abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143572117
In verband met het vorige onderwerp dat ik maakte: wat is een goede beschrijving van het geestelijke? Dus Spoken, God, de duivel, andere geestelijke wezens.

Als meerdere mensen hun idee daarvan beschrijven. Misschien interessant om te zien hoe verschillende mensen erover denken.
pi_143573561
Studeer je om monnik te worden?
pi_143573681
Nee, ik vind dit interessant en ik denk dat het echt iets op kan leveren in het algemeen.
pi_143582696
Het is nu wel heel breed en dus lastig om op te reageren.

Maar in principe is het geestelijke tot nu alles wat je over het algemeen niet kan zien horen voelen of ruiken. Je hebt erover gehoord en dus heb je er in je gedachte een beeld van.
It is not down on any map; true places never are.
CRE / Creatief met een Duim
pi_143582938
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:06 schreef Pavement het volgende:

Maar in principe is het geestelijke tot nu alles wat je over het algemeen niet kan zien horen voelen of ruiken. Je hebt erover gehoord en dus heb je er in je gedachte een beeld van.
Hm.. is de mens dan geen geestelijk wezen?
En wat bedoel je met "over het algemeen" hierboven? Dat het soms wel kan?
-- <br />Pinpoint
pi_143583278
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:21 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Hm.. is de mens dan geen geestelijk wezen?
En wat bedoel je met "over het algemeen" hierboven? Dat het soms wel kan?
Met algemeen bedoel ik dat waar ts het over heeft voor iedereen anders is, sommige mensen zeggen dat ze het kunnen zien voelen of ruiken, spreken deze mensen de waarheid of zijn het verzinsels dat is erg moeilijk te controleren.

Ik denk niet dat de mens een geestelijk wezen is, we zijn hier al honderden jaren mee bezig het zou nu dan toch wel duidelijker moeten zijn, ipv het nog steeds zo onbekende. Er zit niet echt progressie in, zelfs nu niet in de tijd dat we veel meer meningen en ervaringen van andere mensen kunnen zien (internet)
It is not down on any map; true places never are.
CRE / Creatief met een Duim
pi_143583728
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:12 schreef 00ll0l0l het volgende:
In verband met het vorige onderwerp dat ik maakte: wat is een goede beschrijving van het geestelijke? Dus Spoken, God, de duivel, andere geestelijke wezens.

Als meerdere mensen hun idee daarvan beschrijven. Misschien interessant om te zien hoe verschillende mensen erover denken.
Dat is een heel breed begrip. Het geestelijk leven is natuurlijk alles wat we bedenken, alles waar we gedachten over hebben.
pi_143590798
Ik stel dat ik hierover de waarheid even bekeken heb en dat ik die weet en dat iedereen die zó even kan zien en toepassen en dat dit een gewenste waarde heeft. Maar door de stand van het onderwerp is er wel veel gevoel van tegenzin en weerstand. Door heel veel onjuiste informatie in het verleden.

Maar feitelijk is het een stel feiten. De waarde ervan is snel duidelijk, het belang ervan, hoe of wat het is. Er valt eigenlijk weinig te discussiëren over wat het is.

Die laatste uitspraak (er valt weinig over te discussieren) kan leiden tot echt zo'n psychologisch probleem erover op het moment. Of is dat. Ik bedoel niet dat dit nu ook zo moet gebeuren. Het probleem ermee dat ik noemde in het andere onderwerp dat ik maakte bestaat nog steeds. Met andere woorden er is nu geen vrede over, wat wil zeggen: alle aanleiding tot discussie. En vooral discussie die niet doodslaat (ik bedoel als bier) en ergens toe leidt en waarde heeft.
pi_143591564
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:16 schreef 00ll0l0l het volgende:
Ik stel dat ik hierover de waarheid even bekeken heb en dat ik die weet en dat iedereen die zó even kan zien en toepassen en dat dit een gewenste waarde heeft. Maar door de stand van het onderwerp is er wel veel gevoel van tegenzin en weerstand. Door heel veel onjuiste informatie in het verleden.

Maar feitelijk is het een stel feiten. De waarde ervan is snel duidelijk, het belang ervan, hoe of wat het is. Er valt eigenlijk weinig te discussiëren over wat het is.

Die laatste uitspraak (er valt weinig over te discussieren) kan leiden tot echt zo'n psychologisch probleem erover op het moment. Of is dat. Ik bedoel niet dat dit nu ook zo moet gebeuren. Het probleem ermee dat ik noemde in het andere onderwerp dat ik maakte bestaat nog steeds. Met andere woorden er is nu geen vrede over, wat wil zeggen: alle aanleiding tot discussie. En vooral discussie die niet doodslaat (ik bedoel als bier) en ergens toe leidt en waarde heeft.
Waarom een nieuw topic terwijl dit TRU / Gevaar: het geestelijke over precies hetzelfde onderwerp gaat?
pi_143592203
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:06 schreef Pavement het volgende:

Donkere materie bedoel je?
pi_143598578
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:37 schreef Lavenderr het volgende:
Waarom een nieuw topic terwijl dit TRU / Gevaar: het geestelijke over precies hetzelfde onderwerp g
In dat andere topic zei je inderdaad iets over het onderwerp. We hadden het er toen even over. In Gevaar: het geestelijke zat de zaak zo verstopt leek het. Net een verstopte gootsteen. Enorm terughoudende reacties. Dit geeft zo iets meer ruimte vind ik.
pi_143598723
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:19 schreef 00ll0l0l het volgende:

[..]

In dat andere topic zei je inderdaad iets over het onderwerp. We hadden het er toen even over. In Gevaar: het geestelijke zat de zaak zo verstopt leek het. Net een verstopte gootsteen. Enorm terughoudende reacties. Dit geeft zo iets meer ruimte vind ik.
Nu jij nog.
pi_143598742
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:24 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nu jij nog.
Hoezo?
pi_143598889
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:25 schreef 00ll0l0l het volgende:

[..]

Hoezo?
:+
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:27:51 #15
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_143601168
Moet "het geestelijke" niet "het spirituele" zijn?
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_143606196
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:27 schreef R0N1N het volgende:
Die term vind ik net iets te zweverig. Ik bedoel het onderwerp echt heel heel nuchter, prettig, overzichtelijk en handelbaar.
pi_143615932
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:27 schreef R0N1N het volgende:
Spiritueel heeft ook meerdere betekenissen. Je kunt spiritueel zijn zonder in geesten, goden of wat voor onzichtbare wezens dan ook te geloven. Je spirit vinden, hoort daarbij, verbondenheid voelen met een groter geheel,
-- <br />Pinpoint
  woensdag 20 augustus 2014 @ 00:51:12 #18
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_143616140
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 00:43 schreef Pinpoint het volgende:
Spiritueel heeft ook meerdere betekenissen. Je kunt spiritueel zijn zonder in geesten, goden of wat voor onzichtbare wezens dan ook te geloven. Je spirit vinden, hoort daarbij, verbondenheid voelen met een groter geheel,
Daarom.
Bij "het geestelijke" denk ik (ook/meer) aan je psyche.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:15 schreef 00ll0l0l het volgende:
Die term vind ik net iets te zweverig. Ik bedoel het onderwerp echt heel heel nuchter, prettig, overzichtelijk en handelbaar.
Dat kan ook, maar duidelijkheid & het hanteren van gemeenschappelijke definities vind ik ook wel prettig ;)

edit:
en daar is dit topic nu net voor. Waar hebben we het over, zo met z'n allen. (no pun intended ;) )

[ Bericht 19% gewijzigd door R0N1N op 20-08-2014 00:57:19 ]
pi_143616245
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 00:51 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Daarom.

Bij "het geestelijke" denk ik (ook/meer) aan je psyche.
En ik bij "het spirituele" aan een specifiek aspect daar weer van. Wat is dan wel een goede term voor TS? Spiritistisch? I dunno. Klinkt nogal naar glaasje draaien enzo. Maar ja, als dat klopt, so be it.
-- <br />Pinpoint
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:02:05 #20
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_143616368
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 00:55 schreef Pinpoint het volgende:
En ik bij "het spirituele" aan een specifiek aspect daar weer van. Wat is dan wel een goede term voor TS? Spiritistisch? I dunno. Klinkt nogal naar glaasje draaien enzo. Maar ja, als dat klopt, so be it.
Dat is ook het lastige met discussies. Iedereen heeft hele andere beelden en associaties bij woorden en taalgebruik.

Zeker bij communicatie per geschreven tekst, waarbij ook nog eens intonatie & gezichtsmimiek ontbreekt, levert dat vaak de nodige "misverstanden" op :P
pi_143623921
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:02 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Dat is ook het lastige met discussies. Iedereen heeft hele andere beelden en associaties bij woorden en taalgebruik.

Zeker bij communicatie per geschreven tekst, waarbij ook nog eens intonatie & gezichtsmimiek ontbreekt, levert dat vaak de nodige "misverstanden" op :P
Dat zou dmv telepathie op te lossen moeten zijn ;)
Doet me denken aan aankondigingen voor een paranormale beurs. Elke keer als ik zo'n affiche zie, denk ik
"waar heb dat nou voor nodig?". Dus ik vroeg dat een keer, en ze zeiden dat er anders niemand komt. Waarop ik weer vroeg hoe erg dat is, met name voor de stand voor helderzienden. Werd ik me daar toch vuil aangekeken! Of ik dacht dat ik grappig was. En of ik nog een kaartje wou kopen, of anders ophoepelen. Ik ben maar weggegaan.
Mijn helderziende buurman ging wel. Als je thuisblijft krijg je er niks van mee, zei hij. Ze schermen het gebouw af met een geestelijk stoorveld.
-- <br />Pinpoint
pi_143624540
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:18 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Dat zou dmv telepathie op te lossen moeten zijn ;)
Doet me denken aan aankondigingen voor een paranormale beurs. Elke keer als ik zo'n affiche zie, denk ik
"waar heb dat nou voor nodig?". Dus ik vroeg dat een keer, en ze zeiden dat er anders niemand komt. Waarop ik weer vroeg hoe erg dat is, met name voor de stand voor helderzienden. Werd ik me daar toch vuil aangekeken! Of ik dacht dat ik grappig was. En of ik nog een kaartje wou kopen, of anders ophoepelen. Ik ben maar weggegaan.
Mijn helderziende buurman ging wel. Als je thuisblijft krijg je er niks van mee, zei hij. Ze schermen het gebouw af met een geestelijk stoorveld.
Ze moeten natuurlijk niet-helderziend publiek trekken, dus moeten ze wel reclame maken. Als ze dat niet doen komt het niet-helderziende publiek niet en het helderziende publiek uiteraard ook niet want die hoeven niet meer te rade te gaan bij helderzienden.
Maar kom, laten teruggaan naar het onderwerp: wat zou TS bedoelen met het geestelijke? Waarschijnlijk ligt het antwoord binnen onszelf., daarom hoeft hij het niet te zeggen :P
  woensdag 20 augustus 2014 @ 12:43:38 #23
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_143624739
Na dat de mens een bewust zijn Creeërde (evolutie), vroeg hij zich af is er niet meer, of is er iets wat mij bewust heeft gemaakt dat ik ben!

Het antwoord hierop is 42 ;)
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_143624805
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ze moeten natuurlijk niet-helderziend publiek trekken, dus moeten ze wel reclame maken. Als ze dat niet doen komt het niet-helderziende publiek niet en het helderziende publiek uiteraard ook niet want die hoeven niet meer te rade te gaan bij helderzienden.
Maar kom, laten teruggaan naar het onderwerp: wat zou TS bedoelen met het geestelijke? Waarschijnlijk ligt het antwoord binnen onszelf., daarom hoeft hij het niet te zeggen :P
Yep, een grapje moet kunnen, maar niet alleen maar dat. Echter, ik ben wat voorzichtig in dat gissen. En wel omdat ik al enige ervaring met TS heb, en dat draaide steeds uit op gekissebis over bewijzen van het geestelijke, die in werkelijkheid lichamelijk waren: wonderbaarlijke genezingen. Waarvan ik betwijfelde of die voorbeelden wel kloppen. Ik trigger kennelijk iets. Dus ik trek eerst mijn fluwelen handschoenen aan.
-- <br />Pinpoint
pi_143624957
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:45 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Yep, een grapje moet kunnen, maar niet alleen maar dat. Echter, ik ben wat voorzichtig in dat gissen. En wel omdat ik al enige ervaring met TS heb, en dat draaide steeds uit op gekissebis over bewijzen van het geestelijke, die in werkelijkheid lichamelijk waren: wonderbaarlijke genezingen. Waarvan ik betwijfelde of die voorbeelden wel kloppen. Ik trigger kennelijk iets. Dus ik trek eerst mijn fluwelen handschoenen aan.
Tja, hoe spiritueel is het lichamelijke, in dat geval?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')