Helemaal eensquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 09:04 schreef theguyver het volgende:
[..]
Exact!
Plus op zich mag er meer dan in NWS daarom staat het hier, iedereen heeft een eigen mening en dat is lastig op een NWS forum zeker in dit item waar veel mogelijk is, hoe gek het ook klinkt,
IPV elkaar aan te vallen over een mening kan je dit natuurlijk ook respecteren dat iemand anders een compleet andere kijk heeft op deze speurtocht.
Wat ik er zo van begrijp is er met de beschikbare informatie ook verchillende mogelijkheden wat tot de dood van deze twee meiden kon leiden.
Dus wees netjes respecteer elkaar een beetje
Het probleem bij alle gesubsidieerde/overheids instanties is dat er gewerkt wordt met budgetten. De meerdere bepaalt vanuit het budget en andere pijngrenzen de te volgen procedures. Als ondergeschikte ga je daar niet van af wijken, eerder manipuleer je met de data (zie de vele onterechte veroordelingen et cetera). In dat kader wil men ook geen data delen met echte professionals want dat past niet bij de mening van de instantie. Waarheidsvinding bestaat niet bij de genoemde instanties, wees niet naïef. En men gebruikt de kreet daderinformatie te onpas.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 02:09 schreef Poolbal het volgende:
Het mag dan speculeren zijn, maar als Kris en Lisanne nog (ruim) een week geleefd hebben en alle informatie werd door de politie beschikbaar gesteld dan had het intensieve meedenken kunnen helpen. Misschien zou een user aan de hand van het iPhone signaal op het idee gekomen zijn om over de Mirador te zoeken...
Snap ook dat dat misschien niet in het belang van het onderzoek kan als een misdrijf een mogelijkheid is. Maar als de politie inschat welke gegevens zonder problemen aan de 'crowd' gegeven kunnen worden dan kunnen mensen een stuk betrouwbaarder meedenken.
En ik zie niet het probleem van de mogelijkheid bespreken dat Feliciano betrokken is. Wel er op letten dat je niet gaat toewerken naar een schuldscenario, dan wordt het lasterachtig.
Het was al een maand kurkdroog. Pas op 4 (of 5) april is het gaan regenen. Dit maakt voor mij dan ook "een val in de rivier "scenario niet tot de mogelijkheden in de eerste dagen. De rivier stond bijna droogquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:54 schreef VaLkyRie het volgende:
http://earthdrifter.com/b(...)rs-became-separated/
Interessant ^^ waarschijnlijk was het de eerste dagen een stuk droger voor K+L, al weet ik niet hoe vochtig dat nevelwoud toen was en wanneer dat begint en eindigt.
Het zou hier kunnen zijn. Ik ga eens kijken of ik de locatie kan vinden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 03:52 schreef Za het volgende:
Weet iemand waar de aardbeienboerderij is die Kris en Lisanne wilden gaan bezoeken?
Bvd.
Ben ik ook nieuwsgierig naar. Vooral hoe ver het is vanaf Boquete.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:00 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Het zou hier kunnen zijn. Ik ga eens kijken of ik de locatie kan vinden.
Het moord scenario heb ik eigenlijk losgelaten na de laatste een vandaag uitzending over Kris en Lisanne. Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat ze ergens vastgehouden zijn en er toch noodoproepen zijn gedaan en na 8 dagen veel met de camera is gedaan.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 01:04 schreef miura het volgende:
[..]
Ik reageer niet snel op allerlei theorieën, speculaties of beschuldigingen, maar dit gaat me wat ver.
Iemand, zeker die maar half weet hoe de vork in de steel steekt, die anderen beschuldigt van moord. En ook nog eens zonder onderbouwing, laat staan een motief en in dit geval gaat het ook nog eens over iemand die zo'n beetje het meest heeft bijgedragen aan het boven water krijgen van de feiten die er nu zijn? Kom op zeg, dat is niet netjes.
Wat is het concrete bewijs voor deze 'zeker'?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:13 schreef Ouder1 het volgende:
en ze zijn zeker 11 dagen in leven geweest
Ja, kan. Maar alles wijst erop dat de tas nog minimaal 11 dagen in het bezit van Kris en Lisanne is geweest of in het ieder geval 1 van hen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 01:07 schreef Grijzemassa het volgende:
Heeft iemand anders ook het idee dat de rugtas misschien door eventuele daders later in de rivier gedumpt kan zijn, door de media aandacht geschrokken?
Goed stuk ouder1. Je hebt in je stuk zoveel vragen waarop geen antwoord te geven is en ook door mij niet dat ik daardoor juist wel in een misdrijfscenario geloof. Voor veel mensen een vergezochte optie, voor mij niet, is dat Kris en Lisanne de eerste dag al zijn overleden en de dader(s) in de dagen daarna 911 hebben gebeld om te doen alsof ze verdwaald waren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het moord scenario heb ik eigenlijk losgelaten na de laatste een vandaag uitzending over Kris en Lisanne. Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat ze ergens vastgehouden zijn en er toch noodoproepen zijn gedaan en na 8 dagen veel met de camera is gedaan.
Ik blijf eigenlijk hangen bij een aantal vragen:
* Waarom bellen ze zo kort na de 1e waterval 911/112? Nog lang voordat ze bij de rivier kunnen zijn? Niet lang na een gewone vakantie foto?
- Verdwaald? Dat is snel en op een stuk waar dat volgens bekenden aldaar zo goed als onmogelijk is. En ze zijn later op een ander deel van die trail geweest (broekje)
- Elkaar kwijt geraakt? Zelfde verhaal eigenlijk; je raakt daar het pad niet kwijt
- Ongeval, gevallen, gewond? Volgens de ouders zijn daar geen diepe ravijnen e.d. waar je in kunt vallen en jezelf ernstig kunt verwonden. Daarnaast zijn het jonge meiden en die breken niet snel iets, zijn nog redelijk flexibel. Ze zijn nog een behoorlijk stuk doorgelopen én hebben minimaal 1 rivier overgestoken dus de oorzaak van het bellen lijkt geen volledige immobiliteit te zijn zoals een gebroken bekken of een gebroken been. Hebben ze die rivier per kabel over moeten steken dan lijkt mij een zwaar verstuikte enkel ook niet logisch. Ik kan me niet voorstellen dat je dan, eventueel een paar dagen later, een kabelbrug oversteekt omdat dat veel van je enkels vraagt. Maar ver zijn ze ook niet gekomen; normaliter loop je die trail in 3-5 dagen (hier op Fok wordt het steeds langer, maar de bronnen spreken echt over 3 tot 5 dagen) en ze zijn zeker 11 dagen in leven geweest. Een zeer ernstige verwonding die immobiliseert sluit ik zelf dus uit. Maar voor welke lichte verwonding bel je 911/112?
- Wilde dieren, slangen, spinnen? De roofdieren die daar zijn en in staat zijn mensen aan te vallen zijn zeer schuw en dus moeilijk te spotten, laat staan dat ze twee mensen tegelijk aanvallen. Spinnen en slangen bijten doorgaans geen twee mensen tegelijk. Door de manier waarop de resten gevonden zijn ga ik er vanuit dat de meiden dicht bij elkaar overleden zijn. Het lijkt mij zo vreemd dat je daarna nog dagen in de buurt van een overledene blijft; Je kan dan dus niet terug (jezelf in veiligheid proberen te brengen) en een dood lichaam gaat extreem stinken en trekt aaseters aan. Als er één dan ernstig gewond is en dus snel overlijdt.. dan verwacht ik dat de ander op een gegeven moment weg gaat en dan is de manier waarop de resten gevonden zijn in mijn ogen vreemd. Sowieso moeten ze haast wel beiden nog tot aan de rivier gekomen zijn.
- Wat blijft dan over? Waar bel je 911/112 voor?
* Waarom zijn ze na de eerste noodoproep doorgelopen en niet teruggekeerd? Zeker omdat ze op een gegeven ogenblik daarna op de trail geweest zijn.
- Onwetendheid? Dat past zó niet bij alles wat we over hen hoorden, bij een toch wel grondige onderzoek van de Pianista trail. Ze zijn niet gewoon afgegaan van wat ze in dat info boek lazen maar wilden meer weten voor ze op pad gingen; bekeken een kaart van de trail (of de trails; kaart is ons niet bekend) en zochten extra info op het web. Dat klinkt niet als naïef en niet-ingelicht op pad gaan. Ze waarschuwden ook anderen om niet zonder gids andere trails te lopen.. Volgens de ouders waren het ook verantwoordelijke meiden die niet zomaar in het diepe sprongen.
- Pad terug geblokkeerd? Waardoor? Angst? Waarvoor? 3-5 dagen doorlopen (en de kans onderweg indianen (huisjes) tegen te komen, lijkt mij wel een reële keuze als je niet terug durft of kan.
- Verwonding? Weinig mensen weten dat bergop makkelijker is dan bergaf. Maar als je eenmaal zo'n letsel hebt dan lijkt mij dat je daar vanzelf wel achter komt. Je moet vast wel ergens een stukje omhoog tenslotte, al is het maar een paar meter.
* Waar zijn ze aan overleden? Aan verdwalen overlijdt je op zich niet namelijk.
- Ongeval? Mogelijk, vooral bij de rivier.
- Onderkoeling? Mogelijk maar ze hadden elkaar voor warmte en overdag werd het daar warm genoeg om weer voldoende op te warmen (in tegenstelling tot Laos).
- Wilde dieren? De roofdieren die daar zijn en in staat zijn mensen aan te vallen zijn zeer schuw en dus moeilijk te spotten, laat staan dat ze twee mensen tegelijk aanvallen. Spinnen en slangen bijten doorgaans geen twee mensen tegelijk. Door de manier waarop de resten gevonden zijn ga ik er vanuit dat de meiden dicht bij elkaar overleden zijn.
- Spinnen en slangen? Die bijten doorgaans geen twee mensen tegelijk. Door de manier waarop de resten gevonden zijn ga ik er vanuit dat de meiden dicht bij elkaar overleden zijn. Het lijkt mij zo vreemd dat je daarna nog dagen in de buurt van een overledene blijft;
- Honger/dehydratie? Zie filmpje Laos; die man dronk zonder problemen rivierwater en is niet bijna overleden door honger
- Infectie? Die lijkt mij aannemelijk als ze wondjes hadden zoals die man in Laos. Dan schijnt het in de jungle heel snel te kunnen gaan.
Ik zag pas op tv een programma dat was opgenomen in Panama waar werd gewaarschuwd voor de zwarte palmboom; zo kan je ook wondjes krijgen en zo een fatale infectie oplopen:
Ik kan daar niets over vinden op het web (ze zullen wel anders heten) maar het zag er idd scherp en gemeen uit.
Ik kan me niet voorstellen dat die GPS-data op de telefoon wordt opgeslagen, want dat loopt nogal snel op qua data. Waarschijnlijk wordt de data ergens op een 'cloud' opgeslagen, maar aangezien ze geen internetbereik hadden..quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 06:13 schreef Domnivoor het volgende:
Er is in 2011 ophef over geweest dat iPhones ongevraagd GPS-locaties loggen, ook als je niet belt.
http://radar.oreilly.com/2011/04/apple-location-tracking.html
Ik heb nooit gelezen dat nieuwere iPhones dat niet doen.
Stel dat er zo'n log op die iPhone gevonden is, dan zijn er genoeg redenen te verzinnen waarom iemand die geheim wil houden.
Ik vind www.imgur.com daar supermakkelijk voor.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:22 schreef Physsic het volgende:
Wil er wel een screenshotje bijvoegen, maar weet niet hoe dat moet op een forum.Moet je eerst ergens op een site uploaden, toch?
Mmm.. ja. Dat is idd niet erg prettig. Anderzijds blijkt weleens dat daders zich zeer betrokken tonen in een onderzoek. Wel vreemd dan dat hij ook sporen vindt.. dat past dan weer niet in het plaatje.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 01:23 schreef Dr.Schnautzer het volgende:
Nu heeft de enige die daadwerkelijk moeite heeft gestoken in het zoeken het gedaan? Werkelijk?
En waarom zou je aan verdwalen in een jungle (geen voedsel, problematisch klimaat, verontreinigd water, wilde dieren) niet dood kunnen gaan?
quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:22 schreef jackie12 het volgende:
Hoe schrijf je dingen in "spoiler"? Dan zal ik vanavond een mogelijk scenario schrijven en kunnen de mensen die het willen lezen het lezen en diegene niet, niet.
| 1 | Voor je tekst [spoiler] zetten en na je tekst [/spoiler] zetten. |
Precies. Er zijn voor geen enkel scenario aanwijzingen. Zelfs niet voor het 'verdwalen'..quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:43 schreef Greys het volgende:
Er zijn geen concrete aanwijzingen voor een misdrijf (voor zover wij weten, that is...), maar op basis daarvan echt uitsluiten kan natuurlijk niemand zolang er óók geen concrete bewijzen zijn dat het geen misdrijf was.
Ik denk dat ik de excursie gevonden heb, het gaat waarschijnlijk om de kwekerij die hoort bij het Fresas Café in Boquete. De kwekerij is bij El Salto, niet zo ver ten westen van Boquete, ergens in de buurt van het kruispunt 8.795 N, 82.446 W.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:01 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ben ik ook nieuwsgierig naar. Vooral hoe ver het is vanaf Boquete.
Wat ik begrepen heb is dat de Pianista trail (dus tot de Mirador) beschreven wordt als 'a pleasant day hike' en juist de gemakkelijkste is daar die veel zonder gids wordt gelopen. Er wordt alleen gewaarschuwd hem niet alleen te lopen ivm berovingen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:47 schreef jackie12 het volgende:
Goedemorgen.
Andere vraag; Er wordt gezegd door sommigen dat je de Pianistentrail niet alleen moet doen maar beter met een gids. Sommigen van jullie verwijten de meiden daarom ook wat naief geweest te zijn.
Door anderen (ik geloof ook MeloD) wordt er gezegd dat het stuk prima te doen is zonder gids.
Heb je dus nou wel of geen gids nodig of gaat dit meer om het gebied NA de Mirador?
En wat doet Kris dan?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:55 schreef Mr.Ping het volgende:
Er wordt gewaarschuwd voor berovingen tijdens deze tocht, de meiden wisten dit niet omdat het copy & past infomapje van hun school dit eruit had gelaten.
Volgens mij zijn ze op afstand in de gaten gehouden, al vanaf het begin van de tocht.
Na de foto van Kris is het fout gegaan, het tweede beekje was de moeite niet waard om te fotograferen maar misschien wel geschikt om zich ongestoord te verfrissen na een paar uur gelopen te hebben.
Op dit punt kunnen de BH's en de broek van Kris in de tas van Lisanne gestopt zijn. Ze worden hierbij gestoord door iemand en vluchten weg. Lisanne vlucht met haar tas naar beneden, en bij het pakken van haar telefoon om 911 te bellen verliest ze de broek van Kris.
Ze weet de weg terug, maar durft deze niet meer te nemen.
Alleen konden ze met geen mogelijkheid bij de rivier gekomen zijn op het tijdstip van de eerste noodoproep en is de broek bij de 2de (!) oversteek gevonden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:55 schreef Mr.Ping het volgende:
Er wordt gewaarschuwd voor berovingen tijdens deze tocht, de meiden wisten dit niet omdat het copy & past infomapje van hun school dit eruit had gelaten.
Volgens mij zijn ze op afstand in de gaten gehouden, al vanaf het begin van de tocht.
Na de foto van Kris is het fout gegaan, het tweede beekje was de moeite niet waard om te fotograferen maar misschien wel geschikt om zich ongestoord te verfrissen na een paar uur gelopen te hebben.
Op dit punt kunnen de BH's en de broek van Kris in de tas van Lisanne gestopt zijn. Ze worden hierbij gestoord door iemand en vluchten weg. Lisanne vlucht met haar tas naar beneden, en bij het pakken van haar telefoon om 911 te bellen verliest ze de broek van Kris.
Ze weet de weg terug, maar durft deze niet meer te nemen.
Ik ben benieuwd waarom jullie daar benieuwd naar zijn.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:01 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ben ik ook nieuwsgierig naar. Vooral hoe ver het is vanaf Boquete.
Alleen de camera en telefoongegevens, meer niet. Kan iemand anders geweest zijn maar dat lijkt zeer onwaarschijnlijk (dus niet onmogelijk).quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:18 schreef Greys het volgende:
[..]
Wat is het concrete bewijs voor deze 'zeker'?
Daarom vind ik het zo 'eng' om van 'zeker' te sprekenquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Alleen de camera en telefoongegevens, meer niet. Kan iemand anders geweest zijn maar dat lijkt zeer onwaarschijnlijk (dus niet onmogelijk).
Dank je.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:22 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Goed stuk ouder1. Je hebt in je stuk zoveel vragen waarop geen antwoord te geven is en ook door mij niet dat ik daardoor juist wel in een misdrijfscenario geloof. Voor veel mensen een vergezochte optie, voor mij niet, is dat Kris en Lisanne de eerste dag al zijn overleden en de dader(s) in de dagen daarna 911 hebben gebeld om te doen alsof ze verdwaald waren.
Hoe schrijf je dingen in "spoiler"? Dan zal ik vanavond een mogelijk scenario schrijven en kunnen de mensen die het willen lezen het lezen en diegene niet, niet.
Dank je.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:36 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Ik denk dat ik de excursie gevonden heb, het gaat waarschijnlijk om de kwekerij die hoort bij het Fresas Café in Boquete. De kwekerij is bij El Salto, niet zo ver ten westen van Boquete, ergens in de buurt van het kruispunt 8.778 N, 82.434 W.
https://www.facebook.com/(...)2118183472949&type=3
De bekendste aardbeienkwekerijen zijn rond Cerro Punta, maar dat is nogal ver weg, aan de andere kant van de vulkaan.
Edit: de coördinaten hierboven zijn van het café. Kruispunt El Salto is 8.7935° N, 82.4781° W.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |