waarom blijf je hem serieus nemen vraag ik me af?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:32 schreef Japie77 het volgende:
[..]
OOOOOOOOOOWWWWWW het israelische leger wil de palestijnse bevolking juist helpen! Wat stom van me dat ik dat niet eerder heb gezien. Dus al die kogels, raketten, tanks en soldaten zijn bedoeld om de palestijnen te helpen! Nu snap ik het......
ze moegn nog blij zijn dat ze niet afgeslacht worden net als ISIS doet, di ehbben al een paar duizend afgeslachtquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:32 schreef Japie77 het volgende:
[..]
OOOOOOOOOOWWWWWW het israelische leger wil de palestijnse bevolking juist helpen! Wat stom van me dat ik dat niet eerder heb gezien. Dus al die kogels, raketten, tanks en soldaten zijn bedoeld om de palestijnen te helpen! Nu snap ik het......
Een officiële naam gegeven door 2 historische Europese grootmachten. Maar hoe noemden de historische volkeren/Aziatische grootmachten die gebieden zelf? (daar ben ik nog naar op zoek)quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:00 schreef Shokirbek85 het volgende:
Palestina kwam pas als officiele naam in de 2e eeuw tijdens de regering van Hadrianus. Maar de naam werd in de eerste eeuw al veel gebruikt door de Griekse schrijvers en door joden als de filosoof Philo en de historicus Josephus die beiden in het Grieks schreven.
Palestine komt van het Grieksquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Een officiële naam gegeven door 2 historische Europese grootmachten. Maar hoe noemden de historische volkeren/Aziatische grootmachten die gebieden zelf? (daar ben ik nog naar op zoek)
En wat was de precieze betekenis van de naam Palestina in het Grieks en Romeins? (Ik vraag het omdat ik verschillende vertalingen heb gelezen)
Ja dat had ik begrepenquote:
ja precies. En alsof al die volkeren dat gebied Palestina noemden. Zo noemden de Egyptenaren het gebied al anders.quote:Er zijn zoveel volkeren langsgekomen.
Ja dat deden ze ook expres vanwege de Joodse opstanden om het te "onteigenen" van de Joden.quote:Herodus werd koning van Juda (benoemd door de Senaat van Rome). Na de dood van koningin Alexandra in 67 vdj annexeerde Rome Syrië. Juda lag nu aan de Romeinse grens.
De Griekse beschaving ging op een gegeven moment schuiven op de kaart . Juda kwam in de hellenistische invloedsfeer te liggen. Het Grieks raakten wijdverbreid velen leerden de taal goed. Het werd gebruikt in de synagoge en op het marktpleinen. ( ongeveer 6 eeuwen na de laatste der Hasmoneeën zou de Talmoed zelf , de oorsponkelijke creatie van de 2e beschaving van de joden hoewel deze geschreven is in het Hebreeuws en Aramees, ongeveer 3.000 Griekse woorden bevatten). Synagogen die in die tijd zijn gebouwd dragen Griekse opschriften , de muren en vloeren zijn vaak versierd met (heidense) motieven.
In Jeruzalem regeerde Herodus. Hij regeerde over de meeste streken die vroeger in de macht van de Hasmoneese koningen waren geweest. Hij deed alsof het land zijn privébezit was. Aristocratische Babylonische families moedigde hij aan om in Juda te vestigen. Hij maakte van Juda een hellenistische staat. Alles was in handen van Grieken of van mensen die leefden als Grieken. Hij bouwde een paleis op de Massada. Hij bouwde een theater in Jeruzalem. Hij bracht op de voorgeven van de tempel een Romeinse adelaar aan ( symbool van voor zijn trouw aan Rome)
De Romeinen noemden het gebied (die ze in handen hadden en onder het gezag van Rome viel) Judea omdat de joden de hoofdmoot van de bevolking uitmaakten. Pas veel later werd het Palestine genoemd.
Palestina was een gebied rond de Jordaan rivier. Palestina is semitich woord voor indringen ( dacht ik) omdat de filistijnen het joodse gebied binnendrongen. Ze worden in de bijbel Filistijnen genoemd. De romeinen hebben dit later overgenomen voor "land van de Joden"quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:14 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ja dat had ik begrepen
Maar het heeft ook een betekenis. Dat vind ik ook wel essentieel.
In het (oud)Grieks had de naam ‘Palestina’ meerdere betekenissen. O.a. strijder.
[..]
ja precies. En alsof al die volkeren dat gebied Palestina noemden. Zo noemden de Egyptenaren het gebied al anders.
[..]
Ja dat deden ze ook expres vanwege de Joodse opstanden om het te "onteigenen" van de Joden.
Punt blijft dat in dat historisch land de naam Palestina pas veel later kwam aanzetten, vooral vergeleken met alle andere namen, en het dus alleen de naam was van een regio/provincie. De volkeren hadden geen binding met de naam van de provincie Palestina, de inwoners werden dus geen Palestijnen genoemd, omdat hun roots daar niet lagen met een naam van een land die er in feite nooit is geweest voor de Romeinse naamverandering (alleen omdat de Grieken het zo noemden, was niet relevant). De binding is ineens pas in de 20e eeuw gekomen.
Indringer heb ik ook als vertaling voorbij zien komen, dus ik weet het ook niet. Ik spreek geen oudGrieksquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:25 schreef Shokirbek85 het volgende:
Palestina was een gebied rond de Jordaan rivier. Palestina is semitich woord voor indringen ( dacht ik) omdat de filistijnen het joodse gebied binnendrongen. Ze worden in de bijbel Filistijnen genoemd. De romeinen hebben dit later overgenomen voor "land van de Joden"
En dat moet dus even vaker gezegd worden. Sommige FOKkers geloven het niet wanneer ik het zeg, misschien wel wanneer jij het zegtquote:Het werd pas weer Palestina genoemd door de Britten ( wat je al eerder zei) en inderdaad de bindingen van de "Palestijnen" met Palestina is pas veel later gekomen. Voor 1940 noemde geen enkele Arabier , Jood of welk ander Semiet in Israël of Jordanië en omringende landen zich Palestijn![]()
ja en dat was weer gigantisch vreemd, want religieus beweren ze ook afstammelingen te zijn van Ishmaël om religieus aanspraak te maken op het land, maar dat kan dus niet. Ze kunnen niet én van Ishmaël afstammen én Filistijnen zijn.quote:Nu wordt Palestina en Palestijnen gebruikt voor een aparte staat. Zeg maar een 'tactiek' want noch de Arabieren noch de Joden of welk ander Semiet is een 'Palestijn'. Het is overigens Arafat die zei dat ze afstammelingen waren van de Filistijnen.
Serieus? Wist ik niet. Maar ehm, dan is het semitisch... wat nu?quote:Het woord Palestina is wel semitisch
Ik weet het ook niet precies hoor. Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan tot nu. Ik zal het eens vragen aan de rabbijn als ik hem spreekquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Indringer heb ik ook als vertaling voorbij zien komen, dus ik weet het ook niet. Ik spreek geen oudGrieks
Maar of de naam Palestina verbonden met de naam Filistijnen weet ik dus niet zeker. Soms wordt het bevestigd, soms tegen gesproken. Tsja, zo weet ik het ook niet, maar ehm, het maakt ook niet uit want:
[..]
En dat moet dus even vaker gezegd worden. Sommige FOKkers geloven het niet wanneer ik het zeg, misschien wel wanneer jij het zegt
Toch is de datum nog onbekend wanneer men zich wel Palestijn is gaan noemen. Ineens gebeurde het. Ergens tussen de 50's en 70's, ik ben er nog niet achter.
[..]
ja en dat was weer gigantisch vreemd, want religieus beweren ze ook afstammelingen te zijn van Ishmaël om religieus aanspraak te maken op het land, maar dat kan dus niet. Ze kunnen niet én van Ishmaël afstammen én Filistijnen zijn.
[..]
Serieus? Wist ik niet. Maar ehm, dan is het semitisch... wat nu?
Jouw verhaal scheelt niet heel veel met het mijne, behalve dan dat je meer details noemt. Details die ik eerlijk gezegd niet wist, maar aan de strekking niet heel veel veranderen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 08:56 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Wow geschiedenis even veranderen kees? Doe je het nou expres? Je hebt aleens eerder gezegd:
[..]
Je vervalst de geschiedenis Kees. In 1902 bood het Ottomaanse rijk Herzl in ruil voor flink veel geld (om hun financiele lasten van het Ottomaanse rijk te verlichten) Mesopotamie aan. Wilde men uiteindelijk niet.
En toen ging Herzl uitgebreid onderhandelen met de Britten. De Britten boden toen Oeganda aan. Ook dit wilde het zionistische beweging uiteindelijk niet (had niet veel gescheeld)
Vanaf 1904 kwam de 2e immigratie golf goed op gaan. En dit waren jonge Russen. Palestine was nog altijd bezet door de Turken en niet de Britten. Omdat de Turken als eerste begonnen te irriteren aan de toestroom vluchtingen ( ja het waren vooral vluchtingen, zij vluchten namelijk voor het bebloede geweld in Rusland zeker na 1905) hebben de Turken Arabieren wapens gegeven (dit was in 1908) Hierdoor lieten de Turken toe dat de Arabieren (die eerst gedeisd moesten houden onder de Turkse overheersing) nu aan hun zijde moesten scharen. Door ze wapens te geven kregen de nederzettingen het steeds moeielijer. De Turken hadden aantal redenen hiervoor:
1. De Turken konden de (vooral Russische) vluchtingen niet tegenhouden. Ze kwamen illegaal binnen. Door Arabieren wapens te geven lieten zij de Arabieren het vuile werk opknappen. Immers wisten de Turken dat Engeland vroeg of laat Palestine ( Ottomaanse rijk) zouden binnen vallen. En omdat het Ottomaanse rijk al in een gigantische crisis verkeerde wisten ze dat ze deze strijd van de Engelsen niet zouden winnen.
De joden probeerden te onderhandelen met de Arabieren die helaas door de vervelende toestand op dat moment ,niet lukte.
De Turken waren bang van Joden omdat zij dachten dat de Joden spioneerden voor de Britten (wat veel joden ook deden). Tijdens de WO1 werden joden daarom zwaar vervolgd door de Turken. Ze werden gemarteld en gedood. De Turken dachten dat als zij nou de Joden gevangen zouden nemen en zouden martelen hiermee de invasie van de Britten zouden uitstellen.
De Britten die voor hun oorlogsinspanningen de STEUN zochten van het 'mondiale' jodendom waren JUIST bewust van de aanwezigheid van de joden.
Op 2 november 1917 kondigde Engeland de Balfourverklaring af en die verkondigde dat Engelend POSITIEF stond tegenover de VORMING van een JOODSE STAAT in Palestina! Dat land maakte nog altijd steeds deel uit van het Ottomaanse rijk
De Britten vielen uiteindelijk in 1917 Palestina binnen. In 1918 kwam heel Palestine onder Brits gezag.
Pas in '20 toen de joodse bevolking rap groeide begonnen de Britten toch minder plezant jegens joden op te stellen. Mede ook vanwege de Arabische ongeregeldheden. Maar het was eigenlijk al te laat want de Joden waren al zo goed als doorgedrongen in het land.
Je kan eigenlijk geen schuld aanwijzen in 'landje pikken'. Het is een samenloop van omstandigheden die anders uitpakken dan je nu anno 2014 had willen zien.
De uitzonderlijke vreemde rol die de Britten hebben gespeeld heeft er oa mede veroorzaakt dat het zo ver heeft kunnen lopen. Vergeet ook niet de Turken.
Het was een politiek spelletje waar de bewoners (Arabieren) en de vluchtelingen (joden) de dupe van zijn geworden. Zoals dat altijd en overal gaat. Kijk naar Amerika.
Dat Rusland hierin een grote rol heeft gespeeld is een feit. De verschrikkelijke schokgolven van pogroms en de mislukte revolutie destijds heeft voor de toestroom gezorgd.
En pas in de jaren '30 kwamen heel veel Duitse Joden maar dat was niet vanwege Hitler maar vanwege de economische depressie. Maar het kwaad was allang geschied. Want de Arabische en joodse ongeregeldheden namen alleen maar toe
Houdt alsjeblieft op Kees met verkeerde geschiedenis te verkondigen. Het is niet zwart wit maar grijs. Maar je loopt hier gewoon onzin rond te strooien.
GVD! Wat een goedkope kletspraat.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:03 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Nee, je brengt willens en wetens die duizenden kinderen in gevaar door ze als schild te gebruiken.
Als jouw buurman vanuit zijn kinderkamer op jouw kinderkamer schiet, wat zou jij dan doen?
Waarom zouden ze dan dat ene huis nemen, denk je?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 00:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
GVD! Wat een goedkope kletspraat.
In de Volkskrant van afgelopen zaterdag een artikel over een familie. Hun huis was weggeblazen. De huizen er strak omheen stonden nog overeind. Geen rakettenopslag, geen raketten afgevuurd uit dat huis. Gewoon een precisiebom die dit ene huis vernietigd had, inclusief inwoners natuurlijk.
Steeds meer voorbeelden van gebouwen die zinloos vernietigd zijn met het smoesje dat er Hamas zat terwijl dat nadrukkelijk en welbekend niet zo was.
Te weinig bewijzen dat burgers als schild gebruikt werden.
Maar noch China noch Turkije worden in topics hierover verdedigd. De onderdrukking en verjaging van Palestijnen uit hun land worden wel verdedigd.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:15 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Moet je mij niet vragen, ik ben geen Tibet-expert. Geen idee hoeveel daarvan direct door Chinezen vermoord zijn en hoeveel door honger en ontberingen zijn omgekomen.
Een China dat corruptie bestrijdt me de doodstraf, daar heb ik niet zo'n hoge pet van op.
In Armenië wonen ook ruim 3 miljoen mensen, de Turken hebben er tussen 600,000 en 1 miljoen van vermoord. Ik sta helaas nergens meer van verbaasd ...
Precies! Daar was dus geen militaire reden voor. Er woonden burgers! Gewone burgers!quote:Op woensdag 13 augustus 2014 00:22 schreef agter het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dan dat ene huis nemen, denk je?
Grappig wel: toen de Dalai Lama een jaar of zo geleden in Leiden was en daar een toespraak hield, waren er Chinese studenten in de zaal die de bezetting en onderdrukking van Tibet verdedigden met vrijwel dezelfde argumenten als de Israel-aanhangers gebruiken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:28 schreef SilkTie het volgende:
[..]
U vraagt, wij draaien: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_Tibet
Nee hoor. Als ik iemand iets teruggeef, geef ik het ook terug. Zonder voorwaarden en gepest en allerlei restricties. Dus dan heeft iemand ook geen enkele reden om mij raketten te sturen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:37 schreef homme7 het volgende:
[..]
Gaza was bezet en dat hebben ze juis terug gehad , als palestijenen onze buren waren dan kregen wij die raketten op onze neus hoor
Voor zover ik weet hebben de Romeinen het gebied Palestina genoemd om de joden te pesten. Soit, bijna 2000 jaar geleden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Je verdraait wel enorm veel en doet alsof ik degene ben met onzin. Lekker wellus-nietus.
De naam Palestina is een verbasterde naam dat voor het gebied werd gegeven. Zoek maar op waar het vandaan komt.
Vervolgens is het nooit een land geweest. Hooguit een streek. Later pas een provincie.
De bewoners zijn dus helemaal geen Palestijnen. Moslim, christen, joods of wat dan ook. Ze waren in die streek Ottomaans, Egyptisch, Syrisch, Mongools, Brits, etc. En zelfs Joods (ook dat was ooit een Koninkrijk)
Dat er altijd een paar joden woonden, maakt het natuurlijk geen joods land. Dat er nu in Nederland amper 5 % moslims wonen, maakt Nederland nog niet islamitisch, natuurlijk.quote:Na de Eerste Wereldoorlog werd het gebied door de Volkerenbond als mandaat aan het Verenigd Koninkrijk toebedeeld. Mandaat, geen kolonie of eigendom, klopt. Maar toch Brits.
Er was sprake van Brits land in die zin dat zij bepaalden wat er mee ging gebeuren. Er was sprake van Joods land in die zin dat er in die gebieden altijd al Joden hebben gewoond en ook een deel van het land mochten krijgen. De Britten waren wel zeer streng tegen joodse immigratie, maar dat nam niet weg dat ze een land voor de Joden wilden. Je zit dus hier echt vals te verdraaien.
Toevallig is het ook on line te vinden: Utrechtsch Nieuwsblad donderdag 31 October 1946: bomaanslag in het station van Jeruzalem. Maar ook eerder: een Brits hotel.quote:Toch kwamen de joden in golven van een tsunami Palestina overspoelen, ondanks dat ze terug werden gestuurd of vermoord. Ik weet niet waar jij terrorisme ineens vandaan haalt.
De kaarten die ik niet omhooggeladen kan krijgen zijn wel redelijk betrouwbaar, als je het mij vraagt. De door Japie77 geplaatste kaarten zijn simpele 2-kleurige vereenvoudigingen daarvan.quote:Het was sowieso begrijpelijk dat de autochtone bevolking, voor 80 % moslim, maar niet de 10 % christen en 10 % joods, moeite had met die instroom. Want de Arabieren wisten hoe meer Joden, des te meer land dat de Britten aan hen zouden geven. Religieuze haat etc kwam naar boven.
Palestina was de naam die gegeven werd in die tijd aan het Joodse land (jaren 20). Dat men het pas later Israël is gaan noemen, maakt de Palestijnse kwestie dus zo.... bizar.
Kaarten blijven vals, maar dat heb ik eerder beargumenteerd.
Vet van mij.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:16 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Logisch, want de Arabieren lieten zich niet zomaar wegjagen door de Joden die ze al eeuwen haatten. Samenleven was 1 ding, maar ze land geven, was een brug te ver. Een beetje Den Haag nu en in de nabije toekomst, als NL angstig blijft.
Mooi!quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:00 schreef Shokirbek85 het volgende:
Palestina kwam pas als officiele naam in de 2e eeuw tijdens de regering van Hadrianus. Maar de naam werd in de eerste eeuw al veel gebruikt door de Griekse schrijvers en door joden als de filosoof Philo en de historicus Josephus die beiden in het Grieks schreven.
Dat was een interessante discussie tussen jullie.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:37 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet precies hoor. Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan tot nu. Ik zal het eens vragen aan de rabbijn als ik hem spreek
Ja, er heerst een duidelijke apartheidsregime.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 01:45 schreef Woestenijhumor het volgende:
Bijna een derde van de Palestijnen is orthox christenen en er zijn ook joodse Palestijnen.
Zouden sommigen onder jullie de juiste terminologie willen gebruiken, ipv arabieren en moslims? Bedankt!
Ik vroeg dus of er iemand al in Palestina en Israel is geweest. En zo ja, buiten Bethlehem, dode zee, etc... En dan het rijvak van de Palestijnen nam in een Palestijnse taxi, dus geen tourbus of israeli taxi op het rijvak voor toeristen en israeli?
Er wordt hier met allerlei geschiedkundige en actuele benoemenswaardigheden naar elkaar gegooid. Niet onbelangrijk, maar misschien toch eens gaan ervaren...
De instandhouding van de status-quo vormt voor mij al een bedreiging, en rechts-Israel heeft genoeg macht om die ook ongestoord voort te zetten. Dat is de enige reëel dreiging die ik zie.quote:Op maandag 4 augustus 2014 02:00 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik heb nog een vraagDenk jij dat er een kans bestaat dat bij het aanhouden van de status-quo en waarschijnlijk niet de laatste oorlog met Hamas rechts-Israel meer macht krijgen dat ze een bedreiging ook kunnen vormen voor de rechtsstaat Israel zoals jij die graag ziet?
Je kan daar prima op in spelen om dat als een voordeel te gebruiken, maar huidig rechts doet dat naar mijn mening verkeert en graaft Israel zo steeds dieper in wat betreft vrede en het nederzettingenbeleid.quote:Hoe groter en sterker nationalisme in tijden van dreiging hoe meer men de rechtsstaat uit gaat hollen voor "national security" en om stand te houden "tegen de vijanden van de staat".
Er is altijd al een onderlaag geweest in de samenleving met een doorgeslagen gevoel van nationalisme (weliswaar groeiende), die is doorgaans stil maar heeft nu een aanleiding om te schreeuwen. Daarnaast leeft nationalisme hier op in tijden van onrust en zakt dat weer af in tijden van rust, altijd al zo geweest (kan je ook terugvinden in peilingen, public polls. Laatst nog een recente peiling gezien waar rechts opeens op 5% meer stemmen kon rekenen net zoals in 2012, 2009 en eerder en dat is altijd weer afgezakt).quote:Als ik zo naar Israel nu kijk via online media die ik volg denk ik dat de tendens de verkeerde kant opgaat en sterke vormen begint aan te nemen.
Ik denk dat uitgemaakt/beschuldigd (o.a. door het radicale rechts in bijv. 'protesten') meer van toepassing is, aangezien ik daar (m.u.v. Gideon Levy) niks over heb gehoord.quote:Van een krant als Haaretz worden aardig wat schrijvers (wat ik las) flink bedreigd als "linkse landverraders" en "binnenlandse vijanden van de staat" etc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |