Oké, dat was 'm alweer. Mevrouw vrijgelaten en Nederland vindt het - op basis van een aantal aannames, verzinsels en misplaatste dierliefde - wel weer prima zo. Hier horen we nooit meer iets over.
Conclusie: ben u een vrouw en wordt u iets aangedaan, zoals een diefstal, roof, overval, dab mag u de dader(s) om het leven brengen. We zullen u niet straffen. Doet iemand niet aardig genoeg tegen uw dieren? Reageer u af, niet alleen in woord, maar ook in daad. We begrijpen het en zullen er alles aan doen u vrij te pleiten. We staan paraat om massaal in uw hoofd te kruipen en redenen te verzinnen om uw gedrag te rechtvaardigen. Wij zullen zorgen dat u nooit de gevangenis van binnen hoeft te zien en zullen dit incident vooral aangrijpen om ons af te reageren op de slachtoffers en die nog een trap na te geven, omdat dat zo lekker gezellig gemeenschappelijk voelt. Oudhollands afreageren, hmmm. Fijn.
Maar pas op: ben u een man, dan zullen wij u bij voorbaat veroordelen en uitstoten. Bent u een mannelijk slachtoffer, dan zullen wij proberen de schuld op u af te wentelen, en als het even kan zelfs op uw familie. U bent verantwoordelijk voor wat er om u heen gebeurt. Als er iets voorvalt waar vrouwen bij betrokken zijn, dan bent u bij voorbaat aansprakelijk en verantwoordelijk; Is het niet zo, dan draaien wij het wel zo. Een man is tenslotte nooit helemaal te vertrouwen. Zelf al is hij 14 en ligt hij zwaargewond onder een auto.
Ik ben geschrokken van een aantal reacties; het totale gebrek aan empathie voor de slachtoffers, het gemak waarmee er grappen over gemaakt worden, en de desinteresse - de neiging om dit voorval toch vooral heel snel aan de kant de schuiven via een vlotte justificatie of halfslachtige kwinkslag.
Dan dringt zich de vraag op: waarom vinden we jongens en mannen minder belangrijk? Waarom nemen we ze niet serieus als ze slachtoffer worden van geweld of seksueel misbruik? Waarom hebben we de neiging om ze de schuld te geven van wat hen overkomt, ze uit te lachen of monddood te maken?
Verschillen zijn er altijd geweest, dat weet ik, maar de laatste jaren begint het wel erg harteloos te worden. Ik had nooit gedacht dat deze vrouw in Nederland bijval zou krijgen voor iets als dit. Misschien één of twee verdwaalde gekken op internet. Maar nee, het lijkt wel of half Nederland zich zich als een hysterische massa achter haar schaart. En dat is eng.
Er zijn wel degelijk mensen die zien wat er gebeurt in Nederland , en zich laten horen - ook in dit topic. Gelukkig maar. Een state of mind als hierboven beschreven schept een gevaarlijk precedent voor de rechten van de helft van de bevolking. Een helft die (juridisch) al zwakker staat als het gaat om opleiding, autisme, ADHD, zelfmoord, risico op werkgerelateerde ongevallen, voogdij, alimentatie, levensverwachting, gevangenisstraf bij vergelijkbaar vergrijp en (blijkbaar) empathie.
Het is tijd om onze mond open de doen. En dan kom je direct in een leuke catch-22 terecht: mannen worden aangemoedigd om over hun gevoelens te praten, maar niemand zit te wachten op een man die klaagt of zeurt. En dus hou je je bek. Maar op een gegeven moment gaat dat niet meer. En dan schrijf je (veel te) lang stuk op fok.
Dat je als man een paar extra klappen moet kunnen hebben (figuurlijk), oké. Een geintje is prima. Dat vrouwen meer aandacht krijgen voor hun problemen, geen probleem. Er zijn nu eenmaal verschillen en dat is allemaal hartstikke geinig en schattig. Dat je als man niet direct naar de politie loopt na een klap met de keukenroller, snap ik. Dat een vrouw een paar jaar minder krijgt voor het neersteken van haar vriend, dan andersom, lig ik niet wakker van.
Maar de laatste tijd krijg ik het gevoel dat we een hoekje om zijn gegaan, en at jongens en mannen tegenwoordig nóg minder aandacht en empathie krijgen - deze zaak is daar een * buzzword-alert *
schrijnend voorbeeld van. En niet alleen minder empathie, de andere kant op zelfs: haat en wraak-projecties van persoonlijk frustraties (net goed, haha, rij ze maar kapot). Andersom wordt elke zaak waarin meisjes of vrouwen slachtoffers zijn omgeven door hysterie, paniek en wraak. Niemand hield zich bezig met slachtingen onder jongens en mannen totdat er in Nigeria 200 meisjes ontvoerd werden. Een leraar van 50 sex heeft met een leerlinge van 14 is een pedofiel en een verkrachtger, een leerling van 14 die sex had met een lerares van 50 is een "lucky bastard" en "moet niet zo zeuren".
Het zou niet mogen uitmaken wat je sekse of geaardheid is; de wet is de wet en voor de wet zijn we allemaal gelijk. Dat is nu niet zo. En dit is weer een stap in de verkeerde richting. "Man die twee meisjes achtervolgde en overreed na twee dagen weer thuis". Daar waren kamervragen over gesteld. Ik denk dat ik de operatie ga aanvragen... Nu nog even kijken of de verzekering dat dekt.
But seriously, dudes... Een paar vrijblijvende adviezen - voorlopig, uit zelfbescherming. Want ik ben bang dat deze shit voorlopig alleen nog maar erger gaat worden (google: kangaroo college courts).
0) Doe je EIGEN ding
1) Trouw niet
2) Doe altijd alles veilig en neem je condooms mee (aka: geen kinderen)
(met het huidige familierecht in NL, je wilt niet weten, ze maken je kapot)
3) Trek je bek open en call bullshit. Daarbij hoort: geen felicitaties voor bruiloften en kinderen en andere onder-de plak onzin zoals Ikea-uitstapjes. (Wel gewoon naar de bruiloft gaan en toeterlam worden, proberen te doen alsof je bij de band hoort natuurlijk, ook al speel je helemaal geen bas .)
4) Koop nooit een huis met een vrouw. Koop een tent.
5) Ga nooit samenwonen in haar huis.
6) Ga nooit samenwomen
7) Kick never nooit vrienden voor een vrouw.
8) Kick sowieso nooit vriendinnen, behalve als ze jou eerst stompen, then go right ahead (but just once, at half force)
9) Zeg nooit dat Beyonce goede muziek maakt, want dat is onzin (en je weet het). Bovendien zijn er andere manieren om sex te krijgen. En zo hoef je niet meer naar domme concerten.
10) Zeg dat je groot fan bent van de Palemiger Spatzen en vertel over de gloriedagen van je trekzak.
11) Mensen waar je niet mee kunt lachen moeten weg.
12) Mensen die je proberen te veranderen moeten gaan.
13) Er is niks schattig aan het uitleggen van buitenspel; het is gewoon dom.
14) Je gaat het pas zien als je het door hebt