abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145126842
Nog een paar foto's van PH-KCA van 22 september:

Aankomst en (zeer korte) stop in Atlanta:






Vertrek vanaf Atlanta:




Aankomst in Crestview, Florida:








De allerlaatste A-check voor PH-KCD Florence Nightingale een paar dagen geleden:



En ik kwam nog een enigszins 'recente' foto tegen van Victorville. Foto is van 21 augustus en hier zijn PH-KCG (vooraan), PH-KCK (vooraan in rij van 2) en PH-KCF (achteraan in rij van 2) nog te zien.
PH-KCH en -KCI zijn geloof ik nu echt helemaal weg. Je had deze foto waar een van die twee dus duidelijk is gesloopt. En ik geloof dat we in dit topic een tijdje terug een paar luchtfoto's hadden waaruit bleek dat de ander ook al was gesloopt.
Uiteraard grote kans dat -KCG, -KCK en/of -KCF ondertussen ook al gesloopt zijn; de foto is immers al ruim een maand oud.



En dan de laatste, PH-KCC op San Bernardino Airport in Californië is te zien op Google Maps/Earth. De luchtfoto's daar zijn van 28 april; 21 dagen nadat PH-KCC daar landde.
Op Google Maps is het niet echt duidelijk te zien, maar op Google Earth is al te zien dat vrijwel direct na landing de motoren al zijn verwijderd. Dit hadden we al gezien op eerdere foto's, maar die foto is later gemaakt (23 juni).
Recentere foto's kan ik niet vinden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Want let wel op; over 3 weken is het alweer zover.
Over exact 23 dagen landt op 26 oktober de allerlaatste MD-11 vlucht op Schiphol.

PH-KCB, -KCE en -KCD zijn nog over.
Op 25 oktober vertrekt om 09:35 uur een van de drie naar Toronto als KL691.
Op dezelfde dag gaat nog een MD-11 om 15:25 uur naar Montreal als KL671.

Om 17:35 uur (23:35 uur op zaterdag 25 oktober in NL) zal KL692 weer uit Toronto vertrekken.
Om 19:00 uur (01:00 uur op zondag 26 oktober in NL) zal KL672 weer uit Montreal vertrekken.

Op de vroege morgen van 26 oktober landt om 06:45 uur de vlucht vanuit Toronto.
Even later zal om 07:35 uur de vlucht uit Montreal landen.

KL672 zal dus de allerlaatste commerciële vlucht worden van een MD-11 met passagiers.
Hiermee houdt het na nét geen 22 jaar op voor de MD-11 bij KLM hiermee ook gelijk na 80 jaar McDonnell Douglas bij KLM.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 03-10-2014 18:46:59 ]
pi_145131177
Domme vraag wellicht, maar aangezien de eerste 787 pas volgend jaar volgt, welke toestellen vangen het wegdoen van de MD11 op, A330?
pi_145136578
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:24 schreef Alec690 het volgende:
Domme vraag wellicht, maar aangezien de eerste 787 pas volgend jaar volgt, welke toestellen vangen het wegdoen van de MD11 op, A330?
Jep.

Die zitten allemaal op (korte) lease en zijn dus enigszins flexibel in te zetten door KLM.
Begin 2016 gaan er in ieder geval al 3 A330-200's uit.
pi_145175527
Vandaag in de geschiedenis: De grootste vliegramp op Nederlandse bodem: De Bijlmerramp.


4X-AXG op Schiphol in juli 1991; ruim een jaar voor de ramp.

Om 14:31 uur op zondag 4 oktober 1992 landt vlucht 1862 van El Al op Schiphol. Het is een Boeing 747-258F (4X-AXG) vanuit New York. Het maakt op Schiphol een tussenlanding. Hier zal het extra vracht innemen, enkele reparaties (provisorisch) uitvoeren en bijtanken voor de vlucht naar Tel Aviv. Ook stapt een passagier in; een El Al medewerkster die in Tel Aviv zou gaan trouwen.

Bij de landing op Schiphol maakt een spotter deze foto waarop is te zien dat motor #3 schuin hangt.



Mogelijk is dit nog een foto van de spotter; maar ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of dit klopt.


Om 18:22 uur vertrekt de 747 freighter vanaf de Zwanenburgbaan. Slechts 5 minuten later hoort de crew een grote knal. Een slagpen die de motor aan de vleugel houdt heeft door metaalmoeheid het begeven en motor #3 breekt van de vleugel. Doordat motor nog veel stuwvermogen had (ze waren nog aan het klimmen) schoot de motor naar voren waarna het weer naar achteren viel; hierbij klapte het tegen motor #4 waardoor die ook afbrak. Ook werd een groot deel van de leading edge afgebroken.
Beiden motoren worden later in het Gooimeer teruggevonden:



De crew heeft mogelijk nooit geweten dat de 2 motoren letterlijk weren weggevallen. De buitenste motoren zijn slechts met moeite te zien vanuit de cockpit; de binnenste niet.
De crew verzoekt Schiphol om een noodlanding op de Buitenveldertbaan; hoewel de Kaagbaan op dat moment in gebruik was. Landen op de Buitenveldertbaan zou gepaard gaan met flinke staartwind.
De 747 moest een extra bocht ronde maken om recht voor de baan uit te komen, te dalen en brandstof te lozen.



Door het wegvallen van de leading edge en de daar bij behorende flaps valt de lift weg aan de rechterkant. Doordat de 747 echter nog genoeg snelheid heeft blijft het in de lucht. Maar bij het dalen wordt de voorwaartse snelheid op een gegeven moment te laag; uiteindelijk stort de 747 nagenoeg verticaal naar beneden recht op de galerijflats Groeneveen en Klein-Kruitberg in in de Bijlmer



De 4 inzittenden zijn op slag dood en 39 personen op de grond de crash niet.
Verder vielen er 26 gewonden.
Velen vermoeden dat het er mogelijk nog meer zijn; aangezien er veel illegalen verbleven.
Wanneer de verkeerleiding in de controletoren de rookpluimen bij de Bijlmer zien weten zij wat er gebeurd is.


De Bijlmerramp zal tot op de dag van vandaag veel losmaken. Mannen in witte pakken, gevaarlijke, onbekende vracht en vele complottheorieën.
Elk jaar wordt er een herdenking gehouden bij de boom die alles zag. Tijdelijk vliegen er dan geen vliegtuigen over de Bijlmer.

pi_145179754
Er is uiteraard ook een aflevering van Air Crash Investigation gewijd aan de Bijlmerramp.
Zoals gebruikelijk bij ACI is het entertainment-gehalte hoog, maar geef desondanks een goed beeld van de ramp omdat de betrokkenen aan het woord komen en er zover ik kan beoordelen geen onjuiste feiten worden verteld.


Dan nog iets anders: Iemand91, uit welke software komt onderstaand screenshot? (jouw post op Tweakers)


Mooie aanvulling op Flightradar. :)
pi_145179880
Dat is ook gewoon Flightradar toch?

http://www.flightradar24.com/data/flights/kl641
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_145179960
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 09:07 schreef Thetallguy het volgende:
Dat is ook gewoon Flightradar toch?

http://www.flightradar24.com/data/flights/kl641
Oh, ja. Wow. :P

Ik gebruik altijd de app op mijn iPhone, volgens mij zit het daar niet in.

Thanks!
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 11:47:39 #278
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_145182225
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 08:55 schreef Alec690 het volgende:
Er is uiteraard ook een aflevering van Air Crash Investigation gewijd aan de Bijlmerramp.
Zoals gebruikelijk bij ACI is het entertainment-gehalte hoog, maar geef desondanks een goed beeld van de ramp omdat de betrokkenen aan het woord komen en er zover ik kan beoordelen geen onjuiste feiten worden verteld.


Begin is veelbelovend na 12 seconden :D
pi_145182505
Ja, ik zag het. :P

Onjuiste feiten qua verloop ramp, etc. Waar Nederland ligt en waar de grenzen zijn hebben de Amerikanen wel vaker moeite mee.
pi_145184195
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 08:55 schreef Alec690 het volgende:
Er is uiteraard ook een aflevering van Air Crash Investigation gewijd aan de Bijlmerramp.
Zoals gebruikelijk bij ACI is het entertainment-gehalte hoog, maar geef desondanks een goed beeld van de ramp omdat de betrokkenen aan het woord komen en er zover ik kan beoordelen geen onjuiste feiten worden verteld.
Dit is geen aflevering van Air Crash Investigation (de titel klopt gewoon niet). Het programma heet Seconds From Disaster. ACI heeft helaas (nog?) geen aflevering over de bijlmerramp gemaakt. Volgens mij klopt ook alle informatie wel, alleen in het begin is het kaartje van Nederland wel iets groter dan zou moeten. die slaat gewoon helemaal nergens op :')
"Get busy living, or get busy dying"
pi_145221239
Volgende week als verlaat verjaardagscadeautje een rondje vliegen in deze kist!:



^O^
pi_145228872
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 18:17 schreef MaxMark het volgende:
Ook de motoren van de Dreamliner doorstaan de quad-test: http://www.dumpert.nl/med(...)vliegveld_langs.html
Dat is een 757. Geen Dreamliner helaas.
V10
pi_145229582
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 19:48 schreef M5 het volgende:

[..]

Dat is een 757. Geen Dreamliner helaas.
Oh, dacht dat het de nieuwe 787 van Arke was :{
Ik zie nu ook pas dat er "Thomson" op staat. Meh.
pi_145230347
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:08 schreef Ferry_76 het volgende:
Volgende week als verlaat verjaardagscadeautje een rondje vliegen in deze kist!:
[ link | afbeelding ]

^O^
Kicken!
Is dit de AN2 die op Teuge staat, de voormalige D-FONL?
Dan heb ik 'm wel eens zien staan. Nooit zien vliegen overigens.
De PH-ANI van Texel komt ik wel regelmatig tegen bij de Mogas pomp. ;-)
  zondag 5 oktober 2014 @ 20:28:19 #286
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_145231111
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 20:14 schreef nerd4sale het volgende:
De PH-ANI van Texel komt ik wel regelmatig tegen bij de Mogas pomp. ;-)
HA-ANI ;)
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_145233118
Weet iemand waar ik kan vinden hoe vaak een maatschappij op een luchthaven vliegt? Ik kijk wel eens op Flightradar en zie eigenlijk constant A380's naar Londen vliegtuigen, en dan met name Emirates.
pi_145233405
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:08 schreef Ferry_76 het volgende:
Volgende week als verlaat verjaardagscadeautje een rondje vliegen in deze kist!:

[ link | afbeelding ]

^O^
Leuk cadeau! (of aan jezelf cadeau gegeven? :P )
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:01 schreef zlotka het volgende:
Weet iemand waar ik kan vinden hoe vaak een maatschappij op een luchthaven vliegt? Ik kijk wel eens op Flightradar en zie eigenlijk constant A380's naar Londen vliegtuigen, en dan met name Emirates.
Flightaware is een redelijke site waar je zoiets kunt vinden.
Vertrek- en aankomstluchthaven invoeren en je krijgt (bijna) alle vluchten te zien.

Maar inderdaad; een vracht Emirates vluchten naar Londen.
Alleen vandaag al 8 naar Londen (alle luchthavens in Londen gerekend), waarvan 7 A380's.

Maar moet je eens kijken hoeveel vluchten er zijn op een dag tussen New York en London. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 05-10-2014 21:16:08 ]
pi_145233649
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:05 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Leuk cadeau! (of aan jezelf cadeau gegeven? :P )

[..]

Flightaware is een redelijke site waar je zoiets kunt vinden.
Vertrek- en aankomstluchthaven invoeren en je krijgt (bijna) alle vluchten te zien.

Maar inderdaad; een vracht Emirates vluchten naar Londen. Alleen vandaag al 8 naar Londen (alle luchthavens in Londen gerekend), waarvan 7 A380's.

Maar moet je eens kijken hoeveel vluchten er zijn op een dag tussen New York en London. ;)
Thanks ^O^.
Niet normaal inderdaad dat aantal vluchten, scheelt wel als je je vlucht mist :P.
pi_145234819
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 20:00 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Oh, dacht dat het de nieuwe 787 van Arke was :{
Ik zie nu ook pas dat er "Thomson" op staat. Meh.
787 heeft geen winglets ;)
pi_145236049
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:29 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

787 heeft geen winglets ;)
Waarom niet eigenlijk? Dat is toch juist brandstof-besparend?

Edit: Even snel wat research gedaan, de 787-3, heeft ze blijkbaar wel. De -8 en -9 hebben "raked wingtips", oftewel wingtips die naar achter gebogen zijn. Ben benieuwd wat de cijfers hiervan zijn qua brandstofbesparing en vooral waarom er gekozen wordt voor verschillende designs..
  zondag 5 oktober 2014 @ 22:04:09 #292
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_145236598
787-3 is/komt niet. Die is geannuleerd.
De 3 zou wel andere vleugels/motoren krijgen. Misschien dat de standaardvleugel van de 787 sowieso zuiniger is dan een reguliere vleugel met winglet.
pi_145238446
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:53 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Waarom niet eigenlijk? Dat is toch juist brandstof-besparend?

Edit: Even snel wat research gedaan, de 787-3, heeft ze blijkbaar wel. De -8 en -9 hebben "raked wingtips", oftewel wingtips die naar achter gebogen zijn. Ben benieuwd wat de cijfers hiervan zijn qua brandstofbesparing en vooral waarom er gekozen wordt voor verschillende designs..
Over het algemeen levert een winglet het meeste voordeel in periodes van hoge lift, zoals takeoff. Dus hoe groter die fase is ten opzichte van de complete vlucht, hoe meer een winglet oplevert.
Daarom zie je ze ook bijna niet op longhaul kisten, dan is het namelijk meer payload dan winst.
Exacte cijfers heb ik niet, maar dat kan verklaren waarom de 8 en 9 geen winglets hebben.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zondag 5 oktober 2014 @ 23:07:02 #294
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_145239649
777-200, 777-300 hebben ze ook niet.
pi_145241441
Vandaag in de geschiedenis:



- 6 oktober 1955:: testpiloot George Shirley Mills van McDonnell Aircraft (dat in 1967 samenging met Douglas Aircraft Company en zo McDonnell Douglas vormde) maakt een testvlucht met een McDonnell F3H Demon (133549). Boven Carrollton, Illinois moet hij het toestel verlaten (d.m.v. schietstoel) nadat er allerlei systemen zijn weggevallen, waaronder ook problemen met de Westinghouse J40 motor. Hij komt veilig op de grond.

De F3H Demon stortte echter niet neer, deze bleef doorvliegen. Meer dan een uur lang blijft de kist - zonder canopy, schietstoel en piloot boven 2 staten doorvliegen. Pas 400 kilometer verder stortte de F3H neer in een maïsveld bij Monticello, Iowa nadat de brandstof was opgeraakt.



- 6 oktober 1981: het vliegtuigongeval Moerdijk. Vlucht 431 is zojuist om 17:04 uur vertrokken vanaf Rotterdam Airport.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Fokker F-28-4000 Fellowship (PH-CHI, "Eindhoven") van NLM Cityhopper.
NLM was een dochtermaatschappij van KLM die binnenlandse vluchten uitvoerde (Eindhoven, Groningen, Enschede, Maastricht, Rotterdam en Amsterdam) en zo de lange lijndiensten van KLM te feeden.
Vanaf 1974 werd die uitgebreid met Europese vluchten. Vlucht 431 was bijvoorbeeld onderweg van Rotterdam via Eindhoven naar Hamburg. In 1991 fuseerde het met NetherLines tot KLM Cityhopper.

De crew van de Fokker heeft voor de vlucht doorgekregen dat er onweersbuien langstrokken ten zuiden en ten oosten van Rotterdam, echter hier kunnen zij omheen vliegen. Maar wanneer ze om 17:12 uur op 1000 meter hoogte boven het Hollandse Diep vliegen, komen zij in een windhoos terecht. De krachten zijn zo groot dat de rechtervleugel van de romp wordt gescheurd, deze wordt later 3 kilometer verderop in de insteekhaven van de Roode Vaart gevonden en geborgen. Op radar waren op 200 meter 2 objecten zichtbaar; het toestel en de afgebroken vleugel.



De Fokker raakt onbestuurbaar en stort neer in het industriegebied Moerdijk vlakbij de chemische fabriek van Shell.
Alle 4 crew en 13 passagiers overleven de crash niet. Tevens overlijdt een brandweerman aan een hartaanval als hij de Fokker ziet verongelukken.





Naast het viaduct is een gedenkplaat aangebracht met de namen van de slachtoffers.
pi_145244070
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:07 schreef Tinos85 het volgende:
777-200, 777-300 hebben ze ook niet.
Nope, longhaul heeft het meer nadelen dan voordelen idd.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_145251902
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 20:14 schreef nerd4sale het volgende:
Kicken!
Is dit de AN2 die op Teuge staat, de voormalige D-FONL?
Dan heb ik 'm wel eens zien staan. Nooit zien vliegen overigens.
De PH-ANI van Texel komt ik wel regelmatig tegen bij de Mogas pomp. ;-)
Dit is inderdaad de D-FONL van Classic Wings. :)

quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:05 schreef Iemand91 het volgende:

Leuk cadeau! (of aan jezelf cadeau gegeven? :P )
Nee, echt een cadeautje! Mijn zus en zwager zijn ook behoorlijk luchtvaart-minded en hadden mij wel eens op airshows horen zeggen dat het mij wel leuk leek om eens met de Antonov mee te vliegen, en dat hebben ze onthouden! Ze gaan beiden ook mee, evenals nog twee vrienden.

Ik heb het toestel diverse malen in de lucht en op de grond mogen bewonderen, en ik ben erg benieuwd hoe het vliegt, met name de STOL eigenschappen van het ding.
  maandag 6 oktober 2014 @ 14:09:03 #298
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145252890
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 22:42 schreef Me_Wesley het volgende:
Over het algemeen levert een winglet het meeste voordeel in periodes van hoge lift, zoals takeoff. Dus hoe groter die fase is ten opzichte van de complete vlucht, hoe meer een winglet oplevert.
Ik ben geen specialist oid, maar doorgaans lees je dat wingtip devices pas effectief worden op langere afstanden wegens het extra gewicht van de winglets en versteviging van de vleugel zelf.
quote:
Daarom zie je ze ook bijna niet op longhaul kisten, dan is het namelijk meer payload dan winst.
Bijna alle longhaul types hebben wel iets van een wingtip device: winglets of raked.
quote:
Exacte cijfers heb ik niet, maar dat kan verklaren waarom de 8 en 9 geen winglets hebben.
De -8 en -9 hebben raked wingtips. De -3 zou winglets krijgen. Ik heb hiervoor 2 redenen gelezen: een heeft te maken met het gewicht/performance verhouding van een winglet tov raked wingtip en de ander heeft te maken met de kortere wingspan van een vleugel met winglet (tov raked) zodat de wingspan overeenkomt met die van een 767 waar de Japanse gates op zijn ingesteld.
pi_145253563
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 13:36 schreef Ferry_76 het volgende:
Nee, echt een cadeautje! Mijn zus en zwager zijn ook behoorlijk luchtvaart-minded en hadden mij wel eens op airshows horen zeggen dat het mij wel leuk leek om eens met de Antonov mee te vliegen, en dat hebben ze onthouden! Ze gaan beiden ook mee, evenals nog twee vrienden.

Ik heb het toestel diverse malen in de lucht en op de grond mogen bewonderen, en ik ben erg benieuwd hoe het vliegt, met name de STOL eigenschappen van het ding.
Dat zijn wel de leuke cadeau's. Hopen dat m'n pa ook blij is met z'n eerste vlucht straks in de MD-11. :P

En over de wingtip devices; je hebt een heleboel vormen; winglets, raked wingtips, blended winglet, wingtip fence en nog wel meer vormen. Elke heeft z'n eigen voor- en nadelen.

Zo heeft de 747-400 t.o.v. van de 747-classics winglets; deze waren efficiënt op de reguliere -400 modellen, maar zaten dan weer niet op de 747-400D (Domestic) kisten.
Deze -400D's deden (verleden tijd; zie mijn eerdere post over ANA's laatste 747-400D vlucht) korte vluchten waar het extra gewicht en kosten van de winglet niet opwogen tegen de geringe winst.
(Een stel winglets plaatsten kan meer $1 miljoen kosten)

De 747-8 (en de 787, 767-400, 777's en de nieuwe 777x) hebben raked wingtips welke weer wat efficiënter zijn, en bovendien lichter. (de constructie voor een winglet is een stuk zwaarder dan voor een raked wingtip)

Dit maakt de vleugel inderdaad wel langer waardoor je dus problemen kunt krijgen op de grond.
Wat Boeing bij de 777x weer oplost door ze omhoog te klappen:

pi_145253754
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:28 schreef Iemand91 het volgende:

Dit maakt de vleugel inderdaad wel langer waardoor je dus problemen kunt krijgen op de grond.
Wat Boeing bij de 777x weer oplost door ze omhoog te klappen:

[ afbeelding ]
Dat is altijd al een optie geweest voor de 777, maar bij mijn weten is er geen maatschappij die er gebruik van heeft gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')