Ik dacht vanaf 4 of 5 april.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 16:11 schreef VaLkyRie het volgende:
http://waddalog.wordpress(...)of-the-cloud-forest/
We had hoped to walk along at least part of the Sendero de Los Quetzals, which goes around the sides of Volcan Baru and connects the town of Boquete in the east, with Cerro Punta in the west. However, we read, and were later told, that late last year an unlicensed guide had been swept away whilst crossing one of the rivers…the body was found two days later – and a Happy New Year to you too. The Sendero de Los Quetazls, apparently has been closed since that tragedy.
Die riviertjes kunnen dus best lomp zijn. Dit is wel een ander pad, maar t zal wel vergelijkbaar zijn. Wanneer begon t nou zo erg te regenen daar? Een paar dagen na de verdwijning?

Allemaal verdwaaldquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 16:56 schreef StaceySinger het volgende:
Naar aanleiding van deze zaak is aan het licht gekomen dat "ongeveer 26 mensen", onder de toeristen en de lokale bevolking, zijn verdwenen in de jungle omgeving van de route van The Pianista trail.
https://translate.google.(...)espuestas&edit-text=

Er was dus een kans dat de riviertjes veranderden in wildwaterbanen... Dan kan er wat fout zijn gegaan bij de oversteek, of zelfs gewoon op de oever... Dat blijft voor mij de meest logische reden dat er stroomafwaarts resten aanspoelen.quote:

Lijkt je dat niet logischer dan allemaal verkracht en toen de jungle in gevlucht?quote:

Vermist en nooit meer iets van teruggevonden neem ik dan aan. In tegenstelling tot K&L.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 16:56 schreef StaceySinger het volgende:
Naar aanleiding van deze zaak is aan het licht gekomen dat "ongeveer 26 mensen", onder de toeristen en de lokale bevolking, zijn verdwenen in de jungle omgeving van de route van The Pianista trail.

Als plaatselijke gidsen zeggen dat je op de Pianistentrail tot en met het gedeelte bij de 1e kabelbrug niet kunt verdwalen, dan vind ik 26 idd heeeel erg veel (als die info klopt)quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:09 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Lijkt je dat niet logischer dan allemaal verkracht en toen de jungle in gevlucht?

De vraag is hoe goed die gidsen zich kunnen verplaatsen in de gedachte van een 'eenvoudige' toerist.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:11 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Als plaatselijke gidsen zeggen dat je op de Pianistentrail tot en met het gedeelte bij de 1e kabelbrug niet kunt verdwalen, dan vind ik 26 idd heeeel erg veel (als die info klopt)

quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 16:56 schreef StaceySinger het volgende:
Beetje misleidend omdat Pianista hier in de ruimere zin van 'pad door de jungle naar de noordkust' wordt gebruikt en er bovendien geen periode wordt vermeld (en ook geen bron). Het lijkt me sterk dat er ook maar één toerist ten zuiden van de mirador is verdwenen, afgezien misschien van ontvoering e.d.quote:A raíz de este caso ha salido a la luz que "unas 26 personas", entre turistas y locales, han desaparecido en la zona selvática que rodea la ruta de El Pianista.

Hans Kremers zegt t zelfde. Maar ja, die wordt hier door niemand serieus genomen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:16 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
De vraag is hoe goed die gidsen zich kunnen verplaatsen in de gedachte van een 'eenvoudige' toerist.
Ze wonene/leven/lopen zelf waarschijnlijk al jaren in dat gebied. Als je zo bekend bent met iets (in dit geval de omgeving) is het vanzelfsprekend dat je dingen anders gaat ervaren gebaseerd op je eigen (jaren lange) ervaring. Dat is voor een toerist die totaal onbekend is met het gebied (en de jungle an sich) natuurlijk totaal anders. En dat staat dan nog los van eventuele paniek/hysterie o.i.d. wat als extra factor kan meespelen.

Is dat zo? Hans Kremers denkt toch dat juist ze niet hebben kunnen verdwalen? Omdat het slechts 1 pad is.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:19 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Hans Kremers zegt t zelfde. Maar ja, die wordt hier door niemand serieus genomen.

quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 14:27 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Lokale bronnen verklaren een nogal dominant signaal opgevangen te hebben

Dat bedoel ik ookquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:22 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Is dat zo? Hans Kremers denkt toch dat juist ze niet hebben kunnen verdwalen? Omdat het slechts 1 pad is.

De telefoongegevens zijn (nog) niet vrijgegeven, behalve de (pogingen tot) noodoproepen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:02 schreef Injetta het volgende:
Ik zou als ik zo in de problemen was gekomen op allerlei manieren proberen in contact te komen met iemand. En ik zou zeker in wanhoop tig keer mijn ouders en vrienden proberen te sms'en in de hoop dat er iets aan komt ergens. Maar nergens staat dat er sms'jes zijn gevonden. Wel of niet verzonden. Dat vind ik heel vreemd.

Goede hypothese, klinkt heel plausibel.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 13:28 schreef Domnivoor het volgende:
Hypothese van Domnivoor (nieuwe versie)
1 april 10:45 Lisanne & Kris beginnen aan El Pianista.
13:00 Op de Mirador nemen ze de verkeerde weg, in de veronderstelling dat ze zo weer terugkomen in Boquete.
14:00 Laatste foto van Kris bij de eerste quebrada (waterval/bergbeekje). Alles is nog oké.
14:15? (de exacte locatie is onduidelijk) Bij de tweede quebrada gaan ze twijfelen of ze op de juiste weg zitten. Ze lopen snel door zonder een foto te maken.
14:45 het keerpunt Na dit punt kunnen ze niet meer dezelfde weg teruglopen en voor het donker terug zijn bij het beginpunt van El Pianista. Het is vrijwel onmogelijk om El Pianista in het donker te lopen zonder gigantisch op je bek te gaan. Er zijn geen lantaarnpalen.
Dit realiseren ze zich, en ze zien het niet zitten om in de jungle te overnachten.
Tussen 15:00 en 16:30 (Er worden verschillende tijden genoemd.) Ze proberen 911/112 te bellen maar krijgen geen gehoor.
In plaats van weer helemaal die berg op te gaan, besluiten ze om de heuvel af te lopen. Ze hopen het eerstvolgende dorp te halen voor zonsondergang. Op de websites die ze hebben bekeken staat dat er Indianen wonen aan deze kant. Op die sites staan ook foto's van kabelbruggen: ze kunnen nog steeds gedacht hebben dat ze misschien toch op het juiste pad zaten.
18:40 Zonsondergang
De volgende ochtend zouden ze moeten omkeren, zeggen wij nu achteraf. Dat doen ze niet. Ze lopen door en volgen het Culebra-pad en de rivier. Ze denken dat ze vlakbij het dorp van de Indianen zijn, of misschien zelfs vlakbij de Caribische kust waar ze een paar dagen eerder nog waren.
Ze lopen door tot ze uitgeput zijn. Ze gaan ervanuit dat er snel naar ze gezocht zal worden, en wachten tot iemand ze vindt, bv. door hun telefoons te peilen. Zonder iets gegeten te hebben, hebben ze weinig energie om terug te lopen. Ze bouwen een hutje en blijven daar enkele dagen.
7 april Er wordt een iPhone-signaal opgevangen aan de Bocas-kant van de berg.
8 april 's nachts Helicopters vliegen over het gebied waar het iPhone-signaal vandaan komt. De helicopters pikken dat signaal niet op, of zijn daar niet voor uitgerust. De meiden proberen met hun camera de aandacht te trekken van de helicopters.
De helicopterpiloten keren tevreden terug. Hun werk (een rondje vliegen) zit erop.
De meiden en hun ouders weten niet dat ze minder dan 20 km van elkaar verwijderd zijn.
8 april overdag De batterij van de iPhone is leeg. Inmiddels zijn er felle regenbuien geweest. De Samsung-telefoon is nat geworden en werkt niet meer.
De meiden wachten nog drie dagen en hopen dat de helicopters terugkomen.
11 april 's ochtends De Samsung-telefoon is opgedroogd en werkt weer. Ze proberen nog een paar keer te bellen totdat de Samsung ook niks meer doet.
Er zijn 10 dagen voorbij. De helicopters zijn niet teruggekomen en de telefoons doen niets meer. Wanhopig besluiten ze om toch maar terug te lopen. Ze laten hun rugzak achter omdat ze die nauwelijks nog kunnen optillen, en er ook niets in zit waar ze op dat moment wat aan hebben. Alle spullen gaan in de rugzak en ze zetten hem bij de rivier neer, veilig boven het waterniveau. Ze hopen hem later te kunnen ophalen. Ze nemen één waterflesje mee. Er is voldoende water te vinden op de terugweg.
11 april namiddag Na 6 kilometer bereiken ze de gevaarlijkste kabelbrug. Lisanne gaat er als eerste op, verliest haar balans, valt in het water en kan niet meer overeind komen. Kris trekt haar spijkerbroekje uit zonder de knopen los te maken (niet nodig, ze is afgevallen). Kleding droogt langzaam in die omstandigheden, en met natte kleding lopen is erg oncomfortabel.
Kris loopt de rivier in om Lisanne te helpen. Ze valt en raakt gewond.
Dit is na 10 dagen van honger, kou, infecties, slaapgebrek etc. Geen van beide kan nog overeind komen of de ander helpen. Ze komen beide om onder die kabelbrug.
Na enkele dagen stijgt het waterniveau in de rivier en worden de lichamen meegesleurd. Aaseters (bv. jaguars die botten kunnen doorbijten) doen de rest.
Kort samengevat:
- Ze blijven bij elkaar.
- Ze lopen in de verkeerde richting maar zijn niet volledig verdwaald.
- Ze bivakkeren ergens in de buurt van waar de rugzak is gevonden.
- rugzak in situ; broekje in situ
- Het enige misdrijf in deze zaak komt voor rekening van de Panamese autoriteiten.
Als ik er zo over nadenk, dan hoop ik oprecht dat ik ernaast zit...

Dank uquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:14 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Goede hypothese, klinkt heel plausibel.

Wat pa kremer zegt is dat ze niet verdwalen als ze op het pad blijven. En dat ze toch zeker niet van dat pad af zijn gegaan want dat doet zijn dochter niet. Toch wel een nuance. Of interpreteer ik verkeerd?quote:

het is niet alleen Hans Kremers die dat zegt he ook de gidsen zeggen dat. Bovendien(en lees mijn post anders van eerder van vandaag) stel ze waren idd wel verdwaald na de 1e of 2e quebreda. Uiteindelijk zijn ze wel bij de kabelbrug gekomen om de rivier over te steken. M.a.w ze waren iig bij de rivier niet verdwaald want het pad vanaf de Mirador loopt naar de 1e kabelbrug.Ze zouden dan dus vanaf de kabelbrug weer naar boven kunnen lopen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:19 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Wat pa kremer zegt is dat ze niet verdwalen als ze op het pad blijven. En dat ze toch zeker niet van dat pad af zijn gegaan want dat doet zijn dochter niet. Toch wel een nuance. Of interpreteer ik verkeerd?
Daarbij weten we dat na de berg, er sprake is van een andersoortige wandeling. Misschien nog wel een pad (paadje eigenlijk, heb je die spaanse video gezien?) maar toch een stuk gevaarlijker naar het schijnt.
Zolang er geen bewijs wordt gevonden dat duidt op een misdrijf, geef ik toch de jungle de schuld. Misschien heb ik teveel survivordocus gekeken hoor... er is ook geen manier om een misdrijf uit te sluiten. Alles ligt in de basis nog open, wat deze zaak zo moeilijk maakt. Wachten op meer info dus maar.

Ja, op WS is zoiets gepost. Er zouden op de resten geen sporen van geweld gevonden zijn. Maar in de Panamese kranten is hier (nog) niets over te vinden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:33 schreef Domnivoor het volgende:
Hee er schijnt nieuws te zijn over het forensisch onderzoek. Even kijken of ik ergens een link kan vinden...

Daar bedoelde ik dus opquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:02 schreef Injetta het volgende:
Ik zou als ik zo in de problemen was gekomen op allerlei manieren proberen in contact te komen met iemand. En ik zou zeker in wanhoop tig keer mijn ouders en vrienden proberen te sms'en in de hoop dat er iets aan komt ergens. Maar nergens staat dat er sms'jes zijn gevonden. Wel of niet verzonden. Dat vind ik heel vreemd.

Redenatie klinkt logisch, maar dat is echt te simpel gedacht.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:52 schreef jackie12 het volgende:
datzelfde geldt voor een boodschap voor de achterblijver. Is ie er niet...misdrijf. Is ie er wel dan verdwaald
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |