"Vernikkerd"?quote:Op zondag 10 augustus 2014 00:02 schreef Kevin.L het volgende:
Mijn kamerraam is een naar binnendraaiend raam. Nu heb ik een hor gemaakt die ik dus aan de buitenkant ga bevestigen. Dat wou ik doen d.m.v schuifjes: [ afbeelding ]
Nu staat er op de verpakking die ik gekocht heb 'ijzer nikkel', dus ik neem aan dat het vernikkerd ofzo is.
Maar gaat dat niet roesten buiten dan, aangezien het geen rvs is ?
RVS schuifjes, die er precies hetzelfde uitzien dan ik nu heb, vind ik niet op internet.
Vernikkerd is toch ook een soort bescherming tegen roest ?
De nikkellaag is idd een bescherming tegen corrosie. Zolang die laag intact is, is er geen ijzeroxidatie mogelijk. Zodra er een kras door de nikkellaag heen komt, begint de (galvanische) corrosie.quote:Op zondag 10 augustus 2014 00:02 schreef Kevin.L het volgende:
Maar gaat dat niet roesten buiten dan, aangezien het geen rvs is ?
Vernikkeld is toch ook een soort bescherming tegen roest ?
De bescherming van rvs komt door de oxidelaag die het zelf vormt aan de buitenkant. Chroomoxide.quote:Op zondag 10 augustus 2014 09:10 schreef blomke het volgende:
[..]
De nikkellaag is idd een bescherming tegen corrosie. Zolang die laag intact is, is er geen ijzeroxidatie mogelijk. Zodra er een kras door de nikkellaag heen komt, begint de (galvanische) corrosie.
Bij RVS is de bescherming "door & door", d.m.v. een ijzerlegering met chroom + nikkel (en nog wat zeldzame metalen).
huh.quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:23 schreef hottentot het volgende:
RVS roest ook, maar gaat langer mee dan vernikkeld.
Als je het schuifje vaak gebruikt, zul je het oxide beschermlaagje vaak beschadigen en zal de roest steeds verder trekken.
Maar desalniettemin, gebruik RVS.
Wat valt er aan uit te leggen?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:28 schreef yurt het volgende:
[..]
huh.
wat is dit nou weer voor gelul.
en leg dit eens uit dan...
Misschien iets beschaafder reageren? Inhoudelijk gezien is corrosie = roesten = oxidatie (let op de schrijfwijze!).quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:02 schreef tiho1 het volgende:
Rvs roest niet. Ijzer roest.
En idd hottentot gelul.
quote:
Je weet dat ijzer het hoofdbestanddeel van de RVS legering is?quote:Op zondag 10 augustus 2014 17:03 schreef bbtb77 het volgende:
Roest = ijzeroxide. RVS roest dus niet😊
304 kan ook erg slecht tegen zout. En als het dan roest gaat het nog harder dan gewoon staal. Hoewel ik ook wel roodverroest 316 heb gezien.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien iets beschaafder reageren? Inhoudelijk gezien is corrosie = roesten = oxidatie (let op de schrijfwijze!).
En inderdaad RVS kan oxideren; 304 is gevoelig voor chloorcorrosie bijv. Maar ook het chroom in RVS (3024) oxideert wel degelijk en is de beschermende laag. Wordt die oxidelaag beschadigd, dan ocideert (= roest) het chroom verder. Vandaar mijn opmerking: bescherming van rvs zit dor en door door de chroomlegering
weer incorrectquote:Op zondag 10 augustus 2014 14:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien iets beschaafder reageren? Inhoudelijk gezien is corrosie = roesten = oxidatie (let op de schrijfwijze!).
En inderdaad RVS kan oxideren; 304 is gevoelig voor chloorcorrosie bijv. Maar ook het chroom in RVS (3024) oxideert wel degelijk en is de beschermende laag. Wordt die oxidelaag beschadigd, dan ocideert (= roest) het chroom verder. Vandaar mijn opmerking: bescherming van rvs zit dor en door door de chroomlegering
Altijd gedacht dat ijzer ijzer was.quote:Op zondag 10 augustus 2014 17:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je weet dat ijzer het hoofdbestanddeel van de RVS legering is?
Hoe dom ben je dus.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:45 schreef hottentot het volgende:
[..]![]()
Tegen zoveel koppigheid kan ik niet op.
Doe je het erom?quote:
Mooie, goed lopende zin.quote:
Het ligt eraan wat in een bepaalde omgeving het beste is.quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:51 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
304 kan ook erg slecht tegen zout. En als het dan roest gaat het nog harder dan gewoon staal. Hoewel ik ook wel roodverroest 316 heb gezien.
En leer eerst gewoon zelf nederlands vooreer het een ander te kunnen leren. Verbeterende analfabeet.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Inderdaad, voor sommige toepassingen is verzinkt staal een stuk beter.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het ligt eraan wat in een bepaalde omgeving het beste is.
Wij gebruiken in de buurt van een deel van onze installatie verzinkt pisbakkenstaal, omdat dit 3x zolang meegaat als RVS. Tegen sommige zuren is RVS absoluut niet bestand en is goedkope rommel veel beter.
Vanwaar deze profielfoto btw. Heette jij ergens anders F....quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:40 schreef blomke het volgende:
[..]
In de voedingsmiddelenindustrie?quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:16 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Nu verwerken wij alleen maar RVS, vanaf 316, mogen niet eens staal verspanen,
bij ons in de food gebruiken wij alleen rvs en daar zitten mindere producten bij die wel degelijk roeststippen gevenquote:Op zondag 10 augustus 2014 13:28 schreef yurt het volgende:
[..]
huh.
wat is dit nou weer voor gelul.
en leg dit eens uit dan...want roest vast staal corrodeert niet.
is dit wel het geval, dan heeft dit vaak te maken door aanraking van andere metalen, het verkeerd behandelen van het metaal of door chemicalien.
rvbs gehadquote:Op zondag 10 augustus 2014 20:24 schreef hoas het volgende:
[..]
bij ons in de food gebruiken wij alleen rvs en daar zitten mindere producten bij die wel degelijk roeststippen geven
In de food, waar ik eerst werkte, inderdaad alles RVS 304 en 316 en we mochten niets verspanen, behalve RVS... er was een aparte ruimte ingericht naderhand waar het te scheiden was.quote:
Daar zit ik ook.quote:
RVS kan in het algemeen erg slecht tegen chloor en chloorhoudende dingetjes.quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:51 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
304 kan ook erg slecht tegen zout. En als het dan roest gaat het nog harder dan gewoon staal. Hoewel ik ook wel roodverroest 316 heb gezien.
Inconel is toch gewoon als pijp en plaat te krijgen? Ik heb inconel pijp op mijn bureau liggen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:16 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Inderdaad, voor sommige toepassingen is verzinkt staal een stuk beter.
Nu verwerken wij alleen maar RVS, vanaf 316, mogen niet eens staal verspanen, dus wij grijpen dan naar legeringen met een hoog nikkelgehalte, Tot 60 procent. Verspaand alleen voor geen meter en is vaak alleen in ronde staf te krijgen.
Wat voor inconel? Daar zit ook nog verschil in. Het is wel te krijgen, alleen zitten er bij ons vaak nog wel wat speciale eisen aan. En we zitten vaak met levertijden van materiaal. Tenminste dat is wat ik er over hoor. Bemoei me verder niet met inkoop.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:36 schreef TR08 het volgende:
[..]
Inconel is toch gewoon als pijp en plaat te krijgen? Ik heb inconel pijp op mijn bureau liggen.
De prijs is ook niet mis.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:57 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tenminste dat is wat ik er over hoor. Bemoei me verder niet met inkoop.
We draaien nog wel eens wat afkeur doordat het zo slecht te verspanen is. Als ik soms zie wat er hier de oudijzerbak in gaat.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |