Goed, dus NFI verifieert de Panamese onderzoeken.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:00 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nou kwantiteit is niet per se beter dan kwaliteit.
Het heet policing the politie.
NFI onderzoek en resultaten moeten van derde n geverifieerd en getoets kunnen worden. Ik pleit voor totale transparantie in het systeem. Net als je dat bij open source software hebt, alles vrij geven ter toetsing en verbetering.
Klopt. Hier 1 bron (zijn er zat te vinden):quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:02 schreef Rubella het volgende:
[..]
Er waren toch ook 2 Nederlandse rechercheurs in Panama net na de verdwijning? Die zullen ook wel een blik op de onderzoeksresultaten van de Panamese instanties hebben kunnen werpen.
http://www.omroepwest.nl/(...)iste-lisanne-en-krisquote:NFI in Den Haag onderzoekt spullen vermiste Lisanne en Kris
12
23-06-2014 | 19:55
DEN HAAG - Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) in Den Haag doet onderzoek naar de vermissing van Lisanne Froon en Kris Kremers in Panama. Rechercheurs hebben spullen meegenomen uit het Midden-Amerikaanse land.
In de Panamese jungle werden vorige week menselijke resten aangetroffen in de buurt van de plaats waar eerder een rugzak met onder meer de telefoons van de Nederlandse vrouwen werd gevonden. Uit onderzoek is gebleken dat de botten en het weefsel van de 22-jarige Lisanne Froon zijn.
De politie laat weten dat twee Nederlandse rechercheurs hebben geholpen met het onderzoek in Panama. Maandagmiddag kwamen zij terug om materiaal af te leveren bij het NFI. Het is niet duidelijk welke spullen er in Den Haag worden onderzocht.
Onderzoek gaat door
Het onderzoek in Panama naar de vrouwen gaat volgens de politie onverminderd door, maar de zoektocht wordt bemoeilijkt door slecht weer. Er is nog geen uitsluitsel te geven over de vraag of de gevonden menselijke resten die nog niet waren onderzocht van Kris Kremers zijn.
Lisanne Froon (22) uit Amersfoort en Kris Kremers (21) uit Utrecht verdwenen op dinsdag 1 april spoorloos in het bergachtige westen van Panama, niet ver van de grens met Costa Rica. Het gebied is erg populair onder toeristen en staat over het algemeen niet bekend als gevaarlijk.
Studenten ontmoetten Lisanne en Kris
Twee studenten uit Voorhout en Sassenheim hebben de twee vrouwen kort voor hun verdwijning nog ontmoet tijdens hun vakantie. Ze zijn door de politie als getuigen gehoord, maar nooit verdachten in de zaak geweest. De studenten vertelden geen waardevolle informatie te hebben.
Het probleem is dat Panama bepaalt wat er nou wel if niet naar het NFI gaat. Het NFI is niet de partij die het bewijs verzamelt en veldonderzoek verricht oftewel het gebied uitkamt. Dus daarbij hebben ze een ondergeschikte rol en Panama trekt aan de touwtjes.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:01 schreef Greys het volgende:
[..]
In dit stuk: http://www.vermist.nl/nie(...)van-kris-en-lisanne/
staat o.a. het volgende:
[..]
Daarbij ga ik er dan dus wel vanuit dat het NFI niet zou meewerken aan welke Panamese corruptie dan ook in deze.
Dit is vooral erg voor de nabestaanden.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Goed, dus NFI verifieert de Panamese onderzoeken.
Vervolgens moet volgens jou een derde partij de NFI resultaten kunnen verifiëren.
Allemaal prima. Maar wie zegt dat die derde partij dan wel waterdicht is en niet weer geverifieerd moet worden door een vierde?
Totale transparantie in het systeem, hoe zie je dat voor je? Dat elk gruwelijk detail van moordzaken e.d. online wordt gezet, voor iedereen ter inzage?
Euhhh.. Ze hoeven geen gesjoemel te hebben bemerkt want Panama hoeft niet met die spullen te sjoemelen. Panama doet het onderzoek en Panama beslist welke informatie wel mag worden vrijgegeven en welke niet ivm (of onder het mom van) 'in het belang van het onderzoek'.quote:Op maandag 11 augustus 2014 22:46 schreef Greys het volgende:
[..]
Goed, maar stel dat het NFI gesjoemel heeft bemerkt, jij denkt dan dat ze dan bij het NFI net zo corrupt zijn als Panama dus, als Panama vervolgens iets heel anders naar buiten brengt naar de ouders en de media dan de daadwerkelijke officiële bevindingen en zij braaf hun mond houden?
In dat geval kan niemand dus meer iets zeggen over 'Panama is zo corrupt, die zeggen gewoon wat hen uitkomt qua toerisme', want dan is het NFI gewoon medeplichtig. En daar geloof ik eerlijk gezegd niet in. Noem me maar naïef
klopt niet. Zie post Whiskers net boven die van jou.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:05 schreef mig72 het volgende:
[..]
Het probleem is dat Panama bepaalt wat er nou wel if niet naar het NFI gaat. Het NFI is niet de partij die het bewijs verzamelt en veldonderzoek verricht oftewel het gebied uitkamt. Dus daarbij hebben ze een ondergeschikte rol en Panama trekt aan de touwtjes.
Volgens mij heb je gewoon gelijk hoor.quote:Op maandag 11 augustus 2014 22:55 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar was alsnog in de veronderstelling dat ze in opdracht van Panama werkte.
Never mind. Ik zat fout.
Prima, maar men had het hier specifiek over de mogelijkheid dat er wellicht wél contact is geweest met de alarmcentrale, maar dat dat stiekem gewist is van Panamese kant. Dan kan Panama tien keer bepalen wát er naar het NFI gaat, feit is dat die telefoons er bij zaten en dat het NFI te kennen heeft gegeven daar data vanaf gehaald te kunnen hebben (is dit een normale zin? ik struikel er zelf haast over...).quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:05 schreef mig72 het volgende:
[..]
Het probleem is dat Panama bepaalt wat er nou wel if niet naar het NFI gaat. Het NFI is niet de partij die het bewijs verzamelt en veldonderzoek verricht oftewel het gebied uitkamt. Dus daarbij hebben ze een ondergeschikte rol en Panama trekt aan de touwtjes.
Waar ik het over heb is dat het bewijsmateriaal ter beschikking wordt gesteld aan ieder die er inzage wil. Het hoeft niet de originele exemplaren te betreffen; het kan ook kopieën zijn of online foto en beeld materiaal.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Goed, dus NFI verifieert de Panamese onderzoeken.
Vervolgens moet volgens jou een derde partij de NFI resultaten kunnen verifiëren.
Allemaal prima. Maar wie zegt dat die derde partij dan wel waterdicht is en niet weer geverifieerd moet worden door een vierde?
Totale transparantie in het systeem, hoe zie je dat voor je? Dat elk gruwelijk detail van moordzaken e.d. online wordt gezet, voor iedereen ter inzage?
Ja, ho. Misschien heb ik het niet goed uitgelegd.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:06 schreef Rubella het volgende:
[..]
klopt niet. Zie post Whiskers net boven die van jou.
Dat bedoel ik. Ouders horen niets rechtstreeks van het NFI, media ook niet. Alles gaat via Panama.quote:Op maandag 11 augustus 2014 22:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
http://nos.nl/artikel/672(...)kris-en-lisanne.html
Is mogelijk. zie link:quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:09 schreef mig72 het volgende:
[..]
Waar ik het over heb is dat het bewijsmateriaal ter beschikking wordt gesteld aan ieder die er inzage wil. Het hoeft niet de originele exemplaren te betreffen; het kan ook kopieën zijn of online foto en beeld materiaal.
Het gast erom dat als de familie dat wil ze de spullen ter toetsing aan een eigen,onafhankelijke expert kunnen opsturen. Dat is bes voor ee familie en geeft veel meer afsluiting dan dit familie in het duister houden, alsof ze zelf crimineel zijn.
Aan ieder die er inzage in wil?quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:09 schreef mig72 het volgende:
[..]
Waar ik het over heb is dat het bewijsmateriaal ter beschikking wordt gesteld aan ieder die er inzage wil. Het hoeft niet de originele exemplaren te betreffen; het kan ook kopieën zijn of online foto en beeld materiaal.
Het gast erom dat als de familie dat wil ze de spullen ter toetsing aan een eigen,onafhankelijke expert kunnen opsturen. Dat is bes voor ee familie en geeft veel meer afsluiting dan dit familie in het duister houden, alsof ze zelf crimineel zijn.
Corruptie hoeft daar nog helemaal niet aan de orde te zijn. Panama beslist welke info gedeeld wordt en dáár zit de clue. Zeker is in het ieder geval dat nog niet alle data uit de telefoons zijn vrij gegeven. Waarom niet?quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:01 schreef Greys het volgende:
[..]
In dit stuk: http://www.vermist.nl/nie(...)van-kris-en-lisanne/
staat o.a. het volgende:
[..]
Daarbij ga ik er dan dus wel vanuit dat het NFI niet zou meewerken aan welke Panamese corruptie dan ook in deze.
Waarom wel? Het onderzoek loopt nog.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Corruptie hoeft daar nog helemaal niet aan de orde te zijn. Panama beslist welke info gedeeld wordt en dáár zit de clue. Zeker is in het ieder geval dat nog niet alle data uit de telefoons zijn vrij gegeven. Waarom niet?
Ik lees in jouw artikel dat er spullen meegenomen zijn naar Nederland door de rechercheurs en afgeleverd bij het NFI om daar onderzocht te worden. Ik ben het met je eens dat Panam leider is in het onderzoek, maar ze bieden de mogelijkheid om de spullen te laten onderzoeken in Nederland.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, ho. Misschien heb ik het niet goed uitgelegd.
NLse politie en NFI mochten meedoen en onderzoek doen (omdat het Nederlandse meisjes betreft). De resultaten hebben ze natuurlijk wel gedeeld met onderzoeksleider Panama. Het was alleen niet "in opdracht van" Panama. Het was eigen onderzoek wat gedeeld is (op vrijwillige basis).
Maar Panama is wel degelijk onderzoeksleider an sich: het is in hun land gebeurd.
Omdat ze misschien met 'een gedeelte van de data' bedoelen 'hetgeen er van belang is in deze zaak' en dat daarbij alle data van voor de verdwijning minder belangrijk is op dit moment voor de familie. (Zou kunnen, toch?quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Corruptie hoeft daar nog helemaal niet aan de orde te zijn. Panama beslist welke info gedeeld wordt en dáár zit de clue. Zeker is in het ieder geval dat nog niet alle data uit de telefoons zijn vrij gegeven. Waarom niet?
Klopt. En Nederland deelt die info weer met Panama. Is vrijwillig, is samenwerking.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:14 schreef Rubella het volgende:
[..]
Ik lees in jouw artikel dat er spullen meegenomen zijn naar Nederland door de rechercheurs en afgeleverd bij het NFI om daar onderzocht te worden. Ik ben het met je eens dat Panam leider is in het onderzoek, maar ze bieden de mogelijkheid om de spullen te laten onderzoeken in Nederland.
*vinger opsteekt*quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:14 schreef Libres het volgende:
Denkt niemand hier nou aan een 'gewone' oorzaak van hun dood ipv een paranoide complottheorie?
Jawel, ikquote:Op maandag 11 augustus 2014 23:14 schreef Libres het volgende:
Denkt niemand hier nou aan een 'gewone' oorzaak van hun dood ipv een paranoide complottheorie?
Ja, maar er blijven teveel onbeantwoorde vragen over hoe sommige zaken hebben kunnen gebeuren.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:14 schreef Libres het volgende:
Misschien klopt het gedeeltelijk nirt; maar je kan niet zeggen dat het helemaal niet kloot.quote:Op maandag 11 augustus 2014 23:06 schreef Rubella het volgende:
[..]
klopt niet. Zie post Whiskers net boven die van jou.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |