Ja, er zijn middeltjes die werken. Die zijn dan ook al onderdeel van de reguliere geneeskunde.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:14 schreef Jigzoz het volgende:
Veel te zwart/wit zo. Er bestaan fytotherapeutische middelen die absoluut werken en er zijn middelen die onder dezelfde noemer vallen, maar die niets, of juist iets heel anders doen. Dus stellen dat het allemaal wetenschappelijk bewezen is is flauwekul, maar stellen dat het allemaal kwakzalverij is ook.

Zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat ze beide naast elkaar gebruiken en helemaal niet zeggen dat die planten gezonder zijn.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Artsen zijn geen pharmacologen

Echt de grootste en grove onzin die ik ooit heb gehoort mbt fytotherapie.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, er zijn middeltjes die werken. Die zijn dan ook al onderdeel van de reguliere geneeskunde.
Alternatieve geneeskunde is per definitie kwakzalverij. Alle reële dingen zijn al opgepikt door de reguliere geneeskunde. Alternatieve geneeskunde beroepen zich op de reële dingen die toevallig onder hun noemer vallen om een hoop bullshit te rechtvaardigen.
Om eens een duidelijk voorbeeld te geven: stel, ik heb een chronische hoofdpijn. Ik begin met paardenurinopathie: dagelijks 3 liter paardenurine drinken omdat dat zou helpen tegen hoofdpijn en kanker. Mijn hoofdpijn gaat weg.
- De reguliere geneeskunde zegt dan: "Je had hoofdpijn door uitdroging, door het vocht de paardenurine is de hoofdpijn weggegaan. Ergo, het paardenurinopathie heeft gelijk dat paardenurine een hoofdpijn door uitdroging kan doen weggaan." --> het nuttige onderdeel van paardenurinopathie is onderdeel van de reguliere wetenschap geworden.
- De alternatieve geneeskunde zegt echter: "De paardenurine heeft je hoofdpijn doen weggaan: paardenurinisme is waar!" --> paardenurinopathie is nog steeds grote onzin.
Hetzelfde geldt voor reiki, homeopathie, fytotherapie, chiropraxie, en alle andere vormen van kwakzalverij: de nuttige onderdelen zijn al overgenomen door de reguliere geneeskunde, maar het is nog steeds voor het grootste deel enorme onzin.

Ik heb zo een sterk vermoeden dat je niks af weet van fytotherapie.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik zeg dat fytotherapie onzin is.

Juist, maar ze vallen ook nog steeds onder de kruidengeneeskunde.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, er zijn middeltjes die werken. Die zijn dan ook al onderdeel van de reguliere geneeskunde.
En juist. Op die fytotherapie na dus.quote:Alternatieve geneeskunde is per definitie kwakzalverij. Alle reële dingen zijn al opgepikt door de reguliere geneeskunde. Alternatieve geneeskunde beroepen zich op de reële dingen die toevallig onder hun noemer vallen om een hoop bullshit te rechtvaardigen.
Om eens een duidelijk voorbeeld te geven: stel, ik heb een chronische hoofdpijn. Ik begin met paardenurinopathie: dagelijks 3 liter paardenurine drinken omdat dat zou helpen tegen hoofdpijn en kanker. Mijn hoofdpijn gaat weg.
- De reguliere geneeskunde zegt dan: "Je had hoofdpijn door uitdroging, door het vocht de paardenurine is de hoofdpijn weggegaan. Ergo, het paardenurinopathie heeft gelijk dat paardenurine een hoofdpijn door uitdroging kan doen weggaan." --> het nuttige onderdeel van paardenurinopathie is onderdeel van de reguliere wetenschap geworden.
- De alternatieve geneeskunde zegt echter: "De paardenurine heeft je hoofdpijn doen weggaan: paardenurinisme is waar!" --> paardenurinopathie is nog steeds grote onzin.
Hetzelfde geldt voor reiki, homeopathie, fytotherapie, chiropraxie, en alle andere vormen van kwakzalverij: de nuttige onderdelen zijn al overgenomen door de reguliere geneeskunde, maar het is nog steeds voor het grootste deel enorme onzin.

Moet je je eigen posts eens doorlezen, daar staat pas onzin in...quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Echt de grootste en grove onzin die ik ooit heb gehoort mbt fytotherapie.

Uit de kruidengeneeskunde is de moderne pharma ontstaan, checken wat werkt, werkzame stoffen isoleren, sythetiseren, goed doseren.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Als ik een slaappil neem om harder te rennen gaat dat ook niet werken nee.
Dat is een beetje van hetzelfde idee.
Er zijn echt hele mooie werken met uitgebreide uitleg over de werking van verschillende planten en tot hoever dat kan gaan. Zo weet je wat ergens voor werkt en wat niet en vooral weet je waar je af moet blijven omdat het amper goed te doseren is.

Maar om de verkeerde reden. Een slecht uitgangspunt kan positieve gevolgen hebben. Maar dat maakt het uitgangspunt niet beter.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Juist, maar ze vallen ook nog steeds onder de kruidengeneeskunde.

En nog steeds heb je het over iets anders dan ik. Maar goed, laat maar.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Als ik een slaappil neem om harder te rennen gaat dat ook niet werken nee.
Dat is een beetje van hetzelfde idee.
Er zijn echt hele mooie werken met uitgebreide uitleg over de werking van verschillende planten en tot hoever dat kan gaan. Zo weet je wat ergens voor werkt en wat niet en vooral weet je waar je af moet blijven omdat het amper goed te doseren is.

Nope...quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Moet je je eigen posts eens doorlezen, daar staat pas onzin in...

Er zijn toch planten die geneeskrachtige stoffen bevatten? Dan zijn die planten geneeskundig toe te passen. Dan kan de reden voor een voorkeur voor fytotherapie wel totaal onzinnig zijn, maar dat maakt dat plantenbestanddeel niet minder werkzaam.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar om de verkeerde reden. Een slecht uitgangspunt kan positieve gevolgen hebben. Maar dat maakt het uitgangspunt niet beter.
Zelfs een stilstaande klok staat tweemaal per dag gelijk.

Ik vind zelf fytotherapie eigenlijk alleen maar leuk voor de huis/tuin en keukenmiddeltjes waarvoor je niet naar de arts gaat. Je keelontsteking even snel wegwerken, kleine wondjes een steuntje in de rug geven, lavendel voor een normaal hoofdpijntje en dat soort zaken.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uit de kruidengeneeskunde is de moderne pharma ontstaan, checken wat werkt, werkzame stoffen isoleren, sythetiseren, goed doseren.
De meerderheid van de moderne geneesmiddelen gaan terug op planten, dieren, schimmels, paddestoelen.

Waarom vallen extracten niet onder fytotherapie? Waarom niet isoleren en/of synthetiseren?quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Echt de grootste en grove onzin die ik ooit heb gehoort mbt fytotherapie.

Jep, die kwaaltje die anders zeven dagen duren maar met huismiddeltjes al in een week over zijn.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind zelf fytotherapie eigenlijk alleen maar leuk voor de huis/tuin en keukenmiddeltjes waarvoor je niet naar de arts gaat. Je keelontsteking even snel wegwerken, kleine wondjes een steuntje in de rug geven, lavendel voor een normaal hoofdpijntje en dat soort zaken.

Wat ik daarmee bedoel is dat als mensen iets nemen wat daar niet voor bedoeld is dat je dan lastig kan zeggen het werkt niet. Het wordt niet goed toegepast.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En nog steeds heb je het over iets anders dan ik. Maar goed, laat maar.

En dat kan je ook zeggen over medicijnen.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:14 schreef Jigzoz het volgende:
Veel te zwart/wit zo. Er bestaan fytotherapeutische middelen die absoluut werken en er zijn middelen die onder dezelfde noemer vallen, maar die niets, of juist iets heel anders doen. Dus stellen dat het allemaal wetenschappelijk bewezen is is flauwekul, maar stellen dat het allemaal kwakzalverij is ook.

Dat riekt naar wetenschap, dat is eng, want dat is moeilijkquote:Op maandag 18 augustus 2014 18:39 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Waarom vallen extracten niet onder fytotherapie? Waarom niet isoleren en/of synthetiseren?

Dat zegt ook niemand. Ik zeg niet dat planten geen geneeskrachtige werking kunnen hebben, ik zeg slechts dat fytotherapie onzin is. Dat het figuurlijk gesproken tweemaal per dag gelijk staat, omdat het wat geneeskrachtige kruiden gebruikt, doet daar niets aan af.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er zijn toch planten die geneeskrachtige stoffen bevatten? Dan zijn die planten geneeskundig toe te passen. Dan kan de reden voor een voorkeur voor fytotherapie wel totaal onzinnig zijn, maar dat maakt dat plantenbestanddeel niet minder werkzaam.

Zodra dat gebeurd, synthetiseren, dan heet het geen fytotherapie meer, maar regulier.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:39 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Waarom vallen extracten niet onder fytotherapie? Waarom niet isoleren en/of synthetiseren?

En wat ik bijvoorbeeld bedoel is dit: http://mens-en-gezondheid(...)-de-gunstige-werkingquote:Op maandag 18 augustus 2014 18:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat ik daarmee bedoel is dat als mensen iets nemen wat daar niet voor bedoeld is dat je dan lastig kan zeggen het werkt niet. Het wordt niet goed toegepast.
Brandnetel zou ik dan weer alleen nemen voor wat extra ijzer, alhoewel je je daar ook weer niet teveel van voor moet stellen. Maar er wordt dan ook nergens beweert dat dat wel zo is(in serieuze bronnen dan).

Maar het is alleen fytotherapie als je het als plant neemt, niet als geïsoleerd bestanddeel. Dat is vreemd. Het suggereert dat er een meerwaarde is als het als plant genomen wordt.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:40 schreef ATON het volgende:
[..]
En dat kan je ook zeggen over medicijnen.

Neem keelontsteking, infusie van goudsbloem, kamille en een lekkere stevige lepel honing maakt het een stuk dragelijker.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, die kwaaltje die anders zeven dagen duren maar met huismiddeltjes al in een week over zijn.

Ja, fytotherapie heeft dus geen enkele meerwaarde en is dus in die zin onzinnig.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Zodra dat gebeurd, synthetiseren, dan heet het geen fytotherapie meer, maar regulier.
Extracten, dat hangt ook weer af van wie je het vraagt. In principe zou dat kunnen vallen onder het vakje bewerkte planten.

En dat klopt ook wat daar staat. Alleen moet je er geen enorme dingen van verwachten want doorvoor zitten er te weinig werkzame stoffen in.quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En wat ik bijvoorbeeld bedoel is dit: http://mens-en-gezondheid(...)-de-gunstige-werking
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |