Klopt.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:08 schreef Manke het volgende:
Veel geneesmiddelen zijn gebaseerd op werkzame stoffen van planten.

Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat fytotherapie onzin is. En ik heb geen zin om je dat nog eens uit te leggen, want je hebt al meerdere keren je grote onkunde getoond. Het is volgens mij een verloren zaak.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Kom maar op als het over fytotherapie gaat. Ga je echt ontkennen dat er aanwijsbare werkzame stoffen in (sommige) planten zitten?
Let op, nergens zeg ik dat elk kruidenmiddeltje dat wordt aangeboden voor een bepaald iets ook daarvoor geschikt is. Ik zeg enkel en alleen dat echte fytotherapie geen bijgelovige shit is.
Zullen we beginnen met dat je uitlegt waarom bv het huismiddeltje goudsbloem bijgelovige shit is?
Ik pak de popcorn vast.

Kom dan, leg dan uit waarom goudsbloem onzin is. Ik weet wel waarom je dat niet doet, omdat een google rondje je al heeft verteld dat je dan voor lul staat. Dit is geen reiki waarbij er nog niet alles duidelijk is, dit is fytotherapie, waarvan erg goed bekend is hoe het zit met die werkzame stoffen en waar een groot deel van onze medicijnen een afgeleide van zijn.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat fytotherapie onzin is. En ik heb geen zin om je dat nog eens uit te leggen, want je hebt al meerdere keren je grote onkunde getoond. Het is volgens mij een verloren zaak.
Een korte voorspelling van hoe het zou gaan:
Ik: *uitleg waarom fytotherapie onzin is*
Jij: "Maar in sommige aangeboden middeltjes zitten werkzame stoffen!"
Ik: "Inderdaad, maar fytotherapie is nog steeds onzin want *uitleg*"
Jij: "Maar in sommige aangeboden middeltjes zitten werkzame stoffen!"
Ik: *verliest alle hoop in de mensheid*.

Ziehier het leesvermogen van erodome. Of beter gezegd: het volkomen gebrek aan leesvermogen van erodome. In mijn vorige post zeg ik expliciet dat ik niet beweer dat goudsbloem onzin is. Maar ze negeert dat volkomen. Als ze al zo omgaat, beste mensen, met mijn stelling, hoe zal ze dan wel niet omgaan met mijn argumenten?quote:Kom dan, leg dan uit waarom goudsbloem onzin is.

Je beweert dat fytotherapie bijgelovige onzin is, dan is goudsbloem dus onzin want dat gebruiken voor medische toepassingen is wat fytotherapie is.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ziehier het leesvermogen van erodome. Of beter gezegd: het volkomen gebrek aan leesvermogen van erodome. In mijn vorige post zeg ik expliciet dat ik niet beweer dat goudsbloem onzin is. Maar ze negeert dat volkomen. Als ze al zo omgaat, beste mensen, met mijn stelling, hoe zal ze dan wel niet omgaan met mijn argumenten?
Tegen erodome praten is als tegen een muur praten. Zij heeft haar overtuigingen en ze verdedigt die als een gelovige - al het tegenbewijs negeert ze gewoon. Daarom steek ik er geen tijd meer in. Als iemand anders uitleg wil over waarom fytotherapie onzin is, dan wil ik die graag geven. Maar proberen erodome te overtuigen is onbegonnen werk.
Met als aanvulling:quote:Kruidengeneeskunde, ook wel fytotherapie, ('behandeling met planten') genoemd, is het behandelen van gezondheidsklachten en ziekten met plantaardige middelen.
Dus of je weet niet wat fytotherapie is, of je zit ontzettend fout dat je denkt dat het bijgelovige onzin isquote:De definitie van de Nederlandse Vereniging voor Fytotherapie luidt: "Geneesmiddelen die als actieve ingrediënten uitsluitend planten, delen van planten of plantenmaterialen of combinaties daarvan bevatten, in ruwe of bewerkte staat."

Juist.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:14 schreef Jigzoz het volgende:
Veel te zwart/wit zo. Er bestaan fytotherapeutische middelen die absoluut werken en er zijn middelen die onder dezelfde noemer vallen, maar die niets, of juist iets heel anders doen. Dus stellen dat het allemaal wetenschappelijk bewezen is is flauwekul, maar stellen dat het allemaal kwakzalverij is ook.

Reguliere wetenschap isoleert of synthetiseert de werkzame stofjes en verkoopt ze als zodanig. Fytotherapie doet dat niet, omdat ze geloven dat plantaardige stoffen gezonder zijn. Wat je reinste onzin is.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:08 schreef Neuroscience het volgende:
Ik snap ook niet waarom fytotherapie als bijgeloof wordt neergezet. Het is gewoon een verzamelnaam voor werkzame genezing met plantaardig materiaal, als ik de definitie lees.

Als je het zo stelt ben ik het met je eens.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Reguliere wetenschap isoleert of synthetiseert de werkzame stofjes en verkoopt ze als zodanig. Fytotherapie doet dat niet, omdat ze geloven dat plantaardige stoffen gezonder zijn. Wat je reinste onzin is.
Als fytotherapie niet zou denken dat er een (volkomen ongefundeerde) meerwaarde is aan het verkopen van plantaardige spullen boven geïsoleerde of synthetische middeltjes, zou die hele fytotherapie niet bestaan.
Kortom, het hele bestaansrecht van fytotherapie is gebaseerd op een ongefundeerde bewering, en als zodanig is het onzin.

Nee. Check je definities.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:18 schreef erodome het volgende:
De middeltjes die vaak niets of juist slechte dingen doen zijn meestal geen pure fytotherapie, neem bv die gare chineze shit, daar zit meestal heel wat meer in dat alleen wat planten. Bv zware metalen en mineralen en weet ik veel wat voor andere shit wat je niet in je lijf moet willen hebben.
Echte fytotherapie is gewoon de geneeskundige werking van bepaalde delen van planten. Dat is alles, het is niet meer, het is niet minder.

Dat heb ik gedaan. Als er iets anders inzit dan planten(bewerkt of niet) dan is het geen fytotherapie meer.quote:
quote:De definitie van de Nederlandse Vereniging voor Fytotherapie luidt: "Geneesmiddelen die als actieve ingrediënten uitsluitend planten, delen van planten of plantenmaterialen of combinaties daarvan bevatten, in ruwe of bewerkte staat."

Ik las ooit over antroposofische geneeskunde, en die hebben ook veel van dat soort middelen. Zowel homeopathisch verdund (wel lichter verdund meestal), als kruiden enz. Maar ook veel tips als vooral geen of weinig tomaten eten en juist wel walnoten. Dat werd besloten op basis van vorm, of het z.g. "stijgbeeld". Dat laatste is een drabje maken of zo, en dan kijken welke vorm je krijgt als je een stuk filtreerpapier daarin zet (door osmose). Het stijgbeeld van tomaten leek op een kreeft of iets anders dat met kanker gelinkt werd (hou me te goede wat).quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:14 schreef Jigzoz het volgende:
Veel te zwart/wit zo. Er bestaan fytotherapeutische middelen die absoluut werken en er zijn middelen die onder dezelfde noemer vallen, maar die niets, of juist iets heel anders doen. Dus stellen dat het allemaal wetenschappelijk bewezen is is flauwekul, maar stellen dat het allemaal kwakzalverij is ook.

Ik geloof dat we langs elkaar heen praten. Als ik brandnetelthee drink tegen hoofdpijn, dan is dat fytotherapeutisch, maar het slaat nergens op.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan. Als er iets anders inzit dan planten(bewerkt of niet) dan is het geen fytotherapie meer.
[..]

Maar waarom vallen extracten dan niet onder definitie? Wat is de meerwaarde van uitsluitend plantaardig materiaal versus geïsoleerd en gesynthetiseerd? Dat riekt naar onbewezen en ongefundeerd.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan. Als er iets anders inzit dan planten(bewerkt of niet) dan is het geen fytotherapie meer.
[..]

Best wel een vooroordeel dit. Ja er zijn er die dit zeggen, daar ben ik het ook niet mee eens.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Reguliere wetenschap isoleert of synthetiseert de werkzame stofjes en verkoopt ze als zodanig. Fytotherapie doet dat niet, omdat ze geloven dat plantaardige stoffen gezonder zijn. Wat je reinste onzin is.
Als fytotherapie niet zou denken dat er een (volkomen ongefundeerde) meerwaarde is aan het verkopen van plantaardige spullen boven geïsoleerde of synthetische middeltjes, zou die hele fytotherapie niet bestaan.
Kortom, het hele bestaansrecht van fytotherapie is gebaseerd op een ongefundeerde bewering, en als zodanig is het onzin.

Het is volledige humbug, onzin en kwakzalverijquote:Op maandag 18 augustus 2014 18:26 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Ik las ooit over antroposofische geneeskunde, en die hebben ook veel van dat soort middelen. Zowel homeopathisch verdund (wel lichter verdund meestal), als kruiden enz. Maar ook veel tips als vooral geen of weinig tomaten eten en juist wel walnoten. Dat werd besloten op basis van vorm, of het z.g. "stijgbeeld". Dat laatste is een drabje maken of zo, en dan kijken welke vorm je krijgt als je een stuk filtreerpapier daarin zet (door osmose). Het stijgbeeld van tomaten leek op een kreeft of iets anders dat met kanker gelinkt werd (hou me te goede wat).
Maar het gaat me om de walnoot: die is goed voor je brein, omdat 'ie er op lijkt. Qua samenstelling zou het best goed kunnen zijn voor je hersenen om regelmatig een paar walnoten te eten. Is daarmee, als het klopt, antroposofische geneeskunde geen kwakzalverij, althans niet helemaal? Of wordt iets kwakzalverij als de redenaties voor geen meter deugen?
Je zal maar overtuigd zijn door die walnoten, omdat je het merkt, en daarna een stinkzwam opeten. Niet helemaal een goed voorbeeld, want iemand die dat doet heeft niet genoeg walnoten gegeten.Maar ik hoop dat je de gedachte snapt: kun je iets kwakzalverij noemen ondanks dat er af en toe toch iets klopt? Ik neig naar ja.

Correctquote:Op maandag 18 augustus 2014 18:29 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Maar waarom vallen extracten dan niet onder definitie? Wat is de meerwaarde van uitsluitend plantaardig materiaal versus geïsoleerd en gesynthetiseerd? Dat riekt naar onbewezen en ongefundeerd.

Artsen zijn geen pharmacologenquote:Op maandag 18 augustus 2014 18:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Best wel een vooroordeel dit. Ja er zijn er die dit zeggen, daar ben ik het ook niet mee eens.
Maar er zijn er velen die dat helemaal niet zeggen, artsen die naast hun reguliereopleiding ook hierin gespecialieerd zijn en beide toepassen bv.
Vind het raar om een wetenschap af te schrijven op wat sommige individuen erover zeggen.

Als ik een slaappil neem om harder te rennen gaat dat ook niet werken nee.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik geloof dat we langs elkaar heen praten. Als ik brandnetelthee drink tegen hoofdpijn, dan is dat fytotherapeutisch, maar het slaat nergens op.

Ja, er zijn middeltjes die werken. Die zijn dan ook al onderdeel van de reguliere geneeskunde.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:14 schreef Jigzoz het volgende:

Zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat ze beide naast elkaar gebruiken en helemaal niet zeggen dat die planten gezonder zijn.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Artsen zijn geen pharmacologen

Echt de grootste en grove onzin die ik ooit heb gehoort mbt fytotherapie.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, er zijn middeltjes die werken. Die zijn dan ook al onderdeel van de reguliere geneeskunde.
Alternatieve geneeskunde is per definitie kwakzalverij. Alle reële dingen zijn al opgepikt door de reguliere geneeskunde. Alternatieve geneeskunde beroepen zich op de reële dingen die toevallig onder hun noemer vallen om een hoop bullshit te rechtvaardigen.
Om eens een duidelijk voorbeeld te geven: stel, ik heb een chronische hoofdpijn. Ik begin met paardenurinopathie: dagelijks 3 liter paardenurine drinken omdat dat zou helpen tegen hoofdpijn en kanker. Mijn hoofdpijn gaat weg.
- De reguliere geneeskunde zegt dan: "Je had hoofdpijn door uitdroging, door het vocht de paardenurine is de hoofdpijn weggegaan. Ergo, het paardenurinopathie heeft gelijk dat paardenurine een hoofdpijn door uitdroging kan doen weggaan." --> het nuttige onderdeel van paardenurinopathie is onderdeel van de reguliere wetenschap geworden.
- De alternatieve geneeskunde zegt echter: "De paardenurine heeft je hoofdpijn doen weggaan: paardenurinisme is waar!" --> paardenurinopathie is nog steeds grote onzin.
Hetzelfde geldt voor reiki, homeopathie, fytotherapie, chiropraxie, en alle andere vormen van kwakzalverij: de nuttige onderdelen zijn al overgenomen door de reguliere geneeskunde, maar het is nog steeds voor het grootste deel enorme onzin.

Ik heb zo een sterk vermoeden dat je niks af weet van fytotherapie.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik zeg dat fytotherapie onzin is.

Juist, maar ze vallen ook nog steeds onder de kruidengeneeskunde.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, er zijn middeltjes die werken. Die zijn dan ook al onderdeel van de reguliere geneeskunde.
En juist. Op die fytotherapie na dus.quote:Alternatieve geneeskunde is per definitie kwakzalverij. Alle reële dingen zijn al opgepikt door de reguliere geneeskunde. Alternatieve geneeskunde beroepen zich op de reële dingen die toevallig onder hun noemer vallen om een hoop bullshit te rechtvaardigen.
Om eens een duidelijk voorbeeld te geven: stel, ik heb een chronische hoofdpijn. Ik begin met paardenurinopathie: dagelijks 3 liter paardenurine drinken omdat dat zou helpen tegen hoofdpijn en kanker. Mijn hoofdpijn gaat weg.
- De reguliere geneeskunde zegt dan: "Je had hoofdpijn door uitdroging, door het vocht de paardenurine is de hoofdpijn weggegaan. Ergo, het paardenurinopathie heeft gelijk dat paardenurine een hoofdpijn door uitdroging kan doen weggaan." --> het nuttige onderdeel van paardenurinopathie is onderdeel van de reguliere wetenschap geworden.
- De alternatieve geneeskunde zegt echter: "De paardenurine heeft je hoofdpijn doen weggaan: paardenurinisme is waar!" --> paardenurinopathie is nog steeds grote onzin.
Hetzelfde geldt voor reiki, homeopathie, fytotherapie, chiropraxie, en alle andere vormen van kwakzalverij: de nuttige onderdelen zijn al overgenomen door de reguliere geneeskunde, maar het is nog steeds voor het grootste deel enorme onzin.

Moet je je eigen posts eens doorlezen, daar staat pas onzin in...quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Echt de grootste en grove onzin die ik ooit heb gehoort mbt fytotherapie.

Uit de kruidengeneeskunde is de moderne pharma ontstaan, checken wat werkt, werkzame stoffen isoleren, sythetiseren, goed doseren.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Als ik een slaappil neem om harder te rennen gaat dat ook niet werken nee.
Dat is een beetje van hetzelfde idee.
Er zijn echt hele mooie werken met uitgebreide uitleg over de werking van verschillende planten en tot hoever dat kan gaan. Zo weet je wat ergens voor werkt en wat niet en vooral weet je waar je af moet blijven omdat het amper goed te doseren is.

Maar om de verkeerde reden. Een slecht uitgangspunt kan positieve gevolgen hebben. Maar dat maakt het uitgangspunt niet beter.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Juist, maar ze vallen ook nog steeds onder de kruidengeneeskunde.

En nog steeds heb je het over iets anders dan ik. Maar goed, laat maar.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Als ik een slaappil neem om harder te rennen gaat dat ook niet werken nee.
Dat is een beetje van hetzelfde idee.
Er zijn echt hele mooie werken met uitgebreide uitleg over de werking van verschillende planten en tot hoever dat kan gaan. Zo weet je wat ergens voor werkt en wat niet en vooral weet je waar je af moet blijven omdat het amper goed te doseren is.

Nope...quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Moet je je eigen posts eens doorlezen, daar staat pas onzin in...

Er zijn toch planten die geneeskrachtige stoffen bevatten? Dan zijn die planten geneeskundig toe te passen. Dan kan de reden voor een voorkeur voor fytotherapie wel totaal onzinnig zijn, maar dat maakt dat plantenbestanddeel niet minder werkzaam.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar om de verkeerde reden. Een slecht uitgangspunt kan positieve gevolgen hebben. Maar dat maakt het uitgangspunt niet beter.
Zelfs een stilstaande klok staat tweemaal per dag gelijk.

Ik vind zelf fytotherapie eigenlijk alleen maar leuk voor de huis/tuin en keukenmiddeltjes waarvoor je niet naar de arts gaat. Je keelontsteking even snel wegwerken, kleine wondjes een steuntje in de rug geven, lavendel voor een normaal hoofdpijntje en dat soort zaken.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uit de kruidengeneeskunde is de moderne pharma ontstaan, checken wat werkt, werkzame stoffen isoleren, sythetiseren, goed doseren.
De meerderheid van de moderne geneesmiddelen gaan terug op planten, dieren, schimmels, paddestoelen.

Waarom vallen extracten niet onder fytotherapie? Waarom niet isoleren en/of synthetiseren?quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Echt de grootste en grove onzin die ik ooit heb gehoort mbt fytotherapie.

Jep, die kwaaltje die anders zeven dagen duren maar met huismiddeltjes al in een week over zijn.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind zelf fytotherapie eigenlijk alleen maar leuk voor de huis/tuin en keukenmiddeltjes waarvoor je niet naar de arts gaat. Je keelontsteking even snel wegwerken, kleine wondjes een steuntje in de rug geven, lavendel voor een normaal hoofdpijntje en dat soort zaken.

Wat ik daarmee bedoel is dat als mensen iets nemen wat daar niet voor bedoeld is dat je dan lastig kan zeggen het werkt niet. Het wordt niet goed toegepast.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En nog steeds heb je het over iets anders dan ik. Maar goed, laat maar.

En dat kan je ook zeggen over medicijnen.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:14 schreef Jigzoz het volgende:

Dat riekt naar wetenschap, dat is eng, want dat is moeilijkquote:Op maandag 18 augustus 2014 18:39 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Waarom vallen extracten niet onder fytotherapie? Waarom niet isoleren en/of synthetiseren?

Dat zegt ook niemand. Ik zeg niet dat planten geen geneeskrachtige werking kunnen hebben, ik zeg slechts dat fytotherapie onzin is. Dat het figuurlijk gesproken tweemaal per dag gelijk staat, omdat het wat geneeskrachtige kruiden gebruikt, doet daar niets aan af.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er zijn toch planten die geneeskrachtige stoffen bevatten? Dan zijn die planten geneeskundig toe te passen. Dan kan de reden voor een voorkeur voor fytotherapie wel totaal onzinnig zijn, maar dat maakt dat plantenbestanddeel niet minder werkzaam.

Zodra dat gebeurd, synthetiseren, dan heet het geen fytotherapie meer, maar regulier.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:39 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Waarom vallen extracten niet onder fytotherapie? Waarom niet isoleren en/of synthetiseren?

En wat ik bijvoorbeeld bedoel is dit: http://mens-en-gezondheid(...)-de-gunstige-werkingquote:Op maandag 18 augustus 2014 18:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat ik daarmee bedoel is dat als mensen iets nemen wat daar niet voor bedoeld is dat je dan lastig kan zeggen het werkt niet. Het wordt niet goed toegepast.
Brandnetel zou ik dan weer alleen nemen voor wat extra ijzer, alhoewel je je daar ook weer niet teveel van voor moet stellen. Maar er wordt dan ook nergens beweert dat dat wel zo is(in serieuze bronnen dan).

Maar het is alleen fytotherapie als je het als plant neemt, niet als geïsoleerd bestanddeel. Dat is vreemd. Het suggereert dat er een meerwaarde is als het als plant genomen wordt.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:40 schreef ATON het volgende:
[..]
En dat kan je ook zeggen over medicijnen.

Neem keelontsteking, infusie van goudsbloem, kamille en een lekkere stevige lepel honing maakt het een stuk dragelijker.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, die kwaaltje die anders zeven dagen duren maar met huismiddeltjes al in een week over zijn.

Ja, fytotherapie heeft dus geen enkele meerwaarde en is dus in die zin onzinnig.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Zodra dat gebeurd, synthetiseren, dan heet het geen fytotherapie meer, maar regulier.
Extracten, dat hangt ook weer af van wie je het vraagt. In principe zou dat kunnen vallen onder het vakje bewerkte planten.

En dat klopt ook wat daar staat. Alleen moet je er geen enorme dingen van verwachten want doorvoor zitten er te weinig werkzame stoffen in.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En wat ik bijvoorbeeld bedoel is dit: http://mens-en-gezondheid(...)-de-gunstige-werking
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |