik je niks mee hoor, althans niet als het ISTA betreft. Die 'lezen' dan vanaf afstand het apparaatje uit, zeggen dat er niks mis mee is en hij goed registreert. En sturen je daarna een rekening van 85 euro omdat ze niks hebben kunnen vinden. Terwijl de realiteit is dat ze vanuit een kantoortje in Schiedam alleen maar kunnen zien dat de meter inderdaad optelt, maar dat zegt natuurlijk niets over een juiste technische werking en of de ijking nog wel goed is.
Heb zelf ook de afgelopen jaren geen enkele verwarming aangehad en zo staat de verwarming in de kamer dan ook keurig op 0. Maar niet de verwarming in de hal en die in de badkamer. Die blijven gewoon vrolijk doortikken hoor, die in de badkamer zelfs in de zomer. Maar volgens ISTA werkt het allemaal prima en is er niks aan de hand.
Ze willen best de metertjes vervangen hoor, maar dan wel op eigen kosten uiteraard. Heb het niet gevraagd, maar als het met één druk op de knop uitlezen van zo'n apparaatje, iets wat ze jaarlijks bij alle meters doen, al 85 euro moet kosten, zal een nieuw apparaatje wel minimaal honderd miljoen miljard moeten opleveren.
aaaaaah boe boe boe, zij zijn groot en in ben klein en dat is niet eerlijkquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, maakt allemaal niet uit. Het metertje is heilig, wat op het metertje staat is de ultieme waarheid. God kan afgeschaft worden, we hebben nu het metertje
[..]
Behalve dan je dat kunt lullen als brugman, maar ze nooit zullen erkennen dat er een gebrek is. Het metertje registreert verbruik, dús is er verbruik. Metertjes bij ISTA kunnen simpelweg niet falen. En de woningbouwvereniging is een meeloper, dat zijn de zeloten van ISTA en ze geloven alles wat ISTA hun vertelt.
Uiteraard zul je bij verdere gerechtelijke stappen misschien wel het een en ander voor elkaar kunnen boksen, maar in mijn geval is het dat voor hooguit een paar tientjes per jaar het niet echt waard. Want makkelijk wordt dat niet, het is het woord van ISTA: de meter registreert, dus is er verbruik, tegen dat van jou. Bewijs maar eens dat je de verwarming nooit hebt aangehad.
Het wattage van een radiator berekenen is theoretisch een exacte wetenschap, als we het oppervlakte weten en de temperatuur van het water in.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:39 schreef Isegrim het volgende:
De vraag of het metertje werkt is een incomplete vraag. Je moet namelijk ook weten of het wattage van het metertje juist staat ingesteld. Standaard staan ze op 5000 watt. Bij plaatsing wordt het wattage van de radiator berekend (zeker geen exacte wetenschap) en wordt het correcte wattage ingesteld. Ik heb meegemaakt dat iemands metertjes niet ingesteld waren en allemaal op 5000 watt stonden. Ja, dan wil het verbruik wel flink zijn.
quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:19 schreef Zelva het volgende:
Is op kosten van VvE; Ista bepaalt niet wie de rekening betaalt. Gewoon je VvE-Bestuur aanspreken en als die geen fok uitvoeren het op de agenda zetten van de 1ste ALV.quote:Ze willen best de metertjes vervangen hoor, maar dan wel op eigen kosten uiteraard. Heb het niet gevraagd, maar als het met één druk op de knop uitlezen van zo'n apparaatje, iets wat ze jaarlijks bij alle meters doen, al 85 euro moet kosten, zal een nieuw apparaatje wel minimaal honderd miljoen miljard moeten opleveren.
Dit is wel té erg!quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, maakt allemaal niet uit. Het metertje is heilig, wat op het metertje staat is de ultieme waarheid. God kan afgeschaft worden, we hebben nu het metertje
[..]
Behalve dan je dat kunt lullen als brugman, maar ze nooit zullen erkennen dat er een gebrek is. Het metertje registreert verbruik, dús is er verbruik. Metertjes bij ISTA kunnen simpelweg niet falen. En de woningbouwvereniging is een meeloper, dat zijn de zeloten van ISTA en ze geloven alles wat ISTA hun vertelt.
Uiteraard zul je bij verdere gerechtelijke stappen misschien wel het een en ander voor elkaar kunnen boksen, maar in mijn geval is het dat voor hooguit een paar tientjes per jaar het niet echt waard. Want makkelijk wordt dat niet, het is het woord van ISTA: de meter registreert, dus is er verbruik, tegen dat van jou. Bewijs maar eens dat je de verwarming nooit hebt aangehad.
Die warmtewet is nadelig voor VvE. Die meter moet gekocht worden (op kosten van VvE) en als iemand recht heeft op korting, dan is dat een huurder, geen koper.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die metertjes kosten natuurlijk ook wat geld, verder moeten ze voor het uitlezen wel even langs het complex gaan.
Met de nieuwe warmtewet zit er in ieder geval een max prijs aan meting en levering.
https://www.acm.nl/nl/ond(...)warmte/de-warmtewet/
Alleen hebben de meeste leveranciers maar meteen de leveringskosten op maximaal gezet.
Onder deze wet kan een leverancier nog steeds in zijn berekeningen hoek, bovenste en onderste appartement kortingen geven, en de rest dus meer laten betalen. Wat ik erg bizar vind als je in een rijtjes huis woont krijgen de hoek bewoners toch ook geen kortingen. Die hebben de lusten van minder buren, dan wel wat meer lasten van stoken.
Ik vind de administratie wel inzichtelijk, dus ik snap niet waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het wattage van een radiator berekenen is theoretisch een exacte wetenschap, als we het oppervlakte weten en de temperatuur van het water in.
Maar idd het is voor de consument totaal niet inzichtelijk zowel van je eigen radiatoren niet alswel de verdeel sleutel van het appartementen complex waar je woont,en je moet die bedrijven dan maar vertrouwen.
De plaatsing van de meter midden op een radiator levert vooral bij kleine doorstroming in de radiotor waardoor deze alleen boven en vooraan warm is en de meter dus weinig registreerd meetfouten op. Voor een goede meting zou men per huishouden het aantal kubieke meter water en de delta temperatuur moeten hebben.
hoe controleer je dat?quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 10:39 schreef Isegrim het volgende:
De vraag of het metertje werkt is een incomplete vraag. Je moet namelijk ook weten of het wattage van het metertje juist staat ingesteld. Standaard staan ze op 5000 watt. Bij plaatsing wordt het wattage van de radiator berekend (zeker geen exacte wetenschap) en wordt het correcte wattage ingesteld. Ik heb meegemaakt dat iemands metertjes niet ingesteld waren en allemaal op 5000 watt stonden. Ja, dan wil het verbruik wel flink zijn.
quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 13:22 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Nog een ander punt, ik weet niet of je er wat aan hebt..
ISTA komt bij ons 1x per jaar bij ieder appartement de meters lezen van de verwarming, als iemand niet thuis is kan die een andere afspraak maken. Echter ISTA komt altijd in de zomermaanden, dus veel mensen zijn dan op vakantie. Het verbruik wordt dan geschat.
Warm water verbruik wordt niet apart gemeten. Het totaalverbruik wordt vervolgens verdeeld over alle appartementen, dus als bij meerdere mensen het verbruik te hoog is ingeschat betaald iedereen in het complex teveel..
quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 14:01 schreef Isegrim het volgende:
Op zich zijn hun berekeningen niet zo vreselijk ingewikkeld. Ze zijn er alleen niet altijd even goed in om ze uit te leggen.
Navragen bij de meetinstantie. Zij kunnen dat uitlezen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 18:25 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
hoe controleer je dat?
En dát begrijpen veel mensen dus niet. Hoe vaak ik wel niet van een klant hoor: "Ja, maar jullie zijn toch de VvE?", "Jullie maken de bijdrage veel te hoog!" etc. Niet doorhebben dat ze zélf die dingen besluiten (als ze naar de vergadering komen, that isquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 18:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Over het algemeen schrik toch van de foute ervaringen van Ista ea gevallen.
Toch heb ik het idee dat de schuld te gemakkelijk op een bedrijf wordt gelegd, terwijl de VvE in eerste instantie verantwoordelijk is (dus VvE-Bestuur). En uiteindelijk is de ALV de baas (niet VvE-Bestuur).
De energieleverancier zorgt alleen maar voor energietransport en energielevering. Daar kan niet veel mee gebeuren (toch?). Het gaat juist om die administratiekantoortjes zoals Ista. En die worden betaald door de VvE. En de VvE ben jezelf samen met andere eigenaren die zich allemaal laten oplichten
(ja voor mij nooit meer een VVE)
Nou ze kunnen het wel doorhebben, maar ze hebben allemaal zo'n houding van joh dat kan je toch allemaal niet veranderen. Niemand durft in het algemeen ook zomaar tegen de stroming in te stemmen en iedereen vertrouwt de Beheerder of de meerderheid op een ALV blindelings. Bijna net zo ergquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 18:44 schreef Isegrim het volgende:
En dát begrijpen veel mensen dus niet. Hoe vaak ik wel niet van een klant hoor: "Ja, maar jullie zijn toch de VvE?", "Jullie maken de bijdrage veel te hoog!" etc. Niet doorhebben dat ze zélf die dingen besluiten (als ze naar de vergadering komen, that is).
Waarom niet alle Beheerdersquote:En er zijn gewoon heel veel slechte beheerders die misbruik maken van die afwachtende houding van het gros van de mensen die in een VvE zitten.
jaja net zoals Sinterklaas bestaat zekerquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 19:57 schreef Isegrim het volgende:
Omdat er uiteraard ook goede beheerders bestaan. Echt veel zijn het er niet, maar ik ken ze echt.
Je kunt ook gewoon het beheer in eigen hand nemen als je denkt dat alle beheerders tuig zijn.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 20:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
jaja net zoals Sinterklaas bestaat zeker
Dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen over de rest van de mensen in de VvEquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 20:42 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon het beheer in eigen hand nemen als je denkt dat alle beheerders tuig zijn.
Ik maak mijn VvE-leden graag wat zelfredzamer, maar om nou tegen ze te zeggen dat ze mij moeten ontslaan gaat ook wat ver.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 20:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen over de rest van de mensen in de VvE
Heb geen VVE, ben huurder.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 18:17 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dit is wel té erg!
Nodig anders het bestuur uit om te komen kijken.
Zolang die verhoudingen kloppen, maakt het niet uit waar de eenheden voor staan. Het zijn namelijk de verhoudingen die gebruikt worden voor het verdelen van de gezamenlijke gasrekening. De gasrekening is opgemaakt aan de hand van de verbruikte hoeveelheid m³ gas.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 18:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik vind de administratie wel inzichtelijk, dus ik snap niet waar je het over hebt.
Het verbruik op zich vind ik juist niet inzichtelijk.
Ista rekent namelijk in Eenheden van "niets". Geen water in m3, geen warmte in graden, niks. gewoon eenheden die alleen de verhoudingen tussen andere eigenaren meten. Vervolgens worden die eenheden gebruikt om het gas in Nm3/¤ te berekenen en eventueel het water in m3.
Ook kan je via je VvE (bestuur of ALV) die gegevens eisen, zodat het wel inzichtelijk wordt gemaakt. Of je gaat gewoon bij je buren langs.
Ja maar het is duidelijk in bovenstaande probleemgevallen dat die verhoudingen dus niet kloppen en is er dus niks om op terug te vallen. (Gas is overigens in Nm³ bij VvE's, dacht ik- maar dat maakt niks uit)quote:Op zondag 24 augustus 2014 13:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zolang die verhoudingen kloppen, maakt het niet uit waar de eenheden voor staan. Het zijn namelijk de verhoudingen die gebruikt worden voor het verdelen van de gezamenlijke gasrekening. De gasrekening is opgemaakt aan de hand van de verbruikte hoeveelheid m³ gas.
Kl*tequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |