Je maakt allerlei aannames die nergens op gebaseerd zijn. Er kan van alles gebeurd zijn inderdaad maar dat blijft speculatie. Dat jij de link met mishandeling legt is behoorlijk triest en zelfs het zeggen dat de jongens over een grens zijn gegaan is nergens op gebaseerd.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:40 schreef Harmankardon het volgende:
Vooropgesteld: die vrouw heeft ze niet helemaal op een rijtje en de straf die ze gaat krijgen: prima.
Echter, wat is waarschijnlijker; dat ze vanuit het niets flipt en over twee jongens rijdt of dat een stel pubers haar hebben zitten zieken tot de max. Ik ben er niet bij geweest (geen van ons allen), maar het meest waarschijnlijke op basis van de informatie die ik heb is dat die jongens over een grens zijn gegaan. Als ze daadwerkelijk dieren hebben gepest/mishandeld/whatever dan ga je bij bepaalde mensen (waaronder mezelf) twee stappen te ver. Dat maakt het niet ok of begrijpelijk, maar ik kan de karmafactor voor een deel waarderen.
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:09 schreef TLC het volgende:
[..]
Ik heb empathie voor diegene die het 'verdienen', dus ook na jouw post kan het me weinig schelen hoe het met die knulletjes gaat, sorry !
Moord is altijd met voorbedachte rade. Daar is hier geen sprake van. Wel van poging tot doodslag.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:12 schreef MakkieR het volgende:
Is dit niet zoiets als "poging tot moord met voorbedachte rade" dus nog net niet levenslang, maar 10 jaar zou toch wel minstens gepast zijn.
Je kunt het weigeren te geloven, maar het is gewoon waar. Iedereen heeft een grens.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:53 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Ik weiger te geloven dat dat in ons allen zit, dit zit gelukkig alleen in een zeer beperkt aantal mensen.
Niets menselijks is ons vreemd, maar dit is niet menselijk. Dit is de categorie gestoorden die op een school of winkelcentrum lukraak schieten omdat ze ergens getergd door zijn.
Ben geen jurist dus echt het verschil weet ik niet in detail tussen doodslag en moord. Maar bij doodslag is toch geen sprake van voorbedachte rade,terwijl deze vrouw er zeker de tijd had om over haar misdrijf na te denken voordat ze het uitvoerde.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 19:00 schreef nikk het volgende:
[..]
Moord is altijd met voorbedachte rade. Daar is hier geen sprake van. Wel van poging tot doodslag.
Bevestigd alleen nog meer dat deze vrouw niet goed bij haar hoofd is.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:54 schreef tong80 het volgende:
Justitie verdenkt de 57-jarige vrouw die zondag twee jongens van 14 jaar aanreed in het Friese Sint Nicolaasga, van poging tot doodslag. Dat zei een woordvoerder van het Openbaar Ministerie vandaag. Justitie vermoedt dat zij met opzet de jongens aanreed. .
De aanrijding zou het gevolg zijn van een conflict dat al langere tijd speelde. De vrouw raakte de jongens op een fietspad in de buurt van een sporthal in het dorp. De vrouw reed zo hard in op de jongens dat een van hun fietsen total loss onder haar auto terechtkwam. Voorafgaand aan de aanrijding bleek de vrouw bovendien een lantaarnpaal omver te hebben gereden. Een jongen raakte ernstig gewond en ligt nog in het ziekenhuis.
De verdachte wordt morgen voorgeleid bij de rechter-commissaris in Leeuwarden. Dan wordt besloten of zij langer vast blijft zitten.
Voor poging tot doodslag staat een maximale gevangenisstraf van tien jaar.
http://www.volkskrant.nl/(...)g-tot-doodslag.dhtml
*Bevestigtquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 21:04 schreef quirina het volgende:
[..]
Bevestigd alleen nog meer dat deze vrouw niet goed bij haar hoofd is.
Met 'voorbedachte rade' wordt bedoeld dat de handeling is uitgevoerd na 'kalm beraad' en/of 'rustig overleg'.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 20:03 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ben geen jurist dus echt het verschil weet ik niet in detail tussen doodslag en moord. Maar bij doodslag is toch geen sprake van voorbedachte rade,terwijl deze vrouw er zeker de tijd had om over haar misdrijf na te denken voordat ze het uitvoerde.
Dan kan het als nog blinde woede zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 21:48 schreef Physsic het volgende:
[..]
Met 'voorbedachte rade' wordt bedoeld dat de handeling is uitgevoerd na 'kalm beraad' en/of 'rustig overleg'.
Ik weet niet wat de kinderen hebben gedaan, maar als het deze vrouw zo boos heeft gemaakt dat ze direct in de auto is gestap en is gaan rijden, dan kan het zijn dat (ookal duurde de achtervolging een aantal minuten) de rechter de voorbedachte rade niet bewezen acht.
Maar stel dat de kinderen die middag iets hebben uitgevoerd wat haar boos maakte, vervolgens weer zijn snel weggegaan en later die dag toevallig nog voorbij het huis liepen.
Als die vrouw ze die avond weer zag en toen in de auto is gestapt, dan is er bijvoorbeeld wel degelijk sprake van voorbedachte rade.
Als moord met voorbedachte rade alleen geldt bij kalm beraad en rustig overlegquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 21:48 schreef Physsic het volgende:
[..]
Met 'voorbedachte rade' wordt bedoeld dat de handeling is uitgevoerd na 'kalm beraad' en/of 'rustig overleg'.
Ik weet niet wat de kinderen hebben gedaan, maar als het deze vrouw zo boos heeft gemaakt dat ze direct in de auto is gestap en is gaan rijden, dan kan het zijn dat (ookal duurde de achtervolging een aantal minuten) de rechter de voorbedachte rade niet bewezen acht.
Maar stel dat de kinderen die middag iets hebben uitgevoerd wat haar boos maakte, vervolgens weer zijn snel weggegaan en later die dag toevallig nog voorbij het huis liepen.
Als die vrouw ze die avond weer zag en toen in de auto is gestapt, dan is er bijvoorbeeld wel degelijk sprake van voorbedachte rade.
Nagedacht over haar acties omdat ze in een auto stapt en ze achtervolgt tot het einde? Kun je zo in een opwelling doen, hoor. Net als achter een dief aangaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:57 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Als moord met voorbedachte rade alleen geldt bij kalm beraad en rustig overleg
dan vind ik ons recht toch wel uiterst vreemd in elkaar steekt.
Voor zo ver begrijp ik dat deze vrouw de kinderen heeft moeten volgen met ongelijke wapens.
Auto tegen een fietser. Ze rijdt haar auto nota bene een fiets/voetpad op met maar een reden
Dat is de kinderen op kille wijze te gaan overrijden. Dan is er toch op zijn minst na gedacht
over haar acties, hoe ze deze gaat uitvoeren.Moet er dan ook nog sprake zijn van rustig overleg
of kalm beraad, volgens mij kun je dan wel 90% van alle moorddelicten schrapen tot doodslag
Natuurlijk kun je gelijk hebben daar twijfel ik niet aan, gezien het Nederlands recht soms wat
eigenaardig in elkaar steekt
Je weet wat woorden als 'als' betekenen?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:49 schreef balaverde het volgende:
[..]
Je maakt allerlei aannames die nergens op gebaseerd zijn. Er kan van alles gebeurd zijn inderdaad maar dat blijft speculatie. Dat jij de link met mishandeling legt is behoorlijk triest en zelfs het zeggen dat de jongens over een grens zijn gegaan is nergens op gebaseerd.
Voor iedereen die het niet kan laten om te melden dat de jongens dit verdiend zouden hebben. Ik hoop dat je zelf onder een auto komt en met een traumahelikopter afgevoerd moet worden naar het ziekenhuis.
Nee. Het blijft hooguit (poging tot) doodslag.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 00:00 schreef Physsic het volgende:
Grappig dat beide reacties een soort van het tegenovergestelde zeggen.![]()
Je moet, denk ik, van behoorlijk goede huizen komen als je wil bewijzen dat je na uren zonder contact met de slachtoffers nogsteeds in een opwelling hebt gehandeld.
Maar het zal vast niet onmogelijk zijn.
En MakkieR, je hebt gelijk. Ik gaf ook maar een voorbeeld om het verschil duidelijk proberen te maken. Je kan niet voorspellen wat de rechter zal bepalen, met zo weinig informatie.
De kleinste verklaringen van de verdachte over, bijv. wat ze dacht net voor de daad, kunnen voor de rechter het bewijs zijn van voorbedachte rade.
Misschien moet je de rest ff lezen..quote:Op woensdag 13 augustus 2014 02:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee. Het blijft hooguit (poging tot) doodslag.
ik kan niet arceren, maar je zegt dat daar rijden maar 1 ding kan betekenen en dat is de kinderen op kille wijze te overrijden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:57 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Als moord met voorbedachte rade alleen geldt bij kalm beraad en rustig overleg
dan vind ik ons recht toch wel uiterst vreemd in elkaar steekt.
Voor zo ver begrijp ik dat deze vrouw de kinderen heeft moeten volgen met ongelijke wapens.
Auto tegen een fietser. Ze rijdt haar auto nota bene een fiets/voetpad op met maar een reden
Dat is de kinderen op kille wijze te gaan overrijden. Dan is er toch op zijn minst na gedacht
over haar acties, hoe ze deze gaat uitvoeren.Moet er dan ook nog sprake zijn van rustig overleg
of kalm beraad, volgens mij kun je dan wel 90% van alle moorddelicten schrapen tot doodslag
Natuurlijk kun je gelijk hebben daar twijfel ik niet aan, gezien het Nederlands recht soms wat
eigenaardig in elkaar steekt
Dus als iemand aan een hek rammelt omdat de honden dan zo lekker gaan blaffen verdient hij het om overreden te worden? Jij hebt echt een steekje los.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:09 schreef TLC het volgende:
[..]
Ik heb empathie voor diegene die het 'verdienen', dus ook na jouw post kan het me weinig schelen hoe het met die knulletjes gaat, sorry !
Je weet dat TBS zoiets als een gevangenis is?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 00:02 schreef E-Dubble het volgende:
Bizar dat die vrouw dadelijk alleen maar tbs gaat krijgen. In andere werelddelen sluiten ze zo iemand gelijk op.
Of dat ze jarenlang stelselmatig gepest en getreiterd is in het dorp.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:09 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Goeie kans op dat dat ook gebeurt. Ter observatie, daar is het Pieter Baan centrum voor. Maar buurt- en familieonderzoek lijkt me ook op z'n plaats. Of mevrouw bekend stond om een kort lontje.
Er zal wel meer gespeeld hebben dan honden jennen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:24 schreef jogy het volgende:
[..]
Ook al was het hangjeugd dan nog verdien je het niet om overreden te worden met een auto omdat je een hond hebt lopen jennen.
#Teamgezondverstand
Als ik het artikel mag geloven met de reactie van de man niet echt hoor. Wat het aandeel van de jochies betreft natuurlijk. Misschien was er in haar leven wel meer dat meespeelde natuurlijk.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 11:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er zal wel meer gespeeld hebben dan honden jennen.
#Teamgezondverstand
Dat weet je niet. Voor hetzelfde geld wilde ze ze alleen de mantel eens flink uitvegen. Maar liepen die jongens nog verder te jennen toen zij achter ze reed.. ze voelden zich wellicht onkwetsbaar, nooit gedacht hebbend dat ze echt kon flippen en ze aanrijden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 20:03 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ben geen jurist dus echt het verschil weet ik niet in detail tussen doodslag en moord. Maar bij doodslag is toch geen sprake van voorbedachte rade,terwijl deze vrouw er zeker de tijd had om over haar misdrijf na te denken voordat ze het uitvoerde.
Ja uiteraard, al heb ik altijd wel het beeld gehad dat tbs veel opener is en dat veel mensen gewoon doen alsof ze gek zijn. Lees ook genoeg verhalen over tbs-ers die na 2-3 jaar al op verlof mogen wat gewoon heel raar is in mijn ogen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 07:27 schreef Klonk het volgende:
[..]
Je weet dat TBS zoiets als een gevangenis is?
En stel dat je tot 5 jaar TBS veroordeelt wordt er na die 5 jaar nog een keer gekeken wordt en dat TBS dan verlengd kan worden?
Is niet voor niets dat criminelen liever een gevangenisstraf krijgen dan TBS
Gevangenen mogen ook verlofquote:Op woensdag 13 augustus 2014 11:14 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Ja uiteraard, al heb ik altijd wel het beeld gehad dat tbs veel opener is en dat veel mensen gewoon doen alsof ze gek zijn. Lees ook genoeg verhalen over tbs-ers die na 2-3 jaar al op verlof mogen wat gewoon heel raar is in mijn ogen.
Als je door een hond of whatever overgaat naar het opzettelijk aanrijden van kinderen wat ook gewoon moord had kunnen zijn dan hoor je gewoon minimaal tien jaar in de gevangenis.
Het is geen moord en we kunnen nu eenmaal niet vast gaan zetten op "wat had kunnen zijn".quote:Op woensdag 13 augustus 2014 11:14 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Als je door een hond of whatever overgaat naar het opzettelijk aanrijden van kinderen wat ook gewoon moord had kunnen zijn dan hoor je gewoon minimaal tien jaar in de gevangenis.
Afzakken naar "zal wel" niveau.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 11:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er zal wel meer gespeeld hebben dan honden jennen.
#Teamgezondverstand
Dat voorbeeld lijkt hier alvast niet op te gaan, want de jongens reden op een fiets/voetpad.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 11:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Voor hetzelfde geld wilde ze ze alleen de mantel eens flink uitvegen. Maar liepen die jongens nog verder te jennen toen zij achter ze reed.. ze voelden zich wellicht onkwetsbaar, nooit gedacht hebbend dat ze echt kon flippen en ze aanrijden.
Ik denk dat veel mensen dat gedrag wel kennen als je achter een groepje pubers rijdt en hen maant aan de kant te gaan zodat jij er met je auto langs kan. Lachen, middelvinger opsteken e.d. Zoiets zou haar dan net over de rand hebben kunnen duwen.
Uit jouw beeld van mensen die doen of ze gek zijn, blijkt toch niet dat deze vrouw op dat moment toerekeningsvatbaar was?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 11:14 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Ja uiteraard, al heb ik altijd wel het beeld gehad dat tbs veel opener is en dat veel mensen gewoon doen alsof ze gek zijn. Lees ook genoeg verhalen over tbs-ers die na 2-3 jaar al op verlof mogen wat gewoon heel raar is in mijn ogen.
Daar kunnen ze opgegaan zijn na uitdagen, wetende dat ze daar niet mocht komen, zo van dikke vinger je kunt ons lekker niet pakken trut, en dan pech dat ze er toch op gaat. bv.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:06 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Dat voorbeeld lijkt hier alvast niet op te gaan, want de jongens reden op een fiets/voetpad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |