Hoi Kees22!quote:Op woensdag 13 augustus 2014 01:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De kaarten die ik niet omhooggeladen kan krijgen zijn wel redelijk betrouwbaar, als je het mij vraagt. De door Japie77 geplaatste kaarten zijn simpele 2-kleurige vereenvoudigingen daarvan.
Deze voorbeelden werden aangehaald om aan te tonen dat de verontwaardiging selectief en onevenredig is.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 00:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar noch China noch Turkije worden in topics hierover verdedigd. De onderdrukking en verjaging van Palestijnen uit hun land worden wel verdedigd.
Ik sta niet verbaasd van onrecht, maar ik ben wel verbaasd als dit onrecht verdedigd wordt. Door mensen die zich opwerpen als verdedigers van westerse en democratische en menselijke waarden.
quote:Op woensdag 13 augustus 2014 01:45 schreef Woestenijhumor het volgende:
Bijna een derde van de Palestijnen is orthox christenen en er zijn ook joodse Palestijnen.
Zouden sommigen onder jullie de juiste terminologie willen gebruiken, ipv arabieren en moslims? Bedankt!
Ik vroeg dus of er iemand al in Palestina en Israel is geweest. En zo ja, buiten Bethlehem, dode zee, etc... En dan het rijvak van de Palestijnen nam in een Palestijnse taxi, dus geen tourbus of israeli taxi op het rijvak voor toeristen en israeli?
Er wordt hier met allerlei geschiedkundige en actuele benoemenswaardigheden naar elkaar gegooid. Niet onbelangrijk, maar misschien toch eens gaan ervaren...
Zijn jullie hier geweest?!? Aparte rijvakken?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 01:51 schreef IsaacCuenca het volgende:
[..]
Ja, er heerst een duidelijke apartheidsregime.
HAMAS is een wilde hond, die moet je helaas in het hok houden anders gaat ie je em jouw kinderen bijtenquote:Op woensdag 13 augustus 2014 00:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor. Als ik iemand iets teruggeef, geef ik het ook terug. Zonder voorwaarden en gepest en allerlei restricties. Dus dan heeft iemand ook geen enkele reden om mij raketten te sturen.
Dat is een kant van het verhaal.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 00:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
GVD! Wat een goedkope kletspraat.
In de Volkskrant van afgelopen zaterdag een artikel over een familie. Hun huis was weggeblazen. De huizen er strak omheen stonden nog overeind. Geen rakettenopslag, geen raketten afgevuurd uit dat huis. Gewoon een precisiebom die dit ene huis vernietigd had, inclusief inwoners natuurlijk.
Steeds meer voorbeelden van gebouwen die zinloos vernietigd zijn met het smoesje dat er Hamas zat terwijl dat nadrukkelijk en welbekend niet zo was.
Te weinig bewijzen dat burgers als schild gebruikt werden.
Enkel als je het bij voorbaat niet gelooft.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 00:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Te weinig bewijzen dat burgers als schild gebruikt werden.
Palestina werd vroeger door de grieken het gebied grond de jordaan rivier genoemd. De naam Palestina komt (wss) van het semitisch woord felitine' wat in het Hebreeuws 'indringes' betekent. Filistine is ontstaan in de Tanakh / Bijbel daar werd het woord gebruikt voor de indringers (filistijnen)quote:Op woensdag 13 augustus 2014 01:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mooi!
Het flutargument dat Palestina niet bestaat, kunnen we dus negeren.
Mooi om dat van een .... tja: Israel-liefhebber te mogen leren.
Uiteraard.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 00:28 schreef Woestenijhumor het volgende:
Mensen hier die al in Israel en Palestina zijn geweest?
Jij hebt het over tsunami's joden die daar even lekker voor hun lol komen. Die aanslagen pleeegden (het waren terorristen in jouw ogen) en dat de Britten ze niet wilden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jouw verhaal scheelt niet heel veel met het mijne, behalve dan dat je meer details noemt. Details die ik eerlijk gezegd niet wist, maar aan de strekking niet heel veel veranderen.
En je vergeet de doelgerichtheid en de terreurdaden van de joden te vermelden.
Hoe dan ook steeg het aandeel joden in de Palestijnse bevolking van pakweg 5 % rond 1900 tot pakweg 30 % rond 1930. Dat dat voor problemen zorgde, is toch wel heel eenvoudig te begrijpen. Jij hebt het over Russische en Duitse joden in een Arabische en nomadische omgeving, terwijl wij hier al problemen hebben met 5 % moslims en enkele procenten MOE-landers.
En terloops bevestig je dat de overspoeling van Palestina door joden weinig te maken had met de holocaust, die toen nog niet had plaatsgevonden.
Dat de Ottomanen voorzagen dat het Verenigd Koninkrijk uiteindelijk het in Palestina voor het zeggen zou krijgen, lijkt me een gewaagde stelling, trouwens.
Islamquote:Op woensdag 13 augustus 2014 01:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij.
Logisch, inderdaad: mensen laten zich niet makkelijk verdrijven van hun woonplaats.
Dat de Arabieren de joden al eeuwen haatten, is ongefundeerd.
Kijk jij nou maar naar de Jodenvervolging en het vermoorden van Joden in Judea tussen de jaren 30 en 1948quote:Kijk naar de massamoord in Hebron: daar wilden de Arabieren de lokale joden juist sparen en waren ze juist uit op de import-joden. Die Duitse joden waar Shohirbek hierboven het over had.
En inderdaad: de overeenkomst is treffend. Waarom blijft het begrip dan uit?
Beter lezen Kees22.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 01:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mooi!
Het flutargument dat Palestina niet bestaat, kunnen we dus negeren.
Mooi om dat van een .... tja: Israel-liefhebber te mogen leren.
Dus conclusies trekken, Kees22!quote:Op woensdag 13 augustus 2014 01:00 schreef Kees22 het volgende:
Voor zover ik weet hebben de Romeinen het gebied Palestina genoemd om de joden te pesten. Soit, bijna 2000 jaar geleden.
Je mist echt iets belangrijks. Na de naamsverandering tot ver na de oprichting van Israël maakte niemand aanspraak op de titel Palestijn te zijn.quote:Je argument over een land is oud en versleten. Een inwoner van Twente voelt zich Tukker, een inwoner van de Achterhoek voelt zich Hoeker. Palestijnen zijn inwoners van Palestina, moslim, jood, christen of wat dan ook. Na de uitroeping van de joodse staat Israel hebben de joden zich afgezonderd, zodat islamitische en christelijke Palestijnen achterbleven.
Er waren vele steden zoals Jeruzalem grotendeels Joods. Plus werden stukken land verkocht aan Joden. Plus hadden alle volkeren evenveel recht op onafhankelijke staten. Die hebben Arabieren/Moslims voldoende gekregen. En Niet-Joden konden ook gewoon in Israël blijven, duz zwam niet zo.quote:Dat er altijd een paar joden woonden, maakt het natuurlijk geen joods land. Dat er nu in Nederland amper 5 % moslims wonen, maakt Nederland nog niet islamitisch, natuurlijk.
Ik zal eens kijken. Kijk jij dan ook naar de Joden die zijn vermoord, etc tussen de jaren 30 en 50?quote:Toevallig is het ook on line te vinden: Utrechtsch Nieuwsblad donderdag 31 October 1946: bomaanslag in het station van Jeruzalem. Maar ook eerder: een Brits hotel.
Het stuk land werd op een gegeven moment zo genoemd ja, maar het is nooit een onafhankelijk stuk land geweest.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 01:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat was een interessante discussie tussen jullie.
Overigens werd het land op Europese kaarten al heel lang, ver voor de Britten, Palestina genoemd.
En in de rest van het land dat nu Israël heet, wat is daar qua land aan Joden verkocht en door wie?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 08:00 schreef SilkTie het volgende:
In het noorden van Israël waren behoorlijke lappen grond in bezit van een paar rijke Libanezen, die het in de jaren '20-'30 aan Joden verkocht hebben. Is dat Palestijnse grond? Qua locatie misschien wel, qua eigendom niet.
Ik waardeer je reactie enorm, maar je hebt het tegen mensen die het niet willen weten. Ik heb geen idee waarom. Ik noem het Jodenhaat, maar is het echt zo simpel? Waarom zou men anders de andere kant van het verhaal willen negeren?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 08:22 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Dat is een kant van het verhaal.
Als ze precies en alleen dat huis hebben gebombardeerd, zijn de volgende stadia doorlopen: voldoende bewijs dat dat huis gebruikt werd voor militante activiteiten, zeker stellen dat het object geraakt kan worden zonder onnodig 'collateral damage', waarschuwingen vooraf door middel van telefoontjes of andere wijze om duidelijk te maken dat binnen x tijd dat object geraakt zal worden en dat alle daar aanwezige burgers beter kunnen maken dat ze wegkomen. Probleem is dat na zulke waarschuwingen Hamas de mensen onder druk zet om te blijven, om zo cynisch gebruik te kunnen maken van het aantal onschuldige slachtoffers.
Te weinig bewijzen dat burgers als schild gebruikt worden? Eén voorbeeld: Weet je waar het hoofdkwartier van Hamas zit? In de kelder van het Shifa ziekenhuis.
Nogmaals: in de kelder van het Shifa ziekenhuis, een ziekenhuis waar patiënten behandeld worden, een ziekenhuis dat als ziekenhuis gebruikt wordt.
De eigenaren hebben het verkocht, of het nu lokale eigenaren waren, of dat het in handen van rijke buitenlanders (Libanezen, Syriërs, Jordaniërs etc.) was.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 10:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En in de rest van het land dat nu Israël heet, wat is daar qua land aan Joden verkocht en door wie?
Ik heb het idee dat dit niet bij Kees22 aankomt, maar ik waardeer je uitleg.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 08:32 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Palestina werd vroeger door de grieken het gebied grond de jordaan rivier genoemd. De naam Palestina komt (wss) van het semitisch woord felitine' wat in het Hebreeuws 'indringes' betekent. Filistine is ontstaan in de Tanakh / Bijbel daar werd het woord gebruikt voor de indringers (filistijnen)
Later werd het woord weer in gebruik genomen door de Romeinen en de Grieken om er een grotere streek mee aan te duiden. Palestine was voor de Romeinen de geschikte naam voor "land van de Joden"
Nog later wilde de Romeinen de joden doen vergeten en hebben het een onderdeel van Syria palestine genoemd.
Pas ten tijde van de Britten kwam het woord ' Palestine' weer opzetten. Inderdaad zoals een user eerder zei werd die naam daarvoor door niemand ( geen jood of Arabier) gebruikt. En zeker niet om zichzelf zo te noemen (Palestijn)
Pas door de PLO werd dit woord weer gebruikt om een Palestijnse staat te rechtvaardigen. En noemden ze zich Palestijnen. Maar het woord komt uit de Tanakh en semitisch voor indringers. Het waren namelijk klein zee volk die filistijnen. Daarna een klein streek rond de jordaan rivier
In de 20ste eeuw kreeg de naam Palestine en Palestijn een belangrijke functie. De 'oorspronkelijke' (arabische) inwoners werden Palestijnen en hun 'staat' Palestine. Maar Palestine was geen staat maar een klein (kust)gebiedje
Het is opvallend dat de Arabieren idd claimen dat van Avrahams zoon Ishmael zijn en tevens ' (p)filistijn' . Filistijnen waren oud-Grieken. Dus wat is het? Arabieren of een heel oud Grieks zeevolk?
Palestine en Palestijns is nu politiek. En dat is voor mij eerlijk gezegd geen enkel probleem. Je mag jezelf noemen hoe je wilt noemen.
Zo werkt het menselijke brein. Dit verschijnsel wordt wel cognitieve dissonantie genoemd; het automatisch accepteren, ophemelen en versterken van argumenten die het eigen beeld ondersteunen en het negeren, bagatelliseren of ontkennen van standpunten die daar strijdig mee zijn.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 10:14 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik waardeer je reactie enorm, maar je hebt het tegen mensen die het niet willen weten. Ik heb geen idee waarom. Ik noem het Jodenhaat, maar is het echt zo simpel? Waarom zou men anders de andere kant van het verhaal willen negeren?
Ja de mens heeft herhaling nodigquote:Op woensdag 13 augustus 2014 10:52 schreef Karrs het volgende:
[..]
Zo werkt het menselijke brein. Dit verschijnsel wordt wel cognitieve dissonantie genoemd; het automatisch accepteren, ophemelen en versterken van argumenten die het eigen beeld ondersteunen en het negeren, bagatelliseren of ontkennen van standpunten die daar strijdig mee zijn.
Een afgeleide daarvan is confirmation bias; het waanidee dat je eigen mening logisch en correct is, en bestaat uit een afweging van voor-en tegenargumenten, terwijl die eigenlijk louter is opgebouwd uit argumenten die je standpunt ondersteunen en de tegenargumenten zijn genegeerd of zelfs over het hoofd zijn gezien.
Beide verschijnselen zijn extra zichtbaar bij eigenwijze en koppige mensen - en als er haat om de hoek komt kijken, zoals bij Kees22 en vele islamitische reageerders, is het vrijwel onmogelijk om een discussie met hen te voeren. Zij zullen je bevreemd aankijken omdat je je argumenten aanvoert, omdat ze in de waan verkeren een heldere, logische, correcte kijk op de zaak te hebben in plaats van een eenzijdige, gemankeerde en haatvolle.
Het zorgt er trouwens ook voor dat er al 186 topiques lang hetzelfde wordt gezegd.
Weet niet wat ik daarvan moet denken...quote:Palestijnen overwegen akkoord met Israël
Na twee dagen van onderhandelingen in Caïro heeft Egypte de Israëlische en Palestijnse vertegenwoordigers een voorstel gedaan voor een langdurige wapenstilstand.
Dat melden functionarissen van de Palestijnse Autoriteit woensdag in Israëlische media.
In het voorstel staat onder meer dat Israël moet stoppen met luchtaanvallen op Gaza en dat de 500 meter brede bufferzone tussen Gaza en Israël moet worden verkleind.
Door Arafat (?) Ik weet het zelf ook niet.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 10:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dit niet bij Kees22 aankomt, maar ik waardeer je uitleg.
Maar weet jij wat van het volgende:
Want ineens vraag ik mij af waarom men zich PLO is gaan noemen in de jaren 60. Wat is er gebeurd tussen 1948 en 1964?
Ken je het Sykes verdrag?quote:Een Palestijnse entiteit werd na oprichting Israël nog steeds niet door Arabieren erkend (zoals het na de val het Osmaanse Rijk al het geval was). Deze man deed namens de VN onderzoek en constateerde dat een onafhankelijk Arabische Staat in "Palestina" helemaal niet leefde, maar dat men (Arabiers/Moslim) zich liever aansloot bij TransJordanië. In de eerste versie van het PLO handvest in 1964 wordt de Westbank dan nog Jordaans genoemd, dus niet Palestijns. Er was gewoon geen niet-Joodse Palestijnse identiteit, dat logisch is, want die was er tot dan ook nooit geweest. De Joodse krant Jerusalem Post heette zelfs nog de Palestine Post. Palestina was gewoon nog een aanduiding van "Het Joodse land".
Maar ineens heb je de http://en.wikipedia.org/wiki/Fedayeen (daar moet ik nog even meer over lezen) en ineens noemt een niet-Joods deel zich toch Palestijns? Ik snap gewoon die omslag niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |